2014.12.01
Végh Nóra

„Gyermekkorom óta, ha verset találtam, mind megtanultam” – idézte fel Csomós Mari. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművésznő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja főiskolai élményeiről, legkedvesebb szerepeiről, jelenlegi darabjairól és a Prima Primissima-jelöléséről mesélt.

Hogyan élte meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemre való felvételit?

A felvételi idején még nem tudtuk meghatározni, hogy ez most nehéz vagy könnyű lesz-e. Mindenesetre izgultunk, ami a mai napig megmaradt nálam. Több mint ezren jelentkeztünk, de végül körülbelül 30 embert vettek fel. Én Antigoné-monológot mondtam és népdalt énekeltem a felvételin. Ádám Ottó felvételiztetett, később kiderült, hogy nála nagyon nagy dolog volt továbbjutni.


És hogyan készült a felvételire?

Gyermekkorom óta, ha verset találtam, mind megtanultam. Például, ha este hallottam a rádióban, hogy Bessenyei Ferenc mondja a Vén cigányt, biztos, hogy valahonnan előkerítettem a verset és megtanultam.



Nem_felunk_a_farkastol_Koncz_Zsuzsa
Nem félünk a farkastól
Fotó: Koncz Zsuzsa

Milyen élményekkel gazdagodott a főiskolás évek alatt?

A főiskola ideje csodálatos négy év volt, sok barátot szereztem ott. Filmesek és képzőművészek voltak, akikkel egy kollégiumban laktunk. Ők egy táblára kiírták, hogy mi az, amit érdemes megnézni, például filmeket, vagy hogy melyik színházba menjünk el, hol vannak kiállítások, milyen könyvet olvassunk el. A felsőbb évesek nagyon odafigyeltek ránk.


Akkor nagyon jó közegbe csöppent bele.

Jó volt, nagyon sokat beszélgettünk éjszakánként a lépcsőn ülve. Rengeteg mindent tanultam így az órákon kívül is.


És volt olyan kiemelkedő tanára, akit nagyon szeretett, vagy akire példaképként tekintett?

Nagyon-nagyon jó tanárunk volt és a mai napig mindegyikünk áldja Gáti József nevét, aki beszédet tanított nekünk. Elég szigorú volt, hihetetlenül féltünk és reszkettünk is tőle, nála nem volt szabad egy „s” helyett „és”-t mondani a versben, nem lehettek átköltések. Ha a tanár úr felemelte a szemüvegét, akkor már tudtuk, hogy borzasztó a helyzet, de nagyon szerettem.


Milyen nehézségek merültek fel az elsajátítás során?

Ahogy jöttek az órák, mindenbe belekóstolhattunk. Ha kellett, balettoztunk, szalontáncot, népitáncot tanultunk, de volt jelmeztanóra is. Királynői ruhákat kaptunk, hogy tanuljuk, hogyan kell benne menni, megfogni, meghajolni. Mindenfélét tanultunk, és ez nagyon izgalmas volt. Volt sminkóra is, amelyet Keleti László tanított nekünk. Ha valaki sokat késett, akkor annak az volt a büntetése, hogy feketére festhette magát. Nagyon sokat nevettünk, fiatalok voltunk.


A Veszprémi Színházban kezdte pályafutását.

Igen, 1965-ben szerződtem hozzájuk. Akkoriban jóformán csak magyar darabokat játszottunk. Ott mutatták be először például Madách Mózes című művét.



Nem_felunk_a_farkastol_Csanko_Zoltan_Koncz_Zsuzsa_1
Csomós Mari és Csankó Zoltán a Nem félünk a farkastól című darabban
Fotó: Koncz Zsuzsa


És milyen volt elkezdeni színészként dolgozni?

Minden jó volt, nem is tudok rosszat mondani. Egy gyönyörű nagy parkban volt a színészház. Éppenhogy csak átszaladtunk a színházba. Sokat jártunk tájra, nyáron Balaton-környéki turnékra.


Utána több színházban is megfordult.

Igen, voltam Kecskeméten, majd onnan mentem Szolnokra, ahol sok időt eltöltöttem.


Melyiket szerette a legjobban?

A szolnoki időszakot. Amikor odamentem, akkor már ott volt Székely Gábor is, és elkezdődött valami más minőségű akarat, mint amihez addig hozzászoktam. Azelőtt nagyon sok zenés vígjátékot játszottam, de azt hittem, hogy drámai szerepeket is képes vagyok eljátszani.


Siraly_Cserhalmi_Gyorgy_Koncz_Zsuzsa
Csomós Mari és Cserhalmi György a Sirályban
Fotó: Koncz Zsuzsa

És a Radnótiban most mivel foglalkozik?

A Radnóti Színház idei első bemutatójában, Euripidész Oresztész című drámájában az argoszi nők karát vezetem. Ibsen Hedda Gablere régebb óta fut, ebben Juliane Tesmant játszom. Emellett az Örkény Színházban lépek színpadra a Macskajáték című darabban.


Civil nézőként mennyire kritikusan szemléli a darabokat?

Először még nem tudtam elvonatkoztatni, ugyanúgy izgultam, mintha a saját darabom lenne. Az előadás közben végig szorítottam a kezemet. Most már erről leszoktattam magamat, csak néző vagyok, de olyan, aki teljesen odaadja magát, velük akarok játszani aznap este.


Volt kedvenc szerepe, karaktere?

Füst Milán Boldogtalanok című darabjának mindig nagyon örültem. Szolnokon Piróth Gyulával és Koós Olgával, a Katonában Gobbi Hildával és Sinkó Lászlóval együtt szerepeltem. A Radnótiban a Mamát alakítottam, a fiam Csányi Sándor volt. Az az én egykori szerepemet pedig Petrik Andrea játszotta. Na, az egy tudathasadásos állapot volt, mivel mind a két szerepet tudtam, és végig az volt az érzésem, hogy magamnak válaszolgatok. Szerettem a Csirkefejet, a Gertrúdot (Hamlet), a Nem félünk a farkastól Márta szerepét is.


A szabadidejében milyen filmeket, könyveket szeret?

Általában azt szoktam olvasni, amihez éppen a hangulatom odaviszi a kezemet. Szoktam moziba is járni, épp a Fehér istent készülök megnézni. Elkeserít azonban, hogy az igazán jó filmeket olyan kevesen nézik. Az egyik kedvenc filmem A kopár sziget, de még főiskolás koromban A bagoly folyó című film is annyira nagy hatással volt rám, hogy nem tudtam megszólalni utána.


Mit tudna azoknak a fiataloknak tanácsolni, akik színészi pályára adnák a fejüket?

A sikert nem adják ingyen, halálosan meg kell érte dolgozni. Ha aznap siker van, egyáltalán nem biztos, hogy holnap is az lesz. Nem lehet felkészületlenül bemenni és lélektelenül eljátszani valamit, én ebben nem hiszek.


Mit érzett, amikor megtudta, hogy a Prima Primissima-díjra jelölték?

Épp a színpadon próbáltunk, amikor Bálint András, az igazgató boldogan odaszaladt hozzám, hogy megmondja a nagy újságot. Meglepett, boldoggá tett és ezt fokozta, hogy a kollégáim is örültek.



Végh Nóra

CC_banner

140925-Barra-sontag_masolata

2018.01.16

Nevéhez fűződik az „annyira ronda, hogy már szép” kifejezés, és ő írta az egyik legmeghatározóbb tanulmánykötetet a fényképezésről. Olyan nő volt, akit még bírálói is elismertek és tiszteltek, ő pedig egész életében ellentmondást nem tűrően állt ki az emberi jogok mellett. Ez a nő Susan Sontag volt, aki épp ma, január 16-án lenne 85 éves.

pim2_borito
2018.01.16

A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) évadnyitó sajtótájékoztatót tartott január 16-án, ahol Prőhle Gergely, az intézmény főigazgatója ismertette a tervezett kiállításokat, programokat és a tagintézmények eseményeit. A PIM-ben az Arany János-emlékév kapcsán három kiállítást is rendeznek, és több egyéb program mellett külön tárlaton foglalkoznak majd Csáth Géza művészetével is.

Kaszas_Peter_fotos_masolata1

2018.01.16

Kaszás Péter dobos és énekes 2016-ban Infinity Project címmel saját albummal jelentkezett, amelyért 2017-ben megkapta az év hazai jazzalbumáért járó Fonogram-díjat. Az album kedvelt dala, a You Are The One 2018 januárjában klip formájában is bemutatkozik. A dal február 24-én a Dobosok Farsangján és május 10-én a Budapest Jazz Clubban is hallható az album más szerzeményei mellett.

Elhunyt 74 évesen Edwin Hawkins Grammy-díjas gospelsztár, akinek legismertebb dala az Oh Happy Day volt. Hawkinst a városi gospel úttörőjének tekintették, a jellegzetes vallási himnuszokat világi hangzással ötvözte. Belsőépítésznek tanult, de a hatvanas évek végén a gospelénekléssel aratott átütő sikere eldöntötte pályafutását.

Tíz újabb filmet hívtak meg a versenyprogramba a 68. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál szervezői. Ezek között szerepel Emily Atef 3 Tage in Quiberon című német-osztrák-francia koprodukcióban készült filmje, az amerikai Damsel című produkció David és Nathan Zellner rendezésében, a paraguayi-német-uruguayi-norvég-brazil-francia koprodukciós Las herederas, az iráni Khook, a francia Cédric Khan La Priere című munkája, a svéd-brit Toppen av ingenting című film és Christian Petzold német-francia színekben forgatott Transit című alkotása is.

Még január 28-áig lehet nevezni a 2016-ban elhunyt Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző, az operatőri munkát fókuszba helyező nemzetközi filmfesztiválra. A fesztivált első ízben tavaly tavasszal azzal a szándékkal szervezték meg, hogy a szegedi születésű operatőr emlékét, művészetét ébren tartsa, munkásságát, személyiségét minél szélesebb körben megismertesse, és ezt a tudást az újabb nemzedékeknek átadja.

Meghalt január 15-én Ökrös Oszkár Kossuth-díjas cimbalomművész, a 100 tagú Cigányzenekar szólamvezetője és szólistája. Az 1957-ben Szolnokon született előadóművész hatéves korában nagyapja irányításával kezdett cimbalmozni. Nyolcévesen megnyerte a Magyar televízió népzenei versenyét hangszeres szólista kategóriában. Tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában végezte, később a Zeneakadémián Gerencsér Ferenc tanítványa volt. A legnagyobb népi együttesekkel szinte az egész világot bejárta az Egyesült Államoktól Vietnamon át Ausztráliáig. Ökrös Oszkárt az Emberi Erőforrások Minisztériuma a családdal egyetértésben saját halottjának tekinti.

Kölcsey Ferenc Himnuszának autográf kéziratát, valamint a költeményt megzenésítő Erkel Ferenc Himnusz-partitúra kéziratának eredeti példányát is megtekintheti a nagyközönség a magyar kultúra napjának alkalmából január 19-én és 20-án Nyíregyházán. A magyar kultúra napjának megyei rendezvénysorozata 21-én a szatmárcsekei református templomban folytatódik.

Kiváló fiatal énekesek jelentkezését várják a Nemzeti Ifjúsági Kórusba, amely a Kodály-emlékév egyik 2018-ra áthúzódó nagyszabású eseménye a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézete szervezésében. A kórus a július végi egyhetes felkészítő kurzus után öt koncertből álló turnéra indul, amelynek lesznek határon túli helyszínei is.

sheet-music-1229481_960_720

Ismét jótékonysági gálát szervez Radó Denise színész-rendező a Gazdagréti Szent Angyalok Plébánián. A már hagyományosnak nevezhető programban ezúttal sem csak ismert művészek lépnek a közönség elé, hanem például a Szolnoki Liget Otthon tehetséges gondozottjai is. A lélekemelő délután bevételét fogyatékkal élőkkel foglalkozó intézetek kapják.

Ingyenesen látogathatják a Veszprémi Petőfi Színház előadásait a hetvenöt év feletti nézők. A Veszprémben és környékén élő idős emberek december 1-jétől élhetnek a lehetőséggel – jelentette be veszprémi sajtótájékoztatón a teátrum igazgatója.

Több mint ezer vasútmodell zakatol majd keresztbe-kasul december 2-án és 3-án a Gellért Hotel termeiben, elhozva az advent hamisítatlan hangulatát. Az Adventi Mesehotelben a terepasztalokon suhanó vonatokon túl lesz Mese-Szalon többek között csipkeszoknyás tündérkékkel és meseshow Eliza vendégeivel.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma