782x90_karacsony_banner_2_ok
2013.11.27
Széles-Horváth Anna

A megfejthetetlen zseni több arcát idézi meg az Óbudai Danubia Zenekar háromestés Mozart-sorozata, amely levélrészletekkel, történetekkel is körbejárja a csodagyerek, a zeneszerző-fenomén és az ember portréit. Hámori Máté karmester úgy véli: Mozart zenéjére szüksége van a közönségnek, a céljuk pedig, hogy egyre több fiatal üljön be egy-egy koncertjükre.

hamori_mate
fotó: fotohaz.hu
Mozart nem szorul rá évfordulókra, ünnepekre, különösebb apropóra, hogy elővegyék a műveit, hiszen örökké aktuális és megszólítja az embereket, akiknek szükségük van a zenéjére – mondta el tapasztalatait Hámori Máté, az együttes karmestere, aki szeptembertől vette át a művészeti vezetői posztot, és úgy véli: a zenekarépítés egyik feltétele, hogy az alapokhoz nyúlnak vissza Mozart pedig a zenében alapvetést jelent.


Három este, három név

A több estés sorozat a zeneszerző neveire játszik rá: Wolfgang, Amadeus és Mozart. „Az első koncert a zeneszerző gyermeki énjét mutatja meg, de nemcsak abban az értelemben, hogy a legelső operanyitányát vagy zongoraversenyét hallhatja a közönség. Sokakban él a kép – az Amadeus című filmnek is köszönhetően –, hogy élete végégi megőrizte gyermekségét, humorát, amely már-már infantilizmusba csapott át. Ezt is felidézi az este” – jegyezte meg Hámori Máté. A nyitó koncerten így a későbbi, pikírt játékossággal írt művek is felhangzanak, mint a Zenei tréfa vagy a Hat német tánc.


A sorozat második része Amadeust, az Istenként szeretett, illetve Istent szerető művészt mutatja be. „Mozart csodagyerek volt, a zeneszerzők között máig egyfajta isteni szerepet tölt be, egyrészről erre utal a koncepció, másrészről arra, hogy intim kapcsolat fűzte a Gondviselőhöz” – magyarázta Hámori Máté, aki hangsúlyozta: ez a szakasz felfedező jellegűnek is nevezhető, hiszen kevésbé ismert műveket válogattak. Végül harmadik alkalommal Mozart, azaz az Ember kerül előtérbe: ekkor elsősorban az operaszerző mutatkozik be, azonban nem a sokat hallott szoprán, hanem a ritkán előadott basszusáriákkal.

A különböző Mozart-portrék kirajzolódását nemcsak a zene, hanem Eckhardt Gábor kommentárjai is segítik, aki a zeneszerző leveleiből idéz, életrajzi adatokkal és a művek születésének körülményeivel színesíti az előadást. „Sokoldalú művész, aki mögött hihetetlen életmű áll. Az utókort, beleértve a zeneművészeket, a kutatókat és közönséget ezért egyaránt érdekli, hogy ki is volt ő valójában. A kézirataiban alig találtak javítást, olyan mintha isteni sugallatra írta volna őket, szinte emberfeletti a tökéletességük” – fejtette ki a karmester, mit is érthetünk a három estén át tárgyalt Mozart-jelenség alatt.


indexHúszévesen új arculat

A Mozart-sorozat már érezteti az idei több szempontból is különleges évadot. A Zenekar decemberben ünnepli 20 éves fennállását, ennek alkalmából a Zeneakadémián játszott bérletsorozat december 9-ei előadásán az együttes alapítója, Héja Domonkos vezényel majd, a születésnaphoz kötődő további programokat azonban csak január elején fedi fel az Óbudai Danubia Zenekar. 


A húszéves évforduló arculatváltást is hoz magával: megújult honlap, tematika, repertoár várja a közönséget. „Egy kiváló zenekarról beszéltünk, amely tehetségben, színvonalban kétségbevonhatatlan értéket képvisel –ez az, amit mindenképp meg akartam őrizni” – jegyezte meg Hámori Máté a szeptemberben átvett művészeti vezetői feladatok kapcsán. Hozzátette: ahhoz, hogy valaki a saját érdekeit, véleményét markánsan képviselhesse, hasonlóan markáns arculatra van szüksége. „Tartalmilag is differenciálunk a meglévő és a meghódításra váró közönség között. Szeretnénk megszólítani a fiatal értelmiséget, akik nem feltétlenül hallgatnak komolyzenét, mégis fogékonyak a kultúrára” – fejtette ki a legfőbb célokat a karmester.

 

 

 

Kulcsszavak:

Shoji_Haraguchi2_ok

2017.11.22
Szenvedély, belső tűz, odaadás – ezek jellemzik Shoji Haraguchit. A japán fiatal hosszú évek kényszerkihagyása után kezdett újra zenével foglalkozni, és teszi ezt mind nagyobb sikerrel. A Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny középdöntőjének egyik versenyzője azt az álmát is megosztotta velünk, hogy létrehozzon egy Fricsay Ferenc nevét viselő zenekart és akadémiát.

folszallott_a_pava2

2017.11.22
A második első élő elődöntővel folytatódik a Fölszállott a páva ötödik évada november 24-én este, a közmédia nézői újabb tizenkét produkciót és vendégfellépőt láthatnak a Duna televízióban – közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) sajtóosztálya az MTI-vel.

885591_33

2017.11.22

A Viszkis egyetlen oldal mellett sem tűzi ki a zászlót, nem ítélkezik sem Ambrus Attila, sem a rendszerváltás utáni Magyarország viszonyai felett – mondta az MTI-nek Antal Nimród rendező, akinek november 22-től látható a mozikban az 1990-es évek leghíresebb magyarországi rablójáról készült akciófilmje.

„Messziről jöttél, sokat láttál és a fényképeiddel sok mindent megmutatsz, talán még a mindennél is többet” – búcsúzott személyes hangú beszédében Kincses Károly fotótörténész a november elején elhunyt Balla Demeter fotográfustól, akit november 21-én temettek el a Farkasréti Temetőben. Mint mondta, a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfus gigantikus életművet hagyott hátra.

Őrfi József saját maga tervezte és építette piliscsabai családi háza nyerte épület kategóriában a Média Építészeti Díját, amelyet november 18-án este adtak át Budapesten. A tervek között Takács Gyula finnországi skanzenépülete lett a nyertes. Őrfi József saját családi házát bővítette ki, a tervezést és a kivitelezést is ő végezte.

Hontalanítás című, a kirekesztés témáját feszegető, több elismeréssel is díjazott produkciójával egyhetes erdélyi turnéra indul a pozsonyi Ifjú Szivek Táncszínház. A Hontalanítás című produkció mellett délelőttönként a Felföld tánchagyományai című ismeretterjesztő darabot láthatja a közönség. Az erdélyi turné alkalmával november 26-áig Gyergyószentmiklósra, Székelyudvarhelyre, Csíkszeredába és Kolozsvárra is ellátogat a társulat.

Zalaegerszegen, a Göcseji Múzeumban mutatják be november 28. és december 17. között a Seuso-kincset, a késő római ötvösművészet legjelentősebb, ismert leletegyüttesét. Kaján Imre, a Göcseji Múzeum igazgatója arról számolt be, hogy az intézmény belső tereit átalakították, külön honlap készült, amely a múzeumpedagógia munkát is segíti. A múzeum a kiállítás ideje alatt 12 órás nyitvatartással működik.

A cigányság egyik eredettörténetét feldolgozó, nagyszabású oratóriumot mutatnak be december 19-én a pécsi Kodály Központban a Gandhi Gimnázium Közhasznú Nonprofit Kft. szervezésében. A koncerten 14 országból származó autentikus cigányzene szólal meg népi-világzenei hangszerelésben. A Valaha madarak voltunk című produkcióban csaknem kétszázan működnek közre. Az előadás fővédnöke Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Ipari és háztartási hulladékokból épített hangszerek? Utánozhatatlanul bravúros kísérleti koncertek? Slagszaxofon, biciklidob, hangburgerek? Egy évtizede foglalkozik speciális hangkeltő eszközök építésével a Bélaműhely Sound Art. Csácsúcsicsó című lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű technoszámok és versfeldolgozások, születésnapi koncertjükön pedig fellép a Soharóza kórus is.

belamuhely

Folytatódik a Pannon Filharmonikusok E.ON-koncertsorozata a Müpában: a tánc négy arcát bemutató hangversenyen a közönség stíluson és korokon átívelő műsort hallgathat meg a Pannon Filharmonikusok előadásában november 17-én 19:30 órai kezdettel. A koncert négy zeneművén keresztül az élet, a halál, a csábító és a tenger hívja táncba a hallgatóságot. Az esten szólistaként Bogányi Gergely zongoraművész áll színpadra, míg a zenekart Cristian Mandeal dirigálja.

Kutyák és istenek, erőszak és bűn, elfogadás és kiszolgáltatottság: ismét látható Mundruczó Kornél és a Proton Színház Szégyen című előadása október 30-án, 31-én és november 1-jén a Trafóban. Az előadás most különösen aktuális, hiszen a nők elleni erőszak és a faji diszkrimináció egyszerre jelenik meg J. M. Coetzee azonos című regényének színpadi adaptációjában. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztiválon fődíjat nyert Fehér Isten című film egyik előzménye a 2012-ben született előadás. A produkció 70. előadása november 1-jén lesz.

Az első Fair Play Napon, október 26-án zenei alkotók, előadóművészek hívják fel a közönség figyelmét arra, hogy digitalizálódó világunkban egyre fontosabb a fair play, a zenészek anyagi és erkölcsi megbecsülése. A zenei produkciók létrejöttéhez ugyanúgy anyagi erőforrások kellenek, mint bármely hétköznapi termék előállításához, melyekért a fogyasztók pénzt adnak. A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő Fair Play Nap a tudatos, fair zenefogyasztás szükségességére hívja fel a figyelmet.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma