2018.10.08

Chad Lawson, Ólafur Arnalds, a Recirquel Újcirkusz Társulat, Sebestyén Márta és a Jazzical Trio, Guillaume Perret, az East Gipsy Band, Masego, a Flat Earth Society, a The King’s Singers és a Peeping Tom. Több mint 100 program számtalan műfajban, csaknem 40 helyszínen: október 5-én startolt és 17 napon át tart a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál.

A CAFe Budapest olyan pezsgő, különleges és sokszínű városfesztivál, amely együtt gondolkodik Budapest meghatározó kulturális intézményeivel, és rendhagyó, meghökkentő helyszíneken, sokszor a város színpaddá alakuló közterein mutatja be a hazai és a nemzetközi kulturális szcéna leginspirálóbb alkotóit és legfrissebb alkotásait. „Fontos számunkra, hogy megmutassuk és hangsúlyozzuk, hogy milyen progresszív, olykor provokatív, izgalmas, és dinamikus művészeti közegről beszélünk, hogy a kortárs művészet a jelenünk művészete, olyan, akár egy különleges időkapszula, benne minden, amit itt és ma fontosnak, relevánsnak, aktuálisnak gondolunk” – mondja Káel Csaba, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál operatív testületének elnöke, a Müpa vezérigazgatója.


CAFe_Budapest_nyitokoncert
A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitókoncertje
Fotó: Hrotkó Bálint

 

„A kortárs művészet abból építkezik, ami itt, most, velünk történik” – fogalmazza meg Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője, az operatív testület tagja, kiemelve, hogy a CAFe Budapest programját a régióban évről évre kiemelkedő figyelem övezi a szakma és a közönség részéről is, így a fesztivál sokszínű programjával vonzó kulturális-turisztikai célponttá teszi a magyar fővárost.

 

A régió egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata ebben az évben is a kortárs művészet nemzetközi és hazai világsztárjaival, nemzetközi koprodukciókkal, premierekkel és rendhagyó köztéri programokkal készül. Ólafur Arnalds vadonatúj lemezét hozza el Budapestre, a jubiláló Budafoki Dohnányi Zenekar Binder Károly és Szentpáli Roland egy-egy művének ősbemutatójával áll színpadra a Müpában, a Fugato Orchestra és a Duna Táncműhely bemutatója a Várkert Bazárban készül formabontó tánckoncertre. Leonard Bernsteint két igazi ínyencséggel ünnepli a fesztivál: Candide című legendás művét Böhm György rendezi, a címszerepben Szemenyei Jánossal. Sötét tónusú kétszereplős kamaraműve, a Trouble in Tahiti pedig Fekete Gyula szintén kétszereplős operájával egy estén látható majd a Zeneakadémián.


CAFe_Budapest_181014_Olafur_Arnalds
Ólafur Arnalds
Fotó: Benjamin Hardman

 

A mozirajongókat is felejthetetlen élményekkel várja a fesztivál: október 9-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben Murnau Der letzte Mann (Az utolsó ember) című ikonikus némafilmjét nézheti meg a közönség, melyhez a francia zeneszerző-zongoraművész, Karol Beffa komponált zenét. De érkezik Werner Herzog 2010-es, 3D-s dokumentumfilmje, a Cave of Forgotten Dreams (Az elfeledett álmok barlangja) is, amely az Uránia Nemzeti Filmszínházban látható-hallható majd október 18-án.

 

A város utcái és terei is fesztiválhelyszínné változnak: Márkus Sándor „városi vadászles” installációja a Madách téren tart tükröt és kínál izgalmas új perspektívákat az arra sétálóknak. Joan Català katalán művész Pelat című köztéri mozgásszínházi darabja megható, kockázatosan szép bizalmi játék és egy páratlan közösségi élmény egyben: főszerepben egy oszlop és egy ember. Az ötödik éve működő Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ különleges szabadtéri installációval – benne egy ikonikus káddal – emlékezik 105 éve született névadójára, a világ legismertebb fotóriporterére, az Erzsébet téren.

 

CAFe_Budapest_2018
Fotó: Hrotkó Bálint


A CAFe Budapest hivatalos videócsatornája, közösségi média oldalai és blogja is igazi csemegéket tartogat, a Kapszulainterjúk című videósorozatban a fesztivál fellépőivel Galán Angéla riporter beszélget, akik egy számukra meghatározó budapesti helyszínen meséltek életük legfontosabb fordulópontjairól, feltöltődésről, alkotásról, arról, hogy mit üzennének kamaszkori önmaguknak, és arról, hogy mit tennének feltétlenül egy időkapszulába. Balog József zongoraművészt például iskolás évei helyszínére kísérte a stáb, Varró Dániel egy játszótéren adott interjút, míg Vági Bence rendező a Duna-parton mesélt, a sorozat következő részeiben pedig megszólal majd Simon Márton költő és Szőke Gábor Miklós szobrászművész is.

 

A CAFe Budapest blogján pedig többek között Feledi János táncművész-koreográfus, Nagy Fruzsina jelmeztervező, Banai Sára operaénekesnő, Alpár Balázs zeneszerző és Balázs János zongorista virtuális időkapszulájában böngészhetünk.

 

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál eseményeiről és részletes programjáról a ITT találhatók információk.

csango-bal-2017-Res

2019.02.22

„Felfoghatatlan dicsőség a csángóknak, hogy a számukra elérhetetlen távolságban és magasságban lévő Budapest főváros közönségét érdekli az ő kultúrájuk. Emiatt ma már rang Moldvában csángónak lenni” – mondta a Teleki Alapítvány igazgatója az idén immár 22. alkalommal megrendezett Csángó Bálról. Diószegi Lászlóval a vitrinből kivett hagyományőrzésről és a középkori Magyar Királyság határon túl megmaradt emlékeiről is beszéltünk.

06_marclay-R

2019.02.22

A művészeti műfajok közötti átjárás egyik izgalmas területe a zene, a hang és a kép, a vizualitás viszonya, lehetséges egymásra hatása. Alább olyan kortárs fotográfusok, vizuális művészek munkáiból láthatóak, akiknek a képeire a zene nem egyszerűen csak hatással volt, hanem a hang vizuális nyelvre való le- és átfordíthatóságának lehetőségei adja azok központi témáját.

pianoplays5
2019.02.22

A Győri Balett előadása nyitotta meg a Budapesti Táncfesztivált a Nemzeti Táncszínház nemrég átadott épületében a Millenárison. Velekei László művészeti vezető egy korábban már bemutatott darabját, a PianoPlayst, és egy kifejezetten a Nemzeti Táncszínház premierjére készített, élő zenés táncjátékát, a Passage-t láthatta a publikum.

Péntektől vasárnapig rendezik meg Melbourne-ben az ausztráliai magyarság legnagyobb rendezvényét, a Hungarofest kulturális seregszemlét, amelyen mintegy 60 programmal várják az érdeklődőket. A 15. találkozót 2-3 ezer vendég keresi fel alkalmanként a Magyar Központban. A pénteki megnyitón mutatták be Domaniczky Endre Ausztrália magyar szemmel című könyvét. Fellép többek között a Székely zenekar, a melbourne-i Gyöngyösbokréta, a Fonó tánccsoport és az Aranykalász tánccsoport, valamint a Csík János vezette Esszencia. Az eseményen Kű Lajos olimpiai ezüstérmes válogatott labdarúgóval is találkozhatnak az érdeklődők.

Hetedik alkalommal tartják meg február 28. és március 3. között Kárpátalján a magyar konyha hetét, amelyen 30 étterem és vendéglátóhely kínálja a megye hat járásában kedvezményes áron magyar ételeit. A magyar kormány által is támogatott, legnagyobb kárpátaljai gasztronómiai eseménynek jelentős szerepe van abban, hogy nagy mértékben nőtt Kárpátalján a kelet-ukrajnai konfliktus miatt néhány éve visszaesett idegenforgalom. A vendéglátóhelyek február 28-án, csütörtökön 50, a következő napokon pedig 25 százalékos árengedménnyel várják a vendégeiket. A vendéglátóhelyek listája, kínálatuk és áraik megtalálhatók itt.

A nemek közötti szakadékra mutatott rá a BBC kutatása, amely szerint a tavalyi toplistás popzenei számok előadói között háromszor annyi férfi volt, mint nő. Az olyan énekesek sikere ellenére, mint Dua Lipa és Ariana Grande, a nemek közötti szakadék tovább nőtt az elmúlt évtizedben. A tavalyi száz legnépszerűbb dalból csupán 13 olyan szerepelt a toplistán, amelyet kizárólag nők adtak elő, míg 2008-ban 35 ilyen szám volt. A BBC kutatása szerint a brit toplistákon nincs kevesebb a nő, mint tíz éve, viszont a férfi előadók száma 50 százalékkal nőtt, mivel a vezető popszámok esetében nagyon gyakori lett, hogy két popsztár együttműködéséből születnek. A popzenében mindig is jelen volt ez a nemek közötti kiegyenlítetlenség, elég visszatekinteni az elmúlt hatvan év legnagyobb sztárjaira, de mára többen hangsúlyozzák, hogy a kiegyenlítetlenség ellen tenni kellene.

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére. A Ludwig van Beethoven (1770-1827) élettörténetét jelenleg időrendben bemutató kiállítás gyökeres átdolgozásán kívül koncertek sorával és tudományos kongresszusokkal is megemlékeznek a zeneszerző születésének jubileumáról.

A milánói központú nemzetközi bankcsoport szociális projekteket finanszíroz a bevételből. Az olaszországi, ausztriai és németországi műgyűjteményeket dobják piacra, klasszikus és kortárs műveket, köztük 19. századi remekműveket, például impresszionisták képeit. Egyes műalkotásokat helyi múzeumoknak adományoznak, emellett fiatal művészeket is pártfogolni akar a bank. Az UniCredit tavaly 72,9 millió eurót fordított szociális projektekre Olaszországban, főleg mikrohitelezésre. Idén kiterjesztik a programot más olyan országokra is, amelyekben a bank jelen van, így Magyarországra is.

A búcsújárást bemutató színpadi műsorral és hajnalig tartó táncházzal várják az érdeklődőket szombaton a 23. Csángó Bálon a budapesti Millenáris parkban.

index

Lezárult a Fashion Street Budapest, a Bartók Béla Boulevard és az ArtHungry.com Tales/ Art/Fashion művészeti pályázatsorozat első felvonása. Az eredmény: Bereczki Kata február 19-én Tales of my life címmel nyílt kiállítása.

Liszt Esz-dúr zongoraversenyének első vázlatait még ifjúkorában vetette papírra, de csak később, a weimari időszakában kezdte kidolgozni, s összesen öt változatot készített az idők során. A bemutatón Berlioz vezényletével Liszt maga játszotta a zongoraszólamot. Február 22-én a Müpában a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Liszt-estjén az olasz Mariangela Vacatello zongoraművésznő szólaltatja meg a művet.

A nemrég elhunyt Grendel Lajosra emlélezve február 21-én 19 órától Grendel-emlékestet tartanak a a felvidéki Somorján, a Mozi klubban Tőzsér Árpád Kossuth-díjas költő, valamint N. Tóth Anikó, író, irodalomtörténész, egyetemi tanár részvételével. Tandori Dezsőre pedig két budapesti helyszínen emlékeznek ezen a héten: február 22-én 18 órától a Három Hollóban, 24-én 17 órától a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma