2014.02.13
Weninger Andrea

A Fonó Szalon megnyitóján tartja lemezbemutató koncertjét a Juhász Gábor trió. A Making a Change című korongon John Coltrane híres, „A Love Supreme” című művének egy különleges feldolgozása, Juhász Gábor három szerzeménye, valamint egy Debussy átdolgozás kapott helyet. A koncert mellett fotókiállítás és bormustra is várja az érdeklődőket.

juhasz1Mit kell tudni az új lemezről?

Nagyon örülünk, hogy megjelent a CD. Tavaly nyáron jutott eszembe Pannonhalmán a labirintusnál, hogy fel kellene dolgozni, John Coltrane, A Love Supreme című művét. Felhívtam Lukács Miklóst és Szalai Pétert, szerencsére egyből igent mondtak. Télen sokat próbáltunk, majd a Nyitott Műhelyben tavasszal eljátszottuk a darabot. Liszkay Szilvia és Varga Mátyás lefordították Coltrane zsoltárát, amit a ’64-es lemezen ő elszaxofonozik, én pedig a sajátunkon elgitározok. Írtam három új dalt, amelyek tematikájukban kapcsolódnak John Coltrane művéhez, Miklós pedig hozott egy nagyon szép Debussy átiratot, és ezt eljátszottuk a Fonó 18 programsorozat keretében. Horváth László, a Fonó vezetője, megszervezte, hogy Kopcsik Márton remek minőségű felvételt készítsen a koncertről. Ezután megkértem Varga Mátyást, hogy küldjön egy fotót a pannonhalmi labirintusról, hogy Kiss Dóra elkészíthesse a borítótervet, ami szerintem nagyon szép lett.

 

1964-ben jelent meg az „A Love Supreme”, és azóta több mint tízmillió példány elkelt belőle. Mi az, ami ennyire megfogja benne az embereket?

Az „A Love Supreme” a legmélyebb szakrális jazz mű, amit ismerek. Coltrane zsoltárát több mint tíz éve először naivnak olvastam. Később értettem meg, hogy mennyire mély és őszinte szöveg. Az apja lelkész volt, spirituális érdeklődése közismert. Sokként ért, amikor felfedeztem, hogy elszaxofonozza a szöveget, és szintén megdöbbentett, hogy a felvételen jelen volt Archie Shepp, akivel volt szerencsém zenélni, és aki testvérének szólított. Huszonöt éve ismerem a zenét, de az első tíz évben kazettán volt meg a szövegek nélkül, ezzel magyarázható a kései felismerések sora. Amikor a közelmúltban behatóan tanulmányoztam a művet, sok apró részletre fény derült. Például ugyanabban a hangnemben indul a négytételes mű és ugyanabban zárul, mint a Máté Passió.

 

Mennyiben különbözik a Juhász Gábor trió-féle feldolgozás az eredeti Coltrane műtől?

Elsősorban a hangzás tér el gyökeresen az eredetitől. A Gitár-cimbalom-ütőhangszerek felállás alapvetően máshogy szól, mint a szaxofon-zongora-bőgő-dob hangzás. Másodsorban a személyiségünk különbözik az elődeinkétől. A jazz alkalmas műfaj arra, hogy a művész a saját érzelmeit, gondolatait közölje. A CD-n még négy másik darab is hallható: a három új saját, valamint Lukács Miklós Debussy feldolgozása, tehát nagyon más ez a lemez, mint az 1964-es. Coltrane zsenialitása talán abban is tetten érhető, hogy ennyire más hangzás és előadás is pontosan tudja közölni az érdemi tartalmat, legalábbis mi hárman minden előadás után ezt érezzük.

 

Mire számíthat a Fonó közönsége? Mivel készülnek a fellépésre?

A koncertünk a Fonó Szalon programsorozat részeként hangzik el február 15-én. Előtte pódiumbeszélgetést hallhat a közönség Varga Mátyással, de lesz fotókiállítás megnyitó, pannonhalmi bormustra és még több kulturális finomság. A mi koncertünk a hab lesz a tortán. Eljátsszuk a lemez anyagát, de mivel az improvizáció fontos eleme a jazz-nek, más élményre is számíthat a közönség, mint lemezhallgatáskor. Reményünk szerint a koncert és a lemez kiegészíti, támogatja egymást.

 

Mik a Juhász Gábor trió tervei az év többi részére?

Már most érkeznek meghívások nyárra, amiknek igyekszünk eleget tenni. A kollégáim és én is sokat koncertező zenészek vagyunk, és az életünkben a tanítás is fontos szerepet játszik, tehát az egyeztetés munkát igényel. Már most tudom, hogy a BMC Opus Jazz Club márciusra meghívott minket, és Rátóti Zoltán magyarföldi Fatemplom Fesztiváljára is hivatalosak vagyunk. Sok helyről érdeklődnek a produkcióról, és mivel a lemez készítése annyira gördülékenyen sikerült, mint még eddig egyetlen munkám sem, így nagyon derűlátó vagyok.

Kulcsszavak:

mama_1

2019.02.21

Grien az első emberpárt szokatlan szerepben ábrázolja: Ádám pózőr, Éva pedig csábító, Lorenzo Costa Venusa már elmozdul a Botticelli korában jellemző női szépségideáltól, Cesari olajmunkáján szereplő Diana pedig egészen férfias. De mit és mennyit látunk ezekből a képekből, ha gőgicsélő babánkkal érkezünk a múzeumba? Egyáltalán: nem néznek ki minket a kiállítótérből?

mate-bence

2019.02.21

Máté Bence Túlélési ösztön című fotója is bekerült a rangos World Press Photo díjra a hat jelölt közé természetfotó kategóriában. A fényképen levágott lábú békák láthatók, amint a felszín felé törekednek, miután visszadobták őket a békapetékkel teli vízbe.

Pinczehelyi

2019.02.21

A világ legrégebb óta működő és egyik legnagyobb presztízsű nemzetközi művészeti kiállításán, a Velencei Biennálén való szereplés mindig kiemelt szerepet töltött be a magyar művészeti életben. A Ludwig Múzeumban most Pavilon címmel egy biennáletörténeti kiállítássorozat idézi fel az egykori velencei kiállításokat. A pop-up kiállításról Boros Gézát, a Velencei Biennále Iroda vezetőjét kérdeztük.

Több mint 100 éve kihaltnak vélt óriásteknősfaj egy példányát fedezték fel a Galápagos-szigetekhez tartozó Fernandinán. A Chelonoidis Phantasticus fajhoz tartozó felnőtt nőstényre egy expedíció bukkant rá. A Fernandina-szigeti óriásteknőssel együtt 12 galápagosi teknős létezik, a szigetcsoport minden nagyobb tagján egy-egy. A Galápagos-szigetek 1979 óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján.

Új szumátrai tigris érkezett a Nyíregyházi Állatparkba, a tízéves nőstényt a már ott élő nyolcéves hím új „feleségének” szánják a szakemberek, és remélik, hogy az ivarzási időszakban fogamzóképes lesz a nőstény, nászukból pedig később utód születik. A szumátrai tigris a ma élő legkisebb és legdélebbre élő tigrisalfaj. Vadon élő egyedei kizárólag az Indonéziához tartozó Szumátra szigetének alacsonyan fekvő területein és hegyi erdőségeiben fordulnak elő. Az állatok a természetes élőhelyeik elpusztítása és az orvvadászat miatt kerültek a súlyosan veszélyeztetett fajok közé. Jelenleg mindössze négyszáz példány él szabadon, a világ állatkertjeiben körülbelül háromszázat tartanak.

A Kárpát-medencei falvakat bemutató új sorozat első részében Bátka, Csicsó, Hetény hozza el értékeit a Magyarság Házába a Felvidéki Magyar Nemzetrész Értéktár közreműködésével. Népi játékok, kézműveskedés (azsúrozás, cirokseprű-készítés), fotókiállítás, verséneklés, citerabemutató, hangverseny, koncertek, előadások, étel- és italkóstoló várja az érdeklődőket február 22-én, pénteken 17 órakor a Duna Palotában.

2019. február 21-től május 9-ig kéthetente csütörtökön, 18 órától folytatódik a Magyar Művészeti Akadémia Esték a Hild-villában című előadás-sorozata. A következő hat alkalommal az eucharisztia a téma. Az első előadás 21-én Boros János: A látható és a láthatatlan – Az Eucharisztia tan és a modern ismeretelmélet lesz. A részvétel regisztrációhoz kötött, melyet az www.mma-mmki.hu oldalon lehet megtenni.

Tízmillió euróból (3,2 milliárd forint) felújítják és 2021-ben újra megnyitják a nagyközönség előtt a Palazzo Vecchiót a Pitti-palotával összekötő Vasari-folyosót. A Firenze történelmi belvárosában kialakított, fedett folyosót 2016-ban zárták be biztonsági okokból. Az átjáró egyedülálló építmény segítségével a nagyhatalmú Medici család észrevétlenül kikémlelhette, mi történik Firenze belvárosában. Az 1565-ben épült, helyenként csak egy méter széles titkos átjáró, amely a Palazzo Vecchiót köti össze az Uffizin és a Ponte Vecchión keresztül a Pitti-palotával, egykor több mint 700 portrénak és önarcképnek adott otthont falain. 2021-re tervezett újranyitásakor az építmény ókori római és görög feliratok gyűjteményét, valamint 30 szobrot fog őrizni.

Liszt Esz-dúr zongoraversenyének első vázlatait még ifjúkorában vetette papírra, de csak később, a weimari időszakában kezdte kidolgozni, s összesen öt változatot készített az idők során. A bemutatón Berlioz vezényletével Liszt maga játszotta a zongoraszólamot. Február 22-én a Müpában a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Liszt-estjén az olasz Mariangela Vacatello zongoraművésznő szólaltatja meg a művet.

Mariangela_Vacatello

A nemrég elhunyt Grendel Lajosra emlélezve február 21-én 19 órától Grendel-emlékestet tartanak a a felvidéki Somorján, a Mozi klubban Tőzsér Árpád Kossuth-díjas költő, valamint N. Tóth Anikó, író, irodalomtörténész, egyetemi tanár részvételével. Tandori Dezsőre pedig két budapesti helyszínen emlékeznek ezen a héten: február 22-én 18 órától a Három Hollóban, 24-én 17 órától a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

Szerzői esttel köszönti 75. születésnapja alkalmából az Erkel- és Kossuth-díjas pécsi zeneszerzőt, Vidovszky Lászlót a Pannon Filharmonikusok Zenekar február 23-án a pécsi Kodály Központban. Az esten a szerző műveiből hallhat átfogó válogatást a közönség, amelyek négy-öt évtizedet ölelnek át, gazdag életművének fontosabb állomásait jelenítik meg.

Február 21–23. között a Fonó Budai Zeneházban legizgalmas világzenei produkciókból hallhat válogatást a közönség. A sorozat a Góbé és a PásztorHóra táncházával indul, majd a Meybahar görög-örmény zenekar estjével folytatódik pénteken, végül szombaton öt különböző formáció muzsikái töltik be a házat.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma