2018.01.04

A Londoni Filharmonikus Zenekarral, Dennis Russell Davies vezényletével vette fel legújabb lemezét a világhírű, magyar hegedűművésznő, Korcsolán Orsolya. A kortárs amerikai zeneszerző, Miguel Kertsman Korcsolán Orsolyának ajánlotta versenyművét, aki férjével, a Bécsi Szimfonikus Zenekar kürtművészével, Sugár Gergellyel vette lemezre 2017 decemberében. A zeneszerző a darabot kifejezetten a magyar házaspárra írta, akik nemcsak előadták, de szervesen részt is vettek az alkotás folyamatában.

A magyar hegedűművész egy koncert kapcsán ismerkedett meg Miguel Kertsman brazil származású amerikai zeneszerzővel, akivel az első pillanattól kezdve közös hullámhosszon voltak. Orsi éppen Bécsben, a Zene Házában második lemezének programját, Erich Wolfgang Korngold műveit adta elő. Korngold 1939-ben menekült Bécsből Hollywoodba. A császárváros csodagyermeke kalandos úton lett a hollywoodi zene atyja, az Errol Flynn-filmek komponistája, az egyik első Oscar-díjas filmzeneszerző. Az ő műveit és Orsit hallgatva született meg a műfaj határait kóstolgató nagyzenekari hegedűverseny ötlete, amely lassacskán családi projektté nőtte ki magát.


korcsolan1
Korcsolán Orsolya hegedűművésznő


A darab, amelyet a bécsi találkozás ihletett, hangszerelés szempontjából is szenzáció, ugyanis korábban nem létező hangszerkombinációt állít szembe egy szimfonikus zenekarral. Egy csodálatosan virtuóz hegedűre, valamint kürtre és sófárra, a többezer éves bibliai hangszerre íródott nagyzenekari versenyműről van szó. Gergő nem csak kürtön fog játszani, ő szólaltatja meg a sófárt is, ezt a Jerikó falait romba döntő, Kelet-Afrikában, antilop szarvából készített, a zsidóság szertartásain használt, tekervényes hangszert. Az egész folyamat rendkívül izgalmas volt, hiszen a magyar zenészek és a brazil-amerikai zeneszerző együtt alkothattak valami egészen újszerűt, kettejükre szabták a fergeteges concertót.


A zsidó-brazil gyökerű zeneszerző, Miguel Kertsman már fiatal kora óta az Amerikai Egyesült Államokban él és alkot. Tanult a Juilliardon, a Berkleen, 20 évig volt a Sony egyik vezető művésze, nagyon sok műfajban mozog otthonosan, számtalan művét jelölték Grammy-díjra. A New York 50 doors című kamaraszimfóniája és ennek ősbemutatója már nagy sikert aratott, komoly kritikai elismeréseket söpört be. A zenészek számára őrületesen kemény munka megtanulni a darabjait, de megéri a fáradságot, hiszen a kritikusok szerint elképesztő hatással vannak a közönségre.


A Londonban rögzített lemez minden bizonnyal az egyik legérdekesebb színfoltja lesz világszerte a kortárs zenei életnek 2018-ban.


korcsolan2
Sugár Gergely, Dennis Russell Davies, Korcsolán Orsolya



Korcsolán Orsolyával a lemezfelvétel után beszélgettünk.

 

Van rituálétok lemezfelvétel előtt?

Fekete csoki… 80 százalékos, az organikus energiabomba. Bevallom nem csak előtte, közben is, néha utána is… Igen, csokoládé- és gyakorlásfüggő vagyok. Szeretek viszonylag későn érkezni a koncerttermekbe, csak pár perccel a kezdés előtt. A hotelben alaposan bejátszom magamat, picit mindig a darabot is átfutom és irány a színpad vagy a stúdió. Gergő azt mondja, ilyenkor jobb nem kérdezni tőlem semmit, úgysem kap használható választ, ilyenkor már szerinte full ’művésznőmódban’ vagyok. Szerintem ez így azért erős, de az biztos, hogy nagyon a feladatra koncentrálok, mire a terembe érek, már teljesen benne vagyok a darabban. Függöny fel, mikrofon be, és mehet…

 

Hogyan lehet felkészülni erre? Előtte sokat kell gyakorolnod?

Rengeteget. Fergeteges és egyben technikailag nagyon nehéz darabot írt nekünk a komponista, komoly kihívás volt megtanulni. Tele van hajmeresztő futamokkal, a hangszer és a játékos fizikai határait kóstolgató megoldásokkal. Miután megtanultuk a szólamainkat, és ez egy jó hónap kemény munkájába került, ’családi’ próbákkal kezdtünk a férjemmel, Gergővel, aki a kürt- és a sófárszólamot játssza. Nappali, kávé-tea, csoki, süti, kotta, gyerünk! A kávé kihűlt, a süti megkeményedett, többször összevesztünk, még többször kibékültünk, így csináld, úgy csináld, te így, te úgy. Elszöszöltünk vele két hetet. Ezután jöttek a zongorás próbák az asszisztens karmesterrel és Miguellel, a zeneszerzővel Bécsben. Nátán kisfiunk azóta már fejből játszik pár témát zongorán, annyit hallja szegény, hogy anya-apa gyakorol megint… Az ember azon kapja magát, hogy már álmában is a darabot dúdolja.


Sugar_Kertsman
Sugár Gergely, Miguel Kertsman

 

Van helye egy lemezfelvételen improvizációnak?

Persze, de nem a szó klasszikus értelmében. Itt most egészen különleges felvételről van szó, a darab először szólal meg, eddig csak papíron meg a komponista fejében létezett. Amint elsuhan az első auftakt, mindenki fülel, mert szinte minden pillanat újabb és újabb meglepetéseket hoz. Csodálatos, eddig sosem hallott színek, meglepő és megkapó hangulatok, amelyekhez gyorsan alkalmazkodnod kell. Fülelsz, elkapod a fonalat, szővöd a magadét, valaki behoz egy új témát, reagálsz, változtatsz. A hangok, a ritmus kötött, de a mikor és a hogyan a tiéd, és így sokszor improvizálni kell, mert ahogy gyakorlás közben elképzelted, az már ott nem működik. Egy nagy társasjáték az egész, és akkor a felvételvezető beleszól, hogy ’cut’. Akkor pedig újra dobhatsz.

 

Rátok írták a darabot. Módosult a felvétel közben? Volt, ami ott született meg?

Igen, volt. Az igazság az, hogy ez a folyamat már korábban elkezdődött, Miguel küldött e-mailen egy kottát: le tudod játszani? Le lehet így játszani? Van egy híres történet Sztravinszkijról; éppen egy kávéházban ült, amikor meglátta az akkori világ egyik legnagyobb hegedűvirtuózát, Samuel Dushkint a másik asztalnál. Gyorsan felírt egy szalvétára pár hangot és odarohant hozzá: maestro, le lehet ezt így játszani? Le – mondta Dushkin. Ebből született a Sztravinszkij-hegedűverseny. Miguel teljesen rám, ránk szabta a darabot, csak szalvéta helyett e-mailben.

 

Te hegedülsz, Gergő kürtön és sófáron játszik. Mi az a sófár?

A sófár egy szarvból készített kürt vagy inkább talán trombitaszerű hangszer, amelyet a zsidó vallási tradícióban újévkor szólaltatnak meg. Ez a búgó, zengő, éneklő hang köszönti az új esztendőt. Majdnem egy méter hosszú, és Kelet-Afrikában egy antilopféle, a kudu szarvából készül. Na, de volt itt egy hatalmas probléma. Miguel megírta a darabot, és kiderült, hogy a mi sófárunk, egyetlen kudu szarvunk nem tudja eljátszani az összes hangot, két fontos hangmagasság egyszerűen hiányzik róla. (Egyébként a zeneszerzőket ezek szerencsére sosem tartják vissza.) Semmi gond, legalábbis ezt gondoltuk, kell találni még egy sófárt, még egy kudut kisebb, rövidebb szarvval, azzal a két hiányzó hanggal… Az egész világot felkutattuk, mindenkinek írtunk, Gergő e-mailezett, telefonált. Semmi. Izrael, USA, Afrika: semmi. Amikor már majdnem elvesztettük a csatát meg azt a két fránya hangot, eszembe jutott: hívjuk fel a barátnőmet, a tortatervező Raj Ráhelt Pesten, a mamájának van egy pici judaikaboltja, hátha neki lesz ilyen kuduja. Szóval amikor már az egész világot körbejártad, akkor nem marad más hátra, be a kocsiba és irány Bécsből a Wesselényi utca. És nem hiszed el, volt neki! Pont az a sófár, pont az a kudu szarv, amely kell, amely nincs sehol máshol a világon. Ott, a kirakatban! Őrület, nem?


korcsolan3
Korcsolán Orsolya és Dennis Russell Davies

 

Milyen volt az összhang a zeneszerző, a karmester és a zenekar között?

Nagyon fontos a kémia. Persze, a legfontosabb, hogy a karmesterrel meglegyen a közös hullámhossz. Mi már a hotelben a reggelinél nagyon alaposan átfésültük a darabot két Earl Gray között. Ő, Dennis Russell Davies óriási egyéniség, az elmúlt negyven év egyik legfontosabb modern zenei dirigense. Nagyon alapos volt a darabbal, mielőtt együtt reggeliztünk, állítólag 28 kérdést írt fel a zeneszerzőnek. Lenyűgöző az a tapasztalat, amellyel az amúgy is briliáns zenekart kezelte. A London Philharmonic Orchestra ma a világ egyik legjobb együttese, Dennis keze alatt szárnyakat kaptak. Fontos az is, hogy a szólista nyitott legyen és bízzon a zenekarban, hiszen együtt utazunk, egy concerto mindig párbeszéd a szóló és a tutti, a zenekar között. Sokat segített, hogy a koncertmesterrel, Vesselin Gellevvel együtt tanultunk New Yorkban, a Juilliardon. Partnerem volt azokon a brutális skálaórákon, ahol az utolsó cseppig minden hangot, ami csak létezik a hegedűn, kisajtoltak belőlünk. Egy másodperc alatt onnan folytattuk, ahol New Yorkban abbahagytuk.

 

Mennyi dől el ilyenkor a stúdióban és mennyi később?

A stúdióban, főleg itt, Londonban, a zenei felvételek igazi fővárosában hatalmas az elvárás, itt nem illik hibázni. Ez engem hihetetlenül motivált, teljesen rá tudtam fókuszálni a feladatra, és teljes koncentrációval csak hagytam magamat sodródni az árral. Persze, sok múlik majd a zenei rendezőn is, hogyan vágja össze a legjobb felvett darabkákat. Az biztos, hogy ott sem lesz hiba, a fantasztikus Gramophone-díjas producerrel, Andrew Waltonnal dolgozhattunk együtt. Andrew (is) maximalista, nagyon ismeri a zenekart, a stúdiót, a karmestert. Szerintem szuper lemez lesz belőle!

24900199_1539606166123076_6140405359001037300_n

2018.06.19

A Zempléni Fesztivál idén hatvan programmal és 37 helyszínnel várja a közönséget számos zempléni településen augusztus 10. és 19. között. A tíznapos rendezvénysorozaton a komolyzene és a jazz mellett nagy hangsúlyt kapnak a társművészetek is, így a tánc és a képzőművészet is szerepel a fesztivál 2018-as repertoárjában.

030_jatek_a_kastelyban_17_12_22-1024x720

2018.06.19

A most befejeződő színházi évadban 363 előadáson több mint 78 ezer nézője volt a Csokonai Nemzeti Színháznak. Az előadásokra 12 és fél ezren váltottak bérletet – hangzott el a teátrum június 18-ai évadzáró társulati ülésén Debrecenben. Az ülésen kiosztották a művészeti elismeréseket: Nívódíjat kapott Ráckevei Anna, Szakács Hajnalka, Bakota Árpád, Rózsa László színművész és Szabó K. István rendező.

_D0A8114_Copy

2018.06.19

A Várkert Bazárban június 18-án nyílt kiállítás sanghaji képzőművészek alkotásaiból, amelyek a magyar származású, de Sanghajban több épületet is tervező Hudec László emléke előtt tisztelegnek. Hudec László éppen 100 évvel ezelőtt, 1918-ban, az első világháború után szökött át Kínába, ahol végül sikeres építészént 29 évet élt.

Színes programokkal várja idén is az érdeklődőket a múzeumok éjszakáján a Hadtörténeti Intézet és Múzeum: június 23-án nyílik meg a száz éve elsüllyedt Szent István csatahajóról szóló kiállítás, de lehet fémkatonát önteni, és a katonai sportágakat is ki lehet majd próbálni. A Múzeumok Éjszakáján nyitja meg kapuit az Őfelsége hadihajója, SMS Szent István – 100 éves hadisír az Adriai tenger mélyén című időszaki kiállítás. A tárlathoz kapcsolódó programokkal, hadihajós katonákkal, hagyományőrzőkkel bemutatják a korabeli matrózok életét is.

A Budapest Bábszínház 2017/2018-as évadának kulcsszava a megújulás volt, ezért friss arculattal, átalakult előcsarnokkal várták a nézőket, új játszóhelyet avattak, és tovább szélesedett a korosztályi kínálat is, a 443 előadást több mint 111 ezer néző látta. A 2018/2019-es évadban a színház repertoárja a #abábnemkorosztály jegyében bővül, mindhárom játszóhelyen kortárs formavilágú új produkciókkal készülnek.

Családi és gyermekprogramokkal, tárlatvezetéssel és koncerttel várják az érdeklődőket a veszprémi kulturális intézmények, valamint a város néhány utcája és tere is a Múzeumok Éjszakáján, június 23-án. A Laczkó Dezső Múzeumban a Kabóca Bábszínház Ágacska története című előadása látható, Sipos Anna művészettörténész és Veszeli Lajos festőművész tárlatvezetését hallgathatják meg az érdeklődők, a Kis-Bakony Néptáncegyüttes műsorát fáklyás felvonulás, tűzugrás és táncház követi.

Neves zenekarok fellépésével jazzfesztivált, tehetséges diákok részvételével pedig improvizációs tábort rendeznek június 24. és 30. között Szombathelyen. A jazzfesztiválon többek közt fellép a The Coquette Jazz Band, a Kéknyúl, Tóth Vera és Budapest Jazz Orchestra, Ferenczi György és az 1-ső Pesti Rackák, Ferenc és Markus Stockhausen, valamint a Németh Ferenc Trió, amelynek vendége Eli Degibri és Joe Sanders lesz.

A városban működő közgyűjtemények, kiállítóhelyek sokszínűségét mutatják be a Múzeumok Éjszakáján Szombathelyen: a Vasi Skanzen június 23-án nyitja meg kapuit a látogatók előtt, a Savaria Múzeumban és a programsorozathoz csatlakozó intézményekben pedig június 30-án szerveznek programokat. A Szombathelyi Képtárban textiltervező, iparművész és művészettörténész tart előadást: a téma a képtárban látható Textiltriennálé lesz.

A MANK Nonprofit Kft. tisztelettel és szeretettel meghívja önt és hozzátartozóit a Mártélyi Alkotóház évadnyitó ünnepségére, melyet 2018. június 15-én, pénteken, 17 órakor tartanak Mártélyon. Mártély különleges szerepet tölt be a magyar képzőművészet történetében; a Tisza holtága melletti alkotóház az 1960-as évek óta működik.

20150704BGA_5861

Szemében izzó őrület, tüdejében annyi erő, hogy falakat renget, és zenekarával pillanatokon belül bennünket is megfertőz ezzel az ördöngös kabaréhangulattal. Ben Caplan és zenekara, a The Casual Smokers május 28-án visszatér a Dürer Kertbe!

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma