728x90px_Csardaskiralyno_Moni_002

2019.07.23

Csak pereg, pereg a varrógép, a hófehér textilen pedig lassan arcok, növények, kotyogós kávéfőző, kis csésze válik láthatóvá. Marozsán Erika naplója ez: a színésznő 2005 óta varrja személyes filmjét, amelyben szerepei, karakterei mellett életének jelentős pillanatai is megelevenednek. Ezek az individuális művek és a Je Suis Belle tervezőpáros e hímzéseket felhasználó ruhái láthatók a Deák Erika Galériában.

_D0A1292_Copy
A Daphné-ruha hímzésének rajza

Nagyon izgalmas problémákat vet fel ez a kiállítás: vannak ezek a nagyon személyes, nagyon érzékeny és nagyon beszédes hímzések, amelyek valóban naplóként szolgálnak, tehát ilyenformán intimek, rejtve a kíváncsi szemek elől. Marozsán Erika magánmitológiája elevenedik meg itt. Azonban abban a pillanatban, ahogy a hímzések rákerülnek egy öltözékre, kikerülnek a magánszféra nyújtotta biztonságból, közszemlére téve publikussá válnak. A kérdés az, hogy miként változnak a varrógéppel elmesélt történetek azáltal, hogy kilépnek a nyilvánosságba.


A Je Suis Belle-ruhák az appropriation art, tehát a kisajátítás művészetének eszközével élve használják a hímzéseket. Ebben az értelemben a Marozsán-alkotások idézetként értelmezhetőek az öltözékeken, azok jelentését újrakonstruálják, szélesebb teret nyitnak a számukra.


_D0A1284_Copy
Az öltözések installálása is szokatlan


A térben három Je Suis Belle-ruha jelenik meg. Érdekes, hogy már ezek installálása sem szokványos: nem próbababákon vagy vállfákon lógnak, hanem farudakra és egy faállványra rögzítették őket, így inkább szoborként vagy festményként tekintünk rájuk. És ilyen értelemben ez a három ruha kilép a divat skatulyái közül, és sokkal inkább Marozsán Erika és a Je Suis Belle közös művészeti alkotásaivá válnak. Ha így nézzük, akkor megintcsak előtérbe kerül egyfajta személyes szál, hiszen a művészek saját személyes élményeikből dolgoznak.


A tér közepére állított rajzfilm kabát a színésznő és az alkotópáros közti kommunikációra is reflektál: a kabátra hímzett figurák és tárgyak kis jelenetekké állnak össze, a karakterek mintha beszédbe elegyendének egymással.


_D0A1267_Copy
A kabáton a figurák és a tárgyak jelenetekké állnak össze.


Aztán ott van még a két mitológiai alak ihlette ruhaköltemény. Ezek a könnyű, finom tüllökből kialakított öltözékek leginkább azért fognak meg, mert éppolyan érzékenyek és lágyak, mint maguk a hímzések. A Vénusz-ruha arany flitterei és fűrészelt gyöngyei a szerelem és a vágy istennőjét rajzolják ki. Az alakból végtelen fény árad.


A Daphné-ruha rózsaszín és arany flitterekkel játszik, a felsőrészre applikált hímzésen pedig a babérágakkal körbevett nimfa alakja tűnik fel, amint Apolló szerelme elől menekülve babérfává változik.


_D0A1281_Copy
A Vénusz-ruha


Ezeket a ruhákat egészítik ki Marozsán individuális szövevényei, amelyek a kiállításon szürreális freskókká állnak össze. A korábban önállóan értelmet nyert alkotások így egy történet részévé válnak.


je_suis_belle_2


Van például sok-sok karakteres portré, amelyeket egybefűztek, egy történetté gyúrtak a kiállítás rendezői. Érdekes, hogy ezek az arcok saját személyiséggel bírnak, azonban ahelyett, hogy megnyílnának előttünk, kerülik a tekintetünket, nem néznek ránk, magukba záródnak. Izgalmas az is, hogy Marozsán sok helyen meghagyta a kilógó cérnákat, így érdekesen szétfolyó lett a végeredmény.


_D0A1227_Copy
A Daphné-ruha


A galéria egy másik falán úgy szőtték egybe a munkákat, hogy úgy tűnjön, mintha azok egy napot vagy akár egy egész hetet mesélnének el. Nincs hozzájuk ugyan magyarázat, azonban nagyon beszédes ez a kapcsolat, az egyes elemekbe akár még a saját életünket is beleolvashatjuk. Vannak itt növények, ételek, kávé, tea, személyek, mintha az életünk apró-cseprő dolgai lennének dokumentálva: ezt ettem, ezt ittam, ezt láttam, ezzel találkoztam aznap.


_D0A1254_Copy
A történetté fűzött hímzések


Az itt látható hímzések közül hetet átemeltek egy fekete textilre, amelyek így szintén összeolvashatók egy rövidebb történetté. A legizgalmasabb mégis az az installáció, amely 33 hímzésből áll össze. Ezeken szintén többféle dolgot látunk: virágokat, majd lassan feltűnik, hogy a növények egy része különféle testrészeket fog közre.


És ahogy a két, nagyméretű, egy-egy várandós nőt ábrázoló hímzést alaposabban szemügyre vesszük, ráébredünk, hogy itt egy igen erős szimbólum képződik le: a terhesség mint a nő kivirágzása. A testrészeket körülölelő növények így már láthatóan az anyaméhet jelenítik meg, amelyből egy szem, egy kéz, egy láb, egy orr sarjad.


A kiállítás július 31-ig látogatható.


Kocsis Katica

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

596x90px_Csardaskiralyno_Moni_002

parasztbecsulet_bajazzok_4

2019.08.24

A Budapesti Nyári Fesztivál igazi komolyzenei különlegességének ígérkezett a Parasztbecsület és a Bajazzók egyfelvonásos operák bemutatója. Szerelem, féltékenység, megcsalás és megcsalatás, vagyis párkapcsolati drámák állnak mindkét mű középpontjában, melyeket rendkívül élethűen, emberközeli módon ábrázolnak.

nepessy_noemi_R

2019.08.23

A Budapesti Történeti Múzeumot április óta Népessy Noémi vezeti. A Vármúzeumot, a Kiscelli Múzeumot, az Aquincumi Múzeumot, valamint a Budapest Galériát felölelő intézmény vezetője korábban az Óbudai Múzeum igazgatójaként ért el sikereket. Elképzeléseiről, terveiről, múzeumkoncepciójáról beszélt a Magyar Múzeumok Online-nak.

Selejtesek

2019.08.23

A Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál, melyet idén augusztus 24. és szeptember 15. között tartanak, a világ egyetlen nemzetközi, roma színházakat központba állító fesztiválja. A rendezvényen több európai országból mutatkoznak be roma társulatok és produkciók Az előadásoknak az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér és az RS9 Színház Vallai kertje ad helyet.

Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója lesz az új filmügyi kormánybiztos szeptember 1-jétől – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón. Gulyás Gergely azt mondta, Káel Csaba alkalmas arra, hogy eleget tegyen a kormánybiztosi feladatok ellátásának a Müpa vezetése mellett is. A miniszter úgy fogalmazott, az Andy Vajna halálával keletkezett űrt próbálják betölteni.

A térség a caral civilizáció fontos központja volt, a kultúra mintegy ötezer éve virágzott az Andokban. Az egyik kőtáblán, amelyet egy szertartásokra használt épületben találtak a Vichama régészeti lelőhelyen, egy béka és egy emberfej látható. Az andoki civilizációban a béka a vizet, az emberfej az esőzésre váró embert jelenti. Egy közelben talált másik kőképen négy emberfej látható, amelyeket kígyók vesznek körbe. A kőképeket egy olyan időszakban készíthették, amikor ínség sújtotta a térséget.

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje nyerte el a Szarajevói Filmfesztivál emberi jogi díját csütörtök este. A legjobb dolgokon bőgni kell című filmért az alkotók, Grosan Cristina rendező és Stalter Judit producer a szarajevói fesztivál szakmai programja, a CineLink Work in Progress 50 ezer euró értékű utómunkadíját nyerték el, amely a Post Republic stúdió felajánlása. Az első magyar egészestés animációs dokumentumfilm, Csáki László Kék Pelikán című alkotásának filmterve a Best Pack&Pitch díjat kapta meg. Mikulán Dávid és a Nagyi projektet jegyző Révész Bálint Kix címmel készülő dokumentumfilmtervét a Docu Talent program zsűrije díjazta. Kőrösi Máté Dívák című alkotása a 2000 eurós pénzdíjjal járó Cat&Docs elismerést kapta meg, míg Dér Asia és Haragonics Sára Egy nő története munkacímű alkotása a DOK Leipzig, a rangos lipcsei dokumentumfilm-fesztivál díját nyerte el.

A múmiát 129 évvel ezelőtt ajándékozták a Michingani Állami Egyetemi Múzeumnak. A kecsua nyelven Nustának (hercegnő) hívott hajdani kislány teste kitűnő állapotban maradt fenn, fekete copfjait mintha frissel fésült hajból fonták volna, kezei kis tollakat markolnak. Szénizotópos vizsgálatokkal megállapították, hogy a múmia a 15. század második feléből származik, ami megerősíti a feltételezést, hogy a kislányt Kolumbusz Kristóf érkezése és a spanyol hódítás előtt temették el.

Egy ódon svájci házban találtak rá a világhírű regényhez készült rajzokra, melyeket maga Antoine de Saint-Exupéry készített. Egy dohos szagú irattartó rejtette a „kincseket”, az egyiken a jóllakott kígyó látható, amely felfalt egy elefántot, de a felnőttek kalapnak látják, továbbá szerepel a légipostapapírra készült vázlatokon a kis herceg és a róka is. A mappában volt egy szerelmes levél is, amelyet Saint-Exupéry feleségének írt. A rajzok meglepően jó állapotban vannak, de egyelőre nem tudni, hogy bemutatják-e őket a nyilvánosságnak, és ha igen, akkor mikor.

192x170px_Csardaskiralyno_Moni_002

Életre rajzolt múlt címmel történelmi képregényfesztivál és -kiállítás lesz Esztergomban szeptember 7-én.

astmain_1922074b

Péntek este kezdődik a Pannonhalmi Bencés Főapátság háromnapos művészeti fesztiválja, az Arcus Temporum, amelynek kiemelt vendége ezúttal Gidon Kremer hegedűművész. A programsorozat a csend és a spiritualitás köré szerveződik.

A jövő szombatig tartó rendezvényen hatvan helyszínen több mint kétszáz koncerttel, színházi előadással, filmvetítéssel és kísérőprogrammal várják a közönséget.

A gyönyörűen felújított, a XIX. század végén épült Egyedi-palotában működő Benczúr Ház Kulturális Központ megújult műsorkínálatával a budapesti kulturális élet egyik izgalmas színterévé vált. A Postakürt Alapítvány által működtetett helyszín hiánypótló és izgalmas produkcióknak, színházi előadásoknak, koncerteknek és táncházaknak ad otthont.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma