Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2018.11.10

Király Dániel 2014-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor osztályában. A Vígszínház társulatának 2015 óta tagja, ahol többek között Csónakos A Pál utcai fiúkban és Napaloni A diktátorban. Első rendezésének premierje december 5-én lesz a Házi Színpadon; az előadás címe: Aviorum – Kozmikus magány. INTERJÚ

vig_tarsulati2018_portrek_PRINT_209
Fotó: Dömölky Dániel


Honnan jött az, hogy rendezni szeretnél?

Ez nem új keletű dolog nálam, nagyon régen foglalkoztat. Veszprémbe jártam magyar szakra, ahol sokat dolgoztam együtt az Egyetemi Színpaddal, már ott elkezdett érdekelni a rendezés. Az ottani mesterem Komáromi Sándor volt, egy idő után a második embereként voltam jelen a közös munkák során. Elkezdtem tréningeket vezetni, helyettesítettem, ha esetleg késett, és valahogy úgy alakult, hogy a többiek kérdés nélkül hallgattak rám, elfogadtak. Ez gondolkodtatott el azon, hogy mi lenne, ha én lennék az, aki kint ül és próbálja a saját vízióját föltenni a színpadra.

Amikor idekerültem a Vígszínházba, akkor hamar elkezdtem pedzegetni Enikőnek (Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója – a szerk.), hogy nekem ilyen ambícióim vannak, és ő kapva kapott ezen. Nagyon jó érzés volt, amikor rögtön azt mondta, hogy örül neki és kerítsünk rá sort minél hamarabb. Végül úgy alakult, hogy most érkezett el az ideje (mosolyog).


Hogy kezdődött a munka?

Már az előző évad végén felkerestem Benkó Bencét és Fábián Pétert, akik a K2 alapítói, hogy mi lenne, ha írnának valamit a Vígszínház számára. Szerencsére szabad kezet kaptam, nem volt kijelölve, hogy kivel kell dolgoznom, nagyon nagy bizalmat szavazott meg nekem Enikő. Az, hogy én kérhettem fel az írókat, akik létrehoznak egy drámát a Vígszínház számára, nagy melegséggel tölti el a szívem.


DSC_0377
Király Dániel az Aviorum – Kozmikus magány olvasópróbáján
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Miért Bencét és Pétert kérted fel? Dolgoztatok már együtt korábban?

Eddig még nem, de hosszú évek óta követem a munkásságukat. Azonnal felfedeztem őket, amikor feljöttek Kaposvárról Budapestre, az első előadásuk, amit láttam az Apátlanok volt, amit Csehov Platonovjából készítettek. Szerintem izgalmas gondolkodók, nagyon progresszív darabok kerültek ki a kezük alól, elmentem mindenre, amire csak tudtam. Aztán egyre jobban összekötődött az életünk… dolgoztam több színészükkel, Horváth Szabolccsal, Domokos Zsolttal, Boros Annával, csatlakozott hozzájuk Viktor Balázs is, aki az egyetemen osztálytársam volt, és egyszer csak Emőke is képbe került (Piti Emőke – a szerk.), innentől egyenes út vezetett hozzájuk (nevet). Azt látom, hogy folyamatosan fejlődnek, felfelé ível a pályájuk, egyre sokrétűbb, intelligensebb, mélyebb, amit írnak.

Illetve az is nagyon fontos volt számomra, hogy otthon vannak a műfajban. Elkezdtek Miskolcon egy sci-fi trilógián dolgozni, engem a sci-fi nagyon foglalkoztat, így kézenfekvő volt az ötlet, hogy csináljunk együtt valamit, ami kapcsolódik is a korábbi munkáikhoz. Így jött létre a Babits Theatrical Universe, amit most közösen építünk. Ennek a része a három miskolci előadás, amelyeknek az előzménye lesz az Aviorum – Kozmikus magány, amit most a Házi Színpadon mutatunk be.


A történetről mesélhetsz?

Nem érdemes a cselekményről semmit elárulni, mert ahogy a dramaturgunk, Cseh Dávid megfogalmazta, ez egy rejtély-dráma. In medias res csöppenünk bele a történetbe, a szereplőkkel együtt kezdjük el megismerni a dolgokat. Úgy képzeld el, mint mondjuk a Harry Pottert, jön egy új fiú, aki semmit nem tud a mágiáról, és te is vele együtt ismered meg a varázsvilágot… Itt is fontos lesz, hogy a néző a nulláról induljon, úgy lesz a leghatásosabb minden egyes fordulat.


DSC_0527
Eszenyi Enikő igazgatóval
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Miért pont a sci-fi?

A sci-fik hangulata nagyon meg tud ragadni. Douglas Adams az egyik kedvenc íróm, akinek az egyik leghíresebb könyve a Galaxis útikalauz stopposoknak, amit nagyon szeretek. Hihetetlen természetességgel írt le benne elképzelhetetlen dolgokat, mondok egy kiragadott példát: van benne egy földönkívüli faj, ők a kék szín egy szuperintelligens árnyalata. Ez engem nagyon magával ragadott. Rendkívüli módon foglalkoztat a műfaj, és nagyon örülök neki, hogy az elmúlt évek pangása után most ismét feltámad.

A másik ok pedig az volt, hogy a magányról akartam megfogalmazni valamit. Nem azért, mert most magányos vagyok, hanem mert volt az életemnek sok olyan szakasza, amikor az voltam, és azt éreztem, hogy ez a műfaj nagyon alkalmas arra, hogy erről beszéljek. Már csak azért is, mert olyan elképzelt helyzetbe tudom a szereplőket tenni, ahol olyan mértékű magányt tudnak megélni, amit mondjuk a földön nem tehetnének meg. Az az extrém helyzet nagyon kedvez nekünk, hogy az ember egy űrállomáson fényévekre, felfoghatatlan távolságra van mindentől.


Hol tart most a próbafolyamat?

Elkezdtem rendelkezi. Az volt az eredeti tervem, hogy végigmegyünk az egész drámán az első hét végére, minden jelenetbe belekóstolunk egy kicsit, utána meg már könnyebb lesz részpróbázni. Ma valahogy azt éreztem, hogy lassítanunk kell, mert az előadás utolsó harmada annyira bonyolult ahhoz képest, ami előtte történik, hogy muszáj részletesebben átvennünk az elejét.

Nagyon sok akusztikus, hangkeltő eszközt használunk majd, amiknek fontos szerepe lesz a darab vége felé, ezekkel egyelőre még keveset kísérleteztünk, még nem tudjuk hogyan fognak megszólalni pontosan ezek a hangszerek. Meg kell éreznünk a formanyelvét az egésznek. Nagyon inspirál, hogy erős bizalmat érzek a színpadról lefelé, nagy természetességgel tudtam ma azt mondani a színészeknek, hogy változtatunk a stratégián (mosolyog).


DSC_0396
Az Aviorum – Kozmikus magány olvasópróbáján
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Könnyen elfogadták a kollégáid, hogy most nem közöttük dolgozol, hanem instruálod őket?

Furcsa módon igen, senkiben nem merült fel, hogy miért osztok utasításokat most, amikor én is egy színész vagyok közülük. Ez talán annak is köszönhető, hogy elkezdte őket annyira foglalkoztatni a dráma, amit kézhez kaptak, hogy nincs is idejük ezen gondolkodni (nevet). Nagyon bonyolult szerepek ezek, nincs rájuk egyszerű megfejtés, végig kell menni velük az úton. Sokszor intenzív beszélgetésekbe bonyolódunk a próbák során, mindenki nagyon lelkes.


A bemutató december 5-én lesz; alig öt hét van addig.

Nagyon kevés időnk van, igen. Minden darabnál elhangzik egy ponton, általában a főpróbahéten, hogy ha még egy hetünk lenne, akkor csodát tennénk… ezt most lehet, hogy fokozottan fogjuk érezni, de akkor sem tartok attól, hogy valamire nem jut elég időnk. Annyira jó csapatot kaptam… most is itt szövegeznek mellettünk, pedig már régen vége van a próbának (mosolyog).



Forrás: Vígszínház

Kantorok

2019.06.18

1958 óta ítélik oda a Balázs Béla-díjat a magyar filmszakma kiemelkedő szakembereinek. Idén nyolc filmes vehette át a díjat, köztük Nádorfi Lajos operatőr, akinek Kántorok című filmjét az Uránia Nemzeti Filmszínház június 11-én vetítette a díjazottak munkásságát bemutató sorozatban.

balett

2019.06.18

16 bemutató, 56-féle repertoárdarab, összesen 404 előadás. Az Opera művészei az Erkel Színházon és a próbaüzemben megnyílt Eiffel Műhelyházon kívül további három fővárosi helyszínen, 25 vidéki és 13 külhoni magyarlakta településen, valamint 9 külföldi nagyvárosban fordultak meg Dél-Koreától az Egyesült Államokig. Június 17-én az évzáró Csillagóra gálaesten az évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazták.

ek3

2019.06.18

Lee Olivér saját zenekarával, az ékkel robbant be a köztudatba, azonban az elmúlt években már számtalan más produkció kapcsán is hallhattuk a nevét. A Trillion és a Szeder mellett egyszálgitáros műsorát is egyre többen hallgatják, mellyel most az izraeli közönség előtt is bemutatkozhat. Interjú.

Ezüsttárgyak a történelmi Magyarországról címmel a 16. századtól a 20. század fordulójáig tekinti át a magyarországi ezüstművesség történetét a BÁV június 18-tól ingyenesen megtekinthető kiállítása. A tárlat a mindennapi használati eszközöktől a liturgikus tárgyakon át a gyűjtői ritkaságokig a legnagyobb ötvösmesterek virtuóz alkotásait vonultatja fel. A tizenkét jelentős hazai gyűjteményből származó, csaknem 150 alkotás reprezentatív képet ad a történelmi Magyarország 16. és 20. század közötti ötvösművészetéről.

Kőszínházi és független társulatok, valamint egyéni művészek nevezését is várja idén a Kaleidoszkóp VersFesztivál, amelyet október 16. és 20. között rendeznek meg a Váci Dunakanyar Színházban. A fődíj egymillió forint. Versszínházi előadásokkal június 30-ig, versmondással és versfilmekkel szeptember 30-ig lehet nevezni. A Kaleidoszkóp VersFesztivál elsődleges célja a vers megnyilvánulási formáinak felkutatása és bemutatása, valamint a hivatásos és az amatőr előadók, társulatok és alkotók közös színházi fesztiváljának megteremtése. A programokat idén is színesítik majd verszenei koncertek, de lesznek étteremszínházi előadások, ifjúsági produkciók és performanszok is.

Az Ismerős Arcok idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. A jubileumi alkalomból egy vadonatúj videoklipben újragondolva, szimfonikus kísérettel jelentették meg a Nélküled című emblematikus dalukat, amely az egész Kárpát-medencei magyarság összetartozásának jelképe lett. Június 22-én a Barba Negra Trackben adnak születésnapi nagykoncertet.

Küszködik és teremt címmel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvassa fel június 19-én Budapesten, a Pozsonyi úti Amikor Galériában. A naplók 12 év történetét mesélik el, 1935-től 1946-ig, így minden színésznőre egy év, nagyjából száz oldal jut. A felolvasások reggel 10 órakor kezdődnek, és délután 17 óráig folyamatosan zajlanak.

Paul Gauguin egy 17 éves korában készített akvarellét árvereztek el június 16-án a franciaországi Montbazonban. Az akvarell egy vízparton álló svájci hegyvidéki faházat ábrázol és egy Svájcban élő francia iparmágnás vette meg 80 ezer euróért, aki az interneten licitált. A francia posztimpresszionista festő kézjegyével ellátott képen a dátum 1865. július 2-a, tehát ez Gauguin első ismert rajza, amelyet tussal és vízfestékkel készített. A 39,5x25 centiméteres képet az orleans-i császári líceum professzora, Charles Pensée irányításával készítette a művész.

A magyar klasszikus zene, népi zene és cigányzene legkiválóbb művészei együtt lépnek fel a Budai Vigadóban június 23-án.

unnamed_1

Június 20. és 23. között idén második alkalommal rendezi meg az operett műfaj koronázatlan királyáról, Rátonyi Róbertről elnevezett négynapos operettfesztiválját a Veszprémi Petőfi Színház. A színművész életének utolsó szakaszában négy előadást is rendezett Veszprémben.

Koncertek, színházi előadások, filmvetítés, kézműves vásár és hajótúra is várja június 18. és 22. között az immár tizennegyedik Szolnoki Tiszavirág Fesztivál látogatóit. A fesztivál a város szívében nyitja meg a szolnoki nyári rendezvények sorát.

Augusztus 17-20. között 33. alkalommal rendezik meg az ország legnagyobb népművészeti fesztiválját, a Mesterségek Ünnepét. A Budavári Palotában szervezett, hajdani vásárok hangulatát idéző fesztivál idei díszvendég Japán, kiemelt témája pedig a lábbelikészítés lesz.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma