IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.02.09

Egyikük a Bolsojból, a másikuk a Mariinszkij Színházból érkezett, és mindketten a változás, a fejlődés, a rengeteg munka mellé tették le a voksukat, amikor Budapestre szerződtek. A Magyar Nemzeti Balett együttese 2018 őszén két címzetes magántáncossal bővült: csatlakozott a társulathoz Ivanova-Skoblikova Sofia magántáncos és Kosyreva Diana címzetes magántáncos. Decemberben A diótörőben, januárban a Giselle címszerepében láthattuk őket.

Ivanova_Skoblikova_sofia_foto_csibi_szilvia
Ivanova-Skoblikova Sofia
Fotó: Csibi Szilvia

 

Ivanova-Skoblikova Sofiát már láthatta színpadon a magyar közönség, hiszen fellépett a Müpában a Girls in Focus esten, a Trójai játékok című darab női változatában, és turnézott az Operát az Operából! sorozaton is. Saját azt mondja: nem is pihenni érkezett, ellenkezőleg.

 

Öt évvel ezelőtt diplomázott a neves Vaganova Akadémián, és már akkor kapott egy budapesti ajánlatot, de nem élt vele. „Ha az ember itt tanul, egyfolytában azt hallja, hogy csak »egy színház« van a világon, ez pedig a Mariinszkij. Nem is kérdés, hogy abban a pillanatban, amikor ott kap szerződést, nem is hezitál. Ráadásul már nagyon sok ismerősöm és barátom dolgozott ott, olyan volt, mintha hazamennék” – mesélte erről az időszakról.


Ivanova_Skoblikova_sofia
Ivanova-Skoblikova Sofia
Fotó: Stas Levshin


Ugyanakkor minden évben felmerült benne a magyarországi meghívás elfogadása, és 2018-ban érett meg a helyzet a váltásra. Ebben nem pusztán a hazai együttes repertoárja játszott szerepet: „Tősgyökeres szentpétervári vagyok, ott élt a dédnagyanyám, a nagymamám, az édesanyám, szeretem is, de a második legkedvesebb hely a világon számomra akkor Budapest lett. Az építészet, a hidak, az esti kivilágítás – csodaszép. Megérkeztem, körülnéztem, és azt vettem észre, hogy jól érzem magam. Egyszerűen hangzik, de nem olyan könnyű ilyen helyet találni.”

 

A város mellett az új feladatok is vonzották: az, hogy Budapesten egyszerre táncolhat nagy klasszikus darabokat és moderneket is. „Impulzív és temperamentumos vagyok, s bár szívesen formálok meg líraibb szerepet is, közelebb áll hozzám az, amihez tűz kell. Szeretem, amikor erős nőt kell megjelenítenem a színpadon. Ugyanakkor fontos az is, hogy technikailag kihívást jelentsen az adott mű. Erősnek lenni a színpadon számomra azt jelenti, hogy a nézők az én energiámból is visznek haza valamit” – jelentette ki.

 

kosyreva_diana_foto_csibi_szilvia
Kosyreva Diana
Fotó: Csibi Szilvia


Kosyreva Diana a Bolsoj Színházból érkezett hozzánk. Minden nehéz helyzetet bevállal, és sorra kiderül, hogy ezekben képes helytállni. Céltudatos, lenyűgöző munkabírású, igazi krízismenedzser. „Ez már a harmadik közösség, amihez tartozom. Először a Kaszatkina-Vasziljov Klasszikus Balettszínházban voltam első magántáncos, aztán részt vettem néhány nevesebb balettversenyen, a Bolsoj Színházban pedig öt évig dolgoztam. Van, akit örömmel tölt el a stabilitás, a kiszámíthatóság, van, aki egész életét ugyanannál az együttesnél éli le. Én nem így vagyok ezzel, nekem mindig kell valami új.”


 

Diana_Kosyreva_2
Forrás: bolshoimoscow.com


Kosyreva nemcsak a színpadon, de a színpadon kívüli világban is folyamatosan keresi az új lehetőségeket „Európában és Oroszországban élni gyökeresen más, nemcsak táncművészként, hétköznapi emberként is. Egy ekkora váltás új perspektívákat nyit: új nyelvet ad, új kultúrát.” Pályáján a budapesti szerződés volt az első, amely erőlködés nélkül érkezett. Korábban minden feladatért meg kellett küzdenie: „Folyamatosan jöttek a lehetőségek, be kellett ugrani valaki helyett egy-egy szerepbe, gyorsan kellett tanulnom, fejlődnöm, és én minden ilyen helyzetet ki is használtam. Néhány ilyen, megelőlegezett bizalmon alapuló beugrás után kiderült, hogy meg tudom oldani a nehezebb feladatokat is. Hirtelen jött minden, gyorsan kellett döntenem.”


diana
Forrás: bolshoi.ru

 

A fiatal balerina számára itt a legizgalmasabb tennivaló a modern repertoár elsajátítása. „A karrierem elején a bravúrszerepek érdekeltek, majd a líraibb karakterek vonzottak. Ma már elmondhatom: eleget táncoltam ahhoz, hogy ne így gondolkodjam. Megvan a fekete és a fehér hattyú is, táncoltam Giselle-t, voltam Kitri, és sorolhatnám. Mindegyik típusú szerephez más-más érzelmeket kell önmagunkban megtalálni és a felszínre hozni, de mára már felgyűlt bennem annyi színpadi- és élettapasztalat, hogy mindenhez találok fogódzót.”

Budapesten a GIF (Girls in Focus) című balettesten debütált. „Már az első próbákon rádöbbentem, hogy Oroszországgal és a Bolsojjal ellentétben Magyarországon nagyon jól tudják táncolni a modern stílust. Számomra óriási kihívást jelentett ezt megtanulni, ráadásul rendkívül gyorsan, egy nagyon intenzív próbaidőszak alatt. Tetszett a koreográfia, nagyon szerettem ezt a munkát.”


A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

lukoviczky

ahogy_eddig

2019.04.19

Egy magyar vizsgafilm, Moldovai Katalin Ahogy eddig című rendezői diplomafilmje is meghívást kapott a május 14-én kezdődő 72. cannes-i fesztiválra, a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programba.

btf_190420_wigama_lekko_c_sin_oliver

2019.04.19

Nagy Dániel Viktor előbb vágyott zenei karrierre, mint színészi babérokra. A sors mégis másként keverte a kártyákat: már ismert színészként alapította meg tavaly a Wigama Lekko névre keresztelt együttest Hrutka Róberttel, első lemezüket pedig április 20-án a Budapesti Tavaszi Fesztiválon mutatják be az Urániában.

190412_sunny

2019.04.19

Teltház, érdeklődő tekintetek, a színpadon hangfal, mikrofon, szintetizátor, mellette hatalmas, púderszínű selyemvirággal fedett fejű nő ül egy nagy doboz tetején, az arcát nem látjuk. Szürreális törzsi jelmezben, a fején cserepes virággal egy férfi érkezik, őt követi a társulat további nyolc tagja, és kezdődik a show. Emanuel Gat, aki immár ötödször jár nálunk, az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválon Sunny című művével arat tapsvihart.

A fosszíliák a dicynodonták legkevesebb hét-nyolc egyedéhez tartoznak, az emlősök ezen ősei ökörméretűek voltak. Vannak közöttük archosaurus- és más őshüllő-maradványok is, utóbbi a krokodilok őséé lehetett. A tudósok úgy vélik, hogy az 1x2 méter kiterjedésű és ugyanilyen mély terület ivóhely volt abban az időben, amikor nagy szárazság pusztított a térségben, és az állatok legyengült állapotuk miatt pusztultak el. Argentína gazdag a triász, a jura és a kréta földtörténeti korból származó fosszíliák lelőhelyeiben, olyan ősállat-kövületekre bukkantak a dél-amerikai országban, amelyek a bolygó északi részén nem fordulnak elő.

Egy antarktiszi expedíció a Viktória-föld északi részén bukkantank a kéznagyságú nyomra, mely az archosaurus nemhez tartozó állattól származik. Emellett a kutatók a Déli-sarktól mintegy 1700 kilométerre erdők megkövesedett maradványait fedezték fel. Ez arra utal, hogy 200 millió évvel ezelőtt az Antarktisz nem az a jeges kontinens volt, mint ahogyan azt ma ismerjük.

Az aranyozott, ezüst gótikus kehely, mely a talpába vésett felirat szerint egykor a diósgyőri eklézsia tulajdona volt, Luxemburgi Zsigmond idejéből származik, aki Nagy Lajos király vejeként lépett a trónra, majd német-római császárként a nemzetközi politika egyik irányítója lett. A kehely a 15. századból maradt fenn, és a miskolci Herman Ottó Múzeum gyűjteményéből érkezett a királynék várába szeptember végéig. Az ötvöstechnika, mellyel díszítették, Velencében alakult ki, magyarországi elterjedése a szoros magyar-olasz kapcsolatokkal, különösképpen Zsigmond velencei háborújával és gyakori itáliai tartózkodásával magyarázható.

Az egyelőre ismeretlen szövegek tartalmazhatják Kafka több, az író halála után befejezetlenül megjelent művének végét is, és fényt deríthetnek a világirodalom egyik legrejtélyesebb alakjára, akinek kulturális örökségére Németország és Izrael is igényt tart. A szövegekkel kapcsolatos hercehurcát akár maga Kafka is írhatta volna, annyira abszurd, hiszen egy olyan gyűjteményért folyt a harc, amelynek senki nem ismerte a tartalmát.

Csaknem 13 500 éves sírt tártak fel a dél-kínai Kuangtung tartományban, melyben egy guggoló pózban elhelyezett női holttestre bukkantak a régészek. A holttest egy 13 és 18 év közötti lányé, akinek azonban hiányzik a feje. Ez a Kínában valaha talált legrégebbi sírhely, amelyben a halottat szándékosan egy bizonyos pozícióban helyezték örök nyugalomra. A holttest különleges testhelyzetéből primitív vallásos hiedelmek megjelenésére lehet következtetni.

Az eredeti bemutató után ötven évvel újra a mozivásznon lesz látható Várkonyi Zoltán klasszikusa, a felújított Egri csillagok, amelyet nagyszombattól a sepsiszentgyörgyi Művész Moziban is vetítenek.

EgriCsillagok_-586x340

Koncertek, tojásfestés, interaktív gyermekelőadás és néptáncbemutató is várja az érdeklődőket húsvétvasárnap és húsvéthétfőn az Ibolyanap elnevezésű családi rendezvényen a Gödöllői Királyi Kastélyban.

Életre kelnek a húsvéti hagyományok, változatos programok várják a látogatókat az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban rügyfakasztó vasárnap és vízbevető hétfőn.

A Fővárosi Nagycirkuszban húsvéti programokkal, az artistaképzősök produkciójával és új műsorral várják az érdeklődőket a húsvéti hétvégén és a cirkuszi világnapon.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma