2018.04.09

A Zsidó Művészeti Napok (ZsiMü) június 4-ei, Tiszta Amerika című estjén a múlt század húszas-harmincas éveinek jazzlokál-hangulatát idézi meg a Hot Jazz Band Ónodi Eszter és Pokorny Lia színésznőkkel, illetve Behumi Dóri jazzénekesnővel. A MOMKult Színháztermében felcsendül majd a Valami Amerika 3 főcímdala is. Interjú Ónodi Eszterrel.

A nagy amerikai jazzforradalom erősen hatott a kor magyar zsidó szerzőire, többek között Ábrahám Pálra, Eisemann Mihályra, Horváth Jenőre, Polgár Tiborra és Zerkovitz Bélára is. Az ő dalaikat hallhatja a közönség.


Visszatérő fellépő vagy a ZsiMü-n, tavaly is szerepeltél egy zenés esten. Ezúttal mire számíthat a közönség?

Tavaly a Budapest Bár Pesti éjszakák című koncertjén léptem fel. Kicsit hasonló a két műfaj, van egy konkrét átfedés is Behumi Dóri jazzénekesnő személyében, de a Hot Jazz Band hangszerelése egészen más, mint a Budapest Báré, és a dalok is mások kicsit. Nagy a kíváncsiság bennem, izgat, milyen különbségek lesznek a két produkció között. A tavalyi koncerten két dalt énekeltem, most jó párban benne leszek. A zenekar repertoárjából mindegyikünk megjelölt hat-nyolc – zsidó szerzők által írt – számot, amit kedve lenne elénekelni, és amelyiket többen is kiválasztottuk, abból közös dal lesz. Mi, lányok, Dóri, Pokorny Lia és én tercettet fogunk énekelni, illetve Bényei Tamással, a Hot Jazz Band vezetőjével négyesben is lesz közös dalunk. Még nagyon az elején vagyunk, alakulóban van minden.


Tiszta_Amerika_foto
Fotó: Vajda Tamás/ZsiMü

Milyen dalokat választottál?

Az est címe szándékosan áthallásos, de nemcsak a Valami Amerika című filmre utal. Lesz egy kifejezetten filmdalokból álló blokk, így adta magát, hogy a filmes kapcsolódásokat próbáljam figyelembe venni. Valamilyen érdekes feldolgozásban el fogjuk énekelni a Meseautó című számot Bényei Tamással, lesz egy számomra mindeddig ismeretlen, nagyon édes, vicces Horváth Jenő-szám, a Pardon, téves a kapcsolás. Kerestem gyorsabb számokat is, ezek az Egy kicsit angyal legyen, Eisemann Mihály és Szilágyi László dala, illetve az Este fess a pesti nő, Horváth Jenő és Halász Rudolf szerzeményei lesznek. A következő fázisban hangnemeket egyeztetünk, mert más-más módon szólnak a dalok nő és férfi előadó esetében, aztán Dóri vezényletével próbálunk majd, és májusra fokozatosan fölépítjük a koncertet. Lesz egy igazi meglepetés: Tomiék átdolgozzák a Valami Amerika 3 Halott pénz – Mindenre ráveszel című fő betétszámát. Most készül, még én sem halottam.


A plakátok viszont elkészültek már. Jó hangulatban zajlott a fotózás?

Amikor összegyűlik pár csaj, akik a múltból innen-onnan ismerik is egymást, akkor eleve nagyon jó a hangulat. Dórival együtt dolgoztunk tavaly a ZsiMü-n, Liával együtt játszottunk a Valami Amerikában, és a film csodálatos fodrászát, Sári Katát is el tudtuk hívni, ő is kapcsolódási pont volt. A fotózáson találkoztam először Bényei Tomival, ami szintén szerencsés volt, mert sokkal kötetlenebbül tudtunk beszélgetni, mintha egy próbateremben jöttünk volna össze. Ráadásul Vajda Tamás, aki a fotókat készítette, nagyon közvetlen, vicces fiú. Egyikünk sem fotómodell, minden fotózást egy másik szakmában tett, jófajta kirándulásnak fogunk fel, úgyhogy kellően oldottak voltunk. Jó buli volt. A megérzéseim alapján azt gondolom, öröm lesz a közös munka.


A ZsiMü-t többek között azért szeretik a művészek, mert megmutathatják az ismeretlen vagy kevéssé ismert oldalukat. Ez nálad is így van?

Igen, noha az utóbbi időben egyre többet énekelek, váltakozó műfajokban: a legelvetemültebb alternatív rock and rolltól kezdve Cseh Tamáson át a finom, szofisztikált jazzig. De fúvós hangszerrel még nem szerepeltem egy színpadon, ilyen dalokat még egyáltalán nem énekeltem, ez mindenképp kihívás. Egy kicsit hasonló műben, a Katona József Színház Musik, Musikk, Musique című darabjában – aminek ugyanúgy Zöldi Gergő volt a dramaturgja, mint most a Tiszta Amerikának – dolgoztam már, de az teljesen más megközelítés, egy revü jellegű show volt. Ott nagyon komoly szcenika, csodálatosan látványos jelmezek, koreográfia, táncok segítették a produkciót. Korban hasonló számokat, a harmincas, negyvenes évek dalait énekeltem, de mindet idegen nyelven. Az, hogy magyarul énekelünk ismert magyar számokat mindenfajta színházi körítés, koreográfia nélkül, még nem fordult elő velem. Izgat, hogy ez a műfaj mit enged meg akkor, ha lecsupaszítva, teatralitástól mentesen adjuk elő a számokat. Két éve, amióta zenés felkéréseket kapok, még semmire nem mondtam nemet, és ezt egyszer sem bántam meg, mert mindegyikből rengeteget tanulok. Nekem a nem színházhoz kötött zenélés, éneklés annyira ismeretlen terep volt mostanáig, hogy úgy érzem, minden alkalmat meg kell ragadnom magam kipróbálására. Így derül ki, mit szeretek igazán, mi az, ami kevésbé okoz örömöt. Bajban vagyok, mert azt hittem, hamarabb el tudom választani a búzát az ocsútól, de eddig még mindegyiket nagyon élveztem. Remélem, a közönség is így van ezzel.


12805923_558014297691499_7665562118223919462_n


Komoly rajongótáborod van. Tudsz róla?

Az, hogy megvárjanak egy színészt előadás után, manapság nem divat nálunk. Tudom, hogy van fix két-három ember, aki minden darabban megnéz és szinte az összes előadásomon ott van, néha odamerészkednek a végén a művészbejáróhoz, de olyan klasszikus rajongás, mint amilyet a nagy színészlegendákról hallunk, nincs. Amióta a Facebook-világ létezik, a rajongók úgy is kapcsolatot tudnak teremteni a rajongottal, hogy követik a közösségi oldalát, írnak neki. Nincsenek már tömött sorok a művészbejáróknál, mint régen.


Szeretnéd, ha lennének? Jólesne?

Dehogy! Jó ez így, ahogy van. Sokkal egyszerűbb előadás után rögtön hazamenni és az interneten találkozni a rajongókkal, mint hosszasan ácsorogni a művészbejárónál – na, jó, most csak hülyéskedek. Mivel soha nem volt részem hatalmas rajongásban, nem tudom milyen az, így aztán nem élem meg veszteségként, hogy nincs.


Mi mindenben dolgozol most?

Az évadban eddig a filmezés és az éneklés volt középpontban, most bejön a színház is. Éppen lecsengenek az Aranyélet munkálatai, már csak promóciós tevékenységem van a filmmel kapcsolatban, és elkezdem az idei egyetlen bemutatóm, az Ithaka próbáit a Katonában, május 19-én lesz a premier. Nagyon korrektül meg tudtam beszélni a Katonával, hogy akkor kezdjek majd színházazni, amikor már minden mást letettem. Szerencsére ezek olyan munkák voltak, amelyeket idejekorán tudtam jelezni, és nem okoztam fennakadást, semmiből nem kellett kivenni. Eleve úgy terveztük, hogy ha lesz is szerepem, az az évad utolsó bemutatójában legyen.



L. Horváth Katalin

Man_Ray

2018.12.09

Nagyszabású kiállítás nyílt a debreceni Modemben Man Ray (eredeti nevén Emmanuel Radnitzky) képeiből. A tárlat áttekintést nyújt a 20. század fotográfiai nyelvezetét megújító művész fényképészeti munkásságáról a kísérleti művektől a szürrealizmust idéző divatfotóiig.


Racz_Jozsef_eoriszabo-2488

2018.12.09

Volt már lánglelkű költő, kissé ütődött postás és klasszikus félbolond, mesehős és legendás teátrista, nemes úr és népi hős, valamint Sztálin, Lenin, Gagarin, és még sokan mások. Halott is volt a színpadon, de gyilkos még nem. A Földes László Hobo Hé, Magyar Joe! című lemezének dalaira épülő színpadi játékban ő játssza Joe szerepét. INTERJÚ.

Az_elso_karacsony

2018.12.09

Kevés hasznosabb ajándék létezik egy kisgyermek számára egy jól megválasztott könyvnél, hiszen ilyenkor nem csupán tárgyat ajándékozunk, hanem a mesélésen keresztül meghitt perceket, közös időtöltést is. A fogyasztói társadalomban és az információs túrtelheltségben a a mese segít a kicsiknek a lassulásban, a belefé figyelésben, abban, hogy megtalálják a helyüket a világban. 5+1 kötetet ajánlunk a 3 év alatti korosztálynak.

A Magyar Nemzeti Múzeumban december 10-én 11.00 órakor tartandó születésnapi ünnepségen bemutatják Patay Pál, Kormos Gyula és Poór Péter Komárom-Esztergom megye harangjai című kötetét. Az ünnepeltet Varga Benedek főigazgató köszönti, a kötetet Aczél Eszter méltatja.

Verdi világhírű operájának jubileumát ünnepelhetjük a Dóm téren, ugyanis 1939-ben mutatták be először a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Az új bemutatót a Liszt-díjas karmester Kesselyák Gergely rendezésében, Pál Tamás vezényletével láthatja majd a fesztivál közönsége. Az előadás látványvilágáról többszörös díjnyertes díszlet- és jelmeztervezők gondoskodnak. A színpadképhez és a különleges hangzáshoz egy 130 fős kórus is hozzájárul majd.

Az ásatások 2016 nyarán kezdődtek a délkelet-szlovéniai Bela Krajina régióban, és idén áprilisig 15 sírboltot tártak fel. A most talált lelet kelta, Nagy Sándor pénzérméjének utánzata, amely Niké és Athéné istennőt ábrázolja. Az aranyérme ritka felfedezésnek számít Szlovéniában. A feltárt sírokból kerámiaedények és vasfegyverek is előkerültek.

Mézeskalácsból ehető, fenntartható jövőbéli várost alkottak építészek a londoni Viktória és Albert Múzeumban, hogy népszerűsítsék a városépítészetet. A több mint 60 mézeskalács-épületből álló városka rendelkezik édesgyökérből készült drótkötélpályával, cukorból készült kerékpárutakkal és járdákkal, még modern hajléktalanszállóval is. A mézeskalács város január 6-ig látható a Viktória és Albert Múzeumban.

2019. február 1-jétől Dinyés Soma vezeti a Magyar Rádió Gyermekkórusát. A szakember két évtizede tanít a Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnáziumban, alapítója az Ars Longa Ének- és Zenekarnak, számos sikeres lemezfelvétel karnagya és hangszeres közreműködője, többször vezényelte a Magyar Rádió Művészeti Együtteseit is. A december 14-i karácsonyi hangversenyen ő vezényli a Magyar Rádió Művészeti Együtteseit. A Müpába meghirdetett koncerten a többi közt elhangzik Bach Karácsonyi oratóriuma is.

„Gyerekkorom nagy része Budapesten telt, imádom a várost, sok emlék köt ide” – nyilítkozta a lengyel apa és magyar anya gyermekeként Varsóban született, világhírű zongoraművész, aki december 11-én a Müpában lép fel. Piotr Anderszewski Bach-műveket és Beethoven Diabelli-variációk című alkotását jássza.

piotr_anderszewski__600x440

Ma este mutatja be a József Attila Színház a Vesztegzár a Grand Hotelbent, a Rejtő Jenő egyik legismertebb és legmulatságosabb regényén alapuló vígjátékot Szente Vajk rendezésében. A főbb szerepeket Előd Álmos, Szerednyey Béla, Vándor Éva, Kovalik Ágnes, Szorcsik Viki és Zöld Csaba játssza. A dalszövegeket Varró Dániel írta.

Ingmar Bergman születésének 100 évfordulóján világszerte sok programot szerveztek, ám egyik sem helyezte középpontba az életmű komolyzenei vonatkozásait. Az Álarcok, Töréspontok, Teljesség című, háromrészes klasszikus zenei koncertsorozat a rendező filmjeinek zenei betéteit helyezi új perspektívába. Az első koncert 2018. december 9-én lesz a Három Holló kávéházban.

Halálának 25. évfordulóján koncerttel tiszteleg Magyarország rendszerváltozás utáni első szabadon választott miniszterelnökének emlékezete előtt a Magyar Állami Operaház december 10-én az Erkel Színházban.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma