2018.06.06

Mikor az ember azt olvassa: „ez az év horrorja”, számtalan elvárással ül be a moziba. Nem feltétlenül arra készül, hogy halálra ijesztik, de arra igen, hogy a bőre alá kúszik valami, amit még napokig próbál megemészteni. Az Örökség épp ezt kívánja elérni, ám a vitathatatlanul nagyszerű mozzanatok ellenére a vége főcím után azért eszünkbe jut: nagyobb volt a füstje, mint a lángja.

Miután Ellen, a Graham család nagymamája meghal, lánya, Annie egyre több megmagyarázhatatlan eseménnyel szembesül anyja múltjából. Minél többet fedeznek fel az elhunyt asszony életéből, annál baljósabb változások következnek be a család élő tagjainak életében. A családi gyász baljós, mélyen nyugtalanító események elindítója. És ott van a vérfagyasztó örökség is…


Orokseg_07

 

A történet ismeretében úgy gondoltam, A Babadook című ausztrál horrorhoz hasonló alkotásra számíthatok, amely nem kézzelfogható magyarázatot ad a filmben látható természetfeletti történésekre, hanem nagyon egyedi módon valami olyasmire világít rá, ami szerves része mindannyiunk életének, és amitől igazán van okunk félni. Sajnálatos módon nem ezt kaptam. De nem szeretném (máris) kedveteket szegni, ezért elmondom, hogy a kritikusok nagy része lelkendezve jegyzi meg: újabb horrorklasszikus született! De mi is a horror? A tömegfilm jellegzetes műfaja, melynek darabjai félelem- és borzongásérzetet keltenek a nézőben. Mivel a horrort a tudományos-fantasztikus filmek családjába szokás sorolni, nem meglepő, hogy a műfaj legtöbb darabja él a fantasztikummal, tehát helyet ad a szellemeknek és a természetfeletti erőknek. Amivel semmi baj nincs, hiszen remekül működött a dolog a Kör, az Ideglelés, vagy – hogy igazi klasszikust említsek – a Rosemary gyermeke esetén is, de néha előfordul, hogy az okkultizmus és a természetfeletti erő túl kevés.


Orokseg_01

 

Pedig Ari Aster első nagyjátékfilmje, az Örökség nagyon jó felütéssel kezdődik és egy fájdalmasan emberi pokolra, a gyászra irányítja a néző figyelmét, vizsgálati tárgya pedig egy eleinte egyszerűnek tűnő család. Ebből kiindulva arra számítottam, hogy olyan horrorral lesz dolgom, melynek művészi értéke túlmutat a filmen – akárcsak a Nyers vagy A boszorkány –, ezt a gondolatot pedig csak erősítette a David Lynch munkásságát, különösen a Rabbits című fantasy-drámáját idéző képi világ. Az Örökség főhőse, Annie ugyanis miniatűr bábukat, különféle „babaházakat” készít, a film pedig úgy indul, hogy a kamera ráközelít egy ilyen „babaházra”, melynek lakói tulajdonképpen a főszereplőink. A babaház-valóság párhuzam nemcsak a Rabbits világát idézi, hanem arra is rámutat: a szereplőink csupán csak bábok valami nagyobb egészben, ez a nagyobb egész azonban nem akkora, amekkorára én számítottam.


Orokseg_12

 

A cselekmény előrehaladtával kiderül, hogy a nemrégiben elhunyt nagymama megkeserítette Annie és családja életét, főhősnőnk pedig nem véletlenül készít miniatűr világot „magának”, mivel ez az egyetlen területe az életének, amely felett van hatalma. Alvajáróként még önmagára is a frászt hozza, és az anyja által ráhagyományozott örökség sem könnyíti meg a dolgát, sőt. Itt máris ki kell emelnem az Oscar-díjas Toni Collette briliáns alakítását: az Örökség legjobb pillanatai azok, amikor az ő arcán tükröződik az elszabadulni készülő őrület és az ő szemén keresztül látjuk a poklot. Színészi teljesítménye olyannyira hibátlan, hogy egymaga is képes lett volna elvinni a hátán a filmet, ám nem szabad elfeledkeznünk az Annie fiát, Petert megformáló Alex Wolff helyenként vérfagyasztó játékáról, valamint a nagymama kedvenc unokáját, Charlie-t életre keltő Milly Shapiro alakjáról sem. Mint az már sejthető, a film kulcsfontosságú elemei a színészek, akik egytől egyig kitesznek magukért, ám nem túlzok, ha azt mondom: az Örökség lelke Toni Collett.


Orokseg_10

 

Ám nemcsak róla lehet áradozni, hanem Pawel Pogorzelski operatőri munkájáról is. Az Örökség képi világa egyszerűen tökéletes, a tér- és színkezelés minden ponton hibátlan, akárcsak a fényekkel és a sötétséggel való játék, és akkor a hosszú beállítások mesteri alkalmazásáról még nem is beszéltem. És legalább ilyen elánnal tudom csak dicsérni Colin Stetson zenéjét és az atmoszférateremtő hangeffekteket, mivel ezek is mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy bátran leírható legyen: „horrorklasszikus született”. Valami mégsem stimmel, mert nem szándékozom ezt leírni. Pedig boldogan tenném – és úgy terveztem, hogy teszem is – ezt a filmet a képzeletbeli polcon a már említett A Babadook mellé, viszont míg a Jennifer Kent alkotásában megjelenő szörny metaforája valaminek, addig az Örökségben feltűnő szellemek csupán szellemek. Vagy ha mégsem azok, akkor hangsúlyosabb kellett volna, hogy legyen a babaház-valóság párhuzam, illetve szükség lett volna valamilyen okkultizmustól elrugaszkodottabb fogódzóra, hiszen a családban felmerülő nehézségek, és a szülő–gyermek viszonyban rejlő tragédia olyan bergmani gondolatok, amelyek megértek volna egy misét.

 

Tóth Eszter

ady_bogdan_zsolt_foto_biro_istvan502

2019.01.18

 Ady Endre verseiből, naplórészleteiből, publicisztikáiból összeállított pódiumesttel ünnepli a magyar kultúra napját a Klebelsberg Kultúrkúria. Az előadás szövegét Szugyiczky István válogatta és szerkesztette. Bogdán Zsolt érzékeny előadásában a költőóriás emberi, sérülékeny oldalát is megismerhetjük.

Malenkij_robot

2019.01.18

1944-ben a bevonuló Vörös Hadsereg katonái a világháború alatt és azt követően is a nyílt utcáról tömegesen vittek el civileket a Szovjetunióba kényszermunkára. Az ő sorsukat dolgozza fel a Magyar Nemzeti Múzeum állandó kiállítása a „A pokol bugyrai…" címmel. A Málenkij Robot Emlékhelyen jártunk.

Gat_Sunny

2019.01.18

Valerij Gergijev karmester a Mariinszkij Színház Zenekara élén érkezik a 39. Budapesti Tavaszi Fesztiválra, a Mariinszkij Színház Balettegyüttese Prokofjev Hamupipőkéjét mutatja be, valamint fellép Yoann Bourgeois és Emanuel Gat társulata is.

Saját kérése távozik igazgatói posztjáról Tóth Arnold, a miskolci A Herman Ottó Múzeum igazgatója január 31-i hatállyal. A tájékoztatás szerint február 1-től átmenetileg, a vezetői pályázat lebonyolításának időtartamára Szolyák Péter őstörténész, a Pannon-tenger Múzeum korábbi vezetője, általános igazgatóhelyettes veszi át a múzeumigazgatói feladatokat. Tóth Arnold, aki hat évig igazgatóhelyettesként, két évig igazgatóként dolgozott a múzeumban, tudományos, kutatói pályán szeretné folytatni Miskolc város és a régió kulturális életének szolgálatát.

A pályázatokat most először díszletrajzoló, kellékes és világosító szakma képzési programjával is bele lehet nyújtani, de felvételvezető/location manager, naplóvezető, produkciós asszisztens, rendezőasszisztens és vágóasszisztens szakterületeken is várják az oktatási intézmények jelentkezését. A pályázattal, amely figyelembe veszi az aktuális piaci igényeket, magas szakmai színvonalú, intenzív és gyakorlatorientált képzéseket támogatnak. Részletes információ a filmalap internetes oldalán (mnf.hu) olvasható.

Pokrovenszki Krisztiánt javasolta a Szent István Király Múzeum új igazgatójának a székesfehérvári közgyűlés. A múzeum korábbi igazgatójának, Kulcsár Mihálynak a közalkalmazotti jogviszonya és igazgatói megbízatása október 31-én járt le, az igazgatói pályázatok benyújtási határideje december 21. volt. A megyei hatókörű városi múzeumok vezetőjének megbízásához – és annak visszavonásához – a szakminiszter egyetértése szükséges, ezért az önkormányzat megteszi a szükséges intézkedéseket.

A mozi hamarosan kezdődő belső felújítása miatt feleslegessé váló, több mint 20 éves nézőtéri fotelüléseket ma ezer forintért meg lehet venni. A kiválasztott és lefoglalt székeket a vevők egy későbbi időpontban vehetik át.

A 22 éves férfi és feltételezett bűntársa több mint 400 éves koronaékszereket lopott el tavaly nyáron Strängnäs város székesegyházából. A hatóságok által 65 millió korona (kétmilliárd forint) értékűre becsült koronaékszerek továbbra sincsenek meg. A tolvajok 2017. július 31-én délidőben egy zárt és riasztórendszerrel ellátott vitrinből vitték el a székesegyházban eltemetett IX. Károly (1550-1611) király és második felesége, az 1625-ben elhunyt Krisztina királyné temetési koronáját, valamint egy országalmát. A temetési szertartásra készült királyi korona aranyból van, drágakövek, gyöngyök és ezüstdíszek ékesítik. A királyné kisebb koronája ugyancsak aranyból készült.

Kiállításokat, koncerteket, előadásokat, emlékesteket és filmvetítéseket is tartanak a magyar kultúra napja alkalmából Győr-Moson-Sopron megyében.

Gyori_Nemzeti_Szinhaz_Ket_ur_szolgaja_

Kortárs zeneszerző műveit gyűjtötte össze és játszotta fel új lemezére a Modern Art Orchestra (MAO). Az anyagot, amelynek nagy részét több mint tíz évvel ezelőtt rögzítették, és utólag bővítették, vasárnap mutatják be a Budapest Music Center nagytermében.

Pécsett a többi között kiállításokkal, Komlón pedig egész héten át tartó programokkal ünneplik a magyar kultúra napját. A Pécsi Kulturális Központban január 22-én, a magyar kultúra napján elsősorban családoknak szóló, ingyenesen látogatható kiállítás nyílik Ady Endre 100. címmel.

Hagyományos gálaműsoron adják át Szolnok kulturális díjait kedden, az Aba-Novák Agóra Kulturális Központban. Ugyanezen a napon Damjanich Múzeumban Egy rejtőzködő életmű születése címmel nyitják meg Bokros László festőművész életműkiállítását, és sor kerül a művész monográfia-bemutatójára is.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma