NFZ_XII.10-16-ig_782x90-borowicz

2009.09.11
Götz Eszter
Buddha alakja a keleti gondolkodásban a teljességet, a tökéletes nyugalmat szimbolizálja. A nyugati ember a pozícióval kezdi: leül a sarkára, néz és vár. Martin Henrik gipszbe öntötte, ahogyan elmerül a meditáló Buddha-pózban.
Az Inda Galéria tereiben bemutatott tárlat csak másodsorban a művekről szól. Ami igazán fontos, az maga az út, eleje és vége nélkül, a folyamat, a konceptuális ráközelítés. Martin Henrik régóta foglalkozik a Buddha-témával, megformálta internetes műben, kisplasztikában, csinált belőle printeket, forró műanyaggal felvitt enkausztika sorozatot - ezekből többet ki is állított most -, de újabban mélyebbre merül az anyagban: betonba, direkt gipszöntvénybe ülteti Buddha pózát.
 
 
 
Mindegyik műben a saját testét alakítja, ez az efemer hordozó, ezen vizsgálja a szellemi folyamatot. Meztelenre vetkőzik, elhelyezkedik lótuszülésben és a látványt, a testi élményt a legkülönfélébb eszközökkel dolgozza fel. Az egyik falat teljesen kitölti egy 32 fázisból álló szénrajzsorozat, amit két tükör segítségével készített, 32 különböző nézőpontból a mozdulatlanul ülő testéről. A másik teremben ugyanez a sorozat rajzonként megmozdul, animáció lesz belőle, egymásra fordulnak a nézetek, lebeg az ülő test, körbe fordul, közeledik és távolodik, téralakzat lesz és létrejön a rajzolt szobor. Ugyanitt egy kisméretű képen holdjáró felszerelésben, szkafanderrel és oxigénpalackkal óvja Martin az űrben lebegő ön-Buddhát, jelezve, hogy a fizikai törvények még az űrben sem engedik teljesen megszabadulni a földi kötöttségektől.
 
A fázisrajzokból összeálló animációval szemben láthatjuk azt a videót, amelyen Martin egy performansz keretében gipszbe önti a testét. Az öntvénydarabok úgy burkolják be, mintha valami áthatolhatatlan, kihűlt lávaréteg vonna palástot a teste köré. Amikor az arcát is elfedik, az orrába tett szívószál, melyen keresztül levegőt kap, az egyetlen kapocs a külvilághoz. Innentől az anyag súlya, a gravitáció, a megszilárdulás vezeti a folyamatot. A szilárd magba rejtett test szabályosan kezd lélegezni, a zen-buddhizmus által tanított egyszerű légzőgyakorlat egyszerre nem valamiféle szellemi út kezdő lépése lesz, hanem a túlélés kulcsa. A testhelyzet és a szabályos, nyugodt légzés magával hozza a nyugtalan elme elcsitulását, a tudat megtisztulását. A harmadik teremben pedig ott ül a kész gipszszobor, mint köztes eredmény.
 
 
 
Martin konceptuális művészete abban hoz újat, hogy magára a folyamatra figyel, nem a műalkotásra. Feloldja az elkülönülő műfajokat, egymásra vetíti az egyes eszköztárakat; valójában anyag és anyagon túli kapcsolatát vizsgálja, izgalmas sokféle irányban továbbfejleszthető formában.
2012.08.31
Első alkalommal lesz látható Magyarországon és Közép-Európában az Orosz Föderáció Észak-Oszét-Alán köztársaságából érkező csoportos képzőművészeti kiállítás. A tárlat szeptember 11. és 26. között várja az érdeklődőket a Forrás Galériában.
2012.08.31
A nemzetközi képzőművészeti szcéna meghatározó magángyűjtője, az angol Lord Flyetly az 1990-es évek közepén közép-európai művészek alkotásaival egészítette ki nemzetközi gyűjteményét. Tíz éven át lengyel, cseh, osztrák, szlovén, román és orosz alkotóktól vásárolt. Az ír származású lord Magyarországon kizárólag egy alkotótól, Oroszy Csabától gyűjteményezett, kizárólag őt emelte be rangos kollekciójába. Ez a válogatás került most Budapestre, ez a kollekció tekinthető meg a Tat Galériában szeptember 4-től november 15-ig.
2012.08.30
Békeangyalt ábrázoló szobrot kapott ajándékba Siófok a Finnugor Népek VI. Világkongresszusának résztvevőitől.

A várhatóan jövő év elején induló űrszondába időkapszulába egy CD-nagyságú korongot tettek, tele Izraelről gyűjtött információval. A gyermekrajzok mellett Izrael nemzeti történelmi és kulturális szimbólumait, az 1948-as Függetlenségi Nyilatkozat szövegét, dalokat és imákat, valamint világtörténelmi tényeket küldenek a Holdra. Ezek az űrjármű küldetésének végeztével nem térnek vissza a Földre. Az izraeli légiipar SpaceIL nevű nonprofit vállalatának gyártmánya az első izraeli űreszköz. Utoljára Kína hajtott végre hasonló küldetést 2013-ban, a februárival Izrael lesz a negyedik ország az Egyesült Államok, a Szovjetunió és Kína után, amely eljut a Holdra.

A madár farktolla a dinoszauruszok korából, a földtörténeti kréta korszak kezdetéről származik, amely fontos időszaka volt a madarak evolúciójának. Ez a korszak mutatja meg, hogyan alakultak át bizonyos dinoszaurusz-típusok madarakká. A lelet különlegessége, hogy az áttetsző borostyánban látni lehet a toll háromdimenziós felépítését, és ezzel sokkal több információhoz lehet jutni, mint az eddig fosszilis állapotban megtalált tollakról. A borostyánban fennmaradt farktollra Mianmar északi részén, a Hukawng-völgyben bukkantak a kutatók.

Több mint nyolcmilliárd koronát (100,8 milliárd forintot) költöttek a csehek 2017-ben új könyvek vásárlására, ami 200 millió koronával (2520 millió forinttal) haladta meg az előző évi ilyen célra fordított kiadásokat. A cseh könyvpiac forgalma tavaly 2,5 százalékkal emelkedett, míg 2016-ban még négy százalékkal. A könyvpiac növekedésének mérséklődése már harmadik éve tart. A kiadott könyvcímek száma ugyanakkor második éve csökken, ami elsősorban az egyetemi tankönyvek, jegyzetek, statisztikai kiadványok és módszertani útmutatók illegális másolásának következménye.

A Ruben Brandt, a gyűjtő című magyar animációs thrillert is bemutatják a hétvégén kezdődött Les Arcs-i Filmfesztiválon, amelyet tizedik alkalommal rendeznek meg a francia Alpokban. A francia Alpok 2 ezer méter magasan fekvő síparadicsomában az európai filmeknek szentelt fesztivál tíz év alatt az egyik legjelentősebb filmes szakmai találkozóhellyé vált. Az idén meghívott 120 európai szerzői nagyjátékfilm közül számos alkotást itt vetítenek először Franciaországban, még a mozibemutató előtt, köztük a Milorad Krstic rendezésében készült Ruben Brandt, a gyűjtőt is. Az első Les Arcs-i fesztiválnak Magyarország volt a díszvendége: 2009-ben 12 magyar kortárs filmet és azok alkotóit is megismerhette a közönség. Idén Lengyelországra esett a választás.

A felső-egyiptomi Asszuán kormányzóságban feltárt temetkezési hely a 18. dinasztia (Kr.e. 1550-1292) idejéből való. A kutatók három mészkőkoporsót is találtak, amelyek közül kettő gyerekeknek készült, emellett további 50 felnőtt és gyermek csontmaradványait, valamint edényeket és amuletteket.

Rendhagyó lemezbemutató koncert lesz a Zeneakadémián 2018. december 21-én. Tímár Sára Junior Prima-díjas énekesnő Református hálaének népzenével című lemezbemutató koncertje kiemelkedik a karácsonyi koncertkavalkádból, mivel a református gyülekezeti énekeket egyedülálló módon, népi hangszerek kíséretével szólaltatják meg.

Timar_Sara

Emlékül címmel mutatja be Herczku Ágnes Hozomány – Erdélyi népzene régen és most / Visa című lemezét december 19-én és 20-án a Hagyományok Házában. Az esten közreműködő zenészek és táncosok a folklórt nem ismerő nézőnek is felejthetetlen élményt nyújtanak.

A Kodály-módszert általában olyan fogalmakkal társítjuk, mint világhírű, egyedülálló, védett szellemi örökség, és büszkék vagyunk arra, hogy Magyarország a bölcsője. De tudatában vagyunk-e valójában annak, hogy mekkora kincs birtokában vagyunk? Látjuk-e, miként tekint a világ erre az örökségre?

Örökségi hétvégét tart december 15-16-án a Pro Urbe Civil Európai Fórum Visegrád és Bécs – Építészeti örökségünkről, Közép-Európában címmel. A neves nemzetközi szakértők részvételével zajló konferencián bemutatják azt az online fórumot is, amely az épített örökségről szóló párbeszédnek teremt felületet Európa lakossága számára.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma