NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.09.12

Magamtól biztos meg nem mondanám, hogy egy műanyag kötözőkből felépülő buborék vagy egy szavatosságot jelző élelmiszercímkékből összeálló lap is textilművészeti alkotás. De épp e művek miatt nagyon érdekes az V. Textile Art of Today című triennálé, hiszen igazolja azt, hogy a kortárs textilművészet teli van meglepetésekkel, és már rég kilépett a klasszikus értelmezés keretei közül.

Annie_Verhoeven
Annie Verhoeven munkája

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond


A triennáléra öt kontinensről több mint ezer pályázat érkezett, amelyek közül a 121 legjobb mutatkozott be a Danubia Múzeumban. A kiállítás különlegessége, hogy a pozsonyi bemutatót, valamint a szlovák és a cseh reinstallációt követően szeptember 22-ig Magyarországon is látható az anyag, mielőtt az Lengyelországba utazna.


Most tehát a Vigadó VI. emeleti galériájának két termében láthatók a munkák, amelyek jól passzolnak ezekbe a terekbe is, a szervezőknek sikerült úgy installálni a munkákat, hogy azok felvillantsák a kortárs textilművészet izgalmas teli tendenciáit, miközben néhány olyan munka, amelyek egymás mellé helyezése új dimenziókat is megnyit. Takumi Ushio Búvóhely című függesztett textilszobrai például remekül rímelnek a vele szemben álló Emberi fészkekre, amely Gudrun Bartenberger-Geyer alkotása. E két hasonló technikával készített alkotás együtt az egyén bezárkózásáról, elvonulásáról szólnak.


Gudrun_Bartenberger-Geyer
Gudrun Bartenberger-Geyer: Emberi fészkek

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond


A kiállított anyagból az is egyértelműen látszik, hogy a kortárs textilművészet túljutott a klasszikus szövés-fonás-kötés hármasán, áttörte a textil hagyományos fogalmát, és messze eltávolodott a fali szőnyegek vagy a dekoratív céllal készített tárgyak készítésétől. Az itt látható alkotások problematikusak, reflexívek, olykor humorosak, ötletesek, máskor pedig meglehetősen groteszkek és gyomorforgatóak. Némelyikük globális távlatokat nyit meg, de vannak olyanok is, amelyek személyes hangvételüknél fogva ragadják meg a figyelmünket. Egyetlen olyan mű sincs a kiállított anyagban, ami pusztán a gyönyörködtetést szolgálná.


Ott van például Rosana Rios A második temetés című installációja: két, selyemrétegekből összeállított nyugágy és a köztük futó tengerparti felvétel. A selyemrétegeken archetipikus emberi alakok, csontvázak jelennek meg, mintha épp a tűz martalékává válnának. A mű a Wayuu törzs temetkezési rituáléját veszi alapul. Ha a venezuelai közösség egy tagja meghal, eltemetik, majd hét év múlva kiássák a maradványait és csontjait egy függőágyba helyezve elviszik arra a szent helyre, ahol szerintük az ősök lelkei találkoznak és örök nyugalomra lelnek. Ez a második temetés.


Rosanna_Rios_2
Rosanna Rios: A második temetés (részlet)

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

Rios installációja elsőre bizarrnak tűnik, azonban végül mégis a remény és az életigenlés metaforája lesz. A mű azt állítja, hogy az életciklus természetes része a halál is, ami nem valaminek a végét jelenti. A művész szerint az ősök rítusán keresztül választ kaphatunk arra, hogy kik vagyunk valójában és, hogy mi a feladatunk a világban.


martina-chuda-2
Martina Chudá: Sürgősség (részlet)
Forrás: textileartoftoday.com

 

Elsőre hasonló megrökönyödést vált ki belőlünk Martina Chudá Sürgősség című felvétele, amelyen a művész egy boncolóasztal előtt nemtelen figurává válva darál meg saját súlyának megfelelő nyers húst, majd szenvtelenül, sebészi pontossággal tölti be nylon térdzoknikba. A performansz rávilágít arra, hogy a sztenderdizált és sztereotipizált alakok hogyan befolyásolják énképünket és szexualitásunkat. A Sürgősség a szerialitás, a fogyasztói kultúra, a hamis képek negatív hatásáról, az értékek ürességéről és az ideálok relatív voltáról mesél.


Robert_Burton_1
Robert Burton: In memoriam

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

A kiállításon több mű foglalkozik a portré textilen való megjelenítésének módjával. Robert Burton családi archív felvételeket ment át a textilszálakra, ezzel vizsgálva a személyes és kollektív emlékezet működését, azt, hogy a múltbeli személyek milyen nyomot hagynak a jelenünkben. Yoon Ji Seon varrással és a ecsetvonásokra emlékeztető foltvarrás öltésekkel egészíti ki és torzítja el önarcképeit, ezzel dekonstruálva az emberi megjelenést. Az így létrejövő, óriás rongyarcok archaikus maszkokra emlékeztetnek, amelyek olykor humorosak, olykor rémisztőek, de minden esetben kitartóan bámulják a nézőjüket.


Yoon_Ji_Seon_2
Yoon Ji Seon egyik 'rongyarca'

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

Izgalmasak a globális társadalmi, környezeti problémákkal foglalkozó alkotások is. Ott van például Sarah Burgess Fulladás számokban: 2 foktól 4 fokig című installációja. Két kézzel varrt textilt látunk felfüggesztve, rajtuk statisztikai adatok, alattuk pedig kék folyadékot tartalmazó edények, amelyekből az anyagok szépen lassan felszívják a festéket. Az installáció a klímaváltozás okozta tengerszintemelkedés fenyegető veszélyével szembesít.


Sarah_Burgess
Sarah Burgess: Fulladás számokban

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

 

June Lee Az ember súlya című installációja az egyén kortárs társadalomban betöltött szerepére koncentrál. A sok, színes fonalakba csomagolt apró figura között egy nagyobb, fekete alak roskad. Az installáció egy közösséget jelenít meg, azonban az alakok láthatóan figyelmen kívül hagyják a fő alak szenvedését, kezüket hátrakulcsolva vagy keresztben tartják, jelezve, hogy kívülállók akarnak maradni. A mű arra mutat rá, hogyan marad egy nehéz helyzetben magára az egyén.


June_Lee_Az_ember_sulya
June Lee: Az ember súlya
Forrás: junelee.kr

 

A triennálé munkái nemcsak önmagukban izgalmasak: így együtt rávilágítanak arra is, hogy a textilművészet nemcsak az értelmezési kereteken, hanem a hagyományos anyaghasználaton is túllépett. Sui Park műanyag kötözőkból összeállított finom, szerves, organikus alakzatai, a Gondolatbuborékok a fejlődő gondolatok dinamikus természetét ragadja meg, Isabel Barbuzza Fátyolja pedig szétnyitott könyveket ragaszt eggyé és formál szőnyeggé. Miroslav Brooš Lelkék repülésből című installációja repülőkké hajtogatott, majd újra simává nyitott papírlapokból áll és Michel Gautier préselt papírhengerei, amelyeket erezetszerűen behálóznak a filccel rajzolt minták, szintén textilművészeti munkáknak számítanak.


A kiállítás szeptember 22-ig vendégeskedik a Pesti Vigadóban.


Kocsis Katica

A kiállításról még több kép itt látható.

Monos

2019.09.21

Alejandro Landes brazil rendező Monos című háborús drámája kapta a legjobb filmnek járó Pressburger Imre-díjat szombaton a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál díjkiosztó gáláján.

MNSZ_Luxemburg_grofja

2019.09.21

Szeptember 21-én ünnepeljük a magyar dráma napját. Ebből az alkalomból ajánlunk néhányat az új színházi évad bemutatóiból, melyek között filmek és klasszikus nagyregények adaptációi, illetve zenés produkciók is szerepelnek.

20191019_felediproject_szentpaliroland_szecsodibalazs

2019.09.21

A CAFe Budapest arra kérte a fesztivál fellépőit és alkotóit, hogy állítsanak össze egy különleges virtuális időkapszulát, és pakolják bele mindazt, amit szívesen megőriznének az utókor számára. Ezúttal Szentpáli Roland zeneszerzőt kérdezték, aki október 19-én ad koncertet a Müpa Fesztivál Színházában.

Függök ezen a zord élet-párkányon címmel tart szeptember 23.-án, hétfőn 18:00 órától Ady-estet a Petőfi Irodalmi Múzeumban Bogdán Zsolt Jászai Mari-díjas és kétszeres UNITER díjas Érdemes művész, az erdélyi színjátszás kiemelkedő tehetségű színművésze, a kolozsvári társulat tagja.

A Pozsonyi úti Református Templom altemplomának felújított színpadán szeptember 22-én 19 órától láthatja a közönség Pozsgai Zsolt múltidéző darabját. A Mátyás és Janus című dráma Magyarországon játszódik 1472-ben. Mátyás király régen látott hatalommá növeli az országot. És ekkor váratlanul kitör egy lázadás. Janus Pannonius, a király egyik legkedvesebb barátja és Vitéz János, aki Mátyás nevelője volt, szövetkezik ellene.

A beszélgetős, felolvasó színházzal is kiegészített sorozat a Nemzeti Galéria C épületében lesz. A szezon első estjét szeptember 24-én tartják. Az irodalmi est középpontjában az őszi, szüreti időszak és a bor áll.

Az emberi erőforrások minisztere az MTI-nek elmondta, hogy Magyarország és Montenegró szeretné megerősíteni kulturális, oktatási, egészségügyi és tudományos kapcsolatait. A mostani út előzményeként néhány hónapja az illetékes montenegrói tárcavezetők Budapestre látogattak, ahol már vázolták az együttműködési lehetőségeket. Kásler Miklós áttörőnek nevezte a podgoricai megbeszéléseit. Aleksandar Bogdanovic művelődési miniszterrel abban állapodtak meg, hogy Magyarország aktívan részt vesz a montenegrói filmipar kialakításában, valamint hogy szorosabbra fűzik a kapcsolatot az előadóművészet, a magaskultúra, a népzene, a néptánc, a fordítások és a művészcserék területén. Podgorica számít arra, hogy montenegrói-osztrák-magyar együttműködésben a közös történelmi építészeti emlékeket, kegyhelyeket, illetve az épített kulturális örökséget ápolni tudják, azaz a megóvást, a restaurálást és a fenntartási feladatokat a továbbiakban egymással összehangolnák az országok.

A Vers – mindegy kinek sorozat első videóját, amelyben az előadóművész Ady Endre Áldásadás a vonaton című költeményét szavalja el, két hét alatt több mint 120 ezren nézték meg a Facebookon. A sorozatban Lutter Imre klasszikus és kortárs költők ismert, vagy kevésbé ismert verseit egyedi hangvételben, filmes eszközökkel fűszerezve adja elő. Minden versfilmhez készül egy beszélgetés is, amelyben Lutter Imre Vlasits Barbara színésznővel osztja meg gondolatait az elmondott költeményekről.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

beatles-weekend-festival-2019-20190707151410-crop

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

Szeptember 26-án 19.00-kor a MOM Kulturális Központban ad koncertet Sebestyén Márta. A műsoron felcsendülő dalok évszázadokon és népeken ívelnek át, írott forrásokból és a szájhagyomány gazdag tárházából egyaránt merítve.

Koncertekkel, családi, gasztronómiai és művészeti programokkal várják az érdeklődőket szeptember 27. és 28. között a Bartók Béla úton az Eleven Ősz fesztiválon, amelynek középpontjában idén a digitális kultúra áll.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma