15_eves

2014.09.17
Végh Nóra

„Ne csak a fényt csodáljuk, az árnyékot is gondozzuk és védjük meg a tehetséget önmagától" Bagdy Emőke mesélt tehetséggondozásról, nevelésről, a szülők, a pedagógusok és a pszichológusok együttes munkájának fontosságáról A tehetség kibontakozása című könyve kapcsán.

Hogyan tudná megfogalmazni, mit jelent az Ön számára a tanítás és a nevelés?

A magyar nyelv szépségét, árnyaltságát dicséri, hogy beszélhetünk oktatásról, képzésről, tanításról és nevelésről, mindegyik jelentéshangsúlya más. Ha a saját munkámról szólok, akkor én leginkább nevelek, még inkább növelek, ahogyan Karácsony Sándor nevezte a személyiség egészét bevonó pedagógiát. Csak arra építhetek, ami a személyiségben már benne van, alapot képez ahhoz, hogy fejleszteni lehessen. Ez a küldetésem, ehhez értek, ebben találom meg a flowt, az önmagam tudásának és lényének átadásával, kiterjesztésével létrehozott atmoszférát, amelyben egyek tudunk lenni a közös szellemi áramlatban azokkal, akik jelen vannak. Az oktatás kopogós kifejezésében az ismeretek átadásának, az okításnak, okosításnak a „bal agyféltekés” szikárságát, érzelem nélküliségét érzékelem. A képzés már élményközelibb, mert a kép szógyök a valósághoz visz közel, szemléletes, képszerű, megélhető, csinálható műveleti tudást ígér. A jobb agyfélteke érzelmi bevonódása és képgondolkodása testesül meg benne. A tanítás ősi magyar kifejezése a „tan”-ok átadásának, iskolás kereteket jelenít meg. Azért érzem magamhoz legközelebb a nevelést, mert benne van mind a három másik lehetőség, mégis az emberi kapcsolat ereje teszi élővé az „átvitelt”.


Bagdy_Emoke


Mennyi ideig és milyen körülmények között dolgozott A tehetség kibontakozása című könyvén?

Ez a könyv igazi team munka eredménye. Három szerkesztő-szerző, „Károlis” kollégák dolgoztak együtt velem. A Pszichológiai Intézet a szellemi otthonunk, itt tanítottam magam is, ma a kutatásra több időm jut, mint régebben. Kollégáimmal megszoktuk az együtt gondolkodást. Mirnics Zsuzsanna a tanszékvezető utódom, Surányi Kövi Zsuzsannával pedig olyan egy húron pendülünk, hogy egymás gondolataiba tudunk beszövődni és folytatni, amit közösen felépítünk. Ilyen munkatársakkal a tehetségre vonatkozó alapkoncepcióban is egyetértve szinte élmény dolgozni. Másfél év telt el a kigondolt kutatási terv és a könyv megjelenése között, és alig képzelhető, milyen intenzív munkát jelentett mintegy félszáz szakembernek, fejlesztő pszichológusoknak, pedagógusoknak, sőt a szülőkkel is eszményien együtt tudtunk dolgozni. A központi gondolat: a tehetség „mássága”, fénye árnyékot is vet, ez a lelki probléma-háttér, amivel segítő módon dolgoznunk kell, hogy a tehetség a természete szerint szárnyalhasson és ne húzzák le azok a lelki terhek, amelyeket a tehetség elviselési súlya, a siker bizonytalansága, az önbizalom esékenysége és még sok más nehézség tesz gyakorivá, néha elviselhetetlenné. Ne csak a fényt csodáljuk, az árnyékot is gondozzuk és védjük meg a tehetséget önmagától, mert sok rejtett szenvedést hordoz. A kutatás bebizonyította, hogy a feltevés igaz, a segítségnek személyre /és problémára/ szabottnak kell lennie és egyedi, sőt társaskapcsolati fejlesztés is szükséges a lelki egyensúly létrehozásához. A szülők, nevelők, fejlesztők, pedagógusok és pszichológusok együtt képesek jelentős eredményeket elérni. A tehetség abban is az, hogy igen gyorsan nagy magaslatokra tud emelkedni a mélységből, gyorsan tanul és rendeződik. Minden tehetséges fiatalnak egyéni támogatásra volna szüksége, nem hosszan, de időszakosan. Minden gondozó tervezésnek közös munkával kell végbemennie, egymással is jól kommunikáló szakemberek védelmi gyűrűjében, ahol mindenki egyért, egy mindenkiért dolgozik.


Mi jelentett nehézséget a kutatások során? Mennyire volt kivitelezhető a szülők és a pedagógusok munkájának összehangolása?

Nem volt szükség összehangolásra, ez magától történt. Nem magunkra figyeltünk, nem egymással foglalkoztunk, hanem a tehetséges növendékkel, akinek szülője és fejlesztő pedagógusa együtt tanakodott a pszichológussal: milyen együttműködéssel lehet a legjobb támogatást adni a gyermeknek. Mondhatom, élvezetes együttgondolkodás volt.


tehetseg

 

Mit gondol, milyen állapotban van most Magyarországon a tehetséggondozás? Mire kellene a legjobban odafigyelni?

Büszkék lehetünk arra a hatalmas szervezeti hálózatra, amit a Támpont iskola kapcsolatrendszere képvisel. A magyar tehetséggondozás, különösen ennek ernyőszervezete, a MATEHETSZ, mely összefogja az egyesületek, szövetségek és iskolák munkáját, igen sokat tesz azért, hogy kutatásban és gyakorlatban egyaránt képviselhessük, tarthassuk a nívót. Saját kutatásom 100 fiatalra terjedt ki, ezt a volument csak egy nagy szervezet képes támogatni akár anyagilag, akár a szervezés feladatait illetően. Ezt a segítséget megkaptuk mindnyájan.


Az extenzív fejlődés után most az elmélyülés, az intenzív differenciálódás a legfőbb feladat. Fontos volna az elért eredmények visszacsatolása, a kutatás üzeneteinek közvetlen felhasználása a magyar tehetséggondozásban. A segítő kapcsolat és egyéni fejlesztés bevezetése, rendszeresítése nélkül például kallódás veszélye következhet be ígéretes tehetségeknél is!


Min dolgozik jelenleg?

A Diáksport Szövetség felkérésére befejeztem egy „Stresszkezelés és relaxáció az iskolában” című tankönyvet, jegyzetet testnevelő kollégáim számára. Döntően a testnevelési órákba építhető, mozgásalapú, játékos, élményteli gyakorlatokat gyűjtöttem össze korosztályi pszichológiai fejlettség szerinti csoportosításban, nagycsoportos óvodásoktól a középiskolásokig. Csak olyan gyakorlatokról van ebben szó, amelyek bármely tornatanár számára alkalmazási evidenciát jelentenek. Nem feltétel az előzetes képzés, hiszen nem összetett módszerekről van szó, hanem olyan gyakorlatokról, amelyek magukban véve hatékonyak. Stresszkezelés nem létezik a mozgás és nyugalom, feszítés és lazítás dinamikájának okos felhasználása nélkül. A mintegy 150 gyakorlat felhasználása lehetőséget ad a stresszkezelés elemi készségének képességgé csiszolására, kedvező tapasztalatok és eredmények elérésére.


Fotó: lelekmozaikok.cafeblog.hu


Kulcsszavak:

KAD_Kultura_596x90_002

agocs_2

2019.08.20

Agócs Gergely népzenész és néprajzkutató nemrég tért vissza legutóbbi, észak-kaukázusi gyűjtőútjáról. Az utazás eredményeiről, a magyar népzene sajátosságairól és a szeptember 24-i Atyai ág koncertről beszélgettünk vele.

tanc_dijatado_2

2019.08.19

Augusztus 20-a alkalmából Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere állami kitüntetéseket és díjakat adott át augusztus 16-án a Pesti Vigadóban. A díjazottak közül dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténészt, szerkesztőt, ifj. Zsuráfszky Zoltán táncost és Bolvári Andrásné pingáló művészt többek között pályájukról, a néphagyomány fontosságáról is kérdeztük.

orosz_akos_a_szokes_600x413

2019.08.18

Törekszik arra, hogy ne másokhoz mérje magát, és nem érdeklik a zajos sikerek; a lényeg, hogy azt csinálja, amit szeret. Orosz Ákos éppen ezért rengeteg dolgot csinál: játszik, rendez, forgat és a zenekara útját egyengeti. Idén Kaszás Attila-díjra jelölték; gyerekként már állt egy színpadon a tizenkét éve elhunyt művésszel, és most maga is a Vígszínház csapatát erősíti.

A filmművészethez való kivételes hozzájárulásáért életműdíjat kap Tim Roth a Szarajevói Filmfesztiválon, ahol mesterkurzust is tart. A brit színész játszott többek között Stephen Frears Félelem nélkül, Peter Greenaway A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, Tom Stoppard Rosencrantz és Guildenstern halott és Robert Altman Vincent és Theo című filmjében. Két Quentin Tarantino-filmmel, a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregén) címűekkel vált világhírűvé, a Rob Roy című filmben alakított gonoszért pedig Golden Globe- és Oscar-díjra jelölték. Rendezői debütjét, a Hadszíntért 1999-ben a Sundance Filmfesztiválon mutatták be és Cannes-ban, Torontóban is szerepelt.

A világ legjobb gitárosai között számon tartott Duane Allman híres, arany színű Layla gitárját 1,25 millió dollárért (366 millió forintért) vásárolták meg egy árverésen a georgiai Maconban. A nevezetes hangszert, egy 1957-es Gibson Les Paul Goldtopot a legutóbbi időkig a maconi Allman Brothers Band múzeumban őrizték.

A Rossz versek című film is bekerült az Európai Filmdíjra jelölhető alkotások válogatásába, ahol 31 ország 46 filmje szerepel. A következő hetekben az Európai Filmakadémia több mint 3600 tagja szavaz a filmdíj legfontosabb kategóriáinak – a legjobb európai film, rendező, színész, színésznő és forgatókönyvíró – jelöltjeiről. A jelöléseket november 9-én hirdetik ki Sevillában, a győztesekről nyolctagú zsűri dönt. A díjakat december 7-én Berlinben adják át.

Csinghaj-tibeti-fennsík legnépesebb városában, Hsziningben, a 2261 méteres tengerszínt feletti magasságon két év alatt épült meg a 28 ezer négyzetméteres létesítmény. Az akváriumban mintegy 400 vízi élőlényfajt és több mint száz szárazföldi állatot tekinthetnek meg a látogatók. A Csinghaj-tó jellegzetes pontyféléje, a Gymnocypris przewalskii mellett Oroszországból két beluga (fehér delfin), Japánból pedig nyolc palackorrú delfin érkezett a vízi parkba, ahol sarki farkasok és rókák is élnek.

Zenés színházi tehetségkutató indul általános iskolások számára az István, a király rockopera megújítására és újraértelmezésére; a jelentkezőknek a rockopera egy részletét kell előadniuk –jelentette be Szörényi Levente Kossuth-díjas zeneszerző-szövegíró, aki annak idején Bródy Jánossal közösen alkotta meg a legendás rockoperát. Az online videótehetségkutató verseny célja, hogy jobban elmélyítse az általános iskolások tudását a magyar történelemről. A jelentkezési határidő október 31., a tanárokat és a diákokat elismert művészek mentorálják a projekt során. A diákszínházi előadás a keresztény évad részeként, a trianoni megemlékezés programsorozat keretében jön létre.

Az augusztus 23-ai gálaműsort a nemzeti ünnep és a nemzeti összefogás határozza meg.

Zoltan_Maga

Az Új magyar rapszódia című mű ősbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják. A műsor második felében a Magyar Mise hangzik el.

A Magyarok kenyere program felajánlásával egy tonna lisztből készül ma Szolnokon a Kárpát-medence kenyere, amelyet idén is szétosztanak az ünnepelők között.

Az idei TÉR /// ERŐ Építészeti Nemzeti Szalon finisszázsának hétvégéjére számos tematikus programmal készül a Műcsarnok: augusztus 24-25-én kurátori tárlatvezetés, szakmai programok, családi délelőtt, továbbá társművészeti előadások várják az érdeklődőket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma