tuzben_szuletett

2017. január 23.
Célzó
DSC_9523_Copy

A „Zrínyi Miklós–Szigetvár 1566” Emlékév során nem csupán egy közösség jött létre, hanem egy mozgalom, melynek célja, hogy nem hagyjuk a történelmi értékeinket elveszni, hanem felkutatjuk és áthagyományozzuk azokat a következő nemzedékekre” – hangzott el az Emlékpajzs Szigetvárnak című kötet bemutatóján december 14-én a Litea Könyvesbolt és Teázóban, a budai Várban.

2016.03.07
Végh Nóra

Nagy sikerrel zárult az egykori Budai Ifjúsági Park helyszínén berendezett Volt egyszer egy Ifipark… című tárlat, amelynek anyagából friss kutatási eredményeket is felhasználó katalógust készítettek. A március 8-ai, az Írók Boltjában tartandó könyvbemutató kapcsán Vass Norbertet, a kiállítás kurátorát és a kötet szerkesztőjét kérdeztük.

A Volt egyszer egy Ifipark… című, az egykori Budai Ifjúsági Parknak emléket állító kiállítás február végéig volt látogatható. A közösségi oldalakon aktívan kommunikáltatok az érdeklődőkkel. Milyen visszajelzések érkeztek?

Voltaképpen közös emlékezésre, a Budai Ifjúsági Park történetének – vagy ha úgy tetszik –, mítoszának újbóli elmondására hívtuk az érdeklődőket. Munkánk egyik legnagyobb öröme, hogy több mint háromezren voltak kíváncsiak a kiállításra. Hasonlóan szép szám, hogy a Facebookon is csaknem négyezer követőt számlálunk. Különösen jó visszajelzés az is, hogy mind a látogatók, mind pedig a virtuális közösség tagjai aktívan vettek részt a korszak és a hely megidézésében. Sokan küldtek be hozzánk régi fényképeket, és számos történetet is megosztottak velünk. Mások felismerték magukat az archív fotókon vagy dalokat kértek tőlünk. Hálás vagyok a sajtónak is, hiszen számos beszámoló, riport, interjú, ajánló és blogbejegyzés készült a tárlatról. De – akárcsak egy ígéretes Ifiparkos koncertnek egykor – a legjobb reklámot az jelentette, hogy szájról szájra ment híre a kiállításnak.


DSC_6759_Copy


A párbeszéd kialakítása volt a célotok az Egy estém az Ifiparkban című pályázattal is?

Örültünk a tárlat által generált érdeklődésnek, és úgy éreztük, a decemberben meghirdetett pályázattal még több mindenkihez juthatnánk el. A felhívásban arra kértük az embereket, hogy osszák meg velünk egy meghatározó, a Budai Ifjúsági Parkhoz köthető élményüket. A Park huszonhárom éves működésének szinte mindegyik időszakából érkeztek szövegek, és igen sokféle szemszögből írták ráadásul meg az emlékeiket a pályázók. Egy hölgy annak idején pincérnőként dolgozott ott, és így persze egészen máshogyan látta a Parkot, mint akik fellépni vagy szórakozni jártak oda. Mások amatőr zenekarként léptek fel a Parkban, amely persze a „szentélyt” jelentette számukra. Az egyik pályázat egy azóta is tartó házasság első találkozását beszéli el. Sokaknak markáns élményeik vannak a Parkról, s úgy vettem észre, hogy azokat szívesen idézik vissza. Az márpedig szerintem irtó fontos, hogy a közös emlékpontjainkat újra és újra felidézzük. Ezért is döntöttünk úgy, hogy a legjobb pályázatra érkezett anyagokat a kiállítás anyagát bemutató kötetbe is beépítetjük.


A tárlat a Cseh Tamás Program Azok a régi csibészek című talkshow-sorozatának is helyet adott, ahova a hazai könnyűzenei élet ikonikus alakjait hívtátok meg. Megfordult nálatok Schuster Lóránt, Pataky Attila, Török Ádám és Kóbor János is. Mit szóltak hozzá, hogy egykori hangszereiket, fellépő ruháikat egy kiállítás keretében láthatták viszont?

Meglepődtek, amikor felkerestük őket, de mindenkinek nagyon jól esett, hogy gondoltunk rájuk, és a kincseiket érdemesnek tartjuk arra, hogy múzeumba kerüljenek. Szóval örömmel adták kölcsön a relikviáikat. De ugyanilyen fontos tanulsága volt a munkának, hogy számos zenészt arra döbbentett rá, hogy nem dokumentálta elég tudatosan pályafutását. Más volt persze akkoriban a könnyűzene tárgyi kultúrája is. Az orosházi beatfesztiválokon például feltehetően nem osztogattak stage passokat a fellépőknek, de a nézők sem kaptak karszalagot.


Az eddigi pozitív visszajelzéseken felbuzdulva, gondoltál-e már arra, hogy később, egy nagyobb helyszínen, kibővítve újra látható legyen a kiállítás anyaga?

Sokan biztatnak, és ezért mindenképpen szeretnék ebbe az irányba mozdulni, hiszen ez még csak a munka eleje. Ahogyan említettem is, az Ifipark egy fontos találkozási pont volt, egy jól körüljárható téma. Érdemesnek tartanám ezt a kezdeményezést a zenetörténet többi részére is kiterjeszteni. A látogatószámok és a visszajelzések alapján úgy látom, lenne rá igény. Többek között a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum szakemberei is azt jelezték felém, hogy jó úton vagyunk, és látnak lehetőséget ebben a témában és a további együttműködésben. Sőt a tárgyi anyagaikkal is támogatnának bennünket, akár egy utazó kiállítás keretében is. Ha „vidéki turnéra” indulna az Ifiparkos tárlat, akkor még több emberhez eljuttathatnánk az öltözködésről, a gasztronómiáról, a legemblematikusabb arcokról szóló tablóinkat, s mivel ezek jól mozgathatók, akár egy fesztivál közegében is be lehetne mutatni őket. A katalógus az eddigi munkánk összegzésének tekinthető, ám kecsegtető folytatást is ígér.


DSC_6806_Copy


Mikor született meg benned a katalógus ötlete? Az elejétől kezdve így tervezted, vagy időközben jöttél rá ennek szükségességére?

Mivel tudtuk, hogy ez egy időszaki tárlat lesz, így az elejétől kezdve fontosnak tartottuk, hogy készüljön róla egy írásos lenyomat is. Az viszont már időközben formálódott, hogy ne elégedjünk meg a kiállításról készült enteriőr fotók és a tablók szövegeinek közlésével, inkább egy színesen illusztrált,  átfogó tanulmánykötetet készítsünk. A katalógusban így új kutatásokon alapuló írásokat is tudtunk közölni, a könyv tehát az eddigi munkánk összegzésének tekinthető, ám kecsegtető folytatást is ígér.


A szerzők közt muzeológusokat, zenészeket, történészeket, neves szakírókat is találni, akik kifejezetten számotokra készítettek új tanulmányt.

A szerzők közül sokan már a kiállítás építésében és a tárgyak felkutatásában is együttműködtek velünk. Ezúton is szeretném megköszönni a közös munkát Bajnai Zsoltnak, a Nemzeti Kulturális Alap Cseh Tamás Program Ideiglenes Kollégiuma vezetőjének, Csatári Bencének, Fábián Titusznak, Kollár Csillának, Krulik Zoltánnak, Németh Szandrának, Poós Zoltánnak, Rozsonits Tamásnak és Tóth Eszter Zsófiának. Valamint – hadd emeljem ki őket is név szerint – az Egy estém az Ifiparkban című pályázat díjazottainak, Galgóczy Árpádnak, Mericskainé Csery Mártának, Soós Tamás Istvánnak, Székely Péternek és Tóth Ildikónak. A tanulmányok és a pályaművek mellett színes szócikkek is megtalálhatók a kötetben, amelyek korszakolják az Ifipark történetét és bemutatják a legfontosabb szereplőket. A fellépő zenekarok mellett szó esik a hírhedten szigorú igazgatóról, Rajnák Lászlóról, illetve volt szerencsénk megszólaltatni a Park utolsó igazgatóhelyettesét, Nádor Katalint, aki a sok érdekességet mesélt a bezárás előtti évekről.


Ifipark_katalogus_borito


A kötet szövegeit gazdag képanyaggal illusztráltátok. Honnan származnak a fotók?

Különösen gazdag merítésből dolgozhattam, nem volt könnyű dolgom a válogatásnál. A Fortepan online-fotóarchívumtól nagyon sok képet kaptunk. A kezdetektől fogva világos volt, hogy a korszak hiteles bemutatása szempontjából aranybányára leltünk. A gyűjteményben profi fotósok munkája is fellelhető, mint Ambrus Tibor, Urbán Tamást vagy Vértes György. Ők mindhárman személyes hangon szólnak a Parkról és arról a világról, amely a Parkot körülvette. Az MTVA archívumának képanyagán pedig jól nyomon követhető a szórakozóhely változása. A hatvanas évek nyakkendős, fehér inges korszaka után lezserebb, bőrdzsekis idők jöttek, ez alapján meg lehet saccolni, hogy nagyjából mikor készülhetett egy-egy kép. Az pedig, hogy a kötet ilyen egységes és markáns vizualitást kapott, Kun Dávidnak köszönhető.


Miben merültél el legszívesebben a kutatás során? Mi okozta a legnagyobb örömet a kötet szerkesztésekor?

Egy szerkesztő persze az egészre figyel, izgalmas volt mindenesetre legózni a részekkel. Azt szerettem a legjobban ebben a munkafolyamatban, hogy az az egész, amit az Ifipark huszonhárom éve jelent, évekre, vagy akár estékre lebontva rajzolódott ki előttem. A kutatás és a sok-sok történet meghallgatása után egyre tisztábban látszott, hogy hiába egy széles mosoly és a jóleső nosztalgia az első reakció szinte mindenkinél, amikor szóba kerül az Ifipark, egyáltalán nem volt azért ez a kezdetektől a végéig sikersztori. Elvégre intézménytörténetet írtunk, és a Parknak a Kádár-korszak folyamatosan változó világában kellett léteznie, és olykor épp emiatt a kafkai koordinátarendszer miatt nem volt egyszerű újragondolnia magát, máskor meg éppen a Kádár-éra abszurditása segítette a túlélését. Ha már itt tartunk, fontosnak tartom kiemelni azt is, hogy nem elégedtünk meg a puszta nosztalgiával, igyekeztünk megmutatni a Park árnyékos oldalát is. A pofonokat, a megfigyelést és a besúgást.


DSC_6766_Copy


A katalógust március 8-án, az Írók Boltjában mutatjátok be, ahol Stumpf András fog beszélgetni veled. Mire számíthatunk az est alkalmával?

Nagyon örülök neki, hogy András elvállalta az est moderálását, hiszen – ezt a remek interjúi mellett a Szörényi Leventéről írt életrajzi könyve mutatja meg legjobban – kifejezetten jó érzékkel nyúl a könnyűzene kérdésköréhez is, úgyhogy kíváncsian várom a kérdéseit. Az esten hallgatjuk majd énekelni Krulik Zoltánt, a Makám és a Robinzon KruZo zeneszerző-előadóját, Feczesin Kristóf és Kókai Tünde, a Színház- és Filmművészeti Egyetem színművész hallgatói pedig a régi szabályzatokból olvasnak majd fel részleteket, de átadjuk a legsikerültebb pályázók díjait is. Abban bízom, hogy az egykor az Ifiparkban fellépő zenészek közül minél többen elfogadják meghívásunkat és ellátogatnak az estre.


Végh Nóra

Fotó: Csákvári Zsigmond

wetransfer-65791d

2017.01.23

Eredeti elképzeléseket, a tradíció és a modernség, a hagyomány és a korszerűség megjelenését láthatják mindazok, akik ellátogatnak a Tűzben született című kiállításra a MANK Galériába. A szentendrei tárlat válogatás a lendvai nemzetközi bronzöntő művésztelep gyűjteményéből, melyet február 12-ig tekinthetnek meg az érdeklődők.

20170120_111142_masolata

2017.01.23

Milyen lehetett Arany János kézírása? Mennyit alakítgatott egy-egy szövegrészen, mire azt elfogadhatónak találta? Mennyi idő alatt készülhet el egy olyan nagyszabású alkotás, mint a Toldi-trilógia? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapott az, aki január 20-án ellátogatott az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) nyílt napjára.

20161130_Keresztes_plakat_webre4

2017.01.23

Rendhagyó tárlatvezetéssel zárult Keresztes Dóra és Orosz István grafikusművészek kiállítása január 22-én a Pesti Vigadó Galériájában. A finisszázs keretében maguk az alkotók vezették körbe az érdeklődőket az immár lezárult kiállítás tereiben és mondták el, miért volt fontos számukra ez a tárlat.

Idén is várja a középiskolás diákok pályamunkáit vers, próza és tanulmány kategóriában az Írók Alapítványa és az Írók Szakszervezete, valamint Sárvár Város Önkormányzata. A pályázaton legjobbnak ítélt alkotások szerzőit ebben az évben is vendégül látják a Rába-parti városban, egy közös irodalmi táborozáson.

Kucsov Borisz színdarabja nyerte meg a Vajdasági Magyar Drámaíró Versenyt január 21-én este Újvidéken. A verseny díjnyertes alkotását Mezei Kinga, az Újvidéki Színház művésze rendezte. A mű a Csárdáskirálynő című operett elemeit alkalmazva egyfajta társadalomkritikát mutatott be.

Kolozsváron a magyar kultúra napja alkalmából tartott ünnepség keretében adták át január 22-én este az Erdélyi Magyar Kortárs Kultúráért díjakat. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség által alapított elismerést Márton Evelin író, Berszán Zsolt képzőművész és Csíky Boldizsár Tamás zongoraművész kapta.

Borsos Annamária zongoraművész-tanár és Kovács Zsuzsa színművész kapta idén a hódmezővásárhelyi önkormányzat alapította Bessenyei Ferenc Művészeti Díjat. Az elismeréseket B. Élthes Eszter, Bessenyei Ferenc özvegye és Almási István polgármester adták át a hódmezővásárhelyi születésű, kétszeres Kossuth-díjas színművész nevét viselő művelődési központban rendezett gálaműsoron január 22-én.

Átadták a díjazottaknak a Csemadok 2016-os elismeréseit – a felvidéki magyarság legnagyobb kulturális-közéleti szervezetének – a magyar kultúra napja alkalmából tartott országos rendezvényén Galántán január 22-én. A felvidéki magyar közösségért a kultúra terén kifejtett, egész életen át tartó tevékenységért adományozott Csemadok életműdíjakat idén Böszörményi István helytörténész, Korintus László zenepedagógus, illetve Lázár Erzsébet, Lázár Ferenc, Miklós Ferenc és Pék Éva pedagógusok kapták.

A Magyar Nemzeti Múzeum különleges programokkal várja az érdeklődőket a magyar kultúra napján. A múzeum dísztermében január 22-én 15 órától A Szent Korona és koronázási kincseink nyomában című filmet vetítik, de a látogatók megtekinthetik az Utolsó felvonás. IV. Károly király koronázása – 1916. című kiállítást is.

Szent_Korona

Páratlan koncertre hív mindenkit a Semmelweis Vonósnégyes és a Dr. Kunitzer István Alapítvány: 2017. február 5-én, vasárnap, 15:00 és 17:00 között az orvoszenekar kíséretében különleges vendégek lépnek fel a Zeneakadémia Nagytermében. A koncertjegyek komoly támogatás jelentenek a Szent János Kórház I. Belgyógyászati – Gasztroenterológiai Osztálya számára.

Hazánkban ad koncertet december 29-én a Hágában élő Szalai Éva. A fiatal zongoraművészt a Nádor Teremben hallhatja a közönség. Egykori madridi tanára, a legendás zongoraművész-professzor, Dmitri Bashkirov így méltatta az ifjú zenészt: „Játékát lenyűgöző muzikalitása, nemes előadása és a zene iránti mélységes elkötelezettsége teszi vonzóvá”.

Budai Ilona Elindultam világ útján című kötetét mutatják be december 12-én az Óbudai Népzenei Iskolában. Érdekessége, hogy a lekottázott dalok és az emberi történetek mellé egy kis segítséget is kapnak azok a „bátrak”, akik megpróbálják elénekelni a dalokat, de nem (nagyon) tudnak kottát olvasni – a dalok megismerésében segít a könyvhöz csatolt CD-lemez – olvasható a magyaridok.hu oldalon.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma