782x90_kerilynnwilson_banner_ok

2017.02.15

Kétségbeesve sír a farmer-pólós tinédzser. Nincs hova menekülnie. Az iskolában egyedül kell ennie a sarokban, ráborítják a főzeléket, csúfolják, otthon pedig, a négy fal között jönnek az internetes üzenetek, cikiző videók, névtelen rágalmazások. NE NÉZD MEG, NE TÖRŐDJ VELE, ÉS AKKOR NEM FÁJ – szól a tanács. De meg tudjuk állni, hogy nem kattintunk a rólunk szóló posztra?

A gyerekek közötti zaklatásról, azon belül is az interneten történő bántalmazásról készített előadást a Karaván Színház. Az új, ifjúsági kamaradarab: az I’m online, egy nagyon kényes és egyre égetőbb kérdéssel szembesíti a nézőket: azzal, mi is történik a diákok között az iskola falain belül és a virtuális térben, valamint mennyire magányosak a fiatalok, akik nem tudják, kihez fordulhatnának segítségért, és kilátástalannak, megoldhatatlannak látják problémáikat.

 

Szkarossy_Zsuzsa_Imonline
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Az iskolai bántalmazás, agresszió korábban is előfordult a diákok között, ma azonban ennek egy része átköltözött a virtuális világba: az internetre. Ide pedig nem tudja követni a szülő vagy pedagógus óvó tekintete a fiatalt. Magára marad, és egyedül néz szembe azzal, hogy trágárságokat, hazugságokat írnak róla. A darab főszereplője, Pálma is ezt tapasztalja meg. A 15 éves roma kamaszlány életkora, széthulló családja és a származása miatt rendkívül sérülékeny. Amikor a család új helyre költözik, és Pálma új iskolába kerül, váratlanul egyre durvább, fokozódó internetes zaklatássorozat éri. Az ő és barátai, osztálytársai történetét mutatja be az előadás.

 

A színpadkép fojtogatóan szűkös, sivár: a szürke szobában a világra egyetlen ablakot a tablet, és a mobiltelefon kínálja, valódi kapcsolatok helyett egyre inkább a virtuális tér szereplői veszik körül a teljesen elmagányosodott, tehetetlen lányt. Jól reprezentálja a darab azt a világot, amely a fiatalok valósága. Pálma szülei nem értik, miért foglalkozik annyit az internetes pletykákkal, beszólásokkal lányuk. A legegyszerűbb tanács, amit barátja is elmond: ne foglalkozz vele, ne nézd meg, ne reagálj, és akkor majd elmúlik, abbahagyják, nem fáj. De melyikünk az, aki tudva, hogy róla írnak, nem kattint a tartalomra? Ki tudja ezt megállni? És kinek nem fáj, ha sejti vagy meg is bizonyosodik arról, hogy olyan durva hazugságokat írnak róla, amit elolvasni is szörnyű? Ha prostituáltnak, rondának, butának titulálnak egy kamaszt, majd a családját is célba veszik, és a szüleit tolvajnak nevezik? Ezeket a zaklatásokat nem lehet kizárni, annál is inkább, mert az internet és az iskolában töltött napi 7-8 óra a diákok világa. Egy külön univerzum, ahol ők azokat a címkéket viselik, melyeket rájuk aggat a környezetük.

 

A darab szembesít minket azzal: mit élnek meg a bántalmazott fiatalok, és mit élhetnek meg a bántalmazók. Sőt, arra is rávilágít: a zaklatók maguk is lehetnek bántalmazottak egy másik szituációban, környezetben.

 

Az előadás főszereplői a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójának növendékei, akik hihetetlen átéléssel, tehetséggel játsszák szerepüket. A darab rendezője Tóth Géza, produkciós vezetője pedig Nyári Oszkár, aki Pálma apukájaként a darabban is megjelenik.

 

szkarossy_zsuzsa_imonline_selfie
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Tóth Géza rendező a darab kapcsán a Kultúra.hu-nak elmondta: maguk a színészképző növendékek kérték, hogy foglalkozzanak az iskolai zaklatás témakörével. „Személyes élményekből táplálkozott a darab, használtunk is olyan szavakat, melyeket ők mondtak vagy kaptak az iskolában, de arra ügyeltünk, hogy ne felismerhető módon építsük be a tapasztalatokat, emlékeket, melyeket magukkal hoztak” – magyarázta a rendező.

 

„Ezt a darabot közösen, improvizálva hoztuk létre a gyerekekkel. Sokszor a saját szavaik kerültek bele a szövegkönyvbe, mert úgy készült a történet, hogy egy-egy jelenetet improvizálva eljátszottak, majd az elhangzottakat leírtuk, csiszolgattuk Selmeczi Bea dramaturggal. Amitől én – nem kisebbségiként – kicsit fáztam, tartottam: hogy nagyon durván kimondták a darabban a fiatalok a romákat érő beszólásokat, támadásokat. Kérdeztem is tőlük, hogy ezt biztosan kimondhatjuk-e így, de maguk a roma gyerekek kérték, hogy maradjanak benne a darabban ezek a bántalmazások, és szembesítsék a nézőket ezekkel az élő, hamis sztereotípiákkal. Arra azonban figyelnünk kellett, hogy nagyon óvatosan kell a színpadon a sztereotípiákkal bánni, nehogy az ellenkezőjét érjük el, és tovább erősítsük őket, ahelyett, hogy fellebbentenénk róluk a leplet” – emelte ki Tóth Géza, majd hozzátette: nagyon sok a vizuális és audovizuális elem jelenik meg az előadásban, hogy a kisebb korosztályok se unják el magukat. Sok az inger, mindig történik valami, és a mély információk, üzenetek inkább a háttérben mozognak, ha ugyanis nagyon didaktikus a darab, akkor nehezebben ér el a diákokhoz.

 

A rendező megjegyzete: nagyon szeretnék iskolákba is elvinni a darabot, jó lenne egy országos roadshow keretében megtartani ezeket az érzékenyítő előadásokat, melyekhez drámapedagógiai előadás is tartozik, ahol a színészek és a közönség együtt játszik. Fontos, hogy beszélhessen a társadalom erről a problémáról, ugyanis mindenki bekapcsolódik a digitális világba, miközben iszonyatosan nagy a digitális analfabetizmus. Sokan nem tudják, mire, hogyan érdemes használni az internetet. Valójában ez egy demokratikus lehetőség – hiszen olyan helyekre, tartalmakhoz juthat el általa a felhasználó, mint a múzeumi tárlatok, operák, filmek. Csakhogy sokan rosszra használják, ahogy az előadás szereplői is – tudtuk meg Tóth Gézától, aki arra is felhívta a figyelmet: maga a zaklató is áldozat ebben az előadásban.

 

A darabban játszó fiatalok a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójába járnak. Ezzel kapcsolatban a rendező elárulta: az itt tanuló diákok színészképzést kapnak, a tehetségesebbeket pedig felkészítik a színművészeti egyetem felvételiére is. Akik szeretnének színjátszani, érdeklődnek a színészképzés iránt, és hátrányos helyzetű fiatalok, jelentkezhetnek a stúdióba, ahol foglalkozik velük énektanár, van beszédképzés, nyáron pedig táborokat is szerveznek. Több korosztály is jár hozzájuk, egészen az általános iskolásoktól a középiskolás végzősökig.

 

fotoJuhaszEva_Imonline171026
Fotó: Juhász Éva


Az I’m online a határsértések darabja, a nézők úgynevezett kukkolóként részévé válnak Pálma életének, néma tanúi lesznek az elszenvedett sérelmeknek, de akár be is léphetnek a fiatal lány valóságába, hiszen az előadás alatt a produkció saját chatszobájában oszthatják meg egymással a témával kapcsolatos gondolataikat. Az előadást drámapedagógus által vezetett beszélgetés követi, amely segíti a darab keltette érzelmek feldolgozását. Az előadás elsődleges célcsoportja a zaklatásoknak leginkább kitett középiskolás korosztály. A Karaván Művészeti Alapítvány nem titkolt célja megszólítani, párbeszédet kezdeményezni a potenciális támadókkal, és a kamasz gyerekeikkel kapcsolatban tehetetlen, problémáikon segíteni akaró, de nem tudó szülőkkel, pedagógusokkal.

 

Akik azt gondolnák, a történet túl erős, sokkoló, nyomasztó, azokra áll: ne nézd meg, és akkor nem fáj! Csakhogy: ha szülőként, pedagógusként, a napi agresszió szemlélőjeként szeretnénk homokba dugni a fejünket, hogy ne sérüljünk, nem fog változni a helyzet. Sőt: súlyosbodhat. Összefogásra, segítségre, elfogadásra, figyelemre és szeretetre van szükségük az áldozatoknak. Ahogy legtöbbször a bántalmazóknak is. Erre ébreszt rá a darab.

 

KARAVÁN SZÍNHÁZ

I’m online

csesztetés egy felvonásban

Előadások:

2017. február 15. (szerda), 10:30, 14:00

2017. február 17. (péntek), 10:30, 14:00

 

Szereplők:

Pálma: LOVAS EMÍLIA

Elza: ANGILELLA AGATA, BRIGA ZSANETT, MERINA CAMACHO ABIGAIL

Zsanett: FIGECZKI VANDA

Jenci: RUSZÓ ATTILA

Miki: PÁSZIK CRISTOPHER

Apa: NYÁRI OSZKÁR

Anya: NYÁRI SZILVIA

Viktor: FARKAS KRISZTIÁN

Huba: VIRÁG PÉTER

Pszichológus: SELMECZI BEA

Pedagógus: NYÁRI PÁL

 

Díszlet: SOMOGYI ZOLTÁN

Dramaturg: SELMECZI BEA

Asszisztens: MILE-NAGY LUCA

PRODUKCIÓS VEZETŐ: NYÁRI OSZKÁR

 

RENDEZŐ: TÓTH GÉZA

 

Helyszín: Karaván Szobaszínház (IX, Budapest, Ráday u. 34.)

 

Az előadás siket nézők számára jeltolmács segítségével akadálymentesített.

 

 

Wéber Anikó

CC_banner

orchestra-2098877_960_720

2017.12.12

„A legjobb dirigálási mód: füllel dirigálni. Jó fül kell, és a többi megy magától” – így határozta meg a karmesteri hivatást Richard Strauss, és ma is akadnak követői. A Filharmónia Magyarország szervezésében a december 15-ig tartó Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny során 186 országból jelentkező dirigensekből a döntőbe öt karmester kerülhetett.

24312670_1679320515423865_3091955669036446942_n

2017.12.12

Az újkori cirkuszművészet megszületésének 250. évfordulóját Európában elsőként a XII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál köszönti, amelynek műsorán január 8. és 14. között a szakma legjobbjai versengenek a fesztivál díjaiért hangsúlyozta Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója a programról tartott december 11-ei sajtótájékoztatón Budapesten.

Nemzeti_Filharmonikusok-facebook

2017.12.12

A Nemzeti Filharmonikusok fontos feladatának tartja a magyarországi zenekari zenészképzés ügyét, illetve küldetésének tekinti a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangzásának, stílusának öregbítését és hagyományainak továbbadását. Éppen ezért ez év decemberére a Nemzeti Filharmonikus Zenekar meghirdette Zenekari Akadémiáját (NFZA).

Az Európai Fesztiválszövetség (Europe for Festivals, Festivals for Europe) a minősített rendezvények közé választotta a Szegedi Szabadtéri Játékokat és a Thealter fesztivált. Az elismeréseket december 11-én adták át a csongrádi megyeszékhelyen. Európában idén 715 fesztivál kapta meg a minősítő oklevelet: a harminc magyar rendezvény között két olyan szegedi művészeti fesztivál van, amely meghatározó az ország kulturális élete szempontjából.

Karácsonyi koncertet ad Pál Dénes december 17-én a budai MOM Kulturális Központban, ahol az énekes egy vonósnégyessel együtt lép fel. „A jövő év első negyedévében megjelenik az új stúdióalbumom, amelyen eddig kiadatlan dalaim és új felvételek egyaránt szerepelni fognak. Egyfajta összegzés lesz ez a lemez, egy időszak lenyomata” – mondta Pál Dénes. A koncerten karácsonyi dalok is elhangzanak, és lesz meglepetésvendég is.

Európai turnéja keretében 2018 nyarán Magyarországon is fellép Lenny Kravitz. Az 53 éves, négyszeres Grammy-díjas amerikai funk-rock zenész-énekes június 3-án a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet. A turné mellet Lenny Kravitz új, tizenegyedik stúdióalbumának megjelenését is bejelentette: a friss anyag 2018 tavaszán várható.

A 135 éve született Kodály Zoltánra emlékeznek koncertekkel és a Klassz a pARTon! eseménysorozat programjaival december 16-án és 17-én a Müpában. Többek között fellép Szirtes Edina Mókus Kodály-átiratokkal, Kocsis Krisztián, Zsoldos Bálint, Oláh Vilmos és Devich Gergely kamarakoncertjén pedig Bartók, Beethoven, Brahms és Kodály művei szólalnak meg.

Évadnyitó koncertet ad február 25-én a 100 Tagú Cigányzenekar a Papp László Budapest Sportarénában. A kétrészes, csaknem kétórás koncerten a komolyzenei művek mellett tradicionális magyar cigánymuzsika, magyar nóta és népdalok csendülnek fel.

Ingyenesen látogathatják a Veszprémi Petőfi Színház előadásait a hetvenöt év feletti nézők. A Veszprémben és környékén élő idős emberek december 1-jétől élhetnek a lehetőséggel – jelentette be veszprémi sajtótájékoztatón a teátrum igazgatója.

KOR-HU_kartya

Több mint ezer vasútmodell zakatol majd keresztbe-kasul december 2-án és 3-án a Gellért Hotel termeiben, elhozva az advent hamisítatlan hangulatát. Az Adventi Mesehotelben a terepasztalokon suhanó vonatokon túl lesz Mese-Szalon többek között csipkeszoknyás tündérkékkel és meseshow Eliza vendégeivel.

Az Opus Jazz Clubban december 1-jén és 2-án a FinnAgora és a Budapest Music Center (BMC) szervezésében először találkozhat a magyar közönség Finnország két legizgalmasabb feltörekvő zenekarával. A New Jazz from Finland projekt két koncert erejéig elhozza a Gourmet és a Jukka Eskola Soul Trio zenekarokat.

Harmadik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat május 28. és június 10. között. A nyár eleji eseménysorozat évek óta élvonalbeli művészekkel és minőségi előadásokkal várja a zsidó kultúra iránt érdeklődőket. Az első három meghirdetett koncert Dés László Egy este Esterházy Péterrel című estje, a Kováts Kriszta Kvintett Álomfejtés elnevezésű koncertszínháza, valamint a Cotton Club Singers Páratlan! című nagykoncertje lesz.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma