IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2010.05.28
Baglyas Erika
Vincze Ottót nem elsősorban a művészet, mint inkább a szituációk érdeklik. Műveivel megfordult már Ehrfurtban, a néhai Staasi börtönében, a Zella-Mehlis-i Mercedes Finommechanikai Művekben, egy türingiai volt orosz katonai lőtéren, a váci templomban és egyéb, nem kifejezetten „white cube” kiállítóhelyeken. Most a MOM Park Bevásárlóközpont közönségét célozta meg helyspecifikus installációjával.
 
Mint több más művében, most is térbeli asszociációk laza láncolatát fűzte fel, ezúttal uszodakötelekre a nemzetközi versenyszabályoknak megfelelő színfelosztásban, a bevásárlóközpont szerkezetének epicentrumában. Azt az illúziót keltve, mintha beékelődött volna egy uszoda a MOM Park konstruktivista szökőkútjába. Beavatkozása által a víz itt metaforává vált, a pihenőhely pedig startkővé. Ahonnan elrugaszkodhatunk, az egy Kassák Lajostól származó idézet, mondhatni forradalmi eszme itt a diffúz figyelemmel közlekedők világában. „Művészetről beszélni annyi, mint víz alatt énekelni”. A fémlemezből készült betűk, akár a bedobált pénzérmék, a medence alján nyugszanak. Fölöttük az úszósávok geometriai rendszere, és a bámészkodókat szállító üveglift. Mintha Kassák szelleme tért volna vissza, hogy bedobja a konkrét költészetet – immáron a Park Galériába.
 
 
Az installáció több ponton reflektál a környezetre, a térszerkezet adottságait figyelembe véve a szintek közötti vertikális mozgásra kínál egy képzeletbeli versenypályát alámerüléssel, felemelkedéssel. A szökőkút lefolyóján „fennakadt” mondat pedig a pihenőzóna terében abszurd kijelentésével minduntalan szem előtt van, ezért éppen úgy mossa át az ember gondolatait, mint az őt körülvevő reklámzóna.
 
De kihez is szól Kassákot megidézve Vincze Ottó? A vásárlóközönség, nem tudni, mennyire vevő a művészetre, tekintete szelektál és gyakran figyelmen kívül hagy ezt-azt. Illetve hagyna, ha Vincze Ottó nem lógatta volna bele installációját a látótérbe. A művészettel megkínált vásárlók szabad pályán mozognak, elég nézniük a látottakat és máris meggazdagszanak, legalábbis a tapasztalati úton történő befogadás élményével.
 
A többiek pedig – a műértők maroknyi serege – most aztán jól bevásároltak, versenypályára lettek állítva. Miközben a saját figyelmükért küzdenek, elképesztő tempót kell diktálniuk, mert a vízben nem csak a hang terjed gyorsabban, de a művészet is.
 

lukoviczky

2012.08.31
Első alkalommal lesz látható Magyarországon és Közép-Európában az Orosz Föderáció Észak-Oszét-Alán köztársaságából érkező csoportos képzőművészeti kiállítás. A tárlat szeptember 11. és 26. között várja az érdeklődőket a Forrás Galériában.
2012.08.31
A nemzetközi képzőművészeti szcéna meghatározó magángyűjtője, az angol Lord Flyetly az 1990-es évek közepén közép-európai művészek alkotásaival egészítette ki nemzetközi gyűjteményét. Tíz éven át lengyel, cseh, osztrák, szlovén, román és orosz alkotóktól vásárolt. Az ír származású lord Magyarországon kizárólag egy alkotótól, Oroszy Csabától gyűjteményezett, kizárólag őt emelte be rangos kollekciójába. Ez a válogatás került most Budapestre, ez a kollekció tekinthető meg a Tat Galériában szeptember 4-től november 15-ig.
2012.08.30
Békeangyalt ábrázoló szobrot kapott ajándékba Siófok a Finnugor Népek VI. Világkongresszusának résztvevőitől.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

A kutatók a neolitikus korszakból származó DNS-eket összevetve megállapították, hogy az őslakók Anatóliából (a mai Törökország területéről) Kr. e. 4000 táján értek a mai Nagy-Britanniába. A török ősök révén terjed el a földművelés Európa-szerte, így brit szigeten is. A neolitikus bevándorlók Britanniában a földművelésen kívül a nagy sziklákból készített építmények, megalitok hagyományát is elterjesztették. A Stonehenge is ennek a tradíciónak az egyik emléke.

A fosszíliák a dicynodonták legkevesebb hét-nyolc egyedéhez tartoznak, az emlősök ezen ősei ökörméretűek voltak. Vannak közöttük archosaurus- és más őshüllő-maradványok is, utóbbi a krokodilok őséé lehetett. A tudósok úgy vélik, hogy az 1x2 méter kiterjedésű és ugyanilyen mély terület ivóhely volt abban az időben, amikor nagy szárazság pusztított a térségben, és az állatok legyengült állapotuk miatt pusztultak el. Argentína gazdag a triász, a jura és a kréta földtörténeti korból származó fosszíliák lelőhelyeiben, olyan ősállat-kövületekre bukkantak a dél-amerikai országban, amelyek a bolygó északi részén nem fordulnak elő.

Egy antarktiszi expedíció a Viktória-föld északi részén bukkantank a kéznagyságú nyomra, mely az archosaurus nemhez tartozó állattól származik. Emellett a kutatók a Déli-sarktól mintegy 1700 kilométerre erdők megkövesedett maradványait fedezték fel. Ez arra utal, hogy 200 millió évvel ezelőtt az Antarktisz nem az a jeges kontinens volt, mint ahogyan azt ma ismerjük.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

palocnepviselet_500

Az eredeti bemutató után ötven évvel újra a mozivásznon lesz látható Várkonyi Zoltán klasszikusa, a felújított Egri csillagok, amelyet nagyszombattól a sepsiszentgyörgyi Művész Moziban is vetítenek.

Koncertek, tojásfestés, interaktív gyermekelőadás és néptáncbemutató is várja az érdeklődőket húsvétvasárnap és húsvéthétfőn az Ibolyanap elnevezésű családi rendezvényen a Gödöllői Királyi Kastélyban.

Életre kelnek a húsvéti hagyományok, változatos programok várják a látogatókat az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban rügyfakasztó vasárnap és vízbevető hétfőn.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma