IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.04.10

Emanuel Gat világhírű táncos-koreográfus 23 éves koráig karmesternek készült, csupán ezután fordult a táncművészet felé. Ennek is köszönhető sajátos megközelítésmódja, ahogyan a zene merész alkalmazásával tánc és hangzás újszerű viszonyait építi fel. Együttesével április 12-én és 13-án ismét Magyarországon vendégszerepel.

c_emanuel_gat
Emanuel Gat

A klasszikus balettel ellentétben a kortárs táncban olykor egészen rendhagyó élettörténetekkel, pályaképekkel találkozhatunk. Míg előbbinél meglehetősen szigorú rendben sorakoznak a képzés, kibontakozás, pályazárás kötötten kronologikus szakaszai, a modernben gyakoriak a szokatlan momentumok.

A marokkói származású, Izraelben született, Franciaországban élő Emanuel Gaté még ezek közül is kiemelkedik: a táncos-koreográfus ugyanis meghökkentően későn, 23 évesen került csak közvetlen kapcsolatba a táncművészettel – ezt megelőzően zenei tanulmányokat folytatott, karmesternek készült.


c_gady_dagon
Tavaszi áldozat
Fotó: Gady Dagon

A húszas éveiben járó Emanuel Gat a neves koreográfus, Nir Ben Gal workshopjának résztvevőjeként köteleződött el a tánc mellett, és néhány hónappal később csatlakozott is együtteséhez. 1994-ben már koreográfusként is debütált, de valódi alkotói áttörésére csak saját formációja megalapítása után került sor.


A 2004-ben megalakult Emanuel Gat Dance bemutatkozó produkciója két egyfelvonásos volt: a Téli utazás, Tavaszi áldozat című est művei ma is a táncegyüttes repertoárján találhatók. E produkcióival a koreográfus 2006-ban elnyerte a rangos New York-i táncdíjat, a Bessie Awardot is.

photos_by_gady_dagon
Téli utazás
Fotó: Gady Dagon

A társulat és vezetője nem sokkal később Franciaországba települt: ma is ott, a Marseille- és Montpellier-közeli Istres-ben működnek. Első, új hazájukban elkészült alkotásuk a Silent Ballet (2008) című produkció volt.

Gat együttese 2010-ben tért vissza Budapestre, és ebben az évben a magyar közönség ismét láthatta a Téli utazást (Gat és Roy Assaf előadásában), illetve az ugyancsak kettejük táncolta Téli variációk című alkotást. A társulat 2012-ben a Brilliant Corners, 2015-ben a Romantikus tengerpart, 2017-ben pedig a Gold és a Sacre című előadással járt Magyarországon.


sacre_emanuel_gat_michael_loehr
SACRE
Forrás: michael-loehr.com

A pályafutása csúcsára ért alkotó az elmúlt másfél évtizedben világszerte tanította be műveit vagy hozott létre új produkciókat számos rangos együttes számára, a Párizsi Operaház balettjétől a Genfi Nagyszínház balett-társulatán át a Svéd Királyi Balettig.


2013-ban Emanuel Gat a Montpellier-i Táncfesztivál társult művésze lett. 2017-ben Montpellier-ben egy kivételes vállalkozással keltett figyelmet: a Lyoni Operaház modernitásra hagyományosan fogékony balettje és saját táncosai számára hozta létre Tenworks című, rövid képekből álló produkcióját.

_emanuelgat_gold
Gold
Forrás: emanuelgatdance.com

2018-ban Gat a világhírű Avignoni Fesztivál programjában mutatta be Story Water című, 12 táncosra és 13 zenészre, Pierre Boulez zeneművére komponált alkotását. Ugyanettől az évtől társult koreográfusként dolgozik a párizsi Chaillot Nemzeti Táncszínházban. Yooo!!! című, fiatal közönséget megcélzó, bemutatkozó alkotásának premierjére alig néhány héttel budapesti vendégjátékuk előtt, március 13-án került sor.

plage_romantique_emanuelgatdance
Romantikus tengerpart
Forrás: emanuelgatdance.com

A modern táncba érkező, társművészeti irányokból jött alkotók – zenésznek, képzőművésznek, építésznek indult személyiségek – sajátos nézőpontokkal, felvetésekkel gazdagítják e sokszínű világot. De ne szűkítsük le a messziről érkezettek körét csak a művészetekre: pszichológus-, mérnök- vagy matematikus-koreográfusok sora is maradandó értékeket hozott létre új látásmóddal e területen.

Emanuel Gat, a zenei pályáról a tánc felé kanyarodó koreográfus-táncos a zenei anyag újszerű és merész alkalmazójaként nyúl közismert művekhez. Nem csupán hangulatukat, tartalmukat gondolja újra, de merész társításokkal is előáll, s mélyre, merészen nyúl a zenei szövetbe. Tánc és hangzás újszerű viszonyait építi fel vagy ad alkalmat a rácsodálkozásra. Jelentéstartalmakat tágít, meglep, válogatottan kiváló táncosaival izgalmas szellemi kalandokra hív.

_emanuel_gat_julia_gat_brilliant
Brilliant Corners © Emanuel Gat & Julia Gat

2016-ban született Sunny című produkciója, melyet most a Budapesti Tavaszi Fesztivál műsorán láthatunk, izgalmas például szolgál Gat alkotói világára. A mű komponistája, a dunkerque-i születésű, Amszterdamban élő Awir Leon élőben játszik a színpadon. A váratlanul alakuló, egymásba áttűnő jelenetek, hangulatok, ismerős és ismeretlen atmoszféraszilánkok, a közösségi lét színes ábrázolata – csupa jellegzetes, Gat-féle momentum, mely izgalmas kompozícióvá sűrűsödik-épül a szemünk előtt.


btf_190412_sunny_c_julia_gat
Sunny © Julia Gat

A cikk eredetileg a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos blogján, a btf.blog.hu oldalon jelent meg.

lukoviczky

Saint-Philibert_apatsagi_templom_Tournus_1953__Lucien_Herve_R

2019.04.21

Igazi 20. századi, kalandos magyar élet jutott Lucien Hervének. Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen 1910-ben, majd 18 évesen Párizsba ment. Dolgozott bankban, volt divattervező, festett képeket, újságíróként, majd fotósként épített karriert. A francia hadsereg katonájaként volt hadifogoly, szökevény, az ellenállás tagja. Épületekről született képei tették híressé. A 97 évesen elhunyt fotós műveiből Lucien Hervé – Az építészet csendje címen nyílt kiállítás a Pannonhalmi Főapátságban.

deri-tojas2_R

2019.04.21

A néprajzi és népművészi gyűjtemények kialakulásának már viszonylag korai szakaszában figyelem fordult a hímes tojások felé, s hamar a kollekciók részévé váltak. A debreceni Déri Múzeum is őriz néhány értékes darabot. Van, amelyiket karcolt technikával díszítették, másokat írókával, a legújabbat pedig ecsettel, temperával festették.

kerekes_gabor

2019.04.21

A 2000-es évek elején webes galériaként induló, pár éve a Bartók Béla útra költöző Artphoto Galériában számtalan kiemelt alkotó munkái fordultak meg. Az izgalmas kezdeményezések iránt nyitott intézmény Kerekes-Barabás Projekt címmel nyílt kiállításának tárlatvezetésén jártunk.

A Fragonard-gyár új parfümmúzeumában a látogatók mintegy 400 parfümmel, és az illatszerek európai történetével is megismerkedhetnek. A múzeum a dél-franciaországi Grasse városában található világhírű parfümgyáré, amelyet hagyományos parfümkészítő művészetéért 2018-ban az UNESCO is felvett a kulturális világörökségi listájára. Míg régen az erős illatokat elsősorban temetési szertartások, később pedig a testszag elfedésére használták, a középkortól kezdve a parfüm már a luxusterméknek számított. Bár az egyház sokáig rossz szemmel nézte az illatosítást, a keresztes hadjáratokról visszatérők is sok egzotikus parfümöt, olajat hoztak magukkal Európába, új illatokkal gazdagítva a kínálatot. A 18. századtól az erős illatok kifinomultabbá váltak, ám még a 20. század elején is nehéz illatok hódítottak a mai ízléshez képest.

Előadó-művészeti tevékenységű nonprofit céget hoztak létre az ősszel elindult pásztói színház alapítói, köztük Kautzky Armand. A Balassi Bálint Színház Nonprofit Kft. másik két tulajdonosa Katona Attila zeneszerző és Katona József díszletfestő iparművész. A színházalapítást a 9 ezres kisváros kezdeményezte. Az előadások a művelődési házban zajlanak majd.

A budapesti Nemzeti Színház repertoárján is szereplő Ady-estjével vendégszerepel a kolozsvári színházban Földes László Hobo. A föltámadás szomorúsága című verses-zenés összeállítás április 24-én, szerdán 17 és 20 órától tekinthető meg a színház Stúdiótermében.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

Május 25. és június 2. között negyedik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat (Zsimü) Budapest meghatározó kulturális helyszínein.

budapest_bar

Antonín Dvořák nagyszabású h-moll gordonkaversenyét tűzi műsorra a Pannon Filharmonikusok zenekar április 27-én a pécsi Kodály Központban. A gordonkairodalom egyik legjelentősebb darabját Alexander Buzlov orosz csellóművész szólaltatja meg.

M/Ámor vagy amit akartok címmel, a Shakespeare-komédiák sajátos dramaturgiáján alapuló vígjátékot mutat be a Terminál Workhouse fiatal alkotókból álló csapata a Kós Károly Művelődési Házban április 23-án, kedden 19 órakor.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma