IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2015.09.25
Takács Erzsébet

Mi a jó és mi a rossz, hol húzódik a hitelesség és a hiteltelenség közötti határ? Próféták – Hamis próféták címmel éppen erre keresi a választ Horváth Lóczi Judit és Gyarmati Zsolt közös, szeptember 22-én nyílt kiállítása, melynek a Faur Zsófi Galéria adott otthont. Az izgalmas tárlatvezetésen szónokok, prédikátorok történeteibe is beavatták a jelenlévőket.


_DSC8292_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond

„Nemcsak arra keresik a választ, hogy ki vagyok én, hanem azt is feszegetik, hogy ki vagy te, aki a gondolkodásomat befolyásolja, aki formálja személyiségemet” – mondta el a kiállítás megnyitásán Kaiser Kata kurátor. Jól menő üzletek logói, a számítástechnika ikonjai, piktogramok befolyásolnak minket – tette hozzá. „Fásult tompasággal éljük a hétköznapokat ebben a forgatagban, hogy valamelyest védjük magunkat a tengernyi impulzussal szemben. Sajnos azonban ebben az állapotban válunk a leginkább sebezhetővé. Nem a megfontolásaink vezetnek, hanem felületes benyomások következtében született gyors ítéleteink, melyek sokszor mentesek a racionalitásoktól, így könnyen válunk a megtévesztés áldozataivá. A kiállítás művészei a kóma állapotából szeretnék kirángatni a közönségüket.”

 

_DSC8227_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


A szentábrázolások hitelességét régóta feszítő problematika újrafogalmazását láthatjuk a Faur Zsófi Galéria egyik falán helyett kapott keresztinstallációban, melynek elemei alig különböztethetők meg egymástól. Ismerősen csengő neveket takarnak a kereszt alakba rendezett arcimitációk, a kiállításon pedig a fiktív proféták egy-egy fiktív ereklyéit láthatjuk kiállítva. De nehéz ezek alapján meghatározni, hogy ki az igazi és ki a hamis próféta. Összművészeti alkotás kezdődik meg ezzel: a neonikon faliképeket ironikus irodalmi szösszenet kíséri, a híres Lóczi-legendárium rendezi a kiállított fiktív ereklyéket egy csokorba és helyezi őket kontextusba.

 

Ezek segítségével megismerkedhetünk például Arcimloko történetével. Az újkori olasz származású próféta a Lóczi-legendárium szerint egy ravennai szónoklatot követően semmisítette meg Arcimboldo olasz művész képeit vizsgáló könyvét, pontosabban sokkos állapotban megette azt, így annak csak a gerince maradt ránk. Miután a tömeg túlérett zöldséggel és gyümölccsel dobálta meg a szónoklaton, Arcimloko bánatában és szégyenében halálra ette magát olyan gyümölcsökkel és zöldségekkel, melyeket imádott festője is festett.


_DSC8326_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


A 16. században élő szent Pedgöcse története sem kevésbé érdekes, aki „a későbbi Disneyland területén prédikált (ma USA).” Prédikációjában megjövendölte, hogy az emberi gyarlóság és pénzéhség giccses Mária-szobrok eladásának jövedelméből háborút fog szítani nyugat és kelet között. Azt mondta, a baj akkor köszönt ránk, amikor feltaláljuk a műanyag nevű anyagot, ami forradalmasítja a sokszorosítást. Jóslata beteljesüléséig a XX. századig kellett várni, amikor is műanyag termékekre milliókat költ az emberiség.

 

Jennifer Clayton, aki megvilágosodása előtt életét szépségszalonokban és plázákban töltötte, fő szenvedélye a táplálkozás volt, illetve annak bonyolulttá tétele. Lelki tanácsadója ajánlására azonban Erdélybe utazott, ahol szerencsétlenségére az egyik éjjelt az erdőben töltötte eltévedve. Éhségtől gyötörten meglátott egy fát, melynek szőrösek voltak az ágai, és rántott hús termett az ágak végén. A fa különös módon szólt hozzá: telefonján küldött neki szöveges üzenetet. Kiderült, hogy a fát Isten küldte Jennifernek, hogy visszavezesse a helyes élethez és táplálkozáshoz.


_DSC8243_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


„A gyermeki játékossággal átitatott kritikai attitűd feszültsége leginkábban abban a tárgyban nyilvánul meg, melyben a mindig mosolygós Hófehérke apró műanyagkatonákkal kipárnázott fészekben ül” – utal Pedgöcse történetére a kurátor. Profán fricska, tömjénfüstben. Judit munkái mellett fekete fogsorok vicsorítanak ránk, melyek arra figyelmeztetnek minket, hogy meghatározó történelmi vezetőinket az idő látja el megfelelő előjellel. Csak a névtáblák alapján tudjuk megítélni, melyik a jóságos és melyik a gonosz fogsor.

 

A kiállítás koncepcióját azonban a legjobban Gyarmati Zsolt ábrázolja, annak két interpretációját adja meg: a Krisztus versus Antikrisztus képe rajzolódik ki, a Proféta versus Hamis Proféta képe látható. „Hogy a fordított kereszt Szent Péter szimbóluma, ma már nem egyértelmű. A klisékre épülő virtuális világunk negatív előjellel ruházta fel. Mi pedig, még ha tudjuk is mélyebb tartalmát, megszoktunk, hogy tartsunk tőle. A kiállítás tematikája azonban arra buzdít minket, hogy ne engedjünk primer benyomásainknak. Az eligazodáshoz ugyanis az igazság ismerete kell, annak elfogadásához pedig önismeret” – mondta el Kaiser Kata. Megemlítette: a művészek munkáival ismét pincében találkozunk, mert itt nincs zaj. „Hallják egymást és mi is tisztán halljuk őket. Egy szinte szakrális nyers tér megadja a szemlélődés, gondolkodás lehetőségét.”


_DSC8354_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


„A kapcsolatunk öt-hat évre nyúlik vissza, Judit még egyetemistaként dolgozott egy kiállításomnak otthont adó helyen, így ismerkedtünk meg. Ez nem az első közös projektünk - és feltehetően nem is az utolsó -, úgy gondoljuk, jól érvényesülnek egymás mellett a munkáink. Munkamegosztásról az alkotások létrehozása kapcsán nem nagyon beszélhetünk, a téma megtalálása után mindenki önállóan, a saját műtermében dolgozott, de természetesen a kiállítással kapcsolatos technikai jellegű és kommunikációs feladatokon paritásos alapon megosztoztunk” – mesélte Gyarmati Zsolt. Elmondta, hogy a kiváló munkát végző kurátor, Kaiser Kata feladata volt, hogy kiválogassa azokat a munkákat, amiket be szeretne mutatni, amikről úgy gondolta, hogy megfelelnek a tematikának.

 

„Az én ötletem volt a koncepció. Nagyon foglalkoztat, mik azok az apró distinkciák, amik segítenek abban, hogy megkülönböztethessük az igazságot a hamis próféciától. Feltehetően a kérdés megválaszolásához azonban az időfaktor szükséges: mivel a jelenben zajló, de jövőbe mutató cselekedeteik alapján ítélhetőek meg az emberek, így csak a jövőben, a megmérettetéskor dönthető el egy adott személyről, hogy kiknek a táborát gyarapítja” – mondta el a Kultúra.hu kérdésére a művész

 

_DSC8275_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


Hogy alkotásaik miként egészítik ki egymást, több szempontot is említet. „Egyrészről míg én egy jóval didaktikusabb, mindenki által ismert jelképrendszert használok a szentség vagy a gonosz ábrázolására, addig Judit ennél finomabban, és - bár nem szeretem ezt a terminológiát - nőiesebb megközelítéssel viszonyul mindehhez. Másrészről míg az én munkáim valós történelmi személyekhez kapcsolódnak, addig Judit fiktív történetekkel meséli el a prófétákhoz, hamis prófétákhoz fűződő gondolatait.”

lukoviczky

Saint-Philibert_apatsagi_templom_Tournus_1953__Lucien_Herve_R

2019.04.21

Igazi 20. századi, kalandos magyar élet jutott Lucien Hervének. Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen 1910-ben, majd 18 évesen Párizsba ment. Dolgozott bankban, volt divattervező, festett képeket, újságíróként, majd fotósként épített karriert. A francia hadsereg katonájaként volt hadifogoly, szökevény, az ellenállás tagja. Épületekről született képei tették híressé. A 97 évesen elhunyt fotós műveiből Lucien Hervé – Az építészet csendje címen nyílt kiállítás a Pannonhalmi Főapátságban.

deri-tojas2_R

2019.04.21

A néprajzi és népművészi gyűjtemények kialakulásának már viszonylag korai szakaszában figyelem fordult a hímes tojások felé, s hamar a kollekciók részévé váltak. A debreceni Déri Múzeum is őriz néhány értékes darabot. Van, amelyiket karcolt technikával díszítették, másokat írókával, a legújabbat pedig ecsettel, temperával festették.

kerekes_gabor

2019.04.21

A 2000-es évek elején webes galériaként induló, pár éve a Bartók Béla útra költöző Artphoto Galériában számtalan kiemelt alkotó munkái fordultak meg. Az izgalmas kezdeményezések iránt nyitott intézmény Kerekes-Barabás Projekt címmel nyílt kiállításának tárlatvezetésén jártunk.

A Fragonard-gyár új parfümmúzeumában a látogatók mintegy 400 parfümmel, és az illatszerek európai történetével is megismerkedhetnek. A múzeum a dél-franciaországi Grasse városában található világhírű parfümgyáré, amelyet hagyományos parfümkészítő művészetéért 2018-ban az UNESCO is felvett a kulturális világörökségi listájára. Míg régen az erős illatokat elsősorban temetési szertartások, később pedig a testszag elfedésére használták, a középkortól kezdve a parfüm már a luxusterméknek számított. Bár az egyház sokáig rossz szemmel nézte az illatosítást, a keresztes hadjáratokról visszatérők is sok egzotikus parfümöt, olajat hoztak magukkal Európába, új illatokkal gazdagítva a kínálatot. A 18. századtól az erős illatok kifinomultabbá váltak, ám még a 20. század elején is nehéz illatok hódítottak a mai ízléshez képest.

Előadó-művészeti tevékenységű nonprofit céget hoztak létre az ősszel elindult pásztói színház alapítói, köztük Kautzky Armand. A Balassi Bálint Színház Nonprofit Kft. másik két tulajdonosa Katona Attila zeneszerző és Katona József díszletfestő iparművész. A színházalapítást a 9 ezres kisváros kezdeményezte. Az előadások a művelődési házban zajlanak majd.

A budapesti Nemzeti Színház repertoárján is szereplő Ady-estjével vendégszerepel a kolozsvári színházban Földes László Hobo. A föltámadás szomorúsága című verses-zenés összeállítás április 24-én, szerdán 17 és 20 órától tekinthető meg a színház Stúdiótermében.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

Május 25. és június 2. között negyedik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat (Zsimü) Budapest meghatározó kulturális helyszínein.

budapest_bar

Antonín Dvořák nagyszabású h-moll gordonkaversenyét tűzi műsorra a Pannon Filharmonikusok zenekar április 27-én a pécsi Kodály Központban. A gordonkairodalom egyik legjelentősebb darabját Alexander Buzlov orosz csellóművész szólaltatja meg.

M/Ámor vagy amit akartok címmel, a Shakespeare-komédiák sajátos dramaturgiáján alapuló vígjátékot mutat be a Terminál Workhouse fiatal alkotókból álló csapata a Kós Károly Művelődési Házban április 23-án, kedden 19 órakor.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma