2017. február 21.
Célzó

14435401_723829147767677_2233488756730410214_o

Zrínyi Ilona alakja még ma is oly meghatározó, mint amilyen száz-kétszáz évvel ezelőtt volt. A legtöbben azonban csupán mint Munkács védőjét ismerik. Keveset tudnak arról, hogy mennyire művelt asszony volt, milyen sokat kellett szenvednie, és mégis egész élete során milyen határozott, milyen erős maradt. A Zrínyi Ilonáról készült monodráma többek között ezeket hivatott bemutatni.

2017.02.15

Kétségbeesve sír a farmer-pólós tinédzser. Nincs hova menekülnie. Az iskolában egyedül kell ennie a sarokban, ráborítják a főzeléket, csúfolják, otthon pedig, a négy fal között jönnek az internetes üzenetek, cikiző videók, névtelen rágalmazások. NE NÉZD MEG, NE TÖRŐDJ VELE, ÉS AKKOR NEM FÁJ – szól a tanács. De meg tudjuk állni, hogy nem kattintunk a rólunk szóló posztra?

A gyerekek közötti zaklatásról, azon belül is az interneten történő bántalmazásról készített előadást a Karaván Színház. Az új, ifjúsági kamaradarab: az I’m online, egy nagyon kényes és egyre égetőbb kérdéssel szembesíti a nézőket: azzal, mi is történik a diákok között az iskola falain belül és a virtuális térben, valamint mennyire magányosak a fiatalok, akik nem tudják, kihez fordulhatnának segítségért, és kilátástalannak, megoldhatatlannak látják problémáikat.

 

Szkarossy_Zsuzsa_Imonline
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Az iskolai bántalmazás, agresszió korábban is előfordult a diákok között, ma azonban ennek egy része átköltözött a virtuális világba: az internetre. Ide pedig nem tudja követni a szülő vagy pedagógus óvó tekintete a fiatalt. Magára marad, és egyedül néz szembe azzal, hogy trágárságokat, hazugságokat írnak róla. A darab főszereplője, Pálma is ezt tapasztalja meg. A 15 éves roma kamaszlány életkora, széthulló családja és a származása miatt rendkívül sérülékeny. Amikor a család új helyre költözik, és Pálma új iskolába kerül, váratlanul egyre durvább, fokozódó internetes zaklatássorozat éri. Az ő és barátai, osztálytársai történetét mutatja be az előadás.

 

A színpadkép fojtogatóan szűkös, sivár: a szürke szobában a világra egyetlen ablakot a tablet, és a mobiltelefon kínálja, valódi kapcsolatok helyett egyre inkább a virtuális tér szereplői veszik körül a teljesen elmagányosodott, tehetetlen lányt. Jól reprezentálja a darab azt a világot, amely a fiatalok valósága. Pálma szülei nem értik, miért foglalkozik annyit az internetes pletykákkal, beszólásokkal lányuk. A legegyszerűbb tanács, amit barátja is elmond: ne foglalkozz vele, ne nézd meg, ne reagálj, és akkor majd elmúlik, abbahagyják, nem fáj. De melyikünk az, aki tudva, hogy róla írnak, nem kattint a tartalomra? Ki tudja ezt megállni? És kinek nem fáj, ha sejti vagy meg is bizonyosodik arról, hogy olyan durva hazugságokat írnak róla, amit elolvasni is szörnyű? Ha prostituáltnak, rondának, butának titulálnak egy kamaszt, majd a családját is célba veszik, és a szüleit tolvajnak nevezik? Ezeket a zaklatásokat nem lehet kizárni, annál is inkább, mert az internet és az iskolában töltött napi 7-8 óra a diákok világa. Egy külön univerzum, ahol ők azokat a címkéket viselik, melyeket rájuk aggat a környezetük.

 

A darab szembesít minket azzal: mit élnek meg a bántalmazott fiatalok, és mit élhetnek meg a bántalmazók. Sőt, arra is rávilágít: a zaklatók maguk is lehetnek bántalmazottak egy másik szituációban, környezetben.

 

Az előadás főszereplői a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójának növendékei, akik hihetetlen átéléssel, tehetséggel játsszák szerepüket. A darab rendezője Tóth Géza, produkciós vezetője pedig Nyári Oszkár, aki Pálma apukájaként a darabban is megjelenik.

 

szkarossy_zsuzsa_imonline_selfie
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Tóth Géza rendező a darab kapcsán a Kultúra.hu-nak elmondta: maguk a színészképző növendékek kérték, hogy foglalkozzanak az iskolai zaklatás témakörével. „Személyes élményekből táplálkozott a darab, használtunk is olyan szavakat, melyeket ők mondtak vagy kaptak az iskolában, de arra ügyeltünk, hogy ne felismerhető módon építsük be a tapasztalatokat, emlékeket, melyeket magukkal hoztak” – magyarázta a rendező.

 

„Ezt a darabot közösen, improvizálva hoztuk létre a gyerekekkel. Sokszor a saját szavaik kerültek bele a szövegkönyvbe, mert úgy készült a történet, hogy egy-egy jelenetet improvizálva eljátszottak, majd az elhangzottakat leírtuk, csiszolgattuk Selmeczi Bea dramaturggal. Amitől én – nem kisebbségiként – kicsit fáztam, tartottam: hogy nagyon durván kimondták a darabban a fiatalok a romákat érő beszólásokat, támadásokat. Kérdeztem is tőlük, hogy ezt biztosan kimondhatjuk-e így, de maguk a roma gyerekek kérték, hogy maradjanak benne a darabban ezek a bántalmazások, és szembesítsék a nézőket ezekkel az élő, hamis sztereotípiákkal. Arra azonban figyelnünk kellett, hogy nagyon óvatosan kell a színpadon a sztereotípiákkal bánni, nehogy az ellenkezőjét érjük el, és tovább erősítsük őket, ahelyett, hogy fellebbentenénk róluk a leplet” – emelte ki Tóth Géza, majd hozzátette: nagyon sok a vizuális és audovizuális elem jelenik meg az előadásban, hogy a kisebb korosztályok se unják el magukat. Sok az inger, mindig történik valami, és a mély információk, üzenetek inkább a háttérben mozognak, ha ugyanis nagyon didaktikus a darab, akkor nehezebben ér el a diákokhoz.

 

A rendező megjegyzete: nagyon szeretnék iskolákba is elvinni a darabot, jó lenne egy országos roadshow keretében megtartani ezeket az érzékenyítő előadásokat, melyekhez drámapedagógiai előadás is tartozik, ahol a színészek és a közönség együtt játszik. Fontos, hogy beszélhessen a társadalom erről a problémáról, ugyanis mindenki bekapcsolódik a digitális világba, miközben iszonyatosan nagy a digitális analfabetizmus. Sokan nem tudják, mire, hogyan érdemes használni az internetet. Valójában ez egy demokratikus lehetőség – hiszen olyan helyekre, tartalmakhoz juthat el általa a felhasználó, mint a múzeumi tárlatok, operák, filmek. Csakhogy sokan rosszra használják, ahogy az előadás szereplői is – tudtuk meg Tóth Gézától, aki arra is felhívta a figyelmet: maga a zaklató is áldozat ebben az előadásban.

 

A darabban játszó fiatalok a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójába járnak. Ezzel kapcsolatban a rendező elárulta: az itt tanuló diákok színészképzést kapnak, a tehetségesebbeket pedig felkészítik a színművészeti egyetem felvételiére is. Akik szeretnének színjátszani, érdeklődnek a színészképzés iránt, és hátrányos helyzetű fiatalok, jelentkezhetnek a stúdióba, ahol foglalkozik velük énektanár, van beszédképzés, nyáron pedig táborokat is szerveznek. Több korosztály is jár hozzájuk, egészen az általános iskolásoktól a középiskolás végzősökig.

 

fotoJuhaszEva_Imonline171026
Fotó: Juhász Éva


Az I’m online a határsértések darabja, a nézők úgynevezett kukkolóként részévé válnak Pálma életének, néma tanúi lesznek az elszenvedett sérelmeknek, de akár be is léphetnek a fiatal lány valóságába, hiszen az előadás alatt a produkció saját chatszobájában oszthatják meg egymással a témával kapcsolatos gondolataikat. Az előadást drámapedagógus által vezetett beszélgetés követi, amely segíti a darab keltette érzelmek feldolgozását. Az előadás elsődleges célcsoportja a zaklatásoknak leginkább kitett középiskolás korosztály. A Karaván Művészeti Alapítvány nem titkolt célja megszólítani, párbeszédet kezdeményezni a potenciális támadókkal, és a kamasz gyerekeikkel kapcsolatban tehetetlen, problémáikon segíteni akaró, de nem tudó szülőkkel, pedagógusokkal.

 

Akik azt gondolnák, a történet túl erős, sokkoló, nyomasztó, azokra áll: ne nézd meg, és akkor nem fáj! Csakhogy: ha szülőként, pedagógusként, a napi agresszió szemlélőjeként szeretnénk homokba dugni a fejünket, hogy ne sérüljünk, nem fog változni a helyzet. Sőt: súlyosbodhat. Összefogásra, segítségre, elfogadásra, figyelemre és szeretetre van szükségük az áldozatoknak. Ahogy legtöbbször a bántalmazóknak is. Erre ébreszt rá a darab.

 

KARAVÁN SZÍNHÁZ

I’m online

csesztetés egy felvonásban

Előadások:

2017. február 15. (szerda), 10:30, 14:00

2017. február 17. (péntek), 10:30, 14:00

 

Szereplők:

Pálma: LOVAS EMÍLIA

Elza: ANGILELLA AGATA, BRIGA ZSANETT, MERINA CAMACHO ABIGAIL

Zsanett: FIGECZKI VANDA

Jenci: RUSZÓ ATTILA

Miki: PÁSZIK CRISTOPHER

Apa: NYÁRI OSZKÁR

Anya: NYÁRI SZILVIA

Viktor: FARKAS KRISZTIÁN

Huba: VIRÁG PÉTER

Pszichológus: SELMECZI BEA

Pedagógus: NYÁRI PÁL

 

Díszlet: SOMOGYI ZOLTÁN

Dramaturg: SELMECZI BEA

Asszisztens: MILE-NAGY LUCA

PRODUKCIÓS VEZETŐ: NYÁRI OSZKÁR

 

RENDEZŐ: TÓTH GÉZA

 

Helyszín: Karaván Szobaszínház (IX, Budapest, Ráday u. 34.)

 

Az előadás siket nézők számára jeltolmács segítségével akadálymentesített.

 

 

Wéber Anikó

_D0A2474_Copy

2017.02.20

„Úgy vélem, jól fogjuk dinamizálni ezt a területet, és megkönnyítjük a fiatal generáció szakmába való integrálódását” – fogalmazta meg az Imre Zoltán Program kapcsán Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, akivel többek között a program kidolgozásáról és jövőjéről beszélgettünk. Arról, mit is kapnak a programtól a táncművészek.

dsc_3401__copy__600x450

2017.02.20

„Egy nemzet a történelem sodrában nem maradhat fenn, ha nincs összetartás” – fogalmazta meg Érsek-Obádovics Mercédesz színművész az Egy akaraton 1956 – 2016 című kiállítás hat új filmjének bemutatója előtti beszélgetésen. A Terror Háza Múzeum az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékét őrzi a különleges tárlattal, mely nemcsak emléket állít, hanem el is visz minket oda, ahol a hősök hőssé váltak.

16105898_1319872371392512_2457893491682921931_n

2017.02.20

Egy hónapon át várják az érdeklődőket a francia nyelvhez kapcsolódó programok március 1. és április 1. között több mint 20 helyszínen a fővárosban és országszerte tizenegy nagyvárosban. Itt lesznek hét ország legfrissebb filmjei, koncertek a reneszánsztól a sanzonon át az experimentális zenéig, történelmi és társadalomtudományi előadások, felolvasóestek és gyermekfoglalkozások is.

Elhunyt Ertunç Baykal, a Magyar-Török Baráti Társaság tiszteletbeli tagja. Neve összefonódik Thököly Imre és Zrínyi Ilona emlékének ápolásával Kocaeliben (Izmit) és Karatepén, ahol az egykori „Virágok mezeje” található. Alapítója és első elnöke, később pedig tiszteletbeli elnöke volt az izmiti Thököly Imre – Zrínyi Ilona Magyar-Török Baráti Társaságnak. A magyar köztársasági elnöktől 2011-ben vehette át Ankarában a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje (polgári tagozat) állami kitüntetést.

Meghaladta a százezret a Műcsarnok látogatóinak száma 2016-ban – mondta Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója az M1 aktuális csatornán szombaton. Az igazgató úgy fogalmazott, ez a szám a muzeológiában egy „bűvös küszöb”, és azt jelzi, hogy a kiállítások széles közönség ízlését találták el.

A Carnegie Hallban lép színpadra március 1-jén Kökény Tamás nagybőgős, a Virtuózok második évadának fődíjasa, akinek a New York-i fellépési lehetőséget az Armel Opera Festival ajánlotta fel. A koncerten a klasszikus darabok közül Giovanni Bottesini Tarantella, Liszt Ferenc Szerelmi álmok, Niccolo Paganini Mózes fantázia és Astor Piazzolla Libertango című műveit is előadja Ennio Morricone Cinema Paradiso és John Williams Schindler listája című filmzenéi mellett.

Személyes hangvételű darabbal tér vissza Budapestre márciusban az újcirkusz egyik legnagyobb úttörője, Daniele Finzi Pasca és társulata. A svájci előadók negyedszerre érkeznek Magyarországra, most a Neked (Per te) című darabbal, amely március 16. és 19. között öt alkalommal lesz látható a Müpában.

Robin Ticciati vezényletével ad koncertet a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) február 24-én, 25-én és 27-én a Müpában, valamint február 27-én a Várkert Bazárban. A Müpában Richard Wagner Lohengrinjének előjátéka, Anton Bruckner VI. (A-dúr) szimfóniája és Richard Strauss II. (Esz-dúr) kürtversenye hangzik el Radovan Vlatkovic kürtszólista közreműködésével.

Bűvészet, mágia, varázslat, illúziók. Amióta világ a világ, mindenki szeret néhány percre hinni a csodákban, elképedve nézni olyan dolgokat, amelyek minden bizonnyal lehetetlenek, és mégis vannak olyan előadók, akik képesek véghez vinni ezeket. Ezt a csodavilágot idézi meg a Campona február közepétől március elejéig hétvégi rendezvényein.

campona_varazslat_masolata

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a Group'n'Swing zenekar. A tavalyi évben ünnepelt tizedik évforduló, a rengeteg koncert, a közönség erőt és lendületet adó lelkesedése egyaránt komoly helyet követel magának a zenekar tagjainak emlékei között. Ezt a szüntelenül áradó szeretetet köszöni meg a zenekar a nemzetközi nőnap másnapján megrendezendő koncertjével.

Lehár Ferenc első nagy sikerű operettjét március 31-én mutatja be a Budapesti Operettszínház társulata Szabó Máté rendezésében. A szerelem diadalát hirdető, sok szálon futó, fordulatos, a férfi nemet erős kritikával illető történet főszerepeit alakító színészek a sajtótájékoztatón vörös rózsával kértek már előre elnézést női kollégáiktól a darab során majdan ellenük elkövetett bűnökért.

Képvetítéssel egybekötött felolvasásra, irodalmi estre és filmvetítésre is várják az érdeklődőket a Műcsarnokba. A programok a kiállításokhoz kapcsolódnak. A vendégek találkozhatnak Nagy András író-forgatókönyvíróval, Patak Márta író-műfordítóval és felidézhetik a képek és a versek kapcsán a 12 hónapot.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma