NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2015.08.28
Bodor Máté

A Puskin, a Toldi, a Tabán és a Művész Mozi különleges színfoltjai Budapestnek, és igazi filmszínházi hangulatot kínálnak az ötödik művészeti ág remekei mellé. „Valamennyi intézményünknek jól behatárolható törzsközönsége van, ismerjük az ízlésüket, igyekszünk kedvükben járni” – fogalmazott Répás Ágnes, a Budapest Film Zrt. kommunikációs vezetője, aki bemutatta nekünk az artmozi-hálózatot.

Miben ragadható meg az art- és a plázamozik közötti különbség?

Talán a nívós étterem és a gyorsétkezde közötti különbséghez hasonlítható. A plázamozikban egyforma helyszíneken, hasonló körítéssel tálalva nagyjából ugyanazt a kínálatot találjuk. A hetente megjelenő új filmek sokáig nem maradnak műsoron, két-három hét alatt az újabbak kiszorítják őket. Ott tehát egy gyors fogyasztásról van szó, nagy marketing háttérrel. Az artmozik általában több évtizedes múltú, különleges atmoszférájú, patinás filmszínházak. A környezetünkben nem boltok vannak, hanem kávézók, amelyek kedvelt találkozóhelyek is. Jelentős különbség az is, hogy nálunk egy-két kivételtől eltekintve, a filmeket eredeti nyelven, felirattal vetítjük, míg a multiplexben többnyire szinkronizálva. A közönségünk is más, valamennyi intézményünknek jól behatárolható törzsközönsége van, ismerjük az ízlésüket, igyekszünk a kedvükben járni. Nem elhanyagolható persze az sem, hogy a plázamozikkal azonos technikai színvonal mellett a jegyek jóval olcsóbbak.


agi-kepMit érdemes tudni a filmkínálatukról? 

Artmozi-hálózatunkban mindig a filmszínház arculatához és közönségéhez illő alkotásokat, illetve programokat válogatunk össze, így sokkal színesebb a kínálatunk, mint egy multinak. Egy-egy művet hosszabb ideig tartunk műsoron, de az is előfordul, hogy pár hónappal a levétel után újra elővesszük. A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan már közel egy éve látható nálunk, a Liza, a rókatündér 27 hete, míg a Saul fia 10 hete van folyamatosan műsoron. A művészfilmeknél gyakran fordul elő, hogy nem az első hét hozza a legtöbb nézőt, hanem a későbbiekben váltanak rá több jegyet.


Milyen programokat kínálnak a vetítések mellé?

Fontos része a rendezvénykínálatunknak a sok filmfesztivál és -hét, amelyeken évről-évre egy-egy nemzet legjobb alkotásait mutatjuk be. Van olyan ország, amely már 20 éve visszajár hozzánk, de mindig lehet találkozni újakkal is. A filmhetekre rendszerint az alkotók, a rendezők és a színészek is ellátogatnak, a vetítéseket pedig jó hangulatú közönségtalálkozók követik. A nemzetközi programok mellett, a tematikus fesztiválok is nagyon népszerűek, ilyen például a Verzió, az Építészeti Filmnapok, a Kiskakas és a Friss Hús, a Klipszemle, a Szemrevaló és a Design Filmszemle.


Minden évben indítunk filmklubokat, tematikus sorozatokat, ezeken nemcsak kortárs alkotások jelennek meg, hanem a klasszikusokat, vagy a kultikus műveket is előveszünk. A társművészetek is megtalálhatók a mozijainkban: opera- és balettelőadások, koncertek, irodalmi estek, színházi közvetítések és könyvbemutatók színesítik a palettát.


Rendszerint már elővételben elkelnek a karszalagok az év egyik legnépszerűbb eseményére, az Artmozik Éjszakájára, amikor valamennyi intézményünk este hat és reggel hat között egyetlen karszalag megvételével látogatható.


Budapesten hét művészmozi található. Ez világviszonylatban mennyire sok?

Valamennyi európai fővárosban vannak artmozik, viszont a számukat tekintve Budapest az élmezőnyben van. Az Europa Cinemas támogatásokkal igyekszik segíteni ezek fennmaradását, évente pedig szakmai találkozókat szervez, ahol tapasztalatcserére is lehetőség van. Látogatjuk az európai artmozik szövetségének workshopjait is, és úgy látjuk, nincs szégyenkezni valónk, jó úton járunk.


puskin
A Puskin mozi nézőtere


A magyar nézők vagy a külföldiek vannak többen?

A közönség zöme magyar, nélkülük nehéz lenne elérni az évi közel 400 ezres nézőszámot. A hazánkban élő külföldiek is gyakran jönnek hozzánk az eredeti nyelvű vetítések miatt. Gyakran tűzünk műsorra magyar filmeket angol felirattal, most éppen a Saul fiát láthatják így a Toldiban és Művész Moziban. Az elmúlt 4 évben a nemzetközi tendenciákkal ellentétben a mi hálózatunkban jelentős nézőszám növekedés tapasztalható.


A művészmozik kínálatában olyan filmeket is meg lehet találni, amelyeket a multiplexekben is vetítenek. Ennek mi az oka?

A multik játszanak populárisabb művészfilmeket és magyar alkotásokat is, főleg azokat, amelyektől nagyobb bevételt várnak. Mivel már mindenhol digitális technika van, és mindenki a heti megjelenésekből válogat, természetesen van átfedés a két mozitípus között. Mi is színesítjük a műsort minőségi közönségfilmekkel.


Mozijaikban egy filmet naponta egy-kétszer lehet megtekinteni, míg egy multiplexben többször is. Miért van ez?

Jóval kevesebb teremmel rendelkezünk, mint egy multi, így nyilvánvalóan kevesebb kezdést is tudunk egy-egy alkotásnak biztosítani, valamint hálózatunk tagjai csak délután nyitnak ki. A Művész Mozi, a főváros vezető artmozija rendelkezik egyedül öt teremmel. A Puskinban eddig három helyiségben lehetett filmet nézni, de azt két új szobával bővítettük, ahol viszont nincs digitális vetítő. A Toldiban és a Tabánban pedig két teremben tartunk vetítéseket.


toldi
A Toldi mozi nézőtere


Az Örökmozgó kapcsán előtérbe kerültek a közbeszédben, hogy a művészmozik nem lehetnek nyereségesek.

Igaz, hogy ma már nem tartható fenn artmozi csupán az aktuális filmmegjelenés műsorra tűzésével, ezért több lábon kell állnunk. Nagyon fontos a mozik arculatával összhangban álló programszerkesztés. A rendezvények nagyon sok plusz nézőt hoznak, de a vetítéseken kívüli idők hasznosítása is jelentős bevételt jelent. Valamennyi intézményünkben működik kávézó vagy büfé, amelyeket bérbe adunk, ügyelve arra, kínálatuk és eseményeik az adott mozi közönségének igényeihez igazodjanak. Nálunk külön csapat foglalkozik a rendezvények, a vetítéseken kívüli események szervezésével és az ifjúsági programokkal.


Persze támogatások nélkül mindezt nem tudnánk megvalósítani. Indulunk hazai pályázatokon, de ezek nem tervezhetők, és az összegek sem túl nagyok. Az Europa Cinemas finanszírozási segítségét a Fővárosi Önkormányzat működési támogatása egészíti ki. A Tabán fenntartásához a Budavári Önkormányzat is hozzájárul, mi pedig cserébe 50 százalékos kedvezményt kínálunk a kerület nyugdíjasainak és a diákjainak.


muvesz
A Művész Mozi előcsarnoka


Említette, hogy külön csapat foglalkozik az ifjúsági programokkal. Fontos, hogy őket is elérjék?

Európai szinten is problémát jelent, hogy az művészmozik közönsége öregszik. Ezért nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a jövő filmértő közönségét „kineveljük”. Már óvodáskortól értékes időtöltést kínálunk a Puskin Kuckóban, ahol koncertekkel, bábszínházzal, játszósarokkal és persze a Legkisebbek mozija sorozatunkban klasszikus mesefilmekkel is próbáljuk az igazi mozit megkedveltetni.


Iskoláskortól a Suli-mozi programunk nyújt számtalan lehetőséget a kortárs és a klasszikus alkotások megismerésére. A tavalyi évben közel 5 ezer diák vett részt ezeken, az idei első félévben pedig már 3 ezernél tartunk.


Hogyan érték el a már említett nézőszám növekedést?

Az elmúlt évek nézőszám növekedése annak is köszönhető, hogy az intézményeink teljes kapacitását igyekszünk kihasználni. Mindezt pedig úgy kell tennünk, hogy ne hígítsuk a kínálatot, az artmozi funkciót megtartsuk. Persze jelentős profit nem várható egy ilyen hálózat fenntartásából, de komoly eredménynek tekinthető, ha ezeket az értékeket megőrizve fennmaradnak és nem veszteségesek.


csuvas_02

2019.09.18

Nekünk, magyaroknak, sokkal több közünk van a törökökhöz, mint azt valaha is gondoltuk. A Gül Baba Türbéje Örökségvédő Alapítvány szeptember 20. és 22. között rendezi meg az első Gül Baba Kulturális Fesztivált, ahol a török-magyar kultúrából kaphat ízelítőt a színes programok iránt érdeklődő közönség. A változatos kínálatból ajánlunk most néhányat.

gyori-mark-R

2019.09.18

Győri Márk apja hippilelkész volt, az első keresztény rockbandát ő alapíotta. Ő tehénpásztornak készült, de operatőr lett, nem is akármilyen: az első magyar, aki netflixes filmet fényképezett, a Calibre című „skót Gyilkos túrát”, amely még Stephen Kingre is a frászt hozta. Dolgozott mások mellett Peter Stricklanddal (Varga Katalin balladája), Sopsits Árpáddal (A hetedik kör), a Mátyássy Áron rendezte Víkend című film fényképezéséért pedig Aranyszem-díjat kapott. Soós Tamás interjúja.

_D0A8747_Copy_1

2019.09.18

A korábbi historizáló, kissé megkövült művészettel szemben a szecesszió színes, játékos, dinamikus formákkal újította meg az építészet. A francia irányzat a burjánzó, kacskaringós természeti formákat, míg a németes a geometrikus elrendezést és a lineáris vonalakat kedvelte. A Budapest Beyond altal szervezett sétán Budapest öt ikonikus épületét jártuk be.

A legjobb animációs rövidfilm díját nyerte Rofusz Ferenc Az utolsó vacsora című alkotása a Jesus Cine Festen, az Argentínai Nemzetközi Keresztény Film Fesztiválon. Rofusz Ferenc kilencperces animációja Leonardo Da Vinci művének animációs festményfilm feldolgozása. A légy című animációjával 1981-ben Oscar-díjat nyert Kossuth-díjas rajzfilmrendező legújabb munkájáról szólva korábban elmondta: a film ötletét 40 évvel ezelőtt adta be a Pannónia Filmstúdióhoz, de akkor a vallási téma miatt nem készülhetett el. A keresztény filmek argentínai nemzetközi fesztiválján tavaly Pozsgai Zsolt Megszállottak című alkotása a legjobb külföldi filmnek járó elismerést és a zsűri különdíját kapta meg.

A magyar fővárost is érinti jövő őszi európai turnéján a Simply Red. A Mick Hucknall által vezetett világhírű brit soul-pop formáció 2020. november 23-án ad koncertet a Papp László Budapest Sportarénában, ahol Blue Eyed Soul című új stúdiólemezét mutatja be.

Szeptember 19-én A nagy könyvlopás címmel nyílik kiállítás a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban, amely a magyar kultúrtörténet egy érdekes, s ez idáig feltáratlan fejezetét mutatja be. 1959-ben a budapesti Műcsarnokban francia könyvkiállítást rendeztek: a kéthetes nyitvatartási idő végére a könyvek nagy részét ellopták a látogatók. A tárlat a magyar kultúrtörténetnek ezt a lappangó epizódját tárja fel, megidézve a könyvkultúra és a képzőművészet társadalmi-politikai kontextusát az ötvenes években.

Le kell bontani a Sheraton-lánc egy szállodáját Cuzco városában, mert építésekor ötszáz éves inka falakat romboltak le – döntött egy perui bíróság. Arról is döntöttek, hogy a lerombolt inka falakat újra kell építeni. A hétemeletes szállodát olyan városrészben, Cuzco történelmi belvárosában emelték, ahol az épületek magasságát két emeletben korlátozzák. A kulturális minisztérium korábban az építtetőt 2,2 millió dollárra (664 millió forint) büntette. A hatóságok 2016-ban állították le az építkezést, amikor már majdnem készen állt a szálloda. Cuzco történelmi városközpontja 1983-ban felkerült az UNESCO világörökségi listájára.

Először tartja Magyarországon éves közgyűlését a Fipresci, a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál keretében. A rangos szakmai szövetség a filmfesztivál meghívására érkezik a borsodi megyeszékhelyre. A közgyűlésre a világ 14 országából várják a filmes szakújságírókat. A Fiprescit 1930. június 6-án, Brüsszelben alapították, székhelye Münchenben van. A szervezet több mint 50 ország csaknem 400 filmkritikusát és filmújságíróját fogja össze a filmkultúra elősegítése, fejlesztése és a szakmai érdekek védelme érdekében. A szervezetnek egyéni és nemzeti szekciókhoz tartozó tagjai is lehetnek. Magyarországot a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztálya képviseli a szervezetben.

Szeptember 19-én 17 órától a világhírű természetfotós, Máté Bence tart előadást a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében.

image002

Hagyomány mai nyelven mottóval indult el a Főtér fesztivál, azaz a nagybányai magyar napok, amely szeptember 22-ig mintegy 120 programmal várja az érdeklődőket.

Több programot is kínál a következő hetekben a Rákóczi-szabadságharc emlékéve alkalmából a Hadtörténeti Intézet és Múzeum. Október végén útjára indítják a Rákóczi Expresszt is.

A Magyarság Házában folytatódnak a vasárnapi mesedélelőttök, lesznek könnyűzenei koncertek és az oktatási intézményeknek is kínálnak programokat.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma