PFZ728x90

2016. május 26.
Célzó

ferogjpogj

Együttműködési megállapodást kötött Zlatko Hasanbegovic horvát kulturális miniszterrel Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere május 23-án Budapesten. A kultúráért is felelős magyar miniszter a dokumentum aláírása után újságíróknak arról beszélt, hogy az új horvát kormánnyal jó kapcsolatokat sikerült kialakítani.

2016.03.20
Takács Erzsébet

A fehérvári Vörösmarty Színházban vitte színpadra A velencei kalmárt Bagó Bertalan, aki szerint erős jellemeket követel meg egy shakespeare-i darab. A februárban bemutatott rendezés az eredeti elgondolások mentén foglalkozik a társadalom problémáival, olyan konfliktusokkal, melyek máig megfigyelhetők.

bago_bertalan
A rendező, Bagó Bertalan


Shakespeare több száz évet átívelő műve a mai napig fennálló társadalmi konfliktusokat dolgoz fel. „Fő témája nem az antiszemitizmus, mint ahogy nem is az antifeminizmus – írja Géher István kritikus a színház oldalán a darabról –, de motívumként mindkettő megtalálható benne, együtt napjaink jó néhány vitakérdésével. Hogy mit kezdhetünk azzal, aki másmilyen, mint mi; hogy megbízhatunk-e a törvényekben, hogy félnünk kell-e a nőktől; hogy miből lesz, és mire való a pénz… Mindez egymásba gabalyítva és belégyömöszölve egy szokványos-romantikus komédiába.”


Értékelték a darabot a fiatalok is, pedig Bagó Bertalan tartott attól, hogy a mély tartalmak nem jutnak el a közönség ezen részéhez. Amikor azonban egy fiatal kommentben írt arról az egyik közösségi oldalon, hogy milyen nagy hatást gyakorolt rá és társaságára a darab, rájött, a fiatalok is néma csendben nézik végig előadását. „Hatalmas élmény ez, hogy az a generáció, amely tagjainak fontos színházat csinálni, de mégis ritkábban érhetőek el, mennyire értették a darabot. A humorát, az öniróniáját és a nem túl egyszerű tartalmát. Rendkívül bonyolult drámai szövetű, többféle asszociációs mező nyílik ki ugyanis abban” – mesélt a fogadtatásról a rendező.


12745753_1288923021121689_8730240681165729562_n


A darabban fontos szerepet kapnak olyan, máig ható problémák, mint a kisebbség-többség konfliktusa, a fiatalság problémái és a pénztelenség. Éppen ezért gondolta úgy Bagó Bertalan, hogy szükségtelen direkt módon aktualizálni a darabot, melynek mondandója az eredeti környezetben is érvényesül. „Tudom, hogy nagy divatját éli ez most Magyarországon, de nem hiszem, hogy a színpadnak kellene megtestesítenie a parlamentet, és ezzel teret adni a pártok csatáinak. Nagyon elegem van ebből, irtózom tőle. Persze éppen ezért többen azt kérik számon tőlem, miért nem foglalok állást a darabbal. Én meg közben azt gondolom: eleve állást foglalok azzal, hogy előhúztam ezt a művet, és beszélek a benne rejlő, mélyebb problémákról. Szerintem Shakespeare A velencei kalmárja sokkal mélyebb és nagyobb mű, minthogy lerántsuk a hétköznapok porába és primitív magyarországi helyzetekre, regnáló politikai erők színvonalára húzzuk le az előadást. Ez ennél értelmesebb, önmagában is érvényes történet.”


A Shakespeare-művek pedig éppen erre adnak lehetőséget, hogy évszázadok óta fennálló problémákkal foglalkozzunk. „Persze a rétegek miatt az egészet úgysem lehet átölelni, az még senkinek nem sikerült, de fontos, hogy elinduljunk egy logika mentén. Éppen ezért többféle úton juthatunk fel a csúcsra. Én arra voltam kíváncsi, hogy ez a mű, amelyet vígjátékként szokás aposztrofálni, de szerintem nem az, mindenféle átírás nélkül hogyan szólal meg ma Magyarországon. Azt gondolom – és ez a döbbenetes benne, mert ettől még erőteljesebbé tud válni –, hogy az, amit 400 évvel ezelőtt írtak, ma is aktuális. Arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy a világban nem változtak meg az alapvető jellemek, az alapproblémák ugyanazok.”


12670200_1288120941201897_4772994052553393938_n


Emberi problémák feszítik a darabot: „Shylock Antonióba akarja vágni a kését, holott soha nem szeretett volna gyilkolni. Antonio szerelmi bánatában hőssé, áldozattá akar válni, és ezáltal felmagasztosulni” – számolt be a rendező. „Két egymással ellentétes emberi viselkedés áll összeütközésben. Közben szól az akkori fiatalságról is, akinek nincsen se vagyona, se lehetősége a munkára. Főként azonban az a problémájuk, hogy nem akarnak dolgozni. Generációjuk, amely sok szempontból hajaz a maira, úgy gondolja, nekik is kijár elődeik színvonala, de dolgozni ezért nem szeretnének, szóba sem kerül a teremtő alkotás a jövőképükben. Éppen ezért hitelekből élnek. Bassanio sodródik ide-oda, és csak látszólag irányítja az eseményeket. Alapvetően nem tesz semmit azért, hogy hőssé váljon, de azért se, hogy alattomos féregnek minősítsük. Keresi, hol a legkönnyebb az élet” – magyarázta a rendező.


Bár a darabban egy zsidó és egy keresztény férfi kerül összetűzésbe, nem egyszerűsíthető le a színmű vallásvitára. „Amikor Shakespeare megírta a darabot, Angliában egyáltalán nem éltek zsidók, éppen ezért nem is a keresztény és a zsidó vallás szembenállását írja le a darab, sokkal inkább a kisebbség és a többség viszonyát elemzi” – szögezi le a rendező. Persze nehéz erről beszélni a második világháborúban történtek után, hiszen nyilván érzékelhető a darabban a vallási feszültség, de nem szabad csak erre kihegyezni a színművet. A darab arra világít rá, hogyan kezeljük a saját hiányosságainkat, például miként cselekszünk akkor, ha elfogy a pénzünk. „Mást kezdünk el okolni, és a könnyebb utat választjuk: például egy másik népcsoportban találjuk meg az ellenségképet. Éppen Shakespeare idején születik meg a kapitalizmus csírája, Shylock is a kölcsönei után járó kamatokból él” – mondta el Bagó Bertalan.


12688281_1288119634535361_565759316893389146_n


A fehérvári darab a shakespeare-i elgondolások mentén foglalkozik a társadalom problémáival, ami erős absztrakciós térben testesül meg. A történet ugyanis egy hatalmas ládában játszódik, szimbólumaként annak a három ládának, amelyek közül Bassaniónak kell a megfelelőt kiválasztania ahhoz, hogy hozományáért elvehesse Portiát. „Úgy kell elképzelni, mint a Schrödinger macskája nevű gondolatkísérletet: akkor dől csak el, hogy működőképes-e ez a társadalom vagy sem, ha kinyitjuk az azt rejtő dobozt. Éppen ezért minden azon belül történik, oda lépnek be a szereplők” – mutatott rá a rendező, miként láthatunk bele a szereplők konfliktusaiba a doboz segítségével.


Ugyan fontos eleme a darabnak a lánykérés, szerelemről szó sem esik a darabban. Érdekkapcsolatokról viszont annál inkább. Jövendőbelijét Bassanio a pénze miatt szeretné elvenni, hogy ezzel rendezze anyagi helyzetét, törlessze adósságait. Amikor pedig végre találkozik a kérő Portiával, a szereplőket elragadja Velence, és mindaz, ami ott történik. A jövendőbeli álruhában teszi próbára a férfit, aki elbukik a vizsgán. „A történet vége félig komikus, félig drámai, de én próbáltam a szomorú irányba elvinni azt, hiszen a történések után nem folytatható minden ott, ahol abbamaradt. Boldogtalan boldog lett a vége” – jegyezte meg Bagó Bertalan.


12705299_1288122541201737_327510781686222269_n


A rendező kérésére Nádasdy Ádám fordította újra a darabot, hogy mai nyelven szólaljon meg a történet. „Olyan szavakat szerettünk volna kiküszöbölni, amelyek ma már nem érthetőek. Ettől még a szöveg formaisága, költői nyelve megmaradt, de az újrafordításnak köszönhetően még közelebb került ahhoz a világhoz, amelyben ma élünk. Szerintem ehhez nem kell primitív eszközöket használni, például öltönybe öltöztetni a szereplőket. Ha egyenes, szűk mezsgyéjű, napi aktualitásokra koncentráló darabot szeretnénk színpadra vinni, akkor egy mai író mai darabját kell feldolgozni” – mondta.


A shakespeare-i darabok nagyon sűrű nyelvezetűek, a játéktechnika esetükben egyáltalán nem kézenfekvő, és a szituációk sincsenek részletesen kibontva, sőt bizonyos elemeket nem is mutat meg, csak elrejt a szöveg mélyében. „Éppen ezért darabjaihoz erős színészi nyelvezetre van szükség, amelyhez formátum, jelenlét kell. Emiatt dolgozott kevés díszlettel a drámaíró, és én is szeretem az üres teret, amely a színész erős pszichofizikai jelenlétét követelte meg.”



Takács Erzsébet

Fotók: Horváth Gábor/Vörösmarty Színház

DSC_4476_Copy

2016.05.25

Első alkalommal rendezik meg május 24. és 26. között Balatonfüreden és Budapesten 16 közép-kelet-európai ország és Kína közös Irodalmi Fórumát. Az eseményt megnyitó balatonfüredi programon Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár elmondta: 2013-ban határozták el az országok, hogy kétévente megrendezik az Irodalmi Fórumot, amelynek 2018-ban Kína ad otthont.

unnamed

2016.05.25

Árkossy István festőművész, grafikus A kocka el van vetve című kiállítása nyílt meg a Magyar Írószövetségben május 24-én. A kiállított tíz olajfestmény és öt tusrajz kis szelete az életműnek, de jól illusztrálja, miként tűnhet el a határ a valós és a transzcendens világ között. Úgy, hogy mindkettő jelen van. Árkossy Istvánt reneszánsz sorozatáról is kérdeztük.

DSC_4726_Copy

2016.05.25

Gyermeknap alkalmából május 29-én, vasárnap az ország több mint 20 múzeumának kiállításait ingyenesen látogathatják meg a gyermekes családok – jelentette be Novák Katalin Novák Katalin család- és ifjúságpolitikáért felelős államtitkár, valamint Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár május 25-én a Néprajzi Múzeumba. A helyszín nem véletlen, hiszen a múzeum is számos érdekességgel készül e napra (is).

Nemzetközi viszonylatban is az egyik legértékesebb gyenesdiási öntöttvas-gyűjteményt vásárolta meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a magyar kormány döntése alapján. A magyar és az európai öntöttvas-művesség kiemelkedő emlékanyagaként számon tartott gyenesdiási öntöttvas-gyűjtemény több mint ötszáz darabból áll, amelynek 136 öntöttvas kályha is része.

A tavalyi siker után Budapest belvárosába költözik a Müpa Hangjáték nevű interaktív zenedoboz, amelyet május 28. és június 5. között bárki megszólaltathat a Madách téren. A hatalmas, interaktív zenedoboz a klasszikus társai pontos mása, azonban megszólaltatni a tekerő kar helyett egy óriási mókuskerékben gyalogolva lehet.

Többek közt a Quimby, a Halott Pénz, a Csík Zenekar, Ferenczi György és a Rackajam, Szabó Balázs Bandája és Little G. Weevil is fellép a 20. Borsodi Fonó Folk fesztiválon, amelyet június 3. és 5. között tartanak a diósgyőri várban, és a vár tavaly átadott látványosságában, a lovagi tornák terén.

Három ifjú virtuóz is lehetőséget kapott, hogy együtt muzsikáljon a legnagyobb kamaramuzsikusokkal a Zeneakadémián a Fesztiválakadémia Budapest és a Virtuózok együttműködésében. A zenei eseményen Patkós Maja (hárfa), Bácsy Swartz Zoltán (hegedű) és Holozsai Eszter (fuvola) léphet színpadra. A július 21. és 24. között tartandó, új kamarazenei fesztivál a kilenc döntős mindegyikének lehetőséget biztosít a részvételre.

Történelmi vetélkedőt, kirándulást, íjászati rekordkísérletet és művelődéstörténeti előadást is felölelő programsorozattal folytatódik a Feszty Árpád-emlékév a kárpátaljai Beregszászon június 2. és 4. között. A kiránduláson egy rekordkísérletnek is tanúi lehetnek a résztvevők, ugyanis Mónus József világbajnok harci íjász megkísérli átlőni a Vereckei-hágót.

Indítsuk együtt a nyarat a Citadellán egy fergeteges hangulatú Charlie-koncerttel! Horváth Károly, ismertebb nevén Charlie Liszt-díjas magyar énekes, könnyűzenész, a rock, a jazz, a blues és a funky egyik legismertebb alakja. Velünk tart még a Jerry Lee's Rock and Roll Service is.

nyarnyito

Víkkkendezni jó. Egy medencés házban grillezni a haverokkal – jó. A banda legjobb csajával együtt lenni, yoo. De ha az öregedtől kérted el a kocsit meg a házat, cserébe, hogy elültess a kertben egy rezgő nyárfát, és helyetted a csajod kezeli a sebváltót, miközben az éjszaka folyamán csöppet se húzza be a kéziféket a volt pasija felé… No, akkor jó lesz öcsém. Megtaláltad a Mennyországot – hátulról.

Három év után, június 4-én ismét Budapesten koncertezik a Four Bones Quartet. A nemzetközi hírnévnek örvendő harsonanégyes európai koncertjeit követően a Budavári Evangélikus Templomba látogat, ahol a tőlük már megszokott lendületes műsoruk mellett ismert klasszikusokkal, modern, könnyed dallamokkal és igazi zenei csemegékkel várják az odalátogató közönséget.

Izgalmas előadások, ismert színészek, magyarországi premierek várják a közönséget a Spirit Színház 2016/2017-es évadában.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma