2017.09.12

A közös jövőért való együttmunkálkodás jegyében tartották meg a negyedik Párbeszéd a magyar színház jövőjéről című előadó-művészeti szakmai konferenciát. A rendezvénynek ezúttal a Győri Nemzeti Színház adott otthont, ahol szeptember 8-án este az országos színházi évadnyitón átadták a Kaszás Attila-díjat is.

A szakmai konferenciát a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Színházművészeti Tagozatának támogatásával, az MMA és a Győri Nemzeti Színház közösen szervezte. Oberfrank Pál, az MMA rendes tagja, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója köszöntőjében elmondta, hogy a korábbi három alkalommal számos problémára találtak megoldást. Ezek között említette, hogy a közalkalmazotti szférában megjelent a kulturális járadék és a táncművészeti járadék. A pályázati kiírások korábbi időpontokra kerültek, így jobban lehet tervezni a költségvetések összeállításakor. Elindult a közmédiában az M5 kulturális csatorna, ahol előadás-felvételeket is sugároznak és az MMA is elkezdett színházi felvételeket készíteni. A legnagyobb előrelépésnek azonban a párbeszéd és az együttműködés kialakulását és erősödését jelölte meg a színházigazgató.


c3a2b2e5f9b2aeffe7e8640d9d6f6fec_XL

 

A negyedik konferencián egyebek mellett a művészeti kultúrmissziós feladatokról és a gazdasági szempontok kapcsolatáról, a táncművészeti előadóművészeti szervezetek működési, finanszírozási és foglalkoztatási sajátosságairól, a táncművészek átképzési modelljének hazai megvalósíthatóságáról, valamint az előadóművészeti törvény 2018-tól életbe lépő, felsőfokú végzettségre vonatkozó rendelkezéseiről tárgyaltak. Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a nemzet művésze, az MMA elnökségi tagja emlékeztetett arra: 2014 augusztusában rendezték meg az első konferenciát Veszprémben, hogy a szakma képviselői megvitathassák a színházi kultúrát érintő aktuális problémákat. A következő konferenciát 2015 decemberében Debrecenben tartották, a harmadikat pedig tavaly szintén Veszprémben. Marton Éva az egyik legnagyobb előrelépésnek nevezte, hogy a problémák megoldásában az „egymás iránti bizalom kialakult”.

 

Kiss János, a Győri Balett igazgatója, az MMA rendes tagja kiemelte: a világ színházművészetét látva és ismerve a hazai szakma büszke lehet a színház- és táncművészetére, mert nagy a támogatottsága. Makranczi Zsolt, az Örökség Kultúrpolitikai Intézet igazgatója arról beszélt, hogy az intézet egy nagyszabású kulturális kutatásba kezdett, amellyel olyan adatbázist szeretnének létrehozni, amely az 1990 és 2015 közötti időszak legfontosabb kulturális számait, adatait gyűjti össze. Ennek segítségével megismerhető lesz a magyar állam kulturális tevékenysége, kultúrafinanszírozása és annak eredményei. Az adatbázis lehetőséget ad majd döntéselőkészítésre, ellenőrizhető és kimutatható lesz a különböző finanszírozások eredményessége, megtérülése, az intézmények működési hatékonysága és láthatóvá válik a társadalmi rétegek részesülése a különböző kulturális javakból. Makranczi Zsolt kiemelte: bár léteznek különböző adatok a szakmára vonatkozóan, de azok nincsenek rendszerezve, így nem átláthatók. A tervek szerint az adatbázis folyamatosan bővül majd.


a_pal_utcai_fuk_web-25
A Pál utcai fiúk
(A Győri Nemzeti Színház előadása)

 

Szélesebb körben kell folytatni az egyeztetéseket a színházi szakma jövőjéről

Szélesebb körben kell folytatni az egyeztetéseket a színházi előadó-művészeti és táncművészeti szakma jövőjéről – hangsúlyozta a szakmai konferenciát lezáró sajtótájékoztatón a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója a Győri Nemzeti Színházban szeptember 8-án. Oberfrank Pál elmondta, hogy az előrelépés ügyében egy asztalhoz kell ülnie a szakmának a kultúráért felelős államtitkársággal és a nemzetgazdasági minisztériummal, helyi szinten pedig a szakmának a helyi önkormányzatok kultúráért felelős tisztségviselőivel, mert vannak olyan kérdések, amelyekre nekik kell válaszolni.

 

Kriza Zsigmond jogász az eseményen a színházi szekció jegyárpolitikai kérdésköréről elmondta, az az egységes álláspont alakult ki, hogy a színház értékteremtő ereje és képessége megjelenik a jegyek árában, vagyis az értéket képviseli. Hangot kapott az is, hogy vannak olyan intézmények, amelyek ettől eltérő gyakorlatot tartanak, de vannak gazdasági szempontok, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Hozzátette: a szociális bérezési kérdésekkel kapcsolatban körvonalazódik, hogy jogilag is jobban körülhatárolt rendszer kialakítása lenne indokolt, amely a korábban már létezett társulati rendszerhez hasonlítana. Korszerűnek kell ugyanakkor lenne, hogy a szakmán belüli művészi mobilitás biztosított legyen. A táncművészeti szekció neuralgikus pontja a művészek bérhelyzete volt – hangoztatta, majd kifejtette, hogy a hivatásos táncosok körében elvesztette e hivatás a korábbi népszerűségét, ami a művészetpolitikai célok megvalósítása során is nehézséget jelent. Beszélt arról is, hogy a színházi szakma szembesül azzal, hogy az egyes háttérszakmák képviselői külföldre mennek dolgozni, de néhol a segédszemélyzet fenntartása is nehézségekbe ütközik.


bal_a_savoyban_web-21
Bál a Savoyban
(A Győri Nemzeti Színház előadása)

 

Kiss János, a Győri Balett igazgatója, az MMA rendes tagja kiemelte: a szakma képviselői konstruktívan álltak a felvetett kérdésekhez. Oberfrank Pál az MTI kérdésére elmondta, hogy a művészetnek van olyan szintje, ami nagyon magas minőségű, például az operett, „de van olyan út is, ami ezt a munkát, ezt az áldozatot, nem végzi el”. Ezekkel a problémákkal szembe kell nézni – hangsúlyozta. Nagyon kényes, de fontos kérdéskörnek nevezte a művészek beárazását. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az a fajta tudatosság megvan a szakmában, hogy „mi a nézőket akarjuk kiszolgálni, őértük vagyunk”. Hozzátette: a néző is sokszor vágyik arra, hogy szórakozzon és olyan előadásokat lásson, amelyek felszabadítják. Ennek a határai nagyon szélesek – mondta. Beszélt arról is, hogy a színházi szakmát a minőség romlása nélkül valamilyen módon meg kellene védeni, mert egyfajta hígulás figyelhető meg benne. Hozzáfűzte, hogy ez nagyon nehéz és szubjektív feladat, „veszélyes kérdés”, mert néhány színház épp azért próbálkozik a televízió által megismert, de képesítés nélküli embert a színházba vinni, mert nézőt vonz be.

 

Forrás: MTI

Fotó: gyoriszinhaz.hu

EmeliSande1

2017.11.19

Emeli Sandé világhírű brit soul- és R&B-énekesnő, dalszerző először ad koncertet Budapesten. A magyar rajongók 2018. február 18-án a Papp László Budapest Sportarénában láthatják a Broadway Event és a Multimedia Organisation szervezésében. Az előadó három év után tér vissza hazánkba: első magyarországi koncertjét 2015 júliusában a VeszprémFesten adta.

gulacsy-bav

2017.11.19

A legmagasabb eladási árat Gulácsy Lajos egyik főműve, a Vízió című festménye érte el 48 millió forinttal a BÁV őszi, kétnapos aukcióján, amelynek eredményeiről a cég november 16-ai közleményben tájékoztatta az MTI-t. Az árverésen két nap alatt, november 14-én és 15-én összesen 430 millió forintért keltek el az eladásra kínált tételek – olvasható az összegzésben.

01Spite-DannyWillems_vagott

2017.11.18

Wim Vandekeybus egyéni hangvételű flamand táncos és koreográfus 1999-ben készített In Spite of Wishing and Wanting című alkotásának 2016-ban kibővített változata érkezik november 23-án és 24-én a Trafó – Kortárs Művészetek Házába. Az Ultima Vez társulat előadása szilaj, intenzív, markánsan mai és férfi energiákkal telített. Vandekeybus megkapó, játékos koreográfiájához David Byrne szerzett zenét.

Oláh János költő, író, kiadóvezető emlékére rendez estet a Magyar Napló Kiadó 2017. november 24-én, 17 órakor a Magyar Napló Könyvesbolt – Józsefvárosi Galériában. Az eseményen Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter Oláh János ez alkalomra megzenésített versét adja elő, köszöntőt mond Zsiga Kristóf kiadóvezető, dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténész, főszerkesztő Oláh János munkásságáról és Csókold meg a csizmám! című posztumusz kötetéről tart előadást, Lackfi János költő felolvassa Halotti nyelvlecke című emlékversét, a közönség részletet láthat Csontos János Együtt és külön – húsz év múlva című filmjéből, Lukács Sándor színművész pedig részletet olvas fel Bíró Gergely A ladik, Oláh János Csókold meg a csizmám! és Jókai Anna Átvilágítás című művéből. Mindemellett átadják a Magyar Napló Kiadó, az Orpheusz Kiadó és a Széphalom Könyvműhely által alapított „Az év legsikeresebb szerzője 2017” elnevezésű díjat – a nyertes művekből Lukács Sándor olvas fel részleteket. Végül bemutatják az Irodalmi Magazin legújabb lapszámát. Az est Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter műsorával zárul. A program díjmentesen látogatható.

Meghosszabbították a szervezők a Kodály nyomában országos vetélkedő első és második fordulójának jelentkezési határidejét, így november 28-ig várják az ifjú és amatőr táncosok, zenészek, kórusok és képzőművészek nevezéseit az át- vagy feldolgozott Kodály művekkel, táncokkal, alkotásokkal, valamint a kvíz megfejtésekkel a kodaly.kjmk.hu oldalon található feladatokra.

A Hungaroton négy kiadványa került fel az International Classical Music Awards (ICMA) 2018. évi jelöltjeinek listájára. Vokális kamarazene kategóriában Baráth Emőke és Virág Emese Debussy-lemeze, Szóló hangszeres kategóriában Lajkó István Liszt-felvétele nyerte el a zsűri tetszését, míg Kamarazene kategóriában Simon Izabella és Várjon Dénes lemeze, A nagy fúga, valamint Antológia kategóriában Kocsis Zoltán emlékalbuma került az ICMA hivatalos jelöltjei közé.

Rohamosztagos jelmezben állítólag Vilmos és Harry brit herceg, továbbá Tom Hardy és Gary Barlow énekes is szerepel a december közepétől látható új Star Wars-epizódban. Amikor Vilmos és Harry herceg áprilisban meglátogatta a Pinewood filmstúdióban zajló forgatást, rohamosztagosnak öltözve be is ugrottak egy jelenetbe.

A Golden Globe-gála díjátadóinak segédkező Golden Globe kisasszony szerepét ezentúl a Golden Globe-nagykövet veszi át. Az új cím birtokosa, Dwayne Johnson lánya, Simone Garcia Johnson a januári 75. díjátadó ceremónián debütál. Dwayne Johnson tavaly még vendégként vitte magával a díjátadó ceremóniára a lányát, aki a közelmúltban lett az IMG Models ügynökség modellje.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma