2016.03.22

Úgy érzem, megtaláltam a szenvedélyem, amelyet gyerekkoromban is kerestem. Mindig is éreztem, hogy ez az, ami engem elvarázsol – ezek Györgyi Anna színművész gondolatai az életéről, a színészetről, a pályafutásról. „Munkában és magánéletben is megkaptam az élettől mindent, amire vágytam, így méltán lehetek boldog” – vallja Györgyi Anna.

Hogyan került a színészvilágba?

Mindig, már egész kisgyermekként is érdekelt a színészi pálya. Elsőre sikerült a felvételim, - emlékszem, édesapám bukfenceket hányt az előszobában, bár még senki nem látta igazán, mit is jelent majd ez nekem a későbbiekben. Akkor biztosan éppen ilyen karaktert kerestek. Szirtes Tamás osztályába kerültem, prózai szakra, ahol több olyan kollégámmal végeztem együtt, akiket nagyon tisztelek, és büszke vagyok, hogy együtt kezdhettük el ezt a hivatást.


gyorgyianna02

 

Miután 1989-ben végzett a főiskolán, merre vetette a sors?

Rengeteg helyen játszottam, sokáig kerestem a helyemet. Madách Színház, Tivoli Színház, Arany János Színház, két év Bárkaszínház, majd 10 év Újszínház következett. Innen aztán a Pesti Magyar Színházba kerültem, de egy ideig voltam Miskolcon is. Most már ismét Budapesten élek, és szabadúszóként több helyen is játszom.

 

Ez rengeteg élményt és tapasztalatot adhatott, de ön egyébként sem olyan, aki szeret sokáig egy helyen lenni.

Azt hiszem ez személyes választás, alkat kérdése. Én sokkal kíváncsibb típusnak tartom magam annál, mint hogy megragadjak egy helyen akár 25 évig, ahogy azt több kollégám teszi.

Szabadúszóként lehetőségem van különböző stílusú és rendezésű darabokban játszani, a kisebb létszámú játszóhelyektől kezdve a hatalmas befogadó képességű kőszínházakig. De ezek között is nagyon kevés olyan szerepet játszhat egy színész, amelyért tényleg érdemes ezt az utat választania. Ezt még Sztankay István főiskolai tanárom mondta nekünk, és én ezzel kifejezetten egyetértek. Nekem nagyjából öt olyan színpadi fellépésem volt – pedig százhoz közeledik az eddigi szerepeim száma –, amikor éreztem, hogy angyal szállt közénk. Ilyen fontos szerepem volt a Szirtes Tamás rendezte Az üvegcipő című darabban mely a Madách Színházban került színre, a miskolci A vágy villamosa vagy a Csehov szerelmei című előadásban, melyben Kulka János volt partnerem. Többek között ezek voltak azok a szerepeim, amelyekért igazán megérte ezt a pályát választanom.

 

Min múlik egy darab sikere?

Vannak olyan művek, amelyek már önmagukban nagyon jók, mondhatnám, csak elrontani lehet őket. Ilyenek például Csehov drámái, amelyeket nagyon szeretek, de ide tartoznak a klasszikus Shakespeare-darabok is. Viszont a sikerben talán ugyanannyira játszik közre az előadás is, mint maga a mű. A rendezés, a látvány és természetesen a színészek, akikkel az ember együtt áll a színpadon, kulcsfontosságúak a jó eredményt illetően. A színielőadás összjáték, ezért ha akár csak egy valaki teszi oda kevésbé magát, már az kihat az egész produkció minőségére. Ezért, hogy valóban sikeres legyen valami, mindenkinek a tőle elvárható maximumot kell a munkájába beleadnia.

 

Önnek mit jelent a siker?

Én nem szeretem, ha felismernek az utcán, vagy autogramot kérnek tőlem. Nekem az jelent elégtételt, ha a színészi játékom őszintén megérinti a nézőket. Nagyon jól tud esni egy személyes levél, vagy arra is volt már példa, hogy előadás után megvártak. Sőt olyan is volt már, hogy zokogva jöttek be az öltözőbe elmondani, hogy mennyire sokat jelentett nekik az, amit tőlem, tőlünk kaptak a színpadon.


Gyorgyi_Anna

 

Vannak még megvalósulatlan tervei?

Természetesen, szeretnék többet forgatni, filmezni, castingokra járni.

Egy film egyébként egészen más, mint a színpadi játék. Egy filmben egy közeli felvételkor az is látszik, amire éppen gondol a színész, ellentétben egy nagyszínpadi előadással, ahol nem látszanak annyira az arc apró rezzenései. Kevés olyan színészre tudok felnézni, aki mindkét helyen remekül megállja a helyét, de talán Básti Julit emelném ki.

 

Térjünk vissza a színházi játékra, hiszen ön igazán a színpadon van otthon. Szabadúszóként hogyan oldja meg, mikor, hol játsszon?

Ez néha nehéz, mert alakulhatnak úgy a dolgok, hogy egy időben több darabra is hívnak, és ilyenkor nekem kell választanom. Máshonnan nézve azonban van ebben bizonyos kockázat, hiszen nem vagyok sehová leszerződve, nincs biztos helyem.

A kapcsolatokon is múlik, hogy mennyit hívnak vendégjátékokra. Most a Nemzeti Színházban fogunk majd próbálni egy darabot, március végétől – nagyon örülök ennek a lehetőségnek, mert több régi osztálytársammal is együtt fogunk benne játszani –, amelyet a férjem, Kiss Csaba rendez. Ő ugyanúgy tekint rám a színpadon, mint akármelyik másik színésznőre, otthon pedig inkább a mindennapos ügyekkel foglalkozunk. Van két kislányunk, elsősorban ők kapnak nagyobb figyelmet a családban, de néha azért előfordul, hogy – miután a gyerekek lefeküdtek – a konyhában egy pohár rosé bor mellett átbeszéljük a dolgokat.

 

Egy színész el tudja választani a magánéletet a színpadi világtól?

Szerintem kétféle színész van. Az egyik mindig önmagát játssza a színpadon, minden szerepben felfedezhető az egyénisége. A másik mindig felölt egy maszkot a színpadon, és mintha „benyomnánk egy gombot”, képes bekapcsolni a szerepét. Én inkább az utóbbi típusba tartozom. Úgy érzem, a magánéletben pasztell jelenség vagyok, de a színpadon bármilyen szerepet eljátszhatok, bármilyen színű lehetek. Ám talán nem maradéktalanul, mert néha otthon is megérzem egy­egy szerep hatását a hangulatomon.

 

Gondolkodott már önálló estben, és ha igen, mit mondana el mindenképpen az embereknek?

Amíg nincs meg bizonyos mennyiségű élettapasztalat, ami által az ember úgy érzi, valamit el kell mondania a világnak, addig szerintem nem érett még meg erre a műfajra. Fontos emellett egyrészt a személyesség, hogy saját tapasztalataink által adjunk át valamit a közönségnek. Másrészt az is, hogy azt igazán magáévá tehesse a néző. Az én mondanivalóm talán az lenne – ha lenne bátorságom belevágni egy önálló estbe –, hogy először mindenki önmagán kezdje a világ jobbá tételét.

Úgy érzem, megtaláltam, azt, amit már gyerekkoromban is kerestem: a munkám lett a szenvedélyem, ez az, ami engem elvarázsol. Emellett van két gyönyörű lányom, és négyen harmonikus családi életet élünk. Munkában és magánéletben is megkaptam az élettől mindent, amire vágytam, így méltán lehetek boldog.



Tölgyesi Tibor

Fotó: Éder Vera

EmeliSande1

2017.11.19

Emeli Sandé világhírű brit soul- és R&B-énekesnő, dalszerző először ad koncertet Budapesten. A magyar rajongók 2018. február 18-án a Papp László Budapest Sportarénában láthatják a Broadway Event és a Multimedia Organisation szervezésében. Az előadó három év után tér vissza hazánkba: első magyarországi koncertjét 2015 júliusában a VeszprémFesten adta.

gulacsy-bav

2017.11.19

A legmagasabb eladási árat Gulácsy Lajos egyik főműve, a Vízió című festménye érte el 48 millió forinttal a BÁV őszi, kétnapos aukcióján, amelynek eredményeiről a cég november 16-ai közleményben tájékoztatta az MTI-t. Az árverésen két nap alatt, november 14-én és 15-én összesen 430 millió forintért keltek el az eladásra kínált tételek – olvasható az összegzésben.

01Spite-DannyWillems_vagott

2017.11.18

Wim Vandekeybus egyéni hangvételű flamand táncos és koreográfus 1999-ben készített In Spite of Wishing and Wanting című alkotásának 2016-ban kibővített változata érkezik november 23-án és 24-én a Trafó – Kortárs Művészetek Házába. Az Ultima Vez társulat előadása szilaj, intenzív, markánsan mai és férfi energiákkal telített. Vandekeybus megkapó, játékos koreográfiájához David Byrne szerzett zenét.

Oláh János költő, író, kiadóvezető emlékére rendez estet a Magyar Napló Kiadó 2017. november 24-én, 17 órakor a Magyar Napló Könyvesbolt – Józsefvárosi Galériában. Az eseményen Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter Oláh János ez alkalomra megzenésített versét adja elő, köszöntőt mond Zsiga Kristóf kiadóvezető, dr. Jánosi Zoltán irodalomtörténész, főszerkesztő Oláh János munkásságáról és Csókold meg a csizmám! című posztumusz kötetéről tart előadást, Lackfi János költő felolvassa Halotti nyelvlecke című emlékversét, a közönség részletet láthat Csontos János Együtt és külön – húsz év múlva című filmjéből, Lukács Sándor színművész pedig részletet olvas fel Bíró Gergely A ladik, Oláh János Csókold meg a csizmám! és Jókai Anna Átvilágítás című művéből. Mindemellett átadják a Magyar Napló Kiadó, az Orpheusz Kiadó és a Széphalom Könyvműhely által alapított „Az év legsikeresebb szerzője 2017” elnevezésű díjat – a nyertes művekből Lukács Sándor olvas fel részleteket. Végül bemutatják az Irodalmi Magazin legújabb lapszámát. Az est Bonyár Judit és Hűvösvölgyi Péter műsorával zárul. A program díjmentesen látogatható.

Meghosszabbították a szervezők a Kodály nyomában országos vetélkedő első és második fordulójának jelentkezési határidejét, így november 28-ig várják az ifjú és amatőr táncosok, zenészek, kórusok és képzőművészek nevezéseit az át- vagy feldolgozott Kodály művekkel, táncokkal, alkotásokkal, valamint a kvíz megfejtésekkel a kodaly.kjmk.hu oldalon található feladatokra.

A Hungaroton négy kiadványa került fel az International Classical Music Awards (ICMA) 2018. évi jelöltjeinek listájára. Vokális kamarazene kategóriában Baráth Emőke és Virág Emese Debussy-lemeze, Szóló hangszeres kategóriában Lajkó István Liszt-felvétele nyerte el a zsűri tetszését, míg Kamarazene kategóriában Simon Izabella és Várjon Dénes lemeze, A nagy fúga, valamint Antológia kategóriában Kocsis Zoltán emlékalbuma került az ICMA hivatalos jelöltjei közé.

Rohamosztagos jelmezben állítólag Vilmos és Harry brit herceg, továbbá Tom Hardy és Gary Barlow énekes is szerepel a december közepétől látható új Star Wars-epizódban. Amikor Vilmos és Harry herceg áprilisban meglátogatta a Pinewood filmstúdióban zajló forgatást, rohamosztagosnak öltözve be is ugrottak egy jelenetbe.

A Golden Globe-gála díjátadóinak segédkező Golden Globe kisasszony szerepét ezentúl a Golden Globe-nagykövet veszi át. Az új cím birtokosa, Dwayne Johnson lánya, Simone Garcia Johnson a januári 75. díjátadó ceremónián debütál. Dwayne Johnson tavaly még vendégként vitte magával a díjátadó ceremóniára a lányát, aki a közelmúltban lett az IMG Models ügynökség modellje.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma