15_eves

2009.01.17
Götz Eszter
Hatalmas összefoglaló a század egyik legnagyobb rajzművészének életművéből a Kogartban, olyan, amilyen Magyarországon még soha nem volt. KRITIKA
 Önarckép
Éppen száz éve született. Picasso azt mondta róla, hogy a világ második legnagyobb rajzművésze volt, őutána. Itthon mégis nehezen vettek tudomást az 1947-es béketárgyalások után Párizsba, majd Argentínába, onnan New Yorkba emigrált Szalayról. Nyolcvanévesen mégis Miskolcon kötött ki, 400 munkáját magyar múzeumoknak ajándékozta, élt még néhány évet, de már tustoll nélkül, és távozott. Most szép lassan megint befogadja a magyar kultúra, ami ugyan késői tiszteletadás, de a szellemi  adósságtörlesztés a centenárium kapcsán legalább nagyszabású. A Kogart után még tavasszal a Petőfi Irodalmi Múzeum, majd a Miskolci Galéria is jelentős bemutatót ad Szalay művészetéből és a magyar grafika vele együtt induló nagyjairól.
 
A mostani tárlat mennyiségében is óriási anyagot kínál, és kiszabadítja Szalayt az egyműfajú művész képéből. A tusrajzok, rajzkönyvek és könyvillusztrációk mellett akvarellek, temperával színezett grafikák, korai festmények, rajzai alapján készült rézdomborművek szerepelnek, itt látható a híres norwalki 1956-os emlékmű másolata is.
 
 Angyal
Az életmű lényege mégis a rajz. A vonal, aminek erejével, finom vezetésével, kihagyásaival és sűrűségével egy halálravált emberiség évszázadát rögzítette, félelem és kegyetlenség, bűn és büntetés históriáját. A tarnabodi istállókban felnövő kisfiú számára még a lovakban feszülő energia, a családi ház, a kemény munkához szokott falusiak földközeli élete szolgáltatott anyagot. De a Budapestre került fiatal művész már meglátta az emberi kapcsolatok mögött az archaikus képleteket, azt a mögöttest, ahogyan a bibliai témák sok ezer éve minden nemzedékben hasonló típusokban születnek újra. Rajzolni kezdte őket, időről időre visszatért az isteni üzenettel vergődő Jónás, a kiűzetett első emberpár, az egyetlen gyermekét feláldozni kész Izsák vagy az angyallal harcoló Jákob témájához. Egész életén végigvonulnak a történetek, újra és újra megfogalmazta őket: dolga volt még velük, egy kész művel nem szűnt meg a történethez fűződő mondanivalója.
 
 Ketten
Aztán hadirajzolóként a Don-kanyar, az állatnak is tűrhetetlen frontviszonyok, a hadifogság adott bőséges anyagot Szalaynak. Az emigráció után sem lettek oldottabbak a grafikái, jelezve, hogy a műveit létrehozó eszme stabil, ezt az egyet a világ minden tájára magával vitte. Párizsba, Argentínába, ahol az argentin rajzművészet legnagyobb mestereként tartják számon azóta is, majd az Egyesült Államokba - ahonnan most a művész lányának jóvoltából több mint 60, eddig itthon teljesen ismeretlen Szalay-mű került Magyarországra -, és végül ismét haza, Miskolcra, a kör bezárásaként. Élete is egyetlen vonalat írt le, amely visszatért a kezdethez. Akik ismerték, azt mondják, hogy mindkét kezével egyformán tudott rajzolni, vonalban élte meg minden benyomását.
 
 Hajnal
A kiállítás kurátora, Sümegi György a Kogart saját anyagán túl több hazai gyűjteményből válogatott és a teljes anyagot fordított kronológiában, a legfelső emelettől lefelé haladva helyezte el. Bölcs megoldás, mert a nézőt a belépéskor rögtön a Genezis lenyűgöző lapjai fogadják. De az egyes periódusok, a korai évek rajzait és festményeit nem számítva, alig különböznek egymástól. Szalay szinte pályakezdésétől teljesen érett, komplex rajztechnikát használt, ennek elemeit erősítette vagy finomította élete egyes szakaszaiban: a vonal sűrítésével, a figurák szemének felnagyításával, az izmusok hatásának múlásával. És a bibliai, történelmi és allegorikus témák mellett aktualitások is megjelennek, mint a magyar 1956-ot kísérő sorozata, vagy az 1969-es Holdraszállás című rajz, melyen egy asztronauta és egy Csaba királyfi típusú lovas figura egyszerre száll a világűrben. Ha a Kogart bemutatója és a két további kiállítás eléri, hogy Szalayt újra felfedezze a magyar köztudat, az nyomot fog hagyni a kortárs képzőművészeten is.
 

KAD_Kultura_596x90_002

2012.08.31
Első hallásra kevésnek tűnhet az idei Velencei Építészeti Biennále főkurátora, David Chipperfield neves építész által választott hívószó, ami köré a nemzeti pavilonok és a központi kiállítás épült: „Common Ground”, azaz közös alap. KRITIKA
2012.08.31
A balladás novellák emlékezője nagyjából ugyanaz a férfi, aki természetesen valamikor volt gyerek és kamasz, vagy most is az, ha szorongató visszautat tesz az időben, mely a rekonstrukció során ugyancsak tartogat meglepetéseket, újabb lelki erőpróbákat. KRITIKA
2012.08.31
Itthon kevesen ismerték Vázsonyi Vilmost, a századfordulón élt demokrata politikus, igazságügyi miniszter unokáját, egy nagy múltú család utolsó közvetlen leszármazottját. Zeke Gyula és Hadas Miklós kötete erre a különleges emberre emlékezik, aki úgy élt és úgy is halt meg, ahogyan senki más. KRITIKA

Sheeran a Kraft Heinz cég megalakulásának 150. évfordulójára tervezte a speciális kiadást, amelyből csupán 150 darab készült. Az első három üveget augusztus 15-én árverezték el Londonban, az egyik 1050, a második 1100, a harmadik 1500 fontért kelt el. 104 üveg egy globális sorsolás nyereményeként kel el, a többit Sheeran és a Heinz legnagyobb rajongói, valamint múzeumok kapják meg. A befolyt bevétel egy részét a Kelet-Angliai Gyermek Hospice kapja, a többit a Heinz által támogatott gyermekélelmezési alapítványnak juttatják el.

A mongol-amerikai régészcsoport az ország északnyugati részén fekvő Hövszgöl tartomány Ulán-Úl településénél fedezte fel a több száz éves edényeket, amelyek 700-800 évre nyúlhatnak vissza. Az illetékes szerint a leletek tökéletes állapotban őrződtek meg az örökké fagyott talajban.

A Kínai Nemzeti Opera előadása szeptemberben lesz a budapesti Erkel Színházban. A történet Kína északi részén, a 20. század elején játszódik, ahol a főhősök a harcművészet elsajátítását követően a Pekingi Opera színházi társulatánál találják meg saját útjukat, ám a sors és végzet közbeszól, így az útjaik elválnak. A színpadon megelevenedik az élet és a halál, a szerelem és a gyűlölet, valamint a küzdelem a színpadi csillogás eléréséért.

Leonardo közismerten hosszú idő alatt fejezte be képeit. A Sziklás madonnán két periódusban is dolgozott, 1491 és 1499 között, majd 1506 és 1508 között. Egy korábbi, 2005-ben elvégzett vizsgálat kiderítette, hogy eredetileg más pózban akarta megfesteni a madonnát, de további változtatásokra nem derült fény. A legújabb technológiának köszönhetően sikerült újabb vázlatot is felfedezni a festékréteg alatt, a tárlat látogatói most ezt is megismerhetik.

A zsiráfborjú augusztus 15-én jött a világra, az állatorvos és a gondozók több mint két órán keresztül segítették Ganzit, az anyaállatot a nehéz, ám végül sikeres ellésben. Az egészséges borjú több mint másfél méter magas, súlya 50-60 kilogramm körül van. A kis zsiráf egyelőre a zsiráfházban tölti napjait, a látogatók csak később láthatják Magyarország legnagyobb, mintegy kéthektáros Afrika-szavanna kifutójában szélesszájú orrszarvúk, zebrák, struccok és antilopok között.

Az augusztus 22. és 25. között zajló rendezvénysorozatra Ausztriából, Németországból, Portugáliából és Romániából is érkeznek jelmezesek, a karneválon azok a gyermekek is részt vesznek, akik a testvérvárosi kapcsolatnak köszönhetően most a Balaton-parton üdülnek.

egy

Orgona-mesterkurzuson vehetnek részt az érdeklődők Szathmáry Zsigmond professzor vezetésével Debrecenben és Hajdúböszörményben hétfőn és kedden, a kurzus első napja ünnepi orgonaesttel zárul a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. és a Hajdúböszörményi Sillye Gábor Művelődési Központ támogatásával.

A házaspár levelezéséből láthat előadást a közönség augusztus 18-án este a Zsámbéki Romtemplomnál.

Ma kezdődik és három napon át tart a Koronázási Szertartásjáték Székesfehérváron, ahol IV. Béla koronázása elevenedik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma