2018.05.30

Miért forgatta Hitchcock fekete-fehérben a Psychót? És ki az az európai rendező, aki óriási Hitchcock-rajongó volt? Többek között ezekre a kérdésekre kaphatott választ az, aki május 28-án ellátogatott a Pótkulcs FILMklub 400. vetítésére. Mi megtettük, így aztán joggal mondhatjuk: ha ez a filmklub nem létezne, bizony szegényebb lenne a világ!

red-_masolata
Fotó: pixabay.com


Amennyiben igazán stílusosak akarnánk lenni, akkor most a Négyszáz csapással ünnepelnénk a Pótkulcs FILMklub 400. filmes estjét. Azonban nem stílusosak vagyunk, hanem következetesek: Truffaut klasszikusát már kiveséztük itt, a négyszázadik filmklub pedig a Scorsese blokkunkra esett, vagyis az amerikai rendező egyik nagy kedvencével ünnepeljük a kerek jubileumot, mégpedig Hitchcock Psychójával.

 

Hiába láttam már vagy hatszor a Psychót, e felhívást olvasva egyértelmű volt: a következő filmklub, amelyet megnézek magamnak, nem lehet más, csakis a Pótkulcs! Arról azonban fogalmam sem volt, mire számítsak. Persze tudtam én, hogy ez a hely a Filmklub Szövetség elnökének egyik nagy kedvence, de mindössze ennyi információ birtokában voltam, mikor beléptem a Pótkulcs nevezetű romkocsma kapuján – amely mellesleg olyannyira nincs kitáblázva, hogy notórius eltévedőként már-már elkönyveltem, az életben nem találom meg ezt a filmklubot. A szerencsém viszont nem hagyott el, így egy kisebb társaságot követve betértem a kerthelyiségbe, ahol azért még mindig nem volt egyértelmű, jó helyen vagyok-e. Ám a pultosok megmentettek: rámutattak a „filmklubos társaságra”, én pedig idővel csatlakoztam is az ünneplő közösséghez, akik sebtében maguk közé fogadtak, így még a közös fotóra is rákerültem.


Potkulcs1
Fotó: Árva Csilla

 

Körülbelül tizenhatan másztuk meg a régi épület csigalépcsőjét, majd beléptünk a filmklubba – egész pontosan egy nagyszobába, ahol sok-sok különféle szék és egy kifeszített vászon fogadott minket. Meg egy rozoga szekrény és egy ódon bárpult, ezek közé pedig befészkelt valamiféle családi hangulat: úgy éreztem, mintha az ezeréves cimboráimmal készülnék megnézni a filmtörténet egyik nagy klasszikusát. Ezt az érzésemet pedig csak erősítette a közösség jó szokása: amint elfoglaltuk a helyünket, Pethő Zoltán, a filmklub házigazdája bejelentette, hogy „ma is van tiramisu” és elkezdte szétosztani a házi finomságot. Mondanám, hogy leesett az állam, de mostanra már olyan gyakorlott filmklub-kalandor vagyok, hogy a szemem se rebbent a közösség nyitottságán. Inkább csak mosolyogtam és rögvest elhatároztam: ide is visszatérek!


Potkulcs2
Fotó: Martin Ferenc

 

Miközben a társaság nagy része falatozott, a házigazda felvezette a filmet: elmondta, hogy Hitchcock azért forgatta fekete-fehérben a Psychót – annak ellenére, hogy már elterjedt volt a színes film – mert minden elemében hiteles alkotást akart készíteni és úgy vélte, a vér látványa sokkal élethűbb lesz színek nélkül. Hozzátette: amit látunk, az tulajdonképpen csokoládészirup. Megjegyzem, bár sok mindent tudok a Psychóról, erről még sosem hallottam, így Pethő Zoltán már az első mondatával lenyűgözött. Majd azt is elmesélte, milyen nagy lelkesedéssel fogadta a korabeli közönség Hitchcock filmjét, aki mindenáron titokban akarta tartani, miről szól a történet, ezért azt kérte a moziktól, hogy a főcím után már senkit se engedjenek be a nézőtérre.


Psycho2
Psycho
Fotó: artsy.net

 

Pethő Zoltán felvezetőjéből azt is megtudtuk, hogy a francia új hullám emblematikus alakja, François Truffaut filmrendező, kritikus odavolt Hitchcockért – olyannyira, hogy még egy könyvet is írt róla. De nemcsak új információkkal gazdagodhattunk a vetítés előtt, hanem támpontokat is kaptunk arra vonatkozóan, mire figyeljünk, miközben nézzük a filmet. A házigazda elmondta: Hitchcock filmjeiben könnyedén tetten érhető a freudi hármasság (én, felettes én, tudatalatti), amit a rendező a terek segítségével ábrázol. „Csak annyit mondok, fontosak a lépcsők!” – jegyezte meg Pethő Zoltán, majd hozzáfűzte: a vége főcím után a kerthelyiségben folytatódik a buli, a beszélgetés során pedig olyan kvízkérdésekre is válaszokat vár majd, minthogy „melyik volt az a film, amelyre Sanyi megígérte, hogy eljön, de aztán mégsem jelent meg”. Bár egyértelmű volt, hogy fekete bárány vagyok, hiszen nem tudom, ki az a Sanyi és melyik estről maradt le, mégis úgy éreztem, ez nem jelent akadályt.


Psycho1
Psycho
Fotó: imdb.com

 

Hogy miért éreztem ezt? Azt hiszem, mindazok után, amiket már elmeséltem, elég, ha csak annyit teszek hozzá: a játékidő felénél egyik nézőtársam körbeadott egy tálkát, tele sós mogyoróval, melyből csipegetve egy olyan közösség tagjává váltam, amely igazán figyelemre méltó. Nemcsak kedvesek, de filmértők is és szívesen, mi több, (minden századik alkalmon) tiramisuval fogadják azt, aki betér hozzájuk filmet nézni. És én arra bíztatok mindenkit, hogy tegyen így!

 

Tóth Eszter

alelnok

2019.01.17

Összeállt a 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) versenyprogramja, az Oscar-díjas francia színésznő, Juliette Binoche vezette zsűrinek 17 alkotás közül kell kiválasztania a legjobbat a világ legnagyobb filmes közönségfesztiválján.

hrisztov_res

2019.01.17

Kinek mit jelent a hős? Mit női vonatkozásban, mit személyesen? Milyen példákat, mintákat követnek az irodalomból vagy máshonnan, és mit jelentett a múltban, mit a mában? A Várkert Bazárban Péterfy Bori, Ugron Zsolna, Törőcsik Franciska, Al Ghaoui Hesna, Risztov Éva beszélgetett a témáról.

Saraasszony_3

2019.01.17

A Nemzeti Színháznak a marosvásárhelyi Spectrum Színházzal közös produkciója, a Sára asszony a kortárs magyar szerző, Döbrentei Sarolta drámájára épül. Vidnyánszky Attila a szövegkönyvet Arany János balladáinak alakjaival népesíti be. Az ősbemutatót január 17-én tartják a Nemzetiben.

Nagyszabású rendezvénysorozattal tisztelegnek Németországban a Bauhaus művészeti és iparművészeti mozgalom előtt az irányzat nevét viselő tervezőiskola alapításának századik évfordulója alkalmából. A tegnap kezdődött összművészeti fesztiválon bábszínházi előadásoktól kezdve az ember és a gép viszonyát vizsgáló kísérleti hangversenyekig számos produkció lesz. A Bauhausnak számos magyar származású tagja és követője volt, mint például Weininger Andor, a Bauhaus-zenekar alapítója, Molnár Farkas építész, aki 1921-ben iratkozott be a Bauhausba, Pap László festőművész, Breuer Marcell formatervező, építész és Moholy-Nagy László festő, fotográfus, formatervező, filmes, az egyik leghíresebb magyar képzőművész.

A Rembrandt, Vermeer és más németalföldi mesterek műveiből februárban nyíló kiállítás anyaga a New York-i Leiden Gyűjteményből és a párizsi Louvre múzeumból érkezett az arab országba. A tárlaton Rembrandt 22 festményét és grafikáját mutatják be, köztük az 1634-ben készült önarcképét, valamint az egy évvel később keletkezett, Minerva a dolgozószobájában című olajképeket. Jan Vermeer van Delfttől a Virginál előtt álló nő és a Csipkeverőnő című alkotások is láthatók. A két kép háromszáz év után először szerepel egymás mellett az abu-dzabi tárlaton. A párizsi Louvre első külföldi fiókintézményét, az arab világ első univerzális múzeumát 2017 novemberében nyitották meg. Abu-Dzabi 1 milliárd eurót (314 milliárd forint) fizet Franciaországnak azért, hogy a Szaadíjat szigetére tervezett nagy múzeumok közül elsőként elkészült intézmény 30 éven át használhassa a Louvre márkanevét, és műalkotásokat kapjon kölcsön francia múzeumoktól időszaki kiállításokra.

Tokió egy vasútállomásának kapuján feltűnt egy kép, amely a világhírű brit graffitis, Banksy egyik ismert műve, az esernyőt tartó patkány másolata. Az ajtót a bejelentés nyomán elszállították, és egy raktárban helyezték el, hogy megóvják az esetleges rongálástól. A japán hatóságok most tájékozódnak a kép hitelesítésének lehetőségeiről. Banksy nem fedi fel kilétét. A világ nagyvárosaiban feltűnő graffitijei nagyon értékesek, akárcsak jellegzetes grafikái. A léggömbös kislány című képe tavaly októberben egy árverésen 1,2 millió euróért (385 millió forintért) kelt el. Az aukción szenzációt okozott, hogy a leütés után a kép keretébe titkon beépített iratmegsemmisítő félig ledarálta az alkotást.

A megnyitón Netrebko orosz-osztrák sztárszoprán Luigi Arditi olasz komponista Il bacio című dalát, Eyvazov azerbajdzsán tenor a Nessun dormát a Turandotból adja elő, végül együtt éneklik az O soave fanciullát a Bohéméletből. Az énekesnő már harmadszor szerepel a Bécsi Operabálon, Eyvazov számára premier lesz a részvétel. Az idei operabált a Staatsoper 150. évfordulója jegyében tartják, az operaház történetét egy, a homlokzatra vetített fényjáték keretében idézik fel. A bál előtt egy bécsi katonazenekar a nagykörúton menetelve ad elő 1869-es indulókat, majd ugyanezekkel fogadja a báli vendégeket az operaház előtt. A nyitótáncot ifj. Johann Strauss Kaiser Franz Josef I, Rettungs-Jubel Marsch című indulójára ropja a 13 országból érkező 144 elsőbálozó pár.

Az Elnémult harangok című színdarab rendezője, a soproni Petőfi Színház igazgatója lesz a békéscsabai Terefere a Művész Kávéházban programsorozat következő vendége január 18-án 17 órától. A beszélgetést a Kállai Ferenc-életműdíjas Kadelka László vezeti. Részletek itt.

Bács-Kiskun megyében kiállításokkal, zenés irodalmi estekkel, Himnusz- és mesemondó versennyel, koncerttel és filmvetítéssel ünneplik a magyar kultúra napját.

ki_tudja

A veszprémi és megyei középiskolák diákjai a költő szerelmes verseit és levélrészleteit tolmácsolják szombaton a Petőfi Színház színpadán. Az Ádámok és Évák ünnepe címet viselő színházi programot kilencedik alkalommal rendezik meg. A szolnoki kezdeményezéshez fogyatékkal élő fiatalok is csatlakoznak előadóként Veszprémben.

A koncerteken a népszerű művek mellett ritkán játszott és kevéssé ismert darabok is megszólalnak, így mások mellett a japán Takemicu Tóru, a brit Thomas Adés és az orosz Szofija Gubajdulina alkotásai – mondta el Hámori Máté karmester, művészeti vezető.

Szendrey Júliáról szóló szakmai konferenciával, a Corvina könyvtár budai műhelye című kiállításhoz kapcsolódó kerekasztal-beszélgetéssel, a Himnusz, valamint a hozzá tartozó Erkel-kotta kiállításával ünnepli a magyar kultúra napját az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) január 22-én, kedden.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma