2017. október 19.
Célzó

_D0A6496_Copy

„Szigetvárnak egyetlen kincse van: a Zrínyi-hagyomány. Ám ezzel tudni kell élni” – emelte ki dr. Hóvári János, a Zrínyi-emlékév elnöke szeptember 10-én, a 185. Zrínyi-emlékünnepség kegyeleti megemlékezésén. Az esemény az 1566-os szigetvári csata 451. évfordulója alkalmából rendezett Zrínyi Napok ünnepélyes zárórendezvénye volt.
2017.02.15

Kétségbeesve sír a farmer-pólós tinédzser. Nincs hova menekülnie. Az iskolában egyedül kell ennie a sarokban, ráborítják a főzeléket, csúfolják, otthon pedig, a négy fal között jönnek az internetes üzenetek, cikiző videók, névtelen rágalmazások. NE NÉZD MEG, NE TÖRŐDJ VELE, ÉS AKKOR NEM FÁJ – szól a tanács. De meg tudjuk állni, hogy nem kattintunk a rólunk szóló posztra?

A gyerekek közötti zaklatásról, azon belül is az interneten történő bántalmazásról készített előadást a Karaván Színház. Az új, ifjúsági kamaradarab: az I’m online, egy nagyon kényes és egyre égetőbb kérdéssel szembesíti a nézőket: azzal, mi is történik a diákok között az iskola falain belül és a virtuális térben, valamint mennyire magányosak a fiatalok, akik nem tudják, kihez fordulhatnának segítségért, és kilátástalannak, megoldhatatlannak látják problémáikat.

 

Szkarossy_Zsuzsa_Imonline
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Az iskolai bántalmazás, agresszió korábban is előfordult a diákok között, ma azonban ennek egy része átköltözött a virtuális világba: az internetre. Ide pedig nem tudja követni a szülő vagy pedagógus óvó tekintete a fiatalt. Magára marad, és egyedül néz szembe azzal, hogy trágárságokat, hazugságokat írnak róla. A darab főszereplője, Pálma is ezt tapasztalja meg. A 15 éves roma kamaszlány életkora, széthulló családja és a származása miatt rendkívül sérülékeny. Amikor a család új helyre költözik, és Pálma új iskolába kerül, váratlanul egyre durvább, fokozódó internetes zaklatássorozat éri. Az ő és barátai, osztálytársai történetét mutatja be az előadás.

 

A színpadkép fojtogatóan szűkös, sivár: a szürke szobában a világra egyetlen ablakot a tablet, és a mobiltelefon kínálja, valódi kapcsolatok helyett egyre inkább a virtuális tér szereplői veszik körül a teljesen elmagányosodott, tehetetlen lányt. Jól reprezentálja a darab azt a világot, amely a fiatalok valósága. Pálma szülei nem értik, miért foglalkozik annyit az internetes pletykákkal, beszólásokkal lányuk. A legegyszerűbb tanács, amit barátja is elmond: ne foglalkozz vele, ne nézd meg, ne reagálj, és akkor majd elmúlik, abbahagyják, nem fáj. De melyikünk az, aki tudva, hogy róla írnak, nem kattint a tartalomra? Ki tudja ezt megállni? És kinek nem fáj, ha sejti vagy meg is bizonyosodik arról, hogy olyan durva hazugságokat írnak róla, amit elolvasni is szörnyű? Ha prostituáltnak, rondának, butának titulálnak egy kamaszt, majd a családját is célba veszik, és a szüleit tolvajnak nevezik? Ezeket a zaklatásokat nem lehet kizárni, annál is inkább, mert az internet és az iskolában töltött napi 7-8 óra a diákok világa. Egy külön univerzum, ahol ők azokat a címkéket viselik, melyeket rájuk aggat a környezetük.

 

A darab szembesít minket azzal: mit élnek meg a bántalmazott fiatalok, és mit élhetnek meg a bántalmazók. Sőt, arra is rávilágít: a zaklatók maguk is lehetnek bántalmazottak egy másik szituációban, környezetben.

 

Az előadás főszereplői a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójának növendékei, akik hihetetlen átéléssel, tehetséggel játsszák szerepüket. A darab rendezője Tóth Géza, produkciós vezetője pedig Nyári Oszkár, aki Pálma apukájaként a darabban is megjelenik.

 

szkarossy_zsuzsa_imonline_selfie
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Tóth Géza rendező a darab kapcsán a Kultúra.hu-nak elmondta: maguk a színészképző növendékek kérték, hogy foglalkozzanak az iskolai zaklatás témakörével. „Személyes élményekből táplálkozott a darab, használtunk is olyan szavakat, melyeket ők mondtak vagy kaptak az iskolában, de arra ügyeltünk, hogy ne felismerhető módon építsük be a tapasztalatokat, emlékeket, melyeket magukkal hoztak” – magyarázta a rendező.

 

„Ezt a darabot közösen, improvizálva hoztuk létre a gyerekekkel. Sokszor a saját szavaik kerültek bele a szövegkönyvbe, mert úgy készült a történet, hogy egy-egy jelenetet improvizálva eljátszottak, majd az elhangzottakat leírtuk, csiszolgattuk Selmeczi Bea dramaturggal. Amitől én – nem kisebbségiként – kicsit fáztam, tartottam: hogy nagyon durván kimondták a darabban a fiatalok a romákat érő beszólásokat, támadásokat. Kérdeztem is tőlük, hogy ezt biztosan kimondhatjuk-e így, de maguk a roma gyerekek kérték, hogy maradjanak benne a darabban ezek a bántalmazások, és szembesítsék a nézőket ezekkel az élő, hamis sztereotípiákkal. Arra azonban figyelnünk kellett, hogy nagyon óvatosan kell a színpadon a sztereotípiákkal bánni, nehogy az ellenkezőjét érjük el, és tovább erősítsük őket, ahelyett, hogy fellebbentenénk róluk a leplet” – emelte ki Tóth Géza, majd hozzátette: nagyon sok a vizuális és audovizuális elem jelenik meg az előadásban, hogy a kisebb korosztályok se unják el magukat. Sok az inger, mindig történik valami, és a mély információk, üzenetek inkább a háttérben mozognak, ha ugyanis nagyon didaktikus a darab, akkor nehezebben ér el a diákokhoz.

 

A rendező megjegyzete: nagyon szeretnék iskolákba is elvinni a darabot, jó lenne egy országos roadshow keretében megtartani ezeket az érzékenyítő előadásokat, melyekhez drámapedagógiai előadás is tartozik, ahol a színészek és a közönség együtt játszik. Fontos, hogy beszélhessen a társadalom erről a problémáról, ugyanis mindenki bekapcsolódik a digitális világba, miközben iszonyatosan nagy a digitális analfabetizmus. Sokan nem tudják, mire, hogyan érdemes használni az internetet. Valójában ez egy demokratikus lehetőség – hiszen olyan helyekre, tartalmakhoz juthat el általa a felhasználó, mint a múzeumi tárlatok, operák, filmek. Csakhogy sokan rosszra használják, ahogy az előadás szereplői is – tudtuk meg Tóth Gézától, aki arra is felhívta a figyelmet: maga a zaklató is áldozat ebben az előadásban.

 

A darabban játszó fiatalok a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójába járnak. Ezzel kapcsolatban a rendező elárulta: az itt tanuló diákok színészképzést kapnak, a tehetségesebbeket pedig felkészítik a színművészeti egyetem felvételiére is. Akik szeretnének színjátszani, érdeklődnek a színészképzés iránt, és hátrányos helyzetű fiatalok, jelentkezhetnek a stúdióba, ahol foglalkozik velük énektanár, van beszédképzés, nyáron pedig táborokat is szerveznek. Több korosztály is jár hozzájuk, egészen az általános iskolásoktól a középiskolás végzősökig.

 

fotoJuhaszEva_Imonline171026
Fotó: Juhász Éva


Az I’m online a határsértések darabja, a nézők úgynevezett kukkolóként részévé válnak Pálma életének, néma tanúi lesznek az elszenvedett sérelmeknek, de akár be is léphetnek a fiatal lány valóságába, hiszen az előadás alatt a produkció saját chatszobájában oszthatják meg egymással a témával kapcsolatos gondolataikat. Az előadást drámapedagógus által vezetett beszélgetés követi, amely segíti a darab keltette érzelmek feldolgozását. Az előadás elsődleges célcsoportja a zaklatásoknak leginkább kitett középiskolás korosztály. A Karaván Művészeti Alapítvány nem titkolt célja megszólítani, párbeszédet kezdeményezni a potenciális támadókkal, és a kamasz gyerekeikkel kapcsolatban tehetetlen, problémáikon segíteni akaró, de nem tudó szülőkkel, pedagógusokkal.

 

Akik azt gondolnák, a történet túl erős, sokkoló, nyomasztó, azokra áll: ne nézd meg, és akkor nem fáj! Csakhogy: ha szülőként, pedagógusként, a napi agresszió szemlélőjeként szeretnénk homokba dugni a fejünket, hogy ne sérüljünk, nem fog változni a helyzet. Sőt: súlyosbodhat. Összefogásra, segítségre, elfogadásra, figyelemre és szeretetre van szükségük az áldozatoknak. Ahogy legtöbbször a bántalmazóknak is. Erre ébreszt rá a darab.

 

KARAVÁN SZÍNHÁZ

I’m online

csesztetés egy felvonásban

Előadások:

2017. február 15. (szerda), 10:30, 14:00

2017. február 17. (péntek), 10:30, 14:00

 

Szereplők:

Pálma: LOVAS EMÍLIA

Elza: ANGILELLA AGATA, BRIGA ZSANETT, MERINA CAMACHO ABIGAIL

Zsanett: FIGECZKI VANDA

Jenci: RUSZÓ ATTILA

Miki: PÁSZIK CRISTOPHER

Apa: NYÁRI OSZKÁR

Anya: NYÁRI SZILVIA

Viktor: FARKAS KRISZTIÁN

Huba: VIRÁG PÉTER

Pszichológus: SELMECZI BEA

Pedagógus: NYÁRI PÁL

 

Díszlet: SOMOGYI ZOLTÁN

Dramaturg: SELMECZI BEA

Asszisztens: MILE-NAGY LUCA

PRODUKCIÓS VEZETŐ: NYÁRI OSZKÁR

 

RENDEZŐ: TÓTH GÉZA

 

Helyszín: Karaván Szobaszínház (IX, Budapest, Ráday u. 34.)

 

Az előadás siket nézők számára jeltolmács segítségével akadálymentesített.

 

 

Wéber Anikó

Diszterem

2017.10.18

Ismerjük Liszt Ferencet, mint embert, mint saját korának sztárját? Tudjuk, milyen kapcsolat fűzte őt a királyi családhoz? A Gödöllői Királyi Kastélyban október 20. és 22. között a zeneszerző életével és műveivel találkozhatunk a XVI. Liszt Fesztivál keretében, de érkeznek a Virtuózok felfedezettjei és híres külföldi fellépők is. A részletekről dr. Ujváry Tamás, a Gödöllői Királyi Kastély igazgatója mesélt.

kosa1

2017.10.18

Az orvosok és festők védőszentjének, Szent Lukácsnak a napja október 18-a, mely dátum 2002 óta egyet jelent a Magyar Festészet Napjával. De vajon milyen is a kortárs magyar festészet? Miért van szakadék a képzőművészet és a közönség között? A Magyar Festészet Napja Alapítvány új elnökével, Verebes György festőművésszel beszélgettünk a rendezvénysorozat programjairól.

Copy_of_golddigger_still_masolata

2017.10.18

Idén sem maradunk Skandináv Filmfesztivál nélkül: a mustra október 24. és 29. között az Art+ Cinema moziban minden eddiginél gazdagabb kínálatot vonultat fel. A fesztivál hat napja alatt öt kategóriába osztva 30 alkotást láthatnak a skandináv filmek szerelmesei. A sokszínű válogatásban találunk dán drámát, finn dokumentumfilmet, izlandi thrillert, norvég vígjátékot és svéd kosztümös filmet is.

Az egyeztetések eredményeként az NKA vezetése és a programot működtető kollégium tagjai a program nevének változtatása mellett döntöttek, a jövőben Hangfoglaló Programként viszik tovább azokat a projekteket, amelyek eddig a Cseh Tamás Programhoz kapcsolódtak. Az október 6. előtt született döntések nyomán megvalósuló pályázatok és programok továbbra is a régi néven futnak. Az új pályázatokat már a Hangfoglaló Program keretében hirdetik meg, amelynek első hivatalos eseményét október 26-án tartják az A38 hajón, ahol kihirdetik az Induló Előadói Alprogram és a Klubtámogató Alprogram nyerteseit. A hvg.hu a múlt héten arról írt, hogy a Cseh család a névhasználati jogra kötött megállapodás lejártával nem hosszabbítja meg az Emberi Erőforrások Minisztériumával kötött szerződést.

A hentes, a k*rva és a félszemű című Hegedűs D. Géza, Gryllus Dorka és Nagy Zsolt főszereplésével készült „kegyetlen mese” európai premierje a 44. Genti Filmfesztiválon lesz Szász János részvételével. Szász János (Woyzeck, Witman fiúk, A nagy füzet) új alkotásával húsz év után tér vissza a nagyszabású nemzetközi filmfesztiválra az Észak Firenzéjeként emlegetett belgiumi Gentbe. A film 2018 elején lesz látható a magyar mozikban a Big Bang Média forgalmazásában.

A két ifjú művész október 20-án egyesíti művészi erőit a Budapest Kongresszusi Központban. Baráti Kristóf hegedűművész ezúttal hegedű helyett karmesteri pálcát vesz kézbe, mellyel a Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekart vezényli. Muszorgszkij Éj a kopár hegyen című művének boszorkányos dallamai után Várdai István gordonkaművész mutatja be virtuóz hangszerjátékát Sosztakovics I. gordonkaversenyében. A koncert második felében Dvořák méltán népszerű Újvilág szimfóniáját hallhatja a közönség.

Visszatérő címmel különleges ifjúsági előadással készül az idei évadban 25 éves jubileumát ünneplő Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház: az évfordulóhoz kapcsolódó darabot október 24-én, kedden mutatják be. Czukor Balázs legújabb rendezése a színház alapító tagjainak személyes élettörténeteiből meríti anyagát. Az életesemények generációkon átívelve szólnak a máról, gyerekkorunkról, kamasz éveinkről, szüleinkkel kialakított kapcsolatunkról, valamint saját szülői hivatásunkról.

Sohasem használt római kori színházra bukkantak a régészek Jeruzsálemben, a Siratófal szomszédságában. A Wilson-ív alatti épületet, melynek maradványaira kerek színpaddal, ülőhelyekkel és lépcsőkkel találtak rá, egykor kétszáz néző befogadására tervezték. A fedett és zárt terű, tehát zenés előadásokra is alkalmas, általában egykor odeonnak nevezett épület jóval kisebb az Izraelben másfelé, Bét Guvrinban vagy Cezareában megtalált szabadtéri színházaknál. A régészek különösen jelentősnek tartják a színházépület megtalálását, mert a korabeli írásos források – köztük Josephus Flavius könyvei – is megemlítik a Jeruzsálemben lévő, római kori színházakat, de mindeddig nem bukkantak ilyen épületek nyomaira.

Elkészült a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tagjainak életművét bemutató weblap, a www.mmakademia.hu. A hiánypótló digitális lexikon 380 akadémikus életét, pályáját és művészetét gazdag fotó- és videótartalommal illusztrálja. A 170 szakértő közreműködésével létrehozott portál mind az élő, mind a néhai, illetve a posztumusz tiszteletbeli tagok életművét feldolgozza.

MMAlogoC_1_ketsoros

A Budafoki Dohnányi Zenekar augusztusban a Zempléni Fesztivál keretében mutatta be legújabb, egész estét show-műsorát. A nagy sikerű bemutató után, 2017. október 8-án a fővárosban, a Papp László Budapest Sportarénában is látható az Abba Symphony című előadás. A jól ismert ABBA-dalok új hangszerelésben, táncosokkal, énekes szólistákkal és egy 150 tagú kórussal kiegészülve szólalnak meg.

Megjelent a csodálatos hangú Lovász Irén Női hang című lemeze, mely a Gyógyító hangok című lemezsorozatának harmadik darabja. Az egész sorozat az archaikus magyar népdalok segítő, gyógyító erejére épül. Alapja, hogy a magyar népköltészetben is vannak olyan szövegek és dallamok, amelyekkel évszázadokon keresztül segítették a testi-lelki egészség megőrzését az emberek, főleg az asszonyok.

WHITNEY – Queen of the Night címmel Magyarországra érkezik a legendás Whitney Houston-show. Három évtized slágereit hallhatja a közönség az élőzenével kísért produkcióban a West End feltörekvő sztárja, Rebecca Freckleton előadásában.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma