NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.03.26

A balettművészet nagyjait két évszázada foglalkoztatja Hamupipőke története: az 1800-as évek elejétől zseniális koreográfusok sora készítette el saját, olykor meglepően formabontó változatát e klasszikus mesére. Prokofjev 1945-ben bemutatott kompozíciója, melyre Alekszej Ratmanszkij is megalkotta most Budapesten látható balettjét, játékos és lírai, groteszk és szellemes, áradó és talányos – kiváló alap a varázslatos történet újszerű feldolgozására.

A Mariinszkij Színház Hamupipőke c. előadása, Fotó: Natasha Razina
A Mariinszkij Színház Hamupipőke előadása
Fotó: Natasha Razina

Az Európa-szerte ismert mesét Charles Perrault francia író jegyezte le és adta ki elsőként, legkorábbi ismert, jelentős balettváltozatát pedig éppen Szentpéterváron vitték színre 204 évvel ezelőtt.

E koreográfiát 1823-ban a Párizsi Operában is bemutatták, s egy évvel később ugyanitt már a Péterváron is aktív koreográfus, Didelot Hamupipőkéjét játszották. Bécsi balettszínpadra 1908-ban került a mese, ifj. Johann Strauss zenéjére és Josef Hassreiter koreográfiájával.

gustav_dore_hamupipoke
Gustave Doré: Hamupipőke a bálban

Aki hercegként és gonosz mostohanővérként is zseniális: Frederick Ashton


Az angol balettművészet óriása, Frederick Ashton a londoni Sadler’s Wells Ballet számára 1948-ban készítette el ellenállhatatlan humorú változatát. Érdekesség, hogy a Hamupipőkét 1935-ben a világhírű Ballet Rambert is bemutatta a brit fővárosban – e változatban Ashton a herceget táncolta, míg saját koreográfiájában Robert Helpmann-nal, az „ausztrál balett atyjával” Hamupipőke gonosz mostohanővéreit alakították bámulatosan, „en travesti”. Ashton a címszerepre Moira Shearert választotta ki, akit aztán a legendás Margot Fonteyn követett.


robert_helpmann_frederick_ashton_in_cinderella_c_donald_southern
Robert Helpmann és Frederick Ashton
Fotó: Donald Southern

Hamupipőke Hollywoodban és a II. világháborúban


A korabeli Londonban valóságos Hamupipőke-dömping mutatkozott: 1938-ban a Covent Gardenben mutatta be a maga változatát Mihail Fokin, Natalja Goncsarova pompás látványterveivel. A Kirovban indult Rudolf Nurejev 1987-ben a társulat balettigazgatójaként a Párizsi Opera számára alkotta meg saját verzióját, melynek cselekményét az 1930-as évek Hollywoodjába helyezte.

 

cendrillon_rudolf_noureev_opera_bastille
Forrás: a Párizsi Opera hivatalos Facebook oldala

S nem Nurejevé az egyetlen formabontó interpretáció, hiszen a brit táncélet fenegyereke, Matthew Bourne 1997-ben a West Enden a II. világháború idejére adaptálta a történetet.


Prokofjev Hamupipőkéje

Szergej Prokofjev a Kirov Balett felkérésére 1940 telén kezdett dolgozni a balett zenéjén: munkáját s a bemutatót a II. világháború tombolása évekre meghiúsította – Szentpétervár-Leningrád blokádja, a világtörténelem legpusztítóbb városostroma idején a balettegyüttes működése természetesen szünetelt. A Prokofjev-féle Hamupipőke-balett (Zoluska) premierjére aztán 1945 novemberében a moszkvai Bolsojban került sor, Rosztyiszlav Zaharov koreográfiájával.


A pétervári társulat a művet a következő évben mutatta be: táncalkotóként ezzel debütált az akkor 36 éves Konsztantyin Szergejev, aki a címszereplő, a legendás Natalja Dugyinszkaja oldalán a herceget is táncolta.


190422_mariinszkij_hamupipoke_015_nadezhda_batoeva_c_natasha_razina
Nagyezsda Batojev a Mariinszkij Színház Hamupipőke előadásában
Fotó: Natasha Razina

1964-ben egy még ifjabb titán, az akkor 27 éves és Novoszibirszkben táncoló, ám pétervári születésű és neveltetésű Oleg Vinogradov mutatta be saját változatát (első önálló, egész estés balettjeként), mely modern felfogásával alapvetően szakított a nagy elődök elveivel. E művet számos jeles társulat bemutatta, s a Vinogradov-koreográfiát 1983-ban (a mester és felesége betanításában, Fülöp Viktor és Sebestény Katalin próbavezető balettmesterek közreműködésével) a Magyar Állami Operaház is repertoárjába emelte.


Ratmanszkij víziója – közel két évtizede repertoáron


A szovjet-orosz Hamupipőke-produkciók hagyományosan Prokofjev nagyszerű zenéjét veszik alapul. A Szentpéterváron született, orosz–amerikai Alekszej Ratmanszkij most, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon látható alkotása is erre készült, ezt 2002-ben mutatta be a Mariinszkij Színház Balettegyüttese.


alexei_ratmansky_c_fabrizio_ferri
Alekszej Ratmanszkij
Fotó: Fabrizio Ferri


A moszkvai Bolsoj Balettiskolában nevelkedett Ratmanszkij, aki 2004 és 2009 közt a Bolsoj Balett igazgatói posztját is betöltötte, koreográfusként a Hamupipőke színre vitelével kezdte meg egész estés nagybalettjei sorozatát.


Az elmúlt másfél évtizedben a balettirodalom nagyszabású alkotásainak egész sorát rekonstruálta vagy gondolta újra A kalóztól (2005) a Csipkerózsikán (2015) át A hattyúk taváig (2016).


Ratmanszkij táncosi pályafutásának legfontosabb állomásai az Ukrán Nemzeti Opera, a kanadai Royal Winnipeg Ballet és a Dán Királyi Balett voltak. Koreográfusként szinte felsorolhatatlanul sok társulattal dolgozott együtt Ausztráliától az Egyesült Államokig, Grúziától Svédországig. Budapesten most látható alkotását 16 éve tartja repertoárján a Mariinszkij Színház.


Halász Tamás cikke eredetileg a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos blogján, a btf.blog.hu oldalon jelent meg.

IMG_8967

2019.09.17

Baksa-Soós János a magyar zene- és művészettörténet ikonikus alakja, a KEX együttes frontembereként vált ismertté. 1971-ben Németországba disszidált, ettől kezdve Január Herceg néven alkotott a legkülönfélébb médiumokban. A Paksi Képtár kiállítása a művész alternatív világát idézi meg. Majsai Rékával, a tárlat kurátorával beszélgettünk.

Gyorgyi_Anna_VenerOrsolya

2019.09.16

Dan LeFranc Nagy vacsora című műve 2011-ben Chicago legjobb darabja volt, most pedig a Jurányi Házban mutatják be szeptember 28-án Császi Ádám fordításában és rendezésében. Az egyik főszerepet Györgyi Anna játssza. Őt kérdezte Bordás Katinka.

TereyMTICzimbalGyula

2019.09.16

Az idén júniusban elhunyt Térey János író, költő, drámaíró, műfordító minden kétséget kizáróan nagy költő volt, akinek alkotói fellépése jelentős változásokat hozott a magyar irodalomban. Szeptember 12-én a Fugában tartott, Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba című, Térey szándékait tükröző kötet bemutatóján minden hely megtelt.

A 700 méter hosszú híd, amelyet szinte teljes egészében kézzel, viking kori eszközöket és technikákat alkalmazva építettek, a viking infrastruktúrát és szaktudást demonstrálja. A Vikingebro nevű híd egy másolata annak az eredeti szerkezetnek, amely Kékfogú Harald, vagyis I. Harald dán király uralkodása idején, 980-ban állt a területen. A szerkezet megépítésében több mint ezer iskolás gyerek és 400 önkéntes, köztük a hagyományos viking módszereket ismerő ácsok vettek részt. A munkálatok három évig tartottak.

Drámasorozat kategóriában a Trónok harca nyolcadik évada tíz kreatív Emmy-díjat nyert el, a Csernobil című sorozat hét díjat kapott a korlátozott epizódsorozatok kategóriában, a Free Solo - Mászókötél nélkül című filmet a dokumentumfilmek között szintén hét díjjal jutalmazták. Kreatív Emmy-díjjal jutalmazták Cherry Jones und Bradley Whitford színészeket A szolgálólány meséje című drámasorozatban való vendégszereplésükét, valamint Jane Lynchet és Luke Kirbyt a The Marvelous Mrs. Maisel című vígjátéksorozatban nyújtott vendégszereplésükért. Utóbbi sorozat a vígjáték kategóriában hat díjat zsebelt be. A legjobb dokumentumfilmnek járó kreatív Emmy-díjat kapta továbbá a Michael Jackson állítólagos szexuális molesztálásait feldolgozó Neverland elhagyása című film. Az Emmy-díjakat szeptember 22-én adják át Los Angelesben.

Az egykori árvaház helyén immár egy interaktív kiállításnak otthont adó látogatóközpont, közösségi kávézó, bolt és kertek várják a Beatles rajongóit. A területen álló eredeti, gótikus épületet 1878-ban építtette egy hajómágnás, majd 1934-ben az Üdvhadsereg vásárolta meg a wooltoni ingatlant és gyermekotthonná alakította. Az akkoriban a nagynénjével Élő fiatal Lennon mindössze pár sarokra lakott az intézménytől, ahová gyakran ellátogatott, hogy fára másszon és bújócskázzon, valamint nagy kedvence volt az árvaházban évente megrendezett nyári kerti mulatság. Évekkel később Lennon ezekből az emlékeiből táplálkozva írta meg az 1960-as évek egyik leghíresebb számát, a Strawberry Fields Forever-t. Az eredeti épületet a 70-es évek elején lebontották, és egy kisebb gyermekotthont emeltek a helyén, amely azonban 2005-ben végleg bezárt. Az Üdvhadsereg tulajdonában lévő és általa üzemeltetett új látogatóközpont, kávézó és bolt bevételeiből a szervezet Steps to Work elnevezésű programját támogatják, amely a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok munkába állását segíti.

A Jojo Rabbit nyerte el vasárnap a Torontói Filmfesztivál fődíját, amelyről közönségszavazás dönt. Az új-zélandi rendező második világháborús komédiája a náci Németországban játszódik, és egy 10 éves kisfiúról, Jojóról szól, akinek képzeletbeli barátja Adolf Hitler. A Thor: Ragnarok rendezője maga játssza a náci vezért a filmben, amelynek további sztárjai között van Scarlett Johansson, aki a kisfiú anyját alakítja, továbbá Sam Rockwell és Rebel Wilson is. A fiú szerepében a filmmel debütáló Roman Griffin Davis látható. Waititi filmje a kanadai filmfesztivál legfontosabb trófeáját, a közönségdíjat kapta, amely 15 ezer kanadai dollár (3,4 millió forint) pénzjutalommal jár.

A közönségszavazatok alapján a második helyet Noah Baumbach Marriage Story című válási drámája kapta Adam Driverrel és Scarlett Johanssonnal a főszerepben, a harmadik pedig Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködők című thrillere lett, amely májusban elnyerte a cannes-i filmfesztivál Arany Pálma-díját.

Marc Chagall színpompás képeinek megalkotásánál egész pályafutása során hű maradt nyolc festékhez, bárhová is vetődött a világban – többek között ezt állapította meg egy ötéves kutatás, amelyet az amszterdami Stedelijk Múzeum szakemberei végeztek. A kutatók a művész kilenc festményét vizsgálták meg nagyon alaposan a modern technológiai vívmányok felhasználásával. Chagall művészetében keveredtek az olyan modern művészeti stílusok, mint a kubizmus és a fauvizmus, munkáit hagyományos vászonra, de kerámiára, üvegablakra, egy operaház mennyezetére, sőt asztalterítőre is festette. Az orosz származású francia festő Vityebszkben, egy kis faluban született, onnan jutott el Szentpétervárra, majd később tovább Párizsba és New Yorkba.

Gyulán és térségében, valamint Püspökfürdőn várja az érdeklődőket szeptember 27. és 29. között a Muzsikál az erdő a Körösök völgyében elnevezésű rendezvény, amelyen erdei koncertek, szakvezetéses erdei séták és gyerekprogramok is várják az érdeklődőket.

Kozonseg_a_Muzsikal_az_erdon

A Next.Ape tagjai bár mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. Harcsa Veronika belgiumi székhelyű, páratlanul izgalmas, új projektje szeptember 27-én debütál az A38-on.

Október 18-án újult erővel lép fel az InStartban a The Anahit.

Itália áll a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar rendezvénysorozatának középpontjában. Az Európai Hidak szeptember 18. és 27. között várja a közönséget koncertekkel, filmvetítéssel és irodalmi esttel.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma