2018.06.06

Mikor az ember azt olvassa: „ez az év horrorja”, számtalan elvárással ül be a moziba. Nem feltétlenül arra készül, hogy halálra ijesztik, de arra igen, hogy a bőre alá kúszik valami, amit még napokig próbál megemészteni. Az Örökség épp ezt kívánja elérni, ám a vitathatatlanul nagyszerű mozzanatok ellenére a vége főcím után azért eszünkbe jut: nagyobb volt a füstje, mint a lángja.

Miután Ellen, a Graham család nagymamája meghal, lánya, Annie egyre több megmagyarázhatatlan eseménnyel szembesül anyja múltjából. Minél többet fedeznek fel az elhunyt asszony életéből, annál baljósabb változások következnek be a család élő tagjainak életében. A családi gyász baljós, mélyen nyugtalanító események elindítója. És ott van a vérfagyasztó örökség is…


Orokseg_07

 

A történet ismeretében úgy gondoltam, A Babadook című ausztrál horrorhoz hasonló alkotásra számíthatok, amely nem kézzelfogható magyarázatot ad a filmben látható természetfeletti történésekre, hanem nagyon egyedi módon valami olyasmire világít rá, ami szerves része mindannyiunk életének, és amitől igazán van okunk félni. Sajnálatos módon nem ezt kaptam. De nem szeretném (máris) kedveteket szegni, ezért elmondom, hogy a kritikusok nagy része lelkendezve jegyzi meg: újabb horrorklasszikus született! De mi is a horror? A tömegfilm jellegzetes műfaja, melynek darabjai félelem- és borzongásérzetet keltenek a nézőben. Mivel a horrort a tudományos-fantasztikus filmek családjába szokás sorolni, nem meglepő, hogy a műfaj legtöbb darabja él a fantasztikummal, tehát helyet ad a szellemeknek és a természetfeletti erőknek. Amivel semmi baj nincs, hiszen remekül működött a dolog a Kör, az Ideglelés, vagy – hogy igazi klasszikust említsek – a Rosemary gyermeke esetén is, de néha előfordul, hogy az okkultizmus és a természetfeletti erő túl kevés.


Orokseg_01

 

Pedig Ari Aster első nagyjátékfilmje, az Örökség nagyon jó felütéssel kezdődik és egy fájdalmasan emberi pokolra, a gyászra irányítja a néző figyelmét, vizsgálati tárgya pedig egy eleinte egyszerűnek tűnő család. Ebből kiindulva arra számítottam, hogy olyan horrorral lesz dolgom, melynek művészi értéke túlmutat a filmen – akárcsak a Nyers vagy A boszorkány –, ezt a gondolatot pedig csak erősítette a David Lynch munkásságát, különösen a Rabbits című fantasy-drámáját idéző képi világ. Az Örökség főhőse, Annie ugyanis miniatűr bábukat, különféle „babaházakat” készít, a film pedig úgy indul, hogy a kamera ráközelít egy ilyen „babaházra”, melynek lakói tulajdonképpen a főszereplőink. A babaház-valóság párhuzam nemcsak a Rabbits világát idézi, hanem arra is rámutat: a szereplőink csupán csak bábok valami nagyobb egészben, ez a nagyobb egész azonban nem akkora, amekkorára én számítottam.


Orokseg_12

 

A cselekmény előrehaladtával kiderül, hogy a nemrégiben elhunyt nagymama megkeserítette Annie és családja életét, főhősnőnk pedig nem véletlenül készít miniatűr világot „magának”, mivel ez az egyetlen területe az életének, amely felett van hatalma. Alvajáróként még önmagára is a frászt hozza, és az anyja által ráhagyományozott örökség sem könnyíti meg a dolgát, sőt. Itt máris ki kell emelnem az Oscar-díjas Toni Collette briliáns alakítását: az Örökség legjobb pillanatai azok, amikor az ő arcán tükröződik az elszabadulni készülő őrület és az ő szemén keresztül látjuk a poklot. Színészi teljesítménye olyannyira hibátlan, hogy egymaga is képes lett volna elvinni a hátán a filmet, ám nem szabad elfeledkeznünk az Annie fiát, Petert megformáló Alex Wolff helyenként vérfagyasztó játékáról, valamint a nagymama kedvenc unokáját, Charlie-t életre keltő Milly Shapiro alakjáról sem. Mint az már sejthető, a film kulcsfontosságú elemei a színészek, akik egytől egyig kitesznek magukért, ám nem túlzok, ha azt mondom: az Örökség lelke Toni Collett.


Orokseg_10

 

Ám nemcsak róla lehet áradozni, hanem Pawel Pogorzelski operatőri munkájáról is. Az Örökség képi világa egyszerűen tökéletes, a tér- és színkezelés minden ponton hibátlan, akárcsak a fényekkel és a sötétséggel való játék, és akkor a hosszú beállítások mesteri alkalmazásáról még nem is beszéltem. És legalább ilyen elánnal tudom csak dicsérni Colin Stetson zenéjét és az atmoszférateremtő hangeffekteket, mivel ezek is mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy bátran leírható legyen: „horrorklasszikus született”. Valami mégsem stimmel, mert nem szándékozom ezt leírni. Pedig boldogan tenném – és úgy terveztem, hogy teszem is – ezt a filmet a képzeletbeli polcon a már említett A Babadook mellé, viszont míg a Jennifer Kent alkotásában megjelenő szörny metaforája valaminek, addig az Örökségben feltűnő szellemek csupán szellemek. Vagy ha mégsem azok, akkor hangsúlyosabb kellett volna, hogy legyen a babaház-valóság párhuzam, illetve szükség lett volna valamilyen okkultizmustól elrugaszkodottabb fogódzóra, hiszen a családban felmerülő nehézségek, és a szülő–gyermek viszonyban rejlő tragédia olyan bergmani gondolatok, amelyek megértek volna egy misét.

 

Tóth Eszter

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

fouri_oltozet

2019.05.19

Az erdélyi főurak sokat adtak a külcsínre: tetőtől talpig selyembe és nemesfémbe öltöztek, és zománcozott ötvös-remekművekből szippantották a tubákot. A kolozsvári Erdélyi Történeti Múzeumban tegnap nyílt divattörténeti kiállításon ezeket a tárgyakat lehet megcsodálni.

Magyar_Zoltan_olimpiai_bajnok_tornasz

2019.05.19

Az olimpiai sikereknek köszönhetően az 1930-as évekre Magyarországon is időszerűvé vált, hogy megépüljön az első fedett sportcsarnok. Az 1941-re elkészült Nemzeti Sportcsarnokban a magyar sportolókat, legendákat, példaképeket végre élőben lehetett megcsodálni, így évekig telt házzal üzemelt.

Bakos-Kiss_Gabor_Frankie._R

2019.05.19

Bakos-Kiss Gábor Frankie (Frank Sinatra élete) című önálló estjére készül. A zseniális énekes pályájának csúcspontjait és hullámvölgyeit, a hatalomhoz fűződő viszonyát is megmutatja az előadás, amely a sikerben és csillogásban élő művész személyiségét tárja a nézők elé. A színművész nemcsak az új darabról, hanem tanításról, versekről és álmokról is beszélt.

A papírtányért, melyre a Nirvana együttes énekese írta fel egy előadás dalainak sorrendjét, szombaton árverezték el New Yorkban. Ugyanezen az aukción 75 ezer dollárért cserélt gazdát az a rombuszmintás kardigán, amit a zenész öngyilkossága előtti utolsó fotóján viselt. A Nirvana 1985-ben alakult, 1991-es Nevermind című lemezükből több mint 30 millió példány fogyott a világon, rendre minden idők legjobb albumai közé választják.

Május 25-én, szombaton este lesz Richard Strauss Az árnyék nélküli asszony című művének premierje – éppen 100 évvel azután, hogy az operát bemutatták. A főszerepeket Nina Stemme, Camilla Nylund és Evelyn Herlitzius énekli, Christian Thielemann pedig az eredeti partitúrából vezényel. Vasárnap este az egész várost ingyenes, szabadtéri előadásra várják a Herbert von Karajan térre. A különleges estén olyan művészeket láthat és hallhat a közönség, mint Nina Stemme, Camilla Nylund, Jonas Kaufmann, Szonja Joncseva, Tomasz Konieczny, Erwin Schrott és Roberto Alagna.

Az oszlopot, amely 1953 óta van a Német Történelmi Múzeum tulajdonában, 1486-ban állították fel Cape Crossnál portugál felfedezők. 1893-ban a császári haditengerészet Németországba vitte, a helyszín ugyanis a Német Birodalomhoz tartozó, Német Délnyugat-Afrika nevű gyarmat része volt. A múzeum kuratóriuma csütörtökön döntött a visszaadásról.

A 587 tételt felvonultató aukció legmagasabb áron elkelt tétele volt Zichy Mihály Harcdöntő párbaj című expresszív remekműve, amely 31 millió 200 ezer forintért talált új gazdára. A második helyre Mednyánszky László Dunajeci tája került 30 millió forintos leütéssel, a harmadik pedig Szinyei Merse Pál Faun III. című előtanulmánya lett, amely 28 millió 800 ezer forintért cserélt gazdát. A műtárgyanyag szenzációját a szecessziós Zsolnay-kerámiák adták, amelyek közül egy rendkívül ritka virágtartó díszedény 14 millió 400 ezer forintért, egy tulipános díszkaspó pedig 6 millió 600 ezer forintért kelt el.

A Szabadkát képviselő Gulyás Szabolcs nyerte meg szombaton a hetedik alkalommal megrendezett Vajdasági Vágtát Kopra nevű lovával a Topolya melletti Andrásnépén (Zobnatica). Második az adorjáni Szőke Tamás lett Londonnal, harmadikként pedig Cékus Noémi ért célba Bácsfeketehegy színeiben Fickó hátán. A Nemzeti Vágta délvidéki előfutamára tizenhat délvidéki település nevezte be lovát és lovasát. Ez volt az idei Nemzeti Vágta első előfutama. A továbbjutók október 19-én és 20-án állhatnak rajthoz Budapesten. Mivel tavaly a Nemzeti Vágtát a dél-bácskai Temerin lovasa, Nagy Arnold nyerte meg, így az idei rendezvényen ő selejtező nélkül indulhat, vagyis a Vajdaságot ketten képviselik majd Budapesten.

A Hagyományok Háza új sorozatában a színpadi néptáncművészet kiemelkedő koreográfusai állnak a középppontban. Első alkalommal, május 22-én 19 órakor Janghy B. Zita és Orza Calin munkásságáról lesz szó.

fokuszban-a-koreografusok-janghybzita-azaz-a-dunaujvarosi-4-ek-es-orza-calin-original-133678

Május 21-e a magyar honvédelem napja, 1849-ben ezen a napon foglalta vissza a Görgei Artúr vezette honvédsereg Buda várát. 2019. május 19-én a magyar történelem kiemelkedő eseményének 170. évfordulójára emlékezik meg a Magyar Huszár és Katonai Hagyományőrző Szövetség látványos csatabemutatóval a Kapisztrán téren.

Az avar nép életét ismerhetik meg ja látogatók a Déri Múzeum Kerek világ című időszaki kiállításához kapcsolódó családi napon.

Közös sorozatot indít május 22-től szerda esténként a Bookline online könyváruház és az újbudai A38 hajó. A Bookline B-oldal című eseményen a kortárs magyar könnyűzene dalszerző-előadói zenélnek és mesélnek kedvenc olvasmányélményeikről az A38 tetőteraszán.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma