15_eves

2018.11.10

Király Dániel 2014-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor osztályában. A Vígszínház társulatának 2015 óta tagja, ahol többek között Csónakos A Pál utcai fiúkban és Napaloni A diktátorban. Első rendezésének premierje december 5-én lesz a Házi Színpadon; az előadás címe: Aviorum – Kozmikus magány. INTERJÚ

vig_tarsulati2018_portrek_PRINT_209
Fotó: Dömölky Dániel


Honnan jött az, hogy rendezni szeretnél?

Ez nem új keletű dolog nálam, nagyon régen foglalkoztat. Veszprémbe jártam magyar szakra, ahol sokat dolgoztam együtt az Egyetemi Színpaddal, már ott elkezdett érdekelni a rendezés. Az ottani mesterem Komáromi Sándor volt, egy idő után a második embereként voltam jelen a közös munkák során. Elkezdtem tréningeket vezetni, helyettesítettem, ha esetleg késett, és valahogy úgy alakult, hogy a többiek kérdés nélkül hallgattak rám, elfogadtak. Ez gondolkodtatott el azon, hogy mi lenne, ha én lennék az, aki kint ül és próbálja a saját vízióját föltenni a színpadra.

Amikor idekerültem a Vígszínházba, akkor hamar elkezdtem pedzegetni Enikőnek (Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója – a szerk.), hogy nekem ilyen ambícióim vannak, és ő kapva kapott ezen. Nagyon jó érzés volt, amikor rögtön azt mondta, hogy örül neki és kerítsünk rá sort minél hamarabb. Végül úgy alakult, hogy most érkezett el az ideje (mosolyog).


Hogy kezdődött a munka?

Már az előző évad végén felkerestem Benkó Bencét és Fábián Pétert, akik a K2 alapítói, hogy mi lenne, ha írnának valamit a Vígszínház számára. Szerencsére szabad kezet kaptam, nem volt kijelölve, hogy kivel kell dolgoznom, nagyon nagy bizalmat szavazott meg nekem Enikő. Az, hogy én kérhettem fel az írókat, akik létrehoznak egy drámát a Vígszínház számára, nagy melegséggel tölti el a szívem.


DSC_0377
Király Dániel az Aviorum – Kozmikus magány olvasópróbáján
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Miért Bencét és Pétert kérted fel? Dolgoztatok már együtt korábban?

Eddig még nem, de hosszú évek óta követem a munkásságukat. Azonnal felfedeztem őket, amikor feljöttek Kaposvárról Budapestre, az első előadásuk, amit láttam az Apátlanok volt, amit Csehov Platonovjából készítettek. Szerintem izgalmas gondolkodók, nagyon progresszív darabok kerültek ki a kezük alól, elmentem mindenre, amire csak tudtam. Aztán egyre jobban összekötődött az életünk… dolgoztam több színészükkel, Horváth Szabolccsal, Domokos Zsolttal, Boros Annával, csatlakozott hozzájuk Viktor Balázs is, aki az egyetemen osztálytársam volt, és egyszer csak Emőke is képbe került (Piti Emőke – a szerk.), innentől egyenes út vezetett hozzájuk (nevet). Azt látom, hogy folyamatosan fejlődnek, felfelé ível a pályájuk, egyre sokrétűbb, intelligensebb, mélyebb, amit írnak.

Illetve az is nagyon fontos volt számomra, hogy otthon vannak a műfajban. Elkezdtek Miskolcon egy sci-fi trilógián dolgozni, engem a sci-fi nagyon foglalkoztat, így kézenfekvő volt az ötlet, hogy csináljunk együtt valamit, ami kapcsolódik is a korábbi munkáikhoz. Így jött létre a Babits Theatrical Universe, amit most közösen építünk. Ennek a része a három miskolci előadás, amelyeknek az előzménye lesz az Aviorum – Kozmikus magány, amit most a Házi Színpadon mutatunk be.


A történetről mesélhetsz?

Nem érdemes a cselekményről semmit elárulni, mert ahogy a dramaturgunk, Cseh Dávid megfogalmazta, ez egy rejtély-dráma. In medias res csöppenünk bele a történetbe, a szereplőkkel együtt kezdjük el megismerni a dolgokat. Úgy képzeld el, mint mondjuk a Harry Pottert, jön egy új fiú, aki semmit nem tud a mágiáról, és te is vele együtt ismered meg a varázsvilágot… Itt is fontos lesz, hogy a néző a nulláról induljon, úgy lesz a leghatásosabb minden egyes fordulat.


DSC_0527
Eszenyi Enikő igazgatóval
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Miért pont a sci-fi?

A sci-fik hangulata nagyon meg tud ragadni. Douglas Adams az egyik kedvenc íróm, akinek az egyik leghíresebb könyve a Galaxis útikalauz stopposoknak, amit nagyon szeretek. Hihetetlen természetességgel írt le benne elképzelhetetlen dolgokat, mondok egy kiragadott példát: van benne egy földönkívüli faj, ők a kék szín egy szuperintelligens árnyalata. Ez engem nagyon magával ragadott. Rendkívüli módon foglalkoztat a műfaj, és nagyon örülök neki, hogy az elmúlt évek pangása után most ismét feltámad.

A másik ok pedig az volt, hogy a magányról akartam megfogalmazni valamit. Nem azért, mert most magányos vagyok, hanem mert volt az életemnek sok olyan szakasza, amikor az voltam, és azt éreztem, hogy ez a műfaj nagyon alkalmas arra, hogy erről beszéljek. Már csak azért is, mert olyan elképzelt helyzetbe tudom a szereplőket tenni, ahol olyan mértékű magányt tudnak megélni, amit mondjuk a földön nem tehetnének meg. Az az extrém helyzet nagyon kedvez nekünk, hogy az ember egy űrállomáson fényévekre, felfoghatatlan távolságra van mindentől.


Hol tart most a próbafolyamat?

Elkezdtem rendelkezi. Az volt az eredeti tervem, hogy végigmegyünk az egész drámán az első hét végére, minden jelenetbe belekóstolunk egy kicsit, utána meg már könnyebb lesz részpróbázni. Ma valahogy azt éreztem, hogy lassítanunk kell, mert az előadás utolsó harmada annyira bonyolult ahhoz képest, ami előtte történik, hogy muszáj részletesebben átvennünk az elejét.

Nagyon sok akusztikus, hangkeltő eszközt használunk majd, amiknek fontos szerepe lesz a darab vége felé, ezekkel egyelőre még keveset kísérleteztünk, még nem tudjuk hogyan fognak megszólalni pontosan ezek a hangszerek. Meg kell éreznünk a formanyelvét az egésznek. Nagyon inspirál, hogy erős bizalmat érzek a színpadról lefelé, nagy természetességgel tudtam ma azt mondani a színészeknek, hogy változtatunk a stratégián (mosolyog).


DSC_0396
Az Aviorum – Kozmikus magány olvasópróbáján
Fotó: Szkárossy Zsuzsa


Könnyen elfogadták a kollégáid, hogy most nem közöttük dolgozol, hanem instruálod őket?

Furcsa módon igen, senkiben nem merült fel, hogy miért osztok utasításokat most, amikor én is egy színész vagyok közülük. Ez talán annak is köszönhető, hogy elkezdte őket annyira foglalkoztatni a dráma, amit kézhez kaptak, hogy nincs is idejük ezen gondolkodni (nevet). Nagyon bonyolult szerepek ezek, nincs rájuk egyszerű megfejtés, végig kell menni velük az úton. Sokszor intenzív beszélgetésekbe bonyolódunk a próbák során, mindenki nagyon lelkes.


A bemutató december 5-én lesz; alig öt hét van addig.

Nagyon kevés időnk van, igen. Minden darabnál elhangzik egy ponton, általában a főpróbahéten, hogy ha még egy hetünk lenne, akkor csodát tennénk… ezt most lehet, hogy fokozottan fogjuk érezni, de akkor sem tartok attól, hogy valamire nem jut elég időnk. Annyira jó csapatot kaptam… most is itt szövegeznek mellettünk, pedig már régen vége van a próbának (mosolyog).



Forrás: Vígszínház

ArtKert_Kultura_596x90_002

Bonczidai_Eva_3

2019.08.21

„Nekem a csakazértis az egyik szupererőm: nem fogok beledögleni valamibe, amit túl is élhetek. Meg az, hogy képes vagyok örülni. Annak is, amit más tett hozzá a világhoz" – mondja Bonczidai Éva Oláh János-ösztöndíjas szerkesztő. Portréinterjú.

P1460803

2019.08.21

A Műcsarnokban augusztus 25-ig látható a II. Építészeti Nemzeti Szalon kiállítása. A tárlat a megnyitás óta némileg változott: utolsó eleme, a Fényarchtitektúra című kiállításrész csak júliusban nyílt meg.

_D0A7682_Copy

2019.08.21

A mese szerint Csipke Rózsika tizenhat évesen megszúrta magát, és százéves álomba zuhant: királyfik jöttek megszabadítani átkától, csókot leheltek ajkára, mindent elsöprő szerelem ébredt közöttük. A valóságban azonban csak peregtek az évek, eltelt a száz év, Csipke Rózsika felébredt, királyfi azonban nem érkezett. Rózsika pedig megértette, hogy nincs kiút, és nincs megmentő herceg sem...

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapításának 30. évfordulóját ünnepli a szervezet a Magyar Nemzeti Múzeumban. A Befogadás napja '89 című tárlatot augusztus 22-én nyitja meg Kozma Imre apostoli protonotárius, az eseményen köszöntőt mond Varga Benedek és Klaus D. Streiche.

A Kárpátok visszhangja című turnén az együttes a Táncrapszódia és a Kalotaszeg című előadással lép fel Szatmárnémetiben, Margittán, Brassóban és Marosvásárhelyen. A sokszínű repertoár a történelmi táncjátékoktól az autentikus folklórműsorokig, a dramatikus táncszínházi előadásoktól a népi hagyományainkon alapuló mesedarabokig terjed. A Kárpát-medence táncait felvonultató műsoraikkal novemberben is útra kelnek, hogy részt vegyenek egy néptánctalálkozón Székelyudvarhelyen, de ellátogatnak Sepsiszentgyörgyre és Kolozsvárra is, hogy ízelítőt adjanak a magyar néphagyományokból, és tisztelegjenek II. Rákóczi Ferenc emléke előtt.

Keanu Reeves ismét magára ölti Neo, Carrie-Anne Moss Trinity szerepét. A film forgatókönyvét társszerzőként Lana Wachowski írta, és ő fogja rendezni a negyedik filmet, továbbá producerként is közreműködik. Wachowski szerint a Mátrix világának gondolatai most még helytállóbbak, mint valaha, és a forgatókönyv író örömét fejezte ki, hogy újraélesztheti a film karaktereit. A forgatás 2020 derekán kezdődik.

A WarnerMedia új, HBO Max nevű műsorszolgáltatója a tervek szerint tavasszal indul, körülbelül 10 ezer órányi tartalommal, és elsőként bejelentett filmjeinek egyike a Let Them All Talk. Streep a vígjátékban ünnepelt szerzőt játszik, aki barátaival utazásra indul, hogy szórakozzanak és begyógyítsák régi sebeiket. Velük utazik unokaöccse (Lucas Hedges), aki beleszeret egy fiatal irodalmi ügynökbe (Gemma Chan). A forgatás a múlt héten kezdődött New Yorkban, majd a Queen Mary 2 óceánjáró fedélzetén és Nagy-Britanniában folytatódik.

Tyler Ivanoff akkor találta a kézzel írott orosz nyelvű levelet, amikor Shishmaref eszkimó falu közelében tűzifát gyűjtött. Ivanoff a levélről készített fotókat kitette a Facebook közösségi portálra, s az üzenetet oroszul beszélők fordították le. Kiderült, hogy az 1969-ből származó írás az orosz haditengerészet üdvözlete volt. Orosz újságírók megtalálták a levél eredeti szerzőjét, Anatolij Bocanyenko századost. A férfi nem is akarta elhinni, hogy ő írta a levelet, amíg meg nem látta az üzenet alatt az aláírását. Mint felidézte, 36 éves volt, amikor a levelet írta, és a Szulak nevű hajó fedélzetén szolgált.

Utolsó hétvégéjéhez érkezik augusztus 23. és 25. között a Ludwig Múzeum áprilisban nyílt Bauhaus100. Program a mának – Kortárs nézőpontok nevű kiállítása. A modern művészettörténet egyik legmeghatározóbb mérföldkövét központba állító tárlat lezárásaként egy átfogó, tematikus finisszázs-programmal készül a múzeum képzőművészek, múzeumpedagógusok, építészek és tervezők közreműködésével.

tarlatvezetes

Augusztus 28-án a világ legmeghatározóbb fesztiválja, a Woodstock ünnepli 50. évfordulóját. Az emlékévet Budapesten is ünneplik, többek között a Barba Negra Track-ben is megidézik 1969 hangulatát.

Idén 12. alkalommal rendezik meg a Zorall Sörolimpiát. A rendezvénynek augusztus 21-24. között az alsóörsi Pelso Camping ad otthont.

Az augusztus 23-ai gálaműsort a nemzeti ünnep és a nemzeti összefogás határozza meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma