GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2014.07.10

A 2012-ben Junior Prima díjat kapott Anima Musicae kamaraegyüttes június 21-én Párizsban, a Torneo Internazionale di Musica (T.I.M. Competition) olasz-francia szervezésű versenyén III. díjat nyert. Művészeti vezetőjüket, a koncertmester hegedűművész G. Horváth Lászlót kérdeztük a versenyről és a fiatal együttes munkájáról.

Az idei már a második nemzetközi verseny, amelyen indultak és díjazottak lettek, korábban 2011-ben a bécsi Musikvereinben kaptak elismerést. Melyik a rangosabb megmérettetés?

Két teljesen különböző versenyről beszélhetünk. A bécsi verseny csak kamarazenekarok illetve leginkább karmester által irányított vonószenekarok között zajlott, egy előválogatóval, s a zenekari megmérettetésben elsők lettünk. A mostani párizsi versenyen alapvetően kamara csoportok léptek fel, négy fordulóban több mint 3000 résztvevőből maradtunk a döntőre 32-en. A duók, triók előnyt élveztek, a sokféle csoportos felállásból egyetlen kamarazenekarként jutottunk be, és dobogós helyezettek lettünk.


Milyen műveket adtak elő a döntőben?

A döntőben játszott előadási darabok Vivaldi C-dúr szimfóniája és Csajkovszkij Vonósszerenádjának első tétele voltak.


Anima Musicae, azaz a Zene Lelke az együttes neve, honlapjukon poétikus szöveg található erről a bemutatkozásánál. A költői sorok a megtalált név hatására születtek?

Sok év alatt bontakozott ki a kamarazenekar gondolata és a felismerés, hogy egyre nagyobb igény lenne egy olyan együttesre vagy zenei fórumra, ahol nem a számok, a mennyiség, a siker, a fesztivál vagy az eredményesség a kulcsszó, hanem valami sokkal fontosabb: az emberi lélek. A perfekcionizmusra való állandó törekvésben az ember néha, és manapság egyre gyakrabban hajlamos elfeledkezni az előadóművészet lényegi pontjáról, a színpadon teremtett pillanatról. Meggyőződésem, hogy egy közösség esetében is csak akkor beszélhetünk élményteremtő erőről, ha az együttes összes tagja teljes odaadással egy picit mindenről megfeledkezve, "kinyitja lelkét" és engedi, hogy a zenei mondanivaló átvilágítson rajta. Ezt nevezzük Anima Musicae-nak, vagyis a Zene Lelkének.

AnimaMusiacaezenekar2
Az együttes

Négy éve alakultak, s egyik próbahelyükön, az Óbudai Társaskörben június utolsó hetében mesterkurzust szerveztek. A kurzusszervezés is az együttes munkájának része vagy véletlenül alakult így?

A kurzus szervezése nem tartozik a kamarazenekarunk és egyesületünk feladatai közé, véletlenül alakult így, bár olyan jól sikerült, hogy többen kérték, legyen máskor is. Egyszerűen csak találkoztam Pauk György hegedűművésszel, akinek pedagógiája ámulatba ejtett, és úgy éreztem, el kell érnem, hogy Budapesten hallgatható legyen. Belevágtam és örömmel mondhatom, hogy rengeteg pedagógus és diák volt rendkívül hálás a lehetőségért, hogy egy héten keresztül hallgathatták a mestert.


Úgy gondolom, már a profi zenekarok között lehet az együttest számon tartani. Ön hogy látja, mi valósult meg és mi az, ami még Önök előtt áll?

Nagyon sok szép koncert valósult már meg és reményeim szerint még több jöhet létre. Természetesen sok-sok munka áll még előttünk, hiszen ezt választottuk és hivatásnak tartjuk, ami végigkíséri életünket!

AnimaMusiacaezenekar

Másik céljuk a profivá válás mellett a klasszikus zene népszerűsítése. Önmagában azzal, hogy fennáll, rendszeresen hangversenyt ad és versenyeket nyer egy fiatal kamaraegyüttes, már vonzóvá válik?

Nagyon örülök, ha vonzónak tartanak bennünket, és általunk a klasszikus zenét. Azt szeretnénk, ha együttesünk a koncerteken eggyé válna az előadott művel, zeneszerzővel, zeneiséggel, hogy ezáltal mintegy közvetítő közeg lehessen ember és ember, lélek és lélek között. Tavaly bevezettük, hogy a 16 év alattiak ingyenesen jöhetnek hangversenyeinkre, amivel a fiatal korosztályt ösztönözzük, és a családok koncertre járását is segítjük. Büszkén mondhatom, hogy több olyan gyerek van, aki az Anima Musicae-t hallgatva úgy döntött, elkezd zenét tanulni.


Honlapjukon két nyári hangverseny olvasható, mit ajánlana következő előadásaikból?

A honlapot mi magunk szerkesztjük, pontosabban Váray Péter, zenekarunk csellistája, amiért esetlegesen előfordul, hogy a sok gyakorlás és koncert közben nem marad idő a teljes frissen tartásra. Rengeteg koncertünk lesz jövőre is, többek között fellépünk az Ars Sacra fesztiválon, az Óbudai Társaskörben, a Zeneakadémián, a Nádor teremben, a BMC-ben, a MOM Kulturális Központban, több vidéki városban és külföldön. Fellépő művészeink lesznek Baráti Kristóf, Várjon Dénes, Várdai István, Balázs János, Rita Kinka és még sokan mások. Augusztus első hetére biztosan elkészítjük a teljes évadot, ami a honlapunkon is elérhető lesz. Nagyon színes, változatos programokkal várjuk majd az érdeklődőket.


Csanda Mária

Kulcsszavak:

plakat003

_D0A2683_Copy

2019.03.19

Régi-új otthonra lel a képzőművészet Szentendrén: a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. új kiállítóteret nyit a Fő téren. A helyi kulturális kínálat egy olyan művészeti intézménnyel bővül, amely már több évtizedes múlttal, a városhoz kötődő jelentős hagyományokkal rendelkezik.

czinege_vadaszaton

2019.03.18

Valóban elkártyázták részegen a mezőtúri téeszt? Mennyi esett le a hortobágyi „libáztatásból”? Milyen büntetés járt zugvadászatáért, szexuális zaklatásért, okirathamisításért, garázdaságért, megfélemlítésért? Mindez kiderül a Kommunista kiskirályok című kötetből, amelyet március 19-én mutatnak be a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában.

Vasgrof

2019.03.18

A magyar történelemben sok filmre kívánkozó alak van, de Mátyás királyt semmiképp nem ajánlaná Pozsgai Zsolt. A Balázs Béla-díjjal a napokban kitüntetett drámaíró, színházi és filmes szakember szerint, amit tudunk Mátyásról, az hamis, a történelmi tényeket pedig jobb nem bolygatni. Interjú.

A Korazimban talált, gyönyörű mozaikpadlós szőlőprést bor készítéséhez használták a Talmud megszövegezésének korában, vagyis az i. sz. 3. és 5. század között. Az ekkor a Galileai-tótól északra fekvő településen élő zsidó lakosság bort készített és ivott, olajat préselt és gabonát is őrölt. Az előbb a padló medencéjében, majd a kősatuban is kipréselt szőlőlét amforákban tárolták és érlelték borrá. Korazimban egy teljes, a római és a bizánci korból származó zsidó falut tártak fel: korábban mikvék, vagyis zsidó rituális fürdők, egy hatalmas zsinagóga, valamint számos lakóépület maradványai kerültek elő a 20. században több időszakban is folytatott ásatásokon. Korazimot az Újszövetség is említi, Máté és Lukács evangéliumában szerepel azon városok között, amelyek elutasították Jézust, és ezért átkozottak. A településen jelentős pusztítást végzett egy i. sz. 363-ban történt földrengés, de utána újjáépítették, és a korai muzulmán korig, a nyolcadik századig fennállt.

Olga Neuwirth osztrák zeneszerző zenei kíséretével mutatták be Hans Karl Breslauernek a holokausztot előrevetítő Nagyváros zsidók nélkül című 1924-es némafilmjét a párizsi Cité de la Musique koncerttermében. Az 1924-ben Bécsben forgatott, másfélórás film Hugo Bettauer magyarra is lefordított, azonos című regényéből készült. Az antiszemitizmusról írt szatíra hátborzongatóan pontos vízió arról, hogyan szegényedik el egy város kulturálisan és gazdaságilag egyaránt, miután elűzik zsidó lakosságát.

Az elmúlt negyedszázad legjelentősebb kiállítása nyílt meg szombaton Ilja Repin műveiből a moszkvai Tretyjakov Képtárban. A világhírű moszkvai galéria a realista festő 300 művét – 170 olajképét és 130 grafikáját – gyűjtötte egybe 28 oroszországi múzeumból és hét magyángyűjteményből Repin születésének 175. évfordulója alkalmából. Az orosz fővárosban augusztus 18-ig látható tárlatot később bemutatják Szentpéterváron, szűkebb változatban Párizsban és Helsinkiben is.

Az ausztriai Szárazvámban (Müllendorf), a kismartoni járásban a legkevesebb öt ókori épület maradványai kerültek elő. Az eddig ismeretlen ókori falu egy sajátos római kori településfajta, egy úgynevezett vicus – saját önkormányzattal nem rendelkező falu vagy esetleg városrész – lehetett, amely kereskedelemből, kézművességből és szolgáltatásokból élt. A leletek azután kerültek felszínre, hogy egy építkezés miatt lebontottak egy régi parasztházat. Az épületmaradványokon kívül találtak 120 fémpénzt, dísztárgyakat és más kerámiákat is.

A nemzetközi tehetségeket bemutató programra meghívták aMayberian Sansküllots és a Belau együttest is. Az egyik legfontosabb európai zenei fesztivált május 30. és június 1. között rendezik, a két magyar csapat ezen, valamint az ahhoz kapcsolódó Primavera Pro ötnapos zeneipari találkozó (május 29. – június 2.) showcase rendezvényén is fellép.

A Rákosi-korszak szórakoztatóiparát és a szocialista revük világát idézi meg az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) Vörös Csillagok címmel március 20-tól látható kamaratárlata.

Nemeth_Marica

Az OMG estet a közönség összesen hat alkalommal láthatja az évadban az Erkel Színház műsorán, 2019. március 22-én, 23-án, 24-én két alkalommal, 27-én és 28-án.

A Várkert Irodalom március 19-i alkalmán a 30 évvel ezelőtt elhunyt Márai Sándort, a 20. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb íróját idézik meg. Az est vendégei Mészáros Tibor irodalomtörténész, Tari Annamária klinikai pszichológus, Tompos Kátya színművész és Hajduk Károly színművész.

Nyikolaj Luganszkij orosz zongoraművész szólóestjével folytatódik március 19-én az „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat a Zeneakadémia Nagytermében. „Napjaink zongoristái közül Luganszkij messze kiemelkedik felkészültségével – jellemzi őt a Financial Times, kiemelve technikai virtuozitását, billentésének érzékenységét és azt a különleges művészi képességét, amellyel az orosz zene megérintő varázsát közvetíti a hallgatóságnak.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma