Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2017.07.26

„Számunkra érthetetlen módon Hollywood atyjáról eddig még nem készült film a világon. Így egy legendát élesztettünk fel” – mondta el Csősz Boglárka, aki színészként és producerként is közreműködik Jimy J. Hollywood 25 DOLLÁR című filmjében, mely a magyar származású Adolph Zukornak állít emléket. Csősz Boglárka a film kapcsán azt is elárulta, hogy fogadta Cannes az alkotást.

25_dollars


A világon elsőként készítettetek filmet a Paramount Filmstúdió alapítójáról, a magyar származású Adolph Zukorról. Hogy született meg a film ötlete?

Valójában egy kávéházi beszélgetés alatt merült fel az ötlet, mert a film rendezője, Jimy J. Hollywood már régóta szeretett volna filmet készíteni Adolph Zukorról. Ezt követően mindannyian azonnal elkezdtünk a témán dolgozni. Megszületett a forgatókönyv, felépült a helyszín és összeállt a csapat, amely készen állt arra, hogy megvalósítsa ezt az álmot. Ez persze rengeteg egyeztetés és munka eredménye volt, hiszen én Törökországban élek, a többiek pedig nagyon elfoglalt szakemberek, de amit nagyon akar az ember, azt megvalósítja. Így voltunk mi ezzel a filmmel. Ez mondhatni, mindannyiunk szerelemgyereke. Ráadásul hiánypótló alkotás, mert számunkra érthetetlen módon Hollywood atyjáról eddig még nem készült film a világon. Így egy legendát élesztettünk fel!

 

Miért épp Adolph Zukor személye és élete inspirált benneteket?

Kevesen tudják, de Adolph Zukor a filmipar megteremtésében olyan szerepet játszott, amely meghatározta az egész iparágat. A mai napig egyetemeken tanítják azt az üzleti modellt, amellyel megteremtette Hollywood jól működő gépezetét. Ő találta ki a sztárság intézményét, azt, hogy a színészekkel promotálják a filmeket. Fantasztikus élete volt, és méltán lehetünk büszkék arra, hogy egy Ricséről származó árva fiú mert nagyot álmodni és meg is valósította az álmát. Nemcsak a Paramount Pictures filmgyárat teremtette meg, ő volt az első Amerikában élő magyar üzletember, aki hitt az egész estés film jövőjében. Harcolnia kellett a fejlődésért, hiszen minden változást hitetlenség és ellenállás előz meg, de hitt a közönségben. Ez a kitartás és akarat példaként szolgálhat a mai generációnak is.


25Dollars_Adorjani_Balint1

 

Ha már szóba került a filmgyártás: hogy kerültél kapcsolatba a többi alkotóval, Borbás Edina forgatókönyvíróval, Mayer Zoltán operatőrrel és Jimy J. Hollywood rendezővel?

Egy ideje már dolgozunk közös projekteken ezzel a csapattal, hiszen nem titkolt szándékom, hogy a török-magyar filmipar közötti hidat kiépítsem. Olyan csapatot kerestem, melynek tagjai ütőképes nemzetközi produkciókat tudnak létrehozni, és nem úgy tekintenek a filmezésre, mint munkára, hanem úgy, mint nélkülözhetetlen életformára. Bennük megtaláltam ezt. Producerként óhatatlanul is nagy hangsúlyt helyezek a munkánk hatékonyságára, az első találkozás óta pedig örömmel nyugtázom, hogy a teljesítmény tekintetében igen magas a mérce. Mindemellett a stábértekezleteink és forgatásaink hihetetlenül jó hangulatban telnek.

 

Mikor elkezdtetek a 25 DOLLÁR című alkotáson dolgozni, miért döntöttetek úgy, hogy a rövidfilm formátumot választjátok?

Izgalmas filmforma, igazi kihívás! Ezen felül mindent meg tudunk mutatni benne, amit a csapatunk szakmailag tud. Úgy vélem, amilyen nehéz maga a műfaj, olyan nagy mélységeket tud interpretálni a néző felé. De tervezzük, hogy a rövidfilmből egy egész estés verziót is létrehozunk. Mivel a 25 DOLLÁR független filmként készült – állami és más külső anyagi segítség nélkül forgattuk –, ezért a költségvetést is alacsonyan kellett tartani. Ezt sajnos egy egész estés filmnél nem tudjuk megvalósítani, viszont nagy vágyunk, hogy a financiális akadályok elháruljanak és a 25 DOLLÁR nagyjátékfilm formátumban is megszülethessen. Ezen is dolgozunk most.


Csosz_Boglarka_es_Adorjani_Balint

 

A 25 DOLLÁR a 70. cannes-i filmfesztivál Short Film Corner szekciójában debütált a szakma előtt. Hogy értétek el ezt már a debütálásra?

Ez értékes és érdekes téma csodálatos képi világgal és egyéni látásmóddal. Nagyon csalódottak lettünk volna, ha nem látják meg benne az értéket, de büszkén mondhatom: a 70. cannes-i filmfesztiválon a szakmai szekcióban nagy sikert aratott a filmünk. Tetszett a premieren részt vevő kritikusoknak, hogy a 25 DOLLÁR romantikus képi világa mögött meghúzódó drámának több rétegét is érzékeltette a rendező, Jimy J. Hollywood. De Cannes reményeink szerint csak a kezdet, hiszen rengeteg – zömmel tengerentúli – fesztiválra neveztük a filmet. A következő hónapokban például bemutatjuk majd a Palm Springs-i filmes seregszemlén, Japánban, a tokiói Short Shorts Fesztiválon és Kanadában, a Calgary filmfesztiválon is. Mindannyian izgatottan várjuk a film utóéletét és a magyarországi premiert, amelyre ősszel kerül sor.

 

A film sajtóközleményében úgy fogalmaztál: a 25 DOLLÁR nem cukormázas tündérmese, a nehezebbik útját választottátok a tiszteletadásnak. Ez mit jelent pontosan?

Ez egy dráma! A különleges koncepció, amely alapján a filmet elkészítettük, megmutathatja egy alkotáson belül a sikert és a sikertelenséget. Rávilágíthatunk arra, milyen következménnyel járhat, ha mások életének figyelése túlnő a saját életünkön. Ha jobban belegondolunk, sokak esnek manapság is abba a csapdába, amelybe mi Paolót helyeztük. Főszereplőnk – Adorjáni Bálint – ugyanis Adolph Zukor szomszédja, aki csak figyelője, nem részese a sikernek. A döntések, a konfliktusok vagy éppen a siker pillanatai mindvégig a filmben látható szoba falán túl zajlanak. Paolo a hallgatózás rabjává válik: saját életén túlnő a falon túli világ figyelése, ő maga pedig elsorvad. Lassan mindene elfogy: az egészsége, a pénze és az önmagába vetett hite. Ezzel a fogással erős kontrasztot akartunk állítani, és szerintem sikerült a dráma több rétegét is érzékeltetni.

 

Érdekes módon közelítettétek meg a történetet, hiszen – ahogy kiemelted – Adolph Zukor szomszédjának oldaláról láthatjuk az eseményeket. Miért a szomszéd lett a főszereplő?

Ez a koncepció az elejétől kezdve megadta az irányvonalat. Valami mást akartunk, nem egy dokumentarista rövidfilmet. Olyan megoldást kerestünk, amely gondolkodásra sarkallja a nézőt. Valamint szem előtt tartottuk azt, hogy az ember alapvetően kíváncsi. Ha szívünkre tesszük a kezünket, magunk is belátjuk, érdekel minket, mi zajlik a szomszédban. Az pedig még izgalmasabb, ha valóban nagy dolgok történnek a fal másik oldalán…


paolo6

 

Miképpen választottátok ki Adorjáni Bálintot, a Radnóti Színház színészét a főszerepre?

A rendező dolgozott már Bálinttal, és úgy érezte, ő a megfelelő színész erre a szerepre. Mivel színészként is részt vettem a filmben, ezért el kell mondanom, hogy nagyszerű volt vele a közös munka.

 

Ahogy már szóba került, producerként és színészként is közreműködtél a film készítése során. Milyen szerepben tűnsz fel?

A karakter, akit alakítok, egy kemény főbérlőnő, aki folyamatosan nyomást gyakorol a főszereplőre. Szívtelen nő, ezért nem volt egyszerű feladat megformálni, hiszen nagyon távol áll attól, amilyen én vagyok, de ez a szép a színészetben. Felölteni egy karaktert, és azt hitelesen átadni. A szerep mellett pedig producerként is közreműködöm a filmben. Nem könnyű feladat, de szívesen képviselem a 25 DOLLÁR-t. Időközben rájöttem, minden sikeres ember életében ott van az a 25 dollár, amellyel elindítja az életét. Az én sorsomban is fellelhető ez a szimbolikus összeg – talán ezért is tartom olyan fontosnak, hogy sikerre vigyük ezt a produkciót.



Készítette: Tóth Eszter

Roma_nok_kultura_banner_002

_D0A2911_Copy

2019.06.24

A Fausttól a Szívlapátig című irodalmi segédkönyv azoknak a középiskolai tanároknak készült, akik szeretnének kicsit kiszakadni a kerettanterv merevségéből és friss, élő irodalmi szövegeken keresztül akarják közel hozni a nagy klasszikusokat a diákjaik számára. A kötet elemzései az irodalom jelenvalósága, életszerűsége mellett teszik le a voksukat.

Dobokay_werk_2

2019.06.24

Az előző századokban sokat kísérleteztek a látható világ fotografikus leképezésével. Az ezüst-halogenidek fényérzékenységének felismerése vezetett idővel a fényképezés létrejöttéhez. Ag, az ezüst vegyjele a címe Dobokay Máté Capa Központban látható kiállításának, amely a művész vegyészi és filozófusi kísérletezését mutatja be.

Kahlo_7

2019.06.23

Frida országa – Guillermo Kahlo mexikói fotográfiái címmel nyílt kiállítás június 22-én a Műcsarnokban. A 20. század első három évtizedében a Magyarországhoz hasonló gazdasági fellendülést megélt Mexikó épületeit dokumentáló fotós öröksége lánya, Frida Kahlo világhírű festőművész életművét is meghatározta.

Az együttműködés részeként megvalósult egy, a Budapesti Wagner-napok díjnyertes, új arculatát visszatükröző installáció.A Wagner nevének betűit formázó installáció az eseménysorozat végéig, június 23-ig tekintető meg a Müpa főbejárata előtti téren.

A Hal négyesben című, kétfelvonásos, zenés krimivígjáték lesz az idei Székesfehérvári Nyári Színház műsorán, amelyet ezúttal is a Feketehegy-Szárazréti Közösségi Központban tartanak. Az előadások július 11. és 14. között lesznek láthatók. Főszereplők: Závodszky Noémi, Tűzkő Sándor, Varga Lili és Ballér Bianka játszik, a rendező: Kozáry Ferenc színművész.

A Megszálottak az elmúlt időszakban két nemzetközi fesztiválon is díjakat nyert. Májusban a Keresztény Filmek Világfesztiválján, Orlandóban nyerte el Fésűs Nelly a legjobb női alakítás díját. Most a film az Alaska Film Awards nemzetközi fesztivál fődíját, az Északi Fény Kirobbanó Tehetség Díja elismerést nyerte el, a jakartai világfesztiválon pedig a legjobb európai film Arany Díjat, Pozsgai Zsolt pedig a legjobb rendezői díjat is megkapta három másik kollégája mellett. A jakartai verseny díjait augusztusban az indonéziai császári városban, Dzsogdzsakartában, több napos ünnepség keretében veheti át a rendező a császári család meghívására.

A Római Magyar Akadémia június 25-én 19.00 órakor Zsigmond Dezső: A Sátán fattya című nagyjátékfilmjével emlékezik meg a 40-es évek egyik legnagyobb magyar tragédiájáról, a Kárpátalján élő magyarság vészkorszakáról, amelyről évtizedekig beszélni sem volt szabad. A Nagy Zoltán Mihály azonos című művéből készült film, Kárpátalja úgynevezett felszabadulás utáni periódusát (1944-45) tárja a néző elé, és a tizenhat esztendős Tóth Eszter sorsán keresztül láttatja a málenykij robot, valamint a szovjet megszállás borzalmait.

Huszonöt helyszínen 80 programmal, 400 fellépővel és kiállítóval várják a vendégeket az ormánsági Bőköz fesztiválon augusztus 22. és 25. között. Fellép mások mellett a Ghymes, Karácsony János, a Talamba Ütőegyüttes, a Hot Jazz Band, a Tárkány Művek vagy a Rudan Joe Akusztik Band, a bőközi helyi jellegzetességeket a települések tájházaiban lehet megismerni. Részletek itt.

Június 28-án a Bujdosó Trió ad koncertet az óbudai Gázlámpa Kioszk teraszán. A Esernyős névre keresztelt helyszín célja, hogy a finom kávék mellett kultúrát is kínálhassanak a különleges hangulatú fő téren.

teraszlive_bujdosotrio_WEB

A Zalaegerszegi Kortárs Művészeti Fesztivál (ZA-KO) előadásával június végén megkezdődik a szabadtéri színházi rendezvénysorozat, a nyár utolsó hónapjaiban pedig zenés produkciókat mutatnak be Kvártélyház udvarán.

Fényfestéseket, fényinstallációkat, utcaművészeti produkciókat tartanak a 4. Zsolnay Fényfesztiválon június 27. és 30. között Pécsett.

Egyebek mellett a III. Richárdot, a Vihart és a Szentivánéji álmot láthatja a közönség a hatodik Nemzetközi Shakespeare Fesztiválon, amelyet június 27. és július 3. között szerveznek meg a vajdasági Cortanovcin.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma