Banner_kultura.hu
2017. július 26.
Célzó

14192141_1404025222945113_3396994294880411257_n

1566. szeptember 7. Fiatalok és idősek számára egyaránt ismerős az évszám akár a törifüzetből, akár Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzából. Most, július 18-án a romániai Vajdahunyad váránál, a Dévai Operafesztiválon kel életre a történet Zrínyi Miklós hadvezérrel a főszerepben. Moravetz Leventével, a Zrínyi 1566 című darab író-rendezőjével beszélgettünk.
2017.06.16

Martin György szépen zenélő gondolatát táncolja körül a csillagszeműek nagy családja az Erkel Színházban június 18-án, 19 órakor. A híres néptánckutató és -gyűjtő, táncfolklorista, néprajzkutató, a nemzetközi rangú magyar tánckutatás megteremtője idén lenne 85 éves. Ebből az alkalomból köszönti most őt sok egykori tanítvány, bizonyítva, hogy lám, nem élt hiába… Az est rendezőjével, Timár Böskével beszélgettünk.

Martin György néptánckutatót egy ország és a szakma is Tinkának nevezte, ami azt jelzi, hogy nagyon szerették. Mivel vívta ki ezt a szeretetet?

Egészen fiatalon, tizenéves koromban ismertem meg őt, mert Timár Sándor legjobb barátja és legközelebbi munkatársa volt. Rendkívül népszerű volt a táncosok között, de igen nagy tiszteletnek örvendett a kollégái körében is. Szerintem ez a becenév sokkal régebbről származott, mert Timár Sándortól tudom, hogy ők együtt táncoltak már a SZOT együttesben is az ötvenes évek elején, és már akkor is Tinkának emlegeti Sanyi, ezért lehet, hogy már ott megkapta ezt a kedves becenevet.

 

V1A0975_cb-500x396


Hogy ismerkedtek meg Timár Sándorral?

A SZOT Együttesben. Molnár István együttesébe Sanyi akkor került fel Szolnokról, Tinka már a néprajz szakra járt egyetemre, Budapesten, és táncoltak Molnár István együttesében, amely gigantikus dolog volt akkoriban, kórus, zenekar, sok táncos… Úgyhogy van közös kép is róluk, az én kedvencem, amikor pásztor ruhában, bő gatyában botra támaszkodva együtt állnak a képen mint táncosok. A SZOT Együttes megszűnése után, 1958-ban Sanyi lehetőséget kapott a vegyipari szakszervezettől, hogy ő vezesse a Bartók Együttest, Tinka pedig a szakmában a kutatómunkát kezdte el, de egyúttal nagyon jó táncos is volt. Én láttam őt legényest, különböző férfi táncokat bemutatni, nagyon szépen, nagyon jól táncolt. Az lett a felállás, hogy ő áttért a tudományos kutatásra, Sanyi pedig egyértelműen a gyakorlati megvalósítást végezte. Ketten közösen a legfontosabb dolgot hozták létre. Ennek köszönhető, hogy ma ennyi fiatal táncolhat, akikre büszkék vagyunk a táncház-mozgalomban. Magyarország valójában táncos nagyhatalommá vált, és ez annak köszönhető, hogy Martin György a sok-sok film tanulmányozása közben rájött Timár Sándorral a magyar néptánc azon törvényszerűségére, miszerint a magyar néptánc improvizatív jellegű, szabadon használható, úgy él, mint egy nyelv, úgy is hívjuk, hogy anyanyelvi tánc vagy anyanyelvi táncoktatás. Például a gyerekeknél mi anyanyelvként tanítjuk a táncokat, ugyanis a motívumokat, azoknak a felbontását, egymáshoz való kapcsolatát meg lehet tanulni, mint a nyelvtant. Miután megtanultuk a nyelvtanát, mert Martin György és Timár Sándor a kezünkbe adta a kulcsot, akkor mindenki már maga építheti fel és alkothatja meg a saját táncfolyamatait, és ez az improvizáció az, amely a magyar néptánc lelke, sava-borsa. A táncházmozgalom ennek köszönhetően létezik a mai napig, mert az utca emberének is meg lehet ezt tanítani. Az utca emberének, aki nem rendelkezik táncos múlttal és nem is lesz belőle soha táncos, de mégis meg tudja tanulni úgy, hogy mindig szórakozási formaként tudja használni.

 

Ez más kultúrákban nem így van?

A környező országokban biztos, hogy így lehetne, ha nekik is lenne Tinkájuk vagy Timár Sándoruk, mert a Kárpát-medencében nagyon sok a közös vonás a táncokban, Erdélyben is, Felvidéken is. A Balkánon már nehezen tudnám elképzelni, hogy egy körtáncban bárki is improvizáljon, mert ott olyan kötött a forma, hogy egyéni attrakciókra nincs lehetőség. A Kárpát-medencében viszont más nemzeteknél is van vagy lehet ilyesmi, de ha abban az országban nem született ilyen páros csillag vagy ilyen kutatócsoport, amelyik ezt sok munkával felszínre hozza, akkor sajnos nem tudnak vele élni.


Timár Sándort most megörvendeztette az együttes azzal, hogy felvette a nevét, tehát végre megalakult a Timár Táncegyüttes.

Igazából nagyon régen létezik már, hiszen a Csillagszemű együttes most már 24 éve működik, jövőre nagy jubileumi eseménysorozatunk lesz. Az alapító tagokból került ki a táncegyüttes, azokból, akik elsőként nőttek fel a kezeink között hároméves koruktól fogva. A piramis csúcsa ők voltak mindig is, és most úgy gondoltuk, hogy elérkezett az idő így 24 év után, hogy ezt a nagyon gyakorlott, profi képzésű, nagy tudású csoportot a Timár nevet megörökítve vigyük tovább. Sándor kezdett velük foglalkozni, persze, velem együtt, és rengeteg munkája fekszik benne. Több mint ezren vannak országszerte, nemcsak Budapesten, hanem vidéken is, Angliában pedig négy városban is működik Csillagszemű-oktatás. Úgy gondoltam, hogy most már névleg is leválasztjuk a Csillagszeműről azokat a táncosokat, akik a legrégebben táncolnak és akik a legtöbbet voltak a mester közelében, hiszen gyermektáncegyüttesként híresültünk el, és ők már nem gyermekek többé, hanem igazi felnőttek, akik komoly múlttal rendelkeznek. Aki háromévesen kezd el táncolni, az huszonévesen nagyon profi táncos, hát ők lettek a Timár együttes.

 

Japánban már nagyon régóta oktatunk, harmincnyolc éve, de nem gyermekeket, hanem egyetemista fiatalokat. Ott is vannak alapító tagjaink, akik harmincnyolc éve visszajárnak, hiába, hogy elvégezték közben az egyetemet, ha jönnek az évente megérkező Timár-kurzusok, akkor visszajárnak, és már a gyerekeiket is elhozzák. Úgyhogy Japánban sok tízezer tanítványunk lett az elmúlt évtizedek során. A japánok más népek táncait is tanulják, táncolják különböző táncklubokban, meg főleg egyetemeken, de egyöntetűen azt vallják, hogy a magyar néptánc az ő kedvencük mindenekfölött, pontosan azért, mert ezt az improvizációs lehetőséget nem kapják meg más népek táncaiban, csak a magyar táncban. Úgy fogalmazták meg nekem, hogy olyan életérzést a magyar tánctól kapnak, melyet semmi mástól.

 

Félidőhöz érkezett a Martin György-emlékév, ennek a félidőnek a csúcspontja lesz az az előadás, amely június 18-án az Erkel Színházban zajlik. Mi lesz a program?

Tinka emlékére és Timár Sándor kérésére kigondoltuk Sebő Ferivel szövetkezve, hogy a Csillagszemű nyári évadzáró gálaműsorát – amely rendszerint az Erkel Színházban zajlik karácsonykor és év végén is – most a Martin-emlékévnek szenteljük. Timár Sándor is úgy gondolta, hogy az ő barátságuk és az ő közös munkájuk emlékére mindenképpen nekünk kell egy nagyszabású gálaestet rendezni, bár sok Martin-megemlékezés, -ünnepség volt már táncos berkekben, de ez másfajta kapcsolat volt Sanyival. Ezért éreztük fontosnak, hogy egy ilyen rendkívül nagyszabású emlékestet rendezzünk. Úgy terveztük, hogy a Csillagszeműeken kívül olyan vendégeket hívunk meg, akik valamilyen módon munkakapcsolatban voltak Martin Györggyel, akár nagyon fiatalon, akár kortársként. Az az igazság, hogy olyan nagyon sokan már nem is vagyunk, és bár Tinka rendkívül fiatalon halt meg, 51 éves korában, de az akkori munkatársai közül se élnek már sokan… Sebő Ferenc egykor mindenképpen Tinka közelében volt, Halmos Béla is, de ő már nincs közöttünk, sajnos. A fiatalabb generációból, Timár Sándor tanítványai közül Zsuráfszky Zoltán volt az, aki nagyon sokat tanult Tinkától és járt vele a gyűjtőútjaira, ő a Nemzeti Táncszínházzal képviseli most magát. Sebő Ferenc a zenekarával érkezik, egyébként ő lesz az est műsorvezetője velem együtt, de Tinkát főképpen ő fogja méltatni. Ezenkívül Sebestyén Márta énekel, mert a mi generációnk is nagyon gyakran volt Martin György közelében, hiszen mi mentünk ezekre a gyűjtőutakra Timár Sándorral, Kallós Zoltánnal, megengedték nekünk… Nem lehet elfelejteni, hogy az erdélyi gyűjtőutakat Kallós Zoltánnak köszönhetjük egyértelműen. Éri Péter, a Muzsikás Együttes kontrása szerepel majd szólóban hosszúfurulyán, mert ő Martinné Borbély Jolán fia, tehát Tinka neveltgyermeke volt.

Az est díszvendége Borbély Jolán lesz majd.

 

Timár Sándor és Martin György első és nagyon fontos gyűjtőterülete a Galga-vidék, a Budapest közelében lévő Bag faluja volt, ennek tiszteletére a bagi hagyományok bemutatására a moharai hagyományőrző együttest hívtam meg, hogy ezt is képviseljék. Majd ott az átörökítés, fellép a Csillagszemű és a Timár Táncegyüttes. Úgy gondoltam, hogy a gyermek Fölszállott a páva most az a friss, bemutatásra érdemes generáció, amelynek azt a rengeteg tapasztalatot és tudást, amelyet Martin György és az ő csapata egykor átadott nekünk, át kell átörökítenünk az utánunk jövő nemzedékre. Ezért ezt a generációt a két Páva-győztes csoport képviseli a műsorban: 2015-ben a szekszárdi Bartina együttes lett az első, 2016-ban pedig a felvidéki Somorjáról a Csali néptáncegyüttes volt a győztes, és egy énekes lány is fellép az esten: a 2017-es győztes Erdélyi Luca. Fellép még Székely Levente a gyermekeivel, és Fekete Antal „Puma” szintén a gyermekeivel, akik zenészek lettek és szováti muzsikára fognak táncolni az erdélyi Magyarszovátról. Székely Levente erdélyi származású, ő nagyon sokat gyűjtött Martin Györggyel Erdélyben, és Fekete Antal is mindig Tinka közelében volt még táncos korában, most pedig a zenekarával fog fellépni, és pár tanítvány az én generációmból fog táncolni erre a zenekari blokkra. Ez most egészen különleges műsor lesz, nagyon széles palettát fog a közönségnek bemutatni a magyar néptánc és népzene világából. Akik ebben a műsorban részt vesznek, vagy személyesen ismerték Martin Györgyöt, vagy egyszerűen megörökölték a hagyományt. Ez a műsor, bár ezt nem emeltük ki, elválaszthatatlan attól a ténytől, hogy negyven éves idén a táncház. Valójában Martin Györgynek és a nagy elődök munkásságának köszönhető maga a táncházmozgalom létrejötte és fennmaradása is.



Szerző: Kövesdy Zsuzsanna

Fotó: mediaklikk.hu

kad2017

_D0A7345_Copy2

2017.07.25

„Nem az volt a célom, hogy borzasztó szegény emberekről készítsek szomorú, de látványos fényképeket. Mélyre kellett ásnom, sok mindent meg kellett értenem” – mondta Mohai Balázs, az MTI fotóriportere a Külügyminisztériumban megnyílt, Magyar mindennapok Kárpátalján című kiállításáról. A fotóssal pályafutásáról, illetve a mostani projektje során átélt élményeiről beszélgettünk.

alkalmate__masolata

2017.07.25

Vajda Milánról, az Örkény Színház művészéről szóló darabot mutat be az AlkalMáté Trupp. Az előadást, amelyben ismét egy osztálytársukról vallanak a legendás Máté-Horvai-színészosztály tagjai, július 27-től 30-ig összesen hét alkalommal játsszák a Jurányi házban. „Remélem lesz olyan, ami engem is meglep az előadásomban” – jegyezte meg a színész.

7720663_n_600x337_masolata

2017.07.25

Hét magyar film is indul a 23. Szarajevói Filmfesztivál versenyprogramjában a rövid-, a dokumentum- és a diákfilmek kategóriájában. Versenyen kívül, a Fókuszban című vetítéssorozat keretében láthatja a közönség Enyedi Ildikó Arany Medve-díjas Testről és lélekről című drámáját, valamint Mundruczó Kornél Jupiter holdja című alkotását.

A hazai alternatív könnyűzene népszerű és fontos zenei alkotója, Bérczesi Robi lép fel július 26-án az óbudai Esernyősben. Bérczesi Robi legismertebb dalainak akusztik verziójával áll ki a közönség elé a különleges hangulatot árasztó, megújult térben, amely Warm-up Udvar néven júniustól augusztus végéig ad helyet a belvárosi klubokban és a nyári fesztiválokon már méltán befutott fiatal nemzedéknek.

Michelle Terry színésznő-írót nevezték ki a londoni Shakespeare’s Globe színház új művészeti igazgatójának – közölte július 24-én a BBC News. Terry, aki korábban az Ahogy tetszik, a Szentivánéji álom és a Lóvátett lovagok című előadásokban is szerepelt, 2018 áprilisában veszi át a színház vezetését Emma Rice-tól.

Túl van az 500. turnéelőadáson a Budapesti Operettszínház A Szépség és a Szörnyeteg című produkciója, amelyet 2011 óta játszik német nyelvterületen a magyar társulat. Lőrinczy György, az operettszínház főigazgatója elmondta, hogy az 500. turnéelőadás július 23-án volt a drezdai Semperoperben, ahol telt ház előtt játszották a musicalt, és a közönség állva ünnepelte a társulatot.

Az Acoustic Planet, valamint a Muzsik és Volkova nyerte az idei Veszprémi Utcazene Fesztivál (VUF) két fődíját és az ezzel járó 500-500 ezer forintot. A tavaly elhunyt alapító főszervezőről, Horváth Károlyról elnevezett különdíjat Farkas Krisztina, a Muzsik és Volkova énekese nyerte, őt az utcazenészek választották maguk közül.

Vranik Roland rendezése, Az állampolgár nyerte a zsűri különdíját a Skip City Nemzetközi Filmfesztiválon. A film először volt látható Ázsiában a Szaitamában a már 14. alkalommal megrendezett seregszemlén, melynek idei programját 85 országból érkezett több mint 600 alkotásból válogatták a szervezők.

Életművének legmarkánsabb darabjait csokorba kötve nagyszabású koncerttel emlékeznek meg barátok, kollégák, pályatársak a tavaly elhunyt Somló Tamásról, aki most töltené be 70. életévét. A „Somló Cirqsz” a Sziget -1. napján, augusztus 9-én várja a nagyérdeműt a Magic Mirror sátorban.

somlocirqsz

A Vazul vére címmel 2014-ben bemutatott történelmi rockopera az I. István királyunk halála körüli zavaros időket eleveníti fel. A Magyar Királyság történetének ezt az – ellentmondásokkal és rejtélyekkel teli – időszakát hitelesen és politikailag semlegesen ábrázolja az elkészült zenés színpadi mű. A darabot 2017. július 16-án, 20:30-kor láthatják az érdeklődők a Csillebérci Szabadtéri Színházban.

Szenzációs, országokat átölelő és világraszóló utcaszínházi premierrel indul a jubileumi Sziget Nagy Utcaszínház produkciója. Premier augusztus 9-én, a Sziget -1. napján. Nem érdemes kihagyni!

A francia-amerikai énekes, Madeleine Peyroux világi himnuszokkal, új lemezének anyagával mutatkozik be végre a magyar közönség előtt is. A MoMKult színpadán lép fel július 4-én a Secular Hymns című albumával, amely egészen különleges keverékét nyújtja a megszentelt és a profán daloknak.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma