2009.09.11
Götz Eszter
Buddha alakja a keleti gondolkodásban a teljességet, a tökéletes nyugalmat szimbolizálja. A nyugati ember a pozícióval kezdi: leül a sarkára, néz és vár. Martin Henrik gipszbe öntötte, ahogyan elmerül a meditáló Buddha-pózban.
Az Inda Galéria tereiben bemutatott tárlat csak másodsorban a művekről szól. Ami igazán fontos, az maga az út, eleje és vége nélkül, a folyamat, a konceptuális ráközelítés. Martin Henrik régóta foglalkozik a Buddha-témával, megformálta internetes műben, kisplasztikában, csinált belőle printeket, forró műanyaggal felvitt enkausztika sorozatot - ezekből többet ki is állított most -, de újabban mélyebbre merül az anyagban: betonba, direkt gipszöntvénybe ülteti Buddha pózát.
 
 
 
Mindegyik műben a saját testét alakítja, ez az efemer hordozó, ezen vizsgálja a szellemi folyamatot. Meztelenre vetkőzik, elhelyezkedik lótuszülésben és a látványt, a testi élményt a legkülönfélébb eszközökkel dolgozza fel. Az egyik falat teljesen kitölti egy 32 fázisból álló szénrajzsorozat, amit két tükör segítségével készített, 32 különböző nézőpontból a mozdulatlanul ülő testéről. A másik teremben ugyanez a sorozat rajzonként megmozdul, animáció lesz belőle, egymásra fordulnak a nézetek, lebeg az ülő test, körbe fordul, közeledik és távolodik, téralakzat lesz és létrejön a rajzolt szobor. Ugyanitt egy kisméretű képen holdjáró felszerelésben, szkafanderrel és oxigénpalackkal óvja Martin az űrben lebegő ön-Buddhát, jelezve, hogy a fizikai törvények még az űrben sem engedik teljesen megszabadulni a földi kötöttségektől.
 
A fázisrajzokból összeálló animációval szemben láthatjuk azt a videót, amelyen Martin egy performansz keretében gipszbe önti a testét. Az öntvénydarabok úgy burkolják be, mintha valami áthatolhatatlan, kihűlt lávaréteg vonna palástot a teste köré. Amikor az arcát is elfedik, az orrába tett szívószál, melyen keresztül levegőt kap, az egyetlen kapocs a külvilághoz. Innentől az anyag súlya, a gravitáció, a megszilárdulás vezeti a folyamatot. A szilárd magba rejtett test szabályosan kezd lélegezni, a zen-buddhizmus által tanított egyszerű légzőgyakorlat egyszerre nem valamiféle szellemi út kezdő lépése lesz, hanem a túlélés kulcsa. A testhelyzet és a szabályos, nyugodt légzés magával hozza a nyugtalan elme elcsitulását, a tudat megtisztulását. A harmadik teremben pedig ott ül a kész gipszszobor, mint köztes eredmény.
 
 
 
Martin konceptuális művészete abban hoz újat, hogy magára a folyamatra figyel, nem a műalkotásra. Feloldja az elkülönülő műfajokat, egymásra vetíti az egyes eszköztárakat; valójában anyag és anyagon túli kapcsolatát vizsgálja, izgalmas sokféle irányban továbbfejleszthető formában.
2012.08.31
Első alkalommal lesz látható Magyarországon és Közép-Európában az Orosz Föderáció Észak-Oszét-Alán köztársaságából érkező csoportos képzőművészeti kiállítás. A tárlat szeptember 11. és 26. között várja az érdeklődőket a Forrás Galériában.
2012.08.31
A nemzetközi képzőművészeti szcéna meghatározó magángyűjtője, az angol Lord Flyetly az 1990-es évek közepén közép-európai művészek alkotásaival egészítette ki nemzetközi gyűjteményét. Tíz éven át lengyel, cseh, osztrák, szlovén, román és orosz alkotóktól vásárolt. Az ír származású lord Magyarországon kizárólag egy alkotótól, Oroszy Csabától gyűjteményezett, kizárólag őt emelte be rangos kollekciójába. Ez a válogatás került most Budapestre, ez a kollekció tekinthető meg a Tat Galériában szeptember 4-től november 15-ig.
2012.08.30
Békeangyalt ábrázoló szobrot kapott ajándékba Siófok a Finnugor Népek VI. Világkongresszusának résztvevőitől.

A Duna és a Duna World csatornán élőben sugárzott döntőben a nyolc finalista mezőnyét a szakmai zsűri pontozással négyre szűkítette. Pápai Joci (dalának címe: Az én apám), az Acoustic Planet (Nyári zápor), Vavra Bence (Szótlanság) és Nagy Bogi (Holnap) közül a tévénézők választották ki a nyertest. A nézőktől Pápai Joci kapta a legtöbb szavazatot, Az én apám lett Magyarország legjobb dala, és az énekes képviselheti az országot az Eurovíziós Dalfesztiválon május 14. és 18. között Tel-Avivban.

Brit kutatók nyolc éven át tartó kutatásukra alapozva megkérdőjelezték, hogy a megalitikus kulturális emlék-hely kövei a tengeren keresztül, hajón érkeztek volna a mai Anglia területére. Azt nem vitatták eddig sem, hogy a 42 kisebb kő, a „kék kövek” egy nyugat-walesi hegységből származnak. Most bemutatták annak a két kőbányának a helyszínét, ahonnan a kövek származhatnak. Az ókori Egyiptom kőbányáitól eltérően ezeket a lelőhelyeket könnyebb volt kiaknázni, mivel természetes, függőleges oszlopokból álltak. A kutatás során emberek készítette kőeszközöket, kövek maradványait és padozatokat is találtak, melyek szintén alátámasztják a feltételezésüket. A kőbányák korát ötezer évben határozták meg. Úgy gondolják tehát, hogy Stonehenge eredetileg egy kidolgozatlan, érdes kékkő-oszlopokból készült kör volt, és a homokkő-tömbjeit csak mintegy 500 évvel később kapta.

A nemzetközi hírű szoprán, Laki Krisztina március 18. és 25. között Budapesten tart mesterkurzust. A magyar és német nyelven zajló kurzus anyagát nemzetközi repertoárból választott lied, oratórium és ária adja. Jelentkezés és további információ: lakicoursehungary@gmail.com.

Két-két trófeával a The 1975 pop-rock együttes és Calvin Harris lett a Brit Awards nagy győztese a szerdán Londonban megrendezett díjátadó gálán. A The 1975 megkapta a legjobb brit együttes díját, és A Brief Inquiry Into Online Relationships című lemezükkel ők nyerték el a legjobb brit album díját is.

Rekord számú nevezés érkezett az idei filmhétre: hét kategóriában összesen 200 filmet regisztráltak a filmelőállítók és filmalkotók. A 2019. április 22-27. között zajló 5. Magyar Filmhét a Corvin moziban lesz.

2019. február 25-én, hétfőn, 18 órától a KÉP-ÉLMÉNY kiállításhoz kapcsolódva tárgyközpontú elemzés keretében járhatják végig az érdeklődők a Capa Központ nagy kiállítóterét Frazon Zsófia etnográfus, kurátor, a Néprajzi Múzeum muzeológusa vezetésével.

kep_elmeny

Lakatos Béla zongoraművész és zeneszerző mesél a jazzről a Beyond Budapest Jazztörténeti időutazás a Belvárosban című élményséta-sorozat következő, március 9-i állomásán.

Először hallható Magyarországon Georg Friedrich Händel monumentális oratóriuma, a Joshua. Händel kései oratóriumai közül ez volt talán a legsikeresebb. A magyarországi bemutatóra február 26-án este fél 8-kor kerül sor a Zeneakadémián a Magyar Händel Társaság és Savaria Barokk Zenekar közös rendezésében. A címszerepet az Artisjus- és Junior Prima-díjas tenor, Szigetvári Dávid énekli.

A búcsújárást bemutató színpadi műsorral és hajnalig tartó táncházzal várják az érdeklődőket szombaton a 23. Csángó Bálon a budapesti Millenáris parkban.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma