2018.06.06

Mikor az ember azt olvassa: „ez az év horrorja”, számtalan elvárással ül be a moziba. Nem feltétlenül arra készül, hogy halálra ijesztik, de arra igen, hogy a bőre alá kúszik valami, amit még napokig próbál megemészteni. Az Örökség épp ezt kívánja elérni, ám a vitathatatlanul nagyszerű mozzanatok ellenére a vége főcím után azért eszünkbe jut: nagyobb volt a füstje, mint a lángja.

Miután Ellen, a Graham család nagymamája meghal, lánya, Annie egyre több megmagyarázhatatlan eseménnyel szembesül anyja múltjából. Minél többet fedeznek fel az elhunyt asszony életéből, annál baljósabb változások következnek be a család élő tagjainak életében. A családi gyász baljós, mélyen nyugtalanító események elindítója. És ott van a vérfagyasztó örökség is…


Orokseg_07

 

A történet ismeretében úgy gondoltam, A Babadook című ausztrál horrorhoz hasonló alkotásra számíthatok, amely nem kézzelfogható magyarázatot ad a filmben látható természetfeletti történésekre, hanem nagyon egyedi módon valami olyasmire világít rá, ami szerves része mindannyiunk életének, és amitől igazán van okunk félni. Sajnálatos módon nem ezt kaptam. De nem szeretném (máris) kedveteket szegni, ezért elmondom, hogy a kritikusok nagy része lelkendezve jegyzi meg: újabb horrorklasszikus született! De mi is a horror? A tömegfilm jellegzetes műfaja, melynek darabjai félelem- és borzongásérzetet keltenek a nézőben. Mivel a horrort a tudományos-fantasztikus filmek családjába szokás sorolni, nem meglepő, hogy a műfaj legtöbb darabja él a fantasztikummal, tehát helyet ad a szellemeknek és a természetfeletti erőknek. Amivel semmi baj nincs, hiszen remekül működött a dolog a Kör, az Ideglelés, vagy – hogy igazi klasszikust említsek – a Rosemary gyermeke esetén is, de néha előfordul, hogy az okkultizmus és a természetfeletti erő túl kevés.


Orokseg_01

 

Pedig Ari Aster első nagyjátékfilmje, az Örökség nagyon jó felütéssel kezdődik és egy fájdalmasan emberi pokolra, a gyászra irányítja a néző figyelmét, vizsgálati tárgya pedig egy eleinte egyszerűnek tűnő család. Ebből kiindulva arra számítottam, hogy olyan horrorral lesz dolgom, melynek művészi értéke túlmutat a filmen – akárcsak a Nyers vagy A boszorkány –, ezt a gondolatot pedig csak erősítette a David Lynch munkásságát, különösen a Rabbits című fantasy-drámáját idéző képi világ. Az Örökség főhőse, Annie ugyanis miniatűr bábukat, különféle „babaházakat” készít, a film pedig úgy indul, hogy a kamera ráközelít egy ilyen „babaházra”, melynek lakói tulajdonképpen a főszereplőink. A babaház-valóság párhuzam nemcsak a Rabbits világát idézi, hanem arra is rámutat: a szereplőink csupán csak bábok valami nagyobb egészben, ez a nagyobb egész azonban nem akkora, amekkorára én számítottam.


Orokseg_12

 

A cselekmény előrehaladtával kiderül, hogy a nemrégiben elhunyt nagymama megkeserítette Annie és családja életét, főhősnőnk pedig nem véletlenül készít miniatűr világot „magának”, mivel ez az egyetlen területe az életének, amely felett van hatalma. Alvajáróként még önmagára is a frászt hozza, és az anyja által ráhagyományozott örökség sem könnyíti meg a dolgát, sőt. Itt máris ki kell emelnem az Oscar-díjas Toni Collette briliáns alakítását: az Örökség legjobb pillanatai azok, amikor az ő arcán tükröződik az elszabadulni készülő őrület és az ő szemén keresztül látjuk a poklot. Színészi teljesítménye olyannyira hibátlan, hogy egymaga is képes lett volna elvinni a hátán a filmet, ám nem szabad elfeledkeznünk az Annie fiát, Petert megformáló Alex Wolff helyenként vérfagyasztó játékáról, valamint a nagymama kedvenc unokáját, Charlie-t életre keltő Milly Shapiro alakjáról sem. Mint az már sejthető, a film kulcsfontosságú elemei a színészek, akik egytől egyig kitesznek magukért, ám nem túlzok, ha azt mondom: az Örökség lelke Toni Collett.


Orokseg_10

 

Ám nemcsak róla lehet áradozni, hanem Pawel Pogorzelski operatőri munkájáról is. Az Örökség képi világa egyszerűen tökéletes, a tér- és színkezelés minden ponton hibátlan, akárcsak a fényekkel és a sötétséggel való játék, és akkor a hosszú beállítások mesteri alkalmazásáról még nem is beszéltem. És legalább ilyen elánnal tudom csak dicsérni Colin Stetson zenéjét és az atmoszférateremtő hangeffekteket, mivel ezek is mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy bátran leírható legyen: „horrorklasszikus született”. Valami mégsem stimmel, mert nem szándékozom ezt leírni. Pedig boldogan tenném – és úgy terveztem, hogy teszem is – ezt a filmet a képzeletbeli polcon a már említett A Babadook mellé, viszont míg a Jennifer Kent alkotásában megjelenő szörny metaforája valaminek, addig az Örökségben feltűnő szellemek csupán szellemek. Vagy ha mégsem azok, akkor hangsúlyosabb kellett volna, hogy legyen a babaház-valóság párhuzam, illetve szükség lett volna valamilyen okkultizmustól elrugaszkodottabb fogódzóra, hiszen a családban felmerülő nehézségek, és a szülő–gyermek viszonyban rejlő tragédia olyan bergmani gondolatok, amelyek megértek volna egy misét.

 

Tóth Eszter

Erkel_Ferenc_borito

2018.06.21
Erkel Ferenc halálának 125. évfordulója alkalmából számos megemlékezés zajlott az elmúlt hétvégén a Fiumei úti Sírkertben, Budakeszin és a Mátyás-templomban az Erkel Társaság szervezésében. Ezzel egyidőben az Erkel Színházban élő koncertfelvétel keretében elhangzott a Bánk bán részben olasz nyelvű változata, a Müpában pedig a Káel Csaba által rendezett Bánk bán című operafilmet vetítették. Somogyváry Ákossal, az Erkel Ferenc Társaság elnökével, a zeneszerző szépunokájával beszélgettem a Mátyás-templomban tartott, június 15-ei emlékmise előtt.

Pal_Daniel_Levente

2018.06.21

Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadás ősbemutatójával és a Heisenberg című darabbal nyitja meg az idei, 13. évadát a Kultkikötő június 22-én. A szervezők egész nyáron át, három önálló helyszínen, valamint egy új programhelyszínen több mint 200 színházi előadással és koncerttel várják a kulturális programokra a vakáció idején is fogékony közönséget.

_D0A1176_Copy

2018.06.21

Vass László saját gyűjteményének darabjait mutatja be a közönségnek június 23-án, a Múzeumok Éjszakáján a MANK Galériában, előtte pedig számos más izgalmas programmal, múzeumpedagógiai foglalkozással, kertmozival várják az érdeklődőket, akik a Szentendrei Régi Művésztelep műtermeibe is bekukkanthatnak!

Henrik Ibsen Ha mi holtak feltámadunk című drámájával, a Soproni Petőfi Színház és Zentai Magyar Kamaraszínház bemutatójával kezdődik meg június 22-én a 30. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja. A jubileumi színházi seregszemlén 24 magyar és határon túli színtársulat 28 produkciót mutat be június 30-áig.

Komárom-Esztergom megyében zs számos programmal készülnek a Múzeumok éjszakájára. Esztergomban több kiállítás nyílik, ki lehet próbálni a restaurálást is, a Babits Mihály emlékházban pedig a költő felesége által kedvelt pöttyös ruhában érkezőknek ajándékkal kedveskednek. Komáromban éjjeli erődtúrák indulnak, a Klapka György Múzeum dolgozói pedig Család és kultúra címmel mutatnak be jeleneteket, majd a monarchia közerkölcseibe is bepillantást nyerhetünk. A Monostori erődben délután négykor tüzérségi bemutatóval kezdődnek a programok, majd öttől kilenc óráig óránként indulnak erődtúrák az udvari ágyútól. Oroszlányban gyertyafényben mutatják be a majki Kamalduli Remeteséget, Tatán pedig sötétedés után tűzugráson lehet részt venni – a legkisebbeket lámpás- és koszorúkészítéssel várják június 23-án.

A nemzetközi piacon versenyképesebbek lettek a magyar fesztiválok a támogatásuk növelése és áfájuk csökkentése eredményeként – hangsúlyozta Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára az M1 aktuális csatorna június 20-ai reggeli műsorában. Rétvári Bence azt mondta, hogy a fesztiváloknak gazdaságélénkítő hatásuk van: egy átlagos külföldi vendég 40-100 ezer forintot költ naponta.

Különleges épületbejárásokkal és művészettörténeti előadásokkal várja ebben az évben is az érdeklődőket a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) a Múzeumok Éjszakáján, június 23-án. Az MTA Művészeti Gyűjteményének munkatársai által vezetett sétákon a látogatók megnézhetik az épület legimpozánsabb termeit, de a különleges túrák között szerepel Trón és nemzet címmel Holló Barnabás akadémiai szobrainak megtekintése is.

Időutazásra várja a látogatókat Hódmezővásárhely az év egyik legrövidebb éjszakáján, június 23-án a Múzeumok éjszakáján. Hat helyszínen több mint húsz programot szerveztek, ezeket – az elsősorban a családok számára meghirdetett – időkapszula-kutató játék kapcsolja össze: a vállalkozó szellemű indulóknak kérdéseket, furfangos fejtörőket kell megválaszolniuk, bátorságpróbákat kiállniuk, a valamennyi feladatott sikerrel teljesítők pedig ajándékot kapnak. A sétálóutcán egész este kun hagyományőrzők és vásári forgatag műsorozik, a rendezvényt éjfél előtt Szent Iván éji tűzugrás zárja.

A MANK Nonprofit Kft. tisztelettel és szeretettel meghívja önt és hozzátartozóit a Mártélyi Alkotóház évadnyitó ünnepségére, melyet 2018. június 15-én, pénteken, 17 órakor tartanak Mártélyon. Mártély különleges szerepet tölt be a magyar képzőművészet történetében; a Tisza holtága melletti alkotóház az 1960-as évek óta működik.

20150704BGA_5861

Szemében izzó őrület, tüdejében annyi erő, hogy falakat renget, és zenekarával pillanatokon belül bennünket is megfertőz ezzel az ördöngös kabaréhangulattal. Ben Caplan és zenekara, a The Casual Smokers május 28-án visszatér a Dürer Kertbe!

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma