Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2019.03.17

Az ókori Mediterráneum nyitott volt más kultúrák iránt, a monoteista vallások békésen éltek a többistenhívő görög, etruszk és római hagyomány mellett. Ezt hangsúlyozza a Szépművészeti Múzeum újrarendezett Klasszikus ókor című kiállítása is, ami több mint nyolcszáz tárgyat vonultat fel, így akár egy egész napot is eltölthetünk benne.

_D0A6261_Copy
Ruháját rendezgető lány szobra, az ún. Budapesti táncosnő
Fotó: Csákvári Zsigmond

A kiállítás a klasszikus antik hagyományt mutatja be, főként a görög, a római és az etruszk kultúrára koncentrálva, ugyanakkor érintve a környező hagyományokat is. A tárlat helyszíne három nagy, és részben különálló tér. Ez megnehezíthette volna a kurátorok munkáját, azonban nekik sikerült előnyt kovácsolniuk ebből a helyzetből. A három teremben három különböző szempont szerint mutatják be a Földközi-tenger vidékének kultúráit, az egész Mediterráneum ókori világát.


A Hellasz–Itália–Róma címet viselő, központi teremben a klasszikus ókor három legfontosabb művészeti hagyománya elevenedik meg. Ez a rész a kiállítás művészettörténeti része, ahol a tablók feliratai a térségben zajló történelmi eseményekről és a művészeti szempontokról is tájékoztatnak.


ivocsesze
Az athéni Andokidés-festő vörösalakos klylixe (ivócsésze)
Fotó: szepmuveszeti.hu


A terem első részében kiállított vázák és szobrok jól példázzák a klasszikus görög művészet nagy korszakait, míg a második részben a római hódítás előtti Itália világa elevenedik meg. Az itt kiállított tárgyak érzékeltetik, hogy a római hódítás előtti Itália művészete egyáltalán nem volt egységes. Több különböző, egymással párbeszédet folytató hagyomány virágzott: délen a görögök és a szárazföld belsejében élő italikus népek, míg északon az etruszkok, a görögök és a főníciaiak kultúrája hatott egymásra. A terem harmadik részébe kerültek a Római Birodalom művészeti alkotásai, amelyekből szintén a kor sokszólamúsága olvasható ki, és az, hogy a kor művészetének kiindulópontjai a görög alkotások voltak.


A második terem, a Kultúrák uniója: az ókori Mediterráneum a kiállítás kultúrtörténeti része, ahol a kapcsolódási pontokon, a más kultúrákat készséggel befogadó nyitottság bemutatásán van a hangsúly. Az első vitrinsorban nagyon izgalmasak a különféle kultúrkörök istenábrázolásai, másutt a monoteista pogány, zsidó, keresztény kultúrák és a többistenhívő hagyományok békés egymásmellettiségét példázzák a kiállított tárgyak.


_D0A6267_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


Ebben a térben a görög, az etruszk és a római hagyományok mellett – mint kiállítás a kiállításban – felvillannak a ciprusi, a főníciai, a zsidó és az ibér kultúrák is földrajzi, történeti és tematikus szempontok szerint. Ezenfelül olyan különlegességeket is találunk itt, mint az a kései császárkori portré, amelyen jól kivehetők a 2. századtól jellemző, kifejező arcábrázolás sajátosságai, vagy a rionerói magyar ásatás során előkerült görög és italikus tárgyak sora. A tér közepén a görög figurális vázafestészet és a római portréművészet történetét bemutató tárgyakat láthatunk.


Ez a terem is rengeteg érdekességet tartogat a látogató számára, de oly sok az itt kiállított tárgy, hogy egy idő után telítődhetünk a rengeteg tárgy láttán. Ilyenkor érdemes lehet kicsit böngészni azt a térképet, amelyen e világ egyes időrétegei látszanak: a főniciai, a görög, az etruszk, a Nagy Sándor-i és a római idők vetülnek egymásra ezen az atlaszon.


ferfifej
Szakállas férfi arcképe
Fotó: szepmuveszeti.hu


A kiállítás harmadik terme a legsikerültebb, a legjobban befogadható. A hérakleitoszi idézetet viselő, „Lépjetek be, itt istenek vannak” szekció Erósz, Dionüszosz és Thanatosz részlegére oszlik. A teremben körbesétálva e három görög isten jellemző vonásai jelennek meg: Erósz a férfi és női szféra egymásba fonódásának alakjaként és a versenyjátékok révén jelenik meg, a szerelem és a küzdelem az ő területe. Dionüszosz az önmagunkból való kilépés istene, ezért alakja jellemzően a színházhoz (a tánchoz és a zenéhez), valamint a lakomához (a borhoz és a mámorhoz) kapcsolódik. Thatanosz pedig a halál istene, ezért olyan ábrázolásokban találkozunk vele, amelyeken az ókori emberek elhunyt szeretteiket örökítették meg: főként sírköveket és ókori halotti portrékat láthatunk itt.


A térben középen is szerepel egy vitrinsor, amely a müthosz fogalmát járja körül. A mítoszok az ókori kultúrákban jóval többek voltak mesés történeteknél: az emberi élet kereteit jelentették. Az ókori kultúrák jellemzően mítoszokban fogalmazták meg, hogyan gondolkodnak a világról, az emberekről és az istenekről.


_D0A6267_Copy
Fotó: Csákvári Zsigmond


Egészen nagyléptékű ez a kiállítás, több mint nyolcszáz műtárgy szerepel a terekben, amelyek nemcsak a múzeum saját gyűjteményéből kerültek elő, hiszen vannak itt kölcsönzött darabok is a Nemzeti Múzeumból, a Hopp Ferenc Múzeumból, Berlinből vagy a bécsi Kunsthistorisches Museumból. Az olasz Rosano nevű városból érkezett tárgyakat pedig korábban még soha sehol nem állították ki. Ezek a művek csak ideiglenesen maradnak itt, ezért tulajdonképpen ez a mostani állandó kiállítás kicsit időszaki is, amit így időről-időre biztosan meg is fognak újítani, fel is fognak frissíteni.


És ami még igazán nagyszerű: a kiállításnak nincs egy meghatározott ki- és bejárata, a látogatónak megvan a lehetősége arra, hogy kialakítsa a saját útvonalát. Mindenki szabadon eldöntheti, hogy melyik tárgynál, tárgycsoportnál szeretne leragadni, hogy akar-e szabadon kószálni a terekben és megállni egy számára érdekesebb résznél, vagy hogy minden egyes tárgyat alaposan végig szeretne-e tanulmányozni. Ha ez utóbbi mellett dönt, akkor akár egy egész napot is eltölthet itt.


33834
Házaspár sírköve Palmyrából
Fotó: szepmuveszeti.hu

Kocsis Katica

Roma_nok_kultura_banner_002

_D0A2911_Copy

2019.06.24

A Fausttól a Szívlapátig című irodalmi segédkönyv azoknak a középiskolai tanároknak készült, akik szeretnének kicsit kiszakadni a kerettanterv merevségéből és friss, élő irodalmi szövegeken keresztül akarják közel hozni a nagy klasszikusokat a diákjaik számára. A kötet elemzései az irodalom jelenvalósága, életszerűsége mellett teszik le a voksukat.

Dobokay_werk_2

2019.06.24

Az előző századokban sokat kísérleteztek a látható világ fotografikus leképezésével. Az ezüst-halogenidek fényérzékenységének felismerése vezetett idővel a fényképezés létrejöttéhez. Ag, az ezüst vegyjele a címe Dobokay Máté Capa Központban látható kiállításának, amely a művész vegyészi és filozófusi kísérletezését mutatja be.

Kahlo_7

2019.06.23

Frida országa – Guillermo Kahlo mexikói fotográfiái címmel nyílt kiállítás június 22-én a Műcsarnokban. A 20. század első három évtizedében a Magyarországhoz hasonló gazdasági fellendülést megélt Mexikó épületeit dokumentáló fotós öröksége lánya, Frida Kahlo világhírű festőművész életművét is meghatározta.

Az együttműködés részeként megvalósult egy, a Budapesti Wagner-napok díjnyertes, új arculatát visszatükröző installáció.A Wagner nevének betűit formázó installáció az eseménysorozat végéig, június 23-ig tekintető meg a Müpa főbejárata előtti téren.

A Hal négyesben című, kétfelvonásos, zenés krimivígjáték lesz az idei Székesfehérvári Nyári Színház műsorán, amelyet ezúttal is a Feketehegy-Szárazréti Közösségi Központban tartanak. Az előadások július 11. és 14. között lesznek láthatók. Főszereplők: Závodszky Noémi, Tűzkő Sándor, Varga Lili és Ballér Bianka játszik, a rendező: Kozáry Ferenc színművész.

A Megszálottak az elmúlt időszakban két nemzetközi fesztiválon is díjakat nyert. Májusban a Keresztény Filmek Világfesztiválján, Orlandóban nyerte el Fésűs Nelly a legjobb női alakítás díját. Most a film az Alaska Film Awards nemzetközi fesztivál fődíját, az Északi Fény Kirobbanó Tehetség Díja elismerést nyerte el, a jakartai világfesztiválon pedig a legjobb európai film Arany Díjat, Pozsgai Zsolt pedig a legjobb rendezői díjat is megkapta három másik kollégája mellett. A jakartai verseny díjait augusztusban az indonéziai császári városban, Dzsogdzsakartában, több napos ünnepség keretében veheti át a rendező a császári család meghívására.

A Római Magyar Akadémia június 25-én 19.00 órakor Zsigmond Dezső: A Sátán fattya című nagyjátékfilmjével emlékezik meg a 40-es évek egyik legnagyobb magyar tragédiájáról, a Kárpátalján élő magyarság vészkorszakáról, amelyről évtizedekig beszélni sem volt szabad. A Nagy Zoltán Mihály azonos című művéből készült film, Kárpátalja úgynevezett felszabadulás utáni periódusát (1944-45) tárja a néző elé, és a tizenhat esztendős Tóth Eszter sorsán keresztül láttatja a málenykij robot, valamint a szovjet megszállás borzalmait.

Huszonöt helyszínen 80 programmal, 400 fellépővel és kiállítóval várják a vendégeket az ormánsági Bőköz fesztiválon augusztus 22. és 25. között. Fellép mások mellett a Ghymes, Karácsony János, a Talamba Ütőegyüttes, a Hot Jazz Band, a Tárkány Művek vagy a Rudan Joe Akusztik Band, a bőközi helyi jellegzetességeket a települések tájházaiban lehet megismerni. Részletek itt.

Június 28-án a Bujdosó Trió ad koncertet az óbudai Gázlámpa Kioszk teraszán. A Esernyős névre keresztelt helyszín célja, hogy a finom kávék mellett kultúrát is kínálhassanak a különleges hangulatú fő téren.

teraszlive_bujdosotrio_WEB

A Zalaegerszegi Kortárs Művészeti Fesztivál (ZA-KO) előadásával június végén megkezdődik a szabadtéri színházi rendezvénysorozat, a nyár utolsó hónapjaiban pedig zenés produkciókat mutatnak be Kvártélyház udvarán.

Fényfestéseket, fényinstallációkat, utcaművészeti produkciókat tartanak a 4. Zsolnay Fényfesztiválon június 27. és 30. között Pécsett.

Egyebek mellett a III. Richárdot, a Vihart és a Szentivánéji álmot láthatja a közönség a hatodik Nemzetközi Shakespeare Fesztiválon, amelyet június 27. és július 3. között szerveznek meg a vajdasági Cortanovcin.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma