NFZ_XII.10-16-ig_782x90-borowicz

2014.02.13
Weninger Andrea

A Fonó Szalon megnyitóján tartja lemezbemutató koncertjét a Juhász Gábor trió. A Making a Change című korongon John Coltrane híres, „A Love Supreme” című művének egy különleges feldolgozása, Juhász Gábor három szerzeménye, valamint egy Debussy átdolgozás kapott helyet. A koncert mellett fotókiállítás és bormustra is várja az érdeklődőket.

juhasz1Mit kell tudni az új lemezről?

Nagyon örülünk, hogy megjelent a CD. Tavaly nyáron jutott eszembe Pannonhalmán a labirintusnál, hogy fel kellene dolgozni, John Coltrane, A Love Supreme című művét. Felhívtam Lukács Miklóst és Szalai Pétert, szerencsére egyből igent mondtak. Télen sokat próbáltunk, majd a Nyitott Műhelyben tavasszal eljátszottuk a darabot. Liszkay Szilvia és Varga Mátyás lefordították Coltrane zsoltárát, amit a ’64-es lemezen ő elszaxofonozik, én pedig a sajátunkon elgitározok. Írtam három új dalt, amelyek tematikájukban kapcsolódnak John Coltrane művéhez, Miklós pedig hozott egy nagyon szép Debussy átiratot, és ezt eljátszottuk a Fonó 18 programsorozat keretében. Horváth László, a Fonó vezetője, megszervezte, hogy Kopcsik Márton remek minőségű felvételt készítsen a koncertről. Ezután megkértem Varga Mátyást, hogy küldjön egy fotót a pannonhalmi labirintusról, hogy Kiss Dóra elkészíthesse a borítótervet, ami szerintem nagyon szép lett.

 

1964-ben jelent meg az „A Love Supreme”, és azóta több mint tízmillió példány elkelt belőle. Mi az, ami ennyire megfogja benne az embereket?

Az „A Love Supreme” a legmélyebb szakrális jazz mű, amit ismerek. Coltrane zsoltárát több mint tíz éve először naivnak olvastam. Később értettem meg, hogy mennyire mély és őszinte szöveg. Az apja lelkész volt, spirituális érdeklődése közismert. Sokként ért, amikor felfedeztem, hogy elszaxofonozza a szöveget, és szintén megdöbbentett, hogy a felvételen jelen volt Archie Shepp, akivel volt szerencsém zenélni, és aki testvérének szólított. Huszonöt éve ismerem a zenét, de az első tíz évben kazettán volt meg a szövegek nélkül, ezzel magyarázható a kései felismerések sora. Amikor a közelmúltban behatóan tanulmányoztam a művet, sok apró részletre fény derült. Például ugyanabban a hangnemben indul a négytételes mű és ugyanabban zárul, mint a Máté Passió.

 

Mennyiben különbözik a Juhász Gábor trió-féle feldolgozás az eredeti Coltrane műtől?

Elsősorban a hangzás tér el gyökeresen az eredetitől. A Gitár-cimbalom-ütőhangszerek felállás alapvetően máshogy szól, mint a szaxofon-zongora-bőgő-dob hangzás. Másodsorban a személyiségünk különbözik az elődeinkétől. A jazz alkalmas műfaj arra, hogy a művész a saját érzelmeit, gondolatait közölje. A CD-n még négy másik darab is hallható: a három új saját, valamint Lukács Miklós Debussy feldolgozása, tehát nagyon más ez a lemez, mint az 1964-es. Coltrane zsenialitása talán abban is tetten érhető, hogy ennyire más hangzás és előadás is pontosan tudja közölni az érdemi tartalmat, legalábbis mi hárman minden előadás után ezt érezzük.

 

Mire számíthat a Fonó közönsége? Mivel készülnek a fellépésre?

A koncertünk a Fonó Szalon programsorozat részeként hangzik el február 15-én. Előtte pódiumbeszélgetést hallhat a közönség Varga Mátyással, de lesz fotókiállítás megnyitó, pannonhalmi bormustra és még több kulturális finomság. A mi koncertünk a hab lesz a tortán. Eljátsszuk a lemez anyagát, de mivel az improvizáció fontos eleme a jazz-nek, más élményre is számíthat a közönség, mint lemezhallgatáskor. Reményünk szerint a koncert és a lemez kiegészíti, támogatja egymást.

 

Mik a Juhász Gábor trió tervei az év többi részére?

Már most érkeznek meghívások nyárra, amiknek igyekszünk eleget tenni. A kollégáim és én is sokat koncertező zenészek vagyunk, és az életünkben a tanítás is fontos szerepet játszik, tehát az egyeztetés munkát igényel. Már most tudom, hogy a BMC Opus Jazz Club márciusra meghívott minket, és Rátóti Zoltán magyarföldi Fatemplom Fesztiváljára is hivatalosak vagyunk. Sok helyről érdeklődnek a produkcióról, és mivel a lemez készítése annyira gördülékenyen sikerült, mint még eddig egyetlen munkám sem, így nagyon derűlátó vagyok.

Kulcsszavak:

Capasuli1

2018.12.13

Feketeúszójú szirtcápa, rövidfarkú dajkacápa, zebracápa, gitárhal, denevérhal és aranymakréla – mások mellett ezek lesznek a Fővárosi Állat- és Növénykert cápasuli nevű, új létesítményének lakói. Cél, hogy a fiatal cápák megtanuljanak egymással és más halakkal együttélni, hogy a Pannon Park több mint 2 millió literes tengeri akváriumának medencéjében megfelelően viselkedjenek majd.

feherhimzes_01

2018.12.13

„Szép menyecskék varrták fejér patyolatból” – idézi Petőfi Sándor Zöld Marci című versét a szolnoki Damjanich János Múzeum időszaki kiállítása. Cél a fehérhímzés-típusok készítésének bemutatása, a tárlat megrendezésének hátterében azonban a múzeumi munka teljessége húzódik.

freakin_disco

2018.12.13

A Freakin’ Disco Magyarország egyik legsokoldalúbb zenekara. Az együttes számos zenei műfajból merít, színházi zenét szerez és játszik, improvizál. Novemberben részt vett a Budapest Showcase Hubon is. A fesztiválon szerzett élményeikről és a nemrég megjelent lemezükről, a Monsterről beszélgettünk a zenekar tagjaival, Komjáti Áronnal, Csizmás Andrással és Szabó Sipos Ágostonnal.

Több kétes eredetű, vélhetően náci rablásból származó művet is talált az általa őrzött műalkotások között a Mannheimi Műcsarnok, amely teljes, 1933 után keletkezett gyűjteményét átvilágíttatta, hogy visszaadhassa jogos tulajdonosának az esetleges rabolt műkincseket. A múzeum által 1933-tól kezdődően beszerzett 2253 képzőművészeti alkotás között 25-ről feltételezhető, hogy a nácik lopták el vagy kényszerítették a tulajdonosokat azok erősen nyomott áron való eladására. A Kunsthalle Mannheim 2011-ben kezdte meg a tulajdonában lévő, 1945 előtt keletkezett és 1933 után vásárolt műalkotások eredetvizsgálatát.

Ötszörösére emelték az agrai Tádzs Mahalba szóló belépőjegy árát Indiában a hazai turisták számára, hogy visszaszorítsák a mauzóleum látogatottságát és környezeti terhelését. A 17. században fehér márványból emelt, palotaszerű síremléket naponta 10-15, hétvégénként 70 ezren keresik fel, a látogatók nagy többsége belföldi turista. Nekik az eddigi 50 helyett 250 rúpia (1000 forint) belépődíjat kell fizetniük. Drágult a belépés a külföldiek számára is, akiktől fejenként 19 dollárt (5400 forint) szednek be a pénztáraknál az eddigi 16 dollár helyett. A műemléket felügyelő Indiai Régészeti Szolgálat arra számít, hogy az áremelés hatására 15-20 százalékkal csökken a Tádzs Mahal területén tolongó turisták száma, emellett növekszik az állagmegőrzésre fordítható bevétel. Az indiai kormány néhány hónapja már napi 40 ezerben határozta meg a látogatók számának felső határát.

A Duna Palotában látható idén a Betlehemi jászolkiállítás, amely A Magyar Kézművességért Alapítvány (AMKA) felhívására érkezett alkotásokat mutatja be január 6-ig. Az idén 142 alkotó mintegy 300 művét válogatta be a szakmai zsűri a 25. alkalommal megrendezett kiállítás anyagába. A pályázók között voltak népi iparművészek, a Népművészet Mestere címmel kitüntetett alkotók, valamint diákok, nyugdíjasok, óvodai és iskolai közösségek, családok, hátrányos helyzetű és fogyatékkal élő emberek is.

Három év alatt 65 Baranya megyei településről 1931 főnek nyílt lehetősége díjmentesen megtekinteni a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed látnivalóit. A Zsolnay Programot Pécs városa, a Baranya Megyei Önkormányzat (BMÖ) és a ZSÖK hívta életre 2016 januárjában. A résztvevők megismerték a negyed kiállításait, ismeretterjesztő programjait, táncházait, kreatív játszóházait.

Igazi ritkaságnak számító leletet, egy 1500 éves lámpabelet tártak fel a régészek Izraelben, akik szerint az olajlámpák begyújtásához használhatták a vastag, kötélszerű anyagot a bizánci korban. Az olajlámpások kulcsszerepet játszottak az ókori világ mindennapjaiban, hiszen napnyugta után ezek világították be az otthonokat és középületeket. Agyagból és üvegből készült lámpásokat gyakran találni a régészeti ásatásokon, ám ilyen régről való lámpabélre bukkanni nagy ritkaság.

Bach-művek, spirituálék és karácsonyi dalok is megszólalnak a Magyar Rádió Gyermekkórusának koncertjén pénteken a Müpában. A Gyermekkórus együttesei – a Picurkák, a Palánták és a Nagy korus – mellett fellép a Magyar Rádió Énekkara és a Szimfonikus Zenekar kis együttese is.

MR_Gyermekkorusa

„Most már túl vagyok a veszélyen” – így sóhajtott fel a kilences sorszámú szimfóniák elhíresült végzetességét babonásan átérző Gustav Mahler a maga IX. szimfóniájának befejezése után, a mű születését azonban csak alig egy évvel élte túl. A nagyszabású – Molnár Antal zenetudós szerint – végső üzenete: Ember, légy jó! Ezt a művet is hallhatjuk Mozart Három német tánca és Mendelssohn e-moll hegedűversenye mellett a Concerto Budapest előadásában december 16-án a Müpában.

Mucsi János koreográfus, érdemes művész közel negyvenéves alkotói-pedagógusi munkássága előtt tiszteleg az Amazonok, Danaidák című jubileumi portréműsor, melyet a Hagyományok Házában tartanak december 16-án.

A nép- és világzene, a jazz és a kortárs zene területén egyaránt otthonos, idehaza és külföldön is népszerű fúvós, Borbély Mihály előadóművészként és zeneszerzőként egyaránt a magyar jazz egyik meghatározó figurája. Kvartettjét, a Borbély Műhelyt az ezredforduló táján alakította meg. A csapat csütörtökön lép fel a Budapest Music Centerben.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma