2017. február 21.
Célzó

14435401_723829147767677_2233488756730410214_o

Zrínyi Ilona alakja még ma is oly meghatározó, mint amilyen száz-kétszáz évvel ezelőtt volt. A legtöbben azonban csupán mint Munkács védőjét ismerik. Keveset tudnak arról, hogy mennyire művelt asszony volt, milyen sokat kellett szenvednie, és mégis egész élete során milyen határozott, milyen erős maradt. A Zrínyi Ilonáról készült monodráma többek között ezeket hivatott bemutatni.

2017.02.13

Táncfilmek szinopszisával, a társművészeteket – iparművészet, irodalom, képzőművészet – bevonó koreográfiákkal és tervekkel, valamint külföldi együttműködésekkel is jelentkezhetnek a fiatal táncművészek az Imre Zoltán Programra – tudtuk meg Kiss János Kossuth-díjas balettművésztől, a Győri Balett igazgatójától. Vele beszélgettünk a pályázat részleteiről és a Győri Balett idei évadjáról.

„Most úgy érzem, egy szép és ígéretes időszak kezdetén vagyunk. Elindul az Imre Zoltán Program, és új helyre költözik a NEMZETI TÁNCSZÍNHÁZ. Hazánk egyetlen táncot befogadó színháza a Millenáris helyén épül, és új dimenzióba fogja helyezni a táncművészetet. Egy méltó, megbecsült helye lesz a táncművészeknek, alkotóknak, és a táncot szerető közönségnek. Ez azért is öröm, mert sokszor érezhettük azt, hogy a táncművészet a színház- és zeneművészet mellett mostohagyerek, holott hatalmas tömegeket ér el. Gondoljunk csak bele, hány család életében van jelen a tánc, milyen sok gyerek jár tánccsoportba” – mondta Kiss János, akivel az új táncművészeti program kapcsán találkoztunk.

 

_D0A2087_Copy


Milyen céllal indítja a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Táncművészet Kollégiuma az Imre Zoltán Programot?

Hihetetlenül szimpatikus számunkra a Cseh Tamás Program, amely sikeresen megszólította a zenész fiatalokat, és célba is talált. Tavaly nyáron, a 12. Magyar Táncfesztiválon, az NKA fórumon mi is arról beszélgettünk, mivel segíthetnénk a fiatal táncművészeket. Akkor vetette fel Bozsik Yvette, hogy elindíthatnánk az Imre Zoltán Programot, amely a legnemesebb célt szolgálja majd: a fiatal tehetségek helyzetbehozását. Ez eddig a táncművészet területén borzasztóan hiányzott. Én mindig elmondom: számomra a legszebb előadóművészeti ág a táncművészet. Viszont a legrövidebb is, hiszen a színpadon eltölthető időnk behatárolt, a tánc a fiatal testet igényli. A programmal segíthetnénk azoknak a fiatal, hivatásos táncművészeknek, akik szeretnének alkotni.

 

Az sem véletlen, hogy Imre Zoltánt választottuk névadónak, akit személyesen is ismerhettem, egymás mellett dolgoztunk a Győri Nemzeti Színházban. Ő hihetetlenül nyitott szellemiségű táncos, koreográfus volt. Ezt a szellemiséget próbáljuk a programmal is közvetíteni. Imre Zoltán sajnos kevéssé ismert Magyarországon, hosszú ideig élt Londonban, ott végezte el a filmművészeti egyetemet is, ez pedig egy újabb kapcsolódási pont a programmal, mivel nekünk is célunk a társművészetekkel való együttműködés támogatása. Ami régóta hiányzik a szakmánkban, az a filmművészekkel való munka, a vizuális művészetek bevonása. A táncművészet tiszavirág életű műfaj, és a filmesek, fotósok azok, akik megörökítik a nagy pillanatokat, melyeket az utókor láthat. Ezért is fogadjuk örömmel, ha táncfilmek szinopszisával, terveivel is érkeznek be pályázatok. A táncművészet világszerte kitűnő követe a magyar kultúrának, és ezt a filmművészettel is meg lehetne erősíteni. Nem feltétlenül másfélórás nagyfilmekre gondolunk, hanem akár egy 5-10 perces táncszvitre is. De ugyanígy jelentkezhetnek más művészeti ágakat bevonó tervekkel is, mint az ipar- és képzőművészet vagy az irodalom. Azaz bármennyire is a táncművészek a kedvezményezettjei a programnak, más művészeti ágak képviselői is nyertesei lesznek. Mindemellett a nemzetközi együttműködések elősegítése is célunk. A táncművészet nagyon szerencsés helyzetben van, hiszen a mi nyelvünket a világ minden pontján megértik, nem kell hozzá tolmács. Ha két fiatal alkotó egymásra talál a

világ bármely pontján, és külföldi együttműködésben dolgoznak, akkor a program őket is segítheti az alkotásban.

 

Kik indulhatnak a pályázaton?

Már több hónapja dolgozunk azon, hogy a legmegfelelőbb kiírás szülessen. Szeretnénk, ha hosszú életű és nyitott programot indíthatnánk el, amely az évek során változhat aszerint, milyen irányt követel az élet. Ami biztos: a pályázat nem amatőr, hanem professzionális táncművészeknek szól majd. Műfaji megkötést nem lesz, mert nem szeretnénk kihagyni sem a kortárs táncot, sem a balettet, sem a néptáncot. Alkotni vágyó táncművészek, koreográfusok, rendezők innovatív pályaműveit várjuk, a pályázók felső korhatárában azonban még nem döntöttünk, valószínűleg 35 vagy 40 éves kor lesz.

 

_D0A1979_Copy


Borzasztóan hálás vagyok, amiért a programra a táncművészek 100 milliós kezdőalapot kapnak. Ez olyan, mint egy trambulin, amely kiugrási lehetőséget teremt a számukra. Nem szeretnénk ezt az összeget felaprózni, ezért nagyon gondosan kell megválasztani a pályázatokat. Nagyon nehéz lesz a döntés, hatalmas felelősséggel jár a program, de egyúttal nagy örömmel is.

 

Milyen segítséget kapnak majd a nyertes pályázók?

Ahhoz, hogy az alkotni vágyó tehetségeknek lehetőséget adjunk, kell tér, kell jelmez, kell egy befogadó színpad, egy balett terem, hiszen ott születnek meg a próba során azok az izzadtságcseppek, melyek elvezetnek az eredményhez. De kell a koreográfusoknak infrastruktúra és táncosok is, hiszen míg a szobrásznak ott az anyag, melyet meg kell formálnia a műhöz, addig a koreográfus a táncművészekkel dolgozik.

 

A sikeres pályázókat támogatja majd egy mentorprogram is, például mi is mondhatjuk a Győri Balettnél: itt van ez a tehetséges táncos, adjunk neki egy féléves mentorprogram keretében lehetőséget és infrastruktúrát a bemutatkozásra. De ugyanígy lehet mentoráló egy befogadó színház is, hiszen mindenképpen nekünk, együttesvezetőknek, befogadóhelyeknek kell segíteni a fiatalokat. A program végén pedig akár nagybemutatót is kaphatnak, vagy bekerülhetnek alkotásukkal egy fesztiválprogramba.

 

Mikorra várható a kiírás?

Nem szeretnénk elkapkodni a kiírást, hiszen most rakjuk le azokat az alapokat, melyekre a következő években lehet majd építkezni. Előfordulhat, hogy idén a kiírás kicsit szűkebb lesz, míg jövőre változhat, hiszen minden kiírás a pályázókért van. Tavasszal, kora nyáron azonban már remélhetőleg lehet rá jelentkezni.

 

_D0A1996_Copy


A pályázatnak nemcsak az indulása, hanem a lezárása is fontos lesz, szeretnénk ugyanis a végén felmutatni az eredményeket, produktumokat. Megnéznénk és összegeznénk, honnan hova jutottunk. Ez nekünk, a pályázat kiíróinak is fontos, de természetesen a résztvevőknek is, és nem utolsósorban a közönségek, akik láthatják az alkotásokat. Ezzel az is mérhető lesz, milyen a befogadása a programnak.

 

Nem hagyhatom ki, hogy a Győri Balett igazgatóját arról is kérdezzem: mit láthat a közönség az idei évadban, milyen premierrel készülnek?

Ez már a 37. évadom, a Győri Balett igazgatójaként pedig a 25., és most nagyon izgalmas időszakot élünk: januárban Olaszországban turnéztunk, jelenleg pedig egy bemutatóra készülünk. A Nemzeti Táncszínház együttműködésével mutatjuk be a Müpában február 16-án Romance címmel Kodály Zoltán és Velekei László művét. Az egész ország, sőt: a világ Kodály Zoltánt ünnepeli idén, nemcsak mint zeneszerzőt, hanem mint pedagógust is. Mi is rá emlékezünk: ha alcímet adnánk a darabnak, így hangzana: Tisztelet Kodály Zoltán előtt. Kivételes ajándékként szabadkezet kaptunk a zenei válogatásban, a mű 50 perces lesz, és arról fog szólni, amiről Kodály zenéje is szól: az életről, múltunkról.

 

Utána utazunk Németországba és Ausztriába a Zorba című darabunkkal, melyet már több helyen is táncoltunk Európában, és a Szentivánéji álommal. Az idei félév sűrű lesz, hiszen mi vagyunk a házigazdái a Magyar Táncfesztiválnak, amely június 19-től egy hétig lesz Győrben, július 23-án pedig indul az EYOF – Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál – melyet szintén mi nyitunk meg. Sőt, a rendezvényhez kapcsolódva a táncfesztivál nulladik napja a sport és táncművészet kapcsolatáról szól majd. De utazunk még Csehországba, Szlovákiába, márciusban Olaszországba is. A következő bemutatónk pedig november 11-én lesz, és egy hallatlanul izgalmas mű: A skarlát betű című regény alapján készül majd.

 


Wéber Anikó

Fotó: Csákvári Zsigmond

_D0A2474_Copy

2017.02.20

„Úgy vélem, jól fogjuk dinamizálni ezt a területet, és megkönnyítjük a fiatal generáció szakmába való integrálódását” – fogalmazta meg az Imre Zoltán Program kapcsán Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, akivel többek között a program kidolgozásáról és jövőjéről beszélgettünk. Arról, mit is kapnak a programtól a táncművészek.

dsc_3401__copy__600x450

2017.02.20

„Egy nemzet a történelem sodrában nem maradhat fenn, ha nincs összetartás” – fogalmazta meg Érsek-Obádovics Mercédesz színművész az Egy akaraton 1956 – 2016 című kiállítás hat új filmjének bemutatója előtti beszélgetésen. A Terror Háza Múzeum az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékét őrzi a különleges tárlattal, mely nemcsak emléket állít, hanem el is visz minket oda, ahol a hősök hőssé váltak.

16105898_1319872371392512_2457893491682921931_n

2017.02.20

Egy hónapon át várják az érdeklődőket a francia nyelvhez kapcsolódó programok március 1. és április 1. között több mint 20 helyszínen a fővárosban és országszerte tizenegy nagyvárosban. Itt lesznek hét ország legfrissebb filmjei, koncertek a reneszánsztól a sanzonon át az experimentális zenéig, történelmi és társadalomtudományi előadások, felolvasóestek és gyermekfoglalkozások is.

Elhunyt Ertunç Baykal, a Magyar-Török Baráti Társaság tiszteletbeli tagja. Neve összefonódik Thököly Imre és Zrínyi Ilona emlékének ápolásával Kocaeliben (Izmit) és Karatepén, ahol az egykori „Virágok mezeje” található. Alapítója és első elnöke, később pedig tiszteletbeli elnöke volt az izmiti Thököly Imre – Zrínyi Ilona Magyar-Török Baráti Társaságnak. A magyar köztársasági elnöktől 2011-ben vehette át Ankarában a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje (polgári tagozat) állami kitüntetést.

Meghaladta a százezret a Műcsarnok látogatóinak száma 2016-ban – mondta Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója az M1 aktuális csatornán szombaton. Az igazgató úgy fogalmazott, ez a szám a muzeológiában egy „bűvös küszöb”, és azt jelzi, hogy a kiállítások széles közönség ízlését találták el.

A Carnegie Hallban lép színpadra március 1-jén Kökény Tamás nagybőgős, a Virtuózok második évadának fődíjasa, akinek a New York-i fellépési lehetőséget az Armel Opera Festival ajánlotta fel. A koncerten a klasszikus darabok közül Giovanni Bottesini Tarantella, Liszt Ferenc Szerelmi álmok, Niccolo Paganini Mózes fantázia és Astor Piazzolla Libertango című műveit is előadja Ennio Morricone Cinema Paradiso és John Williams Schindler listája című filmzenéi mellett.

Személyes hangvételű darabbal tér vissza Budapestre márciusban az újcirkusz egyik legnagyobb úttörője, Daniele Finzi Pasca és társulata. A svájci előadók negyedszerre érkeznek Magyarországra, most a Neked (Per te) című darabbal, amely március 16. és 19. között öt alkalommal lesz látható a Müpában.

Robin Ticciati vezényletével ad koncertet a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) február 24-én, 25-én és 27-én a Müpában, valamint február 27-én a Várkert Bazárban. A Müpában Richard Wagner Lohengrinjének előjátéka, Anton Bruckner VI. (A-dúr) szimfóniája és Richard Strauss II. (Esz-dúr) kürtversenye hangzik el Radovan Vlatkovic kürtszólista közreműködésével.

Bűvészet, mágia, varázslat, illúziók. Amióta világ a világ, mindenki szeret néhány percre hinni a csodákban, elképedve nézni olyan dolgokat, amelyek minden bizonnyal lehetetlenek, és mégis vannak olyan előadók, akik képesek véghez vinni ezeket. Ezt a csodavilágot idézi meg a Campona február közepétől március elejéig hétvégi rendezvényein.

campona_varazslat_masolata

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a Group'n'Swing zenekar. A tavalyi évben ünnepelt tizedik évforduló, a rengeteg koncert, a közönség erőt és lendületet adó lelkesedése egyaránt komoly helyet követel magának a zenekar tagjainak emlékei között. Ezt a szüntelenül áradó szeretetet köszöni meg a zenekar a nemzetközi nőnap másnapján megrendezendő koncertjével.

Lehár Ferenc első nagy sikerű operettjét március 31-én mutatja be a Budapesti Operettszínház társulata Szabó Máté rendezésében. A szerelem diadalát hirdető, sok szálon futó, fordulatos, a férfi nemet erős kritikával illető történet főszerepeit alakító színészek a sajtótájékoztatón vörös rózsával kértek már előre elnézést női kollégáiktól a darab során majdan ellenük elkövetett bűnökért.

Képvetítéssel egybekötött felolvasásra, irodalmi estre és filmvetítésre is várják az érdeklődőket a Műcsarnokba. A programok a kiállításokhoz kapcsolódnak. A vendégek találkozhatnak Nagy András író-forgatókönyvíróval, Patak Márta író-műfordítóval és felidézhetik a képek és a versek kapcsán a 12 hónapot.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma