2017. június 22.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2017.06.16

Adott egy író, filozófus, esztéta, aki tízévesen már zeneműveket komponált, majd az irodalom felé fordult. Egy ember, aki annyira szerette a hazáját, hogy önként vállalta a szolgálatot az első világháborúban, majd a második alatt, 1944-ben elengedte a rá bízott zsidó munkaszolgálatosokat. Egy kiváló író, gondolkodó, aki életét mégis gondnokként fejezte be.

05hamvasbela
Fotó: tradicio.org


Hamvas Béla

Senki sem tévedhetetlen, nincs olyan ember a földön, akit ne ragadnának el a pátoszok, a nagy eszmék, aki ne rohanna bele egy döntésbe, hogy aztán foghassa a fejét, mégis miért nem gondolta át a lépéseit, mielőtt cselekedett. Hamvas Bélára nem feltétlenül igazak a fenti állítások, azonban egyetlen felkérésre mégis nemet mondhatott volna, arra, amely miatt végül B-listára került. De ne rohanjunk ennyire előre, először ismerjük meg, mégis miért olyan zseniális Hamvas Béla!


Eperjesen született evangélikus családban, édesapjának is voltak írói ambíciói, hírlapszerkesztőként is dolgozott, végül magyar-német szakos tanárként vállalt állást Pozsonyban. A fiatal Hamvas Béla tehát szellemileg rendkívül aktív és termékeny családba született, az irodalom már egészen kiskorában az élte része volt, ennek ellenére először mégis a zene felé fordult. Már tízévesen komponált és fantasztikusan zongorázott, szülei meg voltak győződve arról, hogy fiuk zenei pályára lép majd. Középiskolás korában végül mégis az írás mellett döntött, már akkor jelentek meg művei. Érettségi után azonban meghozta első, nem teljesen átgondolt döntését – bár a felelősség inkább a közhangulatot illette –, ugyanis barátaival együtt 1915-ben önként jelentkezett katonai szolgálatra. A kiképzést követően, 1916-ban az ukrán frontra került, ahonnan idegsokkal tért haza, pontosabban először hadikórházba szállították, majd ’17-től otthon lábadozott. Felépülése után szinte rögtön újra behívták, egy bombatalálat miatt azonban ismét ágynak esett. Ekkor ismerkedett meg – és ismét egy lényeges ponthoz érkeztünk az életrajzát tekintve – Kant, Kierkegaard és Nietzsche filozófiájával. Ebben az időszakban fogalmazta meg azokat a gondolatokat, melyek később egész életfilozófiáját áthatották: vagyis nemcsak az egész világ, a társadalom, az állam, a vallás, az irodalom van válságban és volt szinte mindig is, de mi magunk is, akik asszisztálunk ehhez a válsághoz, így a sötét kiindulópont is bennünk van. Változást pedig csak akkor lehet elérni, ha elsősorban mi magunk változunk. Ez a gondolatsor talán a legárulkodóbb arról, milyen ember is volt Hamvas Béla, mennyire tiszta életet élt.


18835914_1030269367109250_8218845829449532721_n
Fotó: Hamvas Béla 120 Facebook-oldala


Az első világháború után – miután édesapja megtagadta a csehszlovák hűségesküt – családjával Budapestre költözött és beiratkozott német-magyar szakra a Pázmány Péter Tudományegyetemre. Ekkor már jelentek meg munkái a pozsonyi Tavasz című folyóiratban és a Budapesti Hírlapban is, ahol három évig dolgozott újságíróként. Egészen a második világháború kitöréséig kényelmes könyvtárosi állása volt a Fővárosi Könyvtárban. Ebben az időszakban volt a legtermékenyebb, csaknem háromszáz publikációja jelent meg huszonöt folyóiratban, a legtöbb esszé, kritika és recenzió volt. Az újabb háború alatt háromszor hívták be katonai szolgálatra, de író vénája ekkor sem szorult háttérbe, rengeteget fordított, többek között Lao-ce, Hérakleitosz és Konfuciusz munkáit, és ekkor jelent meg első esszékötete is, A láthatatlan történet.


A háború után ő is szembe akart menni a fasizmussal és annak brutalitásával, így belépett a Magyar Kommunista Pártba, melynek három évig tagja maradt. Írói szempontból rendkívül termékeny volt ez az időszak is, rengeteg műve jelent meg, többek között az Anthologia Humana: Ötezer év bölcsessége című aforizmagyűjtemény is. Ennél a pontnál pedig elérkeztünk a már említett hibás döntéshez, ugyanis részt vett egy vitasorozatban, amely a Diarium folyóiratban zajlott A téma: Lukács György címen. A szerkesztő, Kenyeres Imre kérésére vállalta el a vitát, melyben bírálta Lukács György megrekedt marxista nézeteit. Lukács György válaszként politikailag károsnak ítélte Hamvas Béla tevékenységét, kiemelve a Forradalom művészetében című írását. Ezután Hamvas B-listára került, és kényszernyugdíjazták.


„Az ember asszimilációs képessége határtalan. Haeckel azt mondja, ha nem ég hamuvá, az ember a poklot is órák alatt megszokja.”


A kényszernyugdíjazást követően Hamvas Béla kénytelen volt kiváltani a munkásigazolványát, hiszen akkoriban nem lehetett senki munkanélküli. Kezdetben kertészként dolgozott, munkahelyeként sógora szentendrei kertjét jelölte meg, majd vállalt raktárosi állást és gondnok is volt. Az írással ekkor sem hagyott fel, a szentendrei időszakban jelent meg többek között a Mágia szutra és a Karnevál című kötete. Visszavonultságában sem hagyott fel a tanulással, fordítással. Szanszkritül és héberül tanult, de ami a legjobban mutatja a helyzete szürrealitását: főnökét ő készítette fel az érettségire. Írásos figyelmeztetések tömkelegét kapta, ugyanis munkaidőben szinte állandóan olvasott, a vállalati ünnepségeken azonban ő játszott zongorán a többiek szórakoztatására. Többször próbálta visszaszerezni könyvtárosi állását, kérvényeit azonban elutasították. Egykori kortársai és barátai is elfordultak tőle, nem akartak ők is tiltó listára kerülni, egyedül Füst Milán tartotta vele a kapcsolatot. Száműzetésében csupán egyetlen írása jelent meg ’63-ban a Látóhatár folyóiratban. A szerkesztő a publikálás után felkereste Hamvast, mondván: nem időszerű már a hallgatása, ezután kilenc művet is befejezett, de életében már egy sem jelent meg. Ezt követően, 1964-ben végleg nyugdíjazták, feleségével Szentendrére költöztek, ekkor már sokat betegeskedett, négy évvel később pedig agyvérzésben meghalt.


„Elbocsátlak téged is, mint mindenkit: felelős vagy minden emberért, aki veled él,

s el kell számolnod minden fillérrel, amit magadra költesz, minden örömmel, amit magadba zártál, és minden boldog pillanattal, amit magadnak tartottál meg.

Most eredj és élj, mert a világ a tied!”


Emlékezete

Hamvas Béla március 23-án lett volna 120 éves. Ebből az alkalomból rendezett emlékestet a Várkert Bazár Hamvas Béla 120 címmel június 15-én. A Juhász Anna vezette beszélgetésen részt vett Müller Péter író, dr. Thiel Katalin, Weiner Sennyey Tibor, a megemlékezésen jelen volt Dániel Sára is, Hamvas Béla unokahúga. Az eseményt Szőcs Géza nyitotta meg, aki elmesélte első találkozását az íróval. Pontosabban az első emlékét Hamvas Béláról: Kozocsa Sándorral folytatott levelezést egy Szindbád-történet (Krúdy Gyula) kapcsán, majd amikor 1971-ben Budapesten járt, felkereste Kozocsát, hogy elkérje Hamvas Béla címét, ugyanis nagy hatást tett rá az író A láthatatlan történet című munkája, és fiatal filológusként szeretett volna beszélni vele. Kozocsa meg is adta a kért címet, Szőcs Géza pedig felkereste az írót. Felesége nyitott neki ajtót, Szőcs Géza pedig elmondta: Hamvas Bélával szeretne beszélni. Miután Hamvasné kifaggatta, honnan jött és miért akar beszélni vele, közölte: Hamvas Béla már három éve halott.


Hamvas_Bela_szentendre_01
Fotó: hamvasbela.org


A történet azért is megdöbbentő – és erre maga Szőcs Géza is felhívta a figyelmet –, mert senki, akit megszólított, és akitől kérte Hamvas Béla elérhetőségét, még Kozocsa Sándor sem tudta, hogy Hamvas Béla már három éve meghalt. „Annyira nem volt benne a köztudatban, hogy nem is arról volt szó, elfelejtették, egész egyszerűen már nem is volt kire emlékezni” – mondta Szőcs Géza. Ez a momentum pedig sokat elárul arról, milyen sok időnek kellett eltelnie, amíg újra felfedezték és elismerték Hamvast és alkotásait. A szót Thiel Katalin vette át, akinél jobban talán senki nem ismeri Hamvas Béla életrajzát, hiszen filozófiatanárként ő maga is foglalkozik Hamvas szövegeivel. „Újra és újra, mind a mai napig csodálatom tárgya Hamvas Béla életműve” – emelte ki Thiel Katalin. Majd elmondta: Hamvast érdemes tanítani, hiszen nem a módszere a lényeg, hanem az életműve, mely tökéletesen fedte életfilozófiáját, ennél jobb példa pedig alig akad, amellyel el lehet érni a mai fiatalokat. Az alkotói titokra, Hamvas titkára kérdezett rá ezt követően Juhász Anna. Thiel Katalin szerint a legnagyobb titok a tiszta élet volt és az az ironikus humor, mellyel Hamvas megköszönte a század borzalmait, a nehéz életét, amely nélkül nem tudta volna létrehozni életművét. Az az alázat, az a derű, ahogyan fogadta sorsát, a valódi titka. Nem veszítette el emberi mivoltát, ahogyan Nietzsche írta az Ecce Homóban, úgy gondolkodhatott ő is Thiel Katalin szerint. Vagyis: embernek születtünk, de emberré válni halálos kötelesség. Thiel Katalin úgy véli, azért is került B-listára az író, mert felnyitotta az emberek szemét, egyetemes problémát vetett fel, mégis mindenki magára ismert benne.


A szót ezután Müller Péter író vette át, aki elmondta: Tolnay Klári színésznőtől kapta meg a Scientia sacra legépelt változatát, általa ismerte meg Hamvas Béla írásait. Szent embernek nevezte Hamvast, akinek mégis romokból kellett összeszedni az életművét jóval az író halála után. Majd felolvasott egy raktáros fiútól származó levelet, aki így kezdte Hamvasról szóló visszaemlékezését: „mintha egy csillag került volna közénk, aki meghozta fényét”. Az említett fiú Béla bácsiként ismerte Hamvast, nem tudta róla, hogy író, jóval halála után került kezébe egy könyve és szégyellte magát azért, hogy nem tudta, kivel dolgozott együtt éveken keresztül, de még így is óriási hatással volt rá Béla bácsi személyisége. Müller Péter a levél felolvasás után kiemelte: ezt egy egyszerű munkás fiatal írta, mégis megszégyenítően jól fogalmaz, akár egy profi író, amit szerinte Hamvas Bélának köszönhetett, aki ilyen hatással van az emberekre.


Végül Weiner Sennyey Tibor filológus szólt, aki megköszönte, hogy ilyen sok ember érdeklődött Hamvas Béla iránt – több mint négyszázan voltak jelen az emlékesten –, majd felhívta a figyelmet: nem szabad kibújni a felelősség alól, amelyet Hamvas életműve jelent. Szerinte Hamvas Bélát nem lehet megkerülni, hiszen magyar emberként nem ismerni az ő írásait mértéktelen pazarlás.



Fischer Viktória

Forrás: Wikipédia, citatum.hu

_D0A0662_Copy

2017.06.22

Az önállósodott Pécsi Balett nem tétlenkedett az elmúlt fél évben: nyáron Izraelbe és Mexikóba mennek, újra látható előadásuk az ország számos pontján, és Plácido Domingóval is egy színpadra állnak. Ez történik akkor, ha a balett-táncos valóban táncol. Egy önállósodás történetét olvashatjuk el Vincze Balázs balettigazgató tolmácsolásában.

_D0A4754_Copy

2017.06.22

A Fővárosi Állat- és Növénykertben zajló fejlesztések eredményeként június 22-én átadták az intézmény új kiszolgáló zónáját, amelyben állatorvosi állomás és a központi takarmánykonyha is helyet kapott. Az eseményen dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár elmondta: a további fejlesztések eredményeképp olyan állatkertünk lesz, amilyen senki másnak a világon.

_D0A4031_Copy

2017.06.22

Tánczene, rockerek, punkok, hippik, skinheadek. Hogyan élt és érzett a huszadik század második felének magyar fiatalsága? Hogyan sikerült kifejeznie ezt a korabeli zenéknek és filmeknek? Milyen küzdelmeken mentek át a feltörekvő művészek? Kiderült az A38 hajón tartott konferencián június 21-én, ahol több, rövid lélegzetvételű előadás keretében az érdeklődők átfogó képet kaphattak a múlt század hazai művészéletéről.

Concrete and Gold (Beton és arany) címmel szeptember 15-én jelenik meg a Foo Fighters új, sorrendben a kilencedik stúdió albuma. Az amerikai rockzenekar június 26-án, húsz év után tér vissza a magyar fővárosba, ahol a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet. A Concrete and Gold három évvel követi a legutóbbi anyagot, a Sonic Highwayst. A lemezről június elején kislemezen megjelentetett Run című dal is jelezi, hogy a Concrete and Gold albumra a csapathoz mérten is szokatlanul súlyos gitártémák kerültek, de nem hiányoznak a fülbemászó harmóniák sem.

A Magyarországtól elszakított felvidéki magyar polgárság közös sorsélményéről szól Jezsó Ákos második könyve, a Megyek túlra, melyet június 22-én, csütörtökön este mutatnak be a Magyar Napló Könyvesboltban. A regény megírását két körülmény inspirálta a szerző elmondása szerint, egyrészt 2017-ben van a felvidéki kitelepítések 70. évfordulója, másrészt felesége erősen bátorította arra, hogy gyűjtse össze a családi legendáriumban megőrzött történeteket, bár a mű jóval több egyszerű családregénynél.

Magyar alkotókat bemutató, kortárs képzőművészeti kiállítások nyílnak Ausztriában. A bécsi Collegium Hungaricumban az Esterházy Művészeti Díjban részesült alkotók mutatkoznak be Real Hungary című kiállításon. Míg Grazban, a Künstlerhaus képzőművészeti kiállítóteremben a magyar kortárs absztrakt művészetről látható tárlat, Abstract Hungary címmel. A Qualysoft informatikai tanácsadócég bécsi székhelyén pedig a digitális művészet mutatkozik be.

Fényfestészettel, vajdasági gasztrokínálattal, népzenei és világzenei koncertekkel is várja az érdeklődőket június 29-e és július 2-a között a délvidéki magyarság Dombos Fest elnevezésű kulturális fesztiválja Kishegyesen. A Dombos Fest vendége lesz többek között Lajkó Félix hegedűművész és az Óperentzia duó, Dresch Mihály és a Dresch Quartet, a Pátkai Rozina Trió, Brasnyó Antal és a Budapest Ska Nu-jazz Orchestra. Továbbá fellép a Boban Markovic Orkestar, Ripoff Raskolnikov és zenekara, valamint Szabó Balázs Bandája is.

Az infrastruktúra-fejlesztésé lesz a főszerep a kulturális területen, az egész ágazatra a következő évben 127 milliárdot fordítanak a központi költségvetésből – mondta el dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár az M1 aktuális csatorna június 22-ei, csütörtök reggeli műsorában. Az államtitkár látványos példaként többek közt a Budai Vigadó, az Eiffel-csarnok megújítását, a Liget projekt részeként felépülő új múzeumokat, valamint az Iparművészeti Múzeum 25 milliárd forintos fejlesztését említette.

Prince hajdani zenekara, a The New Power Generation (The NPG) lép fel a fesztivál zárónapján, július 15-én a Veszprém Arénában a „Celebrating Prince” turné keretében. Ezzel a bejelentéssel teljessé vált a prémium zenei fesztivál idei fellépőinek névsora a nagyszínpadon.

NPG_final_logo_with_Purple_background

Másfél év Föld körüli keringés után visszatér Budapestre a világ legnagyobb utazó „űr-gyűjteménye”, a NASA és az űrrepülés történetét feldolgozó Gateway to Space kiállítás. Az emberiség legnagyobb kalandját végig kísérő expó július 1-jétől szeptember 11-éig látogatható a Millenárison, ezúttal azonban nagyobb interaktív teret és több játékot kínálva a látogatóknak.

Egyebek mellett Ábrahám Pál-, Eisemann Mihály-, Fényes Szabolcs-, Seress Rezső-dallamok és Békeffy István-, G.Dénes György-, Kellér Dezső-, illetve Nóti Károly-szövegek kerülnek terítékre az Astoria CoolTúra sorozat következő rendezvényén. Mindez június 15-én a Danubius Hotel Astoria éttermében, amely ezúttal egy múltszázad eleji kaszinó miliőjét idézi, ahol a történet két szereplője a kor nagy filmslágerein keresztül bonyolítja reménytelen, kusza, ábrándos szívügyeit.

Megjelent a 25. Telekom VOLT Fesztivál CD-je exkluzív dalokkal és számos, örök érvényű slágerrel, amelyek az elmúlt éveket idézik fel. Kizárólag ezen az albumon hallható a VOLT Allstars + Zävodi Jelszó: LOVE című dala, amelyet Demjén Ferenc tiszteletére hazai sztárok adnak elő, és a fesztivál himnusza, amelyet a Punnany Massif jegyez.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma