IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2007.04.17
Jászay Tamás
A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Neil Simon Furcsa párjának férfi-változatával érkezik Budapestre. Az egyik főszereplő Horváth László Attila. INTERJÚ
Horváth László Attila és Puskás Tivadar a Furcsa párban
- A darabban a pedáns Felixet játszod. Tudsz főzni, szoktál takarítani?
- Az egyik hobbim a főzés. Már gyerekként megcsapott a konyha illata, azóta se szabadulok tőle. Ezt a többiek is tudják rólam: színházi kirándulásokon százötven emberre is főzök. A takarításról inkább ne beszéljünk, a feleségem még otthonról is elzavar, ha takarít.
- A pályádon többségben vannak a vígjátéki szerepek. Meg tudod még lepni magad huszonöt év után?
- Szerencsés vagyok, mert bár valóban sok vígjátékban szerepeltem, sosem ugyanazt a típust kellett hoznom. A Mágnás Miska címszerepe vagy az Őrült nők ketrecéből Albin más karakter: csak annyi bennük a közös, hogy megnevettetik a nézőt. Ettől még a történetükben akadnak tragikus pillanatok. És fordítva is, például Asztrov doktor alakjában ott vannak a humoros momentumok. Emiatt sem érzem úgy, hogy be lennék skatulyázva, és csak vígjátékban hoznám a formámat.
- Az évadod eddig elég könnyedre sikerült: Felix Unger, Miska főpincér... A Pécsi Országos Színházi Találkozóra beválogatott Weöres-darab, A kétfejű fenevad kilóg a sorból?
- Számomra egyáltalán nem. Nem rangsorolok, nem elvi alapon osztályozom a szerepeimet, a lényeg, hogy jó színház szülessen. Bár igaz, néhány éve feltűnt, hogy túl sok könnyed darabban játszom. Azóta ez megváltozott: ahogy tavaly például az Amalfi hercegnő Bíborosával, úgy idén a Weöres-drámával születik meg az egyensúly. Az éppen most próbált Finito Blondin Gáspárját sem nevezném vígjátéki figurának. A főszereplő Blondin alakja leválik a körülötte nyüzsgő tömegről, s közelebb kerül a tragédiához.
 
- 1986 óta dolgozol Nyíregyházán. Nem hiányzik az országos figyelem?
- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy az ember fiatalon nem vágyik nagyobb ismertségre, de ma ez már nem hiányzik. Nem a bulvárlapok címoldalára vágyom persze, csak negyvennégy évesen néha bosszantó, ha a szomszédba sem hallatszik át a hangod. Későn érő típus vagyok, ez a színházi pályámra is igaz. A kis szerepek gyorsan elröppentek, jöttek a nagyobb kihívások, ma pedig már nemigen lehet ugrálni. Az ember nem vált egyik napról a másikra. Bár körülöttem sokminden változott: húsz év alatt hét igazgatóm volt és nyolc helyen laktam. Mégsem panaszkodom, mert a fontos előadások, a nagy találkozások mindig jókor jöttek. A sors ügyesen hordoz a tenyerén.
- A Vidéki Színházak Találkozója vagy a POSZT miért fontos neked?
- A szakma figyelme lényeges és jólesik. Ezek a vendégjátékok azért fontosak, mert aki nem jut el Nyíregyházára, ilyenkor láthatja, hogy működik ott a színház, hogy dolgozik együtt egy társulat. És ez esély arra, hogy szem előtt legyünk.
 
MAI PROGRAM A VIDÉKI SZÍNHÁZAK TALÁLKOZÓJÁN
2007. április 18. szerda Thália Színház, Nagyszínpad
 
Furcsa pár
A Móricz Zsigmond Színház előadása
 
Író: Neil Simon
Fordító: Örkény István
Rendező: Lendvai Zoltán
 
Felix Unger Horváth László Attila
Speed Tóth Károly
Murray Tóth Zoltán László
Vinnie Gyuris Tibor
Cecily Fridrik Noémi
Oscar Medison Puskás Tivadar
Gwendolyn Horváth Margit
Roy Petneházy Attila

rendezőasszisztens: Fülöp Angéla
látvány: Wéber Tímea
 
Ismertető: Két erősen különböző karakterű jó barát, Oscar és Felix egy időre kénytelen összeköltözni, egyikük ugyanis éppen válófélben van és úgy dönt, hogy már elvált cimborájánál húzza meg magát egy ideig. A látszólag egyszerű helyzet a legváratlanabb konfliktusok és problémák lavináját indítja el: Oscar ugyanis tisztaság-mániás, "egy élő porszívó", míg Felix laza, fesztelen ember, vagyis "egy trehány disznó". Mindez a Neil Simon-tól megszokott kitűnő karakterekkel, vérbő humorral, virtuóz szituációkkal. Az örökzöld történetet 1968-ban megfilmesítették, Walter Matthau és Jack Lemmon főszereplésével. Azóta is jutalomjáték két árnyalt jellemrajzzal, felszabadultan komédiázó, egymást tökéletesen kiegészítő színész számára.
Bemutató időpontja: 2006. október 14., Móricz Zsigmond Színház

lukoviczky

2013.02.19
Varga Livius gyerekkora óta hollywoodi színésznek készül, és elmondása szerint sosem volt nagy „felvételiző-császár”. A színművészetire nem került be, az állatorvosin pedig a szóbeli felvételire sem ment el. A Quimby egyik alapítója végül pszichológiából szerzett diplomát az ELTE-n. Ha valami nem tetszett neki a világban, vagy az adott rendszerben, akkor a metaforákat hívta segítségül és szavakba öntötte, ami zavarta.
 
2013.02.18
A kísérleti film a filmkészítés margóján helyezkedik el, azt is mondhatnánk, hogy a hagyományos mostohagyereke. Lichter Péter régóta foglalkozik experimentális művek készítésével, mellette az ELTE Doktori Iskolájában írja disszertációját. A kísérleti filmmel kapcsolatos szinonimák helytelen használatáról, nézői előítéletekről és elvárásokról, valamint izgalmas kémiai kísérletekről beszélgettünk.
2013.02.11
Az Uránia Filmnapokat február első hétvégéjén rendezték meg először. A Filmszínház igazgatójával, Bakos Edittel beszélgettünk a programsorozat céljáról, sikeréről, és az 53 magyar film országos turnéjáról.

A Fragonard-gyár új parfümmúzeumában a látogatók mintegy 400 parfümmel, és az illatszerek európai történetével is megismerkedhetnek. A múzeum a dél-franciaországi Grasse városában található világhírű parfümgyáré, amelyet hagyományos parfümkészítő művészetéért 2018-ban az UNESCO is felvett a kulturális világörökségi listájára. Míg régen az erős illatokat elsősorban temetési szertartások, később pedig a testszag elfedésére használták, a középkortól kezdve a parfüm már a luxusterméknek számított. Bár az egyház sokáig rossz szemmel nézte az illatosítást, a keresztes hadjáratokról visszatérők is sok egzotikus parfümöt, olajat hoztak magukkal Európába, új illatokkal gazdagítva a kínálatot. A 18. századtól az erős illatok kifinomultabbá váltak, ám még a 20. század elején is nehéz illatok hódítottak a mai ízléshez képest.

Előadó-művészeti tevékenységű nonprofit céget hoztak létre az ősszel elindult pásztói színház alapítói, köztük Kautzky Armand. A Balassi Bálint Színház Nonprofit Kft. másik két tulajdonosa Katona Attila zeneszerző és Katona József díszletfestő iparművész. A színházalapítást a 9 ezres kisváros kezdeményezte. Az előadások a művelődési házban zajlanak majd.

A budapesti Nemzeti Színház repertoárján is szereplő Ady-estjével vendégszerepel a kolozsvári színházban Földes László Hobo. A föltámadás szomorúsága című verses-zenés összeállítás április 24-én, szerdán 17 és 20 órától tekinthető meg a színház Stúdiótermében.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

Május 25. és június 2. között negyedik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat (Zsimü) Budapest meghatározó kulturális helyszínein.

budapest_bar

Antonín Dvořák nagyszabású h-moll gordonkaversenyét tűzi műsorra a Pannon Filharmonikusok zenekar április 27-én a pécsi Kodály Központban. A gordonkairodalom egyik legjelentősebb darabját Alexander Buzlov orosz csellóművész szólaltatja meg.

M/Ámor vagy amit akartok címmel, a Shakespeare-komédiák sajátos dramaturgiáján alapuló vígjátékot mutat be a Terminál Workhouse fiatal alkotókból álló csapata a Kós Károly Művelődési Házban április 23-án, kedden 19 órakor.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma