2014.12.12
Végh Nóra

Dosztojevszkij híres regénye, A Karamazov testvérek színpadi adaptációját Valló Péter rendezésében december 21-én mutatják be a Radnóti Színházban. Az előadás a színház orosz sorozatának újabb állomása. Morcsányi Géza dramaturgot kérdeztük a szereplőkről, a többszólamúságról és a mű aktuális kérdéseiről.

morcsanyinagy
Morcsányi Géza Fotó: Falus Kriszta

A Karamazov testvérek egy többszólamú, polifon regény. Mit tartott a legfontosabbnak kiemelni az adaptáció során?

Igyekeztünk megőrizni a regény történetének magvát és azokat az alapvető fordulatokat, amelyeket a jelentés szempontjából kulcsfontosságúnak ítéltem. Itt nem kisebb kérdésekről van szó, mint az emberi élet értelméről, a hit lehetőségéről, a hit utáni vágyakozásról, vagy a világgal való szembenézés mozzanatáról. Amikor a hit vagy segít az embernek, vagy nem, és amikor keserű befogadni a valóságot. A kérdés, hogy ebben tud-e a hit támaszt nyújtani, vagy van-e egyáltalán ezekben a szituációkban segítség? Ebből következett Valló Péter rendezővel való döntésünk, hogy ebben az előadásban nem szerepelnek nők. Elegendőnek véltük, ha a nők története a férfi és a transzcendentális hősök függvényében jelenik meg, ugyanakkor a szerelem és a szenvedély motívuma is ugyanolyan erős. Lehet koncentrálni azokra a férfi alakokra és drámákra, amelyekben a nők jelentése megmutatkozik.


Ez mennyire jelentett kihívást?

A színházi szaktudás lényege, hogy a lehetőségekhez alkalmazkodva, ahol lehet, magunkat felülmúlva ideális színházi konstrukciót hozzunk létre. Voltaképpen nem is kihívás volt, mint inkább a lehetőségekkel való számvetés azzal az elképzelésünkkel, hogy megtartsuk azt a nagyon speciális és izgalmas – az évszázadok alatt frissességéből, erejéből nem vesztett – Dosztojevszkij-féle drámaiságot, ami a dialógusok minden egyes mondatában ott feszül. Ez nem a polgári dramaturgiának a felhasználása, ez ennél sokkal bensőbb és izzóbb, polifónabb drámaiságot jelent. Ugyanakkor az előadás még nagyobb kihívás a színész számára, hiszen több szenvedély hosszabb távon való fenntartása, ábrázolása, eljátszása a feladat. Úgy, hogy közben ez intellektuálisan is átélhető és fölfogható legyen, mert minden mondatnak olyan tartományai vannak, amik – akkor is, ha nagyon érzelmes, hétköznapi, vagy durva mondatokról van szó –, a színész számára is maximális feladatot jelentenek. És persze a mi számunkra is, hogy ezt a nagyon különleges, lávaszerű folyamot érzékileg forró és szenvedélyes módon tudjuk megjeleníteni a színpadon. Nem a történet elmondása a lényeg, hanem az a mély réteg, amiben ezek az emberek az életük és a cselekedeteik minden pillanatában végső kérdésekkel viaskodnak, ki-ki a maga intellektuális színvonalán. Ezt a fajta elementaritást és alapvető drámaiságot nagyon kevés más szerző művében lehet föllelni.


Karamazov_teljes_1_Balint_Daniel
Fotó: Bálint Dániel


És hogyan jelenik meg az előadásban ez a transzcendentális réteg?

Az Ördög és a Nagy inkvizítor valódi regényhősök, még akkor is, ha akár posztmodernnek is nevezhető módon az egyik valamelyik szereplő írásművében létezik, a másik pedig az egyik főhős megbomlott elméjének a terméke. Ettől még ugyanolyan valóságos figurák, mint azok, akik ott esznek, isznak, szerelmesek, verekszenek és gyilkolnak. Egyrészt a regény nem megkérdőjelezhető központi témája, hogy mit kezdjen az ember a hittel, másrészt pedig egy ilyen nagyon túlérett szellemi korszakban, mint a miénk, óhatatlan, hogy a hit központi kérdéssé válik, még akkor is, ha az ember nem hívő. Nagyon fontos volt számunkra, hogy minél könnyebben felfoghatóan jelenjen meg a Sztarec alakja, aki a regénykonstrukcióban és az előadásban az evilági hit képviselője. A drámai konstrukció szerint a legkisebb testvér folytatja az ő tevékenységét.. Miközben paradox módon épp az történik vele, hogy otthagyja a kolostort és ki kell lépnie a világba a Sztarec utasítására. Közben ott van a hitnek az a nagyon furcsa és drámai terméke, ami az egyik Karamazov-fivér fejében születik meg: a Nagy inkvizítor, aki egy elképzelt középkori jelenetben találkozik Jézus Krisztussal, és rajta keresztül újra végiggondolja, hogy mit tud kezdeni a hittel. A harmadik fontos alak pedig az Ördög, aki egy többre érdemes elme beteges kivetülése. Drámailag éppen olyan lényeges szereplő, hiszen Iván küzdelmének nagyon fontos eleme az a képzeletbeli párbeszéd, amit az Ördöggel folytat. Ezt próbáltuk átélhető formában megjeleníteni.


Karamazov_csalad_1_Balint_Daniel
Fotó: Bálint Dániel

Hogy véli, az előadás milyen aktuális kérdéseket feszeget a nézők számára?

Úgy gondolom, hogy egy jó előadás magától értetődően aktuális. Az, hogy az ember mit kezdjen az életével és mit csináljon élete válaszútjain, mindig aktuális, ha érzéki formában jelenik meg a színpadon, a drámai helyzetekben, a szereplők küllemében, kommunikációjában, testük mozgásában, az érintkezéseikben, a teljes képben. Az aktualitás mindig a minőségben van. Az a színházi előadás tétje, hogy azokat a különböző embereket, aki ott összegyűlnek, sikerül-e megmozgatni, megérinteni? Van, aki a saját élete eseményei alapján az egyik szereplőben magára ismer, másnak az egyik mondat cseng valahonnan ismerősen, vagy érvényesen. Ha sikerül olyan érzéki valóságot varázsolni a rivalda és a színpad határvonalai által szegélyezett négyszögbe, ami háromdimenziós és az összes érzékünkre hat, akkor az aktuális lesz.

V4-banner

_d0a2887__copy_cover
2018.02.25

„Az emléknap azt üzeni, hogy az embertelenséget, az igazságtalanságot, a politikai alapon elkövetett véres terrort nem lehet elhallgatni” – mondta dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a kommunizmus áldozatainak emléknapján a pécsi Kovács Béla Emlékház átadóján. Az épület Kovács Béla (1908–1959), a Független Kisgazdapárt egykori főtitkára, nemzetgyűlési képviselő szülőháza volt.

2018_0019_ORG_cover

2018.02.25

Adina Pintilie elsőfilmes román rendezőnő Touch Me Not (Ne érints meg) című alkotása kapta meg a legjobb filmnek járó Arany Medvét a 68. Berlin Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinalén február 24-én. Bucsi Réka Solar Walk című rövidfilmje elnyerte a 20 ezer euróval járó Audi Short Film Award nevű elismerést.

180207_orultnaploja_masolata

2018.02.25

A Békéscsabai Jókai Színház Gogol Egy őrült naplója című művét mutatja be március 4-én Katkó Ferenc főszereplésével, Köllő Miklós rendezésben a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. Köllő Miklós elmondta: rangot jelent a Nemzeti Színházban játszani, izgatottan várja, mit szól majd a darabhoz a budapesti közönség, amelynek emlékezetében máig élénken él Darvas Iván legendás alakítása.

Madaras Gergely veszi át 2019 szeptemberétől az Orchestre Philharmonique Royal de Liege (OPRL – Liege-i Királyi Filharmonikus Zenekar) zeneigazgatói posztját. A zenekar majdnem két évig tartó választási procedúrát követően a 33 éves magyar karmestert választotta történetének legfiatalabb és egyben első magyar zeneigazgatójának, aki 2019 szeptemberében kezdi el hároméves munkáját.

A Hungarian American Filmfesztivál alapítója és elnök-igazgatója, Bunyik Béla a 17. Los Angeles-i Magyar Filmfesztiválon jelentette be a Hungarian American Film–Theater Society megalakulását. A szervezet fő célja lehetőséget adni a kapcsolatépítésre és tapasztalatcserére azoknak a hazai színészeknek, filmkészítőknek, akik közelebb szeretnének kerülni Hollywood világához. Első rendezvényük a Pre-Oscar Party, melyet március 3-án rendeznek meg Brentwoodban, a Magyar Konzulátus reprezentatív Club Házában.

Négy előadással vendégszerepel Kolozsváron májusban a Vígszínház, amely A Pál utcai fiúk című zenés darabot, a Találkozás, a Máglya és a Mondjad, Atikám! című előadást is bemutatja a Kolozsvári Állami Magyar Színházban. A Pál utcai fiúk című előadást május 29-én 16 és 20 órától, a Találkozás című drámát pedig május 30-án a kolozsvári színház nagytermében játsszák. A Máglya című darabot május 28-án 20 órától, május 30-án 17 óra 30 perctől pedig a Mondjad, Atikám! című színdarabot adják elő a stúdióban.

A Budapest Dal 2018 elnevezésű pályázatra március 22-ig várja a zsűri a főváros hangulatát leginkább tükröző dalokat. A projektre a tizenegy ismert előadó mellett három helyet még felfedezésre váró, tehetséges zenész és énekes számára tartanak fenn a kiírt pályázaton. A szervezők felkérését a Honeybeast, Berkes Olivér és Závodi Marcell, Király Viktor, Radics Gigi, a Compact Disco, Caramel, az Anna & the Barbies, Zséda, Charlie, Keresztes Ildikó és Frenreisz Károly fogadta el. A tizennégy dalt tavasszal koncerten mutatják be és CD is készül.

Arany- és különdíjjal jutalmazták ifj. Simet László artistaművészt és csapatát a The Astronauts című számukért a XI. Albacete-i Nemzetközi Cirkuszfesztiválon. A spanyolországi fesztiválon, a Teatro Circóban tartott eseményen ifj. Simet László és felesége, Simet Olga, valamint Kapitány Olívia a The Astronauts című produkcióval léptek fel, amelyben ötvözték a kötéltáncot és az úgynevezett halálkereket. Mindezt asztronautaöltözékben adták elő. A The Astronauts című számmal a csapat fellépett már a 42. Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztiválon is.

Groove & Voice Trio néven a V4-es országok dallamaiból hozott létre kuvaiti felkérésre világzenei produkciót Lovász Irén énekesnő. Az ősbemutatót február 6-án tartották a kuvaiti Abdulhussain Abdulredha Színházban. A műsor keretében Lovász Irén mellett színpadra lépett Horváth Kornél, Mizsei Zoltán, valamint Stanislav Palúch, Jitka Šuranská, Szczepan Pospieszalski, a szlovák, a cseh és a lengyel népzene-világzene jeles képviselői.

concert_after_V4_Diplomats_and_musicians

A Visegrádi Együttműködés aláírásának évfordulóját ünnepli a V4 Karnevál február 11-én, vasárnap. Ebből az alkalomból zsonglőrök, utcaszínházak, táncosok, zenészek, kézműves műhely, esti fényfestés és tűzijáték várják az érdeklődőket a Várkert Bazárban és környékén. A karneváli hangulat mellett Caramel, Lajkó Félix és az Óperentzia, a Balkan Fanatik, a Kerekes Band és a Kolompos Együttes koncertje szórakoztatja majd a vendégeket.

Három kategóriában – legjobb nagy klub, legjobb koncerthelyszín, legjobb melegbarát hely – jelölték idén a főváros egyik legnépszerűbb szórakozóhelyét, az Akvárium Klubot a Budapest Nightlife Awardson. A lassan egyéves VOLT Lokál is bekerült a versenybe: a „legjobb kis klub” címért küzd majd meg. A szavazás február 22-ig tart; voksolj Te is az Akváriumra ITT!

Ismét ősbemutatót tart a Rózsavölgyi Szalon: 2018. február 20-án mutatják be Tóth Krisztina Babérkoszorú-díjas költő, író Pokémon go című darabját, amelyet a Szalon felkérésére írt. Az előadás rendezője Csizmadia Tibor. Szereplők: Debreczeny Csaba, Bozó Andrea, Hunyadi Máté e.h., Tímár Éva, Ladányi Júlia e.h. és Sztarenki Pál.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma