kultura.hu_banner_herend_002uj

2017.06.02

Irodalom és színházelmélet iránt érdeklődőknek, költészetet kedvelőknek, misztikusoknak és szemlélődőknek, Istent keresőknek és Istent megtalálóknak – többek között nekik ajánlja Bogárdi Szabó István református püspök Sepsi Enikő új, Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában című könyvét.

Kep_jelenlet_kenozis_borito
Fotó: nemzetiszinhaz.hu

A Károli Könyvek sorozatában megjelent kötetet június 1-jén mutatták be a Kossuth Klub Dísztermében, ahol a szerzővel Rideg Zsófia dramaturg, valamint Bogárdi Szabó István és dr. Miklós Eszter Gerda beszélgetett. Sepsi Enikő, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja, Yves Bonnefoy, Valère Novarina és Jean-Michel Maulpoix műveinek fordítója, a kortárs francia költészet és színház, valamint a modern misztika kutatója. Legújabb művében a képi fordulat jelenségével, valamint a fogalmi metafora elméleti keretével kívánja bevezetni és összefogni két nagy témáját: a francia költészet és a színház reprezentációhoz fűződő, szerteágazó kérdésfeltevéseit, így a kortárs irodalom mellett teológiai és filozófiai nézőpontokat is tárgyal. Miklós Eszter rámutatott, hogy a címben is megjelenő hármas tematika korábban már vizsgált területeket takar, ám a szerző most ezeknek az új aspektusait tárja fel. Sepsi Enikő elmondása szerint sosem gondolta volna, hogy ezekről valaha könyvet fog írni, de ahogy fordított és kutatásait végezte, egyre inkább kirajzolódott számára a tematika, és végül már feladatának érezte azt, hogy a magyar tudományos közösség számára megközelíthetővé és megragadhatóvá tegye a témát.


Bogárdi Szabó László kiemelte, hogy ez végre egy vallási kérdéseket is tárgyaló, kultúráról szóló mű, valamint rámutatott a teológiai vonatkozásokra. „A vallásosság már a címben is megjelenik, különösen a kenózis szóban, mely a keresztény teológia egyik meghatározó kifejezése, Jézus testet öltését, alászállását jelöli” – magyarázta a püspök. A szerzők, akiket Sepsi Enikő művében tárgyal, köthetők a kereszténységhez, különös tekintettel Novarinára, aki úgy használja a kenózist, mint a tökéletes színészhez kapcsolódó fogalmat.


Sepsi_Eniko-kre.hu
A kötet szerzője, Sepsi Enikő.
Fotó: kre.hu


A folyamatot, ahogy eljutott a kenózistól különféle színészvezetési technikákig, Sepsi Enikő szerint akár profánnak is nevezhetjük. Három szöveg: Az ismeretlen tett, a Képzeletbeli operett és az Imígyen szóla Louis de Funès című produkciók színpadi megvalósulását tanulmányozza művében. Utóbbi kettőt színre vitték a debreceni Csokonai Színházban, ezek kapcsán hangsúlyozza könyvében a befogadói oldal felőli nehézségeket, valamint fontosnak tartja a darabok szemléletváltó jellegét a színészek számára is. „Ezt az aspektust többször hangsúlyozta Mészáros Tibor színművész is, aki mindkét darabban dolgozott a francia szerző-rendezővel” – állította Rideg Zsófia, a színdarabok dramaturgja, fordítója, akit arról kérdeztek, hogyan jelenik meg a gyakorlatban a Novarina-féle színészvezetés. Mint kiderült: semmi jót nem tud mondani róla, eleinte a színészek igen nehezen fogadták ugyanis a rendező instrukcióit (például: „Lyukaszd ki a teret a hangoddal!”; „Szakadékolom az embert.”). Mészáros Tibor sajnos nem tudott részt venni a könyvbemutatón, de az Imígyen szóla Louis de Funès színházjelenetének levetítésével virtuálisan jelen volt az eseményen. A monodrámában megjelent a percekig tartó rögtönzött mozdulatsor, mely Rideg Zsófia szerint „a testben való létezés esetlenségét ábrázolja”. Miklós Eszter ismertette, hogy „Novarina színháza elsősorban szövegszínház, azonban rendezéseiben kiemelt szerepet kap a tánc is. Esetében nem egy előre megkoreografált táncbetétről beszélhetünk, hanem a próbák során begyakorolt mozdulatokból összeálló, ám lényegét tekintve improvizált, perceken át tartó mozdulatsorról. A rendkívül intenzív fizikai igénybevétellel járó mozgás azonban nem a tetőpontján, egyfajta kitartott képben ér véget, hanem színre viszi az elfáradást, az elernyedést, a lelki értelemben vett kiüresedést. A Novarinánál a tánc így nem csupán az alkotás – és tágabb értelemben a teremtés – színrevitele, hanem a kenotikusként értett színház kicsinyítő tükre is.”


novarina_meszarostibor-nemzetiszinhaz
Valère Novarina és Mészáros Tibor az Imígyen szóla Louis de Funès próbáján
Fotó: nemzetiszinhaz.hu


„Az egész művet átfogja a negyedik műnemnek is nevezett műfordítás kérdése” – emelte ki Miklós Eszter, majd hozzátette: „A költészettel foglalkozó részben kiemelt helyet kap Lorand Gaspar életműve, nemcsak mint nyelvet váltó magyar-francia szerző, hanem mint Pilinszky János francia fordítója is. A szerző saját tapasztalataiból kiindulva elemzi a költői képiség átültethetőségének problémáját. A színházi fejezetben szintén hangsúlyos a Novarina-szövegek fordíthatóságának vagy inkább adaptálhatóságának kérdése, elsősorban a Képzeletbeli operett példáján keresztül.”


Sepsi Enikő a 88. Ünnepi Könyvhét és a 16. Gyermekkönyvnapok keretében június 10-én (szombaton) 14 órakor dedikál a budapesti Vörösmarty téren, a L’Harmattan standjánál.



Írta: Antal Lilla

joan--miro
2019.07.16

Az 1929-es év egyszerre volt válság és megújulás a szürrealisták számára: Max Ernst létrehozta első kollázsregényét, Salvador Dalí pedig csatlakozott a szürrealistákhoz. De szintén ekkor alakultak azok a csoportok, amelyek a Breton köréből kitaszítottakat gyűjtötte egybe. A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása erről a személyes és művészi ellentétekben gazdag évről mesél.

22

2019.07.16

Takács Vilkó és Lugosi Dani a kultikussá vált Nirvana Unplugged in New York album dalaival járják az országot – Budapesten legközelebb július 20-án láthatjuk őket a Kobuci Kertben , de olyan számokat is műsorra tűztek, amelyek azóta eggyé váltak a legendás zenekar munkásságával. A 061-nek arról meséltek, hogy mitől lehet a Nirvana ma is aktuális, van-e még létjogosultsága grunge-nak, és hogy összejöhet-e a nagy találkozás Dave Grohllal a Szigeten.

Ujvari_Milan_7

2019.07.16

„Elképesztő privilégium, hogy az ember folyamatosan fejleszteni tudja a tudását" – mondja Újvári Milán, egyike annak a tíz fiatalnak, akik idén Fülöp Viktor-ösztöndíjat kaptak. A 34 éves táncművész két évet töltött a Cirque de Soleil társulatában, körbeturnézta velük a világot, majd a szabadúszó létet választotta. Főként a Duda Éva Társulat munkáiban láthattuk, néhány éve pedig táncpegagógusként is dolgozik. Eközben pedig állandóan képezi magát.

Az amforák feltehetően egy hajótöréskor kerültek a tengerbe, a hajóroncsot azonban még nem találták meg. A kutatók szerint a korinthoszi A-típusú amforák a Kr. e. 7. és 5. század közötti időszakból származhatnak. A korsókat orsó alakú test, magas nyak és a vállat a perem alatti nyaki részhez kapcsoló fülek jellemzik, és valószínűleg bort vagy olajat tároltak bennük. A lelet megtalálásának helyén tovább folytatják a kutatásokat, ha sikerül megtalálni a hajóroncsot, amely az amforákat szállította, az lehet az eddig fellelt legősibb hajó, amely az albán partoknál süllyedt el.

A körülbelül 4600 éves tört falú vagy kettős lejtésű dahsúri piramis egyike annak a két piramisnak, amelyet az óegyiptomi negyedik dinasztiát megalapító Sznofru fáraónak emeltek Dahsúrban, a Gízánál kezdődő memphiszi nekropolisz déli végénél. A másik az északra fekvő vörös piramis, az ősi Egyiptom első, teljes egészében megépült piramisa. A piramis megnyitása azt jelenti, hogy a látogatók bemehetnek a belsejében lévő két kamrába, ha vállalják a fáradságos utat a 79 méter hosszú szűk alagútban. Be lehet menni a mellette fekvő kisebb mellékpiramisba is, amely a feltételezések szerint Sznofru főfeleségének, I. Hotepheresznek épült.

A fogyatkozás, amely országszerte látható lesz, 66 százalékos, vagyis a holdátmérő mintegy kétharmada merül a Föld árnyékába, ami szabad szemmel is látványos jelenség. Holdkelte után pár perccel a félárnyék (penumbra) kezd ráhúzódni a Holdra. Ezt szabad szemmel még nem érzékelhetjük. A már látható változásra magyar idő szerint kevéssel 21 óra előtt számíthatunk. A részleges fázis 22:01-kor kezdődik, ekkor lép be a Hold széle a teljes árnyékba, majd fokozatosan egyre nagyobb terület változik vöröses-barna színűvé. A részlegesség a legnagyobb kiterjedését, 66 százalékot 23:31-kor éri el, ezután apránként, ahogy jött, le is vonul a teljes árnyék. A részleges fázis vége 00:59-kor lesz, így csaknem 3 órán át tartó jelenség várható.

A színész és fia egy befektetői csoporttal 400 millió dollárból (116 milliárd forintból) akarja létrehozni a Wildflower Stúdiót Queensben, ahol már négy nagy stúdió működik. Az elképzelések szerint nemcsak műtermeket építenek majd, hanem teljes produkciós apparátust biztosítanak, amely az utómunkákat is el tudja végezni.

Puskin Anyegin című regényének első kiadása 1825-ben a szentpétervári Közoktatási Hivatal nyomdájában készült. Ennek egyik példányát bocsátotta árverésre a Christie's Londonban. A kötet végül a becsült ár háromszorosáért kelt el az aukciósház portálja szerint. Az árverésen több mint 120 kötet szerepelt, Gogol Esték egy gyikanykai tanyán című novellagyűjteményének első kiadásáért 175 ezer fontot fizetett egy gyűjtő, Puskin Ruszlán és Ludmilla című elbeszélő költeménye első kiadásának egy példányát pedig 144 ezer fontért vásárolták meg.

Július 20-án, szombaton rendezik meg a második Libegők éjszakáját; az országos rendezvényhez az idén hat helyszín csatlakozott.

libego

Szimfonikus koncertszínházi előadáson láthatja a közönség a Légy jó mindhalálig című musicalt július 23-án és 24-én a debreceni nagyerdei színpadon. A darab élő szimfonikus zenekari kísérettel a debreceni Csokonai Színház és a Nagyerdei Szabadtéri Játékok közös produkciójában, Móricz Zsigmond születésének 140. évfordulója alkalmából kerül színre.

Július 27-én rendezik meg a 194. balatonfüredi Anna-bált, ezt megelőzően az Anna-fesztiválnak ad otthont a város, ahol prímásverseny és operagála is várja az érdeklődőket.

A sárospataki Rákóczi Múzeum július 20-21. között ismét megszervezi az Ostromhétvégét. Magyarországról, Szlovákiából, Lengyelországból, Olaszországból és Ausztriából érkeznek történelmi hagyományőrzők, akik csapataikkal tábort vernek a várkertben. 17. századi ruhákba öltözött katonák és családtagjaik várják az érdeklődő közönséget a korabeli mesterség-, tüzérség- és hadi bemutatókra, tábori mustrára.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma