NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2017.09.22

Miért szeretjük a varázslatos Keletet? Talán mert misztikuma, kincseinek tárháza kimeríthetetlen. Mindig újabb izgalmas, a miénktől eltérő felfedezésre bukkanunk. Eközben talán nem is sejtjük, mennyi párhuzam szövi át a magyar és a keleti kultúrát. Most ebből kaphatunk ízelítőt a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum új tárlatán, ahol a Sanghajban élő magyarok hagyatéka révén ismerhetjük meg a kínai metropoliszt.

Földig érő vörös kimonó. Virágözönnel tarkított arany legyező. Egy sanghaji utca látképe. Régi lakásbelső monumentális, előkelő bútorokkal berendezve. Egy szelet Sanghajból. Hogy hol? A Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeumban, ahol szeptember 21-én nyílt meg a Sanghay – Shanghai. Párhuzamos eltérések Kelet és Nyugat között című új kiállítás. Már a címe is különleges, ugyanis az emblematikussá vált távol-keleti nagyváros, Sanghaj nevét köti össze a budapesti mulató, a Sanghay bar nevével. A kiállítás célja, hogy egyrészt a Sanghajban akkoriban élő és tevékenykedő magyarok hagyatéka révén bepillantást engedjen a kínai metropolisz világába, másrészt hogy a magyarországi művészetben a keleti hatások bemutatásával megjelenítse az eddig kevéssé vagy egyáltalán nem kutatott területeket.

 

_D0A9605_Copy


A tárlatot Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár nyitotta meg, hangsúlyozva: Kelet misztikuma és kincseinek tárháza kimeríthetetlen. Mint mondta: az elmúlt hét esztendő számos lehetőséget adott a Kína és hazánk közötti kapcsolat építésére. Kína több alkalommal is bemutatta kulturális kincseit Budapesten, míg hazánk legnagyszerűbb alkotóit vitte el a távoli országba, ahol részt vettünk a sanghaji világkiállításon is. Az államtitkár felidézte: a Szépművészeti Múzeumnak köszönhetően Munkácsy Mihály festőnk remekműveit is megismerhette a kínai közönség.

 

Az új tárlat a két ország közötti párhuzamokat mutatja be. Különlegessége abban is áll, hogy a 20. század első felének képző-, ipar-, film-, fotó- és táncművészetét vizsgálja – fogalmazott Hoppál Péter, hozzátéve: a kiállítás nemzetközi szinten is egyedi, hiszen először állít párhuzamba ázsiai és európai tárgyakat úgy, hogy teljesen feltárja azok kontextusát.

 

_D0A9560_Copy


A megnyitóra meghívták Németh Gábor írót, aki emlékeztette a jelenlévőket a kiállításhoz készült magyar, illetve angol nyelvű katalógusra is, amelyben többek között filmtörténeti, tánctörténeti, építészeti és viselettörténeti tanulmányok szerepelnek. A gazdagon illusztrált tanulmánykötet húsz szerző együttműködésével jött létre. Az író úgy fogalmazott: most egy nagy könyvben járunk, hiszen az egész tárlat egy katalógus része, amelynek szerzői hatalmas munkát végeztek.

A kiállításon látható nyolcvannyolc digitális fotó, három filmrészlet és kétszáznál is több műtárgy mellett interaktív elemek is segítik az ismeretszerzést. A tárlatot a kurátorok: dr. Fajcsák Györgyi és dr. Kelényi Béla mutatták be. Mint kiderült: számtalan okot lehetne felsorakoztatni amellett, hogy miért éppen Sanghajt választották a kulturális párhuzamok bemutatására. Természetesen kézenfekvő magyarázat, hogy a budapesti mulató, amely a keleti világot idézte fel, éppen Sanghay nevét viselte. A mai Móricz Zsigmond körtéren 1937-ben megnyílt bár art deco berendezését neves iparművészek tervezték, és a világ, melyet felelevenített, jól reprezentálja a két világháború közötti időszak ellentmondásos hazai Kelet-képét. De Fajcsák Györgyi azt is felidézte, hogy hét évvel ezelőtt felkereste őket egy hölgy, aki Dessewffy Flóra ruháit hozta be a múzeumba. Flóra pedig éppen Sanghajban volt táncosnő, és az ottani turnéiról számos tárgyat és kínai divatot idéző fellépőruhát hozott haza magával. Ahogy a kurátor megjegyezte: Sanghaj híres volt éjszakai életéről, ahol több magyar fellépő is szórakoztatta a kínai közönséget.

 

_D0A9507_Copy


Dessewffy Flóra mellett azonban más magyar lakosok is voltak, akik formálták Sanghaj kultúráját. Ugyanis 1910 után a lakosság hihetetlen gyorsan nőtt, és a magyarok közül is sokan letelepedtek a városban. Ott volt például a Komor család, akik kereskedelemmel foglalkoztak, vagy Hudec (Hugyecz) László felvidéki magyar építész, aki az első világháborúban hadnagyi rangot szerzett. Hudec oroszországi hadifogságból szökve került Sanghajba 1918 októberében. A dinamikusan fejlődő metropoliszban az okleveles építész előbb rajzolói munkát vállalt Rowland Curry amerikai építész irodájában, majd 1924-től megnyitotta saját irodáját. Legnagyobb építészeti vállalkozása Sanghaj első felhőkarcolójának, a 22 emeletes Park Hotelnek a megtervezése volt. Építészként befolyásolta a metropolisz látványát.

 

Dr. Fajcsák Györgyi arra is utalt, hogy Rejtő Jenőnek egyik ihletője volt a kor híres titkosügynöke és kalandora, Trebitsch-Lincoln Ignác, aki a kínai nagyvárosban nyitott buddhista kolostort, és 1943-as temetésén százezres tömeg vett részt, köztük a teljes politikai elit is. Farkas Imre és neje pedig számtalan fotót készített Sanghajról, így nekik köszönhetően mi is végigsétálhatunk képzeletben a város utcáin. A kiállítás így nemcsak egy keleti városról, hanem hazánk kultúrájáról is szól, bemutatva több magyar izgalmas történetét.

 

_D0A9500_Copy


A 2018. április 8-ig látható anyagot a kiállításhoz kapcsolódóan kultúrtörténeti előadás-sorozat, építészeti nap, tematikus workshopok, havi rendszerességgel jelentkező Sanghaj-filmklub, valamint múzeumpedagógiai foglalkozások is kísérik.


A tárlatról részleteket ITT olvashatsz!


 

Kultúra.hu

Fotó: Csákvári Zsigmond

csuvas_02

2019.09.18

Nekünk, magyaroknak, sokkal több közünk van a törökökhöz, mint azt valaha is gondoltuk. A Gül Baba Türbéje Örökségvédő Alapítvány szeptember 20. és 22. között rendezi meg az első Gül Baba Kulturális Fesztivált, ahol a török-magyar kultúrából kaphat ízelítőt a színes programok iránt érdeklődő közönség. A változatos kínálatból ajánlunk most néhányat.

gyori-mark-R

2019.09.18

Győri Márk apja hippilelkész volt, az első keresztény rockbandát ő alapíotta. Ő tehénpásztornak készült, de operatőr lett, nem is akármilyen: az első magyar, aki netflixes filmet fényképezett, a Calibre című „skót Gyilkos túrát”, amely még Stephen Kingre is a frászt hozta. Dolgozott mások mellett Peter Stricklanddal (Varga Katalin balladája), Sopsits Árpáddal (A hetedik kör), a Mátyássy Áron rendezte Víkend című film fényképezéséért pedig Aranyszem-díjat kapott. Soós Tamás interjúja.

_D0A8747_Copy_1

2019.09.18

A korábbi historizáló, kissé megkövült művészettel szemben a szecesszió színes, játékos, dinamikus formákkal újította meg az építészet. A francia irányzat a burjánzó, kacskaringós természeti formákat, míg a németes a geometrikus elrendezést és a lineáris vonalakat kedvelte. A Budapest Beyond altal szervezett sétán Budapest öt ikonikus épületét jártuk be.

A legjobb animációs rövidfilm díját nyerte Rofusz Ferenc Az utolsó vacsora című alkotása a Jesus Cine Festen, az Argentínai Nemzetközi Keresztény Film Fesztiválon. Rofusz Ferenc kilencperces animációja Leonardo Da Vinci művének animációs festményfilm feldolgozása. A légy című animációjával 1981-ben Oscar-díjat nyert Kossuth-díjas rajzfilmrendező legújabb munkájáról szólva korábban elmondta: a film ötletét 40 évvel ezelőtt adta be a Pannónia Filmstúdióhoz, de akkor a vallási téma miatt nem készülhetett el. A keresztény filmek argentínai nemzetközi fesztiválján tavaly Pozsgai Zsolt Megszállottak című alkotása a legjobb külföldi filmnek járó elismerést és a zsűri különdíját kapta meg.

A magyar fővárost is érinti jövő őszi európai turnéján a Simply Red. A Mick Hucknall által vezetett világhírű brit soul-pop formáció 2020. november 23-án ad koncertet a Papp László Budapest Sportarénában, ahol Blue Eyed Soul című új stúdiólemezét mutatja be.

Szeptember 19-én A nagy könyvlopás címmel nyílik kiállítás a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban, amely a magyar kultúrtörténet egy érdekes, s ez idáig feltáratlan fejezetét mutatja be. 1959-ben a budapesti Műcsarnokban francia könyvkiállítást rendeztek: a kéthetes nyitvatartási idő végére a könyvek nagy részét ellopták a látogatók. A tárlat a magyar kultúrtörténetnek ezt a lappangó epizódját tárja fel, megidézve a könyvkultúra és a képzőművészet társadalmi-politikai kontextusát az ötvenes években.

Le kell bontani a Sheraton-lánc egy szállodáját Cuzco városában, mert építésekor ötszáz éves inka falakat romboltak le – döntött egy perui bíróság. Arról is döntöttek, hogy a lerombolt inka falakat újra kell építeni. A hétemeletes szállodát olyan városrészben, Cuzco történelmi belvárosában emelték, ahol az épületek magasságát két emeletben korlátozzák. A kulturális minisztérium korábban az építtetőt 2,2 millió dollárra (664 millió forint) büntette. A hatóságok 2016-ban állították le az építkezést, amikor már majdnem készen állt a szálloda. Cuzco történelmi városközpontja 1983-ban felkerült az UNESCO világörökségi listájára.

Először tartja Magyarországon éves közgyűlését a Fipresci, a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál keretében. A rangos szakmai szövetség a filmfesztivál meghívására érkezik a borsodi megyeszékhelyre. A közgyűlésre a világ 14 országából várják a filmes szakújságírókat. A Fiprescit 1930. június 6-án, Brüsszelben alapították, székhelye Münchenben van. A szervezet több mint 50 ország csaknem 400 filmkritikusát és filmújságíróját fogja össze a filmkultúra elősegítése, fejlesztése és a szakmai érdekek védelme érdekében. A szervezetnek egyéni és nemzeti szekciókhoz tartozó tagjai is lehetnek. Magyarországot a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztálya képviseli a szervezetben.

Szeptember 19-én 17 órától a világhírű természetfotós, Máté Bence tart előadást a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében.

image002

Hagyomány mai nyelven mottóval indult el a Főtér fesztivál, azaz a nagybányai magyar napok, amely szeptember 22-ig mintegy 120 programmal várja az érdeklődőket.

Több programot is kínál a következő hetekben a Rákóczi-szabadságharc emlékéve alkalmából a Hadtörténeti Intézet és Múzeum. Október végén útjára indítják a Rákóczi Expresszt is.

A Magyarság Házában folytatódnak a vasárnapi mesedélelőttök, lesznek könnyűzenei koncertek és az oktatási intézményeknek is kínálnak programokat.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma