2017. február 23.
Célzó

14435401_723829147767677_2233488756730410214_o

Zrínyi Ilona alakja még ma is oly meghatározó, mint amilyen száz-kétszáz évvel ezelőtt volt. A legtöbben azonban csupán mint Munkács védőjét ismerik. Keveset tudnak arról, hogy mennyire művelt asszony volt, milyen sokat kellett szenvednie, és mégis egész élete során milyen határozott, milyen erős maradt. A Zrínyi Ilonáról készült monodráma többek között ezeket hivatott bemutatni.

2016.03.22

Úgy érzem, megtaláltam a szenvedélyem, amelyet gyerekkoromban is kerestem. Mindig is éreztem, hogy ez az, ami engem elvarázsol – ezek Györgyi Anna színművész gondolatai az életéről, a színészetről, a pályafutásról. „Munkában és magánéletben is megkaptam az élettől mindent, amire vágytam, így méltán lehetek boldog” – vallja Györgyi Anna.

Hogyan került a színészvilágba?

Mindig, már egész kisgyermekként is érdekelt a színészi pálya. Elsőre sikerült a felvételim, - emlékszem, édesapám bukfenceket hányt az előszobában, bár még senki nem látta igazán, mit is jelent majd ez nekem a későbbiekben. Akkor biztosan éppen ilyen karaktert kerestek. Szirtes Tamás osztályába kerültem, prózai szakra, ahol több olyan kollégámmal végeztem együtt, akiket nagyon tisztelek, és büszke vagyok, hogy együtt kezdhettük el ezt a hivatást.


gyorgyianna02

 

Miután 1989-ben végzett a főiskolán, merre vetette a sors?

Rengeteg helyen játszottam, sokáig kerestem a helyemet. Madách Színház, Tivoli Színház, Arany János Színház, két év Bárkaszínház, majd 10 év Újszínház következett. Innen aztán a Pesti Magyar Színházba kerültem, de egy ideig voltam Miskolcon is. Most már ismét Budapesten élek, és szabadúszóként több helyen is játszom.

 

Ez rengeteg élményt és tapasztalatot adhatott, de ön egyébként sem olyan, aki szeret sokáig egy helyen lenni.

Azt hiszem ez személyes választás, alkat kérdése. Én sokkal kíváncsibb típusnak tartom magam annál, mint hogy megragadjak egy helyen akár 25 évig, ahogy azt több kollégám teszi.

Szabadúszóként lehetőségem van különböző stílusú és rendezésű darabokban játszani, a kisebb létszámú játszóhelyektől kezdve a hatalmas befogadó képességű kőszínházakig. De ezek között is nagyon kevés olyan szerepet játszhat egy színész, amelyért tényleg érdemes ezt az utat választania. Ezt még Sztankay István főiskolai tanárom mondta nekünk, és én ezzel kifejezetten egyetértek. Nekem nagyjából öt olyan színpadi fellépésem volt – pedig százhoz közeledik az eddigi szerepeim száma –, amikor éreztem, hogy angyal szállt közénk. Ilyen fontos szerepem volt a Szirtes Tamás rendezte Az üvegcipő című darabban mely a Madách Színházban került színre, a miskolci A vágy villamosa vagy a Csehov szerelmei című előadásban, melyben Kulka János volt partnerem. Többek között ezek voltak azok a szerepeim, amelyekért igazán megérte ezt a pályát választanom.

 

Min múlik egy darab sikere?

Vannak olyan művek, amelyek már önmagukban nagyon jók, mondhatnám, csak elrontani lehet őket. Ilyenek például Csehov drámái, amelyeket nagyon szeretek, de ide tartoznak a klasszikus Shakespeare-darabok is. Viszont a sikerben talán ugyanannyira játszik közre az előadás is, mint maga a mű. A rendezés, a látvány és természetesen a színészek, akikkel az ember együtt áll a színpadon, kulcsfontosságúak a jó eredményt illetően. A színielőadás összjáték, ezért ha akár csak egy valaki teszi oda kevésbé magát, már az kihat az egész produkció minőségére. Ezért, hogy valóban sikeres legyen valami, mindenkinek a tőle elvárható maximumot kell a munkájába beleadnia.

 

Önnek mit jelent a siker?

Én nem szeretem, ha felismernek az utcán, vagy autogramot kérnek tőlem. Nekem az jelent elégtételt, ha a színészi játékom őszintén megérinti a nézőket. Nagyon jól tud esni egy személyes levél, vagy arra is volt már példa, hogy előadás után megvártak. Sőt olyan is volt már, hogy zokogva jöttek be az öltözőbe elmondani, hogy mennyire sokat jelentett nekik az, amit tőlem, tőlünk kaptak a színpadon.


Gyorgyi_Anna

 

Vannak még megvalósulatlan tervei?

Természetesen, szeretnék többet forgatni, filmezni, castingokra járni.

Egy film egyébként egészen más, mint a színpadi játék. Egy filmben egy közeli felvételkor az is látszik, amire éppen gondol a színész, ellentétben egy nagyszínpadi előadással, ahol nem látszanak annyira az arc apró rezzenései. Kevés olyan színészre tudok felnézni, aki mindkét helyen remekül megállja a helyét, de talán Básti Julit emelném ki.

 

Térjünk vissza a színházi játékra, hiszen ön igazán a színpadon van otthon. Szabadúszóként hogyan oldja meg, mikor, hol játsszon?

Ez néha nehéz, mert alakulhatnak úgy a dolgok, hogy egy időben több darabra is hívnak, és ilyenkor nekem kell választanom. Máshonnan nézve azonban van ebben bizonyos kockázat, hiszen nem vagyok sehová leszerződve, nincs biztos helyem.

A kapcsolatokon is múlik, hogy mennyit hívnak vendégjátékokra. Most a Nemzeti Színházban fogunk majd próbálni egy darabot, március végétől – nagyon örülök ennek a lehetőségnek, mert több régi osztálytársammal is együtt fogunk benne játszani –, amelyet a férjem, Kiss Csaba rendez. Ő ugyanúgy tekint rám a színpadon, mint akármelyik másik színésznőre, otthon pedig inkább a mindennapos ügyekkel foglalkozunk. Van két kislányunk, elsősorban ők kapnak nagyobb figyelmet a családban, de néha azért előfordul, hogy – miután a gyerekek lefeküdtek – a konyhában egy pohár rosé bor mellett átbeszéljük a dolgokat.

 

Egy színész el tudja választani a magánéletet a színpadi világtól?

Szerintem kétféle színész van. Az egyik mindig önmagát játssza a színpadon, minden szerepben felfedezhető az egyénisége. A másik mindig felölt egy maszkot a színpadon, és mintha „benyomnánk egy gombot”, képes bekapcsolni a szerepét. Én inkább az utóbbi típusba tartozom. Úgy érzem, a magánéletben pasztell jelenség vagyok, de a színpadon bármilyen szerepet eljátszhatok, bármilyen színű lehetek. Ám talán nem maradéktalanul, mert néha otthon is megérzem egy­egy szerep hatását a hangulatomon.

 

Gondolkodott már önálló estben, és ha igen, mit mondana el mindenképpen az embereknek?

Amíg nincs meg bizonyos mennyiségű élettapasztalat, ami által az ember úgy érzi, valamit el kell mondania a világnak, addig szerintem nem érett még meg erre a műfajra. Fontos emellett egyrészt a személyesség, hogy saját tapasztalataink által adjunk át valamit a közönségnek. Másrészt az is, hogy azt igazán magáévá tehesse a néző. Az én mondanivalóm talán az lenne – ha lenne bátorságom belevágni egy önálló estbe –, hogy először mindenki önmagán kezdje a világ jobbá tételét.

Úgy érzem, megtaláltam, azt, amit már gyerekkoromban is kerestem: a munkám lett a szenvedélyem, ez az, ami engem elvarázsol. Emellett van két gyönyörű lányom, és négyen harmonikus családi életet élünk. Munkában és magánéletben is megkaptam az élettől mindent, amire vágytam, így méltán lehetek boldog.



Tölgyesi Tibor

Fotó: Éder Vera

minitextura

2017.02.22

Hogyan fonódik össze a gyerekirodalom, a képzőművészet és a színház? Erre talált megoldást a Magyar Nemzeti Galéria, amely a kicsiket várja márciusban és áprilisban szombatonként a Mini Textúra sorozatra. A Galéria egy-egy műtárgyáról négy népszerű kortárs meseíró írt történeteket, melyeket a Budapest Bábszínház művészei adnak elő a gyerekeknek.

kojot3_masolata

2017.02.22

Milyen az igazi férfi? Egyáltalán miképpen válik valaki azzá? Ha egy igazi férfit el akarnak üldözni a földjéről, az élete árán is megvédi? Ezeket a kérdéseket feszegeti Kostyál Márk első nagyjátékfilmje, a Kojot, mely igazán érdekes és jól sikerült műfaji kísérlet, egy eastern. Az amerikai westernek hangulatát idéző film azonban olyan nagyon kemény, hogy szinte lehetetlen áttörni a felszínét.

eletrevalok1

2017.02.22

Az Életrevalók című film megmutatja, hogy nem kell mindig finomkodni, lehet viccelni és lazának lenni egy testileg sérült emberrel is, mert attól, hogy tolószékes, még ugyanolyan, mint bárki más. Na, de hogyan működik mindez színpadon? Ezt kívánja bemutatni Horgas Ádám rendező azonos című darabja, mely február 4-étől látható a Játékszínben.

Mozart Varázsfuvolájának gyermekváltozatát és Gábor Andor Dollárpapa című komédiáját mutatják be a következő hetekben a Szegedi Nemzeti Színházban. Gyüdi Sándor főigazgató a programokról rendezett február 21-ei sajtótájékoztatón elmondta, hogy Mozart Varázsfuvolájának gyermekek számára készített meseolvasatát Parázsfuvolácska címmel Toronykőy Attila rendezésében február 24-én mutatják be.

Tizedik alkalommal rendezik meg a Veszprémi Tavaszi Fesztivált március közepétől. Az egy saját és négy vendégprodukciót felvonultató rendezvény első előadása, A padlás című musical március 12-én lesz a Hangvilla rendezvényközpontban. A fesztivált Csányi Sándor Avagy miért ne próbáljuk megérteni a nőket című önálló estje zárja május 14-én.

Először lép fel Magyarországon a mexikói Alondra de la Parra. A világ egyik legismertebb női karmesterét március 17-én, a Concerto Budapest hangversenyén láthatja a fővárosi közönség a Zeneakadémián. Alondra de la Parra a neoklasszikus stílusirány egyik első nagy alkotását, Sztravinszkij Pulcinella-szvitjét, valamint Mozart A-dúr hegedűversenyét és Dvorzak 1885-ben elkészült VII. szimfóniáját vezényli a fővárosi közönség előtt.

Emlékkonferencián idézte meg a 200 éve született Arany János munkásságát az Anyanyelvápolók Szövetsége február 21-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A konferencia keretében mutatták be Beke József Arany János költői nyelvének szótára című, háromkötetes munkáját Balázs Géza nyelvész részvételével. Balázs Géza felidézte, hogy Beke József a Bánk bán-, Zrínyi- és Radnóti-szótár után készítette el eddigi legnagyobb szabású munkáját, amely 24 423 szócikket tartalmaz.

A Brazilok című vígjátékot április 6-án mutatják be a magyar mozik. Az M. Kiss Csaba és Rohonyi Gábor rendezte film története egy kis faluban játszódik, ahol mindenki a focibajnokság lázában ég. „A Brazilok egy felszabadító vígjáték sok-sok humorral és könnyel egy fordulatokkal teli falubajnokságról, melynek során a foci és a szerelem minden gátat áttör”.

A New York Concert Artists & Associates ezúttal Budapesten, a Zeneakadémián tartja az előválogatást a 2017-es zongoraversenyéhez. A szervezet, amelyet a világszerte ismert, New Yorkban és Berlinben élő Klara Min zongoraművésznő alapított és vezet, fiatal zenészeket támogat. Klara Min, aki a „Steinway művész” cím birtokosa, az előválogatás előtti napon, február 24-én szólóestet is ad a Régi Zeneakadémián.

klara_min_photo_by_lisa_marie_mazzucco

Bűvészet, mágia, varázslat, illúziók. Amióta világ a világ, mindenki szeret néhány percre hinni a csodákban, elképedve nézni olyan dolgokat, amelyek minden bizonnyal lehetetlenek, és mégis vannak olyan előadók, akik képesek véghez vinni ezeket. Ezt a csodavilágot idézi meg a Campona február közepétől március elejéig hétvégi rendezvényein.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a Group'n'Swing zenekar. A tavalyi évben ünnepelt tizedik évforduló, a rengeteg koncert, a közönség erőt és lendületet adó lelkesedése egyaránt komoly helyet követel magának a zenekar tagjainak emlékei között. Ezt a szüntelenül áradó szeretetet köszöni meg a zenekar a nemzetközi nőnap másnapján megrendezendő koncertjével.

Lehár Ferenc első nagy sikerű operettjét március 31-én mutatja be a Budapesti Operettszínház társulata Szabó Máté rendezésében. A szerelem diadalát hirdető, sok szálon futó, fordulatos, a férfi nemet erős kritikával illető történet főszerepeit alakító színészek a sajtótájékoztatón vörös rózsával kértek már előre elnézést női kollégáiktól a darab során majdan ellenük elkövetett bűnökért.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma