2018.07.26

Ahogy A mozi születése című cikksorozatunk legutóbbi részében is írtuk, a mozi 1895. december 28-án „látta meg a napvilágot”, ahonnan hosszú út vezetett napjainkig: a klimatizált termekig, a 3D-s vetítésig és a pattogatott kukoricáig. Manapság viszont alig találunk olyan embert, aki nem volt multiplexben. De mi az a multiplex? A zárócikkben ezzel foglalkozunk!

A multiplex az 1980-as években, az USA-ban elterjedt mozitípus, amely új korszakot jelentett a filmforgalmazásban. Ebben az időszakban jelent meg a VHS videótechnika és a kábeltelevíziózás, ami visszavetette a filmszínházak addigi igen nagy népszerűségét. Világszerte zártak be a mozik, ám a moziipar képviselői nem dugták homokba a fejüket! A nagyobb filmszínházakban, illetve a korszerű videó- és hangtechnikában látták a túlélés esélyét, tehát felvették a kesztyűt az otthoni filmnézéssel szemben. Nos, ekkor vette kezdetét a multiplex mozik elterjedése.


cinema2
Fotó: dailynews.com

 

Amint azt tudjuk, a multiplex mozik jellemzője, hogy legtöbbször bevásárlóközpontokban éttermekkel, gyorsbüfékkel kombinálva építik, és egy mozikomplexumon belül több (akár 10–15, illetve több) különböző nagyságú, technikailag magas színvonalon felszerelt vetítőterem található.

 

A multiplex kifejezés mindenkinek mond valamit, azt azonban kevesebben tudjuk, hogy az ilyen típusú mozik megszületésének oka a ’80-as években elterjedő videó (VHS), illetve a televíziók filmkínálatát rendkívüli mértékben megnövelő műholdas mozicsatornák megjelenése volt. Mindez ugyanis válságba sodorta a hagyományos mozizást. A globális filmterjesztő hálózatok a multiplexekkel válaszoltak az új helyzetre, melyek egyesítették az otthoni, tévé előtti filmnézés és a hagyományos mozizás előnyeit. Ez a „válasz” pedig olyan sikeresnek és népszerűnek bizonyult, hogy hegemóniáját a mai napig nem törte meg semmi. Ennek oka bizonyára az, hogy az otthoni és a közösségi térben történő „filmfogyasztást” vegyíti. Gondoljunk csak bele: a multiplexben a filmélmény „elengedhetetlen tartozéka” a pattogatott kukorica és az üdítő, miközben a kép és a hang visszaadása magas színvonalú, a hely pedig tágas és kényelmes.


cinema1
Fotó: tayloronhistory.com

 

Az, hogy mikor nyitotta meg kapuit a mozi történetének első multiplexe, nem egyértelmű, hiszen vannak, akik például az 1963-ban megnyílt, két vetítőteremmel rendelkező AMC Theatres-t is annak tartják, akárcsak a Martin’s Westgate Cinemast, amely 1965-től várta az Atlantában élő filmkedvelőket. Az első „soktermes”, egészen pontosan 18 vetítős multiplex azonban csak később, 1979 áprilisában nyitott meg: ez volt a Torontóban található Cineplex, mely a világ legnagyobb multiplexének számított és 1981-re 21 termesre bővült. Ezt követte 1988 novemberében a brüsszeli Kinepolis, mely 25 vetítőteremmel rendelkezett, majd 1996 decemberében az AMC Ontario Mills 30, a maga 30 vetítőjével. Ez utóbbi már nem is multi-, hanem megaplexnek számít – az elnevezés arra utal, hogy jóval több vászon áll a nézők rendelkezésére egy épületkomplexumban.

 

Ha már itt tartunk, Magyarországra is elért „az újdonság szele”: az első multiplex a Duna Plazában nyílt meg 1997-ben.

 

800x-1
AMC Theatres
Fotó: bloomberg.com


Ahogy a VHS videótechnika, a kábeltelevíziózás és a kalózkodás, úgy multiplexek is csődbe vittek jó néhány kisebb filmszínházat, ám mellettük idővel elkezdett kiépülni az artmozi-hálózat is, amely befogadta a multiplexekből kiszorult szerzői filmeket. A filmforgalmazás tehát szépen lassan átalakult és alkalmazkodott a párhuzamosan működő hálózatokhoz, kiszolgálva a legszélesebb nézői igényeket. A „filmfogyasztás” lényegileg megváltozott jellege ugyanakkor visszahatott és ma is visszahat a filmek minőségére. A multiplex-filmek általában rendkívül jól forgalmazható és könnyen fogyasztható, piacképes termékek, míg az artmozikban látható alkotások nem feltétlenül a szórakoztatást szolgálják.


2
Fotó: mag-cinema.com

 

Most persze, mondhatnánk, hogy ha a multiplexek csak a fogyasztást és a szórakoztatást tartják szem előtt, akkor nem is számítanak olyan értékesnek, de nem lenne igazunk. Létrejöttüknek köszönhetjük ugyanis azt, hogy a mozi megőrizte kitüntetett helyét az emberek életében és azt is, hogy az a történet, amely 1895. december 28-án, sőt már jóval előbb elkezdődött, még ma sem ért véget. Cikksorozatunk zárásaként nem is tehetnénk mást, minthogy köszönetet mondunk mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy feltegyük a kérdést: elmegyünk moziba?

 

A mozi születése című cikksorozatunk előző részei:

A mozi születése: az ősök

A mozi születése: a kezdetek



Tóth Eszter

Forrás: Film- és médiafogalmak kisszótára/Oxford Filmenciklopédia/Wikipédia

csango-bal-2017-Res

2019.02.22

„Felfoghatatlan dicsőség a csángóknak, hogy a számukra elérhetetlen távolságban és magasságban lévő Budapest főváros közönségét érdekli az ő kultúrájuk. Emiatt ma már rang Moldvában csángónak lenni” – mondta a Teleki Alapítvány igazgatója az idén immár 22. alkalommal megrendezett Csángó Bálról. Diószegi Lászlóval a vitrinből kivett hagyományőrzésről és a középkori Magyar Királyság határon túl megmaradt emlékeiről is beszéltünk.

06_marclay-R

2019.02.22

A művészeti műfajok közötti átjárás egyik izgalmas területe a zene, a hang és a kép, a vizualitás viszonya, lehetséges egymásra hatása. Alább olyan kortárs fotográfusok, vizuális művészek munkáiból láthatóak, akiknek a képeire a zene nem egyszerűen csak hatással volt, hanem a hang vizuális nyelvre való le- és átfordíthatóságának lehetőségei adja azok központi témáját.

pianoplays5
2019.02.22

A Győri Balett előadása nyitotta meg a Budapesti Táncfesztivált a Nemzeti Táncszínház nemrég átadott épületében a Millenárison. Velekei László művészeti vezető egy korábban már bemutatott darabját, a PianoPlayst, és egy kifejezetten a Nemzeti Táncszínház premierjére készített, élő zenés táncjátékát, a Passage-t láthatta a publikum.

Péntektől vasárnapig rendezik meg Melbourne-ben az ausztráliai magyarság legnagyobb rendezvényét, a Hungarofest kulturális seregszemlét, amelyen mintegy 60 programmal várják az érdeklődőket. A 15. találkozót 2-3 ezer vendég keresi fel alkalmanként a Magyar Központban. A pénteki megnyitón mutatták be Domaniczky Endre Ausztrália magyar szemmel című könyvét. Fellép többek között a Székely zenekar, a melbourne-i Gyöngyösbokréta, a Fonó tánccsoport és az Aranykalász tánccsoport, valamint a Csík János vezette Esszencia. Az eseményen Kű Lajos olimpiai ezüstérmes válogatott labdarúgóval is találkozhatnak az érdeklődők.

Hetedik alkalommal tartják meg február 28. és március 3. között Kárpátalján a magyar konyha hetét, amelyen 30 étterem és vendéglátóhely kínálja a megye hat járásában kedvezményes áron magyar ételeit. A magyar kormány által is támogatott, legnagyobb kárpátaljai gasztronómiai eseménynek jelentős szerepe van abban, hogy nagy mértékben nőtt Kárpátalján a kelet-ukrajnai konfliktus miatt néhány éve visszaesett idegenforgalom. A vendéglátóhelyek február 28-án, csütörtökön 50, a következő napokon pedig 25 százalékos árengedménnyel várják a vendégeiket. A vendéglátóhelyek listája, kínálatuk és áraik megtalálhatók itt.

A nemek közötti szakadékra mutatott rá a BBC kutatása, amely szerint a tavalyi toplistás popzenei számok előadói között háromszor annyi férfi volt, mint nő. Az olyan énekesek sikere ellenére, mint Dua Lipa és Ariana Grande, a nemek közötti szakadék tovább nőtt az elmúlt évtizedben. A tavalyi száz legnépszerűbb dalból csupán 13 olyan szerepelt a toplistán, amelyet kizárólag nők adtak elő, míg 2008-ban 35 ilyen szám volt. A BBC kutatása szerint a brit toplistákon nincs kevesebb a nő, mint tíz éve, viszont a férfi előadók száma 50 százalékkal nőtt, mivel a vezető popszámok esetében nagyon gyakori lett, hogy két popsztár együttműködéséből születnek. A popzenében mindig is jelen volt ez a nemek közötti kiegyenlítetlenség, elég visszatekinteni az elmúlt hatvan év legnagyobb sztárjaira, de mára többen hangsúlyozzák, hogy a kiegyenlítetlenség ellen tenni kellene.

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére. A Ludwig van Beethoven (1770-1827) élettörténetét jelenleg időrendben bemutató kiállítás gyökeres átdolgozásán kívül koncertek sorával és tudományos kongresszusokkal is megemlékeznek a zeneszerző születésének jubileumáról.

A milánói központú nemzetközi bankcsoport szociális projekteket finanszíroz a bevételből. Az olaszországi, ausztriai és németországi műgyűjteményeket dobják piacra, klasszikus és kortárs műveket, köztük 19. századi remekműveket, például impresszionisták képeit. Egyes műalkotásokat helyi múzeumoknak adományoznak, emellett fiatal művészeket is pártfogolni akar a bank. Az UniCredit tavaly 72,9 millió eurót fordított szociális projektekre Olaszországban, főleg mikrohitelezésre. Idén kiterjesztik a programot más olyan országokra is, amelyekben a bank jelen van, így Magyarországra is.

A búcsújárást bemutató színpadi műsorral és hajnalig tartó táncházzal várják az érdeklődőket szombaton a 23. Csángó Bálon a budapesti Millenáris parkban.

index

Lezárult a Fashion Street Budapest, a Bartók Béla Boulevard és az ArtHungry.com Tales/ Art/Fashion művészeti pályázatsorozat első felvonása. Az eredmény: Bereczki Kata február 19-én Tales of my life címmel nyílt kiállítása.

Liszt Esz-dúr zongoraversenyének első vázlatait még ifjúkorában vetette papírra, de csak később, a weimari időszakában kezdte kidolgozni, s összesen öt változatot készített az idők során. A bemutatón Berlioz vezényletével Liszt maga játszotta a zongoraszólamot. Február 22-én a Müpában a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Liszt-estjén az olasz Mariangela Vacatello zongoraművésznő szólaltatja meg a művet.

A nemrég elhunyt Grendel Lajosra emlélezve február 21-én 19 órától Grendel-emlékestet tartanak a a felvidéki Somorján, a Mozi klubban Tőzsér Árpád Kossuth-díjas költő, valamint N. Tóth Anikó, író, irodalomtörténész, egyetemi tanár részvételével. Tandori Dezsőre pedig két budapesti helyszínen emlékeznek ezen a héten: február 22-én 18 órától a Három Hollóban, 24-én 17 órától a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma