2018.04.28

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy mindannyiunkban legalább egyszer megfordult már a gondolat: mi lett volna, ha a múltban másként döntök? Hol lennék most? Milyen életem lenne? Kovács Patrícia, Járó Zsuzsa, Mészáros Máté, Ötvös András és Schruff Milán komolyabban is eljátszanak a „mi lett volna, ha” kérdéskörrel a Second life, avagy kétéletem című színdarabban, a Hatszín Teátrumban. BESZÁMOLÓ

31284710_450685345360645_7342319203229106176_n
Járó Zsuzsa, Ötvös András, Mészáros Máté, Kovács Patrícia, Schruff Milán (balról jobbra)


Az emberi élet különböző döntések sorozata: igen vagy nem, menjek vagy maradjak, megtegyek vagy ne tegyek meg valamit. Amikor meghozunk egy döntést, igyekszünk elképzelni a következményeket, végül elhatározzuk, melyik kimenetelt tartjuk a legjobbnak. Éppen ezért, ahogyan azt a Second life, avagy kétéletem című színdarab színészei is megfogalmazzák, érdekes eljátszani azzal a gondolattal, hogy létezik egy másik dimenzió, egy párhuzamos világ, melyben alteregóink ugyanazon helyzetekben másként döntöttek, a másik lehetőséget választották. Vajon boldogabb az életük? Vajon mi hoztuk meg a rossz döntést? Vagy mégiscsak jó helyen vagyunk?


A Hatszín Teátrumban április 21-én bemutatott Second life, avagy kétéletem című színdarab hasonló témát dolgoz fel, mint a Piramis-dal: nevezetesen azt, hogyan alakítják vágyaink és döntéseink a sorsunkat. A színdarab megmutatja, milyen élete lett volna a ma már jól ismert öt színésznek, ha más foglalkozást, mindennapokat választottak volna: Kovács Patríciát orvosként, illetve first ladyként, Járó Zsuzsát cukrászként, Mészáros Mátét rockzenészként, Ötvös Andrást papként, illetve pilótaként, Schruff Milánt pedig lecsúszott játékfüggőként üdvözölhetjük a színpadon.


A színdarab sava-borsát az adja, hogy a színészek ezúttal önmagukat alakítják, illetve egymás életének mellékszereplőit is eljátszva keresik a válaszokat az élet kérdéseire.


A Second life, avagy kétéletem című darab roppant pörgős, vicces, elgondolkodtató, olykor egészen drámai előadás. És ami a legfontosabb: egy őszinte történet. A színészek valós problémákkal küzdenek, valós helyzetekben valós párbeszédek hangzanak el. Nyíltan lerántják a leplet múltjuk azon mozzanatairól, melyek sorsdöntőnek bizonyultak a jövőjük szempontjából, és ezáltal beleláthatunk abba is, hogyan képzelik el az alternatív életüket. Hiszen Kovács Patrícia valóban budai úrilány és politikusfeleség volt, Mészáros Máté kamaszként valóban rockzenekarban énekelt, Járó Zsuzsa tényleg vidéki lány volt, Ötvös András papnak készült, Schruff Milán pedig egy vidéki lakótelepen nőtt fel. Ha pedig feltételezzük, hogy minden más is igaz, akkor sok újat megtudhatunk színészeinkről.


31295920_450685398693973_5441544073053732864_n
Mészáros Máté rockzenészként,
a háttérben Járó Zsuzsa, Schruff Milán és Kovács Patrícia (balról jobbra)


A felelevenített múltbéli eseményekben az ismert nevek még hétköznapi csengésűek, a jelenetekben a színészek több, a mi életünkben is megjelenő dilemmával, élethelyzettel szembesülnek. Rég elfeledett „barátként” üdvözölhetjük például az iskolai jelenetet, amelyben a tanár az egész osztály előtt megalázza a tanulót, és közli vele: vidéki lányként a tájszólása miatt sosem lesz belőle színész. Találhatunk példát arra is, hogyan befolyásolhatja egy gyerek életét a vagyon és az, ha az egyik szülő valamilyen szenvedély rabja. De újra ráébredünk arra is, hogy olykor egy egész élet múlhat egyetlen tinédzserkori döntésen, mely ha hibás, akkor könnyen romba dönthet egy ígéretes jövőt.


És egyszercsak leomlik a színpad és a nézőtér közötti láthatatlan fal, a piedesztálra emelt színészek és a nézők pedig ugyanazt az életet élik. Rájövünk: a külsőségek ellenére egyformák vagyunk.


Az előadásban olykor kettőnél több „életverzióba” pillanthatunk bele, és az alternatív életekben is megjelennek olykor azoktól eltérő vágyak. Ezért az elején a gyanútlan néző, aki szokványos, lineáris történethez szokott, könnyedén elbizonytalanodhat: mi fog mindebből kisülni? De aggodalmunk felesleges: a színészeknek minimális díszlet mellett, csupán a színészi játékukra támaszkodva is sikerül követhetővé varázsolniuk az összetett előadást. Ugyanis az öt színész briliánsan mozog az idősíkok között: felnőttként könnyedén játszanak el egy megilletődött gyermeket, egy esetlenül mozgó kislányt, egy jellegzetesen nyeglén járó kamaszt, de egy szigorú felnőttet vagy egy link havert is.


31381153_450685358693977_5220342872078811136_n
Schruff Milán élete is alakulhatott volna másként, kamaszkori barátnőjét Járó Zsuzsa alakította


A nehéz kezdet után nem sokkal tehát hozzászokunk a darab ritmusához, és elkülöníthetővé válnak a múltbéli események és a fiktív jelent bemutató jelenetek. Könnyen előfordulhat azonban, hogy később újra belezavarodunk az eseményekbe. Ekkor érdemes megfigyelnünk a színpadon látható egyetlen díszletet: a led-fényű doboz ugyanis, melyben a színészek játszanak, a színeit változtatva utal arra, hogy a fantázia mely szegletében járnak éppen a szereplők. Az események követésében szintén segítségünkre lehetnek még a jelzés értékű jelmezek is, melyeket a színészek egy-egy jelenetben magukra öltenek. Egyébként az öt főszereplőt öt különböző színű ruhában láthatjuk a színpadon, melyek szintén segítik az elkülönítést.


A Second life, avagy kétéletem című színdarabban a színészek először nosztalgiáznak, majd előrevetítik az alternatív életük folytatását, kimenetelét, melyek végül egy-egy jelenetben, monológban összefolynak a jelennel.


Ezek közül az egyik kedvencem Mészáros Máté kifakadása volt, mely során rávilágít arra: a látszat ellenére a színészet roppant kemény életforma, és nagyon messze áll a napi nyolcórás állásoktól. Hiszen míg a néző áltában csak egyszer ül végig egy-egy darabot és kikapcsolódásként jár színházba, addig a színészeknek másnap is játszaniuk kell ugyanabban az előadásban vagy egy másik színházban, más történetben kell nyújtaniuk a maximumot. Mészáros Máténak ebben a jelenetében a masszőri képesítéssel rendelkező színész úgy dönt: végleg elhagyja a színészi pályát, masszőr lesz. Egy nap azonban az egyik kuncsaftja felismeri és rákérdez ennek miértjére. Az alakítása annyira velős volt és őszinte, hogy azt hiszem, jónéhány pillanatra elállt a lélegzetem.


31358001_450685545360625_7252310282276438016_n
Kovács Patrícia politikusfeleségként, párját Mészáros Máté játszotta


Hasonlóan felkavaró volt előbb Járó Zsuzsa, majd Kovács Patrícia monológja. Kovács Patrícia befutott politikus feleségeként éli az egyik életét, és ebben a szellemben beszél a szavazópolgárokhoz, áthallással az életről. Az ebben hallott tanácsokat érdemes lenne nemcsak meghallgatunk, de meghallanunk is. A legmegindítóbb perceket azonban Ötvös András okozta, aki feltárta a pajzsmirigyrákkal folytatott közelmúltbeli küzdelmeit. Az egykor papnak készülő színész nyíltan, őszintén, minden félelem, szomorúság nélkül állt a nézők elé a történetével, miközben azt gyönyörűen összefűzte a hittel, az égi válaszba vetett reménnyel, a megtestesüléssel. Amikor őt hallgattam, képtelen voltam elképzelni, hogy mindez egy színházi előadás, egy előre megírt forgatókönyv szerint zajló történet.


Kovács Patrícia és Ötvös András monológja azonban néhány néző számára zavaró betétek lehetnek a színdarabban.


Lényegében darabon kívüli kiszólás mindkettő, üzenet a színészektől a világnak, melyben saját hitvallásukat, meglátásaikat, véleményeiket közvetítik. Ha a néző nem tud elvonatkoztatni a valóságtól, a világhoz való saját hozzáállásától, és erőltetettnek érzi, hogy a színészek a saját hitükről, nézőpontjaikról beszélnek, ha nem tud elgondolkodni minderről, akkor bizonyos jelenetek valószínűleg fel fogják bosszantani. Ám ha képes kiugrani két órára a saját bőréből és életéből, akkor beleláthat mások küzdelmeibe, és megértheti, miként fér össze a papi hivatás vagy a politika a színészettel. És, ki tudja, talán még a végén új szemléletmóddal is gazdagodik.


31337845_450685338693979_7519702645339062272_n
A darab végén már nem is ismerik egymást, és mi sem őket
Ötvös András és Schruff Milán, a háttérben Mészáros Máté


A Second life, avagy kétéletem tehát a benne játszó színészeké, az ő életükről szól. Önmagukat adják oda a nézőknek, félelem és szégyen nélkül tárják fel múltjuk titkos részleteit. Nézőként boldog vagyok, hogy a bizalmukba avattak, egyben szomorú a velük történt sok szerencsétlen, esetenként tragikus esemény miatt, ugyanakkor örülök, hogy a sors végül mégis elvezette Járó Zsuzsát, Kovács Patríciát, Ötvös Andrást, Schruff Milánt és Mészáros Mátét a színészethez, a színpadhoz és ezzel együtt ehhez az előadáshoz. A darab szerint ugyanis elég lett volna csupán egy-két helyzetben másként dönteni, és ezeket a színészeket talán sohasem ismerem meg. És azt hiszem, számomra ez a darab konklúziója is: nincsenek hibás döntések, hiszen ott kell lennünk, ahol éppen vagyunk. De a kérdés azért megmarad: vajon hány ilyen pillanaton múlik egy ember élete?


Az öt színészben nem csupán a hivatásuk közös, ugyanis a Színház- ás Filmművészeti Egyetemen mindannyian Máté Gábor osztályába jártak: az első évfolyamba járt Járó Zsuzsa, Kovács Patrícia és Mészáros Máté, illetve a színdarabot rendező Dömötör András, a következőbe Schruff Milán és Ötvös András. A 2003-ban végzett első, legendás Máté-osztály 2007 óta minden nyáron összejön egy két hétig tartó műhelymunkára, és az Alkal/Máté Színésztrupp keretében egyikük életéből produkciót készítenek. A sorozat producere Orlai Tibor, így a Second life, avagy kétéletem című színdarabnak is.



Révy Orsolya
Fotók: Pénzes Kristóf/Hatszín Teátrum Facebook-oldala

Erkel_Ferenc_borito

2018.06.21
Erkel Ferenc halálának 125. évfordulója alkalmából számos megemlékezés zajlott az elmúlt hétvégén a Fiumei úti Sírkertben, Budakeszin és a Mátyás-templomban az Erkel Társaság szervezésében. Ezzel egyidőben az Erkel Színházban élő koncertfelvétel keretében elhangzott a Bánk bán részben olasz nyelvű változata, a Müpában pedig a Káel Csaba által rendezett Bánk bán című operafilmet vetítették. Somogyváry Ákossal, az Erkel Ferenc Társaság elnökével, a zeneszerző szépunokájával beszélgettem a Mátyás-templomban tartott, június 15-ei emlékmise előtt.

Pal_Daniel_Levente

2018.06.21

Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadás ősbemutatójával és a Heisenberg című darabbal nyitja meg az idei, 13. évadát a Kultkikötő június 22-én. A szervezők egész nyáron át, három önálló helyszínen, valamint egy új programhelyszínen több mint 200 színházi előadással és koncerttel várják a kulturális programokra a vakáció idején is fogékony közönséget.

_D0A1176_Copy

2018.06.21

Vass László saját gyűjteményének darabjait mutatja be a közönségnek június 23-án, a Múzeumok Éjszakáján a MANK Galériában, előtte pedig számos más izgalmas programmal, múzeumpedagógiai foglalkozással, kertmozival várják az érdeklődőket, akik a Szentendrei Régi Művésztelep műtermeibe is bekukkanthatnak!

Henrik Ibsen Ha mi holtak feltámadunk című drámájával, a Soproni Petőfi Színház és Zentai Magyar Kamaraszínház bemutatójával kezdődik meg június 22-én a 30. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja. A jubileumi színházi seregszemlén 24 magyar és határon túli színtársulat 28 produkciót mutat be június 30-áig.

Komárom-Esztergom megyében zs számos programmal készülnek a Múzeumok éjszakájára. Esztergomban több kiállítás nyílik, ki lehet próbálni a restaurálást is, a Babits Mihály emlékházban pedig a költő felesége által kedvelt pöttyös ruhában érkezőknek ajándékkal kedveskednek. Komáromban éjjeli erődtúrák indulnak, a Klapka György Múzeum dolgozói pedig Család és kultúra címmel mutatnak be jeleneteket, majd a monarchia közerkölcseibe is bepillantást nyerhetünk. A Monostori erődben délután négykor tüzérségi bemutatóval kezdődnek a programok, majd öttől kilenc óráig óránként indulnak erődtúrák az udvari ágyútól. Oroszlányban gyertyafényben mutatják be a majki Kamalduli Remeteséget, Tatán pedig sötétedés után tűzugráson lehet részt venni – a legkisebbeket lámpás- és koszorúkészítéssel várják június 23-án.

A nemzetközi piacon versenyképesebbek lettek a magyar fesztiválok a támogatásuk növelése és áfájuk csökkentése eredményeként – hangsúlyozta Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára az M1 aktuális csatorna június 20-ai reggeli műsorában. Rétvári Bence azt mondta, hogy a fesztiváloknak gazdaságélénkítő hatásuk van: egy átlagos külföldi vendég 40-100 ezer forintot költ naponta.

Különleges épületbejárásokkal és művészettörténeti előadásokkal várja ebben az évben is az érdeklődőket a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) a Múzeumok Éjszakáján, június 23-án. Az MTA Művészeti Gyűjteményének munkatársai által vezetett sétákon a látogatók megnézhetik az épület legimpozánsabb termeit, de a különleges túrák között szerepel Trón és nemzet címmel Holló Barnabás akadémiai szobrainak megtekintése is.

Időutazásra várja a látogatókat Hódmezővásárhely az év egyik legrövidebb éjszakáján, június 23-án a Múzeumok éjszakáján. Hat helyszínen több mint húsz programot szerveztek, ezeket – az elsősorban a családok számára meghirdetett – időkapszula-kutató játék kapcsolja össze: a vállalkozó szellemű indulóknak kérdéseket, furfangos fejtörőket kell megválaszolniuk, bátorságpróbákat kiállniuk, a valamennyi feladatott sikerrel teljesítők pedig ajándékot kapnak. A sétálóutcán egész este kun hagyományőrzők és vásári forgatag műsorozik, a rendezvényt éjfél előtt Szent Iván éji tűzugrás zárja.

A MANK Nonprofit Kft. tisztelettel és szeretettel meghívja önt és hozzátartozóit a Mártélyi Alkotóház évadnyitó ünnepségére, melyet 2018. június 15-én, pénteken, 17 órakor tartanak Mártélyon. Mártély különleges szerepet tölt be a magyar képzőművészet történetében; a Tisza holtága melletti alkotóház az 1960-as évek óta működik.

20150704BGA_5861

Szemében izzó őrület, tüdejében annyi erő, hogy falakat renget, és zenekarával pillanatokon belül bennünket is megfertőz ezzel az ördöngös kabaréhangulattal. Ben Caplan és zenekara, a The Casual Smokers május 28-án visszatér a Dürer Kertbe!

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma