2018.04.09

A Zsidó Művészeti Napok (ZsiMü) június 4-ei, Tiszta Amerika című estjén a múlt század húszas-harmincas éveinek jazzlokál-hangulatát idézi meg a Hot Jazz Band Ónodi Eszter és Pokorny Lia színésznőkkel, illetve Behumi Dóri jazzénekesnővel. A MOMKult Színháztermében felcsendül majd a Valami Amerika 3 főcímdala is. Interjú Ónodi Eszterrel.

A nagy amerikai jazzforradalom erősen hatott a kor magyar zsidó szerzőire, többek között Ábrahám Pálra, Eisemann Mihályra, Horváth Jenőre, Polgár Tiborra és Zerkovitz Bélára is. Az ő dalaikat hallhatja a közönség.


Visszatérő fellépő vagy a ZsiMü-n, tavaly is szerepeltél egy zenés esten. Ezúttal mire számíthat a közönség?

Tavaly a Budapest Bár Pesti éjszakák című koncertjén léptem fel. Kicsit hasonló a két műfaj, van egy konkrét átfedés is Behumi Dóri jazzénekesnő személyében, de a Hot Jazz Band hangszerelése egészen más, mint a Budapest Báré, és a dalok is mások kicsit. Nagy a kíváncsiság bennem, izgat, milyen különbségek lesznek a két produkció között. A tavalyi koncerten két dalt énekeltem, most jó párban benne leszek. A zenekar repertoárjából mindegyikünk megjelölt hat-nyolc – zsidó szerzők által írt – számot, amit kedve lenne elénekelni, és amelyiket többen is kiválasztottuk, abból közös dal lesz. Mi, lányok, Dóri, Pokorny Lia és én tercettet fogunk énekelni, illetve Bényei Tamással, a Hot Jazz Band vezetőjével négyesben is lesz közös dalunk. Még nagyon az elején vagyunk, alakulóban van minden.


Tiszta_Amerika_foto
Fotó: Vajda Tamás/ZsiMü

Milyen dalokat választottál?

Az est címe szándékosan áthallásos, de nemcsak a Valami Amerika című filmre utal. Lesz egy kifejezetten filmdalokból álló blokk, így adta magát, hogy a filmes kapcsolódásokat próbáljam figyelembe venni. Valamilyen érdekes feldolgozásban el fogjuk énekelni a Meseautó című számot Bényei Tamással, lesz egy számomra mindeddig ismeretlen, nagyon édes, vicces Horváth Jenő-szám, a Pardon, téves a kapcsolás. Kerestem gyorsabb számokat is, ezek az Egy kicsit angyal legyen, Eisemann Mihály és Szilágyi László dala, illetve az Este fess a pesti nő, Horváth Jenő és Halász Rudolf szerzeményei lesznek. A következő fázisban hangnemeket egyeztetünk, mert más-más módon szólnak a dalok nő és férfi előadó esetében, aztán Dóri vezényletével próbálunk majd, és májusra fokozatosan fölépítjük a koncertet. Lesz egy igazi meglepetés: Tomiék átdolgozzák a Valami Amerika 3 Halott pénz – Mindenre ráveszel című fő betétszámát. Most készül, még én sem halottam.


A plakátok viszont elkészültek már. Jó hangulatban zajlott a fotózás?

Amikor összegyűlik pár csaj, akik a múltból innen-onnan ismerik is egymást, akkor eleve nagyon jó a hangulat. Dórival együtt dolgoztunk tavaly a ZsiMü-n, Liával együtt játszottunk a Valami Amerikában, és a film csodálatos fodrászát, Sári Katát is el tudtuk hívni, ő is kapcsolódási pont volt. A fotózáson találkoztam először Bényei Tomival, ami szintén szerencsés volt, mert sokkal kötetlenebbül tudtunk beszélgetni, mintha egy próbateremben jöttünk volna össze. Ráadásul Vajda Tamás, aki a fotókat készítette, nagyon közvetlen, vicces fiú. Egyikünk sem fotómodell, minden fotózást egy másik szakmában tett, jófajta kirándulásnak fogunk fel, úgyhogy kellően oldottak voltunk. Jó buli volt. A megérzéseim alapján azt gondolom, öröm lesz a közös munka.


A ZsiMü-t többek között azért szeretik a művészek, mert megmutathatják az ismeretlen vagy kevéssé ismert oldalukat. Ez nálad is így van?

Igen, noha az utóbbi időben egyre többet énekelek, váltakozó műfajokban: a legelvetemültebb alternatív rock and rolltól kezdve Cseh Tamáson át a finom, szofisztikált jazzig. De fúvós hangszerrel még nem szerepeltem egy színpadon, ilyen dalokat még egyáltalán nem énekeltem, ez mindenképp kihívás. Egy kicsit hasonló műben, a Katona József Színház Musik, Musikk, Musique című darabjában – aminek ugyanúgy Zöldi Gergő volt a dramaturgja, mint most a Tiszta Amerikának – dolgoztam már, de az teljesen más megközelítés, egy revü jellegű show volt. Ott nagyon komoly szcenika, csodálatosan látványos jelmezek, koreográfia, táncok segítették a produkciót. Korban hasonló számokat, a harmincas, negyvenes évek dalait énekeltem, de mindet idegen nyelven. Az, hogy magyarul énekelünk ismert magyar számokat mindenfajta színházi körítés, koreográfia nélkül, még nem fordult elő velem. Izgat, hogy ez a műfaj mit enged meg akkor, ha lecsupaszítva, teatralitástól mentesen adjuk elő a számokat. Két éve, amióta zenés felkéréseket kapok, még semmire nem mondtam nemet, és ezt egyszer sem bántam meg, mert mindegyikből rengeteget tanulok. Nekem a nem színházhoz kötött zenélés, éneklés annyira ismeretlen terep volt mostanáig, hogy úgy érzem, minden alkalmat meg kell ragadnom magam kipróbálására. Így derül ki, mit szeretek igazán, mi az, ami kevésbé okoz örömöt. Bajban vagyok, mert azt hittem, hamarabb el tudom választani a búzát az ocsútól, de eddig még mindegyiket nagyon élveztem. Remélem, a közönség is így van ezzel.


12805923_558014297691499_7665562118223919462_n


Komoly rajongótáborod van. Tudsz róla?

Az, hogy megvárjanak egy színészt előadás után, manapság nem divat nálunk. Tudom, hogy van fix két-három ember, aki minden darabban megnéz és szinte az összes előadásomon ott van, néha odamerészkednek a végén a művészbejáróhoz, de olyan klasszikus rajongás, mint amilyet a nagy színészlegendákról hallunk, nincs. Amióta a Facebook-világ létezik, a rajongók úgy is kapcsolatot tudnak teremteni a rajongottal, hogy követik a közösségi oldalát, írnak neki. Nincsenek már tömött sorok a művészbejáróknál, mint régen.


Szeretnéd, ha lennének? Jólesne?

Dehogy! Jó ez így, ahogy van. Sokkal egyszerűbb előadás után rögtön hazamenni és az interneten találkozni a rajongókkal, mint hosszasan ácsorogni a művészbejárónál – na, jó, most csak hülyéskedek. Mivel soha nem volt részem hatalmas rajongásban, nem tudom milyen az, így aztán nem élem meg veszteségként, hogy nincs.


Mi mindenben dolgozol most?

Az évadban eddig a filmezés és az éneklés volt középpontban, most bejön a színház is. Éppen lecsengenek az Aranyélet munkálatai, már csak promóciós tevékenységem van a filmmel kapcsolatban, és elkezdem az idei egyetlen bemutatóm, az Ithaka próbáit a Katonában, május 19-én lesz a premier. Nagyon korrektül meg tudtam beszélni a Katonával, hogy akkor kezdjek majd színházazni, amikor már minden mást letettem. Szerencsére ezek olyan munkák voltak, amelyeket idejekorán tudtam jelezni, és nem okoztam fennakadást, semmiből nem kellett kivenni. Eleve úgy terveztük, hogy ha lesz is szerepem, az az évad utolsó bemutatójában legyen.



L. Horváth Katalin

Volpone2

2018.04.20
Hat város színházának előadása lesz látható június 15. és július 3. között a Városmajori Színházi Szemlén: az idén a kecskeméti, a kaposvári, a miskolci, a győri, a nyíregyházi és a szombathelyi teátrum produkciói alkotják a versenyprogramot. A Városmajori Szabadtéri Színpadon neves művészek és népszerű előadások versenyeznek, az elmúlt év hat legjobb nem budapesti, szórakoztató, magas művészi igénnyel színre vitt előadása lesz látható.

_D0A0029_Copy

2018.04.20

Megnyílt a 25. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál április 19-én, csütörtökön délután a fővárosi Millenáris Parkban. A díszvendéggel, Daniel Kehlmann világhírű német íróval Lévai Balázs beszélgetett inspirációról, gyermekkorról, sőt: még a tévénézésről is. A német író a Budapest Nagydíjat is megkapta, melyet a könyvfesztiválon vett át.

das_alte_gesetz_masolata

2018.04.20

A Budapesti Tavaszi Fesztivál igazi filmtörténeti csemegével készül a zárónapra: április 22-én Ewald André Dupont 1923-as némafilmjét, Az ősi törvényt nézhetjük meg a Várkert Bazárban, méghozzá élő zenei aláfestéssel. Az Orchester Jakobsplatz München előadásában Philippe Schœller műve csendül fel, melyet a film rekonstruált kópiájához komponált 2017-ben.

Színpadi produkciók és koncertek is várják a közönséget április 21-én Óbudán, a Szent György-napi sokadalom és kézműves vásár forgatagában, az Óbudai Waldorf Iskola művészeti fesztiválján. Az egész napos vásári forgatagban színpadi produkciók, koncertek, zsonglőrök, mutatványosok, vásári komédiások szórakoztatják a közönséget, amely csaknem 70 iparművész, népművész portékái között válogathat.

Nem lehet ott a cannes-i filmfesztiválon Kirill Szerebrennyikov orosz sztárrendező, miután egy moszkvai bíróság április 18-án három hónappal meghosszabbította házi őrizetét. Szerebrennyikov Nyár című filmje egyike az Arany Pálmáért versengő alkotásoknak a május 9. és 19. között megrendezendő fesztiválon.

Murakami Haruki mágikus történetét, a Kafka a tengerparton című regény színpadi adaptációját mutatták be a Vörösmarty Színházban. A 25 nyelvre lefordított regényből Amerikában mutattak be nagysikerű színpadi adaptációt, ennek az európai bemutatóját láthatta a közönség a Vörösmarty Színházban Szikora János rendezésében.

A bukovinai székelyek soha nem felejtették el azt a néhány évet, amelyet Bácskában töltöttek a negyvenes években, és máig őrzik az ott szerzett emlékeket – hangsúlyozta Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár április 19-án Szabadkán, ahol megnyitotta a Bukovinai székelyek Bácskában című kiállítást. A tárlaton látható képek a szekszárdi Wosinsky Mór Megyei Múzeumnak köszönhetően érkeztek Szabadkára.

Szándéknyilatkozatot írt alá múzeumi restaurációs munkálatok támogatásáról április 17-én a szentpétervári Állami Ermitázs és a magyar Richter Gedeon. Mihail Pjotrovszkij, a világhírű orosz múzeum vezérigazgatója kijelentette, hogy a három évre szóló megállapodás értelmében olyan műalkotások felújításáról gondoskodnak, amelyek különböző korok női szépségideálját képviselik.

Izgalmas, műfaji határokon átívelő estre készül április 10-én, a költészet napjának előestéjén Földes László „Hobo”. A 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül a Müpában lesz a Látnokok, költők, csavargók című előadásának ősbemutatója, amelyen a legnagyobb költők műveit itatja át zenével, felejthetetlen élményt kínálva a közönségnek.

18_04_10_Hobo

A Szegedrocks2018 április 21-én Szegeden, Magyarország egyik legszebb terén, a Dóm téren várja a zenekedvelőket. A látványos rendezvényre a több száz fellépő énekest, gitárost, basszusgitárost és dobost korra, nemre, életkorra és zenei stílusra való megkülönböztetés nélkül választják ki. A jelentkezés még nem zárult le, egészen április 10-ig tart. A program ingyenes, így több ezer főt várnak a fesztiválra.

Groove & Voice Trio néven a V4-es országok dallamaiból hozott létre kuvaiti felkérésre világzenei produkciót Lovász Irén énekesnő. Az ősbemutatót február 6-án tartották a kuvaiti Abdulhussain Abdulredha Színházban. A műsor keretében Lovász Irén mellett színpadra lépett Horváth Kornél, Mizsei Zoltán, valamint Stanislav Palúch, Jitka Šuranská, Szczepan Pospieszalski, a szlovák, a cseh és a lengyel népzene-világzene jeles képviselői.

A Visegrádi Együttműködés aláírásának évfordulóját ünnepli a V4 Karnevál február 11-én, vasárnap. Ebből az alkalomból zsonglőrök, utcaszínházak, táncosok, zenészek, kézműves műhely, esti fényfestés és tűzijáték várják az érdeklődőket a Várkert Bazárban és környékén. A karneváli hangulat mellett Caramel, Lajkó Félix és az Óperentzia, a Balkan Fanatik, a Kerekes Band és a Kolompos Együttes koncertje szórakoztatja majd a vendégeket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma