Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2019.06.10

Popa Gergely hegedűművészből, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának egykori szólamvezetőjéből lett szervezői és vezetői feladatokat megoldó zenekari menedzser, majd tavaly óta zenekari igazgató Operában. Mint mondja, kényszert érzett a pályamódosításra: ki akarta próbáni, valóban nem lehet-e másként csinálni. Erről és a dalszínház zenekarának sajátos működéséről is beszélt.

popa3
Popa Gergely

Zenekari művészként mi ösztönözte arra, hogy adminisztratív, szervezői és vezetői feladatokban keressen kihívást?

Egyfajta belső kényszert éreztem arra, hogy változtassak, hogy megtapasztaljam, bizonyos dolgokat valóban nem lehet-e másként csinálni. Szerencsésnek érzem magam, mert sok külföldi tapasztalatom van, látom, hogyan működnek zenei együttesek, mi lenne az ideális, de azt is, hogy mi az, ami ebből itthon megvalósítható. Jelenlegi feladatom is ebből áll, az Opera zenekari igazgatójaként az én asztalomon találkoznak az elképzelések és a valóság.

Koncertzenekarok esetében már van tapasztalata. Mennyiben sajátos a helyzet az Operában?
Amint a jelenleg futó beruházások megvalósulnak, vagyis véglegesedik az Eiffel Műhelyház és befejeződik az Andrássy úti Ybl-palota felújítása, arra kell berendezkednünk, hogy a több mint kétszáz fős zenekar valójában minimum három együttesként működjön párhuzamosan, és valósítson meg napi szinten magas színvonalú előadásokat. Ez óriási szervezést jelent, miközben arra kell törekedni, hogy a zenészek mindennapjai, a koncertek, a próbarendek, az egyéb szereplések a lehető legkiszámíthatóbbak, tervezhetőbbek legyenek. Gondoljunk csak bele: itt nem arról van szó, hogy egy gondosan kimunkált próbafolyamat után a zenekar ad egy koncertet, hanem főként repertoárdarabokkal dolgozunk, arról nem is beszélve, hogy külön kell dolgozni a kórussal, az énekesekkel, a balettkarral, egyeztetni kell a műszakkal és a világosítást végző kollégákkal is. Ez türelmet és alkalmazkodást feltételez mindenki részéről. Mindemellett pedig meg kell találnunk azokat a középutakat, amivel a fenntartói jogszabályrendszernek is maradéktalanul megfelelünk.

popa2
Forrás: alon.hu

Hangszeres művészként mennyire érzi feladatának, hogy a szervezési teendőkön felül a művészi megvalósítás tekintetében is véleményt formáljon?

A megismert munkaköri leírásom valójában nagyon sokrétű, de rögtön az elején jeleztem a vezetőség felé, hogy nem szeretnék abba a hibába esni, hogy túl sok felelősségi kört kelljen lefednem. Egyszóval, ha a kollégák megkérdeznek, vagy a próbán és a hangversenyeken olyat hallok, ami kritikus, és érdemes rákérdeznem, akkor megteszem, de alapvetően azt szeretném, ha én az adminisztratív oldalról támogathatnám az igényes művészi munka létrejöttét.

Az Opera zenekarának reputációját tekintve, az ironikus hangok hajlamosak az árokzenekar kifejezéssel élni. Helytálló ez a megállapítás?
Azért vagyok könnyű helyzetben, mert most már látom, hogy hogyan működik egy árok-, és hogyan egy koncertzenekar. Ez egy teljesen másik működési forma, amit hiba lenne vádként felróni. Az Operában gyorsabban kell a zenei anyagokat elsajátítani, azzal a tudattal, hogy a próbafolyamat talán soha nem fog eljutni arra a szintre, ahonnan egy koncertzenekar egyáltalán megkezdi a munkát. A repertoár nagy és sokkal rövidebb idő áll rendelkezésre, hogy adott nívóra kerüljön egy produkció. Abból kell kiindulni, hogy az együttes tudja a darabot, a csiszolgatásra, bár folyamatos a törekvés, nem mindig marad kellő óraszám.

popa
Forrás: alon.hu

Milyen időtávra tervez egy menedzser?

Nagyon ritka és szerencsés helyzet az, ha egy vezetőnek – miután bizonyos irányelvek mentén, az elvárásokkal összefüggésben megvalósította az elképzeléseit – van lehetősége a működtetésre is. Az Opera a jelenlegi főigazgató ideje alatt valóban vett egy olyan új irányt, amivel a zenekari működés alapjai nem feltétlenül korrelálnak, és az elmúlt években is csak kisebb elmozdulások történtek, ugyanakkor az együttes jelentősen bővült, így sokat fiatalodott és játékminősége rengeteget javult. Az Opera már nem az a hely, ahol estéről estére a megszokott rendben csak le kell játszani az előadást. A társulatnak jelenleg is heti több alkalommal van vidéki fellépése, természetes, hogy ehhez hozzá kell szokni. Emiatt gondolom azt, hogy jelentős változásokat, a kitűzött társulatmegtartó- és erősítő célt tényleg csak lépésről lépésre, hosszabb idő alatt tudunk majd megvalósítani.

Ur Máté írása az Opera Magazinban jelent meg.

Sou_Fujimoto

2019.06.19

A természet és az építészet harmóniáját keresi Fudzsimoto Szú. A Magyar Zene Házát tervező japán sztárépítész azt mondja: mindig az adott tér ihleti meg, a Liget közepénél izgalmasabb helyszínt pedig keresve se találna. Úgy véli: ez a jövő modellje. INTERJÚ

_D0A3010_Copy

2019.06.19

Csáth Géza gyerekkora sejtelmesen dereng át novelláiból. A Margó Fesztiválon közelebb hajoltunk a varázsló kertjéhez, és Csáth Géza családjának fotóhagyatékával ismerkedhetünk meg. A fotográfiákon keresztül betekintettünk az író gyerekkori világába és az amatőr fényképészet és a családi albumok kezdeti korszakába.

Kantorok

2019.06.18

1958 óta ítélik oda a Balázs Béla-díjat a magyar filmszakma kiemelkedő szakembereinek. Idén nyolc filmes vehette át a díjat, köztük Nádorfi Lajos operatőr, akinek Kántorok című filmjét az Uránia Nemzeti Filmszínház június 11-én vetítette a díjazottak munkásságát bemutató sorozatban.

A Maling-hegység területén feltárt négy lábnyom segítheti az alsó kréta korban élt dinoszaurusz csoportok eloszlásának és evolúciójának tanulmányozását. Két sauropoda lábnyom az évek során részlegesen megrongálódott – három lábujj eltűnt –, ezért a nyomok emberi lábnyomnak tűntek, és sokáig a késő Tang-dinasztia (618-907) egyik híres tábornokának, Li Cunhsziaónak (858-894) tulajdonították őket.

Június 19-én kiállítás nyílik Pataki Ferenc festőművész képeiből a szentendrei ÚjMűhely Galériában Hommage à Barcsay címmel. Pataki művei általában az időt kívánják megragadni, ám mostani képei egyik alapeleme inkább a csend: nem a nyugalom csendje ugyan, hanem az alig érzékelhető, mégis folyamatosan zajló mozgások fojtott surrogása, a lassan málló, halkan áttetszővé horzsolódó felületek neszezése.

Ezüsttárgyak a történelmi Magyarországról címmel a 16. századtól a 20. század fordulójáig tekinti át a magyarországi ezüstművesség történetét a BÁV június 18-tól ingyenesen megtekinthető kiállítása. A tárlat a mindennapi használati eszközöktől a liturgikus tárgyakon át a gyűjtői ritkaságokig a legnagyobb ötvösmesterek virtuóz alkotásait vonultatja fel. A tizenkét jelentős hazai gyűjteményből származó, csaknem 150 alkotás reprezentatív képet ad a történelmi Magyarország 16. és 20. század közötti ötvösművészetéről.

Kőszínházi és független társulatok, valamint egyéni művészek nevezését is várja idén a Kaleidoszkóp VersFesztivál, amelyet október 16. és 20. között rendeznek meg a Váci Dunakanyar Színházban. A fődíj egymillió forint. Versszínházi előadásokkal június 30-ig, versmondással és versfilmekkel szeptember 30-ig lehet nevezni. A Kaleidoszkóp VersFesztivál elsődleges célja a vers megnyilvánulási formáinak felkutatása és bemutatása, valamint a hivatásos és az amatőr előadók, társulatok és alkotók közös színházi fesztiváljának megteremtése. A programokat idén is színesítik majd verszenei koncertek, de lesznek étteremszínházi előadások, ifjúsági produkciók és performanszok is.

Az Ismerős Arcok idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. A jubileumi alkalomból egy vadonatúj videoklipben újragondolva, szimfonikus kísérettel jelentették meg a Nélküled című emblematikus dalukat, amely az egész Kárpát-medencei magyarság összetartozásának jelképe lett. Június 22-én a Barba Negra Trackben adnak születésnapi nagykoncertet.

Történelmi-művészeti sétára várják az érdeklődőket a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában június 22-én 11 órára.

fszek

A magyar klasszikus zene, népi zene és cigányzene legkiválóbb művészei együtt lépnek fel a Budai Vigadóban június 23-án.

Június 20. és 23. között idén második alkalommal rendezi meg az operett műfaj koronázatlan királyáról, Rátonyi Róbertről elnevezett négynapos operettfesztiválját a Veszprémi Petőfi Színház. A színművész életének utolsó szakaszában négy előadást is rendezett Veszprémben.

Félezernél is több színházi, könnyű-, világ- és klasszikus zenei, táncszínházi, filmes és egyéb program várja a látogatókat a 12. Ördögkatlan fesztiválon július 30. és augusztus 3. között a baranyai Kisharsányban, Nagyharsányban, Beremenden és Villánykövesden.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma