GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2018.10.18

A Fotóhónap2018 fesztivál október 18-án nyílik meg a Weegee – A híres, 19351960 című kiállítással a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban. A Fotóhónap2018 fesztivál nemcsak kiállításokat szervez, hanem számos szakmai programot is kínál, köztük filmvetítéseket, beszélgetéseket és egy nemzetközi, nagyszabású konferenciát is, mely az irodalom és a fotográfia kapcsolatát vizsgálja.

weegee-fein-15
Weegee: A rabszállítóban, 1942. január 27.
Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018


A Magyar Fotóművészek Szövetsége 2018-ben tizenegyedik alkalommal rendezi meg a Fotóhónap2018 fesztivált. A rendezvénysorozat az elmúlt évek során a magyar fotográfiai élet szerves részévé vált. Kiemelt célja, hogy rámutasson a fotográfia tartalmi és eszközbeli sokszínűségére, és a kortárs művészet kontextusában értelmezze. A Fotóhónap2018 fesztivál keretein belül rendezik meg a Weegee – A híres, 1935–1960 című kiállítást, mely a tübingeni Institute for Cultural Exchange és a New York-i International Center of Photography együttműködésével valósult meg.

 

Weegee, eredeti nevén Arthur Fellig fotóriporter zsidó bevándorlók gyermekeként született a mai Ukrajna területén található Lembergben, ahonnan családjával 1910-ben New York városába emigrált. Szegénységben nőtt fel a Manhattan szomszédságában található, túlzsúfolt Lower East Side-on. Tanulmányait korán félbehagyta, hogy alkalmi munkákat vállalva segítse családja megélhetését. Miután 18 évesen otthagyta a szülői házat, az éjszakákat vasútállomásokon és hajléktalanszállókon töltötte, és a nap folyamán megszerzett szerény jövedelméből élt. Első találkozása a fotográfiával szintén egyik alkalmi munkájához köthető, amikor egy vándorfényképész mellett kellett segédkeznie. Egy fényképész stúdióban kezdett dolgozni 1918-ban, majd hamarosan önálló tevékenységbe kezdett, mint vándorfényképész. Egy pónilóval „felszerelkezve” Weegee képletesen, és szó szerint is elkápráztatta és lefényképezte a Lower East Side gyermekeit, majd a szüleiknek eladta a helyszínen előhívott képeket. Végül fotóriporterként helyezkedett el, biztos megélhetése és saját arculatának kialakítása érdekében éjszakai fotózásra specializálódott, hogy emberi drámák és szenzációk pillanatait örökítse meg, ami után az újságok sóvárogtak.


weegee-fein-99
Weegee: Andy Warhol és Weegee, d. n.
Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

 

A harmincas-negyvenes években Weegee neve szorosan összefonódott New Yorkkal és az ottani városi élettel. Fotóriporterként mindig az igazi sztorira vadászott, és folyamatosan úton volt, hogy megörökítse a tökéletes pillanatot. Weegee egy depresszióval és gazdasági válsággal küzdő társadalomban szembesítette nézőit a magánnyal, a szegénységgel és a bűnözéssel. Weegee munkássága azonban mégsem csupán a témája miatt vált ismertté, képeinek művészi ereje, drámai hatása, nyers realizmusa, éles kontrasztjai úttörő hatással voltak az elkövetkező fényképész nemzedékekre. Megmutatta a szépség és a boldogság pillanatait is, mert ez is hozzá tartozott a Lower East Side életéhez, Harlemhez, Boweryhez. Képei olyan lapokban jelentek meg, mint a PM Daily, a The Herald Tribune, a Sun vagy a Daily Mirror. Fotográfiái, túlmutatva a modern városi élet puszta dokumentációján, magát Weegee-t is megörökítik, hiszen a képeket mélyen átitatja alkotójuk karaktere és életrajza.


„Az évtized legismertebb képeit készítettem, különleges képeket, amelyek a város szívéről-lelkéről szólnak. Ehhez kevés volt az újságok és folyóiratok profi apparátusa, ehhez kívülről-belülről ismerni kellett a várost. És szeretni.” (Weegee)

 

A Mai Manó Házban megrendezett kiállítás – Weegee – A híres, 1935–1960 – az életmű legjobb képei közül mutat be 104-et, amelyek meghitt közelségből rajzolják ki New York portréját „amely a részegség, a zűrzavar és a szenvedély legvadabb pillanataiban is gyönyörű”. (William McCleery). Miután 1947-ben Hollywoodba költözött, Weegee legtöbb energiáját 16 mm-es filmek készítésének szentelte. Ugyanebből az időszakból származik a kiállítás részeként látható Weegee’s New York (1948) című film is, melyet a New York-i International Center of Photography kölcsönzött a Mai Manó Háznak.


weegee-fein-61
Weegee: Húsvétvasárnap Harlemben, 1940 k.
Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

 

A biennálé jelleggel megrendezett Fotóhónap fesztivál nemcsak kiállítási programjában, de szerkezetében is kísérletező, követve a nemzetközi trendeket. Idén, 2018-ban a világ rangos kortárs művészeti eseményei az együttműködési gyakorlatokra, különösen a kurátori kollaborációra helyezik a hangsúlyt, amikor több alkotó-szakember felkérésével alakítják ki a fesztivál tematikáját. A Fotóhónap2018 kurátorai a maguk aspektusából gondolkodnak a fotó alapú művészet jelenéről és jövőjéről, miközben kölcsönösen alakítják, reflektálják egymás munkáját. Boros Lili, Simon Kati, Szegedy-Maszák Zsuzsanna, Szigethy Anna és Tóth Balázs Zoltán kurátorok különböző utakon és gondolatmenettel közelítenek a fotográfiához, generációk és médiumok közötti feszültség és átjárás jellemzi a fesztivál idei kiállításait.

 

Az események a társadalmi elkötelezettség és felelősségvállalás jegyében szerveződnek, a művészet feltáró, értelmező szerepére koncentrálnak. Közös pont az emberi lépték megtartása, a mikrovilág vizsgálata, az intimitás, a beszélgetős atmoszféra-teremtés. A digitális kor kurrens témái a test manipulálhatósága és virtuális újjáteremtése, ezért a fesztivál kiállításaiban is megjelenik, vizsgálva az elidegenedés fogalmát is.

 

Urbánus fesztivál lévén, a város, városimage meghatározó szerepet játszik a programban. A Fotóhónap fesztivál helyszínválasztásában is igazodik a trendekhez, amikor a hagyományos kiállítóhelyek mellett számos olyan városi helyszínt fedez fel, és színesít meg, amelyek eddig kiestek, vagy nem elsősorban kiállítási térként voltak használatosak, a város rejtett értékeinek felfedezésére késztetve a nézőket.

 

A Fotóhónap2018 helyszínei:

Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház, Magyar Fotográfiai Múzeum, Fuga – Budapesti Építészeti Központ, Hidegszoba Stúdió, MIKVE Galéria –Budavári Palota nyugati pincerendszer, Artphoto Galéria, MyMuseum, Mai Manó Könyvesbolt és Galéria, Art Market Budapest 2018, K.A.S. Galéria, TOBE Gallery, Glassyard Galéria, Verzió Filmfesztivál, B32 Galéria és Kultúrtér, Budapesti Szlovák Intézet

 

További információ a www.fotohonap.hu oldalon található.

plakat003

czinege_vadaszaton

2019.03.18

Valóban elkártyázták részegen a mezőtúri téeszt? Mennyi esett le a hortobágyi „libáztatásból”? Milyen büntetés járt zugvadászatáért, szexuális zaklatásért, okirathamisításért, garázdaságért, megfélemlítésért? Mindez kiderül a Kommunista kiskirályok című kötetből, amelyet március 19-én mutatnak be a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában.

Vasgrof

2019.03.18

A magyar történelemben sok filmre kívánkozó alak van, de Mátyás királyt semmiképp nem ajánlaná Pozsgai Zsolt. A Balázs Béla-díjjal a napokban kitüntetett drámaíró, színházi és filmes szakember szerint, amit tudunk Mátyásról, az hamis, a történelmi tényeket pedig jobb nem bolygatni. Interjú.

14929-nora__012bir_9709

2019.03.18

Meddig tarthatjuk fogva saját magunkat, hazugságokkal cicomázva magáncelláinkat? És mi történik, ha rájövünk, hogy a csoda, amire várunk, csak egy tátongó fekete lyuk? Ilyen kérdéseket vet fel Botond Nagy rendezésében Henrik Ibsen Nóra című színműve, amelyet a Kolozsvári Állami Magyar Színházban mutattak be március 16-án.

Az elmúlt negyedszázad legjelentősebb kiállítása nyílt meg szombaton Ilja Repin műveiből a moszkvai Tretyjakov Képtárban. A világhírű moszkvai galéria a realista festő 300 művét – 170 olajképét és 130 grafikáját – gyűjtötte egybe 28 oroszországi múzeumból és hét magyángyűjteményből Repin születésének 175. évfordulója alkalmából. Az orosz fővárosban augusztus 18-ig látható tárlatot később bemutatják Szentpéterváron, szűkebb változatban Párizsban és Helsinkiben is.

Az ausztriai Szárazvámban (Müllendorf), a kismartoni járásban a legkevesebb öt ókori épület maradványai kerültek elő. Az eddig ismeretlen ókori falu egy sajátos római kori településfajta, egy úgynevezett vicus – saját önkormányzattal nem rendelkező falu vagy esetleg városrész – lehetett, amely kereskedelemből, kézművességből és szolgáltatásokból élt. A leletek azután kerültek felszínre, hogy egy építkezés miatt lebontottak egy régi parasztházat. Az épületmaradványokon kívül találtak 120 fémpénzt, dísztárgyakat és más kerámiákat is.

A nemzetközi tehetségeket bemutató programra meghívták aMayberian Sansküllots és a Belau együttest is. Az egyik legfontosabb európai zenei fesztivált május 30. és június 1. között rendezik, a két magyar csapat ezen, valamint az ahhoz kapcsolódó Primavera Pro ötnapos zeneipari találkozó (május 29. – június 2.) showcase rendezvényén is fellép.

Egy 22 millió évvel ezelőtt élt ősi majomfaj megkövesedett fogmaradványait tárták fel a kutatók egy északnyugat-kenyai lelőhelyen. Az eddig ismeretlen faj az óvilági majmok evolúciójának egy hiányzó láncszemét képviseli. Az Alophia metios fogainak felfedezését megelőzően a kutatók egy korábban Ugandában talált, 19 millió éves megkövesedett fog és egy Tanzániában feltárt, 25 millió éves lelet alapján vázolták fel a majmok evolúcióját, amelyből hatmillió évet azonban nem ismertek. Az Alophia metios fogai jóval kezdetlegesebbek voltak, mint a későbbi majmoké.

A három éve elhunyt George Michael angol popénekes műgyűjteménye 9,26 millió fontért kelt el. Az árverésen 75 tétel szerepelt, köztük Damien Hirst, Tracey Emin, Sarah Lucas és a Fiatal Brit Művészek csoport más alkotóinak munkái, akik George Michaelhez hasonlóan az 1980-as és 1990-es években felrázták a brit művészeti életet. Az árverés bevételét jótékonysági célokra fordítják. George Michael az 1980-as évek elején az Andrew Ridgeleyvel alapított Wham! duó tagjaként vált ismertté, majd szólókarrierjével is hatalmas sikert aratott. Csaknem négy évtizedet átívelő pályafutása alatt több mint 100 millió albuma fogyott, hét felvétele a brit slágerlisták első helyére került, lemezeiért három Brit Awards- és két Grammy-díjat vehetett át.

A Várkert Irodalom március 19-i alkalmán a 30 évvel ezelőtt elhunyt Márai Sándort, a 20. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb íróját idézik meg. Az est vendégei Mészáros Tibor irodalomtörténész, Tari Annamária klinikai pszichológus, Tompos Kátya színművész és Hajduk Károly színművész.

Marai_30

Nyikolaj Luganszkij orosz zongoraművész szólóestjével folytatódik március 19-én az „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat a Zeneakadémia Nagytermében. „Napjaink zongoristái közül Luganszkij messze kiemelkedik felkészültségével – jellemzi őt a Financial Times, kiemelve technikai virtuozitását, billentésének érzékenységét és azt a különleges művészi képességét, amellyel az orosz zene megérintő varázsát közvetíti a hallgatóságnak.

Különleges farsangi hangulatú mulatságot rendeznek a pécsi Modern Magyar Képtárban március 22-én. Az esemény fő ihletője a Bauhaus, illetve a Weininger Andor. A Bauhaustól New Yorkig című – március 31-ig látogatható – időszaki kiállítás.

A Müpában a nagysikerű koncertek, tánc- és újcirkusz-előadások mellett a szépirodalom is jelentős szerepet kap: a Vers-estek és a Literárium népszerű sorozatok mellett különleges egyszeri előadások is színpadra kerülnek. Március 18-án Sándor Iván munkásságát, áprilisban Kányádi Sándor munkásságát idézik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma