Ferenczy-banner

2017. március 29.
Célzó

14435401_723829147767677_2233488756730410214_o

Zrínyi Ilona alakja még ma is oly meghatározó, mint amilyen száz-kétszáz évvel ezelőtt volt. A legtöbben azonban csupán mint Munkács védőjét ismerik. Keveset tudnak arról, hogy mennyire művelt asszony volt, milyen sokat kellett szenvednie, és mégis egész élete során milyen határozott, milyen erős maradt. A Zrínyi Ilonáról készült monodráma többek között ezeket hivatott bemutatni.

2017.02.15

Kétségbeesve sír a farmer-pólós tinédzser. Nincs hova menekülnie. Az iskolában egyedül kell ennie a sarokban, ráborítják a főzeléket, csúfolják, otthon pedig, a négy fal között jönnek az internetes üzenetek, cikiző videók, névtelen rágalmazások. NE NÉZD MEG, NE TÖRŐDJ VELE, ÉS AKKOR NEM FÁJ – szól a tanács. De meg tudjuk állni, hogy nem kattintunk a rólunk szóló posztra?

A gyerekek közötti zaklatásról, azon belül is az interneten történő bántalmazásról készített előadást a Karaván Színház. Az új, ifjúsági kamaradarab: az I’m online, egy nagyon kényes és egyre égetőbb kérdéssel szembesíti a nézőket: azzal, mi is történik a diákok között az iskola falain belül és a virtuális térben, valamint mennyire magányosak a fiatalok, akik nem tudják, kihez fordulhatnának segítségért, és kilátástalannak, megoldhatatlannak látják problémáikat.

 

Szkarossy_Zsuzsa_Imonline
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Az iskolai bántalmazás, agresszió korábban is előfordult a diákok között, ma azonban ennek egy része átköltözött a virtuális világba: az internetre. Ide pedig nem tudja követni a szülő vagy pedagógus óvó tekintete a fiatalt. Magára marad, és egyedül néz szembe azzal, hogy trágárságokat, hazugságokat írnak róla. A darab főszereplője, Pálma is ezt tapasztalja meg. A 15 éves roma kamaszlány életkora, széthulló családja és a származása miatt rendkívül sérülékeny. Amikor a család új helyre költözik, és Pálma új iskolába kerül, váratlanul egyre durvább, fokozódó internetes zaklatássorozat éri. Az ő és barátai, osztálytársai történetét mutatja be az előadás.

 

A színpadkép fojtogatóan szűkös, sivár: a szürke szobában a világra egyetlen ablakot a tablet, és a mobiltelefon kínálja, valódi kapcsolatok helyett egyre inkább a virtuális tér szereplői veszik körül a teljesen elmagányosodott, tehetetlen lányt. Jól reprezentálja a darab azt a világot, amely a fiatalok valósága. Pálma szülei nem értik, miért foglalkozik annyit az internetes pletykákkal, beszólásokkal lányuk. A legegyszerűbb tanács, amit barátja is elmond: ne foglalkozz vele, ne nézd meg, ne reagálj, és akkor majd elmúlik, abbahagyják, nem fáj. De melyikünk az, aki tudva, hogy róla írnak, nem kattint a tartalomra? Ki tudja ezt megállni? És kinek nem fáj, ha sejti vagy meg is bizonyosodik arról, hogy olyan durva hazugságokat írnak róla, amit elolvasni is szörnyű? Ha prostituáltnak, rondának, butának titulálnak egy kamaszt, majd a családját is célba veszik, és a szüleit tolvajnak nevezik? Ezeket a zaklatásokat nem lehet kizárni, annál is inkább, mert az internet és az iskolában töltött napi 7-8 óra a diákok világa. Egy külön univerzum, ahol ők azokat a címkéket viselik, melyeket rájuk aggat a környezetük.

 

A darab szembesít minket azzal: mit élnek meg a bántalmazott fiatalok, és mit élhetnek meg a bántalmazók. Sőt, arra is rávilágít: a zaklatók maguk is lehetnek bántalmazottak egy másik szituációban, környezetben.

 

Az előadás főszereplői a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójának növendékei, akik hihetetlen átéléssel, tehetséggel játsszák szerepüket. A darab rendezője Tóth Géza, produkciós vezetője pedig Nyári Oszkár, aki Pálma apukájaként a darabban is megjelenik.

 

szkarossy_zsuzsa_imonline_selfie
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Tóth Géza rendező a darab kapcsán a Kultúra.hu-nak elmondta: maguk a színészképző növendékek kérték, hogy foglalkozzanak az iskolai zaklatás témakörével. „Személyes élményekből táplálkozott a darab, használtunk is olyan szavakat, melyeket ők mondtak vagy kaptak az iskolában, de arra ügyeltünk, hogy ne felismerhető módon építsük be a tapasztalatokat, emlékeket, melyeket magukkal hoztak” – magyarázta a rendező.

 

„Ezt a darabot közösen, improvizálva hoztuk létre a gyerekekkel. Sokszor a saját szavaik kerültek bele a szövegkönyvbe, mert úgy készült a történet, hogy egy-egy jelenetet improvizálva eljátszottak, majd az elhangzottakat leírtuk, csiszolgattuk Selmeczi Bea dramaturggal. Amitől én – nem kisebbségiként – kicsit fáztam, tartottam: hogy nagyon durván kimondták a darabban a fiatalok a romákat érő beszólásokat, támadásokat. Kérdeztem is tőlük, hogy ezt biztosan kimondhatjuk-e így, de maguk a roma gyerekek kérték, hogy maradjanak benne a darabban ezek a bántalmazások, és szembesítsék a nézőket ezekkel az élő, hamis sztereotípiákkal. Arra azonban figyelnünk kellett, hogy nagyon óvatosan kell a színpadon a sztereotípiákkal bánni, nehogy az ellenkezőjét érjük el, és tovább erősítsük őket, ahelyett, hogy fellebbentenénk róluk a leplet” – emelte ki Tóth Géza, majd hozzátette: nagyon sok a vizuális és audovizuális elem jelenik meg az előadásban, hogy a kisebb korosztályok se unják el magukat. Sok az inger, mindig történik valami, és a mély információk, üzenetek inkább a háttérben mozognak, ha ugyanis nagyon didaktikus a darab, akkor nehezebben ér el a diákokhoz.

 

A rendező megjegyzete: nagyon szeretnék iskolákba is elvinni a darabot, jó lenne egy országos roadshow keretében megtartani ezeket az érzékenyítő előadásokat, melyekhez drámapedagógiai előadás is tartozik, ahol a színészek és a közönség együtt játszik. Fontos, hogy beszélhessen a társadalom erről a problémáról, ugyanis mindenki bekapcsolódik a digitális világba, miközben iszonyatosan nagy a digitális analfabetizmus. Sokan nem tudják, mire, hogyan érdemes használni az internetet. Valójában ez egy demokratikus lehetőség – hiszen olyan helyekre, tartalmakhoz juthat el általa a felhasználó, mint a múzeumi tárlatok, operák, filmek. Csakhogy sokan rosszra használják, ahogy az előadás szereplői is – tudtuk meg Tóth Gézától, aki arra is felhívta a figyelmet: maga a zaklató is áldozat ebben az előadásban.

 

A darabban játszó fiatalok a Karaván Művészeti Alapítvány tandíjmentes színészképző stúdiójába járnak. Ezzel kapcsolatban a rendező elárulta: az itt tanuló diákok színészképzést kapnak, a tehetségesebbeket pedig felkészítik a színművészeti egyetem felvételiére is. Akik szeretnének színjátszani, érdeklődnek a színészképzés iránt, és hátrányos helyzetű fiatalok, jelentkezhetnek a stúdióba, ahol foglalkozik velük énektanár, van beszédképzés, nyáron pedig táborokat is szerveznek. Több korosztály is jár hozzájuk, egészen az általános iskolásoktól a középiskolás végzősökig.

 

fotoJuhaszEva_Imonline171026
Fotó: Juhász Éva


Az I’m online a határsértések darabja, a nézők úgynevezett kukkolóként részévé válnak Pálma életének, néma tanúi lesznek az elszenvedett sérelmeknek, de akár be is léphetnek a fiatal lány valóságába, hiszen az előadás alatt a produkció saját chatszobájában oszthatják meg egymással a témával kapcsolatos gondolataikat. Az előadást drámapedagógus által vezetett beszélgetés követi, amely segíti a darab keltette érzelmek feldolgozását. Az előadás elsődleges célcsoportja a zaklatásoknak leginkább kitett középiskolás korosztály. A Karaván Művészeti Alapítvány nem titkolt célja megszólítani, párbeszédet kezdeményezni a potenciális támadókkal, és a kamasz gyerekeikkel kapcsolatban tehetetlen, problémáikon segíteni akaró, de nem tudó szülőkkel, pedagógusokkal.

 

Akik azt gondolnák, a történet túl erős, sokkoló, nyomasztó, azokra áll: ne nézd meg, és akkor nem fáj! Csakhogy: ha szülőként, pedagógusként, a napi agresszió szemlélőjeként szeretnénk homokba dugni a fejünket, hogy ne sérüljünk, nem fog változni a helyzet. Sőt: súlyosbodhat. Összefogásra, segítségre, elfogadásra, figyelemre és szeretetre van szükségük az áldozatoknak. Ahogy legtöbbször a bántalmazóknak is. Erre ébreszt rá a darab.

 

KARAVÁN SZÍNHÁZ

I’m online

csesztetés egy felvonásban

Előadások:

2017. február 15. (szerda), 10:30, 14:00

2017. február 17. (péntek), 10:30, 14:00

 

Szereplők:

Pálma: LOVAS EMÍLIA

Elza: ANGILELLA AGATA, BRIGA ZSANETT, MERINA CAMACHO ABIGAIL

Zsanett: FIGECZKI VANDA

Jenci: RUSZÓ ATTILA

Miki: PÁSZIK CRISTOPHER

Apa: NYÁRI OSZKÁR

Anya: NYÁRI SZILVIA

Viktor: FARKAS KRISZTIÁN

Huba: VIRÁG PÉTER

Pszichológus: SELMECZI BEA

Pedagógus: NYÁRI PÁL

 

Díszlet: SOMOGYI ZOLTÁN

Dramaturg: SELMECZI BEA

Asszisztens: MILE-NAGY LUCA

PRODUKCIÓS VEZETŐ: NYÁRI OSZKÁR

 

RENDEZŐ: TÓTH GÉZA

 

Helyszín: Karaván Szobaszínház (IX, Budapest, Ráday u. 34.)

 

Az előadás siket nézők számára jeltolmács segítségével akadálymentesített.

 

 

Wéber Anikó

Hammerstein_Judit
2017.03.28

Idén 100 éves az intézményesült kulturális diplomácia. De vajon melyik volt az első kulturális intézetünk külföldön? Többek között erről, a nemzetközi könyvvásárokon való szereplésről és az Amerikában turnézó Moholy-Nagy-kiállításról is beszélgettünk a Balassi Intézetet irányító Hammerstein Judit külföldi magyar intézetekért és nemzetközi oktatási kapcsolatokért felelős helyettes államtitkárral. INTERJÚ

_D0A4308_Copy

2017.03.28

A Filharmónia Magyarország, felelevenítve a nagy sikerű, egy egész ország által figyelemmel kísért nemzetközi karmesterversenyek hagyományát, többfordulós karmesterversenyt rendez. Eddig több mint száz jelentkezőt regisztráltak a világ 26 különböző országából, de május 1-jéig még nyitott a jelentkezés – jelentették be március 28-án az Erkel Színházban rendezett sajtótájékoztatón.

F__CI195609220136

2017.03.28

A magyar puszták népéhez hozzáférni nehezebb vállalkozás, mint egy közép-afrikai törzs tanulmányozása. Honnan tudhatjuk akkor, hogyan éltek a gyakran több száz főből álló, cselédotthonokban lakó pusztaiak? Úgy, hogy egyik kiváló írónk, Illyés Gyula mesél róluk: visszaemlékezve saját gyerekkorára. Induljunk útra vele, olvassuk együtt a Puszták népét.

Megjelent Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester és zeneszerző A Tribute című kétlemezes kiadványa a Hungaroton gondozásában. Az első lemezen Kocsis Zoltán többek között Kodály Zoltán Székely keserves, Liszt Ferenc Csárdás obstiné, Szergej Rahmanyinov E-dúr prelűd és Frédéric Chopin g-moll ballada című művét adja elő.

Kilenc ország – köztük India, Indonézia és Kína – társulatainak és bábművészeinek részvételével nemzetközi árnyjáték fesztivált rendeznek április 21. és 25. között Pécsett – hangzott el az eseményt beharangozó március 27-ei sajtótájékoztatón a baranyai megyeszékhelyen. Az eseményen összesen nyolc árnyjáték-előadást láthat majd a közönség.

Silver Hugo-díjat ítélt oda a nemzetközi zsűri a Bartók Világversenyt és Fesztivált ajánló kisfilm alkotóinak az 53. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál televíziós versenyében a Reklámfilm/Individual Commercials főkategóriában. A film írója és kreatív producere a Bartók Világverseny kialakítását is jegyző Szabó Stein Imre, rendezője Géczy Dávid.

Kincses Kecskemét címmel egyedülálló, az elmúlt tíz évben feltárt régészeti és történeti műtárgyakból válogatott kiállítás nyílt március 24-én a Cifrapalotában. A tárlaton bemutatott tárgyak többségét a nagyközönség most láthatja először. A kiállítás jelentős időszakot ölel fel: a Krisztus előtti 6. évezredtől az 1940-50-es évek helytörténeti jellegű gyűjtéséig számos történelmi korszakot átível.

Megjelent a Gyula anno. könyvsorozat harmadik kötete, a Gyulai Évszázadok Alapítvány Kóhn Dávid 1937-es könyvét adta ki „újragondolt” formában. A Gyula város utcái és terei című kötet olvasmányos formában, 144 oldalon szól a kor és a századelő gyulai polgárairól, vendéglőiről, szállodáiról, történeteket mesél el a városrészekről és az ott élő emberekről.

Ötéves fennállását ünnepli márciusban a hazai művészeti szcéna jelentős kommunikációs ügynöksége, a kortársPRos. A minőségi kultúra elkötelezett támogatójaként hangsúlyosan a színházi, a komolyzenei, a képző- és a táncművészeti, valamint a filmes területeken tevékenykedik, és meghatározó művészek álmait igyekszik szakmai tudással párosítva megvalósítani.

16998717_804784429670478_6826525929856118752_n_masolata

A Jazzműhely sorozat következő főszereplője Kézdy Luca, a magyar jazz középnemzedékének első számú hegedűse, aki a műfajok helyett inkább a sokszínűség mellett kötelezte el magát. Koncertje – melyre március 29-én kerül sor – is a műfaji nyitottság elve mentén épül majd fel. Az est során pedig kiváló magyar és nemzetközi vendégzenészek lesznek segítségére.

Magyarországon egyedülálló művészeti kezdeményezésként, üzleti, kulturális és diplomáciai szereplők összefogásának köszönhetően kezdte meg működését az a Magyarországi Német Művészeti Alap, amelynek elsődleges célja a német kortárs képzőművészet hazai jelenlétének erősítése és a német-magyar kulturális kapcsolatok támogatása.

A Mozaik Múzeumtúra keretében iskolai edukációs múzeumpedagógiai programsorozat indul március 21-én a XV. kerületi Kontyfa Középiskola, Szakiskola és Általános Iskolában. „A Mozaik Múzeumtúra program keretében a diákok számára helybe visszük a múzeumi élményeket” – fogalmazott Makranczi Zsolt, a programot összefogó Örökség Kultúrpolitikai Intézet igazgatója.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma