IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.02.27

A Műcsarnok már harmadszor rendez olyan csoportos kiállítást, amelyben a kortárs magyar művészek legújabb munkái láthatóak. Termenként külön alkotókat kér fel, akik a címben jelzett heavy metal – a valóságban acélrelief – művektől a textil labirintuson át az olajfestményekig mutatják be legfrissebb alkotásaikat.

Nemeth_Marcell_2_Copy
Németh Marcell: Heavy Metal


A hét kiállító művész munkásságának karaktere különböző, ennek ellenére az egyes termek kiállításait összetartja a közös cím, a közös katalógus, és az, hogy minden esetben a Műcsarnok munkatársai válogatnak a művek közül. A KÜLÖN Ter/m/ek című tárlat izgalmas bepillantást enged a kortárs műtermekben folyó jelenlegi alkotómunkákba.


Nemeth_Marcell_Copy
Németh Marcell: Heavy Metal


Németh Marcell szobrászművész HEAVY METAL elnevezésű termében nemzetközi viszonylatban is egyedülálló technikájával elkészült alkotásain teljesen hétköznapi tárgyakat jelenít meg. Az acéllemezeket vegyszerekkel maratja, ezzel színezi a fémet, továbbá különleges plasztikai megmunkálásával a sík- és térbeli ábrázolás összekapcsolását is eléri a darukat, magasfeszültségű tartóoszlopokat, ipari tájképeket feldolgozó alkotásain.


Az autonóm textilművész Richter Sára közel 50 méteres installációja külön erre a kiállításra készült. A nyers lenvászonon a hímzések, applikációk, írások egy egészen intim, női világot közvetítenek: emlékeket, érzéseket, vágyakat, mindent, AMI SZEMÉLYES. A térben labirintussá, csali kertté rendezett vászoncsíkok mentén sétálhatunk a történetekben, rátalálva akár a számunkra személyes gondolatokra, élményekre is.


Richter_Sara_2_Copy
Richter Sára: Ami személyes


Horváth Éva Mónika az elmúlt 7 évben az őt leginkább foglalkoztató kérdést járja körül, a CRITICAL MASS című ciklusában megpróbálja az emberi tömegek vizuálisan megragadható energiáját ábrázolni, a kiállított munkák a tökéletesen megtelt világ, a tömeges helyzetek anomáliáit ragadja meg. Ciklusának jellemző színe a televíziókészülékek által kisugárzott, mindent elborító szürkéskék szín.


Horvath_Eva_Monika_Copy
Horváth Éva Mónika: Critical mass


Bojti András MÁS VILÁG című terme a művész legújabb acél térplasztikáit tárja a közönség elé, egy meditatív szobrászi világot tárva fel. A kiállított műtárgyakon túl a fénytörések, az árnyékok, reflexiók is tervezettek, olyan környezetet teremt, amelyben a technika és a meditáció együtt tud létezni, sőt kiegészítik egymást, inspirálva a nézőket a látottak újragondolására.


Bojti_Andras__1_Copy
Bojti András: Más világ


A Műcsarnok XI. termében, az apszisban kaptak helyet a Magyarországon élő és alkotó szerb művész Milorad Krstić erre az alkalomra készült munkái. Az alkotások igen sokféle műfajt és technikát ölelnek fel az akrilfestményektől az úti beszámolóként küldött, frízszerűen egymás mellé helyezett képeslapokig, a filmes alkotásoktól a tárgyszerűen megrajzolt, vitrinekben látható rovar- és emberszerű alakokig.


Milorad_Krstic_Copy
Milorad Krstić: Spirit of the Műcsarnok


Ugyanebben a térben vitte színre 2011-ben a Forte Társulat a Ruben Brandt, egy műgyűjtő csoportos portréja című mozgásszínházat, amely fontos előzménye lett a művész 2018-ban bemutatott, Ruben Brandt, a gyűjtő című animációs filmjének, amelyhez a mostani tárlat több munkája is kötődik. Így válik igazán érthetővé a kiállítás szlogenje: SPIRIT OF THE MŰCSARNOK.


Milorad_Krstic_2_Copy
Milorad Krstić: Spirit of the Műcsarnok


Szabó Ábel festményein budapesti városképek, utcarészletek, buszmegállók láthatók kifinomult festési technikával megjelenítve. A legújabb művein a tömegközlekedési eszközök ablakából megpillantott tájrészletek jelennek meg, belekomponálva az ablakok karcosságát és összefirkáltságát is. A „nem odaillően szép" fényhatások, színek azt eredményezik, hogy az elhagyatott terek életre kelnek – emberek hiányában is –, a hamis látszat ellenére az üzenet eljut a publikumhoz, érthetővé válik a LÁTVÁNY A DOLGOK MÖGÖTT.


Szabo_Abel_Copy
Szabó Ábel: Látvány a dolgok mögött


Ördög Noémi – művésznevén Naomi Devil – vászonra festett olajfestményeit a művész több korszakából válogatták erre a kiállításra, nem csupán a témaválasztásban, hanem az alkalmazott technikákban is változtat a művész, felhasználva sok esetben a digitális technikát is.


Alkotásaira jellemző a kompozíció és a színhasználat szempontjából is intenzív vizualitás. Festői világában felhasználja a korábbi évszázadok műveit, 21.századi, fiatalos életérzéssel ruházva fel azokat. A különböző korszakokat tematikájukban összeköti VÉNUSZ, az örök nő, nőiesség.


Naomi_Devil_6_Copy
Naomi Devil: Vénusz


A kiállítás február 27. és március 24. között tekinthető meg a Műcsarnokban.


Budai Kriszta


Fotók: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond. Képgalériánk a kiállításról itt látható.

lukoviczky

ahogy_eddig

2019.04.19

Egy magyar vizsgafilm, Moldovai Katalin Ahogy eddig című rendezői diplomafilmje is meghívást kapott a május 14-én kezdődő 72. cannes-i fesztiválra, a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programba.

btf_190420_wigama_lekko_c_sin_oliver

2019.04.19

Nagy Dániel Viktor előbb vágyott zenei karrierre, mint színészi babérokra. A sors mégis másként keverte a kártyákat: már ismert színészként alapította meg tavaly a Wigama Lekko névre keresztelt együttest Hrutka Róberttel, első lemezüket pedig április 20-án a Budapesti Tavaszi Fesztiválon mutatják be az Urániában.

190412_sunny

2019.04.19

Teltház, érdeklődő tekintetek, a színpadon hangfal, mikrofon, szintetizátor, mellette hatalmas, púderszínű selyemvirággal fedett fejű nő ül egy nagy doboz tetején, az arcát nem látjuk. Szürreális törzsi jelmezben, a fején cserepes virággal egy férfi érkezik, őt követi a társulat további nyolc tagja, és kezdődik a show. Emanuel Gat, aki immár ötödször jár nálunk, az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválon Sunny című művével arat tapsvihart.

Egy antarktiszi expedíció a Viktória-föld északi részén bukkantank a kéznagyságú nyomra, mely az archosaurus nemhez tartozó állattól származik. Emellett a kutatók a Déli-sarktól mintegy 1700 kilométerre erdők megkövesedett maradványait fedezték fel. Ez arra utal, hogy 200 millió évvel ezelőtt az Antarktisz nem az a jeges kontinens volt, mint ahogyan azt ma ismerjük.

Az aranyozott, ezüst gótikus kehely, mely a talpába vésett felirat szerint egykor a diósgyőri eklézsia tulajdona volt, Luxemburgi Zsigmond idejéből származik, aki Nagy Lajos király vejeként lépett a trónra, majd német-római császárként a nemzetközi politika egyik irányítója lett. A kehely a 15. századból maradt fenn, és a miskolci Herman Ottó Múzeum gyűjteményéből érkezett a királynék várába szeptember végéig. Az ötvöstechnika, mellyel díszítették, Velencében alakult ki, magyarországi elterjedése a szoros magyar-olasz kapcsolatokkal, különösképpen Zsigmond velencei háborújával és gyakori itáliai tartózkodásával magyarázható.

Az egyelőre ismeretlen szövegek tartalmazhatják Kafka több, az író halála után befejezetlenül megjelent művének végét is, és fényt deríthetnek a világirodalom egyik legrejtélyesebb alakjára, akinek kulturális örökségére Németország és Izrael is igényt tart. A szövegekkel kapcsolatos hercehurcát akár maga Kafka is írhatta volna, annyira abszurd, hiszen egy olyan gyűjteményért folyt a harc, amelynek senki nem ismerte a tartalmát.

Csaknem 13 500 éves sírt tártak fel a dél-kínai Kuangtung tartományban, melyben egy guggoló pózban elhelyezett női holttestre bukkantak a régészek. A holttest egy 13 és 18 év közötti lányé, akinek azonban hiányzik a feje. Ez a Kínában valaha talált legrégebbi sírhely, amelyben a halottat szándékosan egy bizonyos pozícióban helyezték örök nyugalomra. A holttest különleges testhelyzetéből primitív vallásos hiedelmek megjelenésére lehet következtetni.

A Duna-korzón felállított színpadon koncerteket, iparművészeti bemutatókat, népzenei és néptáncműsorokat láthatnak az érdeklődők, szombattól húsvéthétfőig pedig a tojásfestők, tojáspatkolók munkáját is megtekinthetik. A Deák téren és a Fővám téren a minőségi kézműves termékeké és étkeké a főszerep, a Városháza parkban pedig a gyerekeknek kínálnak előadásokat, az ünnephez kapcsolódó játékokat és kézműves foglalkozásokat.

Koncertek, tojásfestés, interaktív gyermekelőadás és néptáncbemutató is várja az érdeklődőket húsvétvasárnap és húsvéthétfőn az Ibolyanap elnevezésű családi rendezvényen a Gödöllői Királyi Kastélyban.

ibolyanap

Életre kelnek a húsvéti hagyományok, változatos programok várják a látogatókat az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban rügyfakasztó vasárnap és vízbevető hétfőn.

A Fővárosi Nagycirkuszban húsvéti programokkal, az artistaképzősök produkciójával és új műsorral várják az érdeklődőket a húsvéti hétvégén és a cirkuszi világnapon.

Már pénteken elkezdődik a négynapos húsvéti fesztivál a világörökségi Hollókőn. A Nógrád megyei faluban gazdag folklórprogram, palóc gasztronómia, népszokások, koncertek, családi- és gyermekprogramok várják a látogatókat.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma