2010.05.28
Baglyas Erika
Vincze Ottót nem elsősorban a művészet, mint inkább a szituációk érdeklik. Műveivel megfordult már Ehrfurtban, a néhai Staasi börtönében, a Zella-Mehlis-i Mercedes Finommechanikai Művekben, egy türingiai volt orosz katonai lőtéren, a váci templomban és egyéb, nem kifejezetten „white cube” kiállítóhelyeken. Most a MOM Park Bevásárlóközpont közönségét célozta meg helyspecifikus installációjával.
 
Mint több más művében, most is térbeli asszociációk laza láncolatát fűzte fel, ezúttal uszodakötelekre a nemzetközi versenyszabályoknak megfelelő színfelosztásban, a bevásárlóközpont szerkezetének epicentrumában. Azt az illúziót keltve, mintha beékelődött volna egy uszoda a MOM Park konstruktivista szökőkútjába. Beavatkozása által a víz itt metaforává vált, a pihenőhely pedig startkővé. Ahonnan elrugaszkodhatunk, az egy Kassák Lajostól származó idézet, mondhatni forradalmi eszme itt a diffúz figyelemmel közlekedők világában. „Művészetről beszélni annyi, mint víz alatt énekelni”. A fémlemezből készült betűk, akár a bedobált pénzérmék, a medence alján nyugszanak. Fölöttük az úszósávok geometriai rendszere, és a bámészkodókat szállító üveglift. Mintha Kassák szelleme tért volna vissza, hogy bedobja a konkrét költészetet – immáron a Park Galériába.
 
 
Az installáció több ponton reflektál a környezetre, a térszerkezet adottságait figyelembe véve a szintek közötti vertikális mozgásra kínál egy képzeletbeli versenypályát alámerüléssel, felemelkedéssel. A szökőkút lefolyóján „fennakadt” mondat pedig a pihenőzóna terében abszurd kijelentésével minduntalan szem előtt van, ezért éppen úgy mossa át az ember gondolatait, mint az őt körülvevő reklámzóna.
 
De kihez is szól Kassákot megidézve Vincze Ottó? A vásárlóközönség, nem tudni, mennyire vevő a művészetre, tekintete szelektál és gyakran figyelmen kívül hagy ezt-azt. Illetve hagyna, ha Vincze Ottó nem lógatta volna bele installációját a látótérbe. A művészettel megkínált vásárlók szabad pályán mozognak, elég nézniük a látottakat és máris meggazdagszanak, legalábbis a tapasztalati úton történő befogadás élményével.
 
A többiek pedig – a műértők maroknyi serege – most aztán jól bevásároltak, versenypályára lettek állítva. Miközben a saját figyelmükért küzdenek, elképesztő tempót kell diktálniuk, mert a vízben nem csak a hang terjed gyorsabban, de a művészet is.
 
2012.08.31
Első alkalommal lesz látható Magyarországon és Közép-Európában az Orosz Föderáció Észak-Oszét-Alán köztársaságából érkező csoportos képzőművészeti kiállítás. A tárlat szeptember 11. és 26. között várja az érdeklődőket a Forrás Galériában.
2012.08.31
A nemzetközi képzőművészeti szcéna meghatározó magángyűjtője, az angol Lord Flyetly az 1990-es évek közepén közép-európai művészek alkotásaival egészítette ki nemzetközi gyűjteményét. Tíz éven át lengyel, cseh, osztrák, szlovén, román és orosz alkotóktól vásárolt. Az ír származású lord Magyarországon kizárólag egy alkotótól, Oroszy Csabától gyűjteményezett, kizárólag őt emelte be rangos kollekciójába. Ez a válogatás került most Budapestre, ez a kollekció tekinthető meg a Tat Galériában szeptember 4-től november 15-ig.
2012.08.30
Békeangyalt ábrázoló szobrot kapott ajándékba Siófok a Finnugor Népek VI. Világkongresszusának résztvevőitől.

Egyhangúlag megszavazta november 16-ai ülésén a baranyai megyeszékhely képviselő-testülete a Pécsi Harmadik Színházat (PHSZ) fenntartó, teljes mértékben önkormányzati tulajdonú nonprofit társaság eladását a Moravetz Produkció részére. Az 1988-ban alapított, állandó társulattal nem rendelkező, Vincze János vezetésével működő teátrumnak a Pécsi Nemzeti Színházba (PNSZ) történő beolvasztásáról szeptember 7-én döntött a megyeszékhely képviselő-testülete.

Sergio Ramírez nicaraguai író, volt alelnök nyerte el az idei Cervantes-díjat, amely a spanyol nyelvű irodalom legjelentősebb elismerésének számít – ismertette a zsűri döntését Ínigo Méndez de Vigo spanyol kulturális miniszter november 16-án Madridban. A döntőbizottság méltatásában kiemelte, hogy Ramírez műveiben a mindennapi élet elevensége az, ami műalkotássá változtatja a realitást.

A nagy érdeklődést és a zenei szakma kérését figyelembe véve a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) november 20-áig meghosszabbítja a jelentkezést A Dal 2018 pályázatra. A pályázóknak az eredeti határidőhöz képest öt nappal tovább, november 20-án éjfélig van lehetőségük feltölteni a www.mediaklikk.hu/adal oldalra pályaműveiket, hogy A Dal 2018 indulói között lehessenek.

A Legjobb Animáció díját kapta Klingl Béla Boxi című 3D-s animációs sorozatának Zöldben című epizódja, míg A legjobb ifjúsági film kategória győztese Andristyák Marcell IN Corp. – Integrated Nanotechnologies című alkotása lett a belgrádi Green Fest Nemzetközi Zöld Kultúra Fesztiválon.

Rekordáron, 450 millió dollárért (119 milliárd forint) kelt el egy 500 éves, Leonardo da Vincinek tulajdonított festmény egy november 15-ei esti New York-i árverésen. A kép Salvator Mundi (Világmegváltó) néven ismert. A valaha árverésen műalkotásért fizetett legmagasabb összeget adták érte. A meg nem nevezett vevő telefonon vett részt a licitálásban.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma