NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.05.14

A globalizációhoz hasonló folyamat már a század első felében elkezdődött – tudtuk meg a Kassák Múzeum Aktív ábrák című kiállításának záró tárlatvezetésén. Ha a folyamatot nem törte volna meg a második világháború, akkor 1945 után talán nem New York lett volna a művészeti élet központja.

aktivabrak4
 
A Kassák Múzeumban a 2010-es évek elején koncepcióváltás történt: Kassák Lajos irodalmi és képzőművészeti tevékenységéről átkerült a fókusz az alkotó társadalomszervező, aktivista oldalára. Sasvári Edit, a múzeum igazgatója elmondta, hogy ezáltal feltárult az életmű páratlan gazdagsága, és értelmezése sokkal árnyaltabb lett.


Kassák lapjai és a korabeli nemzetközi folyóiratok álltak az Aktív ábrák című kiállítás középpontjában is, amely a 20-as években a nemzetközi művészvilágban kialakuló párbeszédre és a folyóiratok egymáshoz való kapcsolódására mutat rá.


Szeredi Merse Pál, a kiállítás egyik kurátora elmondta: nincsenek tipikus esetek, minden folyóiratnak más volt a hálózatépítési stratégiája, és abban is különböztek, hogy mennyire voltak élénk nemzetközi kapcsolataik. A folyóiratok hálózati ábrákat tettek közzé, demonstrálva, melyek lapokkal állnak kapcsolatban, vagy melyek szellemisége áll közel hozzájuk.


aktivabrak2


Az egyes lapok különbözőképpen pozicionálták magukat a rendszerben.


A kiállításon látható Kassák Ma című lapjának egyik ilyen hálózati rajza, amelyen absztrakt-konstruktivista kompozícióban ábrázolja az általa jelentősnek tartott folyóiratokat, így például a De Stylt vagy a Merzet. Az is kiderült, hogy Kassák idővel Nyugat-Európa vezető folyóiratai mellett egyre több közép-kelet-európai lapot tartott fontosnak.


Egy falon szerepelnek a párizsi L’Esprit nouveau, a római Noi és a szintén párizsi Manomètre néhány hálózati ábrája. Ezek a lapok hasonló vizualizációval, hasonló tipográfiai megoldásokkal éltek és mindegyik hivatkozik a ra is, de míg az első decentralizált, demokratikus programot vitt, az olasz lap „világfuturizmust” hirdetett és hierarchikus rendszerben gondolkodott. A Manomètre folyóirat egy orvos-művészházaspár hobbilapja volt, amely kreatív internacionalizmust, a nyelvek és kultúrák keveredését hirdette.


aktivabrak


A belső teremben központi helyet foglalnak el a De Styl néhány számának lapjai. Theo von Doesburg folyóiratát magánprojektként működtette, ahol saját verseit, manifesztumait, reprodukcióit tette közzé. A hálózatba úgy került bele a lap, hogy a reprodukciók nyomódúcait más folyóiratoknak elküldte, így ők is publikálhatták az adott képet. A kiállításban látható, hogy a ban és a Merzben is megjelentek a De Stylben leközölt nyomatok.


Doesburg e tevékenysége miatt úgy gondolta, hogy a folyóirat-hierarchiában magasabb szinten áll a lapja a többi folyóiratnál.


A varsói Blok csal tíz számot élt meg, amelyben szinte csak hirdetések és reprodukciók szerepeltek. Minden számban közzétettek egy listát a nemzetközi folyóiratokról, amelyekkel pályakezdő lapként megpróbálták felvenni a kapcsolatot. Ők tehát a listakészítéssel nem a már megévő kapcsolataikat szedték sorba, hanem így szereztek maguknak nemzetközi beágyazottságot. Ők is decentralizációban gondolkodtak.


aktivabrak3


Két flamand lap, a Het Overzicht és a 7 Arts oldalai is szerepelnek a kiállításon, illetve Kassák utolsó folyóirata, a Dokumentum néhány oldala. Ezek a folyóiratok is inkább demokratikusan gondolkodtak a társlapokról.


A kiállított folyóiratokból kiolvasható még, hogy a II. világháborút követő globalizációhoz hasonló folyamat már a 20-as években is elindult, megélénkült a nemzetközi párbeszéd, és míg korábban néhány nagyváros köré csoportosult a művészeti élet, egyre inkább megjelent a decentralizálódás vagy legalább annak a vágya.


Sajnos a folyamat a világháború miatt megtört, 1945 után pedig New York lett a művészeti élet központja.


Kocsis Katica

Fotók forrása: Budapest Art Week

Tardy_Anna__02

2019.09.22

A 2018-ban megújult Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) a fiatal, feltörekvő művésznemzedék segítését tűzte a zászlajára – mondta el az MTI-nek adott interjújában Tardy-Molnár Anna ügyvezető.

unitarius_templom_1

2019.09.22

A budapesti belváros egyik legfurcsább építészeti meglepetése az unitárius székház a Nagy Ignác utcában. A háromemeletes bérház Budapest szívében első pillantásra nem tűnik különösebben érdekesnek, oldalbejárata azonban már jelzi: templom bújik meg a csemegebolt felett.

Monos

2019.09.21

Alejandro Landes brazil rendező Monos című háborús drámája kapta a legjobb filmnek járó Pressburger Imre-díjat szombaton a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál díjkiosztó gáláján.

A bécsi Albertina Múzeumban nagyszabású kiállítás nyílt Albrecht Dürer munkáiból. A különleges tárlat anyagát bécsi múzeumok és más európai intézmények adták kölcsön. Dürer grafikáit ritkán lehet ilyen nagy számban megtekinteni, csak elvétve rendeznek belőlük gyűjteményes kiállítást a művek megóvása miatt. Az Albertina kiállításának szíve az a száz grafika lesz, amely a múzeum gyűjteményébe tartozik, és amely Dürer halála, 1528 óta együtt maradt.

A 21 éves, londoni David Orobosa Omoregie kapta az év legjobb brit albumának járó zenei díjat, a Mercury Prize-t. Az indoklás szerint Dave Psychodrama című debütáló anyaga generációja legmerészebb rapalbuma. Idén márciusban jelent meg, vezette a brit albumlistát és eddig 130 ezer példány fogyott belőle. Dave a díjat családjának és barátainak ajánlotta, kiemelten bátyjának, Christophernek, aki gyilkosságért életfogytig tartó börtönbüntetését tölti. Az elgondolkodtató és önelemző Psychodrama megírását az a terápia inspirálta, amelyben bátyja a börtönben részesül: az elítéltek rehabilitációját a múltjukra épülő szerepjátékkal segítik. Az 1992 óta minden évben odaítélt díj 25 ezer fonttal (9,1 millió forint) jár együtt.

A Párizs közelében fekvő Vaux-le-Vicomte-ba csütörtök éjjel álarcosok hatoltak be, megkötözték az idős tulajdonosokat, és 2 millió euró (666 millió forint) értékűre beecsült zsákmánnyal távoztak. A kastély a legnagyobb, még magántulajdonban lévő védett műemlék épület Franciaországban, évente negyedmillió látogató keresi fel. Az 1656 és 1661 között épült pompás kastélyt XIV. Lajos pénzügyminisztere, Nicolas Fouquet emeltette, magára vonva a király irigységét. A hagyomány szerint Lajost éppen az udvar tiszteletére tartott tékozló ünnepség késztette arra 1661-ben, hogy hátralévő életére bebörtönözze pénzügyminiszterét, elkobozza a kastélyt, legbecsesebb műkincseit pedig a Louvre-ba és Versailles-ba szállíttassa.

Varázslények – Mesebeli küldetés címmel képzeletbeli kalandra hív a Magyar Mezőgazdasági Múzeum szombattól látogatható kiállítása. A játék során sosem látott tájakat barangolhatunk be, miközben furfangos fejtörők és mitikus kihívások teszik próbára tudásunkat és érzékeinket. A múzeum közleménye szerint a több mint 1000 négyzetméteren megvalósuló kiállítás és játék megújult látványvilággal, egyedi installációkkal, rengeteg mesés felfedeznivalóval és ajándékkal várja a kalandvágyó látogatókat. A kiállítás november 3-ig tekinthető meg a Vajdahunyadvárában.

Függök ezen a zord élet-párkányon címmel tart szeptember 23.-án, hétfőn 18:00 órától Ady-estet a Petőfi Irodalmi Múzeumban Bogdán Zsolt Jászai Mari-díjas és kétszeres UNITER díjas Érdemes művész, az erdélyi színjátszás kiemelkedő tehetségű színművésze, a kolozsvári társulat tagja.

Szeptember utolsó szombatján a csongrádi Tari László Múzeum ad otthont az országjáró Játékmustrának, ahol a múzeumi szakemberek a játékosítás terén mélyíthetik el ismereteiket.

Jatekmustra

A legnépszerűbb máltai együttes immár rendszeresen visszajár Magyarországra. Az örömzenére épülő Tribali ezúttal szeptember 28-án játszik a fővárosi Dürer Kertben.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma