Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2013.11.27
Széles-Horváth Anna

A megfejthetetlen zseni több arcát idézi meg az Óbudai Danubia Zenekar háromestés Mozart-sorozata, amely levélrészletekkel, történetekkel is körbejárja a csodagyerek, a zeneszerző-fenomén és az ember portréit. Hámori Máté karmester úgy véli: Mozart zenéjére szüksége van a közönségnek, a céljuk pedig, hogy egyre több fiatal üljön be egy-egy koncertjükre.

hamori_mate
fotó: fotohaz.hu
Mozart nem szorul rá évfordulókra, ünnepekre, különösebb apropóra, hogy elővegyék a műveit, hiszen örökké aktuális és megszólítja az embereket, akiknek szükségük van a zenéjére – mondta el tapasztalatait Hámori Máté, az együttes karmestere, aki szeptembertől vette át a művészeti vezetői posztot, és úgy véli: a zenekarépítés egyik feltétele, hogy az alapokhoz nyúlnak vissza Mozart pedig a zenében alapvetést jelent.


Három este, három név

A több estés sorozat a zeneszerző neveire játszik rá: Wolfgang, Amadeus és Mozart. „Az első koncert a zeneszerző gyermeki énjét mutatja meg, de nemcsak abban az értelemben, hogy a legelső operanyitányát vagy zongoraversenyét hallhatja a közönség. Sokakban él a kép – az Amadeus című filmnek is köszönhetően –, hogy élete végégi megőrizte gyermekségét, humorát, amely már-már infantilizmusba csapott át. Ezt is felidézi az este” – jegyezte meg Hámori Máté. A nyitó koncerten így a későbbi, pikírt játékossággal írt művek is felhangzanak, mint a Zenei tréfa vagy a Hat német tánc.


A sorozat második része Amadeust, az Istenként szeretett, illetve Istent szerető művészt mutatja be. „Mozart csodagyerek volt, a zeneszerzők között máig egyfajta isteni szerepet tölt be, egyrészről erre utal a koncepció, másrészről arra, hogy intim kapcsolat fűzte a Gondviselőhöz” – magyarázta Hámori Máté, aki hangsúlyozta: ez a szakasz felfedező jellegűnek is nevezhető, hiszen kevésbé ismert műveket válogattak. Végül harmadik alkalommal Mozart, azaz az Ember kerül előtérbe: ekkor elsősorban az operaszerző mutatkozik be, azonban nem a sokat hallott szoprán, hanem a ritkán előadott basszusáriákkal.

A különböző Mozart-portrék kirajzolódását nemcsak a zene, hanem Eckhardt Gábor kommentárjai is segítik, aki a zeneszerző leveleiből idéz, életrajzi adatokkal és a művek születésének körülményeivel színesíti az előadást. „Sokoldalú művész, aki mögött hihetetlen életmű áll. Az utókort, beleértve a zeneművészeket, a kutatókat és közönséget ezért egyaránt érdekli, hogy ki is volt ő valójában. A kézirataiban alig találtak javítást, olyan mintha isteni sugallatra írta volna őket, szinte emberfeletti a tökéletességük” – fejtette ki a karmester, mit is érthetünk a három estén át tárgyalt Mozart-jelenség alatt.


indexHúszévesen új arculat

A Mozart-sorozat már érezteti az idei több szempontból is különleges évadot. A Zenekar decemberben ünnepli 20 éves fennállását, ennek alkalmából a Zeneakadémián játszott bérletsorozat december 9-ei előadásán az együttes alapítója, Héja Domonkos vezényel majd, a születésnaphoz kötődő további programokat azonban csak január elején fedi fel az Óbudai Danubia Zenekar. 


A húszéves évforduló arculatváltást is hoz magával: megújult honlap, tematika, repertoár várja a közönséget. „Egy kiváló zenekarról beszéltünk, amely tehetségben, színvonalban kétségbevonhatatlan értéket képvisel –ez az, amit mindenképp meg akartam őrizni” – jegyezte meg Hámori Máté a szeptemberben átvett művészeti vezetői feladatok kapcsán. Hozzátette: ahhoz, hogy valaki a saját érdekeit, véleményét markánsan képviselhesse, hasonlóan markáns arculatra van szüksége. „Tartalmilag is differenciálunk a meglévő és a meghódításra váró közönség között. Szeretnénk megszólítani a fiatal értelmiséget, akik nem feltétlenül hallgatnak komolyzenét, mégis fogékonyak a kultúrára” – fejtette ki a legfőbb célokat a karmester.

 

 

 

Kulcsszavak:

Sou_Fujimoto

2019.06.19

A természet és az építészet harmóniáját keresi Fudzsimoto Szú. A Magyar Zene Házát tervező japán sztárépítész azt mondja: mindig az adott tér ihleti meg, a Liget közepénél izgalmasabb helyszínt pedig keresve se találna. Úgy véli: ez a jövő modellje. INTERJÚ

_D0A3010_Copy

2019.06.19

Csáth Géza gyerekkora sejtelmesen dereng át novelláiból. A Margó Fesztiválon közelebb hajoltunk a varázsló kertjéhez, és Csáth Géza családjának fotóhagyatékával ismerkedhetünk meg. A fotográfiákon keresztül betekintettünk az író gyerekkori világába és az amatőr fényképészet és a családi albumok kezdeti korszakába.

Kantorok

2019.06.18

1958 óta ítélik oda a Balázs Béla-díjat a magyar filmszakma kiemelkedő szakembereinek. Idén nyolc filmes vehette át a díjat, köztük Nádorfi Lajos operatőr, akinek Kántorok című filmjét az Uránia Nemzeti Filmszínház június 11-én vetítette a díjazottak munkásságát bemutató sorozatban.

Az egyelőre cím nélküli mű 2020. május 19-én jelenik meg és Panemben játszódik, ám 64 évvel az eredeti trilógia előtt. Az amerikai írónő szerint az új regény a Sötét Napokként emlegetett sikertelen lázadás utáni éveket mutatja be, amikor Panem megpróbál talpra állni a történtek után. A posztapokaliptikus regénytrilógiában Panem fiatal lakóit arra kényszerítik, hogy élet-halál harcot vívjanak egymással élő adásban.

A Maling-hegység területén feltárt négy lábnyom segítheti az alsó kréta korban élt dinoszaurusz csoportok eloszlásának és evolúciójának tanulmányozását. Két sauropoda lábnyom az évek során részlegesen megrongálódott – három lábujj eltűnt –, ezért a nyomok emberi lábnyomnak tűntek, és sokáig a késő Tang-dinasztia (618-907) egyik híres tábornokának, Li Cunhsziaónak (858-894) tulajdonították őket.

Június 19-én kiállítás nyílik Pataki Ferenc festőművész képeiből a szentendrei ÚjMűhely Galériában Hommage à Barcsay címmel. Pataki művei általában az időt kívánják megragadni, ám mostani képei egyik alapeleme inkább a csend: nem a nyugalom csendje ugyan, hanem az alig érzékelhető, mégis folyamatosan zajló mozgások fojtott surrogása, a lassan málló, halkan áttetszővé horzsolódó felületek neszezése.

Ezüsttárgyak a történelmi Magyarországról címmel a 16. századtól a 20. század fordulójáig tekinti át a magyarországi ezüstművesség történetét a BÁV június 18-tól ingyenesen megtekinthető kiállítása. A tárlat a mindennapi használati eszközöktől a liturgikus tárgyakon át a gyűjtői ritkaságokig a legnagyobb ötvösmesterek virtuóz alkotásait vonultatja fel. A tizenkét jelentős hazai gyűjteményből származó, csaknem 150 alkotás reprezentatív képet ad a történelmi Magyarország 16. és 20. század közötti ötvösművészetéről.

Kőszínházi és független társulatok, valamint egyéni művészek nevezését is várja idén a Kaleidoszkóp VersFesztivál, amelyet október 16. és 20. között rendeznek meg a Váci Dunakanyar Színházban. A fődíj egymillió forint. Versszínházi előadásokkal június 30-ig, versmondással és versfilmekkel szeptember 30-ig lehet nevezni. A Kaleidoszkóp VersFesztivál elsődleges célja a vers megnyilvánulási formáinak felkutatása és bemutatása, valamint a hivatásos és az amatőr előadók, társulatok és alkotók közös színházi fesztiváljának megteremtése. A programokat idén is színesítik majd verszenei koncertek, de lesznek étteremszínházi előadások, ifjúsági produkciók és performanszok is.

Az Ivan & The Parazol koncertje nyitja idén a Volt egyszer egy Ifipark című sorozatot a Várkert Bazárban június 23-án, ahol a nyár folyamán fellép még Kovács Kati, az Edda Művek, Zséda, az Ős-Bikini, Deák Bill Gyula és a Piramis is.

iatp_201819_bwmetro

Történelmi-művészeti sétára várják az érdeklődőket a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában június 22-én 11 órára.

A magyar klasszikus zene, népi zene és cigányzene legkiválóbb művészei együtt lépnek fel a Budai Vigadóban június 23-án.

Június 20. és 23. között idén második alkalommal rendezi meg az operett műfaj koronázatlan királyáról, Rátonyi Róbertről elnevezett négynapos operettfesztiválját a Veszprémi Petőfi Színház. A színművész életének utolsó szakaszában négy előadást is rendezett Veszprémben.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma