2017. június 27.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2017.02.15

Kétségbeesve sír a farmer-pólós tinédzser. Nincs hova menekülnie. Az iskolában egyedül kell ennie a sarokban, ráborítják a főzeléket, csúfolják, otthon pedig, a négy fal között jönnek az internetes üzenetek, cikiző videók, névtelen rágalmazások. NE NÉZD MEG, NE TÖRŐDJ VELE, ÉS AKKOR NEM FÁJ – szól a tanács. De meg tudjuk állni, hogy nem kattintunk a rólunk szóló posztra?

A gyerekek közötti zaklatásról, azon belül is az interneten történő bántalmazásról készített előadást a Karaván Színház. Az új, ifjúsági kamaradarab: az I’m online, egy nagyon kényes és egyre égetőbb kérdéssel szembesíti a nézőket: azzal, mi is történik a diákok között az iskola falain belül és a virtuális térben, valamint mennyire magányosak a fiatalok, akik nem tudják, kihez fordulhatnának segítségért, és kilátástalannak, megoldhatatlannak látják problémáikat.

 

Szkarossy_Zsuzsa_Imonline
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Az iskolai bántalmazás, agresszió korábban is előfordult a diákok között, ma azonban ennek egy része átköltözött a virtuális világba: az internetre. Ide pedig nem tudja követni a szülő vagy pedagógus óvó tekintete a fiatalt. Magára marad, és egyedül néz szembe azzal, hogy trágárságokat, hazugságokat írnak róla. A darab főszereplője, Pálma is ezt tapasztalja meg. A 15 éves roma kamaszlány életkora, széthulló családja és a származása miatt rendkívül sérülékeny. Amikor a család új helyre költözik, és Pálma új iskolába kerül, váratlanul egyre durvább, fokozódó internetes zaklatássorozat éri. Az ő és barátai, osztálytársai történetét mutatja be az előadás.

 

A színpadkép fojtogatóan szűkös, sivár: a szürke szobában a világra egyetlen ablakot a tablet, és a mobiltelefon kínálja, valódi kapcsolatok helyett egyre inkább a virtuális tér szereplői veszik körül a teljesen elmagányosodott, tehetetlen lányt. Jól reprezentálja a darab azt a világot, amely a fiatalok valósága. Pálma szülei nem értik, miért foglalkozik annyit az internetes pletykákkal, beszólásokkal lányuk. A legegyszerűbb tanács, amit barátja is elmond: ne foglalkozz vele, ne nézd meg, ne reagálj, és akkor majd elmúlik, abbahagyják, nem fáj. De melyikünk az, aki tudva, hogy róla írnak, nem kattint a tartalomra? Ki tudja ezt megállni? És kinek nem fáj, ha sejti vagy meg is bizonyosodik arról, hogy olyan durva hazugságokat írnak róla, amit elolvasni is szörnyű? Ha prostituáltnak, rondának, butának titulálnak egy kamaszt, majd a családját is célba veszik, és a szüleit tolvajnak nevezik? Ezeket a zaklatásokat nem lehet kizárni, annál is inkább, mert az internet és az iskolában töltött napi 7-8 óra a diákok világa. Egy külön univerzum, ahol ők azokat a címkéket viselik, melyeket rájuk aggat a környezetük.

 

A darab szembesít minket azzal: mit élnek meg a bántalmazott fiatalok, és mit élhetnek meg a bántalmazók. Sőt, arra is rávilágít: a zaklatók maguk is lehetnek bántalmazottak egy másik szituációban, környezetben.

 

Az előadás főszereplői a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójának növendékei, akik hihetetlen átéléssel, tehetséggel játsszák szerepüket. A darab rendezője Tóth Géza, produkciós vezetője pedig Nyári Oszkár, aki Pálma apukájaként a darabban is megjelenik.

 

szkarossy_zsuzsa_imonline_selfie
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Tóth Géza rendező a darab kapcsán a Kultúra.hu-nak elmondta: maguk a színészképző növendékek kérték, hogy foglalkozzanak az iskolai zaklatás témakörével. „Személyes élményekből táplálkozott a darab, használtunk is olyan szavakat, melyeket ők mondtak vagy kaptak az iskolában, de arra ügyeltünk, hogy ne felismerhető módon építsük be a tapasztalatokat, emlékeket, melyeket magukkal hoztak” – magyarázta a rendező.

 

„Ezt a darabot közösen, improvizálva hoztuk létre a gyerekekkel. Sokszor a saját szavaik kerültek bele a szövegkönyvbe, mert úgy készült a történet, hogy egy-egy jelenetet improvizálva eljátszottak, majd az elhangzottakat leírtuk, csiszolgattuk Selmeczi Bea dramaturggal. Amitől én – nem kisebbségiként – kicsit fáztam, tartottam: hogy nagyon durván kimondták a darabban a fiatalok a romákat érő beszólásokat, támadásokat. Kérdeztem is tőlük, hogy ezt biztosan kimondhatjuk-e így, de maguk a roma gyerekek kérték, hogy maradjanak benne a darabban ezek a bántalmazások, és szembesítsék a nézőket ezekkel az élő, hamis sztereotípiákkal. Arra azonban figyelnünk kellett, hogy nagyon óvatosan kell a színpadon a sztereotípiákkal bánni, nehogy az ellenkezőjét érjük el, és tovább erősítsük őket, ahelyett, hogy fellebbentenénk róluk a leplet” – emelte ki Tóth Géza, majd hozzátette: nagyon sok a vizuális és audovizuális elem jelenik meg az előadásban, hogy a kisebb korosztályok se unják el magukat. Sok az inger, mindig történik valami, és a mély információk, üzenetek inkább a háttérben mozognak, ha ugyanis nagyon didaktikus a darab, akkor nehezebben ér el a diákokhoz.

 

A rendező megjegyzete: nagyon szeretnék iskolákba is elvinni a darabot, jó lenne egy országos roadshow keretében megtartani ezeket az érzékenyítő előadásokat, melyekhez drámapedagógiai előadás is tartozik, ahol a színészek és a közönség együtt játszik. Fontos, hogy beszélhessen a társadalom erről a problémáról, ugyanis mindenki bekapcsolódik a digitális világba, miközben iszonyatosan nagy a digitális analfabetizmus. Sokan nem tudják, mire, hogyan érdemes használni az internetet. Valójában ez egy demokratikus lehetőség – hiszen olyan helyekre, tartalmakhoz juthat el általa a felhasználó, mint a múzeumi tárlatok, operák, filmek. Csakhogy sokan rosszra használják, ahogy az előadás szereplői is – tudtuk meg Tóth Gézától, aki arra is felhívta a figyelmet: maga a zaklató is áldozat ebben az előadásban.

 

A darabban játszó fiatalok a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójába járnak. Ezzel kapcsolatban a rendező elárulta: az itt tanuló diákok színészképzést kapnak, a tehetségesebbeket pedig felkészítik a színművészeti egyetem felvételiére is. Akik szeretnének színjátszani, érdeklődnek a színészképzés iránt, és hátrányos helyzetű fiatalok, jelentkezhetnek a stúdióba, ahol foglalkozik velük énektanár, van beszédképzés, nyáron pedig táborokat is szerveznek. Több korosztály is jár hozzájuk, egészen az általános iskolásoktól a középiskolás végzősökig.

 

fotoJuhaszEva_Imonline171026
Fotó: Juhász Éva


Az I’m online a határsértések darabja, a nézők úgynevezett kukkolóként részévé válnak Pálma életének, néma tanúi lesznek az elszenvedett sérelmeknek, de akár be is léphetnek a fiatal lány valóságába, hiszen az előadás alatt a produkció saját chatszobájában oszthatják meg egymással a témával kapcsolatos gondolataikat. Az előadást drámapedagógus által vezetett beszélgetés követi, amely segíti a darab keltette érzelmek feldolgozását. Az előadás elsődleges célcsoportja a zaklatásoknak leginkább kitett középiskolás korosztály. A Karaván Művészeti Alapítvány nem titkolt célja megszólítani, párbeszédet kezdeményezni a potenciális támadókkal, és a kamasz gyerekeikkel kapcsolatban tehetetlen, problémáikon segíteni akaró, de nem tudó szülőkkel, pedagógusokkal.

 

Akik azt gondolnák, a történet túl erős, sokkoló, nyomasztó, azokra áll: ne nézd meg, és akkor nem fáj! Csakhogy: ha szülőként, pedagógusként, a napi agresszió szemlélőjeként szeretnénk homokba dugni a fejünket, hogy ne sérüljünk, nem fog változni a helyzet. Sőt: súlyosbodhat. Összefogásra, segítségre, elfogadásra, figyelemre és szeretetre van szükségük az áldozatoknak. Ahogy legtöbbször a bántalmazóknak is. Erre ébreszt rá a darab.

 

KARAVÁN SZÍNHÁZ

I’m online

csesztetés egy felvonásban

Előadások:

2017. február 15. (szerda), 10:30, 14:00

2017. február 17. (péntek), 10:30, 14:00

 

Szereplők:

Pálma: LOVAS EMÍLIA

Elza: ANGILELLA AGATA, BRIGA ZSANETT, MERINA CAMACHO ABIGAIL

Zsanett: FIGECZKI VANDA

Jenci: RUSZÓ ATTILA

Miki: PÁSZIK CRISTOPHER

Apa: NYÁRI OSZKÁR

Anya: NYÁRI SZILVIA

Viktor: FARKAS KRISZTIÁN

Huba: VIRÁG PÉTER

Pszichológus: SELMECZI BEA

Pedagógus: NYÁRI PÁL

 

Díszlet: SOMOGYI ZOLTÁN

Dramaturg: SELMECZI BEA

Asszisztens: MILE-NAGY LUCA

PRODUKCIÓS VEZETŐ: NYÁRI OSZKÁR

 

RENDEZŐ: TÓTH GÉZA

 

Helyszín: Karaván Szobaszínház (IX, Budapest, Ráday u. 34.)

 

Az előadás siket nézők számára jeltolmács segítségével akadálymentesített.

 

 

Wéber Anikó

Kormos-Valeria_A-vegtelen_foglyai_B1jo

2017.06.26

Ezt vágták a fejükhöz a saját szomszédaik az ’50-es, ’60-as években azoknak, akiket 1945-ben elhurcoltak kényszermunkára a Szovjetunióba. Hogy mit éltek át kint? Erről nem beszélhettek. Hazafelé parancsra ezt kiabálták a vonatból: „Éljen Rákosi, hazahozta a magyar anyákat!” Majd az anya belépett az otthonába, és a kislánya elszaladt előle, mert nem ismerte meg. Nem is csoda. Olyan asszonyok jöttek vissza, akik végignézték társaik halálát.

vszf-fooldali_vagott
2017.06.26
Bár még csak most kezdődött a nyár, a budapesti Thália Színház már az őszi évadnyitó eseményére készül. Idén hatodik alkalommal, szeptember 4. és 10. között rendezik meg ugyanis a Vidéki Színházak Fesztiválját. A hét napos programsorozaton kilenc színház kilenc előadásában, kiváló hazai rendezőkkel a hátuk mögött állnak színpadra a színészek. A mobilokat kérjük kikapcsolni!

24karat_kis

2017.06.26

A Nyitott Műhelyben mutatták be június 22-én a 24 karát – Kortárs költők versei Arany János születésének 200. évfordulójára című kötetet. Az Arany-emlékév keretében megjelenő verseskötet ötletadója Boka László irodalomtörténész, akinek indító gondolata az volt, hogy reflektáljanak kortárs költők Arany János személyére és költészetére – versben.

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatának Liliom című előadása kapta az Emberi Erőforrások Minisztériuma által felajánlott fődíjat a Magyar Színházak 29. Kisvárdai Fesztiválján. A június 24-ei este megtartott díjátadó ünnepségen életműdíjjal jutalmazták Giricz Attila színművészt, az Újvidéki Színház tagját és Szélyes Ferencet, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának művészét.

Barcelonába érkezik a magyar kortárs tervezőművészetet bemutató Shaping Hungary: Design in the 21st Century című vándorkiállítás július elején. A tárlat a formatervezés magyar törekvéseit olyan alkotásokon keresztül ismerteti meg a nagyközönséggel, mint a Paprikum fűszermalom, az Ivanka betontáska, a Piston rugóhúzó, a Codolagni falitükör, a Zigzag biciklisdoboz.

A Múzeumok Éjszakája rendezvényhez kapcsolódva átadták június 24-én az új helyre költöztetett Aeropark repülőgép múzeumot. Az Aeropark a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér parkolójának bővítése miatt az idén tavasszal költözött át a repülőtéri felüljáró mellé. A Malév életében egykor meghatározó szerepet játszó repülőgép típusok, valamint a speciális repülőtéri járművek exkluzív környezetbe kerültek.

Szent Lászlóról szóló kiállítás nyílt a Múzeumok Éjszakáján a veszprémi Szent Imre piarista és helyőrségi templomban június 24-én a Szent László-emlékévhez kapcsolódóan. Köszöntőjében Márfi Gyula veszprémi érsek az 1077 és 1095 közt uralkodó Szent László alakjáról felidézte: megvolt benne a hősies bátorság és az alázat, emellett szigorú igazságosság és irgalmasság jellemezte uralkodását.

A Kincsem című kalandfilmet fényképező Szatmári Pétert választották az év operatőrének az Aranyszem Operatőr Fesztiválon. A fesztiválon 10 kategóriában 81 film versenyzett, a díjakat június 23-án este adták át a Dover házban, Budapesten. A Legenda-díjat Andor Tamásnak ítélték, aki közvetlen alkotótársa volt többek között Bacsó Péternek, Schiffer Pálnak, Makk Károlynak, Mészáros Mártának és Dobray Györgynek is.

Prince hajdani zenekara, a The New Power Generation (The NPG) lép fel a fesztivál zárónapján, július 15-én a Veszprém Arénában a „Celebrating Prince” turné keretében. Ezzel a bejelentéssel teljessé vált a prémium zenei fesztivál idei fellépőinek névsora a nagyszínpadon.

NPG_final_logo_with_Purple_background

Másfél év Föld körüli keringés után visszatér Budapestre a világ legnagyobb utazó „űr-gyűjteménye”, a NASA és az űrrepülés történetét feldolgozó Gateway to Space kiállítás. Az emberiség legnagyobb kalandját végig kísérő expó július 1-jétől szeptember 11-éig látogatható a Millenárison, ezúttal azonban nagyobb interaktív teret és több játékot kínálva a látogatóknak.

Egyebek mellett Ábrahám Pál-, Eisemann Mihály-, Fényes Szabolcs-, Seress Rezső-dallamok és Békeffy István-, G.Dénes György-, Kellér Dezső-, illetve Nóti Károly-szövegek kerülnek terítékre az Astoria CoolTúra sorozat következő rendezvényén. Mindez június 15-én a Danubius Hotel Astoria éttermében, amely ezúttal egy múltszázad eleji kaszinó miliőjét idézi, ahol a történet két szereplője a kor nagy filmslágerein keresztül bonyolítja reménytelen, kusza, ábrándos szívügyeit.

Megjelent a 25. Telekom VOLT Fesztivál CD-je exkluzív dalokkal és számos, örök érvényű slágerrel, amelyek az elmúlt éveket idézik fel. Kizárólag ezen az albumon hallható a VOLT Allstars + Zävodi Jelszó: LOVE című dala, amelyet Demjén Ferenc tiszteletére hazai sztárok adnak elő, és a fesztivál himnusza, amelyet a Punnany Massif jegyez.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma