hangf_spotify_banner_728x90

2019.02.17

„Azért nem apad ki bennem a vágy, hogy színházat csináljak, mert tudom, hogy rengeteg remekmű van, amihez még nem nyúltam hozzá, amelyek mindig közelebb visznek magamhoz. Amelyek által jobban meg tudom ismerni azt, ami mindig is izgatott: hogy miért kerültem erre a világra” – mondja Bocsárdi László, akinek a vezetése alatt a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a progresszív romániai magyar színjátszás egyik legfontosabb műhelye lett. Az igazgató-rendező a színházcsinálás korai éveiről, a megtett útról és a színház szerepéről is beszélt a Játéktérnek.

Bocsardi_Laszlo
Bocsárdi László

Amikor Bocsárdi László 1995-ben Szentgyörgyre került, egy leépült színházat talált, ahonnan sokan elmentek, az ott maradtak pedig kabarékat játszottak. Nemes Levente épphogy átvette az igazgatást, és megpróbált változtatni ezen, de a közönség nem volt felkészülve, és a társulat sem. Művészeti vezetőnek hívta Bocsárdit, aki addig a gyergyószentmiklósi Figura vezetője volt, az egyetlen magyar nyelvű kísérleti színházé.

 

Bocsárdi 1978-ban került egyetemre Temesvárra, és azért jelentkezett a színjátszó csoportba, hogy levetkezze erős gátlásosságát. Egy év múlva ő volt a sztár mint színész. Kiderült, tele van meglepetésekkel.

 

Mérnöki diplomája megszerzése után feleségével Gyergyószentmiklósra ment, ott kapott munkát. Júniusban kezdett dolgozni mérnökként, szeptemberre már összeghozott egy színjátszó csoportot.

 

KEP-A
Bocsárdi Gabriella és Katyi Antal az Übü királyban. Figura Stúdió Színház, 1987.


„Kilenc tagból állt. Belőlünk és a feleségem néhány ismerőséből. Bármilyen helyzetben voltam, figyeltem a fiatalokat, akik odakerültek, kiszúrtam őket. Leültem velük beszélgetni: nincs kedved játszani? Van itt egy színjátszó csoport, mondtam, de nem ez a lényeg. Mert tudtam, hogy ettől mindenki begörcsöl. Eljössz, hozol tréningnadrágot, sportcipőt s játszunk. Aztán ha van kedved, még jössz. (…) Kialakult egy rendkívül izgalmas közösség, ebből jött létre a Figura. Egy évre rá, ’85-ben született meg az első előadás, a Tutyimutyi móka. Gyerekelőadás volt, de úgy közelítettem hozzá, hogy nem szabad gyerekként kezelnünk a gyerek nézőket, hanem teljes értékű partnerként. Olyan bizarr előadás lett belőle, hogy a felnőttek is eljöttek a gyerekekkel.”

 

Az Übü királyt másfél évig próbálták, utána mutatták be. Közben mindenkinek volt más munkahelye. Bocsárdi munkaidőben készítette elő az esti próbákat, a gyárban a beosztottai elől dugdosta a jegyzeteit.

 

KEP-C
Jelenet az Übü király című előadásból. Figura Stúdió Színház, 1987.

Az Übü király után következett a Vérnász ’87−’88-ban. Ezt Tompa Gábor rendező megnézte, és elhívta Bocsárdit rendezni Kolozsvárra.


Közben volt Romániában az „úgynevezett forradalom”. A fordulat után Ferenczes István, Hargita megye kulturális tanácsadója segítségével elérték, hogy a csoport Figura Stúdió néven hivatalos, állami támogatást élvező kisszínházzá alakult.

 

„Meghirdettem a felvételit, de a kiindulási pontom az volt, hogy a jelentkezők ne színi főiskolát végzettek legyenek, mert máshonnan szerettem volna megközelíteni a színházat. Abban az időben az artikulált, modoros beszédmód helyett fontosabbnak gondoltam a kreativitást, a fizikai jelenlétet és a szellemi nyitottságot. Jöttek mindenhonnan az országból. Az volt a szándékom, hogy sajátos színházi képzésben részesítem őket. Közben bejutottam a rendező szakra, tehát egyszerre történt sok minden az életemben: létrejött a Figura Stúdió, mint állami támogatást élvező színház, bejutottam a rendező szakra, és megszületett a fiam. Mindez ’90-ben.”


bocsardi_1

 

Attól kezdve ingázott Marosvásárhely és Gyergyó között. A társaságnak minden kurzust megtartott, amit a főiskolán meghallgatott. Vizsgáztatta őket, szakembereket hívott – performanszművészt, beszédtechnika-tanárt, koreográfust, pantomimművész. Ez a képzés öt évig tartott. Így lett a Figurából egy sajátos színházi nyelvet beszélő, erős csapat.

 

Közben előadásokat is játszottak. „A tékozló fiú története című előadást templomban rendeztem. Az volt a célom, hogy bejárjam vele Erdély olyan helyeit, ahol nem volt még színház. Az volt a legcsodálatosabb, hogy a papokat meg tudtam győzni, hogy beengedjenek a templomba. Az oltárt félretettük, volt egy dobogó, és ezzel a rituális előadással birtokba vettük a templom teljes terét.”

 

vernasz_rp_010-Ed
Polgár Emília, Pálffy Tibor, ifj. Győri András a Vérnászban.
Tamási Áron Színház/Háromszék Táncegyüttes (2000).

„Nálam az első pillanattól kezdve összefolyt a szakralitás utáni vágy a színházcsinálással. Az egyház megfogalmaz dolgokat, a művészet pedig megidézi azokat. Úgy képzelem el az előadást, mint egy repülőgépet, ami elindul, mind nagyobb sebességgel halad, aztán elérkezik a pillanathoz, amikor elemelkedik a földtől. A színház lényege a megemelkedés pillanata, amikor olyasmi jelenik meg a térben, amit nem tudunk megfogalmazni.”

 

93-ban kezdte keresni a menekülőutat. „Gyergyó, éreztem, nem bírja hosszú távon, amit mi adunk neki, viszont amire szükségünk van, azt nem kapjuk meg.” Ekkor hívta őket Nemes Levente hatodmagával Szentgyörgyre.

 

Az első években komoly konfliktus volt aközött, amit képviseltek és aközött, amit az akkori közönség nagy része elvárt a színháztól. Az a kísérletező forma, amivel a 90-es évek végén játszottak, meghökkentette az embereket.

 

„Az én elvem az volt, hogy azoknak akarok színházat csinálni, akik akkor nem jártak színházba. Éreztem, hogy a fiatalság elutasítja azt a kiüresedett színházat, amit itt találtam. (…) Volt Szentgyörgyön egy fiatal, értelmiségiekből álló közönség. Rájuk építettünk.”

 

vernasz_rp_007qt_k
Vérnász
Tamási Áron Színház/Háromszék Táncegyüttes (2000).

 

„A szentgyörgyi időszak első éveiben, a 90-es évek kezdetén a régi színházba járók kezdték elveszíteni a bizalmukat a színházban. Sokan, akik azelőtt aktívak voltak, elvesztették a talajt a lábuk alól, mert már nem arról szólt a világ, mint addig. Mi pedig, akik a színházat csináltuk, lázasan kerestük, hogy mit jelent a színház. Nem volt elég közösségi problémákat metaforikus formában bemutatni. Meg kellett keresni a színház lényegét.”

 

„A megértés egy lehetősége a színház. És az a gyönyörű benne, hogy miközben a szöveget olvasva megértek valamit és megrendülök, ekkor tudom meg, hogy meg kell rendeznem. Azért, hogy megtudjam, miért rendültem meg. És így tudom elérni, hogy a néző ugyanúgy megrendüljön.


Vizkereszt_Bocsardi
Vízkereszt, vagy amire vágytok

 

Azt mondják, a gyerek már mindent tud, aztán szép lassan felnőttet faragnak belőle, aki a lényeges dolgokat elfelejti. A rendezés arról szól, hogy a nézőből gyereket varázsoljunk, hogy utána a teljes lényével tudjon befogadni. De először gyerekké kell formálni, a komfortzónájából ki kell mozdítani, a felnőttségéből vissza kell hozni a gyerekkorba. A katartikus állapot a gyerekállapothoz való eljutást jelenti számomra.


Időközben a román színházi szakma felfigyelt rá. Hétszer jelölték UNITER-díjra, kétszer meg is kapta.

 

2009-ben életre hívta Sepsiszentgyörgyön a Reflex Nemzetközi Színházi Fesztivált. „Azt akartam, hogy a nézők úgy jöjjenek ki, mintha álmot láttak volna. És az volt a fantasztikus az első fesztivál után, hogy olyan boldog arcokat láttam. Hirtelen úgy érezték, valami más közegben vannak. Európai közegben voltak. Megszűnt a kisváros.”

 

A teljes interjú a Játéktér 2018. téli számában olvasható.


Fotók: Barabás Zsolt

Erzekeny_terek_Kultura_banner_596x90

otthon_R

2019.05.25

A szülő a gyerekkönyvek hatalmas kínálata láttán joggal gondolhatja, hogy az ideális könyv megtalálása majdhogynem lehetetlen, fáradságos vállalkozás. Ebben segíthet, hogy időnként szakmai listákat készítenek – a Gyermekirodalom.hu oldal nemrég hozta nyilvánosságra az idei Top50-es listáját. Erről választottunk öt kiemelkedő könyvet.

jatekfesztival_R

2019.05.24

Május utolsó hétvégéje a gyermekekről szól. Május 25-én és 26-án a fővárosban és országszerte változatos és izgalmas programokkal ünneplik a legkisebbeket. A budapesti és vidéki események közül válogattunk: lesznek színházi, szabadtéri, tűzoltós és BKV-buszos, valamint mesés programok is.

Bicskei_Bertalan__Budapesti_Honved_1969_R

2019.05.24

Farkas József World Press Photo díjas fotóriporter, a Képes Sport és a Nemzeti Sport szaklap legendás fényképészének fotóiból nyílt kiállítás A pillanat varázslója címmel a Pozsonyi Magyar Intézetben. A sport iránt egész életében elkötelezett fotós képei a sportversenyek, az olimpiák, a küzdelmek és a sikerek hőseinek, bajnokainak felejthetetlen pillanatait mutatják be.

Nagyszabású orosz ikonkiállítás nyílt a ljubljanai Városi Múzeumban. A világhírű orosz ikonfestészet remekei közül 85 látható a szeptember 15-ig nyitva tartó tárlaton. Oroszország három legnagyobb múzeumából, az Állami Tretyjakov Galériából, a Szergijev Poszad-i Állami Történeti Múzeumból és a Jarozslavli Művészeti Múzeumból összeválogatott ikonok egyedülálló betekintést nyújtanak az orosz kultúrába és szellemiségbe.

Londonban, a Királynő Galériájában rendezett tárlaton Leonardo több mint 200 rajzát lehet megtekinteni, a kiállítás anyaga a brit Királyi Gyűjteményből származik. A Leonardo-rajzok és -vázlatok a 17. században uralkodó II. Károly idején kerültek a Királyi Gyűjteménybe a Loire-völgyéből, ahol a művész 1519. május 2-án Franciaországban bekövetkezett halála után őrizték azokat. A tárlaton több híres műve vázlatai is szerepelnek, köztük az Utolsó vacsorához és a Salvador mundi című Krisztus-portréhoz készült rajzok.

Az elmúlt egy évben, mióta a román kormány az új filmtámogatási programját elindította, már 31 produkció számára ítéltek meg összesen mintegy 120 millió lej (8,2 milliárd forint) támogatást. A keretösszegre 70 román és külföldi produkció pályázott, ebből 31 projektnek 120 millió lej értékben meg is ítélték. A román filmtámogatási program 2020 végéig tart, az éves keretösszeg 50 millió euró (16,3 milliárd forint).

Az Instagram oldalára feltöltött videó tanúsága szerint Velencében mutatta be legújabb installációját a street art rejtőzködő brit művésze, Banksy, aki ezúttal a nagy tengerjáróhajók és a lagúnák városának „viharos kapcsolatát" dolgozta fel. „Saját standot állítok a Velencei Biennálén" – írta Banksy a posztban.

Egymilliomodik látogatóját köszöntötte pénteken a budapesti Sziklakórház Atombunker Múzeum, amelynek látogatószáma az elmúlt években meghaladta az évi 160 ezer főt. A 2007-ben megnyílt intézmény 2016-ban és 2018-ban is a legnépszerűbb magyarországi múzeum volt a Tripadvisor utazási portál listáján, múzeumi tevékenységét a szakmai bizottságok is elismerik. A Sziklakórháznak fontos történelmi szerepe volt sürgősségi létesítményként mind a második világháborúban, mind az 1956-os forradalom során. Atombunkerré a hidegháború alatt fejlesztették, és szigorúan titkos volt egészen 2002-ig.

Az izraeli származású Berlinben élő énekesnőt a szláv népzenétől Marilyn Mansonig sokféle műfaj inspirálja. Moran Magal nem fél szokatlan kombinációkban vegyíteni a zenei stílusokat. Izgalmas zenei fúzióval érkezik a Zsidó Művészeti Napokra, május 27-én 19 órakor a Columbus Hajó színpadán ad koncertet.

Moran_Magal

Új zenei anyagot mutat be Szirtes Edina Mókus a Modern Art Orchestrával közösen. A Music à la Pangea című lemez dalait először május 26-án, vasárnap 19.30-kor a Budapest Music Centerben hallhatja a közönség.

Gárdonyi Géza halhatatlan regénye nyomán készült Egri csillagok című musicalt eddig ötven helyszínen, több mint kétszázezer néző előtt mutatták be itthon és határainkon túl, Csíksomlyón és az Egri vár történelmi falai között évről évre sikerrel játsszák a darabot. Május 26-án 18.00-kor a Budapest Arénában is megtekintheti a közönség.

Szombattól 73 művész részvételével 18 + 1 új kiállítási projektet és 52 programot kínál Közép-Európa legnagyobb képzőművészeti fesztiválja, a szentendrei Art Capital.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma