2018.04.09

A Zsidó Művészeti Napok (ZsiMü) június 4-ei, Tiszta Amerika című estjén a múlt század húszas-harmincas éveinek jazzlokál-hangulatát idézi meg a Hot Jazz Band Ónodi Eszter és Pokorny Lia színésznőkkel, illetve Behumi Dóri jazzénekesnővel. A MOMKult Színháztermében felcsendül majd a Valami Amerika 3 főcímdala is. Interjú Ónodi Eszterrel.

A nagy amerikai jazzforradalom erősen hatott a kor magyar zsidó szerzőire, többek között Ábrahám Pálra, Eisemann Mihályra, Horváth Jenőre, Polgár Tiborra és Zerkovitz Bélára is. Az ő dalaikat hallhatja a közönség.


Visszatérő fellépő vagy a ZsiMü-n, tavaly is szerepeltél egy zenés esten. Ezúttal mire számíthat a közönség?

Tavaly a Budapest Bár Pesti éjszakák című koncertjén léptem fel. Kicsit hasonló a két műfaj, van egy konkrét átfedés is Behumi Dóri jazzénekesnő személyében, de a Hot Jazz Band hangszerelése egészen más, mint a Budapest Báré, és a dalok is mások kicsit. Nagy a kíváncsiság bennem, izgat, milyen különbségek lesznek a két produkció között. A tavalyi koncerten két dalt énekeltem, most jó párban benne leszek. A zenekar repertoárjából mindegyikünk megjelölt hat-nyolc – zsidó szerzők által írt – számot, amit kedve lenne elénekelni, és amelyiket többen is kiválasztottuk, abból közös dal lesz. Mi, lányok, Dóri, Pokorny Lia és én tercettet fogunk énekelni, illetve Bényei Tamással, a Hot Jazz Band vezetőjével négyesben is lesz közös dalunk. Még nagyon az elején vagyunk, alakulóban van minden.


Tiszta_Amerika_foto
Fotó: Vajda Tamás/ZsiMü

Milyen dalokat választottál?

Az est címe szándékosan áthallásos, de nemcsak a Valami Amerika című filmre utal. Lesz egy kifejezetten filmdalokból álló blokk, így adta magát, hogy a filmes kapcsolódásokat próbáljam figyelembe venni. Valamilyen érdekes feldolgozásban el fogjuk énekelni a Meseautó című számot Bényei Tamással, lesz egy számomra mindeddig ismeretlen, nagyon édes, vicces Horváth Jenő-szám, a Pardon, téves a kapcsolás. Kerestem gyorsabb számokat is, ezek az Egy kicsit angyal legyen, Eisemann Mihály és Szilágyi László dala, illetve az Este fess a pesti nő, Horváth Jenő és Halász Rudolf szerzeményei lesznek. A következő fázisban hangnemeket egyeztetünk, mert más-más módon szólnak a dalok nő és férfi előadó esetében, aztán Dóri vezényletével próbálunk majd, és májusra fokozatosan fölépítjük a koncertet. Lesz egy igazi meglepetés: Tomiék átdolgozzák a Valami Amerika 3 Halott pénz – Mindenre ráveszel című fő betétszámát. Most készül, még én sem halottam.


A plakátok viszont elkészültek már. Jó hangulatban zajlott a fotózás?

Amikor összegyűlik pár csaj, akik a múltból innen-onnan ismerik is egymást, akkor eleve nagyon jó a hangulat. Dórival együtt dolgoztunk tavaly a ZsiMü-n, Liával együtt játszottunk a Valami Amerikában, és a film csodálatos fodrászát, Sári Katát is el tudtuk hívni, ő is kapcsolódási pont volt. A fotózáson találkoztam először Bényei Tomival, ami szintén szerencsés volt, mert sokkal kötetlenebbül tudtunk beszélgetni, mintha egy próbateremben jöttünk volna össze. Ráadásul Vajda Tamás, aki a fotókat készítette, nagyon közvetlen, vicces fiú. Egyikünk sem fotómodell, minden fotózást egy másik szakmában tett, jófajta kirándulásnak fogunk fel, úgyhogy kellően oldottak voltunk. Jó buli volt. A megérzéseim alapján azt gondolom, öröm lesz a közös munka.


A ZsiMü-t többek között azért szeretik a művészek, mert megmutathatják az ismeretlen vagy kevéssé ismert oldalukat. Ez nálad is így van?

Igen, noha az utóbbi időben egyre többet énekelek, váltakozó műfajokban: a legelvetemültebb alternatív rock and rolltól kezdve Cseh Tamáson át a finom, szofisztikált jazzig. De fúvós hangszerrel még nem szerepeltem egy színpadon, ilyen dalokat még egyáltalán nem énekeltem, ez mindenképp kihívás. Egy kicsit hasonló műben, a Katona József Színház Musik, Musikk, Musique című darabjában – aminek ugyanúgy Zöldi Gergő volt a dramaturgja, mint most a Tiszta Amerikának – dolgoztam már, de az teljesen más megközelítés, egy revü jellegű show volt. Ott nagyon komoly szcenika, csodálatosan látványos jelmezek, koreográfia, táncok segítették a produkciót. Korban hasonló számokat, a harmincas, negyvenes évek dalait énekeltem, de mindet idegen nyelven. Az, hogy magyarul énekelünk ismert magyar számokat mindenfajta színházi körítés, koreográfia nélkül, még nem fordult elő velem. Izgat, hogy ez a műfaj mit enged meg akkor, ha lecsupaszítva, teatralitástól mentesen adjuk elő a számokat. Két éve, amióta zenés felkéréseket kapok, még semmire nem mondtam nemet, és ezt egyszer sem bántam meg, mert mindegyikből rengeteget tanulok. Nekem a nem színházhoz kötött zenélés, éneklés annyira ismeretlen terep volt mostanáig, hogy úgy érzem, minden alkalmat meg kell ragadnom magam kipróbálására. Így derül ki, mit szeretek igazán, mi az, ami kevésbé okoz örömöt. Bajban vagyok, mert azt hittem, hamarabb el tudom választani a búzát az ocsútól, de eddig még mindegyiket nagyon élveztem. Remélem, a közönség is így van ezzel.


12805923_558014297691499_7665562118223919462_n


Komoly rajongótáborod van. Tudsz róla?

Az, hogy megvárjanak egy színészt előadás után, manapság nem divat nálunk. Tudom, hogy van fix két-három ember, aki minden darabban megnéz és szinte az összes előadásomon ott van, néha odamerészkednek a végén a művészbejáróhoz, de olyan klasszikus rajongás, mint amilyet a nagy színészlegendákról hallunk, nincs. Amióta a Facebook-világ létezik, a rajongók úgy is kapcsolatot tudnak teremteni a rajongottal, hogy követik a közösségi oldalát, írnak neki. Nincsenek már tömött sorok a művészbejáróknál, mint régen.


Szeretnéd, ha lennének? Jólesne?

Dehogy! Jó ez így, ahogy van. Sokkal egyszerűbb előadás után rögtön hazamenni és az interneten találkozni a rajongókkal, mint hosszasan ácsorogni a művészbejárónál – na, jó, most csak hülyéskedek. Mivel soha nem volt részem hatalmas rajongásban, nem tudom milyen az, így aztán nem élem meg veszteségként, hogy nincs.


Mi mindenben dolgozol most?

Az évadban eddig a filmezés és az éneklés volt középpontban, most bejön a színház is. Éppen lecsengenek az Aranyélet munkálatai, már csak promóciós tevékenységem van a filmmel kapcsolatban, és elkezdem az idei egyetlen bemutatóm, az Ithaka próbáit a Katonában, május 19-én lesz a premier. Nagyon korrektül meg tudtam beszélni a Katonával, hogy akkor kezdjek majd színházazni, amikor már minden mást letettem. Szerencsére ezek olyan munkák voltak, amelyeket idejekorán tudtam jelezni, és nem okoztam fennakadást, semmiből nem kellett kivenni. Eleve úgy terveztük, hogy ha lesz is szerepem, az az évad utolsó bemutatójában legyen.



L. Horváth Katalin

absztal_asztrakt_Nagy

2018.09.22

Budapesti városnézéssel egybekötött kiállítás nyílik a 25. életévüket betöltő művészek alkotásaiból szeptember 24-én. A kiállító művészek között van Gerber Márton László grafikus is, aki a tárlatról szólva elmondta: „örülök, hogy a tárlat megvalósulásának köszönhetően lehetőség nyílik korosztályombéli pályatársak megismerésére”.

Mucsarnok2

2018.09.22

Gaál József Vezeklések kora című kiállítása és a Morph szobrászcsoport – Kalmár János, Mata Attila és Szabó Tamás – közös tárlata látható szeptember 21-étől a Műcsarnokban. A három alkotó nem kapott külön szekciókat, munkáikat mindhárom teremben együtt mutatják be. Közös vonás ugyanis, hogy szobrászként is szorosan kapcsolódnak a festészethez.

SaturdayNight

2018.09.21

Volt egy irányzat a filmtörténetben, melynek nevét úgy fordítjuk: szabad mozi. Ezen irányzat képviselői filmjeikben a társadalom ellentmondásait ábrázolták, kritikusan, keményen. A szabad mozi, vagyis a free cinema alkotói nem finomkodtak: megmutatták a társadalom peremén élők sorsát, akárcsak a dühös fiatalokat. Filmek térből és időből cikksorozatunk legújabb részében a free cinemával foglalkozunk!

P. Szabó Ernő újságírót, művészettörténészt szeptember 26-án délután búcsúztatják Budapesten – közölte az Új Művészet folyóirat szerkesztősége. A közlés szerint P. Szabó Ernő búcsúztatását szeptember 26-án 16 órakor tartják a Batthyány téri Szent Anna-templomban szentmise keretében. P. Szabó Ernő újságíró, művészettörténész, az Új Művészet című folyóirat vezető szerkesztője hatvanhat éves korában hunyt el szeptember 9-én.

A legjobb filmnek járó Arany Kagyló-díjért 18 alkotás versenyez a szeptember 21-én kezdődött 66. San Sebastián-i filmfesztivál hivatalos programjában. A hivatalos versenyprogram zsűrijének elnöke idén Alexander Payne többszörös Oscar-díjas, amerikai forgatókönyvíró, rendező és producer. Az észak-spanyolországi tengerparti városban rendezett seregszemlén olyan világsztárok vonulnak fel a vörös szőnyegen a következő napokban, mint Bradley Cooper, Ryan Gosling, Robert Pattinson, valamint Judi Dench és Danny DeVito, akik életműdíjban részesülnek.

Hétéves londoni iskolások osztályfotóiból rendez kiállítást az Oscar-díjas Steve McQueen jövő ősszel a Tate Britain múzeumban. A különleges projekttel a 12 év rabszolgaság 48 éves rendezője, aki maga is Londonban nőtt fel, a brit főváros sokszínűségét akarja ábrázolni. McQueen a BBC Newsnak kifejtette, hogy azért választotta a klasszikus iskolai osztályfényképet kifejezési eszközéül, mert az iskolai fotó „nagyon formális”: a gyerekek állnak vagy keresztbetett lábbal ülnek, és mellettük van a tanáruk. „Szerettem ezt a típusú fotót, amely az osztályra, az iskolára és a társadalomra is reflektál. Üzenet, amely annyira helyi, de amikor összekerül a többi fotóval, globálissá válhat” – fűzte hozzá. A Tate Britain Duveen Galériája 2019 novembere és 2020 májusa között mutatja be a kiállítást.

A szolnoki Szigligeti Színház épületének felújítására csaknem 4 milliárd forintot fordít a kormány a következő években – az erről szóló kormányhatározat a Magyar Közlönyben jelent meg szeptember 21-én. Mint írták: a kormány felkérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy nyújtson költségvetési támogatást a beruházás megvalósításához Szolnok városának csaknem négymilliárd forint összegben. A felújításra 2019-ben egymilliárd, 2020-ban majdnem hárommilliárd forintot fordítanak.

A Csaba királyfi 2017-es debreceni ősbemutatója után 2019 augusztusában ismét a hajdú-bihari megyeszékhely főterén mutathatják be a Bocskay/Hajdúk című nemzeti rockoperát. A szerző, G. Nagy Ilián a győztes hadvezérnek, erdélyi fejedelemnek állít emléket a műben, amelynek szövegét és zenéjét is ő írta. Egyedül Debrecen és a hajdúvárosok őrzik ma is a győztes „Bocskay” emlékét – indokolta a helyválasztást a szerző. Hozzátette: azért írta a műben és annak a címében ipszilonnal Bocskai nevét, mert egyrészt régi akadémiai kötetekben így is fellelhető, másrészt ezzel is utalni akart a nemesi származású fejedelem és hadvezér nagyságára. Az opera egyik jelenetének helyszíne Debrecen, amikor az álmosdi csata után a hajdúk indulnak Kassára, és megállnak Debrecen főterén, a földre dobálják az ellenséges zászlókat, és a város Bocskay győzelmét ünnepli.

A múzeumi és könyvtáros szakma a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében sokat tesz azért, hogy csökkenjen a korai – azaz a végzettség nélküli – iskolaelhagyók aránya, javuljon a hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci helyzete, erősödjön a fiatalok társadalmi integrációja, csökkenjen a szegénységben, társadalmi kirekesztettségben élők száma. A nemes célok elérése érdekében a két kulturális szakterület három éven át tartó programot indított 2017 februárjában.

chalk-1551566_1920-1360x1020

Táncosok a medencében, a szabad tüdős merülés művészete, az eltűnés jelensége és filmvetítés. Többek között ezt kínálja a PLACCC 2018 fesztivál, melynek programjait az utcán és egyéb elhagyatott, használaton kívüli helyen lehet megtalálni.

Test, technológia, mozgás, köztéri táncelőadás, techno-harkályok, interaktív városi hangjáték, performatív ikerkiállítás. Csak néhány hívószó az idén tízéves PLACCC témáiból. A nemzetközi fesztivál – amely köztereken, rendhagyó helyszíneken létrejövő alkotásokat állít középpontba – 2018. szeptember 3-án, 18 órakor rajtol el a Shapers című köztéri táncelőadással, amelyet a budapesti Rákóczi térre adaptál a francia Ex Nihilo társulat.

Még négy napig, augusztus 24-én éjfélig szavazhat a közönség A Kaszás Attila-díj három jelöltjére a díj honlapján! Az idén Varga Klárit, a debreceni Csokonai Nemzeti Színház, Farkas Ignácot, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház és Nagy Csongor Zsoltot, a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatának tagját jelölték a Kaszás Attila-díjra.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma