2016. december 4.
Célzó

Download.aspx2_masolata

„Minden részletnek tökéletesnek kell lennie, és akkor van remény arra, hogy valamiből jelentős előadás születik” – vallja a rendezésről Marton László, a Vígszínház főrendezője és egykori igazgatója, akit 2016-ban Magyar színház- és filmművészet kategóriában jelöltek Prima Primissima-díjra. Marton Lászlóval pályakezdésről, rendezésről, tanításról beszélgettünk, valamint arról, mit jelentenek számára a díjak.

2016.03.22

Úgy érzem, megtaláltam a szenvedélyem, amelyet gyerekkoromban is kerestem. Mindig is éreztem, hogy ez az, ami engem elvarázsol – ezek Györgyi Anna színművész gondolatai az életéről, a színészetről, a pályafutásról. „Munkában és magánéletben is megkaptam az élettől mindent, amire vágytam, így méltán lehetek boldog” – vallja Györgyi Anna.

Hogyan került a színészvilágba?

Mindig, már egész kisgyermekként is érdekelt a színészi pálya. Elsőre sikerült a felvételim, - emlékszem, édesapám bukfenceket hányt az előszobában, bár még senki nem látta igazán, mit is jelent majd ez nekem a későbbiekben. Akkor biztosan éppen ilyen karaktert kerestek. Szirtes Tamás osztályába kerültem, prózai szakra, ahol több olyan kollégámmal végeztem együtt, akiket nagyon tisztelek, és büszke vagyok, hogy együtt kezdhettük el ezt a hivatást.


gyorgyianna02

 

Miután 1989-ben végzett a főiskolán, merre vetette a sors?

Rengeteg helyen játszottam, sokáig kerestem a helyemet. Madách Színház, Tivoli Színház, Arany János Színház, két év Bárkaszínház, majd 10 év Újszínház következett. Innen aztán a Pesti Magyar Színházba kerültem, de egy ideig voltam Miskolcon is. Most már ismét Budapesten élek, és szabadúszóként több helyen is játszom.

 

Ez rengeteg élményt és tapasztalatot adhatott, de ön egyébként sem olyan, aki szeret sokáig egy helyen lenni.

Azt hiszem ez személyes választás, alkat kérdése. Én sokkal kíváncsibb típusnak tartom magam annál, mint hogy megragadjak egy helyen akár 25 évig, ahogy azt több kollégám teszi.

Szabadúszóként lehetőségem van különböző stílusú és rendezésű darabokban játszani, a kisebb létszámú játszóhelyektől kezdve a hatalmas befogadó képességű kőszínházakig. De ezek között is nagyon kevés olyan szerepet játszhat egy színész, amelyért tényleg érdemes ezt az utat választania. Ezt még Sztankay István főiskolai tanárom mondta nekünk, és én ezzel kifejezetten egyetértek. Nekem nagyjából öt olyan színpadi fellépésem volt – pedig százhoz közeledik az eddigi szerepeim száma –, amikor éreztem, hogy angyal szállt közénk. Ilyen fontos szerepem volt a Szirtes Tamás rendezte Az üvegcipő című darabban mely a Madách Színházban került színre, a miskolci A vágy villamosa vagy a Csehov szerelmei című előadásban, melyben Kulka János volt partnerem. Többek között ezek voltak azok a szerepeim, amelyekért igazán megérte ezt a pályát választanom.

 

Min múlik egy darab sikere?

Vannak olyan művek, amelyek már önmagukban nagyon jók, mondhatnám, csak elrontani lehet őket. Ilyenek például Csehov drámái, amelyeket nagyon szeretek, de ide tartoznak a klasszikus Shakespeare-darabok is. Viszont a sikerben talán ugyanannyira játszik közre az előadás is, mint maga a mű. A rendezés, a látvány és természetesen a színészek, akikkel az ember együtt áll a színpadon, kulcsfontosságúak a jó eredményt illetően. A színielőadás összjáték, ezért ha akár csak egy valaki teszi oda kevésbé magát, már az kihat az egész produkció minőségére. Ezért, hogy valóban sikeres legyen valami, mindenkinek a tőle elvárható maximumot kell a munkájába beleadnia.

 

Önnek mit jelent a siker?

Én nem szeretem, ha felismernek az utcán, vagy autogramot kérnek tőlem. Nekem az jelent elégtételt, ha a színészi játékom őszintén megérinti a nézőket. Nagyon jól tud esni egy személyes levél, vagy arra is volt már példa, hogy előadás után megvártak. Sőt olyan is volt már, hogy zokogva jöttek be az öltözőbe elmondani, hogy mennyire sokat jelentett nekik az, amit tőlem, tőlünk kaptak a színpadon.


Gyorgyi_Anna

 

Vannak még megvalósulatlan tervei?

Természetesen, szeretnék többet forgatni, filmezni, castingokra járni.

Egy film egyébként egészen más, mint a színpadi játék. Egy filmben egy közeli felvételkor az is látszik, amire éppen gondol a színész, ellentétben egy nagyszínpadi előadással, ahol nem látszanak annyira az arc apró rezzenései. Kevés olyan színészre tudok felnézni, aki mindkét helyen remekül megállja a helyét, de talán Básti Julit emelném ki.

 

Térjünk vissza a színházi játékra, hiszen ön igazán a színpadon van otthon. Szabadúszóként hogyan oldja meg, mikor, hol játsszon?

Ez néha nehéz, mert alakulhatnak úgy a dolgok, hogy egy időben több darabra is hívnak, és ilyenkor nekem kell választanom. Máshonnan nézve azonban van ebben bizonyos kockázat, hiszen nem vagyok sehová leszerződve, nincs biztos helyem.

A kapcsolatokon is múlik, hogy mennyit hívnak vendégjátékokra. Most a Nemzeti Színházban fogunk majd próbálni egy darabot, március végétől – nagyon örülök ennek a lehetőségnek, mert több régi osztálytársammal is együtt fogunk benne játszani –, amelyet a férjem, Kiss Csaba rendez. Ő ugyanúgy tekint rám a színpadon, mint akármelyik másik színésznőre, otthon pedig inkább a mindennapos ügyekkel foglalkozunk. Van két kislányunk, elsősorban ők kapnak nagyobb figyelmet a családban, de néha azért előfordul, hogy – miután a gyerekek lefeküdtek – a konyhában egy pohár rosé bor mellett átbeszéljük a dolgokat.

 

Egy színész el tudja választani a magánéletet a színpadi világtól?

Szerintem kétféle színész van. Az egyik mindig önmagát játssza a színpadon, minden szerepben felfedezhető az egyénisége. A másik mindig felölt egy maszkot a színpadon, és mintha „benyomnánk egy gombot”, képes bekapcsolni a szerepét. Én inkább az utóbbi típusba tartozom. Úgy érzem, a magánéletben pasztell jelenség vagyok, de a színpadon bármilyen szerepet eljátszhatok, bármilyen színű lehetek. Ám talán nem maradéktalanul, mert néha otthon is megérzem egy­egy szerep hatását a hangulatomon.

 

Gondolkodott már önálló estben, és ha igen, mit mondana el mindenképpen az embereknek?

Amíg nincs meg bizonyos mennyiségű élettapasztalat, ami által az ember úgy érzi, valamit el kell mondania a világnak, addig szerintem nem érett még meg erre a műfajra. Fontos emellett egyrészt a személyesség, hogy saját tapasztalataink által adjunk át valamit a közönségnek. Másrészt az is, hogy azt igazán magáévá tehesse a néző. Az én mondanivalóm talán az lenne – ha lenne bátorságom belevágni egy önálló estbe –, hogy először mindenki önmagán kezdje a világ jobbá tételét.

Úgy érzem, megtaláltam, azt, amit már gyerekkoromban is kerestem: a munkám lett a szenvedélyem, ez az, ami engem elvarázsol. Emellett van két gyönyörű lányom, és négyen harmonikus családi életet élünk. Munkában és magánéletben is megkaptam az élettől mindent, amire vágytam, így méltán lehetek boldog.



Tölgyesi Tibor

Fotó: Éder Vera

SZFE_harmadeves_zenes_szinesz_szakos_hallgatoi_c_Ujhegyi_Eva

2016.12.04

MusicOnStage címmel mutatkozik be a Müpa új ismeretterjesztő sorozata, amely a Fesztivál Színházban avat be a zenés színpadi műfajok történetébe. A témát jól ismerő Erkel-díjas zeneszerző és operarendező, Selmeczi György december 6-tól kezdve négy előadáson át vezet be a törzsi rítusoktól az amerikai zenés színházig terjedő szellemtörténeti anyagba.

Szarvas_filmszinhaz_eorifoto-1290047

2016.12.04

A magyarországi premier előtt Párizsban mutatta be november 28-án este a Nemzeti Színház társulata A szarvassá változott fiú című előadás új változatát a Világ Kultúráinak Háza (Maison des cultures du monde) fesztiválján, a Festival de l'Imaginaire-en. A magyar közönség a december 7-ei premieren találkozhat először az új változattal.

godard2_masolata

2016.12.03

„Azt ugye ön is elismeri, hogy egy filmnek kell, hogy legyen eleje, közepe és vége? Hát persze, csak nem feltétlenül ebben a sorrendben.” Ez a régi anekdota jól mutatja, hogy Jean-Luc Godard, a francia új hullám élő legendája a világ egyik legmerészebb filmrendezője. A Kifulladásig, A bolond Pierrot és az Éli az életét című filmek alkotója december 3-án ünnepli 86. születésnapját.

Roma, dzsessz, balkáni és klasszikus zenéket felvonultató fesztivált tartanak jövő ősszel a burgenlandi Kismartonban (Eisenstadt), az Esterházy-kastélyban. A Herbstgold elnevezésű program első napján, szeptember 6-án Nicolas Altstaedt vezényletével fellép az Osztrák-Magyar Haydn Filharmonikusok, amely a kismartoni Esterházy-kastély rezidens zenekara lesz az év végétől. A koncerten Beethoven, Sosztakovics és Haydn művei csendülnek fel.

Kortárs európai dzsesszelőadók koncerteznek a következő napokban a budapesti Opus Jazz Clubban. A progresszív, többségében fiatal tehetségeket felvonultató fellépők között lesznek osztrák, német, francia, amerikai és portugál zenészek is.

Magyarországot 1956-ban elhagyni kényszerülő, jelenleg Brüsszelben, Göteborgban, Párizsban és Londonban élő emigránsokat mutat be Kallos Bea Egykor mind idegenek voltunk című portrésorozata, melyről az MTVA/MTI fotóriportete december 8-án a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház Napfényműtermében tart vetítéssel egybekötött beszámolót.

Világsztárok lépnek fel a következő hetekben a Magyar Állami Operaházban és az Erkel Színházban: láthatja és hallhatja a közönség többek között Charles Castronovót, Erwin Schrottot, Renée Fleminget és Iréne Theorint.

Ékszerek és műtárgyak lepik el karácsony előtt Budapestet, december 13-án ékszereket és órákat, december 14-én ezüst és egyéb műtárgyakat kínál a BÁV karácsonyi aukciója, amelyet a MOM Kulturális Központban rendeznek meg. Az aukció első napjának több mint 200 tétele között minden értéksáv és minden főbb ékszertípus képviselteti magát.

A Liszt Ferenc-díjjal is kitüntetett hegedűművész két éve a világ egyik legkülönösebb hangszerén, thereminen is előad. Illényi Katica az ünnepekre egy egyedi karácsonyi tematikájú theremin albummal örvendezteti meg rajongóit és a hangszer szerelmeseit.

TH_CHRISTMAS_FRONT_k

Menszátor Héresz Attila képletesen és valóságosan is belebújik a hajdani nagy magyar tragika, Jászai Mari bőrébe november 28-án a Műcsarnok Színtérben.

Adventi Mesehotellé változik Budapest egyik legszebb szállodaépülete, ahol az ország legnagyobb gyerekszobáját rendezik be és töltik meg változatos programokkal az apróságok és szüleik örömére. A Gellért már hagyományos, ám idén megújult adventi rendezvénye december 3-án és 4-én várja a nagyérdeműt.

Spirituális utazásra hív Lovász Irén, Mizsei Zoltán és Horváth Kornél, vagyis a Groove & Voice Trio a Hangtájkép című lemez anyagát bemutató koncerten. Az énekesnő 2006-ban indított Gyógyító hangok címmel egy lemezsorozatot, melynek legismertebb részei az Égi hang és a Belső hang. A Hangtájkép az utóbbi újragondolása. Lovász Irén koncerten legközelebb december 3-án hallható, ahol az Égi hang című műsorát énekli.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma