2017.09.09

„Senki sem érezheti magát olyan jól a bőrében, mint én. Jézusom, még magamat is irigylem!” – mondta kedélyesen Jiří Menzel Oscar-díjas cseh rendező a 14. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál szeptember 8-ai nyitónapján tartott sajtóbeszélgetésen. Azon a beszélgetésen, melyen ismét kiderült: Menzel a világ legkülönlegesebb, legvidámabb embere.

Az idei, 14. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál nyitóünnepségén Jiří Menzel életműdíjat, a Sörgyári capriccio legendás női főszereplője, Magda Vášáryová pedig a CineFest tavaly alapított Európa-díját vehette át. Az ünnepély és a díjátadó előtt – az újságírók nagy örömére – a két díszvendég azonban arra is időt szakított, hogy egy sajtónyilvános beszélgetés keretében válaszoljanak (jó) néhány kérdésre.


Download.aspx
Fotó: Vajda János

 

„Jiří Menzelből csak egy van”

A vidám hangulatú program természetesen épp úgy vette kezdetét, mint bármely olyan esemény, melyen „nagy embert” lát vendégül a publikum: az újságírók tűkön ülve vártak, kezükben diktafonnal, a fotósok pedig lesben álltak, és amint a terembe lépett a rendező, megkeresték a legjobb helyet és kattintottak. Jiří Menzel azonban, ahelyett, hogy kedvesen mosolyogva megvárta volna, míg elcsitul a kattogás, előkapta okostelefonját és elkezdte kamerázni az őt ilyen vagy olyan formában mindenáron megörökíteni kívánó közönséget. Végül pedig megjegyezte: „talán forgatok belőle egy kisfilmet”. Hogy miért írtam le mindezt ahelyett, hogy elhallgattam volna? Nos, azért, mert ez a gesztus tökéletesen lefesti, milyen is a csehszlovák új hullám és úgy általában a filmművészet egyik legjelesebb alakja. Na, igen: akkor bátran lehet is mondani, hogy Jiří Menzelből csak egy van, és cseppet sem csodálkozunk azon, hogy jól érzi magát a bőrében. De ne szaladjunk előre!

 

A sajtóbeszélgetés nem meglepő módon azzal kezdődött, hogy megtudakoltuk, mit jelent a rendező számára a CineFest életműdíja. Menzel megjegyezte: akárcsak az Oscar-díjat, ezt sem kívánja túlértékelni. Persze hihetetlenül boldog és hálás, de számára végső soron mégis az a legfontosabb, hogy az emberek láthassák valahol és meg is nézzék a filmjeit. Ehhez kapcsolódóan máris jött egy újabb kérdés, mely Menzel egy régebbi kijelentéséhez kapcsolódott, miszerint az a jó film, amelyen nem alszik el. „Még most sem alszik el a filmeken?” – érdeklődött az úr a második sorból, a rendező pedig gyorsan lelombozta válaszával. „Hovatovább egyre inkább elalszom a filmeken. Azt nem tudom, hogy ennek mi az oka: az, hogy telik az idő vagy pedig az, hogy rosszak a filmek. Mikor fiatal voltam, csak néztem azokat az idős rendezőket, akik fennhordták az orrukat, most pedig újra és újra észreveszem, hogy én is ilyen vagyok” – tette hozzá félmosollyal, majd arra a kérdésre is hasonló iróniával válaszolt, mely arra utalt: mikor színészként tűnt fel egy-egy filmben, általában álmodozó figurákat játszott, de vajon ő maga is ilyen? „Honnan tudjam, milyen is vagyok pontosan?” – kérdezett vissza a rendező, majd hozzátette: „nagyon tisztelem a színészeket, ezért is nem tartom magam annak. Én amatőr vagyok. Egy amatőr, aki sok jó színészt ismer.”.


cinefest1
Fotó: Vajda János

 

„Elfeledkeztem róla, hogy a saját filmemet nézem”

A kedélyes hangulatú beszélgetés során szóba került a csehszlovák új hullám is, valamint az a kérdés: a mai világban is lehetne olyat alkotni, mint akkor? „Ma egészen más feltételek között születnek a filmek, mint annak idején. Akkor az állam kezében volt minden: könnyedén megtilthatták az alkotónak, hogy alkosson. Épp ezért: ott volt az emberekben az alkotás, a tenni akarás vágya. Mára ez eltűnt, hiszen, ha mindent szabad, akkor az ember semmit sem tud tenni.” Szomorúan hangzik, de „a korlátok energiát gerjesztenek az emberekben” – válaszolt a rendező, aki egy pillanat múlva ismét derűs vizekre evezte a köré sereglettek hajóját és egy újabb kérdésre reagálva elmondta: sosem nézi a saját filmjeit, de mikor évekkel ezelőtt kórházban volt, leragadt egy dokumentumfilmnél, melyben feltűnt a Sörgyári capriccio egyik jelenete. Bár megszegte az elvét, Magda Vášáryová játékán ámulva nem tudott elkapcsolni. „Neked köszönhetően elfeledkeztem róla, hogy a saját filmemet nézem” – mondta a mellette ülő színésznőnek, aki boldogan árulta el: a Sörgyári capriccio határvonalat jelent az életében. „Addig teljesen más szerepeket játszottam. Mondjuk ki: a szerencsétlen nőt. Aztán jött ’Jirka’, rákényszerített, hogy dolgozzam vele és onnantól én lettem a sörivó megtestesítője – holott mindenki, aki ismer, tudja, hogy nem szeretem a sört.”

 

Menzel ekkor felidézte, miképpen választotta ki Magda Vášáryovát Mariska szerepére. „Összefutottunk az utcán és akkor, ahogy néztem, megkérdeztem tőle, olvasta-e a Sörgyári capricciót. Mondta, hogy nem, mire én beszaladtam az első könyvesboltba, és megvettem neki. Másnap be is jelentettem a film producerének, hogy megtaláltam a megfelelő színésznőt, de mivel Magdának ingáznia kellett volna Prága és Pozsony között, a producer megkért: válasszak valaki mást. Meg is tettem, közöltem is a döntést Magdával, de mikor megkaptam a korábban nekem küldött levelét, eldöntöttem: övé a szerep. Ugyanis azt írta: »Elolvastam a könyvet és kiürítettem a hűtőm«.”


cinefest2
Fotó: Vajda János

 

„Elkeserít a humortól való félelem”

Jiří Menzelről köztudott, hogy szereti a magyar filmeket, ezért egyértelmű volt, hogy megkérdezzük tőle, mi a véleménye a manapság nagy sikereket arató művekről. „Ott van a Saul fia. Igen! Ritkán esik meg velem, hogy egy filmet annyira végig akarok nézni, mint ezt. De nem bírnám újra megnézni, annyira erős hatást gyakorolt rám. Nem tudtam kilépni belőle, aludni sem tudtam utána” – mondta el a rendező, majd – önmagát nem meghazudtolva – hozzátette: „illetve azért az is idegesít, hogy annyira jó”. A jelenkor filmművészetéről szólva Menzel azt is megjegyezte: „a filmesek és a kritikusok között él egy olyan hiedelem, hogy ami szórakoztató, az nem értékes. Épp ezért: a rendezők félnek a humoros helyzetektől és úgy általában a humortól. Pedig a színház és az irodalom újra és újra megmutatja, hogy a humor él. Engem elkeserít a humortól való félelem, és ha olyan filmet látok, melyben nincs egy szikrányi humor vagy együttérzés sem, inkább kikapcsolom.”

 

A beszélgetés végén – mely amúgy még most is tartana, ha nem lett volna időkorlát, meg nyitóünnepség – egy bátor újságíró megkérdezte: Menzel 2013 óta nem készített filmet és nem is beszélt arról, hogy a közeljövőben fog, mégis, ha elképzeli, milyen lenne a következő alkotás? A rendező pedig, bizonyítva, hogy a világ legkülönlegesebb, legelégedettebb és legvidámabb embere, így felelt: „én sosem találtam ki, mi lesz a következő lépés. Mindig szerencsém volt, és olyan felkérést kaptam, melyet örömmel vállaltam el. Most nincs ilyen, de ez nem bánt. Színházban dolgozom, gyerekeket nevelek, élvezem az életet. Senki sem érezheti magát olyan jól a bőrében, mint én. Jézusom, még magamat is irigylem!”.

 

Tóth Eszter

Fotó: MTI/Vajda János

EmeliSande1

2017.11.19

Emeli Sandé világhírű brit soul- és R&B-énekesnő, dalszerző először ad koncertet Budapesten. A magyar rajongók 2018. február 18-án a Papp László Budapest Sportarénában láthatják a Broadway Event és a Multimedia Organisation szervezésében. Az előadó három év után tér vissza hazánkba: első magyarországi koncertjét 2015 júliusában a VeszprémFesten adta.

gulacsy-bav

2017.11.19

A legmagasabb eladási árat Gulácsy Lajos egyik főműve, a Vízió című festménye érte el 48 millió forinttal a BÁV őszi, kétnapos aukcióján, amelynek eredményeiről a cég november 16-ai közleményben tájékoztatta az MTI-t. Az árverésen két nap alatt, november 14-én és 15-én összesen 430 millió forintért keltek el az eladásra kínált tételek – olvasható az összegzésben.

01Spite-DannyWillems_vagott

2017.11.18

Wim Vandekeybus egyéni hangvételű flamand táncos és koreográfus 1999-ben készített In Spite of Wishing and Wanting című alkotásának 2016-ban kibővített változata érkezik november 23-án és 24-én a Trafó – Kortárs Művészetek Házába. Az Ultima Vez társulat előadása szilaj, intenzív, markánsan mai és férfi energiákkal telített. Vandekeybus megkapó, játékos koreográfiájához David Byrne szerzett zenét.

Oláh János költő, író, kiadóvezető emlékére rendez estet a Magyar Napló Kiadó 2017. november 24-én, 17 órakor a Magyar Napló Könyvesbolt – Józsefvárosi Galériában. Az eseményen Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter Oláh János ez alkalomra megzenésített versét adja elő, köszöntőt mond Zsiga Kristóf kiadóvezető, dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténész, főszerkesztő Oláh János munkásságáról és Csókold meg a csizmám! című posztumusz kötetéről tart előadást, Lackfi János költő felolvassa Halotti nyelvlecke című emlékversét, a közönség részletet láthat Csontos János Együtt és külön – húsz év múlva című filmjéből, Lukács Sándor színművész pedig részletet olvas fel Bíró Gergely A ladik, Oláh János Csókold meg a csizmám! és Jókai Anna Átvilágítás című művéből. Mindemellett átadják a Magyar Napló Kiadó, az Orpheusz Kiadó és a Széphalom Könyvműhely által alapított „Az év legsikeresebb szerzője 2017” elnevezésű díjat – a nyertes művekből Lukács Sándor olvas fel részleteket. Végül bemutatják az Irodalmi Magazin legújabb lapszámát. Az est Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter műsorával zárul. A program díjmentesen látogatható.

Meghosszabbították a szervezők a Kodály nyomában országos vetélkedő első és második fordulójának jelentkezési határidejét, így november 28-ig várják az ifjú és amatőr táncosok, zenészek, kórusok és képzőművészek nevezéseit az át- vagy feldolgozott Kodály művekkel, táncokkal, alkotásokkal, valamint a kvíz megfejtésekkel a kodaly.kjmk.hu oldalon található feladatokra.

A Hungaroton négy kiadványa került fel az International Classical Music Awards (ICMA) 2018. évi jelöltjeinek listájára. Vokális kamarazene kategóriában Baráth Emőke és Virág Emese Debussy-lemeze, Szóló hangszeres kategóriában Lajkó István Liszt-felvétele nyerte el a zsűri tetszését, míg Kamarazene kategóriában Simon Izabella és Várjon Dénes lemeze, A nagy fúga, valamint Antológia kategóriában Kocsis Zoltán emlékalbuma került az ICMA hivatalos jelöltjei közé.

Rohamosztagos jelmezben állítólag Vilmos és Harry brit herceg, továbbá Tom Hardy és Gary Barlow énekes is szerepel a december közepétől látható új Star Wars-epizódban. Amikor Vilmos és Harry herceg áprilisban meglátogatta a Pinewood filmstúdióban zajló forgatást, rohamosztagosnak öltözve be is ugrottak egy jelenetbe.

A Golden Globe-gála díjátadóinak segédkező Golden Globe kisasszony szerepét ezentúl a Golden Globe-nagykövet veszi át. Az új cím birtokosa, Dwayne Johnson lánya, Simone Garcia Johnson a januári 75. díjátadó ceremónián debütál. Dwayne Johnson tavaly még vendégként vitte magával a díjátadó ceremóniára a lányát, aki a közelmúltban lett az IMG Models ügynökség modellje.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma