NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.09.10

Igazi energiabomba, határozott, kreatív művész. Biciklivel jár, ügye a környezettudatosság, aktivista és világutazó. Duda Éva 20 éve lépett a pályára és 10 éve hozta létre a Duda Éva Társulatot, ami mára megkerülhetetlenné vált a hazai kortárs tánc szcénán. Jelenleg Csodaországba készül, új darabja világába.

Rumble_-_Domolky_002
Rumble
Fotó: Dömölky Dániel

Csodás táncos-képek lógnak a falon. Ezzel nyitod a jubileumi évadot. Mesélsz róla?

Változatos programsorozattal készülünk, az első esemény ez a fotókiállítás, amely Dömölky Dani Junior Prima díjas fotográfus műveiből készült. Sok-sok gyönyörű képet készített rólunk, minden előadásunkat fotózta az elmúlt 10 év során, és ezekből válogattuk ki a legizgalmasabbakat. Készülünk egy kiadvánnyal is, ami összefoglalja majd az összes eddigi produkciót és tevékenységünket.


Duda_Eva-5563_CsZs
Duda Éva
Fotó: Csákvári Zsigmond


A Jurányi-ház az otthonotok?

Közel hét éve ez a bázisunk, itt hoztuk létre a Movein Stúdiót, ami remek alkotói tér, most csodásan felújítottuk, szeretünk itt dolgozni. Előadásokat viszont nem itt tartunk, főképp befogadó színházakban játszunk: a Trafóban, a Nemzeti Táncszínházban, az Átriumban, a MU Színházban, illetve vendég- és vidéki előadásokra utazunk. Nincs önálló játszóhelyünk.


Duda_Eva_Tarsulat_Blurry_foto_Domolky_Daniel_4
Blurry
Fotó: Dömölky Dániel


És önálló csapatod van?

Projekt alapú társulat vagyunk, ami azt jelenti, hogy évente általában két bemutatónk van, és ezekre mindig külön szerződtetjük a résztvevőket. Ez nekem is szabadságot ad, a táncosoknak is lehetőséget, hogy másokkal is dolgozhassanak. Persze vannak emberek, akikkel hosszú évekre bútorozunk össze, de van olyan is, aki csak egyetlen produkcióra vendégeskedik nálunk.


Outbreak_-_Domolky_002
Outbreak
Fotó: Dömölky Dániel


Három nagyobb szakasz volt az életünkben, a kezdeti időszak, akikkel a társulatot alapítottam, amikor az első produkciót, a Lunatikát létrehoztuk, majd néhány év után pár ember elszéledt, jöttek újak, az volt a második fázis, ami úgy masszív öt-hat évig tartott, és a közelmúltban kezdődött egy új időszak. Most sok igazán fiatal van körülöttem, de elkezdtem idősebbekkel is dolgozni, mint például Lőrinc Kati vagy Kálid Artúr. Egyre közelebb állnak hozzám a társadalmi témák, mint például a klímavédelem, amit civilként és „színházcsinálóként” is ügyemnek érzek.


faun-duda-eva-tarsulat
Faun
Fotó: Dömölky Dániel


Kik segítenek a háttérben?

Köszönöm, hogy rákérdezel, mert ez szerintem rettentően fontos. Ugyan nem alkotómunka, ami a háttérben zajlik, de ugyanolyan elhivatottság és kreativitás kell hozzá. Czveiber Barbara kezdetek óta a jobb kezem, előre jön ötletekkel, elképesztően megbízható, fél szavakból értjük egymást. Ő az ötletgazdája és koordinátora a diák beavató programunknak is, ami több blokkból áll: megismertetünk velük egy prózai és egy táncelőadást, szakképzett drámapedagógusokkal feldolgozzák a látottakat, majd slam poetry foglakozásokat tartunk az irányzat legnevesebb képviselőivel, végül pedig leforgatnak közösen egy kisfilmet. Iszonyú hatásos az egész, a gyerekek pillanatok alatt kinyílnak. Mint egy mini tábor.


Duda_Eva_Tarsulat_Lear
Lear
Fotó: Dömölky Dániel

Más formabontó alkalmakat is szoktatok szervezni.

A Flying Bodies mára egy brand. Workshopnak indult, és lassan fesztivállá növi ki magát. Az egyik munkatársam, Csuzi Márton, aki kilenc éve a társulat tagja, egy évig Párizsban, a Parqour Akadémián tanult. Egy nagyon vagány irányzatról van szó, ami egész pontosan a helyváltoztatás művészete, amelyen belül akrobatikus mozgásokat végeznek általában a szabadban. Ezt próbáljuk egyesíteni a kortárs tánccal, ennek az ötletgazdája és kidolgozója Marci. Évente egyszer-kétszer rendezzük meg Budapesten, és most már külföldön is tart belőle kurzusokat. Színészek, táncosok, akrobaták mellett amatőrök is jönnek, hisz bárki csatlakozhat, különféle szintek vannak, nagyon spéci az egész. Januárban lesz a következő.


Duda_Eva_5581
Fotó: Csákvári Zsigmond


Hogy áll össze a társulatban az alkotói gárda?

Az elmúlt tíz év repertoárjának bő kétharmadát én csináltam, egyharmadát vendégalkotók. Az ő esetükben mindig az a szempont, hogy valami különleges módszert alkalmazzanak, vagy a vizualitás, vagy a tartalom, vagy a technika legyen jellegzetes, amiből a táncosok épülhetnek, tanulhatnak, a repertoárunk pedig gazdagodhat, és eközben a hazai táncélet is kiegészül valami egyedivel. A koreográfusok között volt vietnami, belga, szlovén, libanoni, spanyol és francia.


Flashback_-_Egy_kiallitas_kepei
Flashback - Egy kiállítás képei
Fotó: Dömölky Dániel


A határozottságot és kreativitást otthonról hozod?

Az egész családom művészetpártoló, apám fantasztikusan fotóz, anyukám pedig igazi menő manó, szerintem tízszer annyi kiállítást lát, mint én. Nagyon nyitott, világjáró családban nőttem fel Szegeden, szűk családi körön belül mindenki magas szinten tudománnyal foglalkozik, én vagyok az egyedüli, aki művészi pályára lépett, de például a dédapám freskófestő volt, a nagynéném pedig kalapszalonos, és voltak zenészek is távolabbi ágon.


37180
Overdose
Fotó: Dömölky Dániel


Lélekben szegedi maradtál?

Szeged igazán nyáron pezseg, de több mint húsz éve budapesti vagyok, és nagyon csípem ezt a várost! De szinte minden évben dolgozom a Szegedi Szabadtérin, több mint 10 produkciót csináltam ott, operákat, musicaleket, nagyoperetteket, és Shakespeare-t is. Büszke vagyok rá, hogy a karrierem két irányba ment: az önálló művek mellett az alkalmazott koreográfusi munkákat is nagyra becsülöm. Bírom a showbizniszt, és a monumentális produkciókat.


Breathe_-_Domolky_002
Breathe
Fotó: Dömölky Dániel

Hogy kerültél Pestre?

Szegedről indult a „fertőzés”, egy magas színvonalú tánciskolában tanultam, sokat jártunk színházba is, Juronics korai művein nőttem fel. 15 évesen már olyan önállóságra vágytam, hogy saját pénzből jártam kurzusokra külföldre és Pestre is. Később a Magyar Táncművészeti koreográfus szakán végeztem. Szerettem ugyan táncolni, de alkotóként kerestem az utam, mert az érdekelt igazán. Pont húsz éve volt az első hivatalos munkám koreográfusként, ami egyébként egy opera volt a Szegedi Szabadtérin.


Lunatika_-_Domolky
Lunatika
Fotó: Dömölky Dániel


Milyen jubileumi különlegességekre készülsz még?

November elején lesz az új bemutatónk a Trafóban, Wonderland (Csodaország) a címe. Nagyon várom ezt a kreációt, el akarom engedni az agyam harsányság, ökörség, humor, játékosság terén, úgyhogy ez most nem a mélyen szántás jegyében születik, hanem a tíz évünk fináléját csinálom meg. Készítünk egy filmet is ebből az alkalomból, ami leginkább a backstage világáról szól.


Felújítjuk a Lunaktikát, a legelső darabunkat, amelyhez majdnem a teljes eredeti szereposztást fel tudtam kérni, pedig már a legtöbben családosak, vagy épp nem táncolnak, külföldön élnek, de végül lepkehálóval sikerült összegyűjtenem őket. Ez lesz az őszi csomagunk.


Duda_Eva-5606.CsZsjpg
Fotó: Csákvári Zsigmond


Van szabadidőd?

Most már van. Sokáig nem volt, de egy ideje csinálok. Szerelmes vagyok a férjembe, kell a közösen eltöltött idő, szeretünk elhúzni például via ferrátázni, de az is jó, ha a barátainkkal valami vidéki helyen eltöltünk pár napot. Kedveljük a messzi tájakat is, például Afrika mindkettőnket lenyűgözött, azóta nincs olyan hét, hogy ne jutna eszembe, és ha minden jól megy, akkor visszamegyünk építeni egy játszóteret egy nagyon szegény iskolának. Nincs az a zsizsegés, nincs ez a rengeteg vibráció és inger. Amellett, hogy én ezt szeretem, és engem ez tölt, baromira vágyom a nyugalomra is. Most ebben a két végletben vagyok és keresem az egyensúlyt. Öt éve még élveztem, hogy egyszerre három munkát csináltam, évi öt bemutatóm volt. Ma már megválogatom, mire mondok igent, mibe vágom a fejszémet, és közben nagyon fontosnak tartom a közügyeket, az aktivizmust, a társadalmi szerepvállalást. Viszont már védem a magánszférámat, adok időt magamnak, mert messze a legnagyobb érték az életben az idő.


gkt

Rocco_es_fiverei-9517_002

2019.09.19

Luchino Visconti 1960-ban bemutatott filmje, a Rocco és fivérei ihlette a Nemzeti Színház csütörtöki bemutatóját, amely torz ideológiákról, a nagyvárosi lét nehézségeiről mesél – több mint fél évszázaddal Visconti után, kevesebb jövőbe vetett bizakodással.

Borcsok_Anna_2_R
2019.09.19

Szeptember 20-án lesz az Ékszerek éjszakája, mely a kortárs ékszerművészet technikai, koncepcionális és formabontói aktualitásait mutatja be. Az idei program különlegességeiről és a szervezés kulisszatitkairól Börcsök Anna ékszertervezőt kérdeztük.

WPP_2019-9696

2019.09.19

A szenvedésről és kiszolgáltatottságról aligha mondana többet bármi a fotónál. Az embert érő szenvedést látni és láttatni kell, remélve, a befogadó eljut a megértésig, a szolidaritásig. Huszonöt ország 43 fotóriporterének 143 képe látható az idei World Press Photo kiállításon, amely csütörtöktől látható a Magyar Nemzeti Múzeumban.

Emlékülést tartanak Kötő József születésének 80. évfordulóján a budapesti Bajor Gizi Színészmúzeumban, a Petőfi Irodalmi Múzeum - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezésében pénteken. A szeptember 20-án péntek 14 órakor kezdődő eseményen a 2015-ben elhunyt Kötő József életpályáját Bartha Katalin Ágnes színháztörténész, Bodó A. Ottó dramaturg, Gajdó Tamás színháztörténész és Nánay István kritikus méltatja. A rendezvény vendégeit Bodolay Géza, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet igazgatója köszönti.

Két nagyszabású versenymű, Beethoven Esz-dúr és Csajkovszkij b-moll zongoraversenye csendül fel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben szeptember 26-án 19:30-kor a Kossuth-díjas Hegedűs Endre zongoraművész előadásában a Duna Szimfonikus Zenekar közreműködésével, Deák András vezényletével.

Nagy Oszkár 19 évesen érkezett Nagybányára, a Thorma János, Hollósy Simon és Réthy István által alapított festőiskolába, ahol kibontakozott a modern magyar festészetet elindító mozgalom. Bár a művésztelep egyik legnagyobb tehetségeként tartották számon, ez az első alkalom, hogy azon a helyen, ahol élt és alkotott, egyéni kiállítás nyílik munkáiból. A kiállított 43 kép magángyűjtők tulajdonában van és egy helyen eddig még nem láthatta őket a közönség.

A világ egyik legnagyobb magángyűjteményével rendelkező család birtokában több száz kivételes műremek található, mások mellett olyan világhírű festők munkái, mint Goya, Velázquez, Rembrandt, Brueghel, Rubens, El Greco vagy Tiziano, Továbbá a világ neves műhelyeiből származó rendkívüli óra- és porcelánkollekció, értékes történelmi bútorok, valamint párizsi falikárpit-ritkaságok, utóbbiakat III. Napóleontól örökölte a család, akivel rokonságban álltak. Az Alba-ház Spanyolország egyik legrégibb és leggazdagabb hercegi családja, hatszáz év alatt főként házasságok révén szerzett 53 nemesi címükkel Guinness-rekordernek számítanak, megelőzik még az angol királynőt is. A család vagyonát 3 milliárd euróra becsülik.

A skót presbiteriánus egyház, tulajdonában álló földön több mint 100 darabból álló leletet fedezett fel 2014-ben egy amatőr kincsvadász. Az egykori vállalkozó 2 millió fontot, jelenlegi árfolyamon 750 millió forintot vehetett át minden idők egyik legnagyobb nagy-britanniai viking kincsleletért, miközben a területet birtokló és kincskeresésre felajánló Chuch of Scotland egy fillért sem kapott. Skóciában csak a megtalálót illeti jutalom régészeti leletekért, kincsekért, a földterület birtokosát nem. A Skót Egyház pert indított a kincsvadász ellen. A páratlanul gazdag lelet egy része Karoling-, másik része ír eredetű; több ezüstrúd, karperec, bross és számos aranytárgy alkotja.

Az ősz egyik legfontosabb kulturális seregszemléjénm a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon számtalan műfaj képviselteti magát a kortárs zenétől a táncművészeten és az operán át a könnyű- és világzenéig, de megjelenik a programban a dzsessz, a képzőművészet, a színház és az irodalom is szerte a főváros kulturális intézményeiben és közterein.

Duo_Aliada_c_Maria_Jarzyna

Különleges meghívottakkal készül a PesText. A vérbeli városi fesztiválon, mely behálózza Budapest belvárosát, nem az új könyvmegjelenések alakítják a programot, hanem az izgalmas szerzők találkozásai. A rendezvényen különös figyelmet fordítanak a visegrádi országok irodalmára és a nem magyarul alkotó magyar szerzőkre.

A Kulturális Örökség Napja alkalmából 2019. szeptember 21-én ismét megnyílik a látogatók előtt a Kőbányai víztároló medence.

A pécsi világörökségi helyszíneken török kori séta, zenével és színjátékkal kísért temetési menet és flashmob is lesz, emellett könyvtárlátogatásra, levéltári sétára és kiállításra is várják a látogatókat a Kulturális Örökség Napjain, szeptember 21-én és 22-én.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma