kultura.hu_banner_herend_002uj

2019.03.10

A Fővárosi Nagycirkusz az elmúlt 80 évben sokat változott. A 30-as években a klasszikus számok mellett fontos szerep jutott a varietének. Ekkor mutatkozott be Eötvös Gábor zenebohóc is, aki híressé vált számában évtizedeken át megunhatatlanul kiáltotta a poént: Van máááásik! Az 50-es években állandó vendégként léptek a porondra a korszak ismert színészei: Latabár Kálmán és Árpád, Rátonyi Róbert, Feleki Kamill, Bilicsi Tivadar, Kiss Manyi. A közönség tódult az előadásokra, ahol felszabadultan szórakozhatott, kis időre elfeledve a Rákosi-korszak nyomasztó hétköznapjait.

01-cirkusz-s-mvszet68c5
Balra a Barokaldi Cirkusz, a későbbi Néparéna a vurstliban. Jobbra Aba-Novák Vilmos 1930-as években készült festményén

A cirkusz első fél évszázadában alig találunk hazai artistákat a fellépők között. Kisebb szenzációnak számított, hogy Beketow Sándor 1933-ban egyszerre hat magyar számot is szerepeltetett a műsorában.


Ez a tendencia Fényes György igazgatása alatt változott meg, sőt az 1930-as évektől kezdve nemcsak hazai artisták, hanem neves színészek is felléptek a cirkuszi porondra.


02-leichte-kavallerie-193514d1
Rökk Marika mint cirkuszi műlovarnő az 1935-ben, Werner Hochbaum rendezésében készült, Könnyűlovasság című német film plakátján egy korabeli filmmagazin címlapján


Fényes György 1936-tól vette át a Ligetben a cirkuszi élet irányítását: előbb a vurstliban működő Néparénába szervezett olcsó, népszerű gyerekprogramokat, majd 1936–1943 között a Városi Cirkusz épületét is bérelte, így kezébe került a teljes városligeti cirkuszi élet irányítása.


Az épületet is teljesen felújítatta, és új felirat került a főbejárat fölé: Fényes Fővárosi Nagy Cirkusz. Ez az első változata az intézmény ma használatos Fővárosi Nagycirkusz elnevezésnek.

 

03-fnyes-nagy-cirkusz-plaktjai95ec
A Néparéna és a Fényes Fővárosi Nagy Cirkusz plakátjai és műsorfüzetei az 1930-as évekből.
A két jobboldali reklámgrafikát a neves festőművész, Pólya Tibor tervezte


A programban összefonódtak a cirkuszi és varietéelemek. 1937-ben közönségsikert aratott a Rivels-testvérek fellépése, és ekkor mutatkozott be ifjú Eötvös Gábor zenebohóc is, aki híressé vált számában évtizedeken át megunhatatlanul kiáltotta a poént: Van máááásik!

04-4-etvs-zenebohcokab2f
Eötvös Gábor és felesége, Picard Mariska cirkuszkocsiban született, akárcsak közös gyermekeik.
Az 1960 körül készült képen a 4 Eötvös zenehumorista

1943-ban volt Fényes György utolsó cirkuszi szezonja, a bombázások miatt 1944-re a főváros már nem adott ki játékengedélyt. A háború után pedig a reakciósként elkönyvelt Fényes nem kaphatott működési engedélyt. Az ostrom időszakában, 1944–45 telén a német csapatok istállót létesítettek a cirkusz épületében, a tetőt több bombatalálat is érte.


De az élet 1945 tavaszán meglepően gyorsan újraindult. A szociáldemokrata párthoz közel álló artisták – a Göndör-testvérek és Árvai Rezső – szerezték meg az értékes játékengedélyt. 1945. május 1-jén gyerekelőadással indítottak, majd négy évig működtették a cirkuszt, de végül az intézményt 1949 szeptemberében ellenszolgáltatás nélkül államosították.

 

05-fvrosi-nagycirkusz-1949c323
A Fővárosi Nagycirkusz épülete 1949-ben, nem sokkal az államosítás előtt


Az állami irányítás alá került Fővárosi Nagycirkusz 1950. május 1-jén Köszöntünk, Budapest! című műsorával indította az első évadot, majd az ötvenes években a nagynevű külföldi produkciók hiányában varieté és revüműsorok voltak a porondon.


Állandó vendégként léptek fel a cirkuszban a korszak ismert színészei: Latabár Kálmán és Latabár Árpád, Rátonyi Róbert, Feleki Kamill, Bilicsi Tivadar, Kiss Manyi. A közönség tódult az előadásokra, ahol felszabadultan szórakozhatott, és egy kis időre elfeledhette a Rákosi-korszak nyomasztó hétköznapjait.

 

06-nagycirkusz-az-50-es-vekbenc0dc
Telt ház, mosolygó emberek a Fővárosi Nagycirkusz nézőterén 1955-ben


A televízió megjelenése az 1960-as évek fordulóján hatalmas lökést adott a cirkusz népszerűségének. A Fővárosi Nagycirkusz műsorai és művészei a tévéközvetítések eredményeképpen országosan ismertté váltak. A nemzetközi turnék révén pedig külföldön is megismerhették a magyar cirkuszművészetet.


07-vzirev-19582a33
Korabeli plakát és jelenet az 1958-ban bemutatott Magyar vízirevüből

 

Eldöntötték, hogy a 100. évéhez közeledő városligeti épületet felújítják. 1966-ban búcsúelőadással köszönt el megszokott otthonától a társulat, majd az előadás végén bemutatták a nézőknek az új cirkuszépület makettjét, a következő napokban pedig megkezdődött az ország egyetlen kő cirkuszépületének bontása.


08-cirkuszi-plaktok-1960-aseb47
Derűs hangulatú, modern grafikájú cirkuszi plakátok az 1960-as évekből (balra),
jobbra pedig egy párizsi vendégszereplés plakátja az 1970-es évek közepéről


Az építkezés ideje alatt a Dózsa György út és Damjanich út kereszteződésében felállított sátorban folytak az előadások.Öt év telt el a Városligetben állandó cirkuszépület nélkül.

 

09-bcszik-a-cirkusz-1966261b
Búcsúzik a cirkusz – a lebontásra váró épület homlokzata (balról), középen a cirkusz vasszerkezetének bontása 1967-ben, jobbra az ideiglenes sátorcirkusz korabeli reklámképeslapon


Az új cirkuszépület 1971. január 14-én nyitotta meg kapuit. A társulat élén ekkor női igazgató állt: Eötvös Gáborné Picard Mária, aki 1969 és 1983 között vezette a Fővárosi Nagycirkuszt.


10-j-cirkuszplet-1971398e
Az ünnepi nyitó gálaműsor plakátja és az új cirkuszépület 1971-ben


Ennek immár 47 éve. Azóta több mint 15 ezer előadás közel 30 millió nézője koptatta az épület lépcsőit és a nézőtér széksorait. A vurstli rég a múlté, a cirkusz viszont fennmaradt, és népszerűsége töretlen a 21. században is.


11-nagycirkusz-10-vesc2dc
A Fővárosi Nagycirkusz épülete a 10. évfordulón az előadásra érkező nézők kígyózó sorával


Lovas Dániel teljes cikke, valamint a képek forrásai itt olvashatók.

A nyitóképen Eötvös Gábor zenebohóc. Fotó forrása: eotvoscirkusz.com


A hazai cirkusztörténet kezdeteiről itt olvashat.

iggy

2019.07.21

Bár az ősztől tavaszig tartó klubszezon rengeteg izgalmas bulit tartogat, semmihez sem fogható az a hangulat, amit a csillagos ég alatt, a szabadtéri koncerteken él át egy zenerajongó. És hál' istennek idén igencsak bőkezűek voltak a fesztiválok és szórakozóhelyek szervezői: augusztus végére biztosan széttáncoljuk a cipőinket, ugyanis minden hétre jut egy a világ élvonalbeli előadói közül.

hatarokon_at_010_R

2019.07.19

„Nem létezhet olyan helyzet, hogy a fotóriporteri szerep megelőzze az emberséget. Nincs az a kép, amiért megérné egy másik ember életét kockáztatni” – mondja a több háborús zónában járt Bielik István Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjas fotóriporter. Túlélőkről készült fotósorozatáról, a képhez való viszonyáról és a humánum fontosságáról is mesélt nekünk.

_D0A0681_Copy
2019.07.19

1969. július 20. Ezen a napon landolt az Apollo-11 a Holdon: Neil Amstrong és Edwin „Buzz” Aldrin sétája az emberi civilizáció egyik fontos mérföldköve, az emberiség egyik legnagyszerűbb tudományos eredménye volt. Erre az eseményre emlékezik a Vasarely Múzeum Holdmúzeum 1969 című kiállítása, amelyen Vasarely néhány izgalmas kompozíciója is látható.

A temesvári Ceau, Cinema! „zsebfesztivál” fődíját, a Răzvan Georgescu Trófeát a Rossz versek című film nyerte el. Reisz Gábor rendezését a közönség is díjjal jutalmazta. A fődíj értéke 1000 euró, a közönségdíjé 500 euró. Reisz Gábor üzenetben köszönte meg az elismerést: „A Rossz versek hihetetlen utazás volt számunkra. A film elég személyes, a gyermekkorom és az utóbbi néhány évem története, így kissé fura érzés, hogy a közönség nevet rajta. De bevallom, nem bántam meg, hogy elkészült ez a film, mert hiszek abban, hogy néha érdemes úgy elmesélned az életed történetét, mintha vígjáték lenne. Olyan, mint egy terápia. Ha ez másnak is segít, vagy elfeledteti a kaotikus mindennapokat, akkor igazán boldog vagyok. Remélem a díj ezt igazolja.”

A Cereden zajló 24. Nemzetközi Kortárs Művésztelepen a képzőművészek idén azt a képet alkothatják meg, amely rajtuk keresztül mutatja meg a művésztelepnek helyet adó Nógrád megyei falut. A hazai alkotókon kívül Hollandiából, Finnországból, Szlovákiából, Litvániából, Lengyelországból, Csehországból és Németországból érkeztek művészek az augusztus 7-ig tartó alkotótáborba. Az ArtPiknik Cered – 24. Nemzetközi Kortárs Művésztelep a II. Nemzetközi Textileppel kezdődött el, július 25-én kapcsolódnak be a szobrászok, a 24. Szimpózium pedig augusztus első hetében tart. Augusztus 10-én hagyományosan nyílt napot szerveznek Cereden.

A Sackler család tulajdonában lévő Purdue Pharma gyógyszergyárat azzal vádolják az Egyesült Államokban, hogy úgy reklámozza OxyContin nevű opioid fájdalomcsillapítóját, mint amelytől szinte lehetetlen függővé válni, miközben tisztában vannak azzal, hogy ez nem igaz. Ezért Nan Goldin fotóművész szervezete arra ösztönöz a világban minden kulturális intézményt, hogy szakítsa meg a hivatalos kapcsolatot a családdal. A Louvre néhány terme egy jelentősebb adományt követően viselte a család nevét, a PAIN szervezet tüntetése óta azonban ragasztószalaggal letakarták a Sackler feliratokat.

A legmodernebb technológiákkal kialakított kiállítás július 20-án nyílt meg a brit uralkodó londoni rezidenciáján, Viktória királynő születésének 200. évfordulója alkalmából. A kivetítések és hologramok révén a tárlat látogatói az uralkodónő legidősebb fia, VII. Eduárd király által elrendelt átalakítások előtti állapotban, élénk színekben pompázva vehetik szemügyre a palota belső tereit. A tárlaton, amelyre II. Erzsébet királynő is ellátogatott a héten, Viktória királynő trónja, báli ruhája és akvarelljei is helyet kaptak.

Az Európai Űrügynökség vezetője speciális örökségvédelmi státuszt és védettséget biztosítana a jövőbeni látogatók és Hold-missziók által okozott károktól a Nyugalom tengerén annak a helynek, ahol 50 éve, 1969. július 21-én az első ember a Holdra lépett.

Július 26-án 16:00 órától a Hopp@Péntek sétáló tárlatvezetés-sorozat keretében Dénes Mirjam, a Hopp Múzeum japán gyűjteményének kurátora mutatja be a Made in Asia kiállítást.

hopp_tarlatvezetes

Szombaton kezdődik a 33. Nemzetközi Muzsikustábor, Verseny és Művészeti Fesztivál Balassagyarmaton. A Zene határok nélkül elnevezésű, július végéig tartó tábor keretében nyolc hangversenyt is adnak a hallgatók és a művésztanárok. A Kárpát-medencéből, Franciaországból és Kínából érkező negyven hallgató a Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskolában öt szakon képezheti magát tovább a táborban.

Július 26-án tartják a Strandok éjszakáját. A 10. évét ünneplő rendezvényhez idén több mint 40 fürdő csatlakozott országszerte.

Több turnén Nick Cave vokalistája volt, és Johnny Depp kalózos válogatáslemezén is énekelt egy dalt Brooklyn egyik legvagányabb énekesnője, aki nemcsak a feminizmus mellett, hanem politika kérdésekben is felemeli a hangját. Shilpa Ray-t most Budapesten is meghallgathatjuk, hiszen július 21-én a KOBUCI Kertben koncertezik.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma