2017.09.08

„Gyakorlatilag nyolc nap alatt készült el ez a másfél órás előadás, melyet még egy évvel később is vállalhatónak, sőt kifejezetten erős és érvényes színháznak tartunk” – mondta Tasnádi István író a Majdnem 20 című darabról, mely a Bárka Színháznak állít emléket. A szerzőt a történetről, a címválasztásról, valamint arról is kérdeztük: milyen egy fesztivál keretei között színdarabot készíteni.

Ebben a teljesen valószerűtlen utópiában egy csapat fiatal elbarikádozza magát a bezárásra ítélt Bárka Színházban, és nem hajlandó elhúzni onnan, nem használ sem jó szó, sem fenyegetés. A patthelyzetet az Új Fenntartó végül egy nagyvonalú ajánlattal kívánja feloldani: maradhatnak a fiatalok, ha hajlandóak átképeztetni magukat közszolgának. Megérkezik a Kiképző, és elkezdődik a kemény munka, melynek során ezek a romkocsmában merengő, elkényeztetett, idealista művészpalánták a mai kor elvárásainak megfelelően életre nevelődnek. Vagy nem. A kiképzés során jelenetek idézünk meg/fel a Bárka elmúlt (majdnem) két évtizedének legendás előadásaiból, például a Don Quijote reprízből, amiben Kriston elbarikádozza magát a bezárásra ítélt könyvtárba…

(Tasnádi István, a Majdnem 20 írója)


majdnem-20

 

A Majdnem 20 című darab sajátos módon mutatja be a Bárka Színház megszűnését. Mesélnél az előadás cselekményéről?

A darab egy utópia, egy elmulasztott lázadás története. Egy csapat fiatal elbarikádozza magát a bezárásra ítélt színházban, és nem hajlandóak átadni az új fenntartónak, aki rendészeti kiképzést akar folytatni a teremben.

 

Mire utal a cím: Majdnem 20?

A Bárkát 1996-ban alapítottuk, tehát most lett volna húsz éves, de nem érte meg ezt a szép kerek évfordulót. Pár évvel ezelőtt elkezdődött a felszámolása, majd fokozatosan megszüntették. Élt majdnem 20 évet.

 

A darab az Ördögkatlan Fesztiválra készült. Hogy zajlott az írása, a karakterek kidolgozása, illetve a próbafolyamat?

Néhányszor összeültünk előtte a színészekkel és a rendezővel, Vidovszky Györggyel, hogy megbeszéljük, kiben milyen gondolat, milyen indulat van a színházbezárás kapcsán. Hamar megegyeztünk abban, hogy sem nosztalgiázni, sem siránkozni nem akarunk. Inkább egy szenvedélyes, ugyanakkor elemző szatírát szerettünk volna csinálni, amelyben azt járjuk körül, hogyan lehetünk folyton ennyire naivak, lusták vagy töketlenek, hogy veszni hagyjuk azt, ami ennyire fontos.

A karakterekről szólva: az előadásban szereplő színészek mind a Bárkán kezdtek gyerekszínészként, így mindegyiküknek nagyon fontos ez a hely.

 

Mennyi idő alatt készült el az előadás?

Mindössze egy pár oldalas kanavászt és néhány jelenetet vittem az Ördögkatlanba, a darab lényegi részét ott helyben írtam a színészek irányított improvizációja alapján. Gyakorlatilag nyolc nap alatt készült el ez a másfél órás előadás, melyet még egy évvel később is vállalhatónak, sőt kifejezetten erős és érvényes színháznak tartunk. Olyannak, amit érdemes életben tartani. Még ma sem értem pontosan, hogy történhetett mindez.

 

Hogy fogadta az Ördögkatlan Fesztivál közönsége a darabot?

Nagy lelkesedéssel. Végignevették az egészet, de a végén mindenkinek torkán akadt a nevetés. Nem egy néző volt, aki könnyes szemmel jött ki taps után – igaz, ők többnyire olyanok voltak, akiknek közük volt valamilyen módon a Bárkához.


majdnem-20_1

 

Más munkamódot kíván meg, mikor az alkotó egy fesztivál keretei között készít előadást?

Természetesen mást. Itt gyakorlatilag éjjel-nappal együtt voltunk és dolgoztunk. A színészek egy ideig sátorban aludtak, aztán beköltöztek a helyi iskola tornatermébe, ahol a próbák is zajlottak. Mi a rendezővel egy helyi, kedves család padlásán aludtunk. Kőkemény, mégis felemelő időszak volt, még ma is szívesen emlékszem rá.

 

A fesztivál óta többször is játszottátok a darabot, mely tulajdonképpen improvizációból indult. Mennyit változott azóta?

Újra átmentem a szövegen, pontosítottam a dialógokat, illetve beleírtam olyan remek színészi rögtönzéseket, amelyek később, mondjuk a debreceni Deszka Fesztiválon születtek. Vannak utalások, melyeket ki kellett cserélnünk, hisz a közélet gyorsan változik körülöttünk, ennek az előadásnak pedig az az egyik nagy erénye, hogy gyorsan és élesen reagál a mára.

 

Az előadáshoz kapcsolódóan promóciós videó készült, méghozzá Mucsi Zoltánnal. Mesélnél erről a videóról?

Kapa látta az Ördögkatlanban az előadást és nagyon megérintette. Ő is alapító tag, az első öt évet együtt töltöttük a társulatban, rengeteg szép és legalább annyi nehéz emlék köt össze minket. Mikor felhívtam, hogy segítsen a promócióban, szívesen vállalkozott rá. Aztán elmentünk hozzá múlt szombaton és a pincelejáróban megcsináltuk a felvételt. És ha már a születésnapoknál tartunk, Kapa pár nap múlva lesz 60 éves. Szóval majdnem 60. Isten éltessen, Zoli!

 

A Majdnem 20 szereplői: Bárdi Gergő, Blahó Gergely, Császár Réka, Egri Bálint, Farkas Dénes, Kovács Gergely, Molnár Áron, Sipos Viktória

Az előadást legközelebb szeptember 10-én tekinthetik meg az Átriumban.

 

Készítette: Tóth Eszter

Fotó: csokonaiszinhaz.hu/Schiller Kata

EmeliSande1

2017.11.19

Emeli Sandé világhírű brit soul- és R&B-énekesnő, dalszerző először ad koncertet Budapesten. A magyar rajongók 2018. február 18-án a Papp László Budapest Sportarénában láthatják a Broadway Event és a Multimedia Organisation szervezésében. Az előadó három év után tér vissza hazánkba: első magyarországi koncertjét 2015 júliusában a VeszprémFesten adta.

gulacsy-bav

2017.11.19

A legmagasabb eladási árat Gulácsy Lajos egyik főműve, a Vízió című festménye érte el 48 millió forinttal a BÁV őszi, kétnapos aukcióján, amelynek eredményeiről a cég november 16-ai közleményben tájékoztatta az MTI-t. Az árverésen két nap alatt, november 14-én és 15-én összesen 430 millió forintért keltek el az eladásra kínált tételek – olvasható az összegzésben.

01Spite-DannyWillems_vagott

2017.11.18

Wim Vandekeybus egyéni hangvételű flamand táncos és koreográfus 1999-ben készített In Spite of Wishing and Wanting című alkotásának 2016-ban kibővített változata érkezik november 23-án és 24-én a Trafó – Kortárs Művészetek Házába. Az Ultima Vez társulat előadása szilaj, intenzív, markánsan mai és férfi energiákkal telített. Vandekeybus megkapó, játékos koreográfiájához David Byrne szerzett zenét.

Oláh János költő, író, kiadóvezető emlékére rendez estet a Magyar Napló Kiadó 2017. november 24-én, 17 órakor a Magyar Napló Könyvesbolt – Józsefvárosi Galériában. Az eseményen Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter Oláh János ez alkalomra megzenésített versét adja elő, köszöntőt mond Zsiga Kristóf kiadóvezető, dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténész, főszerkesztő Oláh János munkásságáról és Csókold meg a csizmám! című posztumusz kötetéről tart előadást, Lackfi János költő felolvassa Halotti nyelvlecke című emlékversét, a közönség részletet láthat Csontos János Együtt és külön – húsz év múlva című filmjéből, Lukács Sándor színművész pedig részletet olvas fel Bíró Gergely A ladik, Oláh János Csókold meg a csizmám! és Jókai Anna Átvilágítás című művéből. Mindemellett átadják a Magyar Napló Kiadó, az Orpheusz Kiadó és a Széphalom Könyvműhely által alapított „Az év legsikeresebb szerzője 2017” elnevezésű díjat – a nyertes művekből Lukács Sándor olvas fel részleteket. Végül bemutatják az Irodalmi Magazin legújabb lapszámát. Az est Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter műsorával zárul. A program díjmentesen látogatható.

Meghosszabbították a szervezők a Kodály nyomában országos vetélkedő első és második fordulójának jelentkezési határidejét, így november 28-ig várják az ifjú és amatőr táncosok, zenészek, kórusok és képzőművészek nevezéseit az át- vagy feldolgozott Kodály művekkel, táncokkal, alkotásokkal, valamint a kvíz megfejtésekkel a kodaly.kjmk.hu oldalon található feladatokra.

A Hungaroton négy kiadványa került fel az International Classical Music Awards (ICMA) 2018. évi jelöltjeinek listájára. Vokális kamarazene kategóriában Baráth Emőke és Virág Emese Debussy-lemeze, Szóló hangszeres kategóriában Lajkó István Liszt-felvétele nyerte el a zsűri tetszését, míg Kamarazene kategóriában Simon Izabella és Várjon Dénes lemeze, A nagy fúga, valamint Antológia kategóriában Kocsis Zoltán emlékalbuma került az ICMA hivatalos jelöltjei közé.

Rohamosztagos jelmezben állítólag Vilmos és Harry brit herceg, továbbá Tom Hardy és Gary Barlow énekes is szerepel a december közepétől látható új Star Wars-epizódban. Amikor Vilmos és Harry herceg áprilisban meglátogatta a Pinewood filmstúdióban zajló forgatást, rohamosztagosnak öltözve be is ugrottak egy jelenetbe.

A Golden Globe-gála díjátadóinak segédkező Golden Globe kisasszony szerepét ezentúl a Golden Globe-nagykövet veszi át. Az új cím birtokosa, Dwayne Johnson lánya, Simone Garcia Johnson a januári 75. díjátadó ceremónián debütál. Dwayne Johnson tavaly még vendégként vitte magával a díjátadó ceremóniára a lányát, aki a közelmúltban lett az IMG Models ügynökség modellje.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma