kultura.hu_banner_herend_002uj

2018.04.11

Mi késztethet egy embert gyilkosságra? És vajon ki a bűnös: az elkövető vagy a környezete, amely kiváltja a tragédiát? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik a valós eseményeken alapuló Woyzeck című színdarab, melyet április 11-én mutatnak be a Nemzeti Színházban. Georg Büchner művét a fiatal alkotókból álló Sztalker Csoport állítja színpadra, a látványos és elgondolkodtató feldolgozást Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte.

_D0A6594_Copy
Nagy Márk, háttérben Barta Ágnes


Georg Büchner (1813–1837) német drámaíró összesen három színdarabot jegyzett élete során: az utolsó és egyben leghíresebb művét, a Woyzecket 1836-ban írta. A színdarab azonban csak töredékeiben létezik, szerkezete nem végleges, ugyanis az író 1837-ben bekövetkezett halála miatt a darab befejezetlen maradt. Csak jóval később, az első világháború idején kezdett a szakma és a közönség komolyabban érdeklődni a Woyzeck iránt, végül a 20. század egyik legnépszerűbb darabja, a német színházi repertoár kiemelt alkotása lett. Azóta számos feldolgozásban, filmek és színdarabok formájában is láthatta a közönség (magyar filmváltozatát 1993-ban mutatták be Szász János rendezésében).


A Woyzeck története valós eseményt dolgoz fel: 1821-ben Johann Christian Woyzeck borbély több késszúrással megölte barátnőjét, tettéért Lipcsében nyilvánosan kivégezték.


Az esemény nagy hírverést kapott, a német közvéleményt még sokáig foglalkoztatta a kérdés, vajon beszámítható volt-e Woyzeck. A színdarab sikerét viszont a történeti szál mellett több összetevő is eredményezi.


Büchner az esemény után megjelent újságcikkek alapján kezdte el megírni a darabot és olyan történetet varázsolt a színpadra, amelyet a 20. század embere teljesen a magáénak érzett. A Woyzeck a munkásosztály sivár életéről, a magányról, az elhagyatottságról, az elidegenedésről szól, arról, hogy az ilyen környezet és életforma milyen alattomosan tudja bekebelezni az ember lelkét, míg végül tébolyba kergeti. A segítségnyújtás hiánya és az önző emberi magatartás révén a kétségbeesett, őrület határán imbolygó ember végül olyan cselekedetben találja meg a menekülő utat, amelyet a társadalom elítél és keményen büntet. De vajon tényleg az a bűnös, aki elköveti a tragikus tettet? A környezetének nemtörődömsége, elnyomó viselkedése nem büntetendő?


_D0A6771_Copy


Az Ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében és Vecsei H. Miklós szövegével színpadra vitt Woyzeck nem válaszol ezekre a kérdésekre, inkább a tragikus végkifejlethez vezető utat mutatja be. A Nemzeti Színház darabjában kevésbé fontos a történeti szál, szinte csak a kiinduló- és a végpontot határozza meg a híres esemény és annak szereplői. Franz Woyzeck (Nagy Márk) a történet szerint Dél-Amerikában, vélhetően egy szegénynegyedben él élettársával, Marie-val (Barta Ágnes) és nemrég született gyermekükkel. A borbély a lakásában fogadja az ügyfeleket, köztük az olykor a teljes testét borotváltató Kapitányt (Kovács Tamás), de gyakorta ellátogat hozzájuk az Orvos is (Szabó Sebestyén László), aki kísérletképpen borsóval eteti a hiszékeny, gyógyulni vágyó Woyzecket.


_D0A6487_Copy
Kovács Tamás és Nagy Márk


Ahogy halad előre a színdarab, egyre nyilvánvalóbbá válik Woyzeck elnyomottsága: ő marad mindig otthon a gyerekkel, miközben Marie majd’ minden este bulizni megy, ő készíti el a vajas kenyeret a családnak reggelire, ebédre és vacsorára, miközben ő csak borsót eszik. Tudja, hogy a felesége megcsalja az Ezreddobossal (Fehér Tibor), elviseli a Kapitány lekezelő stílusát, az Orvos irracionális „diagnózisait”, a szomszédok tuskóságát. De Woyzeck, a szürke kisegér nem küzd ez ellen, helyette egyre jobban elnyomja a megaláztatásokat, bezárkózik és szenved az egyre erősebbé váló őrületétől, vízióitól egészen a tragikus eseményig.


Mintha csak egy receptből olvasnánk a gyilkosság összetevőit:


végy tíz evőkanál önbizalomhiányt, ízlés szerint keverd össze néhány lusta „jóbaráttal”, adj hozzá egy képztlen orvost és egy kancsó szegénységet, majd fokozatosan adagold mindehhez a feleség hűtlenségét és kicsapongásait. Az így elkészült lelki sérültet féltékenységgel, dühvel és elkeseredettséggel fűszerezd!


_D0A6741_Copy


A Woyzeckkel egy roppant látványos előadást kapunk, amely több ponton is meglepi a nézőit addig nem nagyon látott megoldásokkal. Szépen eleveníti meg például a tévénézős hangulatot, egy elvadult buliba torkolló éjszakát vagy egy sztár iránti rajongást: a tévéből kipattannak a szereplők és táncolni kezdenek, az imádottat ábrázoló posztert maga a sztár szakítja át, a vágyakozó egy légtérbe kerül a vágyai tárgyával. Ilyen módon a darab fele víziókat idéz meg rendkívül fiatalos, pörgős és extravagáns jelenetekben, melyek közül több csak Woyzeck fejében játszódik le. Az intenzív hangulatú hallucinációkat, önkívületi állapotokat később félbeszakítja a szürke valóság, amellyel még inkább tapintható lesz az erősödő feszültség, az, hogy Woyzecket egyre jobban hatalmába keríti a téboly.


_D0A7055_Copy


Azt hiszem, a Sztalker Csoport Woyzeckjéhez máshogy kell hozzáállnunk, mint egy klasszikus színdarabhoz. Itt nem egy történetet kapunk, hanem egy élményt, olyan színdarabot, amely a bőrünkön keresztül felszívódik, bekerül a véráramunkba, sejtjeinkbe és belülről felemészt. Nem maradhatunk kívülállóak, nem maradhatunk csupán nézők. A színészek gyakorta kiszólnak a darabból, a nézőtér is a történet része lesz és már-már együtt őrül meg Woyzeckkel, illetve az összes színpadon szereplő színésszel. Bár ép eszünkkel tudjuk, hogy lehetne más módot találni a menekülésre, a gyilkosságot követően mégsem tudunk csupán bűnösként tekinteni a nyomorult főhősre, nem tudjuk teljesen elítélni a tettéért.


_D0A7092_Copy
Nagy Márk és Barta Ágnes


A 19. században született színdarab mostani feldolgozása akár napjainkban is játszódhatna, íródhatott volna. A régi történet tele van aktuális kérdésekkel, utalásokkal, poénokkal, még Harry Potter-idézeteket is sikerült belecsempésznie a fiatal alkotógárdának. A híres gyilkosságot felvezető jelenetek ugyanúgy szólnak a ma emberéhez, mint a múlt században élőkhöz, az üzenetek és a megjelenített állapotok időtlenek, a felvetett kérdések, mondatok minden korban érvényesek.


Összefoglalva tehát a Sztalker Csoport Woyzeckje fiatalos, lendületes, magával ragadó, látványos színdarab. Színes és őrült forgatag.


A színdarabot április 11-én mutatják be a Nemzeti Színház Kaszás Attila termében a a V. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) keretében. A részletes program a www.mitem.hu honlapon érhető el, a MITEM kapcsán írt korábbi cikkeink ITT és ITT olvashatóak.


_D0A6735_Copy



Révy Orsolya

Fotók: Csákvári Zsigmond

reich_karoly

2019.07.22

Megesett már veled, hogy egy könyvet nem a tartalma, hanem a benne található grafikák miatt vettél a kezedbe? Hogy egy borító annyira elbűvölt, hogy csak amiatt megvásároltad a kötetet? Idén első alkalommal illusztrációs fesztivált rendeznek, melyre konkrét szövegre reflektáló képalkotásokkal lehet pályázni. Az irodalmi illusztrációk kiállításában és díjazásában a Petőfi Irodalmi Múzeum is részt vállal. Révész Emese művészettörténésszel beszélgettünk.

designweek_3
2019.07.22

Idén október 4–13. között 16. alkalommal rendezik meg a Design Hét Budapest fesztivált, Magyarország legnagyobb designeseményét. Cél a tervezők és a vállalkozások együttműködésének ösztönzése, valamint a szemléletformálás.

_D0A0078_Copy

2019.07.22

A tudomány és a művészet kapcsolata évszázadok óta inspirálja az alkotókat, az innovációk hatása pedig még sohasem volt ennyire kézzelfogható, mint napjainkban. A szentendrei MANK Galériában kortárs művészek naprakész reakcióiból és kísérletezéseiből nyílt kiállítás, melyről a tárlat kurátoraival, Cserhalmi Luca esztétával és Roskó Mária iparművésszel beszélgettünk. Interjú.

A világ minden tájáról mintegy 150 Mikulás kezdte meg hétfőn a korai előkészületeket a karácsonyi ünnepekre a dán fővárosban. A 62. Mikulás Világkongresszuson a piros ruhás férfiak és nők négy napon át vesznek részt különböző programokon. 1957 óta minden évben a világ legrégibb vidámparkjában, a Koppenhága melletti Bakkenben rendezik meg a világtalálkozót. A Mikulások a kongresszus nyitányaként hétfőn a turistákat szórakoztatták Koppenhága egyik fő nevezetességénél, a híres Andersen-mese főszereplője, a kis hableány szobránál, majd hajókiránduláson vettek részt. Kedden a Bellevue Beachen fognak strandolni és játszani, szerdán többek között akadályfutáson vesznek részt, csütörtökön pedig Mikulás-öttusa lesz a vidámparkban.

Tibai-Takács János dédunokáival beszélget Lájer Vera művészettörténész a családi életműkutatásról a Napsütötte Tabán című kiállításon július 23-án 18 órakor a Virág Benedek Házban. Az Ő volt a dédapánk című eseményt a Kuckóban tartják, a belépés ingyenes.

A legkorábbi eddig ismert falusi mecsetet találták meg a Rahat nevű izraeli beduin városnál. A szakemberek szerint különösen ritka közel-keleti leletre bukkantak, amelyet valószínűleg egykor a helyi földművesek használtak. A mecset az Izrael földjén végbement kulturális és vallási változásokról is tanúskodik, az iszlám vallás térfoglalásáról, a 636-os jarmúki csatát követő térségbeli hódításáról.

A sepsiszentgyörgyi Balassi Intézet szervezésében Lovas életképek és hagyományok Háromszéken címmel nyílik kiállítás ma 17 órától a sepsiszentgyörgyi Lábas Házban. Az összeállítás a 2019-es Székely Vágtán rendezett kiállításon volt látható először, mely betekintést nyújt a Mikes-ménes évszázados hányatott történetébe az 1700 évektől az első világháborúig, valamint a háromszéki gazdák lovas életébe.

Mozart szülővárosában különböző helyszíneken megrendezett ingyenes koncerttel kezdődött meg szombaton a Salzburgi Fesztivál. Míg a 43 napos fesztivál fizetős koncertjeire akár 440 euróba (143 ezer forintba) is kerülhetnek a jegyek, a szombati programokért, köztük barokk és kortárs zenei koncertekért, nem kellett fizetnie a nézőknek. A Salzburgi Fesztivál a világ egyik legjelentősebb előadóművészeti eseménye. Az idei programban 42 opera, 55 színházi előadás és 81 koncert szerepel. A szervezők 237 ezer jegyet kínálnak a közönségnek.

Szamaritánus egyházi énekek, számi sámánzene, a mexikói Son jarocho stílus, de Jón-tenger menti kisázsiai dallamok is megszólalnak augusztus 1–4. között a Méra World Music Fesztivál csűrszínpadán.

mera-vassvik

Július 26-án 16:00 órától a Hopp@Péntek sétáló tárlatvezetés-sorozat keretében Dénes Mirjam, a Hopp Múzeum japán gyűjteményének kurátora mutatja be a Made in Asia kiállítást.

Szombaton kezdődik a 33. Nemzetközi Muzsikustábor, Verseny és Művészeti Fesztivál Balassagyarmaton. A Zene határok nélkül elnevezésű, július végéig tartó tábor keretében nyolc hangversenyt is adnak a hallgatók és a művésztanárok. A Kárpát-medencéből, Franciaországból és Kínából érkező negyven hallgató a Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskolában öt szakon képezheti magát tovább a táborban.

Július 26-án tartják a Strandok éjszakáját. A 10. évét ünneplő rendezvényhez idén több mint 40 fürdő csatlakozott országszerte.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma