Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2014.02.13
Weninger Andrea

A Fonó Szalon megnyitóján tartja lemezbemutató koncertjét a Juhász Gábor trió. A Making a Change című korongon John Coltrane híres, „A Love Supreme” című művének egy különleges feldolgozása, Juhász Gábor három szerzeménye, valamint egy Debussy átdolgozás kapott helyet. A koncert mellett fotókiállítás és bormustra is várja az érdeklődőket.

juhasz1Mit kell tudni az új lemezről?

Nagyon örülünk, hogy megjelent a CD. Tavaly nyáron jutott eszembe Pannonhalmán a labirintusnál, hogy fel kellene dolgozni, John Coltrane, A Love Supreme című művét. Felhívtam Lukács Miklóst és Szalai Pétert, szerencsére egyből igent mondtak. Télen sokat próbáltunk, majd a Nyitott Műhelyben tavasszal eljátszottuk a darabot. Liszkay Szilvia és Varga Mátyás lefordították Coltrane zsoltárát, amit a ’64-es lemezen ő elszaxofonozik, én pedig a sajátunkon elgitározok. Írtam három új dalt, amelyek tematikájukban kapcsolódnak John Coltrane művéhez, Miklós pedig hozott egy nagyon szép Debussy átiratot, és ezt eljátszottuk a Fonó 18 programsorozat keretében. Horváth László, a Fonó vezetője, megszervezte, hogy Kopcsik Márton remek minőségű felvételt készítsen a koncertről. Ezután megkértem Varga Mátyást, hogy küldjön egy fotót a pannonhalmi labirintusról, hogy Kiss Dóra elkészíthesse a borítótervet, ami szerintem nagyon szép lett.

 

1964-ben jelent meg az „A Love Supreme”, és azóta több mint tízmillió példány elkelt belőle. Mi az, ami ennyire megfogja benne az embereket?

Az „A Love Supreme” a legmélyebb szakrális jazz mű, amit ismerek. Coltrane zsoltárát több mint tíz éve először naivnak olvastam. Később értettem meg, hogy mennyire mély és őszinte szöveg. Az apja lelkész volt, spirituális érdeklődése közismert. Sokként ért, amikor felfedeztem, hogy elszaxofonozza a szöveget, és szintén megdöbbentett, hogy a felvételen jelen volt Archie Shepp, akivel volt szerencsém zenélni, és aki testvérének szólított. Huszonöt éve ismerem a zenét, de az első tíz évben kazettán volt meg a szövegek nélkül, ezzel magyarázható a kései felismerések sora. Amikor a közelmúltban behatóan tanulmányoztam a művet, sok apró részletre fény derült. Például ugyanabban a hangnemben indul a négytételes mű és ugyanabban zárul, mint a Máté Passió.

 

Mennyiben különbözik a Juhász Gábor trió-féle feldolgozás az eredeti Coltrane műtől?

Elsősorban a hangzás tér el gyökeresen az eredetitől. A Gitár-cimbalom-ütőhangszerek felállás alapvetően máshogy szól, mint a szaxofon-zongora-bőgő-dob hangzás. Másodsorban a személyiségünk különbözik az elődeinkétől. A jazz alkalmas műfaj arra, hogy a művész a saját érzelmeit, gondolatait közölje. A CD-n még négy másik darab is hallható: a három új saját, valamint Lukács Miklós Debussy feldolgozása, tehát nagyon más ez a lemez, mint az 1964-es. Coltrane zsenialitása talán abban is tetten érhető, hogy ennyire más hangzás és előadás is pontosan tudja közölni az érdemi tartalmat, legalábbis mi hárman minden előadás után ezt érezzük.

 

Mire számíthat a Fonó közönsége? Mivel készülnek a fellépésre?

A koncertünk a Fonó Szalon programsorozat részeként hangzik el február 15-én. Előtte pódiumbeszélgetést hallhat a közönség Varga Mátyással, de lesz fotókiállítás megnyitó, pannonhalmi bormustra és még több kulturális finomság. A mi koncertünk a hab lesz a tortán. Eljátsszuk a lemez anyagát, de mivel az improvizáció fontos eleme a jazz-nek, más élményre is számíthat a közönség, mint lemezhallgatáskor. Reményünk szerint a koncert és a lemez kiegészíti, támogatja egymást.

 

Mik a Juhász Gábor trió tervei az év többi részére?

Már most érkeznek meghívások nyárra, amiknek igyekszünk eleget tenni. A kollégáim és én is sokat koncertező zenészek vagyunk, és az életünkben a tanítás is fontos szerepet játszik, tehát az egyeztetés munkát igényel. Már most tudom, hogy a BMC Opus Jazz Club márciusra meghívott minket, és Rátóti Zoltán magyarföldi Fatemplom Fesztiváljára is hivatalosak vagyunk. Sok helyről érdeklődnek a produkcióról, és mivel a lemez készítése annyira gördülékenyen sikerült, mint még eddig egyetlen munkám sem, így nagyon derűlátó vagyok.

Kulcsszavak:

Sou_Fujimoto

2019.06.19

A természet és az építészet harmóniáját keresi Fudzsimoto Szú. A Magyar Zene Házát tervező japán sztárépítész azt mondja: mindig az adott tér ihleti meg, a Liget közepénél izgalmasabb helyszínt pedig keresve se találna. Úgy véli: ez a jövő modellje. INTERJÚ

_D0A3010_Copy

2019.06.19

Csáth Géza gyerekkora sejtelmesen dereng át novelláiból. A Margó Fesztiválon közelebb hajoltunk a varázsló kertjéhez, és Csáth Géza családjának fotóhagyatékával ismerkedhetünk meg. A fotográfiákon keresztül betekintettünk az író gyerekkori világába és az amatőr fényképészet és a családi albumok kezdeti korszakába.

Kantorok

2019.06.18

1958 óta ítélik oda a Balázs Béla-díjat a magyar filmszakma kiemelkedő szakembereinek. Idén nyolc filmes vehette át a díjat, köztük Nádorfi Lajos operatőr, akinek Kántorok című filmjét az Uránia Nemzeti Filmszínház június 11-én vetítette a díjazottak munkásságát bemutató sorozatban.

Az egyelőre cím nélküli mű 2020. május 19-én jelenik meg és Panemben játszódik, ám 64 évvel az eredeti trilógia előtt. Az amerikai írónő szerint az új regény a Sötét Napokként emlegetett sikertelen lázadás utáni éveket mutatja be, amikor Panem megpróbál talpra állni a történtek után. A posztapokaliptikus regénytrilógiában Panem fiatal lakóit arra kényszerítik, hogy élet-halál harcot vívjanak egymással élő adásban.

A Maling-hegység területén feltárt négy lábnyom segítheti az alsó kréta korban élt dinoszaurusz csoportok eloszlásának és evolúciójának tanulmányozását. Két sauropoda lábnyom az évek során részlegesen megrongálódott – három lábujj eltűnt –, ezért a nyomok emberi lábnyomnak tűntek, és sokáig a késő Tang-dinasztia (618-907) egyik híres tábornokának, Li Cunhsziaónak (858-894) tulajdonították őket.

Június 19-én kiállítás nyílik Pataki Ferenc festőművész képeiből a szentendrei ÚjMűhely Galériában Hommage à Barcsay címmel. Pataki művei általában az időt kívánják megragadni, ám mostani képei egyik alapeleme inkább a csend: nem a nyugalom csendje ugyan, hanem az alig érzékelhető, mégis folyamatosan zajló mozgások fojtott surrogása, a lassan málló, halkan áttetszővé horzsolódó felületek neszezése.

Ezüsttárgyak a történelmi Magyarországról címmel a 16. századtól a 20. század fordulójáig tekinti át a magyarországi ezüstművesség történetét a BÁV június 18-tól ingyenesen megtekinthető kiállítása. A tárlat a mindennapi használati eszközöktől a liturgikus tárgyakon át a gyűjtői ritkaságokig a legnagyobb ötvösmesterek virtuóz alkotásait vonultatja fel. A tizenkét jelentős hazai gyűjteményből származó, csaknem 150 alkotás reprezentatív képet ad a történelmi Magyarország 16. és 20. század közötti ötvösművészetéről.

Kőszínházi és független társulatok, valamint egyéni művészek nevezését is várja idén a Kaleidoszkóp VersFesztivál, amelyet október 16. és 20. között rendeznek meg a Váci Dunakanyar Színházban. A fődíj egymillió forint. Versszínházi előadásokkal június 30-ig, versmondással és versfilmekkel szeptember 30-ig lehet nevezni. A Kaleidoszkóp VersFesztivál elsődleges célja a vers megnyilvánulási formáinak felkutatása és bemutatása, valamint a hivatásos és az amatőr előadók, társulatok és alkotók közös színházi fesztiváljának megteremtése. A programokat idén is színesítik majd verszenei koncertek, de lesznek étteremszínházi előadások, ifjúsági produkciók és performanszok is.

Az Ivan & The Parazol koncertje nyitja idén a Volt egyszer egy Ifipark című sorozatot a Várkert Bazárban június 23-án, ahol a nyár folyamán fellép még Kovács Kati, az Edda Művek, Zséda, az Ős-Bikini, Deák Bill Gyula és a Piramis is.

iatp_201819_bwmetro

Történelmi-művészeti sétára várják az érdeklődőket a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában június 22-én 11 órára.

A magyar klasszikus zene, népi zene és cigányzene legkiválóbb művészei együtt lépnek fel a Budai Vigadóban június 23-án.

Június 20. és 23. között idén második alkalommal rendezi meg az operett műfaj koronázatlan királyáról, Rátonyi Róbertről elnevezett négynapos operettfesztiválját a Veszprémi Petőfi Színház. A színművész életének utolsó szakaszában négy előadást is rendezett Veszprémben.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma