Debut_Dij_2019

2014.08.01

A MEGA-PIXEL 2014 Digitális Alkotások Országos Tárlatának 6. és egyben záró kiállítása Kaleidoszkóp címmel nyílt meg július 24-én a Vízivárosi Galériában. A Magyar Elektrográfiai Társaság szervezésében zajló kiállításon grafikai hatású műveket, fotóalapú digitális nyomatokat, digitális festményeket, animációkat és videókat tekinthetnek meg az érdeklődők. A megnyitóról Haász Ágnes, a MET elnöke és a kiállítás kurátora számolt be.

Hogyan zajlott a kiállítás megnyitója? Milyen műveket lehet látni?

A kiállítást Boros Lili művészettörténész szakmai bevezetője nyitotta meg, szempontokat kínálva a tárlatlátogató közönségnek a művek szemléléséhez. A képanyag a szabad kategóriába beküldött művekből állt össze. Mint a kiállítás címe is utal rá, nagyon sokszínű, kaleidoszkóp-szerű, gazdag merítést láthatunk, úgy formában, színben, feldolgozásban, mint nyomathordozókban és technikákban (például digitális fotó, szkenner, számítógép, réskamera). A galéria különleges, többosztatú látó-, és kiállító tere alapvetően kijelölte a rendezés elveit. A kiállítás képanyagát négy nagyobb csoportba sorolnám, természetesen éles elhatárolódás nélkül, áthatásokkal és átfedésekkel.


tarlat12
ifj. Koffán Károly : Kozmosz 1. 2012. számítógépes grafika


Az első csoportba a grafikai hatású művek tartoznak.

A kiállítás kezdőpontja Stark István Lejtő című finom, kékes, pasztellhatású, szürrealista tájkompozíciója, melyet Tooth Gábor Andor (TGA), fátyolszerű falrajzolata, képköltészeti munkája követ, Budapest, Budapest te csodás című sorozatának egy darabja.

Csízy László apró négyzetekből felépülő türkizkék pixel-kompozíciója fogadja a lépcsőn lejövő tárlatlátogatót, mely új fejezetet nyit a kiállítás terében, az absztrakt képek sorát:

Szirmay Zsanett, a kiállítás címadó munkája (Kaleidoszkóp 2.) ragyogó fény- és színkavalkádja, és ifj. Koffán Károly két nagyméretű, illuzórikus – kozmikus, lírai-absztrakt kompozíciója a kiállítótér központi terét uralja. Sós Evelin Jégtánc után című műve, kottaszerű, ritmikus vonalhálója az éppen jégpályát elhagyó táncolót idézi meg. Detvay Jenő „plakát-képe”, az „ígéretes” választások politikai fricskája.

Bitó Ildikó „Világomban minden rendben van” című munkáján a virágszerű képződményben rejlő embrió forma a teremtés-születés analógiáját rejti. Pál Csaba triptichonja Karcolt karcolatai a falfirkák virtuális lenyomatai. Koppány Attila menekülő figurája, félelmében faággá változó, természetbe olvadó objektummá válik.

 

A második csoportban a fotóalapú digitális nyomatok kaptak helyet.

Sándor Edit páros körkompozíciói textilekből, drapériából és csipkehálóból feltekintő angyalfigurája reneszánsz szférákat idéz (Mystery b.f., Classic b.f.).

Kováts Borbála örvénylő fotódarabjaiból kivillanó, felismerhető képtöredékekből álló kompozíciója az információhalmaztól felgyorsult világunkra utal (Örvény).

Kelecsényi Csilla összetört tükördarabjaira emlékeztető én-képei, a sokszínű emberi arc, a rokonság és különbözőség kontrasztjára épül.

Lévay Jenő giclée nyomatai, impresszionisztikus „korátiratok”: 60-as éveket idéző daloló brigádkirándulás, klasszikus pózban fekvő aktja előtt zenélő férfi kvartettje, reneszánsz és szocreál nőideálok összemontírozásából komponáltak, s többrétegű jelentéstartalommal bírnak (Hírátiratok I-III. Három grácia, Kirándulás, Zenészek).

Kádár Katalin színes, a fürdőzők által parton hagyott strandtörülközőkről digitális fényképezőgéppel készített tablója élénk színfoltja a kiállításnak.

 

tarlat7
Pézman Andrea: Összeköttetés, 2013. digitális nyomat, papír


A harmadik csoportba a digitális festmények tartoznak.

Klasszikus felfogásokat idéznek, olyan szín rétegezettséggel, mely hagyományos eszközzel, ecsettel nem érhető el. Herendi Péter nagyméretű, vászonra nyomott műve kirobbanó erejű, rembrandti fény-árnyék hatásokat reprezentáló alkotás (Idegen koordináta).

Büki Zsuzsanna Napszakok című elektro-festmény sorozatát a napkeltét és napnyugtát jelző, villanydróton sorakozó játékos fecskesorai zárják.

 

A negyedik csoportban vannak az animációk, videók.

Mozgókép-film, aláfestő hang-zene, további virtuális dimenziókat adnak a vizuális élményhez. Újra láthatjuk a fődíjas Gábor Éva Mária „Káosz arcai” című animációját, amelyet virtuális templomi áhítat hat át. Szintén újból láthatjuk Lux Antal személyes élményéből fakadó „Stroke” című videóját, Horkay István varázslatos Tükör-táncát, Gábor Márton Áron misztikus fényjátékát, Gyenes Zsolt Utóképek elektro-animációját, Németh Balázs Kristóf Keszon című animációját és az oklevéllel kitüntetett Koroknai Zsolt kifejezetten a tárlatra készült Pixelkorbácsolás című filmjét, melyet Hajas Tibor performansza ihletett.

 

Besorolhatatlan Örkényi Antal vászonra nyomtatott, különleges technikával, sporteseményeknél használt réskamerával készült, elnyújtott, horizontális, mitológiai utalású lovas jelenete (Hephaistos megpatkolja az Apokalipszis lovát). Pézman Andrea eget és földet összekötő, spirálisan csavarodó szövegtextúrái az installáció műfaját hozzák be a kiállítótérbe az „Összeköttetés” című sorozat által.

tarlat3
Sós Evelin: Jégtánc után, 2002-2013., Pál Csaba: Karcolt karcolatok 1-3


E záró eseményen került sor az országos rendezvény díjkiosztó ünnepségére is. A kiemelkedő, színvonalas műveket oklevelekkel (Díszoklevél - Hommage á Bálint Endre kategória; Elismerő oklevél – Szabad kategória; Emléklap – Árnyékkötők) önálló (Fődíjas) és kiscsoportos kiállítási lehetőségekkel a MET szervezésében, a soron következő rendezvény részeként; művésztelepi meghívással (Symposin Alapítvány szervezésében a Velencei-tavi Nemzetközi Symposion) és a Pigmenta Képalkotó Központ utalványaival jutalmaztuk.

 

Mi az aktuális kiállítás fő jellemzője, különlegessége?

A 6 kiállítást a sokszínűség, a gazdag rétegzettség jellemzi, ugyanakkor a rendezés során mégis sikerült a művek között megtalálni a közös hangokat, kapcsolódásokat, felfedezhetők a művészettörténeti előzmények, a hagyományos műfajokkal való oda-visszahatások is. Az elektrográfia alapvető, bonyolult technikai rendszeréből adódó, önálló, nagyon különböző egyéni művészi produktumok formai és gondolati tartalmak összehangolása izgalmas feladat volt számunkra a kiállítások rendezése során.

 

Hogyan értékeli a teljes 6 részes kiállítás sorozatot?

Az idei rendezvénysorozat fő értéke, hogy az elektronikus eszközök művészi alkalmazása további utakat, lehetőségeket mutattak fel. A kiállító művészek többsége már évek óta, gyakori résztvevője tárlatainknak. Az ő esetükben kikristályosodott, elmélyült, míves alkotásokkal találkozhatunk (Herendi Péter, Lévay Jenő, Kelecsényi Csilla, Sándor Edit, Kováts Borbála). Meghívott, honi és nemzetközi elismertségű művészvendégeink, mint Lux Antal, Mengyán András, Horkay István, ifj. Koffán Károly, Sós Evelin, Nagy Gábor György magas színvonalú művei tovább gazdagították a műfaji bemutatkozás palettáját.

Jelentős számunkra, hogy egyre több, valamelyik felsőfokú képzőművészeti intézményben (KME, MOME) nemrég végzett, fiatal művész fedezi fel rendezvényeinket és örülnek a megjelenési lehetőségnek. Pozitív az alkotások magas színvonalú technikai kivitelezése, minősége, és a művészi kifejezési módok árnyaltabb, gazdagabb, megjelenése.

 

tarlat10
Lévay Jenő:Hír átiratok III. Kirándulás, 2011. giclée vászon


Tapasztalataink szerint egyre nagyobb az érdeklődés úgy a művészek, mint a művészetszerető közönség részéről, a „vegytiszta” elektrográfiai rendezvények iránt. Ilyenkor megmutatkozhat az elektrográfiai műfaj, a digitális képalkotás alakulása 3 éves terminusokban, ezzel előrevetítve a jövőbeni irányvonalakat is.

 

További információ: www.elektrografia.hu


Végh Nóra Judit

Kulcsszavak:

lukoviczky

NFZ_2

2019.04.24

Hét bérletet hirdet meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar A zene kaland! mottójú 2019/20-as évadára, melynek rezidens művésze Rost Andrea operaénekes lesz – jelentette be Hamar Zsolt zeneigazgató az évadot ismertető szerdai sajtótájékoztatón Budapesten, amelyen mások mellett Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár is részt vett.

Walitzky_Tamas._R

2019.04.24

Az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále idén 110 éves Magyar Pavilonjában, a Ludwig Múzeum szervezésében egy olyan művész kiállítása lesz látható, aki egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb technikáit.

Anger_Zsolt_R

2019.04.24

„Soha nem lesz fogalmunk róla, mi van a másik ember fejében, bármennyi könyvet olvasunk is el, vagy színdarabot nézünk végig” – állítja Anger Zsolt rendező, színművész. Hogy az övében éppen most mi jár, azt viszont elárulta.

Tavaly az akadémiát megrázó szexuális zaklatási és kiszivárogtatási botrány miatt elhalasztották a díj átadását. Az akadémia több tagja és vezetője is lemondott, de azóta több új taggal gyarapodott a testület, amelynek szabályzata is megújult. Így a tavalyi és az idei díjazottat együtt, október 10-én nevezik meg.

A Kamara Virtuózok évada május 3-tól látható péntek esténként a Duna Televízió és a Duna World műsorán. Az idei évadban az együttzenélés öröme kerül a középpontba. Nem lesznek előválogatók és elődöntők, hat adást láthatnak majd a nézők. Az első ötben a zsűri dönt a továbbjutásról úgy, hogy mindegyik adásban kiesik egy formáció. Azonban minden adásban egy zsűritagnak lehetősége lesz arra, hogy kedvenc csapatát megmentse a kieséstől. Az élő döntőben a közönség választhatja ki az évad abszolút győztesét a három legjobb formáció közül.

Az ukrán hatóságok Kijevben megtalálták és lefoglalták Paul Signac francia impresszionista festő tavaly az észak-franciaországi Nancy múzeumából ellopott festményét. A Rochelle kikötője című, 1915-ben készült olajképre egy kijevi lakásban bukkantak, amely az egyik, gyilkossággal vádolt elkövetőé lehet. A festmény utáni nyomozás során rábukkantak számos más műalkotásra is.

A Csianghszi tartományban talált falmaradványok között a Ming-dinasztia (1368-1644) két uralkodójának idejéről való, ritka királyi porcelánok töredékeire bukkantak. A porcelánmanufaktúra szigorú rendszerben működött, ha az uralkodók nem találták megfelelőnek az elkészült porcelántárgyakat, azokat be kellett zúzni, és el kellett temetni.

A rendező a Magyar Nemzeti Filmalap Fast Forward Programjának következő állomásán ad elő május 1-jén. Barry Levinson nevéhez olyan klasszikusok fűződnek, mint a Jó reggelt, Vietnám! az Esőember és a Bugsy. Paterno című filmjében legutóbb Al Pacinóval dolgozott újra együtt Rév Marcell magyar operatőr kamerája előtt. Jelenleg a 24. mozifilmjét forgatja Budapesten Harry Haft címmel, Ben Foster főszereplésével. A 2017-ben indult Fast Forward Program szervezésében már 31 szakmai program valósult meg 19 filmes területre fókuszálva. Az elmúlt két évben szervezett workshopokon és előadásokon eddig mintegy 3000 filmes vett részt.

Mától szombatig tartanak a második alkalommal megrendezett Érzékenyítő Fesztivál programjai a Veszprémi Petőfi Színházban. Idén a színházművészet mellett a könnyűzene és a táncművészet, valamint élettörténetek is előtérbe kerülnek.

Heisenbergk

Április 26-27-én rendezik meg a Jövő utcája című programsorozatot a Corvin sétányon. Az ingyenes tudományos kiállításon a jövő technológiáival és trendjeivel találkozhatnak az érdeklődők és kiderül, hogy milyen készségekre és alapismeretekre van szükség ahhoz, hogy a következő évtizedekben otthonosan mozogjunk és boldoguljunk.

A hagyományok szerint április 24-én, Szent György napján mutatják be a helyi szőlősgazdák a hajtásokat a város előjáróinak Kőszegen; 1740-től rajzolják be szabad kézzel azokat a Szőlő Jövésnek Könyvébe. Az ünnepet nemzetközi borverseny vezette fel, szerdán pedig a Borok házától zenés kísérettel vonul menet a Jurisics térre, ahol a városháza előtt bemutatják az idei szőlőhajtásokat. Ezt követően a Jurisics-vár lovagtermében zajlik majd a berajzolás ceremóniája, amelyet ünnepi műsor követ.

Hat napon keresztül szól a dixieland muzsika Salgótarjánban, minden korosztályt megszólító műsorkínálattal. Csütörtökön beavató koncertek lesznek középiskolás fiatalok számára a Windsingers vokálegyüttes közreműködésével, majd este a Gruop'n'swing Gengszterkorzió című előadása a József Attila Művelődési Központban.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma