728x90px_Csardaskiralyno_Moni_002

2017.07.26

„Számunkra érthetetlen módon Hollywood atyjáról eddig még nem készült film a világon. Így egy legendát élesztettünk fel” – mondta el Csősz Boglárka, aki színészként és producerként is közreműködik Jimy J. Hollywood 25 DOLLÁR című filmjében, mely a magyar származású Adolph Zukornak állít emléket. Csősz Boglárka a film kapcsán azt is elárulta, hogy fogadta Cannes az alkotást.

25_dollars


A világon elsőként készítettetek filmet a Paramount Filmstúdió alapítójáról, a magyar származású Adolph Zukorról. Hogy született meg a film ötlete?

Valójában egy kávéházi beszélgetés alatt merült fel az ötlet, mert a film rendezője, Jimy J. Hollywood már régóta szeretett volna filmet készíteni Adolph Zukorról. Ezt követően mindannyian azonnal elkezdtünk a témán dolgozni. Megszületett a forgatókönyv, felépült a helyszín és összeállt a csapat, amely készen állt arra, hogy megvalósítsa ezt az álmot. Ez persze rengeteg egyeztetés és munka eredménye volt, hiszen én Törökországban élek, a többiek pedig nagyon elfoglalt szakemberek, de amit nagyon akar az ember, azt megvalósítja. Így voltunk mi ezzel a filmmel. Ez mondhatni, mindannyiunk szerelemgyereke. Ráadásul hiánypótló alkotás, mert számunkra érthetetlen módon Hollywood atyjáról eddig még nem készült film a világon. Így egy legendát élesztettünk fel!

 

Miért épp Adolph Zukor személye és élete inspirált benneteket?

Kevesen tudják, de Adolph Zukor a filmipar megteremtésében olyan szerepet játszott, amely meghatározta az egész iparágat. A mai napig egyetemeken tanítják azt az üzleti modellt, amellyel megteremtette Hollywood jól működő gépezetét. Ő találta ki a sztárság intézményét, azt, hogy a színészekkel promotálják a filmeket. Fantasztikus élete volt, és méltán lehetünk büszkék arra, hogy egy Ricséről származó árva fiú mert nagyot álmodni és meg is valósította az álmát. Nemcsak a Paramount Pictures filmgyárat teremtette meg, ő volt az első Amerikában élő magyar üzletember, aki hitt az egész estés film jövőjében. Harcolnia kellett a fejlődésért, hiszen minden változást hitetlenség és ellenállás előz meg, de hitt a közönségben. Ez a kitartás és akarat példaként szolgálhat a mai generációnak is.


25Dollars_Adorjani_Balint1

 

Ha már szóba került a filmgyártás: hogy kerültél kapcsolatba a többi alkotóval, Borbás Edina forgatókönyvíróval, Mayer Zoltán operatőrrel és Jimy J. Hollywood rendezővel?

Egy ideje már dolgozunk közös projekteken ezzel a csapattal, hiszen nem titkolt szándékom, hogy a török-magyar filmipar közötti hidat kiépítsem. Olyan csapatot kerestem, melynek tagjai ütőképes nemzetközi produkciókat tudnak létrehozni, és nem úgy tekintenek a filmezésre, mint munkára, hanem úgy, mint nélkülözhetetlen életformára. Bennük megtaláltam ezt. Producerként óhatatlanul is nagy hangsúlyt helyezek a munkánk hatékonyságára, az első találkozás óta pedig örömmel nyugtázom, hogy a teljesítmény tekintetében igen magas a mérce. Mindemellett a stábértekezleteink és forgatásaink hihetetlenül jó hangulatban telnek.

 

Mikor elkezdtetek a 25 DOLLÁR című alkotáson dolgozni, miért döntöttetek úgy, hogy a rövidfilm formátumot választjátok?

Izgalmas filmforma, igazi kihívás! Ezen felül mindent meg tudunk mutatni benne, amit a csapatunk szakmailag tud. Úgy vélem, amilyen nehéz maga a műfaj, olyan nagy mélységeket tud interpretálni a néző felé. De tervezzük, hogy a rövidfilmből egy egész estés verziót is létrehozunk. Mivel a 25 DOLLÁR független filmként készült – állami és más külső anyagi segítség nélkül forgattuk –, ezért a költségvetést is alacsonyan kellett tartani. Ezt sajnos egy egész estés filmnél nem tudjuk megvalósítani, viszont nagy vágyunk, hogy a financiális akadályok elháruljanak és a 25 DOLLÁR nagyjátékfilm formátumban is megszülethessen. Ezen is dolgozunk most.


Csosz_Boglarka_es_Adorjani_Balint

 

A 25 DOLLÁR a 70. cannes-i filmfesztivál Short Film Corner szekciójában debütált a szakma előtt. Hogy értétek el ezt már a debütálásra?

Ez értékes és érdekes téma csodálatos képi világgal és egyéni látásmóddal. Nagyon csalódottak lettünk volna, ha nem látják meg benne az értéket, de büszkén mondhatom: a 70. cannes-i filmfesztiválon a szakmai szekcióban nagy sikert aratott a filmünk. Tetszett a premieren részt vevő kritikusoknak, hogy a 25 DOLLÁR romantikus képi világa mögött meghúzódó drámának több rétegét is érzékeltette a rendező, Jimy J. Hollywood. De Cannes reményeink szerint csak a kezdet, hiszen rengeteg – zömmel tengerentúli – fesztiválra neveztük a filmet. A következő hónapokban például bemutatjuk majd a Palm Springs-i filmes seregszemlén, Japánban, a tokiói Short Shorts Fesztiválon és Kanadában, a Calgary filmfesztiválon is. Mindannyian izgatottan várjuk a film utóéletét és a magyarországi premiert, amelyre ősszel kerül sor.

 

A film sajtóközleményében úgy fogalmaztál: a 25 DOLLÁR nem cukormázas tündérmese, a nehezebbik útját választottátok a tiszteletadásnak. Ez mit jelent pontosan?

Ez egy dráma! A különleges koncepció, amely alapján a filmet elkészítettük, megmutathatja egy alkotáson belül a sikert és a sikertelenséget. Rávilágíthatunk arra, milyen következménnyel járhat, ha mások életének figyelése túlnő a saját életünkön. Ha jobban belegondolunk, sokak esnek manapság is abba a csapdába, amelybe mi Paolót helyeztük. Főszereplőnk – Adorjáni Bálint – ugyanis Adolph Zukor szomszédja, aki csak figyelője, nem részese a sikernek. A döntések, a konfliktusok vagy éppen a siker pillanatai mindvégig a filmben látható szoba falán túl zajlanak. Paolo a hallgatózás rabjává válik: saját életén túlnő a falon túli világ figyelése, ő maga pedig elsorvad. Lassan mindene elfogy: az egészsége, a pénze és az önmagába vetett hite. Ezzel a fogással erős kontrasztot akartunk állítani, és szerintem sikerült a dráma több rétegét is érzékeltetni.

 

Érdekes módon közelítettétek meg a történetet, hiszen – ahogy kiemelted – Adolph Zukor szomszédjának oldaláról láthatjuk az eseményeket. Miért a szomszéd lett a főszereplő?

Ez a koncepció az elejétől kezdve megadta az irányvonalat. Valami mást akartunk, nem egy dokumentarista rövidfilmet. Olyan megoldást kerestünk, amely gondolkodásra sarkallja a nézőt. Valamint szem előtt tartottuk azt, hogy az ember alapvetően kíváncsi. Ha szívünkre tesszük a kezünket, magunk is belátjuk, érdekel minket, mi zajlik a szomszédban. Az pedig még izgalmasabb, ha valóban nagy dolgok történnek a fal másik oldalán…


paolo6

 

Miképpen választottátok ki Adorjáni Bálintot, a Radnóti Színház színészét a főszerepre?

A rendező dolgozott már Bálinttal, és úgy érezte, ő a megfelelő színész erre a szerepre. Mivel színészként is részt vettem a filmben, ezért el kell mondanom, hogy nagyszerű volt vele a közös munka.

 

Ahogy már szóba került, producerként és színészként is közreműködtél a film készítése során. Milyen szerepben tűnsz fel?

A karakter, akit alakítok, egy kemény főbérlőnő, aki folyamatosan nyomást gyakorol a főszereplőre. Szívtelen nő, ezért nem volt egyszerű feladat megformálni, hiszen nagyon távol áll attól, amilyen én vagyok, de ez a szép a színészetben. Felölteni egy karaktert, és azt hitelesen átadni. A szerep mellett pedig producerként is közreműködöm a filmben. Nem könnyű feladat, de szívesen képviselem a 25 DOLLÁR-t. Időközben rájöttem, minden sikeres ember életében ott van az a 25 dollár, amellyel elindítja az életét. Az én sorsomban is fellelhető ez a szimbolikus összeg – talán ezért is tartom olyan fontosnak, hogy sikerre vigyük ezt a produkciót.



Készítette: Tóth Eszter

596x90px_Csardaskiralyno_Moni_002

Tolcsvay1_R

2019.08.25

Az augusztus 20-ai rendezvények sokakat vonzanak, így nem árt, ha időben találunk olyan helyet, ahonnan gyönyörködhetünk a tűzijáték látványában anélkül, hogy nagy tömegben kellene feszengenünk. A Budapesti Nyári Fesztivál megoldást kínált erre: akik jegyet váltottak az Új Magyar Rapszódia – Magyar Mise elnevezésű koncertre, a maradandó zenei élmény mellett kényelmes székekben ülve, kivetítőn követhették a szünetben a tűzijátékot.

PMSZ_2

2019.08.25

Rancsó Dezső színművész kapta idén az Agárdy-emlékláncot a Pesti Magyar Színház társulatának szavazatai alapján. Sándor Erzsi portréja.

kavarga_R

2019.08.25

Dmitrij Kavarga a poszthumán művészet emblematikus képviselője: monumentális, ugyanakkor részletgazdag szobrai, kinetikus szerkezetei és interaktív installációi az antropocentrizmus kríziséről szólnak. A szentendrei MűvészetMalomban kiállított műveinek legfontosabb állítása: újra kell gondolnunk az emberi létezés alapvető kérdéseit, különben az emberiség saját magát fogja megsemmisíteni.

Rófusz Ferenc Oscar-díjas rendező, Cservenyák László, a mátészalkai Szatmári Múzeum igazgatója és Bokor Balázs, a Magyar Hollywood Tanács elnöke kapta meg idén a Tony Curtis-díjat. Az elismeréseket a Fényes Napok rendezvénysorozat keretében adták át a mátészalkai Zsinagógában tartott ünnepi rendezvényen. A tanács programjának fókuszában idén a 73. születésnapját ünneplő Rófusz Ferenc Oscar-díjas rendező állt.

A díjat tavaly hozta létre a Magyar Hollywood Tanács olyan személyiségek elismerésére, akik a filmes hagyományok ápolásáért, a fiatal nemzedékek számára továbbörökítéséért önzetlenül tevékenykednek. A díj átadása szimbolikus is volt, hiszen a helyszín Tony Curtis szüleinek városa, Mátészalka volt.

Ötállomásos erdélyi turnéra indul ősszel Mahó Andrea. A színész-énekes koncertsorozatán neves vendégekkel lép színpadra. Az Azért vannak a jó barátok című turné szeptember 17-én indul Zilahon és október 7-én zárul Brassóban. Repertoáron lesznek dalok a Madách Színházban játszott musicalekből, de lesznek rockdalok, crossoverek is.

Az 1912 óta az Atlanti-óceán mélyén nyugvó Titanic maradványait 14 év után először kereste fel augusztus elején egy expedíció, amely nagyfelbontású képeket készített a roncsról. Az első útján egy jéghegynek ütközött és elsüllyedt luxushajó 1 Celsius fokos vízben fekszik, erős örvényeknek és változó tengeri áramlásoknak van kitéve. A roncsot a sókorrózió és a fémevő baktériumok is pusztítják. A legjelentősebb romlás a tisztek lakóhelyének, köztük a kapitány kajütjének a területén fedezhető fel. A rajongók egyik kedvence, a kapitány kádja már az enyészeté lett.

Egy spanyol történész az amszterdami Társadalomtörténeti Nemzetközi Intézetben (IISH) 1939 óta heverő fadobozokban több mint 500, a spanyol polgárháborút megörökítő fotó negatívjára bukkantak. A Nemzeti Munkásszövetség (CNT) 1939 áprilisában csempészte ki Barcelonából az archívumot, amely egy hosszú út után –kitérőkkel Párizsban, valamint Harrogate és Oxford városaiban – 1947-ben érkezett meg az IISH-ba. A dobozokban több mint 500 olyan fotó negatívja lett meg, amelyet a spanyol polgárháború alatt, 1937 és 1938 között készített az akkor még Deutsch Kati néven dolgozó fotós. Spanyolországba érkezve Deutsch a CNT és az Ibériai Anarchista Föderáció (FAI) külső propagandaszolgálatához szegődött.

Szeptemberben mutatják be A csizmadia, a szélkirály és a nyúlpásztor esete című darabot, amelyet Nagy Orsolya írt és Markó Róbert rendezett. Kolozsi Angéla A libapásztorlány című meséjét Kuthy Ágnes rendezésében láthatjuk, a Papucsszaggató királykisasszonyok című előadást pedig Láposi Terka állítja színpadra. Az Óriásölő Margaret című darabot írója, Gimesi Dóra rendezi majd. A teátrum vasárnap tartja évadnyitó családi rendezvényét. Az Idesüss a figurásra! című programsorozatra a Nagytemplom mögötti Emlékkertben várják az érdeklődőket.

192x170px_Csardaskiralyno_Moni_002

Az Ostrea peregrina nevű hagyományőrző fesztivál augusztus 31-én lesz. A Vigasságok terén immár negyedik alkalommal sorra kerülő eseményen lesz hosszúkard vívóverseny, páncélos küzdelem és tüzérségi bemutató is.

Ostrea_peregrina

Augusztus 30. és szeptember 3. között rendezik meg Budapesten a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált és Mesterkurzust. A Miranda Liu hegedűművésznő által alapított új fesztivál vendége lesz Georgy Tchaidze orosz zongoraművész, aki először lép fel Magyarországon.

Életre rajzolt múlt címmel történelmi képregényfesztivál és -kiállítás lesz Esztergomban szeptember 7-én.

Péntek este kezdődik a Pannonhalmi Bencés Főapátság háromnapos művészeti fesztiválja, az Arcus Temporum, amelynek kiemelt vendége ezúttal Gidon Kremer hegedűművész. A programsorozat a csend és a spiritualitás köré szerveződik.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma