2014.12.01
Végh Nóra

„Gyermekkorom óta, ha verset találtam, mind megtanultam” – idézte fel Csomós Mari. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművésznő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja főiskolai élményeiről, legkedvesebb szerepeiről, jelenlegi darabjairól és a Prima Primissima-jelöléséről mesélt.

Hogyan élte meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemre való felvételit?

A felvételi idején még nem tudtuk meghatározni, hogy ez most nehéz vagy könnyű lesz-e. Mindenesetre izgultunk, ami a mai napig megmaradt nálam. Több mint ezren jelentkeztünk, de végül körülbelül 30 embert vettek fel. Én Antigoné-monológot mondtam és népdalt énekeltem a felvételin. Ádám Ottó felvételiztetett, később kiderült, hogy nála nagyon nagy dolog volt továbbjutni.


És hogyan készült a felvételire?

Gyermekkorom óta, ha verset találtam, mind megtanultam. Például, ha este hallottam a rádióban, hogy Bessenyei Ferenc mondja a Vén cigányt, biztos, hogy valahonnan előkerítettem a verset és megtanultam.



Nem_felunk_a_farkastol_Koncz_Zsuzsa
Nem félünk a farkastól
Fotó: Koncz Zsuzsa

Milyen élményekkel gazdagodott a főiskolás évek alatt?

A főiskola ideje csodálatos négy év volt, sok barátot szereztem ott. Filmesek és képzőművészek voltak, akikkel egy kollégiumban laktunk. Ők egy táblára kiírták, hogy mi az, amit érdemes megnézni, például filmeket, vagy hogy melyik színházba menjünk el, hol vannak kiállítások, milyen könyvet olvassunk el. A felsőbb évesek nagyon odafigyeltek ránk.


Akkor nagyon jó közegbe csöppent bele.

Jó volt, nagyon sokat beszélgettünk éjszakánként a lépcsőn ülve. Rengeteg mindent tanultam így az órákon kívül is.


És volt olyan kiemelkedő tanára, akit nagyon szeretett, vagy akire példaképként tekintett?

Nagyon-nagyon jó tanárunk volt és a mai napig mindegyikünk áldja Gáti József nevét, aki beszédet tanított nekünk. Elég szigorú volt, hihetetlenül féltünk és reszkettünk is tőle, nála nem volt szabad egy „s” helyett „és”-t mondani a versben, nem lehettek átköltések. Ha a tanár úr felemelte a szemüvegét, akkor már tudtuk, hogy borzasztó a helyzet, de nagyon szerettem.


Milyen nehézségek merültek fel az elsajátítás során?

Ahogy jöttek az órák, mindenbe belekóstolhattunk. Ha kellett, balettoztunk, szalontáncot, népitáncot tanultunk, de volt jelmeztanóra is. Királynői ruhákat kaptunk, hogy tanuljuk, hogyan kell benne menni, megfogni, meghajolni. Mindenfélét tanultunk, és ez nagyon izgalmas volt. Volt sminkóra is, amelyet Keleti László tanított nekünk. Ha valaki sokat késett, akkor annak az volt a büntetése, hogy feketére festhette magát. Nagyon sokat nevettünk, fiatalok voltunk.


A Veszprémi Színházban kezdte pályafutását.

Igen, 1965-ben szerződtem hozzájuk. Akkoriban jóformán csak magyar darabokat játszottunk. Ott mutatták be először például Madách Mózes című művét.



Nem_felunk_a_farkastol_Csanko_Zoltan_Koncz_Zsuzsa_1
Csomós Mari és Csankó Zoltán a Nem félünk a farkastól című darabban
Fotó: Koncz Zsuzsa


És milyen volt elkezdeni színészként dolgozni?

Minden jó volt, nem is tudok rosszat mondani. Egy gyönyörű nagy parkban volt a színészház. Éppenhogy csak átszaladtunk a színházba. Sokat jártunk tájra, nyáron Balaton-környéki turnékra.


Utána több színházban is megfordult.

Igen, voltam Kecskeméten, majd onnan mentem Szolnokra, ahol sok időt eltöltöttem.


Melyiket szerette a legjobban?

A szolnoki időszakot. Amikor odamentem, akkor már ott volt Székely Gábor is, és elkezdődött valami más minőségű akarat, mint amihez addig hozzászoktam. Azelőtt nagyon sok zenés vígjátékot játszottam, de azt hittem, hogy drámai szerepeket is képes vagyok eljátszani.


Siraly_Cserhalmi_Gyorgy_Koncz_Zsuzsa
Csomós Mari és Cserhalmi György a Sirályban
Fotó: Koncz Zsuzsa

És a Radnótiban most mivel foglalkozik?

A Radnóti Színház idei első bemutatójában, Euripidész Oresztész című drámájában az argoszi nők karát vezetem. Ibsen Hedda Gablere régebb óta fut, ebben Juliane Tesmant játszom. Emellett az Örkény Színházban lépek színpadra a Macskajáték című darabban.


Civil nézőként mennyire kritikusan szemléli a darabokat?

Először még nem tudtam elvonatkoztatni, ugyanúgy izgultam, mintha a saját darabom lenne. Az előadás közben végig szorítottam a kezemet. Most már erről leszoktattam magamat, csak néző vagyok, de olyan, aki teljesen odaadja magát, velük akarok játszani aznap este.


Volt kedvenc szerepe, karaktere?

Füst Milán Boldogtalanok című darabjának mindig nagyon örültem. Szolnokon Piróth Gyulával és Koós Olgával, a Katonában Gobbi Hildával és Sinkó Lászlóval együtt szerepeltem. A Radnótiban a Mamát alakítottam, a fiam Csányi Sándor volt. Az az én egykori szerepemet pedig Petrik Andrea játszotta. Na, az egy tudathasadásos állapot volt, mivel mind a két szerepet tudtam, és végig az volt az érzésem, hogy magamnak válaszolgatok. Szerettem a Csirkefejet, a Gertrúdot (Hamlet), a Nem félünk a farkastól Márta szerepét is.


A szabadidejében milyen filmeket, könyveket szeret?

Általában azt szoktam olvasni, amihez éppen a hangulatom odaviszi a kezemet. Szoktam moziba is járni, épp a Fehér istent készülök megnézni. Elkeserít azonban, hogy az igazán jó filmeket olyan kevesen nézik. Az egyik kedvenc filmem A kopár sziget, de még főiskolás koromban A bagoly folyó című film is annyira nagy hatással volt rám, hogy nem tudtam megszólalni utána.


Mit tudna azoknak a fiataloknak tanácsolni, akik színészi pályára adnák a fejüket?

A sikert nem adják ingyen, halálosan meg kell érte dolgozni. Ha aznap siker van, egyáltalán nem biztos, hogy holnap is az lesz. Nem lehet felkészületlenül bemenni és lélektelenül eljátszani valamit, én ebben nem hiszek.


Mit érzett, amikor megtudta, hogy a Prima Primissima-díjra jelölték?

Épp a színpadon próbáltunk, amikor Bálint András, az igazgató boldogan odaszaladt hozzám, hogy megmondja a nagy újságot. Meglepett, boldoggá tett és ezt fokozta, hogy a kollégáim is örültek.



Végh Nóra

42202491_1852967491425827_1752762946473164800_n

2018.09.25

Fennállásának huszadik évét ünnepli a Falk Miksa utcában található Virág Judit Galéria, amely első aukcióját 1998. október 5-én tartotta a Budapest Kongresszusi Központban. Az évforduló alkalmából idén szintén október 5-én tartják meg a jubileumi aukciójukat, amelyen 212 tétel, köztük számos hazai nagymester remekműve szerepel.

margo_2018_3nap_valuska-30504_nyomdai_

2018.09.25

Negyven kiadó mutatja be legfrissebb köteteit a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásáron október 18. és 21. között a Várkert Bazárban, ahol számos népszerű külföldi író is bemutatkozik. A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál kapcsolódó programjaként szervezett esemény négy helyszínén egymást követik az irodalmi programok.

_D0A1251_Copy

2018.09.25

Csaknem négyszáz látogató volt kíváncsi az NKA Fesztiválhajóra, amelyet a MANK Nonprofit Kft. indított el a Dunán szeptember 24-én. A fedélzeten a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) létrehozásának 25. évfordulója alkalmából 25 éves képzőművészek műveiből nyílt kiállítás.

A Debreceni Egyetem (DE) az idén már 12. alkalommal csatlakozik a Kutatók éjszakájához. Ezúttal három városban – Debrecen, Nyíregyháza, Hajdúböszörmény –, 15 helyszínen, mintegy 120 programmal várják az érdeklődőket. A programokba az egyetem szinte valamennyi egysége bekapcsolódik, az idén centenáriumát ünneplő általános orvostudományi kar pedig kiemelkedő programokkal készül a szeptember 28-ai eseményre.

A 27 éves Darja Parhomenko győzött a bukaresti George Enescu klasszikus zenei nemzetközi verseny zongora kategóriájában! A fiatal orosz zongoraművész szoros küzdelmet vívott a második helyezettel, Daumants Liepinssel. A szeptember 1. és 23. között lezajlott George Enescu Versenyen 39 országból 270 fiatal művész vett részt, akiket mintegy 400 jelentkező közül választottak ki.

Johann Sebastian Bach orgonaművei szólalnak meg a Hold utcai református templom új orgonáján a Violin Travel sorozat őszi-téli szezonjában október 12-től újabb hét koncerten Budapesten. A közismert művek mellett az itthon ritkábban hallható darabok is megszólalnak Fassang László, Christoph Bossert (Németország), Benjamin Steens (Belgium), Vincent Thévenaz (Svájc), Szatmáry Zsigmond, Szabó Balázs és Mészáros Máté Zsolt tolmácsolásában.

Négy bemutatót tervez az új évadban a Kolozsvári Magyar Opera, amely továbbra is a ritkán játszott művekre összpontosít. Az évad első bemutatója november 15-én lesz: Giuseppe Verdi Otello című operáját Albu István állítja színpadra. Karácsony után, december 27-én Maurice Ravel két egyfelvonásosát, a Pásztorórát, valamint A gyermek és a varázslatok című operát mutatja be a társulat Tompa Gábor, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója rendezésében. Országos bemutató lesz Giacomo Puccini A fecske című operájának áprilisi premierje Anger Ferenc rendezésében. Az évadot Kacsóh Pongrác János vitéz című daljátékának premierjével zárja a társulat, amelyet Szabó Emese rendez.

Az egész estés dokumentumfilm kategória győztese Domokos János A te neved című filmje lett, a rövid dokumentumfilm kategóriát Balla Dávid alkotása, a Ne bámuljanak már című film nyerte, míg a rövid, fikciós szekcióban Chilton Nóra Telefonok összetörve és célkeresztben című alkotása bizonyult a legjobbnak az Ars Sacra Filmfesztiválon.

Rekord nyári látogatottságot könyvelhet el alkotóházaiban a MANK Nonprofit Kft. A Szigligeten, Zsennyén, Kecskeméten, Hódmezővásárhelyen, Mártélyon és Galyatetőn található hat alkotóházban inspiráló alkotásra nyílik lehetősége a művészeknek, de az épületek egyre több szakmai rendezvény helyszínéül is szolgálnak.

Galyatetoi_Alkotohaz

A múzeumi és könyvtáros szakma a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében sokat tesz azért, hogy csökkenjen a korai – azaz a végzettség nélküli – iskolaelhagyók aránya, javuljon a hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci helyzete, erősödjön a fiatalok társadalmi integrációja, csökkenjen a szegénységben, társadalmi kirekesztettségben élők száma. A nemes célok elérése érdekében a két kulturális szakterület három éven át tartó programot indított 2017 februárjában.

Táncosok a medencében, a szabad tüdős merülés művészete, az eltűnés jelensége és filmvetítés. Többek között ezt kínálja a PLACCC 2018 fesztivál, melynek programjait az utcán és egyéb elhagyatott, használaton kívüli helyen lehet megtalálni.

Test, technológia, mozgás, köztéri táncelőadás, techno-harkályok, interaktív városi hangjáték, performatív ikerkiállítás. Csak néhány hívószó az idén tízéves PLACCC témáiból. A nemzetközi fesztivál – amely köztereken, rendhagyó helyszíneken létrejövő alkotásokat állít középpontba – 2018. szeptember 3-án, 18 órakor rajtol el a Shapers című köztéri táncelőadással, amelyet a budapesti Rákóczi térre adaptál a francia Ex Nihilo társulat.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma