2011.07.19
Götz Eszter
A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület éves kiállítását Magáért beszél címmel idén a Nemzeti Galéria fogadja be. Hangsúlyos a helyszín, mérföldkőnek tűnik a gesztus, amivel a magyar művészet hivatalos otthona felvállalja a legfiatalabb nemzedék munkáit.
 Balázs József Tamás: Csapda
A pályakezdés esélyeit segítő, közel 400 fős egyesület a művészeti szcéna egyik alakító tényezője. Sokoldalú csapat, a tagokat csupán a közös terep és az életkor fűzi össze, de a felfogásbeli és műfaji különbségek ellenére sokat tudnak adni egymásnak – és együtt a közönségnek is egészen mást jelent a megjelenésük, mint a szűkebb alkotói csoportok vagy önálló művészek bemutatkozása. Az idei tárlat kurátorának meghívott Petrányi Zsolt a legjobb pontot ragadta meg: három egyszerű kérdést intézett a stúdiósokhoz, ezek megválaszolása volt a részvétel feltétele. A kérdések a hazai művészeti élet legfontosabb tendenciáira, témáira és a művek megjelenési módjára vonatkoztak, a válaszokból pedig összeállt egy nemzedék vallomása létének közegéről: a művészetről. A teljes szöveg, a körkérdések és a névtelen válaszok a kiállítás kétnyelvű kiadványában olvashatók. Jó szívvel azt javasolnám a Stúdiónak, hogy vigye el az ország minden galériájába és kiállítóhelyére, a kurátoroknak, művészettörténészeknek pedig azt, hogy olvassák, kóstolgassák, mert ilyen közvetlen, őszinte, komoly és intenzív szöveg a kortárs képzőművészetről, annak belső alakító erőiről még nemigen született. A kétnyelvű kiadás ugyanezt a világ felé is tolmácsolja, Petrányi és az FKSE ezzel a kis, fekete-fehér füzettel, kis befektetéssel és zseniális ötlettel nagyot dobott, ami hosszú évekig kamatozni fog.
Kolarevics Rita: Kifeszített kardigán 
A kiállításon mindez csupán néhány szóban jelenik meg: azokban a kulcsfogalmakban, amelyek szintén a válaszokban fordultak elő, és amelyekből hármat kiemelve, Petrányi három szekcióba sorolta a műveket. Az első részbe a kifejezés formáját is az üzenet részévé emelő munkák kerültek: Czene Márta képmezőkre bontott, emlékezet-fragmentekből komponált képei, Kokesch Ádám hulladéktárgyakból szerkesztett pszeudo-műszere, Kolarevics Rita videói és fotói az élet tereinek bedeszkázásáról. Itt láthatjuk iski Kocsis Tibor meditációra hívó, gyönyörűséges és gigantikus triptichonját a Vezúv holdbéli felszínéről, Asztalos Zsolt sorozatát, amelyen a vegyjelekkel ábrázolt kémiai folyamatokat emberi kapcsolatokkal azonosítja, és ide kerültek Balázs József Tamás összehajtható és síkba hozható plasztikái is. A második blokkban radikálisabb, kifejezetten társadalomkritikus művek sorakoznak, hanginstallációk és objektek, az ökológiai katasztrófa előtt aktivizáló gondolatok – kitűnőek Kaszás Tamás asszamblázsai és metszetei –, egészen provokatív művek is láthatók, mint például a SZAF alkotócsoport feszületekből kirakott terepasztala, vagy Szigeti Gábor Csongor anti-fényreklámja. A harmadik szekció témája a „kísérleti egoizmus” lett, többek között Fischer Judit tömegcikkeket ábrázoló finom akvarelljeivel, Tranker Kata ökotudatos és egyben ironikus-szépséges environmentjével, Navratil Judit groteszk rajzaival, vagy Martin Henrik űr-fosszíliáival.
Számos kitűnő gondolat, érett művek és szellemes játékok a tradícióval, közel hetven alkotótól származó, több mint száz mű került egymás mellé. Jól bevált Petrányi ötlete, hogy kívülről jött koncepciók helyett maguk a résztvevők jelöljék ki az irányokat, hangsúlyokat, amelyek meghatározzák a tevékenységüket. A kérdések és a válaszok pedig a művek között, mellett és fölött egyfajta sűrű hálót alkotnak, annak reményében, hogy a kortárs művészet nem csak piaci szempontok alapján formálódik, hanem – és főként – saját belső energiái mentén.
2012.08.31
Első alkalommal lesz látható Magyarországon és Közép-Európában az Orosz Föderáció Észak-Oszét-Alán köztársaságából érkező csoportos képzőművészeti kiállítás. A tárlat szeptember 11. és 26. között várja az érdeklődőket a Forrás Galériában.
2012.08.31
A nemzetközi képzőművészeti szcéna meghatározó magángyűjtője, az angol Lord Flyetly az 1990-es évek közepén közép-európai művészek alkotásaival egészítette ki nemzetközi gyűjteményét. Tíz éven át lengyel, cseh, osztrák, szlovén, román és orosz alkotóktól vásárolt. Az ír származású lord Magyarországon kizárólag egy alkotótól, Oroszy Csabától gyűjteményezett, kizárólag őt emelte be rangos kollekciójába. Ez a válogatás került most Budapestre, ez a kollekció tekinthető meg a Tat Galériában szeptember 4-től november 15-ig.
2012.08.30
Békeangyalt ábrázoló szobrot kapott ajándékba Siófok a Finnugor Népek VI. Világkongresszusának résztvevőitől.

A Duna és a Duna World csatornán élőben sugárzott döntőben a nyolc finalista mezőnyét a szakmai zsűri pontozással négyre szűkítette. Pápai Joci (dalának címe: Az én apám), az Acoustic Planet (Nyári zápor), Vavra Bence (Szótlanság) és Nagy Bogi (Holnap) közül a tévénézők választották ki a nyertest. A nézőktől Pápai Joci kapta a legtöbb szavazatot, Az én apám lett Magyarország legjobb dala, és az énekes képviselheti az országot az Eurovíziós Dalfesztiválon május 14. és 18. között Tel-Avivban.

Brit kutatók nyolc éven át tartó kutatásukra alapozva megkérdőjelezték, hogy a megalitikus kulturális emlék-hely kövei a tengeren keresztül, hajón érkeztek volna a mai Anglia területére. Azt nem vitatták eddig sem, hogy a 42 kisebb kő, a „kék kövek” egy nyugat-walesi hegységből származnak. Most bemutatták annak a két kőbányának a helyszínét, ahonnan a kövek származhatnak. Az ókori Egyiptom kőbányáitól eltérően ezeket a lelőhelyeket könnyebb volt kiaknázni, mivel természetes, függőleges oszlopokból álltak. A kutatás során emberek készítette kőeszközöket, kövek maradványait és padozatokat is találtak, melyek szintén alátámasztják a feltételezésüket. A kőbányák korát ötezer évben határozták meg. Úgy gondolják tehát, hogy Stonehenge eredetileg egy kidolgozatlan, érdes kékkő-oszlopokból készült kör volt, és a homokkő-tömbjeit csak mintegy 500 évvel később kapta.

A nemzetközi hírű szoprán, Laki Krisztina március 18. és 25. között Budapesten tart mesterkurzust. A magyar és német nyelven zajló kurzus anyagát nemzetközi repertoárból választott lied, oratórium és ária adja. Jelentkezés és további információ: lakicoursehungary@gmail.com.

Két-két trófeával a The 1975 pop-rock együttes és Calvin Harris lett a Brit Awards nagy győztese a szerdán Londonban megrendezett díjátadó gálán. A The 1975 megkapta a legjobb brit együttes díját, és A Brief Inquiry Into Online Relationships című lemezükkel ők nyerték el a legjobb brit album díját is.

Rekord számú nevezés érkezett az idei filmhétre: hét kategóriában összesen 200 filmet regisztráltak a filmelőállítók és filmalkotók. A 2019. április 22-27. között zajló 5. Magyar Filmhét a Corvin moziban lesz.

2019. február 25-én, hétfőn, 18 órától a KÉP-ÉLMÉNY kiállításhoz kapcsolódva tárgyközpontú elemzés keretében járhatják végig az érdeklődők a Capa Központ nagy kiállítóterét Frazon Zsófia etnográfus, kurátor, a Néprajzi Múzeum muzeológusa vezetésével.

kep_elmeny

Lakatos Béla zongoraművész és zeneszerző mesél a jazzről a Beyond Budapest Jazztörténeti időutazás a Belvárosban című élményséta-sorozat következő, március 9-i állomásán.

Először hallható Magyarországon Georg Friedrich Händel monumentális oratóriuma, a Joshua. Händel kései oratóriumai közül ez volt talán a legsikeresebb. A magyarországi bemutatóra február 26-án este fél 8-kor kerül sor a Zeneakadémián a Magyar Händel Társaság és Savaria Barokk Zenekar közös rendezésében. A címszerepet az Artisjus- és Junior Prima-díjas tenor, Szigetvári Dávid énekli.

A búcsújárást bemutató színpadi műsorral és hajnalig tartó táncházzal várják az érdeklődőket szombaton a 23. Csángó Bálon a budapesti Millenáris parkban.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma