2019.01.10

Bodolai Balázs tizenkét éve a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulatának tagja. Ezalatt sok fontos rendezővel, többek között Matthias Langhoff-fal, Silviu Purcăretével, Andrij Zsoldakkal dolgozott együtt. Ibsen Rosmersholmjában, a 2018-as POSZT díjjal elismert, legjobb előadásában ő alakítja Rosmert. A próbafolyamat megéléséről, a motiváció változásáról, a társulati létről is beszélt transindexnek. INTERJÚ.

Bodolai_Balasz_Rosmersholm
Ibsen: Rosmersholm
Fotó: Kolozsvári Állami Magyar Színház


Hogyan tekintesz vissza pályakezdésedre? Mi maradt meg, mi változott azóta?

Középiskolában sokat szerepeltem színpadon, ott lehettem igazán önmagam. Akkor nem foglalkozott senki azzal, hogy a karakter mögé el lehet bújni, mindenestől fejest szöktünk a helyzetekbe. Ami azóta átalakult bennem, az a motiváció. Akkor nagyon eredménycentrikusan közelítettem meg ezt a munkát.


Mit értettél akkor eredmény alatt?

A cél a visszajelzés volt, a taps a végén. Ahogy az iskolában: nem az a fontros, hogy mennyit foglalkoztál valamivel, hanem hogy hányas a jegy a naplóban. Ez alakult át bennem azóta. Most már nem az eredmény hajt, sokkal inkább a folyamat érdekel. Egyre kevésbé tekintek úgy próbákra, mint valamire, amit át kell vészelni, inkább lehetőségként, hogy valamiben elmerüljön az ember.


b_bodolaiamerika4r
A Michal Dočekal rendezte Amerikában nyújtott alakításáért Bánffy Miklós-vándordíját kapott
Fotó: kronika.ro


A játék öröme megmaradt?

Volt egy periódus, amikor azt éreztem, hogy emberileg és a munka szempontjából is falnak ütköztem. Arra jöttem rá, hogy én mindenben az eredményt keresem, és a végét várom. Hiába hangoztatják gyakran, hogy a színház az itt és mostról szól, amíg az ember nem jut el addig, hogy ezt megtapasztalja, ez egy jól hangzó szöveg, egy belső graffiti. Daniel Goleman, Csíkszentmihályi Mihály, Daniel Kahneman könyvei hoztak sok felismerést, és Declan Donnellan könyve, a The Actor and the Target. Ő azt mondja, ne azon dolgozz, hogy egy karaktert kitalálj, azt kell megtanulni, hogy hogyan tudsz létezni a színpadon. Ne kényszeresen magadat figyeld, a figyelemnek a partnerre kell irányulnia. Sztanyiszlavszkij is, Zsoldak is ezt mondta: te nem létezel, csak a partnered.


A kolozsvári színháznál töltött évek alatt sok fontos rendezővel volt alkalmad együtt dolgozni. Milyen az a rendező, akivel szívesen dolgozol együtt?

Az egyetlen szempont a minőségre való törekvés. A rendező létrehoz egy keretet, ami meghatározza a színész mozgásterét. Nincs recept, hogy ha ezt a térképet használom, akkor el lehet jutni a hegy tetejére, a másikkal meg nem. Sok térkép van, és sok egyéniség.



hattyudal_bodolai_2016bi
A Hattyúdal című előadásban
Fotó: Bíró István


A Rosmersholmban Andrij Zsoldakkal dolgoztatok, aki sokszor megfogalmazta, hogy semmi szabadságot nem ad a színészeknek. Az előadásban mégis a racionális kontrollnak az elengedését láttam rajtad.

Zsoldak a színházat egy végletekig felfokozott konfliktuális helyzetnek látja. Egy rendkívül pontos pályát rajzolt meg mindenkinek. Cselekvések sorozatát, amelyeket a végletekig pontosított: megvolt, hogy adott pillanatban mi történik. Ezáltal megteremtette a lehetőséget, hogy az ember teljes mértékben átadja magát neki. A kontroll elengedésében mindig az a gond, hogy egy idő után kifullad, általános robbanás lesz belőle. Viszont ezek a pontos stációk megadják a lehetőségét annak, hogy te ne vaktában szaladj bele az erdőbe, hanem fától fáig. Mindennek az alapja a nagyon pontos rend. Ha megvan a konkrét cél, ahova el kell érnem, teljesen bele tudom vetni magamat.


Téged hogyan változtatott meg ez a próbafolyamat? Mi történik egy ilyen találkozás után?

A Rosmersholm egy új minőség megélését jelentette. Van egy improvizációs jelenetem az előadásban, amely teljesen egzaltált állapotot feltételez. Ez a munkafolyamat igazolta, hogy mindaz, amit egészen addig a pontig megtapasztaltam, nem volt hiába. Olyan volt, mint egy érettségi. Addig éreztem, hogy oké, vannak szerepek, amik ha megtalálnak, akkor talán jól tud működni valami, most viszont azt érzem, hogy vannak bizonyos munkakörülmények, amelyek között bármilyen szereppel meg tudok birkózni. És mivel borzalmasan intenzív volt a munkafolyamat és maga az előadás is, hagyott egy hiányt, vagy nosztalgiát az iránt az intenzitás iránt, hogy olyan hőfokon létezhessek.


Tizenkét éve vagy a kolozsvári színház társulatának tagja. Milyen a folyamatos társulati létezés?

A társulattal való viszonyom most jó. Sok év telt el úgy, hogy nem találtam a helyem. Sokat gondolkodtam azon, hogy elmenjek, de most úgy érzem, el kell engednem ezt a lufit, ami folyton ott lebegett fölöttem. Inkább szembenézek a ténnyel, hogy tizenkét éve itt vagyok, most itt vagyok.


A teljes inetrjú a transindex.ro-n olvasható.

ady_bogdan_zsolt_foto_biro_istvan502

2019.01.18

 Ady Endre verseiből, naplórészleteiből, publicisztikáiból összeállított pódiumesttel ünnepli a magyar kultúra napját a Klebelsberg Kultúrkúria. Az előadás szövegét Szugyiczky István válogatta és szerkesztette. Bogdán Zsolt érzékeny előadásában a költőóriás emberi, sérülékeny oldalát is megismerhetjük.

Malenkij_robot

2019.01.18

1944-ben a bevonuló Vörös Hadsereg katonái a világháború alatt és azt követően is a nyílt utcáról tömegesen vittek el civileket a Szovjetunióba kényszermunkára. Az ő sorsukat dolgozza fel a Magyar Nemzeti Múzeum állandó kiállítása a „A pokol bugyrai…" címmel. A Málenkij Robot Emlékhelyen jártunk.

Gat_Sunny

2019.01.18

Valerij Gergijev karmester a Mariinszkij Színház Zenekara élén érkezik a 39. Budapesti Tavaszi Fesztiválra, a Mariinszkij Színház Balettegyüttese Prokofjev Hamupipőkéjét mutatja be, valamint fellép Yoann Bourgeois és Emanuel Gat társulata is.

Saját kérése távozik igazgatói posztjáról Tóth Arnold, a miskolci A Herman Ottó Múzeum igazgatója január 31-i hatállyal. A tájékoztatás szerint február 1-től átmenetileg, a vezetői pályázat lebonyolításának időtartamára Szolyák Péter őstörténész, a Pannon-tenger Múzeum korábbi vezetője, általános igazgatóhelyettes veszi át a múzeumigazgatói feladatokat. Tóth Arnold, aki hat évig igazgatóhelyettesként, két évig igazgatóként dolgozott a múzeumban, tudományos, kutatói pályán szeretné folytatni Miskolc város és a régió kulturális életének szolgálatát.

A pályázatokat most először díszletrajzoló, kellékes és világosító szakma képzési programjával is bele lehet nyújtani, de felvételvezető/location manager, naplóvezető, produkciós asszisztens, rendezőasszisztens és vágóasszisztens szakterületeken is várják az oktatási intézmények jelentkezését. A pályázattal, amely figyelembe veszi az aktuális piaci igényeket, magas szakmai színvonalú, intenzív és gyakorlatorientált képzéseket támogatnak. Részletes információ a filmalap internetes oldalán (mnf.hu) olvasható.

Pokrovenszki Krisztiánt javasolta a Szent István Király Múzeum új igazgatójának a székesfehérvári közgyűlés. A múzeum korábbi igazgatójának, Kulcsár Mihálynak a közalkalmazotti jogviszonya és igazgatói megbízatása október 31-én járt le, az igazgatói pályázatok benyújtási határideje december 21. volt. A megyei hatókörű városi múzeumok vezetőjének megbízásához – és annak visszavonásához – a szakminiszter egyetértése szükséges, ezért az önkormányzat megteszi a szükséges intézkedéseket.

A mozi hamarosan kezdődő belső felújítása miatt feleslegessé váló, több mint 20 éves nézőtéri fotelüléseket ma ezer forintért meg lehet venni. A kiválasztott és lefoglalt székeket a vevők egy későbbi időpontban vehetik át.

A 22 éves férfi és feltételezett bűntársa több mint 400 éves koronaékszereket lopott el tavaly nyáron Strängnäs város székesegyházából. A hatóságok által 65 millió korona (kétmilliárd forint) értékűre becsült koronaékszerek továbbra sincsenek meg. A tolvajok 2017. július 31-én délidőben egy zárt és riasztórendszerrel ellátott vitrinből vitték el a székesegyházban eltemetett IX. Károly (1550-1611) király és második felesége, az 1625-ben elhunyt Krisztina királyné temetési koronáját, valamint egy országalmát. A temetési szertartásra készült királyi korona aranyból van, drágakövek, gyöngyök és ezüstdíszek ékesítik. A királyné kisebb koronája ugyancsak aranyból készült.

Kiállításokat, koncerteket, előadásokat, emlékesteket és filmvetítéseket is tartanak a magyar kultúra napja alkalmából Győr-Moson-Sopron megyében.

Gyori_Nemzeti_Szinhaz_Ket_ur_szolgaja_

Kortárs zeneszerző műveit gyűjtötte össze és játszotta fel új lemezére a Modern Art Orchestra (MAO). Az anyagot, amelynek nagy részét több mint tíz évvel ezelőtt rögzítették, és utólag bővítették, vasárnap mutatják be a Budapest Music Center nagytermében.

Pécsett a többi között kiállításokkal, Komlón pedig egész héten át tartó programokkal ünneplik a magyar kultúra napját. A Pécsi Kulturális Központban január 22-én, a magyar kultúra napján elsősorban családoknak szóló, ingyenesen látogatható kiállítás nyílik Ady Endre 100. címmel.

Hagyományos gálaműsoron adják át Szolnok kulturális díjait kedden, az Aba-Novák Agóra Kulturális Központban. Ugyanezen a napon Damjanich Múzeumban Egy rejtőzködő életmű születése címmel nyitják meg Bokros László festőművész életműkiállítását, és sor kerül a művész monográfia-bemutatójára is.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma